Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Teoriassa juuri näin, toisaalta SSD:n tuomat edut näkyvät muuallakin kuin pelkissä latausajoissa, kun esim. asset-dataa voidaan hyödyntää nykyistä monipuolisemmin. NXGamerilla on tästä hyvä video, pitää kaivaa se esille. Siksipä odottelen suurella mielenkiinnolla aitoja next-gen pelejä, jotka ovat suunniteltu täysin uusien konsolien ehdoilla.

Tässä DF:n videossa on hyvä esimerkki siitä mitä SSD:n nopeampi "access time" ja matalampi "latency" tarkoittaa ihan käytännössä verrattuna HDD levyyn. Vaikutus on myös suoraan freimeihin, koska taustalla tapahtuva data striimaus on huomattavasti nopeampaa SSD:llä.

Kohdasta 3:04 alkaen:



Toki erohan ei ole näin dramaattinen PS5 vs Series X, mutta periaatteessa jos pelin freimejä ei ole lukittu pitäisi PS5:lla tulla korkeampi fps peleissä missä on iso maailma missä jatkuvaa datan striimausta tehdään. Voi olla mahdollista, että nyt kun PS5 on pärjännyt paremmin näissä 120fps peleissä syy voisi olla osaltaan tuossa nopeammassa SSD ratkaisussa.

Edit: ja köh... öh.. unohtamatta huonoa DevKittiä, koska olen XboxFanboiiijjjj!! kunnes hommaan PS5:n.. sssh...
 
Viimeksi muokattu:
Jiz kirjoitti. " Voi olla mahdollista, että nyt kun PS5 on pärjännyt paremmin näissä 120fps peleissä syy voisi olla osaltaan tuossa nopeammassa SSD ratkaisussa. " Ei tuo FPS ero, (aika pieni on ainakin päivitetyssä Valhalla versiossa) voi olla nykyisissä peleissä esim. Assassin´s Creed Valhalla mitenkään SSD:n ansiota. Näissä nykyisissä peleissä on tuskin mitään merkityksellistä tausta latailua käytössä, eli se SSD:n ero näkyy vaan lyhempinä latausaikoina. Kyllä näissä kyseisissä peleissä mitä nyt on testattu niin FPS lukuun vaikuttaa miltei ainoastaan GPU, keskusmuistien nopeudet, ajuriohjelmat ja pelien koodi. Pienempi merkitys on lisäksi vielä väylänopeuksilla, CPU:lla yms. arkkitehtuuri eroilla. Tuohon Valhalla peliin saadaan kyllä molemmille konsoleille (Series X ja PS 5) vakaa 60 FPS 4K ja vakaa 120 FPS 1080 P, rauta siihen riittää molemmilla, on kyse ainoastaan pelien optimoinnista kyseisille konsoleille. FPS erot tulisivat esille vain jos esim. 4K tilan FPS ei olisi rajattu lukuun 60. Näiden konsolien pelien tekijät ajattelevat tietysti noita 4K 60 FPS ja 1080P 120 FPS tiloja jo televisioiden (60 ja 120 Hz) Hz lukujen vuoksi, on turha tehdä niistä nopeampia vaan pyrkiä noissa nopeuksissa mahdollisimman hyvään kuvan laatuun, kyseessä olevilla resoluutioilla.
Jiz kirjoitti " Edit: ja köh... öh.. unohtamatta huonoa DevKittiä, koska olen XboxFanboiiijjjj!! Tuo Devkit asia ei tietenkään mitenkään liity "fanboy" asenteeseen, vaan on todellakin asiaan vaikuttava tekijä. Eikös se silloinkin ollut kiinni pelien optimoinnista kyseisille konsoleille kun tehokkaampi PS 3 konsoli ei kyennyt peittoamaan "heikompaa" Xbox 360 konsolia FPS-luvuissa, vaan oli huonompi monissa sen aikaisissa monialusta peleissä. Nyt on sama tilanne, tosin eri aikana ja eri raudalla mutta Devkit-asia on kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jiz kirjoitti. " Voi olla mahdollista, että nyt kun PS5 on pärjännyt paremmin näissä 120fps peleissä syy voisi olla osaltaan tuossa nopeammassa SSD ratkaisussa. " Ei tuo FPS ero, (aika pieni on ainakin päivitetyssä Valhalla versiossa) voi olla nykyisissä peleissä esim. Assassin´s Creed Valhalla mitenkään SSD:n ansiota. Näissä nykyisissä peleissä on tuskin mitään merkityksellistä tausta latailua käytössä, eli se SSD:n ero näkyy vaan lyhempinä latausaikoina. Kyllä näissä kyseisissä peleissä mitä nyt on testattu niin FPS lukuun vaikuttaa miltei ainoastaan GPU, keskusmuistien nopeudet, ajuriohjelmat ja pelien koodi. Pienempi merkitys on lisäksi vielä väylänopeuksilla, CPU:lla yms. arkkitehtuuri eroilla. Tuohon Valhalla peliin saadaan kyllä molemmille konsoleille (Series X ja PS 5) vakaa 60 FPS 4K ja vakaa 120 FPS 1080 P, rauta siihen riittää molemmilla, on kyse ainoastaan pelien optimoinnista kyseisille konsoleille. FPS erot tulisivat esille vain jos esim. 4K tilan FPS ei olisi rajattu lukuun 60. Näiden konsolien pelien tekijät ajattelevat tietysti noita 4K 60 FPS ja 1080P 120 FPS tiloja jo televisioiden (60 ja 120 Hz) Hz lukujen vuoksi, on turha tehdä niistä nopeampia vaan pyrkiä noissa nopeuksissa mahdollisimman hyvään kuvan laatuun, kyseessä olevilla resoluutiolla.

Ei olekaan 60fps tilassa ja sitten kun luet uudestaan niin näet, että puhuinkin 120fps peleistä missä myös SSD nopeudella on merkitystä kun maksimaalisia fps:siä haetaan ja siksi PS5 voisi pysyä Series X:n edellä tällä hetkellä varsinkin kun Series X on kärsinyt tuosta vanhentuneesta DevKit ongelmasta mikä pelinkehittelijöillä on ollut käytössä.

ssd.PNG

heh, hemmetin tosikko. Minähän olen täällä liputtanut Boxin puolesta, joten ajattelin tuon fanboin menevän itseironialla läpi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei olekaan 60fps tilassa ja sitten kun luet uudestaan niin näet, että puhuinkin 120fps peleistä missä myös SSD nopeudella on merkitystä kun maksimaalisia fps:siä haetaan ja siksi PS5 voisi pysyä Series X:n edellä tällä hetkellä varsinkin kun Series X on kärsinyt tuosta vanhentuneesta DevKit ongelmasta mikä pelinkehittelijöillä on ollut käytössä.

Näytä liitetiedosto 5133

heh, hemmetin tosikko. Minähän olen täällä liputtanut Boxin puolesta, joten ajattelin tuon fanboin menevän itseironialla läpi. :D
En tiedä enää kuka on minkäkin "fanboy" tai ei ole, nopeaa kun lukee niin ei aina tunnista itseironiaa, sarkasmia yms. Anteeksi jos en muistanut että olit "neutraali" objektiivisesti asiaan suhtautuva pelaaja. Lue myös itse uudestaan, puhuin myös 120 FPS nopeudesta. Noiden esimerkki videoidesi perusteella voisi kuvitella että Series X:ssä onkin HDD, tuossa kuvassakin tuo 6 FPS:n ero on HDD ja SSD kokoonpanojen välillä. Esim. tuon SATA SSD:n ja M.2.NVME SSD:n ero ei ole kuin 1 FPS. Series X:ssä on kuten PS5:ssa M.2.NVME SSD joskin hieman hitaampi mutta varmasti tarpeeksi nopea ettei sillä ole vaikutusta ainakaan Valhallan FPS lukuihin. ;)
 
En tiedä enää kuka on minkäkin "fanboy" tai ei ole, nopeaa kun lukee niin ei aina tunnista itseironiaa, sarkasmia yms. Anteeksi jos en muistanut että olit "neutraali" objektiivisesti asiaan suhtautuva pelaaja. Lue myös itse uudestaan, puhuin myös 120 FPS nopeudesta. Noiden esimerkki videoidesi perusteella voisi kuvitella että Series X:ssä onkin HDD, tuossa kuvassakin tuo 6 FPS:n ero on HDD ja SSD kokoonpanojen välillä. Esim. tuon SATA SSD:n ja M.2.NVME SSD:n ero ei ole kuin 1 FPS. Series X:ssä on kuten PS5:ssa M.2.NVME SSD joskin hieman hitaampi mutta varmasti tarpeeksi nopea ettei sillä ole vaikutusta ainakaan Valhallan FPS lukuihin. ;)

Jebu,

Kukapa käyttäjistä kirjaa pitää ja tuollaiseen sarkasmi-ironia-kikkailuun kun lähtee niin yleensä käy huonosti. Eli nostan käden myös ylös virheen merkiksi. Kuvan tarkoitus oli osoittaa, että mitä nopeampi sitä nopeampi. Tosin tietyn rajan jälkeen hyöty pienenee vaikka "speksit paranee", oli kyse sitten GPU:n kelloista, FPS tuomasta input lagista, näytön virkistystaajuudesta jne jne. ja siksi tuossa kuvassa ei enää eroa olekkaan näiden kahden SSD:n välillä kun varsinaista pullonkaulaa ei levystä tule. Onhan PS5 IO Throughputti tuplat Series X:än verrattuna

5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)

ja nettispekulointia kun tekee niin paperilla PS5 voisi periaatteessa suoltaa enemmän freimejä siinä tilanteessa missä fremit ei ole lukittu ja data striimausta pitää tehdä kovasti. Eli tilanteessa mistä pistin DF:n videon. Sitten spekuleerasin, että voisiko PS5 hyöytyä jo nyt Dirt5 ja Devil May Cryn 120fps modessa jo tosta nopeammasta SSD:stä?
 
Noita lukemia ei kannata lukea ihan Raamattua, kun ilmeisesti Xboxilla pystytään siirtämään raakadataa paljon alunperin ilmoitettua nopeammin. Olikos se Dirt 5 devaaja, joka näin väitti.
 
Noita lukemia ei kannata lukea ihan Raamattua, kun ilmeisesti Xboxilla pystytään siirtämään raakadataa paljon alunperin ilmoitettua nopeammin. Olikos se Dirt 5 devaaja, joka näin väitti.


Jep.

 
Fanipojat haukkuu toisen tuotetta, minkä ehtivät. Saanko minä vuorostani haukkua molempia konsolivalmistajia tasapuolisesti?

- Enemmän konsoleita julkaisuun. Ei näin.

- Enemmän uuden sukupolven pelejä julkaisuun eikä mitään remake tai jatko-osan jatko-osia. Ei näin.

- Laadukkaampia konsoleita julkaisuun kiitos. Ei mitään latauksesta kaatuilevia tai ulisevia levyasemia. Ei näin.

- Paremmin esittelyä siitä, mitä uuden sukupolven konsolit mahdollistavat. Konkreettisesti ja vertaillen. Nyt ei minusta toteutunut. Ei näin.

- Järkevän hintaista ja jäätävän isoa tallennustilaa tarjolle. Muistin kuuluisi nykydigidigimaailmassa olla halpaa kuin saippua. Nyt on toisin. Ei näin.

- Oikeasti laadukkaita lisävarusteita tarjolle. Ei näin.

- Valivali. Ei näin.

Jos alettaisiin vertaamaan pilvipelaamista perinteisiin konsoleihin, tästä listasta voisi monta kohtaa laittaa ihan sellaisenaan plussaksi pilvipelaamiselle. Suosin perinteisiä konsoleita, mutta tätä uuden sukupolven julkaisuhärdelliä seuratessa on pakko myöntää, että on Stadialla ja kumppaneilla puolensa.

Ne eivät lopu kaupasta, eikä niissä ole maanantaikappaleita. Lisävarusteet, kuten Chromecastit tai ohjaimet voivat loppua tai olla viallisia, mutta niitäkään ei vaadita. Eikä tallennustilastakaan tarvitse huolehtia, saatikka maksaa itseään kipeäksi.

Tulen varmasti hankkimaan uutta rautaa sitten ajallaan, mutta hyvin voisin ottaa vaikka Stadian tilauksen nykyisten koneiden rinnalle tässä odotellessa, jos olisi parempi nettiyhteys.
 
Ne eivät lopu kaupasta

Jos pilvipalveluun tuotaisiin vaikka uusi GPU-päivitys ei se skaalaudu miljoonille käyttäjille yhtään nopeammin. Palvelimet pitää latenssin takia jakaa koko maapallolle jos halutaan globaali palvelu. Geforce Now pyytää vieläkin jonottamaan vuoroa vaikka käyttäjämäärät marginaalisia
 
Viimeksi muokattu:

Ei muutako arvon henkilöt.. Lähtään laukalle :D

Patentti ei kauheasti kerro, eikä lisätehoja ihan heti tarvita, mutta onhan tuo Pro luultavasti jossain vaiheessa tulossa. Omasta mielestä tästä on aika turha vielä puhua, mutta eiköhän tästäkin vääntöä saada aikaan jos ei täällä, niin muualla.
 
Siteeraan molempia tähän, se kuulostaa jopa hullulta että uudet konsolit ovat vasta saapuneet markkinoille niin Pro malleista aletaan puskemaan huhuja ja muuta, onhan se nyt päivän selvä että semmoset on tulossa mutta eivät aivan vielä kuitenkaan vuonna 2021.
 
Mulla on katse suunnattuna slim-malleihin. Pro-malleilla ei nyt ainakaan vähään aikaan ole niin suurta merkitystä, kun tehot kuitenkin riittävät noissa perusmalleissakin kohtuulliseen suorituskykyyn. Pitäisi olla aika kova koukku, millä saisi pelaajat innostumaan pro-mallista.
 
Mulla on katse suunnattuna slim-malleihin. Pro-malleilla ei nyt ainakaan vähään aikaan ole niin suurta merkitystä, kun tehot kuitenkin riittävät noissa perusmalleissakin kohtuulliseen suorituskykyyn. Pitäisi olla aika kova koukku, millä saisi pelaajat innostumaan pro-mallista.

Sony puski Slimin ja Pro mallin yhtä aikaa markkinoille nelosen kohdalla, saapa nähdä tähtäävätkö taas tähän.
 
Jos historiaa katsotaan, Slim-mallit ovat tulleet n. 3 vuotta alkuperäisen korimallin jälkeen. Joten tässä vaiheessa kaikki on vain silkkaa valistunutta arvailua. Turha siis noilla päätään vaivata.
 
PS5 pyörittää pelit konsolistandardeilla sen verran vakuuttavasti ettei Pro mallille ole järkevää syytä. Jos laite silti tulee niin ilmeisesti välipäivitykset olivat kannattavia tuotteita Sonylle.
 
Viime kerralla sen vielä ymmärsi kun molemmat olivat alitehoisia jo julkaisussa, mutta nyt asia on toisin. En silti sulkisi pois pro-mallien mahdollisuutta tulevaisuudessa, (lisä)teho kyllä myy varmasti tälläkin kertaa.
 
Ylös Bottom