Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Yllättyneet käsi pystyyn.

Vaikka Xbox puolen ketjut eivät kerää niin paljon klikkejä, niin täytyy antaa iso käsi tutuille ja tuntemattomille Xbox-ketjuihin kirjoittelijoille. Hyvin löytyy tietoa ja on mukavaa jutustelua. Jatketaan samaan malliin.

Aamen tälle, onneksi boksin pelaajia löytyy foorumilta. Mukavia ihmisiä kyllä kaikki vaikka vuosia sitten ollut melko vääntämistä heidän kanssaan ja turhasta :D
 
Pitkän ajan PC pelaajana ja konsoleiden suttuisasta kuvasta ja surkeista frameista pettyneenä olen vain yksinoikeudet pelannut niillä, eli xbox on ollut turha ja pleikalla menty tähän mennessä. Tämä sukupolvi tuntuu kuitenkin muuttavan kaiken, pelit pyörii jouhevasti ne näyttävät todella hyviltä ja konsolit on niin nopeita ettei tee edes mieli ostaa PC pelejä enään kuin vain yksinoikeuksia. Näin se kelkkaa kääntyy kun tuodaan tarpeeksi tehokasta ja nopeaa rautaa millä on pelaaminen paljon kätevämpää nyt kun PCllä koskaan ollut, ainut etu PC pelaamisessa on modausmahdollisuus, esim Bethesdan peleihin on niin monta sataa modia joilla pelistä saa täysin eritason tekeleen. Molemmilla konsoleilla on omat hyvät ja huonot puolet, Xboxilla on Gamepass, Quick Resume ja omat yksinoikeutensa sitten joskus, Sonylla on ultranopea SSD, maailman paras peliohjain ja parhaat pelisarjat joita miljoonat odottavat kuolaten.

PC puolella oli tarkoitus tehdä isoja päivityksiä tässä loppuvuodesta mutta nämä pikkuiset tehokimpaleet ovat vieneet raudanhimon kokonaan pois.

Mielenkiinnolla odotan mitä tästä raudasta saadaan irti kun niille aletaan oikeasti tekemään pelejä ja toivon että tämä 60/120 FPS villitys pysyy koko sukupolven ajan ja 30FPS/4K karkkigrafiikat on vain vaihtoehto niille jotka sitä haluavat käyttää. Tällä hetkellä olen kuitenkin molempiin tyytyväinen vaikka multiplattarit menee varmaan Sonyn koneelle jos Dualsenseä hyödynnetään pelissä jotenkin.
 
On, niin kuin on jo ties kuinka moneen otteeseen olen todennut. Niin siinä tuppaa käymään kun viestien sisältö näemmä sivuutetaan täysin.

Pitää vissiin ihan oikeasti napata se kuva laitteista liitteeksi kunhan näistä molemmista saa arvosteluntynkää kirjoitettua, on tämä käsittämätöntä. :D

OK, pahoittelut tuon missaamisesta. Vuodatusta on tullut niin runsaasti viime aikoina, että en ole jaksanut enää niin tarkasti paneutua yksityiskohtiin. Yllätti vain, että olet laittanut viisi (tai kolme) hunttia kiinni laitteeseen, jonka konseptista et pidä lainkaan. Itse olisin jättänyt hyllyyn, mutta jokainen tyylillään.
 
OK, pahoittelut tuon missaamisesta. Vuodatusta on tullut niin runsaasti viime aikoina, että en ole jaksanut enää niin tarkasti paneutua yksityiskohtiin. Yllätti vain, että olet laittanut viisi (tai kolme) hunttia kiinni laitteeseen, jonka konseptista et pidä lainkaan. Itse olisin jättänyt hyllyyn, mutta jokainen tyylillään.

Onhan tuo perin erikoinen lähtökohta keskustelulle että poimitaan viesteistä muutamia täkyjä ymmärtämättä punaista lankaa.

Mistä sait sellaisen käsityksen etten pitäisi konseptista lainkaan? Miten moneen kertaan minun pitää todeta samat asiat? Onhan se Series X passeli olohuone-PC pienellä koollaan. Ei tämä ole ollut kyseenalaista missään vaiheessa. Totesin vain että samaa toiminnallisuutta on ollut saatavilla PC-puolella jo yli 10 vuoden ajalta, nyt tämä toiminnallisuus on vain paketoitu huomattavasti kompaktimpaan ja käyttäjäystävällisempään ratkaisuun. Siksi en jaksa innostua tästä samalla tapaa kuin muut.
 
Kun tuli muinoin hommattua ensimmäinen Xbox ja Halo: Combat Evolved, niin sen jälkeen oli aika päivänselvää, että niin kauan kun tulee uutta Haloa ja Xboxia, niin ne tulee aina löytymään meikän taloudesta :) Näin se vaan on ollut itellä.

Sitten ihmetyksen aihe, onko joskus joku jossain sanonut/todennut, että Xbox tulisi murskaamaan pleikan tehojensa kanssa? Kun mitä nyt itse muistelee sen ajan keskusteluita, niin mun mielestä yleinen toteamus oli, että todennäköisesti erot tulevat olemaan pieniä. Ja nyt, kun erot on pieniä, niin täällä on jumalaton vittuilu käynnissä ja ihmetellään :D Mua henk.koht. ihmetytä lainkaan, hyviltähän noi kaikki molemmilla näyttää vanhalle puusilmälle ja hyvä niin :D
 
Jännä muuten nähdä miten tuo DualSensen käyttö tulee jatkossa menemään. Tälläkin hetkellä tuntuu, että hienoin kokemus tulee Astrosta ja muuten tuo jää pahasti taka-alalle. Käyköhän vähän niinkuin Switchin HD-rumblen kanssa, että paperilla hieno juttu mutta todellisuudessa jää sitten harvojen pelien todelliseksi herkuksi. Itse en tuota ohjainta kuitenkaan ihan maailman parhaaksi vielä julistaisi tämän vajaan parin viikon perusteella. Tärinät ja liipaisimet on hienosti toteutettu, kunhan niitä käytetään mutta muuten ohjain on aikalailla DualShock hyvässä ja pahassa. Surkea akunkesto ja heppoisat liipasimet on itellä päällimäisenä mielessä XSX ohjaimen jälkeen. Itelle maailman parhaan ohjaimen tittelin vie kyllä vielä helposti Xbox Elite V2. Jos taas vain konsolien mukana tulevat lasketaan niin sitten on vaikeampi valinta. ;)
 
On nämä nykyiset konsolit kyllä sellaisia jytkyjä, että taitaa minultakin "pakollinen" PC:n päivitys jäädä nyt tekemättä ja jatkan pelaamista konsoleilla.
Suurin tekijä tässä oli se, että konsolit käyttää SSD:tä sekä kykenee 60fps pelaamiseen.

Kyllä on pelaaminen nyt mukavempaa, vähemmän odottelua ja enemmän A-luokan laatuaikaa rakkaiden videopelien parissa. Quick Resume aivan helmi jos ja kun vaihtelee alustaa kesken pelituokioiden!

Mitä tulee tuohon 60 fps pelaamiseen, sitä osastoa arvostan vieläkin enemmän. 30 fps menettelee tietynlaisissa peleissä, mutta oma pelimaku tuppaa olemaan kohtalaisen vauhdikasta poislukien stratgegiapelit. Lisäframet otetaan ilolla vastaan ja nyt on ihanaa kun osa peleistä paukuttaa jopa 120 framea tauluun, sepä vasta onkin samettia.

Btw. Mielenkiintoinen fun fact: Huomasin tuossa, että poislukien Siege allekirjoutuksessani mainituissa peleissä jokaisessa on about tuplaantuneet framet viimeaikoina. Niin ja siihen Siegeenhän tulee 120 fps ihan näillä näppäimistöillä, olikohan se huomenna. Mahtavuutta!
 
Onkos noissa konsoleissa muuten nykyään joku fps mittari, vai luotatte pelkästään siihen kun pelintekijä sanoo että se on 60 tai 120fps? Vai meettekö sillä mitä esim Digital Foundry on omissa testeissään mittaillut?
 
Jännä muuten nähdä miten tuo DualSensen käyttö tulee jatkossa menemään. Tälläkin hetkellä tuntuu, että hienoin kokemus tulee Astrosta ja muuten tuo jää pahasti taka-alalle. Käyköhän vähän niinkuin Switchin HD-rumblen kanssa, että paperilla hieno juttu mutta todellisuudessa jää sitten harvojen pelien todelliseksi herkuksi. Itse en tuota ohjainta kuitenkaan ihan maailman parhaaksi vielä julistaisi tämän vajaan parin viikon perusteella. Tärinät ja liipaisimet on hienosti toteutettu, kunhan niitä käytetään mutta muuten ohjain on aikalailla DualShock hyvässä ja pahassa. Surkea akunkesto ja heppoisat liipasimet on itellä päällimäisenä mielessä XSX ohjaimen jälkeen. Itelle maailman parhaan ohjaimen tittelin vie kyllä vielä helposti Xbox Elite V2. Jos taas vain konsolien mukana tulevat lasketaan niin sitten on vaikeampi valinta. ;)
Tottakai kolme kertaa kaliimman pitääkin olla paras...
 
Onkos noissa konsoleissa muuten nykyään joku fps mittari, vai luotatte pelkästään siihen kun pelintekijä sanoo että se on 60 tai 120fps? Vai meettekö sillä mitä esim Digital Foundry on omissa testeissään mittaillut?

Ei niissä mittareita ole, mutta luotan noihin DF sun muiden testeihin.
 
Ei mikään tietyst, mää vaan käyn tän tyylisiä keskusteluja kotona päivittäin muksujen kanssa, tyyliin "Mitä tänään syötäisiin?" Ja vastaus:"Ruokaa" :D Mut ei kait siinä, mennään vastauksella "on" :D
Varsin yksinkertaiseen kysymykseen varsin yksinkertainen vastaus. Eikä tarkoitukseni ollut vittuilla tai mitään, mutta kyllähän hieman pitempään keskustelua seuranneelle tuo kysymys oli aika itsestäänselvyys.

Mutta korjataanpas alkuperäistä vastaustani herralle miellyttävämmäksi:

"Kyllä, moni ihminen oletti Xboxin 12 teraflopsin tehojen murskaavan PS5:n ylikellotetun 9TF:n konsolin ja osa uskoi erojen kasvavan samanlaisiksi kuin jo nyt nähdään PS4 Pron ja Xbox One X:n välillä. Samaa fantasiointia nähtiin myös pleikkafaneilta, kun olettivat SSD:n tuoman hyödyn kasvavan nähtyä suuremmaksi."
 
Oho, sähäkkä Anza hyökkäs :D En toki, mutta sen mitä itse seurannut, niin neutraalit "ei konsolisotijat" olivat pääasiassa sillä linjalla että erot tulevat olemaan pieniä.

Mites muuten äijän oman kuopan kaivuu etenee ;) Syy siihen miksi sun kommentointia kritisoidaan on sun hyökkäävä tyyli, koita keskustella kunnioittaen muita niin ehkä sun viestejäkin katsotaan eri silmällä.

Sehän on jo todettavissa ihan speksejä katsomalla, että 17 pinnan ero teoreettisesta laskentakyvyssä ei tule näkymään merkittävänä kuvanlaatuhyppäyksenä vrt. kilpaileva konsoli. Pettymys on tiedossa näille jotka ovat isommasta erosta hypettäneet.

Taitaa olla isompi ongelma että menin tökkäämään ampiaispesää Series X:ää liittyvillä kommenteillani, josta sitten useampi kirjoittaja päätyi kommentoimaan asiasisällön sijasta ulosantiani ja motiivejani kirjoitteluun. Siinä on useammalla peiliinkatsomisen paikka, mutta kumma kun et nähnyt tarpeelliseksi kommentoida tätä metakeskustelua?
 
Viimeksi muokattu:
Varsin yksinkertaiseen kysymykseen varsin yksinkertainen vastaus. Eikä tarkoitukseni ollut vittuilla tai mitään, mutta kyllähän hieman pitempään keskustelua seuranneelle tuo kysymys oli aika itsestäänselvyys.

Mutta korjataanpas alkuperäistä vastaustani herralle miellyttävämmäksi:

"Kyllä, moni ihminen oletti Xboxin 12 teraflopsin tehojen murskaavan PS5:n ylikellotetun 9TF:n konsolin ja osa uskoi erojen kasvavan samanlaisiksi kuin jo nyt nähdään PS4 Pron ja Xbox One X:n välillä. Samaa fantasiointia nähtiin myös pleikkafaneilta, kun olettivat SSD:n tuoman hyödyn kasvavan nähtyä suuremmaksi."

Hyvin sanottu. Tuo SSD:n etu tulee esille kun pelit suunnitellaan alusta pitäen tätä silmälläpitäen molemmilla alustoilla.
 
No niin parempi :) Mää en ota sun keskusteluihin kantaa sen enempää, mutta katsopas itse peiliin, melko hyökkäävästi kommentoiden sä mullekin kommentoit vaikka ei tarvetta ole tyyliin "oletko luolassa elänyt". Enhä mä pahastu :D Mutta ulosanti on sulla mitä on, ei kai se mikään ihme ole, että sitä kyseenalaistetaan jos sä tolla linjalla nyt tähänkin vastaat.

Lähden nyt sillä oletuksella liikenteeseen että foorumille kirjoittajat ovat jollain tapaa kiinnostuneita mitä pelaamisen saralla tapahtuu, siksipä kysymyksesi vaikutti vähintään erikoiselta siihen nähden miten paljon tätä 12 TF monsteria on rummutettu medioissa.

Kirjoittelin tänne ensialkuun hyvinkin diplomaattisesti, mutta silti nähtiin tarvetta hyökätä kirjoittajan uskottavuutta kohden mielipiteistäni johtuen, niin miksi vaivautua kaunistelemaan sanomisia kun ongelma on esittämässäni asiasisällössä? Sitä saa mitä tilaa.
 
Hyvin sanottu. Tuo SSD:n etu tulee esille kun pelit suunnitellaan alusta pitäen tätä silmälläpitäen molemmilla alustoilla.
Voisiko tämän lukea niin, että pleikkari menee tulevaisuudessa keulille latausaikojen lyhyydessä ja xbox ruudunpäivityksessä tai graafisessa sisällössä? Kun siis molempien ominaisuuksista saadaan kaikki irti (vai jäisikö erot kuitenkin pieniksi... :oops:)

Edit: tankskaad, että kumpikaan konsoli ei ole mikään hoover televisiotasossa. Olisi muuten valinta kohdistunut vain sen perusteella. Nyt pitää vielä odotella, miten asiat kehittyvät.
 
Voisiko tämän lukea niin, että pleikkari menee tulevaisuudessa keulille latausaikojen lyhyydessä ja xbox ruudunpäivityksessä tai graafisessa sisällössä? Kun siis molempien ominaisuuksista saadaan kaikki irti (vai jäisikö erot kuitenkin pieniksi... :oops:)

Teoriassa juuri näin, toisaalta SSD:n tuomat edut näkyvät muuallakin kuin pelkissä latausajoissa, kun esim. asset-dataa voidaan hyödyntää nykyistä monipuolisemmin. NXGamerilla on tästä hyvä video, pitää kaivaa se esille. Siksipä odottelen suurella mielenkiinnolla aitoja next-gen pelejä, jotka ovat suunniteltu täysin uusien konsolien ehdoilla.
 
Voisiko tämän lukea niin, että pleikkari menee tulevaisuudessa keulille latausaikojen lyhyydessä ja xbox ruudunpäivityksessä tai graafisessa sisällössä? Kun siis molempien ominaisuuksista saadaan kaikki irti (vai jäisikö erot kuitenkin pieniksi... :oops:)
Itse olen ainakin siinä uskossa, ettei pleikkarin SSD:n tehoja ole vielä nähty täysimääräisesti siinä ominaisuudessa, jota pidettiin potentiaalisesti mullistavana. Keskustelu on pikemminkin taantunut latausaikojen vertailuksi, joka ei ollut se juttu, josta alun perin kohistiin, vaan asset streaming (en nyt keksi suomenkielistä termiä tähän). Samalla tapaa epäilen, en tosin tiedä, että nämä pelit eivät nyt täysin hyödynnä XSX:n kaikkia 52 CU:ta.
 
No niin, parempi ;) Ja todettakoon, täällä käydään keskustelua myös paaaljon yksinkertaisempienkin asioiden/kysymysten tiimoilta ;) Mutta, muotoilin vähän väärin kysymystä yleistämällä, koska enhän mä näitä sotajalalla olevia kiihkoilijoita tarkoittanut vaan lähinnä hieman rivien välistä poimittuja valistuneempia kirjoittajia, ilman puolueellisuutta. Mun mielestä sieltä on poimittavissa, että erot tulevat olemaan pieniä.
Varsin yksinkertaiseen kysymykseen varsin yksinkertainen vastaus. Eikä tarkoitukseni ollut vittuilla tai mitään, mutta kyllähän hieman pitempään keskustelua seuranneelle tuo kysymys oli aika itsestäänselvyys.

Mutta korjataanpas alkuperäistä vastaustani herralle miellyttävämmäksi:

"Kyllä, moni ihminen oletti Xboxin 12 teraflopsin tehojen murskaavan PS5:n ylikellotetun 9TF:n konsolin ja osa uskoi erojen kasvavan samanlaisiksi kuin jo nyt nähdään PS4 Pron ja Xbox One X:n välillä. Samaa fantasiointia nähtiin myös pleikkafaneilta, kun olettivat SSD:n tuoman hyödyn kasvavan nähtyä suuremmaksi."
Otetaas tää nyt takaisin tänne, tässä kumminkin vastataan kysymykseen ja pysytään aiheessa

Edit: Ei kysymykseen, mutta kommentoidaan postausta asiaan liittyvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom