Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tuoreeltaan ilmestyi sellainen PS5-yksinoikeus että konsolisodat voidaan julistaa päättyneeksi. Xboxilla ja Nintendolla ei ollut koskaan mahdollisuuksia.

 
Tuleva Elder Scrolls on PC/Xbox exlusiivi. Koska PC:lle tulee niin en kuitenkaan sanoisi "yksinoikeus"peliksi, mutta kuitenkin niin että Nintendo ja Playstation jää tämän pelisaagan tulevaisuuden ulkopuolelle.

Monellakohan tulee vaikuttamaan konsolivalintaan? Ja tuleekohan peli ennen vuotta 2025, vähän epäilen. Isoltakin studiolta tämän kokoluokan pelien tekeminen ääninäyttelyineen kaikkineen on niin valtava projekti että vuosia siihen on varattava.

Joko Spencer sai vihdoin nämä sanat irti sanaisesta arkustaan? Eihän tässä ole aiheella spekuloitu kuin vuoden päivät kiitos herran ympäripyöreiden lausuntojen ja naurettavien korulauseiden osalta kuinka pelejä ei ollut tarkoitus viedä pois toiselta alustalta. Loppupeleissä sieltä löytyikin ihan vastaavanlainen bisnesmies kuin Jim Ryan, mutta kummasti edellä mainitun ympärille on kehittynyt jäätävä henkilönpalvontakultti.
Phil Spencer oli puhunut fiksuja:


  • “Emulation is the path of least resistance for re-releasing games originally written for dead platforms,” gaming historian Frank Cifaldi told Axios. “There just isn't a better way that is commercially viable.”
Spencerin olisi aika siirtyä sanoista tekoihin, missä on ne OG Xbox ja X360 -emulaattorit, kun kerran Phil on niin aiheesta huolissaan? Vielä on edelleen paljon pelejä jotka eivät toimi nykyisellä pseudoemulaatiolla.
Ei kai kukaan nyt todella ajatellut Bethesda-kauppojen jälkeen, että TES-sarjan pelejä enää Sonyn koneilla näkyisi. Tai voihan sieltä tulla sitten se viides uudelleenjulkaisu kyseisestä pelistä sitten aikanaan. Tai ehkä Microsoft luopuu laitevalmistajan roolista kokonaan ja tarjoaa Playstationille Game Passia. Nettipelit sitten kulkevat ihan omia polkujaan.

Eipä varsinaisesti, siksipä Spencerin kaartelu asian suhteen on suorastaan surkuhupaisaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä varsinaisesti, siksipä Spencerin kaartelu asian suhteen on suorastaan surkuhupaisaa.
Tämä perusteeton jankkaaminen Bethesda asian suhteen on kovin typerää. Vielä ikävämpää jos se jättää jollekkin väärän kuvan Bethesdan pelien tilanteesta tulevaisuudessa.

Aivan yhtä tyhjää puhetta olisi esimerkiksi spekuloida tuleeko seuraava Uncharted myös Boksille, kun Sonyn johto ei ole asiaa suoraan kieltänyt vaan "surkuhupaisasti kaartelee asian suhteen".

"the thing I want you to know is this is about delivering great exclusive games for you that ship on platforms where Game Pass exists."

 
Tämä perusteeton jankkaaminen Bethesda asian suhteen on kovin typerää. Vielä ikävämpää jos se jättää jollekkin väärän kuvan Bethesdan pelien tilanteesta tulevaisuudessa.

Aivan yhtä tyhjää puhetta olisi esimerkiksi spekuloida tuleeko seuraava Uncharted myös Boksille, kun Sonyn johto ei ole asiaa suoraan kieltänyt vaan "surkuhupaisasti kaartelee asian suhteen".

"the thing I want you to know is this is about delivering great exclusive games for you that ship on platforms where Game Pass exists."

Samaa mieltä, firmat omistaa omat tuotteensa eikä sitä sen enempää tarvitse ihmetellä. Kaikki tämä IP homma on mitä on eikä miksikään muutu. Jos hiertää niin sitten ostaa kiltisti alustat mille mieluisia pelejä julkaistaan.
En mitenkään usko että Netflix, Universal, Sony, Disney, HBO sulautuisi yhdeksi missä kaikki tarjoama olisi keskitettynä, miksi pelialalla olisi toisin?
 
Tämä perusteeton jankkaaminen Bethesda asian suhteen on kovin typerää. Vielä ikävämpää jos se jättää jollekkin väärän kuvan Bethesdan pelien tilanteesta tulevaisuudessa.

Aivan yhtä tyhjää puhetta olisi esimerkiksi spekuloida tuleeko seuraava Uncharted myös Boksille, kun Sonyn johto ei ole asiaa suoraan kieltänyt vaan "surkuhupaisasti kaartelee asian suhteen".

"the thing I want you to know is this is about delivering great exclusive games for you that ship on platforms where Game Pass exists."


Mikä perusteeton jankkaaminen? Jokainen, joka on Spencerin viestintää seurannut Bethesda-kauppojen jälkeen ei ole voinut olla huomaamatta herran ympäripyöreää viestintää siitä ovatko pelit excluja vai ei. Olisi nyt reilusti ilmoittanut suoraan mikä on pelisarjan tilanne jatkossa, mutta eipä sellaista nähty. Sen sijaan olemme nähneet toistuvaa asiaan liittyvien kysymysten väistelyä ja epäselvää viestintää. Selvä odotusarvo kun on ollut että kaupan jälkeen pelit ovat Microsoftin excluja jatkossa, niin on käsittämätöntä että johto ei pysty tätä yksiselitteisesti ilmaisemaan.

Haet siis mielipiteellesi tukea täysin itse keksimästäsi skenaariosta? Siinä olet oikeassa että tästä UC:n tulemisesta Xboxille keskustelu on tyhjää puhetta, ilmeisesti mielestäsi Sonyn johdon olisi pitänyt kommentoida tätä kuvitelmaasi erikseen, jotta kyseessä ei olisi ollut surkuhupaisa kaartelu. :D
En mitenkään usko että Netflix, Universal, Sony, Disney, HBO sulautuisi yhdeksi missä kaikki tarjoama olisi keskitettynä, miksi pelialalla olisi toisin?

Jännä juttu miten tämä on onnistunut musapuolella. Spotifysta on mahdollista kuunnella leinonanosa nykyisestä pop-musasta. Leffat tulee ennenpitkää perässä ja tulevaisuudessa ehkä jopa pelit?
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen, joka on Spencerin viestintää seurannut Bethesda-kauppojen jälkeen ei ole voinut olla huomaamatta herran ympäripyöreää viestintää siitä ovatko pelit excluja vai ei.

Mitäs Spencer on muuten tästä sanonut, joka näin kuohuttaa?

Itse kuvittelisin, etteivät ole viitsineet tarkemmin erotella tuota kehitysputken sisältöä ja siksi viestintä on ollut vähän hämärää. Nythän esimerkiksi Quake Remaster tuli myös muille alustoille, joten siinä jälleen esimerkki siitä, ettei kaikki edelleenkään ole Xbox-alustojen yksinoikeuksia.

Leffat tulee ennenpitkää perässä

Offtopic tietenkin, mutta näissä eriytyminen on kyllä ollut trendi, ei konsolidointi ja mielekäs sisältö jakautuu koko ajan yhä useamman toimijan välillä. Vaikeata nähdä, että suunta yhtäkkiä ottaisi täyskäännöksen. Todennäköisesti lopulta toki osa tippuu kilpailussa pois tai tulee ostetuksi.

Ja Game Pass Ultimate yhdistää sentään EA:n ja Microsoftin tilaukset yhdeksi, mutta hyvinkin epätodennäköistä on, että esimerkiksi Sony tulisi tarjoamaan pelejään Game Passin kautta - vaikka toki Sonyn MLB poikkeuksellisesti siellä onkin ollut.
 
Jännä juttu miten tämä on onnistunut musapuolella. Spotifysta on mahdollista kuunnella leinonanosa nykyisestä pop-musasta. Leffat tulee ennenpitkää perässä ja tulevaisuudessa ehkä jopa pelit?
Tämä johtui ennen kaikkea siitä, että levy-yhtiöt vastustivat neliraajajarrutuksella musiikin digitaalista jakelua ja siten jättivät kentän vapaaksi riippumattomille toimijoille, kuten Spotifylle, joka tänä aikana pääsi rakentamaan oman palvelun ja brandin niin vahvaksi, että levy-yhtiöiden oli lopulta pakko luovuttaa ja ryhtyä yhteistyöhön. Mikään levy-yhtiö tai iso julkaisija ei ole rakentanut (onnistuneesti) kilpailijaa Spotifylle, eikä edes Apple rajattomine resursseineen ole onnistunut Spotifyn asemaa juurikaan horjuttamaan.

Elokuva-alalla tätä ei tapahtunut samalla tavalla, vaikka Netflix oli aluksi tavallaan leffojen "spotify". Elokuva-ala alkoi kuitenkin varsin pian rakentamaan omia digitaalisia jakelukanaviaan ja kaikilla on sama strategia. Netflixin osalta Hollywood-studioiden tarjonta on kaventunut ja pakottanut Netflixin ja samalla mallilla toimivan Amazonin investoimaan massiivisesti omaan sisällöntuotantoonsa pysyäkseen relevanttina toimijana. Leffapuolella kehitys on siis mennyt aivan toiseen suuntaan kuin musiikkipuolella, tarjonta on pirstaloitunut yhä pienempiin osiin ja kuluttaja joutuu tilaamaan monta palvelua.

Yhdistymisiä voi tapahtuma elokuva- ja tv-alalla kun kilpailutilanne alkaa selkeämmin erottamaan menestyjät ja häviäjät, mutta en usko tälle alueelle kuitenkaan syntyvän mitään yhtä kaikkia yhdistävää palvelualustaa Spotifyn tapaan.
 
Haet siis mielipiteellesi tukea täysin itse keksimästäsi skenaariosta? Siinä olet oikeassa että tästä UC:n tulemisesta Xboxille keskustelu on tyhjää puhetta, ilmeisesti mielestäsi Sonyn johdon olisi pitänyt kommentoida tätä kuvitelmaasi erikseen, jotta kyseessä ei olisi ollut surkuhupaisa kaartelu. :D
Ei vaan mielipiteeni tukena oli antamani lähdelinkki. Esittämäni kuvitteellinen skenaario taas pyrki havainnollistamaan kuin typerää tämä Bethesda jankkaus on. Pahoittelut, ettei se heti tullut selväksi.
 
Mitäs Spencer on muuten tästä sanonut, joka näin kuohuttaa?

Itse kuvittelisin, etteivät ole viitsineet tarkemmin erotella tuota kehitysputken sisältöä ja siksi viestintä on ollut vähän hämärää. Nythän esimerkiksi Quake Remaster tuli myös muille alustoille, joten siinä jälleen esimerkki siitä, ettei kaikki edelleenkään ole Xbox-alustojen yksinoikeuksia.
Kuohuttaa? Huvittaa lähinnä. Alla ote Spencerin Kotakun haastiksesta tuoreeltaan hankinnan jälkeen:

"
Spencer had said in previous interviews that existing deals involving ZeniMax games would still be honored, suggesting that something like the time-traveling game Deathloop would still come first to PS5, as previously announced. Beyond that, though, fans have wondered whether ZeniMax games would go Xbox and PC-only. In other words, they’ve wondered if PlayStation would stop getting Fallouts and miss out on the sequel to Skyrim.

I wondered that, too.

“Is it possible to recoup a $7.5 billion investment if you don’t sell Elder Scrolls VI on the PlayStation?” I asked.

“Yes,” Spencer quickly replied.

Then he paused.

“I don’t want to be flip about that,” he added. “This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games. But I’ll also say in the model—I’m just answering directly the question that you had—when I think about where people are going to be playing and the number of devices that we had, and we have xCloud and PC and Game Pass and our console base, I don’t have to go ship those games on any other platform other than the platforms that we support in order to kind of make the deal work for us. Whatever that means.”

No kuinkas kävikään sitten? Halutaan enemmän ihmisiä pelaamisen pariin, mutta ainoastaan Microsoftin alustoilla! Naurettavaa tekopyhyyttä.
Ei vaan mielipiteeni tukena oli antamani lähdelinkki. Esittämäni kuvitteellinen skenaario taas pyrki havainnollistamaan kuin typerää tämä Bethesda jankkaus on. Pahoittelut, ettei se heti tullut selväksi.

Jos et tiennyt, niin Spencer oli antanut täysin toisenlaisia lausuntoja ennen tätä, josta häntä kritisoin. Tästäkin on ollut juttua aiemmin ketjussa. Typerää tässä on ainoastaan pointtini pakonomainen aliarviointi ilman edes yritystä ymmärtää mitä toinen yrittää sanoa.
Offtopic tietenkin, mutta näissä eriytyminen on kyllä ollut trendi, ei konsolidointi ja mielekäs sisältö jakautuu koko ajan yhä useamman toimijan välillä. Vaikeata nähdä, että suunta yhtäkkiä ottaisi täyskäännöksen. Todennäköisesti lopulta toki osa tippuu kilpailussa pois tai tulee ostetuksi.

Ja Game Pass Ultimate yhdistää sentään EA:n ja Microsoftin tilaukset yhdeksi, mutta hyvinkin epätodennäköistä on, että esimerkiksi Sony tulisi tarjoamaan pelejään Game Passin kautta - vaikka toki Sonyn MLB poikkeuksellisesti siellä onkin ollut.

Nykyinen trendi kun ei ole millään tapaa kuluttajan etu, ei ketään kiinnosta tilata ziljoonaa eri tilauspalvelua pelien tai leffojen kulutusta varten, joten tilausta Spotifyn tapaiselle 3rd party toimijalle on. Toki lupatekniset asiat eri julkaisijoiden kanssa ovat niin monimutkaisia asioita, että ihan helppo homma tuo ei tule olemaan tätä yrittämään lähtevälle.
Tämä johtui ennen kaikkea siitä, että levy-yhtiöt vastustivat neliraajajarrutuksella musiikin digitaalista jakelua ja siten jättivät kentän vapaaksi riippumattomille toimijoille, kuten Spotifylle, joka tänä aikana pääsi rakentamaan oman palvelun ja brandin niin vahvaksi, että levy-yhtiöiden oli lopulta pakko luovuttaa ja ryhtyä yhteistyöhön. Mikään levy-yhtiö tai iso julkaisija ei ole rakentanut (onnistuneesti) kilpailijaa Spotifylle, eikä edes Apple rajattomine resursseineen ole onnistunut Spotifyn asemaa juurikaan horjuttamaan.

Elokuva-alalla tätä ei tapahtunut samalla tavalla, vaikka Netflix oli aluksi tavallaan leffojen "spotify". Elokuva-ala alkoi kuitenkin varsin pian rakentamaan omia digitaalisia jakelukanaviaan ja kaikilla on sama strategia. Netflixin osalta Hollywood-studioiden tarjonta on kaventunut ja pakottanut Netflixin ja samalla mallilla toimivan Amazonin investoimaan massiivisesti omaan sisällöntuotantoonsa pysyäkseen relevanttina toimijana. Leffapuolella kehitys on siis mennyt aivan toiseen suuntaan kuin musiikkipuolella, tarjonta on pirstaloitunut yhä pienempiin osiin ja kuluttaja joutuu tilaamaan monta palvelua.

Yhdistymisiä voi tapahtuma elokuva- ja tv-alalla kun kilpailutilanne alkaa selkeämmin erottamaan menestyjät ja häviäjät, mutta en usko tälle alueelle kuitenkaan syntyvän mitään yhtä kaikkia yhdistävää palvelualustaa Spotifyn tapaan.

Totta, musapuolella kipuilu oli huomattavasti pienempää. Tämä ei toki poista sitä seikkaa, että tilausta tämäntapaiselle palvelulle olisi, jos joku vaan keksii kuinka sellainen saadaan toteutettua kilpailukykyisellä hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
No kuinkas kävikään sitten? Halutaan enemmän ihmisiä pelaamisen pariin, mutta ainoastaan Microsoftin alustoilla! Naurettavaa tekopyhyyttä.

Tuossa ei sanottu missään kohdassa, että muilla alustoilla pääsisi Microsoftin inhousen pelejä pelaamaan tulevaisuudessa kuin xCloudilla, Xboxeilla ja PC:lla. Toki joidenkin pelien osalta se oli ilmeisesti jo sovittu jotain (nyt multiplatformeiksi tiedetään ainakin Quake ja Skyrimin uusin versio) sekä onhan siellä tietenkin ne Sonyn jo ostamat ajalliset yksinoikeudet Deathloop ja Ghostwire, mutta nyt sitten tiedetään Starfieldin lisäksi ettei myöskään seuraava Elders Scroll tule PS5:lle.

En tiedä mitä tekopyhyyttä tässä sinänsä on, kun Xbox-alusta on totta tosiaankin tarjolla laajalle yleisölle kolmen eri alustan voimin. Cloud Gaming on saatavilla lähes kaikille. Samalla erilliset Xboxin Adaptive Controller erikoisohjaimet ovat tuoneet monille erinäisistä vammoista kärsiville pelaaminen mahdolliseksi, joten Spencer on kyllä omia alustojaan ohjannut juurikin tällä ajatuksella.

Tämä on tietenkin kuitenkin sääli niille, jotka jo PS5:n ostivat ja luulivat pääsevänsä Elders Scrollin uusimman osan kimppuun sitten aikanaan, mutta nyt tosiaan kuluttajille on varmaankin kohtuullisen selvää, mihin alustoille Microsoftin pelit tulevat ja kulutuspäätös on helppo tehdä sen perusteella.

Nykyinen trendi kun ei ole millään tapaa kuluttajan etu, ei ketään kiinnosta tilata ziljoonaa eri tilauspalvelua pelien tai leffojen kulutusta varten, joten tilausta Spotifyn tapaiselle 3rd party toimijalle on.

Sitä vaan korjasin tuolla nykyisellä trendillä, että uskoit leffojen tulevan ennenpitkää perässä. En usko ja tosiaan nykyinen trendi on ollut toiseen suuntaan, mutta sehän toki nähdään.

Nykyisin Game Pass on tosiaan selkeä markkinajohtaja pelaamisen puolella ja sen sisältö varsinkin Ultimate-tilauksella (PC+konsolit+EA Play) koostuu laajasta kattauksesta eri julkaisijoiden pelejä, mutta pidemmässä juoksussa tässä voi myös käydä ns. Netflixit ja palvelun ydintä on nimenomaan MS:n oma tuotanto. Itse pidän tätä kehitystä jopa todennäköisenä. Inhousen kasvattaminenkin sopisi tähän narratiiviin.

Ja meillähän on jo Ubi+ ja EA Play ns. 3rd partynä, mutta tuskin hekään haluavat ostaa muiden julkaisijoiden pelejä alustoilleen ja toisaalta en näe, että näitä voisi yhdellä maksulla monella eri alustalla peleilla. Saataisin nyt alkuun edes näiden premium-mallit konsoleille, niin se olisi hyvä startti.

Joten kyllä, todella kaukainen ajatus olisi, että tämä Spotify-malli yhtäkkiä tulisi jostain tarjolle konsolimaailmassa. Varsinkin kun konsolivalmistajat itsessään ylläpitävät suljettuja kauppoja ja ympäristöjään, eikä niille tuollainen universaali kk-palvelu olisi kassanvirran jakojen osalta mikään simppeli toteuttaa.
 
Luigi Mansion 3:sta Switchin seuraajalla?!

 
Luigi Mansion 3:sta Switchin seuraajalla?!

Aika vanha uutinen. NX on Switch ja Luigi’s Mansion 3 on jo tullut sille? Vai menikö vitsi ohi? :D
 
Aika vanha uutinen. NX on Switch ja Luigi’s Mansion 3 on jo tullut sille? Vai menikö vitsi ohi? :D

Eikö perhana kukaan lähtenyt mukaan :D sensuroidaan jatkossa nuo päivämäärät uutisista :mad:

Mutta itse aiheeseen niin Segan ja Microsoftin yhteistyö ei johda yksinoikeuksiin joten mitähän sieltä on luvassa?

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuossa ei sanottu missään kohdassa, että muilla alustoilla pääsisi Microsoftin inhousen pelejä pelaamaan tulevaisuudessa kuin xCloudilla, Xboxeilla ja PC:lla. Toki joidenkin pelien osalta se oli ilmeisesti jo sovittu jotain (nyt multiplatformeiksi tiedetään ainakin Quake ja Skyrimin uusin versio) sekä onhan siellä tietenkin ne Sonyn jo ostamat ajalliset yksinoikeudet Deathloop ja Ghostwire, mutta nyt sitten tiedetään Starfieldin lisäksi ettei myöskään seuraava Elders Scroll tule PS5:lle.

En tiedä mitä tekopyhyyttä tässä sinänsä on, kun Xbox-alusta on totta tosiaankin tarjolla laajalle yleisölle kolmen eri alustan voimin. Cloud Gaming on saatavilla lähes kaikille. Samalla erilliset Xboxin Adaptive Controller erikoisohjaimet ovat tuoneet monille erinäisistä vammoista kärsiville pelaaminen mahdolliseksi, joten Spencer on kyllä omia alustojaan ohjannut juurikin tällä ajatuksella.

Tämä on tietenkin kuitenkin sääli niille, jotka jo PS5:n ostivat ja luulivat pääsevänsä Elders Scrollin uusimman osan kimppuun sitten aikanaan, mutta nyt tosiaan kuluttajille on varmaankin kohtuullisen selvää, mihin alustoille Microsoftin pelit tulevat ja kulutuspäätös on helppo tehdä sen perusteella.

Onhan tuossa selvä vihjaus siitä, että pelien saatavuutta myös muille alustoille ei olla haluttu kaupalla rajoittaa. Nyt kuitenkin nähdään kuinka lausunto lausunnolta mennään siihen suuntaan mitä alunperinkin oli kaupan tavoitteena. Bisnes on toki bisnestä, huvittaa vaan moinen tekopyhyys lausuntojen osalta kun pelätään mahdollista backlashia, mitä exclusiiviisuuden selkeä ilmoittaminen jo heti alkuun olisi tuonut. Vieläkään kun Spencer ei tähän ole yksiselitteisesti ES-sarjan osalta kyennyt.

Kaikki diilit exclusiivisuuden takaamiseksi ovat lähtökohtaisesti kuluttajalle huonoja, jos pelien tekninen toteutus ei tätä edellytä. Siksipä on suorastaan hämmästyttävää kuinka Microsoft saa foorumilla kritiikistä vapautuksen, vaikka on nyt heikentämässä pelin saatavuutta muille alustoille.
Joten kyllä, todella kaukainen ajatus olisi, että tämä Spotify-malli yhtäkkiä tulisi jostain tarjolle konsolimaailmassa. Varsinkin kun konsolivalmistajat itsessään ylläpitävät suljettuja kauppoja ja ympäristöjään, eikä niille tuollainen universaali kk-palvelu olisi kassanvirran jakojen osalta mikään simppeli toteuttaa.

Toki ajatus tästä tuntuu kaukaiselta niille, jotka sokeasti palvovat monikansallisia korporaatioita. Minua kuluttajana kiinnostaa viihteen helppokäyttöisyys ja saatavuus, ei minua kiinnosta tuhlata arvokasta vapaa-aikaani sellaiseen joka ei tuota minulle lisäarvoa.

Kuten jo totesin, Spotify todisti että tämä on mahdollista mikäli sopimusteknisissä asioissa päästään sopuun. Ei ole mikään helppo juttu tietenkään, mutta teoriassa mahdollista toteuttaa. Pidettiinhän alkuun ajatusta crossplaysta ja cross-progressionista muutama vuosi sitten vielä älyttömänä, mutta kummasti nämäkin pelaamisen rajoja avaavat ominaisuudet alkavat löytyä peleistä jo vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa selvä vihjaus siitä, että pelien saatavuutta myös muille alustoille ei olla haluttu kaupalla rajoittaa. Nyt kuitenkin nähdään kuinka lausunto lausunnolta mennään siihen suuntaan mitä alunperinkin oli kaupan tavoitteena. Bisnes on toki bisnestä, huvittaa vaan moinen tekopyhyys lausuntojen osalta kun pelätään mahdollista backlashia, mitä exclusiiviisuuden selkeä ilmoittaminen jo heti alkuun olisi tuonut. Vieläkään kun Spencer ei tähän ole yksiselitteisesti ES-sarjan osalta kyennyt.
No tehopyhää ja tekopyhää. Olihan se nyt alusta lähtien selvää että osa peleistä voi tulla ja osa taas ei. Mitään täysin varmaa ei sanottu. Lisäksi ovat kai viitanneet enemmän siihen että julkaisevat sekä pc:lle että konsoleilleen ja xcloudiin, mitkä tavoittavat ihan eri määrän ihmisiä kuin vaikka pelkät konsolit, joille voisivat pelit rajoittaa myös.

Ehkä vähän "uhrin" syyllistämistä mutta jos oikeasti uskoi että alkavat olemaan jotain laupiaita samarialaisia alalla, jonka ideana on tehdä rahaa, niin aika kujalla pitää olla.

Kaikki diilit exclusiivisuuden takaamiseksi ovat lähtökohtaisesti kuluttajalle huonoja, jos pelien tekninen toteutus ei tätä edellytä. Siksipä on suorastaan hämmästyttävää kuinka Microsoft saa foorumilla kritiikistä vapautuksen, vaikka on nyt heikentämässä pelin saatavuutta muille alustoille.
En ole lukenut niin tarkkaan kaikkea tässä ketjussa mutta omalta osaltani olen aina pyrkinyt painottamaan että onhan nämä ikäviä juttuja. Siinä samalla myös muistuttanut että Sony olisi vastaavassa tilanteessa rajoittanut saatavuutta vielä enemmän koska heillä pelinsä tulevat pääosin vain konsoleilleen eikä pc:lle joko ollenkaan tai sitten vasta vuosien päästä. Mitään xcloudin tapaista en heillä tiedä olevan vai onko PS Now sellainen? Tuleeko sinne heidän ajankohtainen kataloginsa vai "jämäpelit"?

Eli: yleensä ottaen rajaaminen aina persiistä. Mutta: MS ei liene pahin vaihtoehto vaan kenties jopa konsolivalmistajista se, joka tuo pelinsä laajimman skaalan saataville kun kyse on alustoista.

Toki ajatus tästä tuntuu kaukaiselta niille, jotka sokeasti palvovat monikansallisia korporaatioita. Minua kuluttajana kiinnostaa viihteen helppokäyttöisyys ja saatavuus, ei minua kiinnosta tuhlata arvokasta vapaa-aikaani sellaiseen joka ei tuota minulle lisäarvoa.
Sieltäpä tuli sitten sellainen olkiukko että huh huh. Vai että skeptisyys pelien menemisestä Spotify-menoksi on korporaation palvontaa eikä ihan yleistä kyynisyyttä ja epäuskoisuutta? Minusta on paljon todennäköisempää että mitään yhtenäistä systeemiä Spotifyn malliin ei ikinä ole tulossa. Miksi olisi kun nämä kolme menestyvät jokainen? Kuka tai ketkä näistä alkaisi luovuttamaan paikkansa? Alkaisivatko tekemään yhteistyötä? Miksi?

Tuntuu ettet ehkä ymmärrä miten bisnes toimii. Se ei toimi niin että ollaan reiluja vaan niin että otetaan oma markkinarako ja pyritään tekemään rahaa. Siinä ei mikään yhteistyö ole homman nimi ellei kyse ole toisen yrityksen ostamisesta kuten nyt Bethesdan ja MS:n tapauksessa.

Miten muuten vapaa-aikaasi kuluu enemmän nyt kun tuo kauppa toteutui? En hoksaa, kun ei tuo minulta ole aikaani vienyt ellei näitä foorumikeskusteluita sitten lasketa.

Kuten jo totesin, Spotify todisti että tämä on mahdollista mikäli sopimusteknisissä asioissa päästään sopuun. Ei ole mikään helppo juttu tietenkään, mutta teoriassa mahdollista toteuttaa. Pidettiinhän alkuun ajatusta crossplaysta ja cross-progressionista muutama vuosi sitten vielä älyttömänä, mutta kummasti nämäkin pelaamisen rajoja avaavat ominaisuudet alkavat löytyä peleistä jo vakiona.
Paino sanalla "mikäli", sillä ei tuo tule toteutumaan yllä mainitsemistani syistä. Teorialle on ihan se ja sama kun käytäntö on muuta. Monikin asia on mahdollista mutta ei silti tapahdu ikinä. Maailmassa esim. riittäisi ruokaa kaikille mutta en usko että sitä ikinä jaetaan tasan kaikille tai edes niin että saataisiin merkittävästi nälänhätää vähennettyä. Ei siinä teoriat auta kun käytöntä on mitä on.

Crossplay ja -progression tulivat sen vuoksi että firmat hyötyvät siitä. Se oli pakko, koska kilpailijat tekivät niin ja olisivat jääneet huonoon valoon jos eivät olisi tehneet samoin. Mikään ei pakota tekemään pelien Spotifytä, varsinkaan kun näillä kaikilla on jo omat kauppansa ja suunta jokaisen oman alustan sisäiseen "pelien Spotifyhin", joka Game Passin muodossa on MS:llä pisimmällä.

En ihan heti näe että on tulossa mitään yhteistä systeemiä eikä siihen liity korporaatioiden palvonta yhtään mitenkään. Se vain ei ole loogista että se tulisi tapahtumaan vaikka miten teoriassa olisi mahdollista tai kuinka toivoisi kuuta taivaalta. Ei tapahdu. Piste.
 
Tämä perusteeton jankkaaminen Bethesda asian suhteen on kovin typerää. Vielä ikävämpää jos se jättää jollekkin väärän kuvan Bethesdan pelien tilanteesta tulevaisuudessa.

Aivan yhtä tyhjää puhetta olisi esimerkiksi spekuloida tuleeko seuraava Uncharted myös Boksille, kun Sonyn johto ei ole asiaa suoraan kieltänyt vaan "surkuhupaisasti kaartelee asian suhteen".

"the thing I want you to know is this is about delivering great exclusive games for you that ship on platforms where Game Pass exists."


Silloin sanottiin että pelitalot saavat itse päätää mille konsoleille ne julkaiseen näin sanottiin ei vältämättä peli talot hyväksy noi ne saa julkaista niitä pelejä muille
 
Silloin sanottiin että pelitalot saavat itse päätää mille konsoleille ne julkaiseen näin sanottiin ei vältämättä peli talot hyväksy noi ne saa julkaista niitä pelejä muille
Miten ihmeessä pelitalot Microsoftin omistuksessa saisivat itse päättää? Ei siinä ole mitään järkeä. Tottakai omistaja/julkaisija tekee tällaiset päätökset. Se että Microsoft edelleen kunnioittaa vanhoja sopimuksia ja pelejä nähdään pleikkarilla ei millään tavalla korreloi siihen mikä on tilanne vaikka kahden vuoden päästä, kun tämän hankinnan jälkeen on saatu rauhassa työstää pelejä.

Ei ole kyse myöskään mistään pelitalojen hyväksynnästä. Sama palkka siellä maksetaan vaikka pelin kehitysalustoista tiputetaan pleikkari pois. Tuskin ainakaan peruskoodarille tulee kovin paha mieli siitä, ettei tarvitse optimoida yhdelle alustalle lisää. Tässä on nyt joku ihme konsensus, että Microsoftin omistuksessa olevat studiot olisivat jotenkin eri asemassa kuin vaikka Sonyn alla olevat studiot. Että siellä pahoitettaisiin mieltä, kun ei saada kehittää pleikkarille tai että Microsoft olisi jotenkin pakotettu kehittämään pelejä pleikkarille koska raha. Sonylla ja Nintendolla tehdään kuitenkin hymyssä suin yhdelle alustalle, eikä kukaan kyseenalaista tätä. Ei pelitalot, eikä pelaajat. Se että Spencer on Bethesda-oston jälkeen sanonut että edetään tapauskohtaisesti, kun ei voinut paljon muutakaan lain puitteissa sanoa, niin tämä on sitten fakta hamaan loppuun asti. Eikä esim. siihen asti, kun omistus virallisesti siirtyi Microsoftille. Varmaan edelleenkin edetään tapauskohtaisesti, mutta eiköhän tilanne ole se, että hyvin usein alustat ovat Xbox, PC ja xCloud. Tai vielä paremmin, ne alustat, joilla on Game Pass saatavilla.
 
Ylös Bottom