Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deathloop

Ilmeeni, kun pieni mutta äänekäs joukko pelaajia on jälleen kerran mesoamassa netissä jostain käsittämättömästä asiasta: :rolleyes:

Edit: LoU2 on selkeä 7-/10 arvosanan peli / HBO-sarja ja täts it :cool: (Pakko täräyttää, samalla toivoen ettei kukaan enää seuraisi perässä ja jatkaisi offtopicilla)
 
Jos porukka ostaa peliä, kun se saa täyden kympin arvosteluja ja sitten pettyvät siihen, kun se ei tunnu niin hyvältä, helposti tulee pettymyksen vuoksi sellainen tunne, että peli on täysin arvoton. Minusta on ihan normaalia, että tuollainen peli jakaa pelaajia aika rankastikin ihaileviin ja pettyneisiin. Jos on tarpeeksi pettynyt, kynnys negatiiviseen arvioon tunnepohjalta ei välttämättä ole niin suuri, kun tekee mieli protestoida edes jotenkin.
 
En ala väittelemään tosiaan enää tästä keissistä tarkemmin sen enempää mutta väittäisin että seiskankin kanssa olet "väärässä" vaikka miinustaisit tarinan puolelta. Argumenttina käytän ensimmäistä osaa, jossa kaikkea ollutta on parannettu jatko-osassa. Tarina siis miinustaisi ykköseen verrattuna, jota on pidetty mestariteoksena about kokonaan, joten hankala minusta olisi uskottavasti perustella seiskaa TLOU2:lle. Sanoisin että kaikki jotka antavat muuta kuin alle 8, ovat "väärässä".

Mutta puhun nyt enemmän arvioista, jotka tulevat lehtiin ja joissa pyritään objektiivisuuteen tai ainakin yritetään suunnata numeroa isommalle yleisölle niin että sivuutetaan niitä henkilökohtaisia seikkoja siitä pois. Omat arviot on siis asia erikseen ja sen suhteen toki sinulle peli on 6 tai 7, mitä onkaan. Olisi vain parempi maailma jos jokainen pyrkisi enemmän siihen että jokin yksi oma inhokki- tai suosikkijuttu ei laskisi arvosanaa nollaan tai nostaisi täyteen kymppiin kaikesta muusta piittaamatta.

En tiedä saako tästä sepustuksesta ymmärrettyä mitä tarkoitan mutta toivon niin.

Eikä minunkaan sanomiset tässä voi mitään faktoja tietenkään olla kun kyse on tuotteesta, joka perustuu niin suuresta subjektiiviseen kokemukseen.


No eivät ne ihan turhia ole, sillä jotain suuntaa niistä aina saa. Nuo pommitukset sun muut kyllä helposti huomaa ja osaa olla ottamatta huomioon. Ainakin yleensä.


Tämäkin varsin hyvä keino mutta yhtä lailla kommenttipalstalla on eri mieltä olevia henkilöitä eikä kommentteja edes rajata mielipiteiden mukaan.
Toki logiikkasi toimisi juuri jollekin. Itselleni kuitenkin se alkuperäinen TLoU:kin oli ”vain” kasin peli, joten siihen suhteutettuna se seiska tai kutonen nyt kuitenkin ovat minulle nimenomaan ne oikeat arvosanat TLoU 2:lle.

Sinänsä vaikka nyt sitten moni varmaan (varsin moni kyllä myös samaakin mieltä) onkin noista arvosanoistani eri mieltä, niin eivät ne nyt niin paljon jonkun mestariteokselle antamista arvosanoista poikkea, että voisi alkaa johonkin review bombingiin vertaamaan. Konkreettisesti olen myös perustellut syyt miksi näin. Eri mieltä toki saa olla, mutta turha on silti väittää etteikö näkemykseni ole myös varsin monen pelaajan näkemyksen mukainen, vaikka sitten enemmistö pitäisikin peliä jopa mestariteoksena.
 
Olispa kiva lukea välillä juttuja Deathloopista...

PC versio on aika surkeassa jamassa. Kovemmallakin raudalla (Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32gb muistia) on vaikea saada pidettyä tasaista ruudunpäivitystä. Vika näyttää olevan huonosti optimoidussa vsyncissä tai hiiri/näppis inputissa, mutta netti ei tunnu pääsevän tästä yhteisymmärrykseen. Samanlaisia vikoja oli tosin myös Dishonoredin kanssa, mutta nekin saatiin paikattua aika nopeasti.

Kuitenkin vika on sen verran perustavanlaatuinen, että ainakin itseltäni se on nyt alkanut syömään intoa tahkoa läpi saaren salaisuuksia. Tarina ja kerronta ovat edelleen täyttä rautaa, mutta ailahteleva tekninen toteutus ansaitsee moitteet.
 
Siellä on aika monta nolla-arviota siksi, että studio on Microsoftin omistuksessa ja toiseen suuntaan siksi että on ajastettu yksinoikeus.

Informaatio arvo tällaisilla arvioilla on niin ikään nolla.
Myös tietyt piirit internetissä ovat huomanneet pelin omaavan tummaihoisia ihmisiä pelin kehityksen isoimmissa rooleissa. Eikä varmaan tummaihoiset päähahmot myöskään helpota kyseisten ihmisten tuskaa vaan ainoa oikea vastaisku pelille on review-bombata peliä.

Kaikinpuolin surullista ja noloa seurattavaa.
 
Myös tietyt piirit internetissä ovat huomanneet pelin omaavan tummaihoisia ihmisiä pelin kehityksen isoimmissa rooleissa. Eikä varmaan tummaihoiset päähahmot myöskään helpota kyseisten ihmisten tuskaa vaan ainoa oikea vastaisku pelille on review-bombata peliä.

Kaikinpuolin surullista ja noloa seurattavaa.
Onhan tuo kieltämättä ikävää. Itselleni ei kovin moni asia ole Deathloopissa erityisen kiinnostavalta vaikuttanut siitä näkemissäni videoissa, mutta kuitenkin nuo tummaihoiset päähahmot ovat mielestäni vaikuttaneet mielenkiintoisilta ja karismaattisilta. Enkä kyllä mitenkään ymmärrä mikseivät voisi olla sellaisia siinä missä minkä muunkin ihonvärin ihmiset.

Yksi kaikkien aikojen karismaattisimpia, ja miksei näin heteronkin näkökulmasta voi todeta, että myös yksi komeimpia miesnäyttelijöitä, on mielestäni Denzel Washington, ja samat sanat voin sanoa myös vaikkapa Idris Elbasta.
 
Olispa kiva lukea välillä juttuja Deathloopista...
Voi hittolainen, en edes tajunnut missä ketjussa tätä väännetään :p

Toki logiikkasi toimisi juuri jollekin. Itselleni kuitenkin se alkuperäinen TLoU:kin oli ”vain” kasin peli, joten siihen suhteutettuna se seiska tai kutonen nyt kuitenkin ovat minulle nimenomaan ne oikeat arvosanat TLoU 2:lle.

Sinänsä vaikka nyt sitten moni varmaan (varsin moni kyllä myös samaakin mieltä) onkin noista arvosanoistani eri mieltä, niin eivät ne nyt niin paljon jonkun mestariteokselle antamista arvosanoista poikkea, että voisi alkaa johonkin review bombingiin vertaamaan. Konkreettisesti olen myös perustellut syyt miksi näin. Eri mieltä toki saa olla, mutta turha on silti väittää etteikö näkemykseni ole myös varsin monen pelaajan näkemyksen mukainen, vaikka sitten enemmistö pitäisikin peliä jopa mestariteoksena.
En siis väheksy sinun mielipidettäsi tai muidenkaan mutta toivoisin mahdollisimman monen edes pyrkivän (Metacriticissä sun muissa) arvioimaan peliä niin että jättäisi sen henkilökohtaisen ongelman tai ihastuksen pois jos on olemassa mahdollisuus että se ei merkitse muille mitään.

Pelejä toki on vaikea arvioida siinä missä elokuvia ja musiikkiakin mutta nimenomaan ajan takaa sitä että peleissä on paljon asioita, joita voi aika pitkälle arvioida suhtkoht objektiivisesti: ohjaus, grafiikka, äänet ja yleinen toimivuus jne. Tarina on usein myös iso osa kokemusta ja sitäkin saa arvioida mutta mielestäni on syytä miettiä missä kohtaa vaikkapa huonolla tarinalla on minkäkin verran painoarvoa jos peli on muutoin täyttä timanttia. Olen pelannut useita pelejä niin että en tiedä yhtään mitä juonessa tapahtuu mutta nauttinut varsinaisesti pelaamisesta ns. ihan kympillä. Peli toimitti sen mitä pitikin ja yleensäkin ottaen pelien kunnolliset tarinat ovat kuitenkin yhä varsin tuore lisä alalla, joten senkin kautta jopa toivoisin että välillä saa olla pelejä, jotka ovat ihan pelejä.

Jokin tarinan arviointi kun on ehkä se vaikein osuus ja esimerkiksi haaste, kenttädesign, ulkoasu ja äänet on helpompia arvioitavia. Johan tarinan arvioimisen vaikeudesta kertoo jo se miten elokuva voidaan täysin lytätä kriitikoiden toimesta yleisön silti tykätessä. Samoin esimerkiksi Tenet-leffaa on kai kehuttu paljon mutta itse en tykännyt ideasta vaikka muutoin aikamatkustus on aiheena yksi suosikeistani.

En yhä tiedä että saanko avattua yhtään mitä ajan takaa mutta en todellakaan ole väittämässä että jonkun henkilökohtainen mielipide olisi väärin. Enemmänkin yritän sanoa että noille sivustoille voisi pyrkiä arvioimaan tuotetta mahdollisimman paljon niin, ettei mukana ole mitään henkilökohtaisia ns. ylimääräisiä painolasteja suuntaan tai toiseen vaan yrittäisi mahdollisuuksien mukaan arvioida asiaa objektiivisesti. Mahdotontahan ihmisen täysin objektiivinen on olla mutta jos tiedostaa että ei tykkää asiasta X (vaikka aikaloopit) niin voi edes yrittää ajatella asiaa sen kannalta että jos se oli leffan ainoa miinus, niin voiko antaa vaikka 7/10 arvosanaksi?

Myös tietyt piirit internetissä ovat huomanneet pelin omaavan tummaihoisia ihmisiä pelin kehityksen isoimmissa rooleissa. Eikä varmaan tummaihoiset päähahmot myöskään helpota kyseisten ihmisten tuskaa vaan ainoa oikea vastaisku pelille on review-bombata peliä.

Kaikinpuolin surullista ja noloa seurattavaa.
Tämän hoksasin foorumeiden kautta kun eikös tässä joku käynyt jotain asiattomampaa kommenttia heittämässä? Melko surullista tosiaan. Se on tietty porukka joille pitää olla vain se tietynlainen hahmo pääosassa että kelpaa. Eikä edes se että kelpaa vaan pitää heti olla nostamassa kauhea älämölö asiasta.
 
Kylläpä pitkästä aikaa pelaaminen maistuu! Dishonored ja Bioshock vibat on erittäin vahvana kaikessa positiivisessä merkityksessä. Aikaluuppi tarinalle kannattaa antaa mahdollisuus. Periaatteessa tämä on näppärä tapa selittää miksi pelaaja saa jatkaa vaikka kuolee :D

Erityismaininnat kyllä ohjaimen värinöille. Aika kikkailuna tuota pitänyt ja kivana pikku parannuksena mutta nyt on omalla kohdalla eka oikea PS5 peli jossa ominaisuuksia on hyödynnetty kunnolla. Ohjaimesta muuten tyhjenee akku yhdessä illassa kun pientä värinää on koko ajan.
 
Eilinen ilta tuli itelläkin pelailtua tätä ja on tämä kyllä loistava peli Ei ole taas hetkeen mikään peli kyllä vetänyt näin mukaansa mitä tämä, kun tuntuu, ettei malttaisi millään lopettaa. Eniten on tullut tehtyä noita arsenal leadejä, jotta on saanut parempia aloitus varusteita kasaan.

Tuo timeloop idea on kyllä loistavasti toteutettu ja tulee kunnon salapoliisi fiilis, kun tutkii noita johtolankoja ja jokin niistä alkaa purkautua. Jotain tapahtuu siihen aikaan siellä, kun tätä tapahtuu tähän aikaan täällä jne.

Tuo toistokin on aika huomaamatonta, kun pelaaja on niin isosti kontrollissa siitä mihin menee ja mihin aikaan. Eli kun pelissä tuo loop koostuu yhdestä päivästä joka on jaettu neljään vuorokaudenaikaan niin aina, kun aloittaa uuden päivän voi valita ajan ja paikan mihin menee ensiksi ja sen alueen voi tutkia niin rauhassa, kun vain haluaa. Sitten, kun poistuu kentästä niin saman valinnan saa tehdä uudestaan ja ainut rajoitus on, että ajassa ei voi mennä taaksepäin, eli jos valitsit päivän alussa ekaksi kohteeksi iltapäivän, et voi mennä seuraavaksi aamuun resetoimatta päivää. Ja jokainen kenttä muuttuu aika isosti sen mukaan mihin aikaan päivästä sinne menee. Esim aamulla joku baari voi olla kentässä kiinni ja kadut hiljaisia mutta illalla kuhisee vihollisia baarin avauduttua. Pidän myös tuosta, että jonkun johtolangan voi löytää toisesta kentästä illalla mikä auttaa myöhemmin etenemiseen toisessa kentässä aamulla.

Ei tätä tosiaan omasta mielestä voi oikeen kutsua roguelikeksi ollenkaan, kun niin paljon tuota toiston ideaa on muutettu ja kevennetty niihin verrattuna. Myös aseita ja varusteita rupeaa saamaan tosi hyvää tahtia pysyväksi, jolloin niitä ei menetä kuollessaan tai päivän alkaessa uudelleen.

Pelattavuus on jälleen kerran kyllä tuttua Arkane laatua, kaikki vaan toimii juuri niin sulavasti, kun pitääkin. Aluksi tuntui, että varusteita, aseita ja kombinaatioita miten noita voi pitää käsissä on niin paljon, ettei meinannut muustaa miten kontrollit menee niiden osalta mutta nopeasti siihenkin pääsi sisälle. Ammuskelu on tunnokasta ja hiiviskely vähintäänkin yhtä hauskaa, kun Dishonoredissa. En tiedä miksi, kun ei nyt ole kauhean samanlainen peli kuitenkaan, niin tästä tulee itselle mieleen Goldeneye peli N64:lta. En kyllä osaa selittää miksi mutta ehkä osittain tuon musiikin, hiippailun ja tuon aloitusaseen takia, kun se näyttää ihan Goldeneyen Klobbilta. :D

Tuota inveidausta tuli myös kokeiltua ja pataanhan siinä tuli aluksi monta kertaa kunnes sitten viimeisellä yrityksellä pääsin taittamaan kokonaista kaksi kertaa Coltin niskat Steven Seagal tyyliin. Hauskalta vaikutti tuokin ja mukavasti alkoi avautumaan aseita ja varusteita Julianallekin tuossa vaikkei kauhean hyvin pärjännytkään. Tuo Julianan tulo Coltin peliin ei kyllä ole kovinkaan tiheään toistuva homma vaikka minulla on tuo online invade päällä. Eilisen neljän tunnin pelien aikana Juliana ei tullut peliin kertaakaan, ei AI hahmona eikä pelaajan ohjastamana.

Puuuh, miksi pitää mennä töihin…Eikö voisi vain jäädä pelailemaan päiväksi Deathlooppia… :D
 
Siis onko tuolla naishahmollakin jonkinlainen progress systeemi kun aseita avautuu, ja löytyykö ihan jonkimuotoinen oma story vai onko tehtävä vain aina Colt tappaa?

Minkä kokoiset nuo 4 aluetta on? Mitä hiukan CohhCarnagen striimiä katsoin, tuntui että kokoajan samoilla kujilla pyöri.
 
Siis onko tuolla naishahmollakin jonkinlainen progress systeemi kun aseita avautuu, ja löytyykö ihan jonkimuotoinen oma story vai onko tehtävä vain aina Colt tappaa?

Minkä kokoiset nuo 4 aluetta on? Mitä hiukan CohhCarnagen striimiä katsoin, tuntui että kokoajan samoilla kujilla pyöri.
Tehtävä on aina tappaa Colt mutta noita varusteita tosiaan avautuu kokoajan sitä mukaa, kun pelaa. Tuossa oli jotain challengeja (vai millä nimellä ne nyt tässä kulkikaan) ja niitä tekemällä sai pisteitä ja rankki nousi, kun oli tarpeeksi pisteitä.

Ihan hyvänkokoisia nuo kentät on ainakin omasta mielestä ja ovat täynnä kaikennäköisiä löydettävää, salapaikkaa ja tosiaan uusia osia kentästä aukeaa eri aikoina päivää. Tokihan siellä samojakin katuja joutuu kulkemaan jonkin verran.
 
Kuulostaapa entistä loistavammalta ja mukava aina lukea täältä pelaajien fiiliksiä peleistä. Oma PS5:n on tekstiviestin mukaan lähetetty huollosta takaisin liikkeeseen, joten jos se kerran on korjattu niin pääsisin itsekin tätä pelailemaan.

Se kysymys nousi mieleen, että onkohan tässä Dishonoredin tapaan mitään syytä olla tappamatta ketään? Dishonoredit vedin aina ensin sillä lailla että en tappanut yhtään ketään ja sen jälkeen se "jokainen hautaan"-läpipeluu. Tässähän nollautuu koko ajan joka tapauksessa tyyppien elämä, joten kuvittelisi että eihän tuolla kauheasti voi olla merkitystä. Vai olisiko jopa että koko pelin tavoitteen voisikin hoitaa vaihtoehtoisella tavalla kun on tutkinut tarpeeksi maailmaa? Hmm... Se kyllä sopisi studion tyyliin. Älkääpä sittenkään vastatko tuohon :D
 
Kuulostaapa entistä loistavammalta ja mukava aina lukea täältä pelaajien fiiliksiä peleistä. Oma PS5:n on tekstiviestin mukaan lähetetty huollosta takaisin liikkeeseen, joten jos se kerran on korjattu niin pääsisin itsekin tätä pelailemaan.

Se kysymys nousi mieleen, että onkohan tässä Dishonoredin tapaan mitään syytä olla tappamatta ketään? Dishonoredit vedin aina ensin sillä lailla että en tappanut yhtään ketään ja sen jälkeen se "jokainen hautaan"-läpipeluu. Tässähän nollautuu koko ajan joka tapauksessa tyyppien elämä, joten kuvittelisi että eihän tuolla kauheasti voi olla merkitystä. Vai olisiko jopa että koko pelin tavoitteen voisikin hoitaa vaihtoehtoisella tavalla kun on tutkinut tarpeeksi maailmaa? Hmm... Se kyllä sopisi studion tyyliin. Älkääpä sittenkään vastatko tuohon :D
Sen verran kuitenkin vastaan, että perusvihujen tappamiseen ja tappamatta jättämiseen näkyi ainaki trophyjä muutama olevan tarjolla. Samanlaista non-lethal/lethal systeemiä tässä ei taida olla, sen pohjalta mitä itse olen kerennyt pelaamaan eli kaikki aseet on tappavia ja lähietäisyydeltäkin vedetään joko niskat nurin tai machette selkään. :)
 
Todella positiivinen yllätys tämä peli. Jotenkin olin saanut kuvan, että tässä mennään kauheeta munaravia ja samalla ammutaan hedareita. Ja kun kuollaan, palataan alkuun. Mutta tässähän saa välillä ihan rauhassa tutkiskella paikkoja seuraavia käyntejä silmälläpitäen. Peli näyttää hyvältä ja ohjain tärisee mahtavasti. Jotenkin positiivisella tavalla tämä on Bioshockin, Timesplittersin ja Dishonoredin sekasikiö. Loistava peli, joka ei välttämättä tipu kaikille, joten kannattaa tutustua peliin ensiksi tuubin kautta :)
 
Todella positiivinen yllätys tämä peli. Jotenkin olin saanut kuvan, että tässä mennään kauheeta munaravia ja samalla ammutaan hedareita. Ja kun kuollaan, palataan alkuun. Mutta tässähän saa välillä ihan rauhassa tutkiskella paikkoja seuraavia käyntejä silmälläpitäen. Peli näyttää hyvältä ja ohjain tärisee mahtavasti. Jotenkin positiivisella tavalla tämä on Bioshockin, Timesplittersin ja Dishonoredin sekasikiö. Loistava peli, joka ei välttämättä tipu kaikille, joten kannattaa tutustua peliin ensiksi tuubin kautta :)
Jep, tämä on kyllä todella kaukana mistää ADHD-shootterista. Noissa kentissä, kun ei mitään aikarajaa ole niin rauhassa voi pyöriä siellä ja tutkia sen kyllä. :)
 
Eli sanoisin että näiden kuvausten perusteella tämä on siis Arkanen peli. Niissähän on aina paljon rauhallista tutkimista ja maailman seuraamista. Voi toki riehuakin ja saada aikaiseksi vaikka mitä sekasortoa myös jos haluaa mutta ei ole pakko.

En ole katsonut tästä trailereita, joten en tiedä miten on mainostettu mutta eikös sitä aina sillä toiminnalla mainosteta kaikkea niin en ihmettele jos ihmisillä voi olla väärä kuva pelistä. Jos on kuitenkin Dishonoredit ja vaikka Preyn pelannut niin veikkailen että samanlaista lienee tämäkin. Perustuen siis asioihin mitä olen pelistä lukenut. Itselläni tätä ei vielä ole kun tuo paikallinen Gigantti ei jostain syystä laittanut/saanut peliä noutomyyntiin :(
 
Tunti, pari takana.. peli on juminut nyt pari kertaa kun pelin aikana menusta (kosketuslevy) hypännyt pois ns. peliin, äijää ei pysty kontrolloimaan ollenkaan, ei muuta pysty kuin menemään valikkooon takaisin ja tekemään mitä siellä voikaan tehdä.. plääh.
 
Ylös Bottom