Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Ei ole käytännön kokemusta Powerin kalibroinnista, mut käsittääkseni tekevät sen ihan huolella. Tämmösen löysin:
Gigantin varastossa kun olin hetken aikaa hommissa kattelin kun koululaiset niitä työharjottelussa sääti ihan perus katon loisteputkien valossa.
No tässä oikeastaan kiteytyy se pelko, miksi en ikinä maksaisi sataa euroa näytön kalibroinnista perus elektroniikkaliikkeessä.

On näyttävät myyntipromovideot, jossa telkkarin näyttöön laitetaan joku erillinen lukulaite vartavasten ja samaan aikaan tietokoneen ääressä häärätään kuin Jack Bauer konsanaan purkaessa ydinkärkien koodeja ja sitten todellisuus on se, että asialle laitetaan se vähiten asiantunteva kesähessu, jolla toisen käden etusormi syvällä nenässä ja toisessa kädessä säädin, jolla ihmetellään, että miten se kontrasti muuttuu kun veivataan eri arvoja reunasta reunaan ja paras lopputulos haetaan silmämääräisesti loisteputkilamppujen loistossa.

Toivon toki, että homma ois ammattimaista, koska noi hinnatkin on aika suolaisia.
 
No tässä oikeastaan kiteytyy se pelko, miksi en ikinä maksaisi sataa euroa näytön kalibroinnista perus elektroniikkaliikkeessä.

On näyttävät myyntipromovideot, jossa telkkarin näyttöön laitetaan joku erillinen lukulaite vartavasten ja samaan aikaan tietokoneen ääressä häärätään kuin Jack Bauer konsanaan purkaessa ydinkärkien koodeja ja sitten todellisuus on se, että asialle laitetaan se vähiten asiantunteva kesähessu, jolla toisen käden etusormi syvällä nenässä ja toisessa kädessä säädin, jolla ihmetellään, että miten se kontrasti muuttuu kun veivataan eri arvoja reunasta reunaan ja paras lopputulos haetaan silmämääräisesti loisteputkilamppujen loistossa.

Toivon toki, että homma ois ammattimaista, koska noi hinnatkin on aika suolaisia.

Valokuvaeditointia varten kun kalibroidaan näyttö niin ohjeistus on että valon määrä on aina sama. Lisäksi eri lamppujen värit vaikuttavat ympäristössä.

Kyllähän tuo aivan surkealta palvelulta vaikuttaa. Eri asia jos tulisivat kotiin sen tekemään.

En usko että telkkarin kalibroinnissa on niin paljon eroa oikeissa toimintatavoissa.
 
Valokuvaeditointia varten kun kalibroidaan näyttö niin ohjeistus on että valon määrä on aina sama. Lisäksi eri lamppujen värit vaikuttavat ympäristössä.
Tätä olen yrittänyt välillä tuoda ilmi näissä tv kalibroinneissa.. jos se olohuoneen/tv:n taustalla olevat värit ei ole 1:1 oikeat niin se 100%tarkka telkun tiettyyn/viralliseen värilämpötilaan tehty kalibrointi ei vaan näytä sen oikeammalta kuin samalla erolla oleva kalibroimaton tv 1:1 oikealla olohuoneen "säädöllä".
Oma perussäätö näyttää minun omassa olkkarissa seinien ja valojen yhteis vaikutuksella "sopivalta", puhdas valkoinen näyttää puhtaan valkoiselta, ei sinerrä tai punerra. Jos vaihtaisin seinän väriä niin voi olla että joutuisi säätämään vähän telkkuakin.
 
Noniin. Next gen olen valmis! Otin samalla 5 vuoden palamistakuun joten ei tarvi sitäkään jännitellä. Ensi testin perusteella sanon, että näyttää Wau ja kuulostaa Wau!

Ruuvien paikka oli eri kohdassa kuin sampassa kun junttasin seinälle ja aluksi ihan säikähdin kuinka ohuet pultit tähän menee verrattuna edelliseen, mutta näyttää tuo seinässä pysyvän. Töllö on nyt myös korkeammalla kuin edellinen joka ei haittaa ollenkaan. Tykkään!
 

Liitetiedostot

  • 20210326_155709.jpg
    20210326_155709.jpg
    1,7 MB · Lukukerrat: 49
  • 20210326_174020.jpg
    20210326_174020.jpg
    1,2 MB · Lukukerrat: 52
Noniin. Next gen olen valmis! Otin samalla 5 vuoden palamistakuun joten ei tarvi sitäkään jännitellä. Ensi testin perusteella sanon, että näyttää Wau ja kuulostaa Wau!

Ruuvien paikka oli eri kohdassa kuin sampassa kun junttasin seinälle ja aluksi ihan säikähdin kuinka ohuet pultit tähän menee verrattuna edelliseen, mutta näyttää tuo seinässä pysyvän. Töllö on nyt myös korkeammalla kuin edellinen joka ei haittaa ollenkaan. Tykkään!

Tervetuloa 65” CX herrasmies klubiin.
 
Minulla oli CX:n kanssa aluksi vaikeaa tottua siihen 'warm2' värilämpötilaan jota suositeltiin kaikkialla. Warm1 tuntui luonnollisemmalta. Mutta päätin pitää muutaman viikon warm2, ja eilen kun pitkästä aikaa kokeilin warm1, se tuntui liian kylmältä. Warm2 taitaa olla paras. Muuten netistä löytyvät kuvasäädöt tuntuvat olevan hyviä, mutta brightnessia säädin pari pykälää ylöspäin. Kaikki kuvanparannukset offille. Kirkkautta voi säätää sitten oled-lightilla ja 'peak brightnesssilla'.
 
Minulla oli CX:n kanssa aluksi vaikeaa tottua siihen 'warm2' värilämpötilaan jota suositeltiin kaikkialla. Warm1 tuntui luonnollisemmalta. Mutta päätin pitää muutaman viikon warm2, ja eilen kun pitkästä aikaa kokeilin warm1, se tuntui liian kylmältä. Warm2 taitaa olla paras. Muuten netistä löytyvät kuvasäädöt tuntuvat olevan hyviä, mutta brightnessia säädin pari pykälää ylöspäin. Kaikki kuvanparannukset offille. Kirkkautta voi säätää sitten oled-lightilla ja 'peak brightnesssilla'.
Sama itellä kävi et Warm1 tuntui luonnollisemmalta sillä erotuksella, että oon pysyny siinä. Voisin tän rohkaisemana kokeilla Warm2:sta!
 
Itse kans löin Warm 2 suoraan päälle kun ammattilaiset näin suositteli, voi se hetken näyttää kellertävältä mutta kaikkeen tottuu.

Edit: Rtings arvioinut Sampan QN90A, on se kova peli. Jos ei OLED maistu niin varmasti pätevä vaihtoehto, jos haluaa 4 HDMI 2.1 slottia niin sitten ottaa QN95A joka on muuten sama.

 
Viimeksi muokattu:
No tässä oikeastaan kiteytyy se pelko, miksi en ikinä maksaisi sataa euroa näytön kalibroinnista perus elektroniikkaliikkeessä.

On näyttävät myyntipromovideot, jossa telkkarin näyttöön laitetaan joku erillinen lukulaite vartavasten ja samaan aikaan tietokoneen ääressä häärätään kuin Jack Bauer konsanaan purkaessa ydinkärkien koodeja ja sitten todellisuus on se, että asialle laitetaan se vähiten asiantunteva kesähessu, jolla toisen käden etusormi syvällä nenässä ja toisessa kädessä säädin, jolla ihmetellään, että miten se kontrasti muuttuu kun veivataan eri arvoja reunasta reunaan ja paras lopputulos haetaan silmämääräisesti loisteputkilamppujen loistossa.

Toivon toki, että homma ois ammattimaista, koska noi hinnatkin on aika suolaisia.
Liikkeitä ja palveluita lienee moneen lähtöön. Gigantista olen kuullut moitteita kalibroinnin suhteen ennenkin.
Ainakin lähiseudun Powerista(Lahti) olen kuullut ihan hyviä kokemuksia kalibroinnin suhteen.

Omat televisiot olen kuitenkin jo useamman vuoden ajalta kalibroinut itse, joten omakohtaista ”markettikalibrointi” kokemusta itselläni ei ole.
 
Sama itellä kävi et Warm1 tuntui luonnollisemmalta sillä erotuksella, että oon pysyny siinä. Voisin tän rohkaisemana kokeilla Warm2:sta!
Minulla kävi niin, että kun totuin warm2:een, jouduin säätämään lopulta kännykänkin värilämpötilaa lämpimäpään suuntaan.:D
 
Tervetuloa 65” CX herrasmies klubiin.
Kiitos! Herrasmiehenä olen kunniasta otettu ja valmis katsomaan alentavasti niitä muita.
Ja kaapelit saatu nippuun ja koneet paikoilleen. Loppuillan ohjelmana kuvan säädöt kohdilleen ja kovaa ajoa!
 

Liitetiedostot

  • nczdjl9qso261.jpg
    nczdjl9qso261.jpg
    126,1 KB · Lukukerrat: 48
  • 20210326_195559.jpg
    20210326_195559.jpg
    1 016,8 KB · Lukukerrat: 44
Viimeksi muokattu:
Itse kans löin Warm 2 suoraan päälle kun ammattilaiset näin suositteli, voi se hetken näyttää kellertävältä mutta kaikkeen tottuu.

Edit: Rtings arvioinut Sampan QN90A, on se kova peli. Jos ei OLED maistu niin varmasti pätevä vaihtoehto, jos haluaa 4 HDMI 2.1 slottia niin sitten ottaa QN95A joka on muuten sama.

Muuten ok kirkkauden suhteen mutta en ymmärrä miksi ne pudottaa tuon vilkkumattoman (960hz) taustavalon välytyksen pelitilassa 120hz.. tuo oli iso syy miksi sampan ks sarjalainen vaihtui sonyyn.. mun silmät ei vaan kestä katsoa typerää haamukuvaa jonka tuo 120hz taustavalo aiheuttaa 60fps pelikuvaan :(
 
Miten saan 120 Hz:n päälle PS5:lla? Töllönä CX. En löydä mitenkään valikkoa semmoseen :D
Ps5 asetuksista laitat suorituskyky tilan päälle. Ja rämpytä kaken vihreää nappia nopeasti joku 5 kertaa niin tulee näkyviin reso/hz.
 
Siinähän se ilmoittaa sen olevan käytössä ja jos peli sitä tukee niin ruudun pitäisi sitä tuutata ulos!
 
Ylös Bottom