Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Niin, osassa peleistä, ei kaikissa peleissä. En näe henkilökohtaisesti mitään syytä jättää peliä julkaisematta myös PS4:lle, ellei kyseessä ole selkeä tekninen rajoite R&C tapaan. MS sai kritiikkiä toimintatavastaan sen väittäessään ettei tämä vaikuttaisi pelien laatuun. Halo Infinite oli tästä räikein esimerkki. Sekoitat nyt kaksi eri asiaa.


En tiedä pitääkö tuokaan paikkaansa "high-end" pelien kohdalla. Luulen että aika nopeasti siirrytään jopa third partien osalta vain next-gen/PC-akselille kuten Deathloop jos yleisö on siellä.
 
En tiedä pitääkö tuokaan paikkaansa "high-end" pelien kohdalla. Luulen että aika nopeasti siirrytään jopa third partien osalta vain next-gen/PC-akselille kuten Deathloop jos yleisö on siellä.

3rd partyjen osalta siirtymä next-geniin lienee selvästi nopeampaa riippuen toki pelin budjetista ja julkaisijan riskinottokyvystä. Väittäisin että CDPR on muutamaan kertaan toivonut ettei Cyberpunkista tarvitsisi julkaista lastgen-versiota, mitä huhuihin on uskominen.

En ole vielä päässyt testaamaan, mutta eikö online peleissäkin voisi päästä suoraan menuihin, jonka jälkeen pitäisi vain yhdistää takaisin servereille, johon menee muutama sekunti? Tällöin QR peliin (max 10s) ja nettiin (5s) olisi nopeampi ratkaisu kuin koko pelin käynnistäminen uudelleen.

Apexissa tämä ainakin toimi siten, että QR:sta palattiin datacenterin valintaruutuun juuri yhteyden katkeamisen takia. Muistelisin että Destinyssä on sama juttu, eli QR:n hyöty menee osittain "hukkaan" online-vaatimuksen vuoksi.

Digital Foundry puhui tuossa DMC vertailuvideossa, että PS5:lle olisi helpompi kehittää pelejä kuin Xbox alustalle. Sinäänsä aika jännä kommentti, saa nähdä tuleeko tuosta asiasta jotain lisää kontekstia jossain vaiheessa tai hyviä esimerkkejä.

Pidän tuota heittoa tässä vaiheessa vähän omituisena, ainakin ennen kuin asia selitetään itselleni hyvin.

Henkilökohtaisesti ei niin väliä onko alustoissa pieniä eroja pelinkehityksen suhteen tai kummalla parempi, mutta olisi vain kiinnostava tietää asiasta lisää.

Tuosta oli juttua kevään "Road to PS5" esityksessä, eli yhtenä tavoitteena PS5 suunnittelussa oli pienentää "time to triangle" -aikaa PS4:n verrattuna. Tämä ilmeisesti kantaa nyt hedelmää näissä genin alkupään peleissä helpomman siirtymän ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo slogan vaihtunut melkein silloin heti? Vaikka tiedettiinkin että ollaan tehoissa edellä, niin ei voida tarkkaan tietää mitä kaikkea Sonylla keitellään. Ei siis haluttu pienintäkään mahdollisuutta PR ongelmiin.

En ole tällaista edes huomannut, mutta kyllä ainakin julkaisutraikuissa ilmaistaan asia niinkuin se on "The world's most powerful console"

 
En ole tällaista edes huomannut, mutta kyllä ainakin julkaisutraikuissa ilmaistaan asia niinkuin se on "The world's most powerful console"



Hmm, voidaanko siis MS haastaa oikeuteen virheellisestä mainonnasta, sillä tämänhetkinen data ei tue väitettä? :think: Tietty jos tässä viitataan ainoastaan teoreettiseen suorituskykyyn GPU:n osalta niin silloin homma on ok.
 
Hmm, voidaanko siis MS haastaa oikeuteen virheellisestä mainonnasta, sillä tämänhetkinen data ei tue väitettä? :think: Tietty jos tässä viitataan ainoastaan teoreettiseen suorituskykyyn GPU:n osalta niin silloin homma on ok.
Varmaan mistä tahansa asiasta voi haastaa oikeuteen. Tuskin siitä mitään hyötyä kuitenkaan olisi, koska tuskin MS saisi tuomiota.
 
Tietty jos tässä viitataan ainoastaan teoreettiseen suorituskykyyn GPU:n osalta niin silloin homma on ok.
No tähän tässä tietenkin viitataan. Laskentatehoon, jota numerot tukevat. Jos joku peli näyttää paremmalta PS5:llä, niin eihän se silti tee siitä numeroiden valossa tehokkaampaa konsolia, joten kyllä näin voidaan sanoa. Se onko tällaisen sanominen PR:n kannalta järkevää, onkin sitten ihan toinen kysymys.
 
Hmm, voidaanko siis MS haastaa oikeuteen virheellisestä mainonnasta, sillä tämänhetkinen data ei tue väitettä? :think: Tietty jos tässä viitataan ainoastaan teoreettiseen suorituskykyyn GPU:n osalta niin silloin homma on ok.

En Sonyn korteilla lähtisi tuota missään oikeusasteissa puimaan, mutta jos lähtisivät olisi se vain ilmainen mainos Mikkiksen laariin. Yhä useampi kuulisi, että nimenomaan Xbox Series X on tehokkain konsoli. Eli siis vastaus varmaankin on, että voi mutta tuskin haluavat siihen lähteä...
 
Digital Foundry puhui tuossa DMC vertailuvideossa, että PS5:lle olisi helpompi kehittää pelejä kuin Xbox alustalle. Sinäänsä aika jännä kommentti, saa nähdä tuleeko tuosta asiasta jotain lisää kontekstia jossain vaiheessa tai hyviä esimerkkejä.
Oman ymmärrykseni mukaan kehitysalusta on Xboxilla muuttunut täysin, kun taas pleikalla ollaan pysytty samankaltaisella alustalla kuin PS4. Xboxin alusta on ilmeisesti sellainen, missä voi samaan aikaan kehittää pelin Series X:lle, Series S:lle kuin myös PC:lle, jolloin ei ilmeisesti tarvitsisi rakentaa uutta versiota. En sitten tiedä kuinka vaikuttaa, kun kehittäjät ovat tottuneet uuteen ympäristöön. Luulisi, että tämän myötä myöskin enemmän "PC-excluja" saapuisi myös Xboxille.
 
Jotenkin näkee taas tässä miten omasta mielestä Xbox:n pelien eri versiot on kuluttajaystävällisemmin toteutettu, kun taas Pleikkarilla tuttu "clusterfuck".
Ja näinhän se tietysti olikin....

Ps5-pelaajat ovat saattaneet pelata epähuomiossa pelin ps4-versiota...
Screenshot_20201115-172109.jpg
 
Ja näinhän se tietysti olikin....

Ps5-pelaajat ovat saattaneet pelata epähuomiossa pelin ps4-versiota...
Näytä liitetiedosto 4785
Hyvä herra, tuo on Sonyn uusi hieno ominaisuus: "Unsmart Delivery". :D

Jossain tapauksissa tuo on ollut ihan hyväkin asia, kun on voinut pelata pelin Ps4-versiota PS5:lla. Ei väkisin päivitä paremmaksi versioksi ja voit pitää pelin ulkoisella asemalla.

Sitten taas Xboxilla oli pakko pelata Series X-versiota, eikä voinut pitää peliä ulkoisella asemalla sisäisen SSD:n tilaa säästäen.

Toki noin yleisesti Smart Delivery huomattavasti parempi ratkaisu pelaajan kannalta.
 
Pieni iltakevennys tähän ja omasta mielestä saisi kyllä pleikkareiden paketeissa olla paremmin pehmustetta, kun aina saa pelätä tuleeko ehjänä kotiin postin käsittelyn jälkeen :D

Konsoli on laatukamaa, mutta pakkaus ei niinkään.

 
Toinen on kääritty vaahtomuoviin ja toinen kananmunakennoihin. Noita kun tehdään reilu 100 miljoonaa kappaletta, niin jokainen voi miettiä kumpi on kestävän kehityksen kannalta viisaampi vaihtoehto. Toki X ratkaisu ehdottomasti tyylikkäämpi ja tulee vaikutelma laadukkaasta laitteesta, mutta ethän sä pura kuin kerran tuon konsolin pakkauksesta.

Jäniskevennystä:

 
Pleikkarissahan on panssarit omasta takaa. Tuskin tuolla pakkaustyylillä ja pleikkarin helvetillisillä muovisuojilla saa postikaan paiskottua sitä hajalle, jos ei vedä pakettia jonkun puristimen läpi. Jos esimerkiksi pitäisi valita konsoli, jonka voisi turvallisimmin mielin heittää seinään, tuo uusi pleikkari olisi siellä kärkikastissa ainakin minun arvioissani. En muista mitään konsoliratkaisua, jossa ulkokuoria olisi suunniteltu yhtä hyvin ottamaan vastaan törmäyksiä.
 
Pieni iltakevennys tähän ja omasta mielestä saisi kyllä pleikkareiden paketeissa olla paremmin pehmustetta, kun aina saa pelätä tuleeko ehjänä kotiin postin käsittelyn jälkeen :D

Konsoli on laatukamaa, mutta pakkaus ei niinkään.
Jatkan vielä vähän huumorilinjalla, kun tuli tämä kuva vastaan. Paketin sisältö on tietysti tärkein asia, mutta on presentaatiollakin joku merkitys. :D

20201115_212210.jpg
 
No en nyt sanoisi että sillä on mitään merkitystä, se paketti revitään kuitenkin petoeläimen lailla kynsin ja hampain auki. Eriasia olisi jos se paketti jätettäisi tollasenaan pöydälle.
 
No en nyt sanoisi että sillä on mitään merkitystä, se paketti revitään kuitenkin petoeläimen lailla kynsin ja hampain auki. Eriasia olisi jos se paketti jätettäisi tollasenaan pöydälle.

Sonyn kohdalla on paketointimateriaalit valittu kierätysmielessä. Sieltä puuttuu toi vaahtomuovi ym.

The PS5's packaging material has been getting more attention due to how eco-friendly it is. Notably, Sony is switching from using plastic and Styrofoam to recyclable cardboard. Even the DualSense controller is getting the cardboard packaging treatment too. The packaging for the PS5 is reportedly well organized, but is far from "glamorous" as some might expect.

 
Sanotaanko näin, että yksikään ihminen tuskin on pettynyt PS5-paketin avattuaan ja nähtyään mitenkä se pakettiin on sullottu. Etenkin jos taustalla on eco-ystävällinen ratkaisu jossa kaikki paketista löytyvä on kierrätettävää.


Mutta tietenkin kiva, että Microsoftilla ovat jaksaneet nähdä astetta enemmän vaivaa näinkin turhanpäiväisessä asiassa kuin konsolin paketoinnissa. Varmasti positiivinen yllätys ensisilmäyksellä joka kumminkin aika nopeaa unohtuu, kun @HideoMiyamoto sanoin se konsoli ei kauaa paketissa ehdi vanheta. :D
 
Ylös Bottom