Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Viimeisimmät huhut kertoo että PS5 saattaisi saada VRR tuen joulukuussa. Mutta tällä hetkellä PS5 ei VRR:ää tue, joten sieltä ei kyllä lisäsulavuutta saa. Telkkarin Game Modesta itsestään voi muuten toki saada sulavuutta pelaamiseen.
 
Hetkinen, siis kuinka? Itse olen ymmärtänyt ettei PS5 itsessään vielä tue mitään VRR-tekniikoita. Toisekseen, en nyt ainakaan äkkiseltään onnistunut löytämään sellaista tietoa, että ainakaan oman telkkarini pitäisi olla nimenomaan Game modessa, että se voisi noita VRR-tekniikoita tukea.
Ehkä kuvat sitten avaavat enemmän tilannetta...
 

Liitetiedostot

  • 20210911_182837.jpg
    20210911_182837.jpg
    2,1 MB · Lukukerrat: 55
  • 20210911_182740.jpg
    20210911_182740.jpg
    1,9 MB · Lukukerrat: 55
  • 20210911_182656.jpg
    20210911_182656.jpg
    1,9 MB · Lukukerrat: 55
Ehkä kuvat sitten avaavat enemmän tilannetta...
Tuo ei nyt ehkä tarkoita sitä mitä kuvittelet. Se että telkkarisi pelitila tukee Freesynciä, ei automaattisesti tarkoita että PS5 sitä tukisi.

Tässä on esim. Reddit keskustelu aiheesta. Asetus voi olla TV:ssäsi päällä, mutta ilman PS5:n tukea ominaisuudelle sillä ei ole merkitystä.
 
Ehkä kuvat sitten avaavat enemmän tilannetta...

Itsellä ei tuollaista Freesync-kohtaa pelitilan asetuksissa ole. Kuten sanottu, PS5 ei itsessään vielä VRR-ominaisuuksia tue, joten Freesync, joka on VRR-tekniikka ei pleikkarilla tällä hetkellä tee eroa sulavuuteen tai muuhunkaan. Palaillaan asiaan kunhan VRR joskus Pleikkarillekin saapuu.
 
Itsellä ei tuollaista Freesync-kohtaa pelitilan asetuksissa ole. Kuten sanottu, PS5 ei itsessään vielä VRR-ominaisuuksia tue, joten Freesync, joka on VRR-tekniikka ei pleikkarilla tällä hetkellä tee eroa sulavuuteen tai muuhunkaan. Palaillaan asiaan kunhan VRR joskus Pleikkarillekin saapuu.
Aika vahva mielipide näkemättä ettei tee mitään!
Väitän kyllä omasta kokemuksesta että sulavoittaa kuvaa huomattavasti!
 
Aika vahva mielipide näkemättä ettei tee mitään!
Väitän kyllä omasta kokemuksesta että sulavoittaa kuvaa huomattavasti!
Mutta kun PS5 ei sitä ominaisuutta tue. Ei se ole mikään mielipide, vaan tällä hetkellä se on tekninen rajoitus. PS5 ei siis tällä hetkellä pysty käyttämään Freesynciä sulavoittamaan pelin framedroppeja. Se ei vaan yksinkertaisesti onnistu.
 
Mutta kun PS5 ei sitä ominaisuutta tue. Ei se ole mikään mielipide, vaan tällä hetkellä se on tekninen rajoitus. PS5 ei siis tällä hetkellä pysty käyttämään Freesynciä sulavoittamaan pelin framedroppeja. Se ei vaan yksinkertaisesti onnistu.
Ainakin Could war multi player toimii sulavammin tämä päällä eikä ole mielikuvitusta eikä mielipide asia...
 
Aika vahva mielipide näkemättä ettei tee mitään!
Väitän kyllä omasta kokemuksesta että sulavoittaa kuvaa huomattavasti!

PC-puolella on kyllä ollut Freesync tai G-sync käytössä jo vuosia. Se on iso apu peleissä, joissa fps tippuilee huomattavasti. PS5 käytössä se on kuitenkin tällä hetkellä hyödytön, kun konsoli itsessään ei sitä tue. Sitten kun PS5 saa tuon ominaisuuden joskus päivityksellä, antanen gamemodelle uuden mahdollisuuden, tällä hetkellä pidän sen mieluummin pois päältä. Kukin saa tehdä tietenkin itse miten parhaaksi kokee.
 
PC-puolella on kyllä ollut Freesync tai G-sync käytössä jo vuosia. Se on iso apu peleissä, joissa fps tippuilee huomattavasti. PS5 käytössä se on kuitenkin tällä hetkellä hyödytön, kun konsoli itsessään ei sitä tue. Sitten kun PS5 saa tuon ominaisuuden joskus päivityksellä, antanen gamemodelle uuden mahdollisuuden, tällä hetkellä pidän sen mieluummin pois päältä. Kukin saa tehdä tietenkin itse miten parhaaksi kokee.
Nyt onkin pakko nostaa käsi ylös virheen merkiksi...
Juuri kokeilleena niin kyllä se on pelkkä pelitila joka siinä vaikuttaa eikä freesync muuta mitään mihinkään suuntaan.
 
Nyt tuli vihdoin LG CX 55" hankittua ja ensireaktio on itse asiassa hieman hämmentynyt. Kauppaan tarkoitettu esittelytila näyttää jumalalliselta, ja kuola melkeinpä alkaa valua kuvanlaadusta. Sitten kun vaihtaa tavallisille lineaarisen telkkarin (HD-)kanaville, niin kuvanlaatu on itse asiassa erittäin vaatimaton. Ei edes uskoisi samaksi telkkariksi.

Olettaisin kyseessä olevan siis vain se, ettei perusohjelmat itsessään ole riittävän hyvälaatuisia, eikä hyvä TV saa paskasta sen parempaa, mutta onko täällä kohtalontovereita, jotka olisi saanut asiaan jotain parannusta säädöillä? Tekniikanmaailman ja Rtingsin säätöjä tuli testattua, mutta kummatkaan eivät mitenkään silmiinpistävästi parantanut laatua.

Pleikkaria ehdin testailla vasta minimaalisesti, mutta ensireaktio ei senkään puolella ollut ihan niin positiivinen kuin olisin toivonut. Mutta eiköhän tämä tästä, kun löytää sopivat asetukset.
 
Nyt tuli vihdoin LG CX 55" hankittua ja ensireaktio on itse asiassa hieman hämmentynyt. Kauppaan tarkoitettu esittelytila näyttää jumalalliselta, ja kuola melkeinpä alkaa valua kuvanlaadusta. Sitten kun vaihtaa tavallisille lineaarisen telkkarin (HD-)kanaville, niin kuvanlaatu on itse asiassa erittäin vaatimaton. Ei edes uskoisi samaksi telkkariksi.

Olettaisin kyseessä olevan siis vain se, ettei perusohjelmat itsessään ole riittävän hyvälaatuisia, eikä hyvä TV saa paskasta sen parempaa, mutta onko täällä kohtalontovereita, jotka olisi saanut asiaan jotain parannusta säädöillä? Tekniikanmaailman ja Rtingsin säätöjä tuli testattua, mutta kummatkaan eivät mitenkään silmiinpistävästi parantanut laatua.

Pleikkaria ehdin testailla vasta minimaalisesti, mutta ensireaktio ei senkään puolella ollut ihan niin positiivinen kuin olisin toivonut. Mutta eiköhän tämä tästä, kun löytää sopivat asetukset.
Itse painiskelin myös aika pitkään kuvasäätöjen kanssa ja lopulta löysin tubesta videon jonka säädöt olivat omaa silmää miellyttävät. Kannattaa kokeilla. Toki jotkin säädöt on säädetty oman maun mukaan, mutta näistä on hyvä alkaa rakentamaan. :)

Lisään vielä, että ainakin omaan silmääni säädöt ovat nyt enemmän kuin kohdillaan. Pahoitteluni ohjelmavalinnan vuoksi. :D
 

Liitetiedostot

  • 20210911_210527.jpg
    20210911_210527.jpg
    1,2 MB · Lukukerrat: 25
Nyt tuli vihdoin LG CX 55" hankittua ja ensireaktio on itse asiassa hieman hämmentynyt. Kauppaan tarkoitettu esittelytila näyttää jumalalliselta, ja kuola melkeinpä alkaa valua kuvanlaadusta. Sitten kun vaihtaa tavallisille lineaarisen telkkarin (HD-)kanaville, niin kuvanlaatu on itse asiassa erittäin vaatimaton. Ei edes uskoisi samaksi telkkariksi.

Olettaisin kyseessä olevan siis vain se, ettei perusohjelmat itsessään ole riittävän hyvälaatuisia, eikä hyvä TV saa paskasta sen parempaa, mutta onko täällä kohtalontovereita, jotka olisi saanut asiaan jotain parannusta säädöillä? Tekniikanmaailman ja Rtingsin säätöjä tuli testattua, mutta kummatkaan eivät mitenkään silmiinpistävästi parantanut laatua.
Näinhän se tuppaa vähän olemaan, jos on kasa paskaa niin ei se kaviaariksi muutu, vaikka kuinka olisi markkinoiden paras töllö :D

Sama fiilis itselläkin, standardikanavia katsoessa telkkari ei eroa mitenkään entisestä Sonystä, tai sitä vanhemmastakaan telkusta.

Entiseen Sonyyn verrattaen onhan tässä huomattavasti laaja-alaisemmat kuvansäätömahdollisuudet, mutta ei se kuva siitä varsinaisesti parane, korkeintaan saa lähemmäs omia tottumuksia ja mieltymyksiä. Kyllä telkkarin erinomaisuus edellyttää myös erinomaisuutta materiaalilta.

Mitä tulee säätöihin, niin suosittelen katsomaan esim. Rtingsin säädöt ja heität ne pohjalle ja toinen kierros sitten perään, jossa käyt samat setupit läpi ja kokeilet kaikkia muutaman napsun eri suuntiin. Itsellä toimi siten parhaiten, oli ns. hyvät perussäädöt alla ja hienosäätö oman maun mukaan. Omaan makuun noi Rtingsin säätöniksit oli aavistuksen elottomia värin suhteen.
 
Tuosta tarjouksessa olevasta Sonysta heräsi täällä suunnassa kiinnostus, kun ps5 sain hommattua, selailtua eri nettikauppoja omat havaintoni olivat että hintalaatusuhde tuossa kohdillaan. Sitten herää kysymys, onko markkinoilla ollenkaan tuossa hintaluokassa vastaavia, koska itselle vaikutti käytännössä kerran elämässä löydöltä?
Kumpaa meinaat?
 
@Poochie Olikos sulla muuten toi Sony minkä itse tilasin? Mistäs olet katsonut hyvät asetukset siihen?

Täytyy kaikki katsoa valmiiksi, kun varmaankin tiistaina oma telkkari saapuu :D

 
Itse painiskelin myös aika pitkään kuvasäätöjen kanssa ja lopulta löysin tubesta videon jonka säädöt olivat omaa silmää miellyttävät. Kannattaa kokeilla. Toki jotkin säädöt on säädetty oman maun mukaan, mutta näistä on hyvä alkaa rakentamaan. :)

Lisään vielä, että ainakin omaan silmääni säädöt ovat nyt enemmän kuin kohdillaan. Pahoitteluni ohjelmavalinnan vuoksi. :D

Jos sulla on noin sininen "ambient light", niin ei mitkään valmiit kalibroidut asetukset voi olla oikein toimivia. Jos on pakko käyttää taustavaloa, nii sen pitäisi olla ainakin neutraali värisävyltään. Tai sitten TV pitäisi kalibroida itse noihin olosuhteisiin mitä porukalla on. Itse edelleen nautin OLEDini mieluiten kuten viskini. Ilman mitään ylimääräistä.
 
Jos sulla on noin sininen "ambient light", niin ei mitkään valmiit kalibroidut asetukset voi olla oikein toimivia. Jos on pakko käyttää taustavaloa, nii sen pitäisi olla ainakin neutraali värisävyltään. Tai sitten TV pitäisi kalibroida itse noihin olosuhteisiin mitä porukalla on. Itse edelleen nautin OLEDini mieluiten kuten viskini. Ilman mitään ylimääräistä.
Toi tunnelmavalon väri vaihtelee ihan fiiliksen mukaan. Tänään se on tämän värinen ja huomena toinen. :) Makuasioitahan nämä ovat. Itse olenkin enemmän Viski-kolan ystävä :D
 
@Poochie Olikos sulla muuten toi Sony minkä itse tilasin? Mistäs olet katsonut hyvät asetukset siihen?

Täytyy kaikki katsoa valmiiksi, kun varmaankin tiistaina oma telkkari saapuu :D

Youtubesta kerran löysin hyvät asetukset, mutta onnistusin nollaamaan ne jotenkin ja en löydä sitä videota enää mistään pitää varmaan alloittaa uusi metsästys. Ne asetukset oli siis pelaamista varten, mutta näytti hyvältä myös elokuvia katsoessa
@Poochie Olikos sulla muuten toi Sony minkä itse tilasin? Mistäs olet katsonut hyvät asetukset siihen?

Täytyy kaikki katsoa valmiiksi, kun varmaankin tiistaina oma telkkari saapuu :D

Juu puhuttiin tästä juuri eilen muistaakseni, oma menee eri numerosarjalla, mutta kaikinpuolin on ihan sama laite kuten tt myös totesi


Sori tuo tuplalainaus
Youtubesta kerran löysin hyvät asetukset, mutta onnistusin nollaamaan ne jotenkin ja en löydä sitä videota enää mistään pitää varmaan alloittaa uusi metsästys. Ne asetukset oli siis pelaamista varten, mutta näytti hyvältä myös elokuvia katsoessa

Juu puhuttiin tästä juuri eilen muistaakseni, oma menee eri numerosarjalla, mutta kaikinpuolin on ihan sama laite kuten tt myös totesi


Sori tuo tuplalainaus

Toiseksi, muokkasin niitä omaan makuun "paremmiksi". Tuossa paljon vaihtoehtoja, ne normaalitkin vaihtoehdot on hyviä kyllä, koska ns pleikkaria varten tehty ne
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on ollut C1:n noin viikon käytössä ja kuvanlaatu on leffoissa sekä peleissä mahtava.

Mutta ainut asia mikä lievästi häiritsee, on tuo ABL:n toiminta. Eli jääkiekkoa tai muuta kirkasta sisältöä katsoessa näyttö himmenee automaattisesti. Oled-telkkareissa tuo ei taida olla sinällään mikään vika, vaan ominaisuus.

Olisiko jollain tähän ABL-hommaan jotain vinkkejä, jolla asiaa saisi edes hiukan korjattua?
 
Nyt on ollut C1:n noin viikon käytössä ja kuvanlaatu on leffoissa sekä peleissä mahtava.

Mutta ainut asia mikä lievästi häiritsee, on tuo ABL:n toiminta. Eli jääkiekkoa tai muuta kirkasta sisältöä katsoessa näyttö himmenee automaattisesti. Oled-telkkareissa tuo ei taida olla sinällään mikään vika, vaan ominaisuus.

Olisiko jollain tähän ABL-hommaan jotain vinkkejä, jolla asiaa saisi edes hiukan korjattua?

Ei sen normaalissa liikkuvassa kuvassa pitäisi juuri himmetä. Staattiset palkit toki himmenee jos logo luminance päällä
 
Nyt on ollut C1:n noin viikon käytössä ja kuvanlaatu on leffoissa sekä peleissä mahtava.

Mutta ainut asia mikä lievästi häiritsee, on tuo ABL:n toiminta. Eli jääkiekkoa tai muuta kirkasta sisältöä katsoessa näyttö himmenee automaattisesti. Oled-telkkareissa tuo ei taida olla sinällään mikään vika, vaan ominaisuus.

Olisiko jollain tähän ABL-hommaan jotain vinkkejä, jolla asiaa saisi edes hiukan korjattua?
Contrast max. 80 poistaa/vähentää ainakin CX:llä ABL:n toimintaa, mutta samalla myös se kirkkaus ja valkoinen kärsii.
 
Ylös Bottom