Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Jos olen oikein ymmärtänyt niin se on nopeampi kuin nuo mitä PC:lle saa tällä hetkellä.
PS5:n julkistuksen hetkellä tuo ehkä oli tottakin, mutta ei enää. PC:lle saa yhtä nopeita PCIe 4.0:ää käyttäviä M.2 SSD:itä, ja paperilla tuplasti nopeampia PCIe 5.0 -lättyjäkin on jo esitelty. Lisäksi PCI 6.0 -standardikin saatiin jo finalisoitua. Joten ennen kuin tämä konsolisukupolvi on edes ohi, pitäisi PC-maailmassa olla neljä kertaa PS5:n SSD:tä nopeampaa tarjolla.
 
PS5:n julkistuksen hetkellä tuo ehkä oli tottakin, mutta ei enää. PC:lle saa yhtä nopeita PCIe 4.0:ää käyttäviä M.2 SSD:itä, ja paperilla tuplasti nopeampia PCIe 5.0 -lättyjäkin on jo esitelty. Lisäksi PCI 6.0 -standardikin saatiin jo finalisoitua. Joten ennen kuin tämä konsolisukupolvi on edes ohi, pitäisi PC-maailmassa olla neljä kertaa PS5:n SSD:tä nopeampaa tarjolla.
No joo, tuo on varmasti ihan totta. Jokatapauksessa SSD:n hyödyntäminen pelinkehityksessä kuulostaa mielenkiintoiselta.
 
Miksi en pelaisi PC:llä nyt kun tehokas sellainen löytyy? Esimerkiksi God of Warista saisin parhaimman mahdollisen kokemuksen nyt PC:llä.
Silloin varmaan pelaat kaikki multiplattarit mukaan luettuna xbox pelit sillä, eikö? Ilman muuta pc:llä saa parhaan kokemuksen ja siksi sillä pääasiassa pelaan monialustapelit. Mutta sillä edellytyksellä ettei niitä tarvitse vuosikausia odotella jos yleensä koskaan julkaistaan. Sonyn hitit siis Sonyn konsolilla ja Nintendon hitin Nintendon konsolilla. Jälkimmäiseen toki olisi keinonsa pelata myös pc:llä mutta siitä ei sen enempää.

Mutta jos haluaa kokea pelit day one, niin täytyyhän se pleikkari löytyä!
Näinhän se on. Täälläkin hyvin moni kehuu kuinka day 1 tulee suosikkipelit Game Passiin mutta jostain syystä PS5 laitteelle ei nähdä syytä hankkia vaan odotellaan hittipelejä hamaan tappiin toiselle alustalle. Jokin tässä yhtälössä ei nyt täsmää.
Jep, moni saattaa hyvinkin päivittää vanhan PC:n PS5:een. Toki PC-version julkaisu samaan aikaan konsoliversion kanssa syö vähän myyntejä, mutta samaan aikaan sitä myyntiä tulee myös PC:n puolelta lisää. Lisäksi onhan niitä PC-pelureita, jotka eivät ostaisi konsolia kuitenkaan. Nyt heillekin saataisiin pelit myytyä.

Siellä Jim Ryan ja kumppanit Sonyn johtoportaassa varmaan näitä juttuja puntaroi.
Jos ajattelee yrityksen kannalta niin pc puolella joutuu myymään alemmalla hinnalla ja piratismi on vakava ongelma. Tätä varmasti Sonylla mietitään kuinka tuorena pelit kannattaa tuoda ettei se syö todellisia konsolimyyntejä. Tuo on totta, että on pc pelaajia joille konsolit eivät kelpaa. Nykyään tosin heitäkin on varmasti vähemmän koska tuo fps asia on viimeinkin saatu oikealle raiteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin varmaan pelaat kaikki multiplattarit mukaan luettuna xbox pelit sillä, eikö?
Xboxin pelejä pelaan ristiin rastiin PC:llä ja Xboxilla, kun tallennukset siirtyy. Olohuoneen sohvalta käsin pelatessa konsolilla ja "työhuoneessa" sitten PC:llä ihan tilanteen mukaan. Juuri vähän aikaan sitten ostin RIMS Racingin Steamista, joten kyllä myös muitakin multiplattareita pelaan PC:llä.

Tosin Xbox konsolin ja Xboxin pelien suuntaan PC:llä vetää myös achievementit, pelikaverit, omien mieltymyksien mukainen ohjain ja tietysti ne pelit. Siellä on ne omat lempipelit ja pelisarjat.

Näinhän se on. Täälläkin hyvin moni kehuu kuinka day 1 tulee suosikkipelit Game Passiin mutta jostain syystä PS5 laitteelle ei nähdä syytä hankkia vaan odotellaan hittipelejä hamaan tappiin toiselle alustalle. Jokin tässä yhtälössä ei nyt täsmää.
Menee vähän ohi aiheen, mutta onhan Game Pass toki PC:lläkin. Osasyy miksi Game Passin day one peleistä ollaan niin innoissaan on se, kun niistä ei joudu maksamaan mitään ekstraa. Kaikki sinne julkaistavat day one pelit ovat vaan plussaa. Jos taas ostaisin PS5:lle (tai PS4:lle) kaikki hittipelit suoraan julkaisussa, niin saisin maksaa itseni kipeäksi. Sitten vielä pitäisi hankkia uusi 500 euron konsolikin. Nyt kun tehokas PC kerran jo löytyy ja näyttää siltä, että sinne Sonyn pelejä julkaistaan, niin siitäkö ei jostain syystä saisi olla innoissaan? Minähän tässä kuitenkin tavalla tai toisella annan rahaa Sonyn suuntaan, joka taas toivon mukaan poikii lisää rahaa pelien kehitykseen. Mitä huonoa tässä on?

Mitä odottamiseen tulee, niin jos koen, että en jaksa odottaa PC-version julkaisua, niin silloin ostan pleikkarin. Niin helppoa se on. Vielä ei kuitenkaan tällaista tilannetta ole tullut ja siksipä juuri mielenkiinnolla tätä PC-versioiden julkaisutahtia ja uutisointia seuraan.

Jos ajattelee yrityksen kannalta niin pc puolella joutuu myymään alemmalla hinnalla ja piratismi on vakava ongelma. Tätä varmasti Sonylla mietitään kuinka tuorena pelit kannattaa tuoda ettei se syö todellisia konsolimyyntejä. Tuo on totta, että on pc pelaajia joille konsolit eivät kelpaa. Nykyään tosin heitäkin on varmasti vähemmän koska tuo fps asia on viimeinkin saatu oikealle raiteelle.
No eipä PC:llä uusien pelien hinnat juuri sen alhaisempia ole. 60e, 70e ja jopa 80e. Piratismia on tietysti, mutta siltikin pelit myy isoja määriä esim. Steamissa, joten onko tämä nyt niin iso ongelma kuitenkaan. Ja tarkoitan nyt sen suhteen ongelma, etteikö pelintekijä tai julkaisija saisi mukavasti pelimyynneistä rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se kun kukaan ei tiedä varmasti millä systeemillä tuohon kyselyyn tulee pyyntöä, niin mun arvaus on yhtä hyvä kun kenen tahansa muunkin. Mutta koska se niin harvakseltaan on omalle kohalle osunut, niin sen takia mä pidän sitä suht epäluotettavana. Io-techissä oli jossain vaiheessa enempikin keskustelua tosta, mutta en muista enään missä ketjussa se oli, niin en kyllä ala ettimäänkään. Kavereilta kun tossa viime kesänä tiedustelin asiaa, niin eipä niiltäkään oo kuulema silloin ollu aikoihin kyselty mitään. Rautakin on aika monella kuitenkin tässä parin vuoden sisällä vaihtunut.
Valitettavasti Steam Survey on kyllä liian hatarasti toteutettu että sitä voisi pitää mittatikkuna hardwarelle. Pitkälle toistakymmentä vuotta käyttänyt Steamia, melkein alusta saakka ja vain 3 kertaa on pelikone valittu tuohon mukaan. Kertoo jo siis tosiaan siitä, että vain varmaan muutama prosentti käyttäjistä on mukana kerrallaan otannassa.

Valtaosa PC koneista mitä maailmalla on pelikäytössä, taitavat kuitenkin jäädä reilusti tehoissa vaikkapa PS5:selle. Mutta eihän pelaaminen olekaan tehoista kiinni, ellei sitten ne tehot kuulu sitten joillakin osaksi harrastusta. Näitä tehoharrastajia on kuitenkin globaalisti yllättävän vähän verrattuna siihen kuinka suosittua pelaaminen harrastuksena on. Näin ainakin luulisin.
 
Valitettavasti Steam Survey on kyllä liian hatarasti toteutettu että sitä voisi pitää mittatikkuna hardwarelle. Pitkälle toistakymmentä vuotta käyttänyt Steamia, melkein alusta saakka ja vain 3 kertaa on pelikone valittu tuohon mukaan. Kertoo jo siis tosiaan siitä, että vain varmaan muutama prosentti käyttäjistä on mukana kerrallaan otannassa.

Valtaosa PC koneista mitä maailmalla on pelikäytössä, taitavat kuitenkin jäädä reilusti tehoissa vaikkapa PS5:selle. Mutta eihän pelaaminen olekaan tehoista kiinni, ellei sitten ne tehot kuulu sitten joillakin osaksi harrastusta. Näitä tehoharrastajia on kuitenkin globaalisti yllättävän vähän verrattuna siihen kuinka suosittua pelaaminen harrastuksena on. Näin ainakin luulisin.

Joo, ehkä tuo Steamin tilasto ei ole se maailman kattavin ja/tai luotettavin, mutta siihen tunnutaan usein turvautuvan kun puhutaan pelaajien raudasta. Mietin tässä sellaistakin, että on oikeastaan ihan loogista, ettei se oma kone kauhean usein pääse kyselyn kohteeksi. Jos tällä hetkellä Steamilla on noin 120 miljoonaa käyttäjää, jotka edes kerran kuukaudessa käynnistävät Steamin, ei todennäköisyys ole kauhean suuri joutua kyselyn kohteeksi. Jokseenkin saman aikaa käyttänyt Steamia kuin @Arglebargle Stiction , mutta ehkä korkeintaan 2-3 kertaa kyselyä tarjottu. Kerran olen tainnut vastata.

Totta kai minäkin otan vastaan parempaa tilastoa, jos joku keksii mistä sellaista saa. Vähän samansuuntaiset mielikuvat kuitenkin itsellänikin, että ne oikeasti tehokkaat koneet ovat niillä innokkaimmilla harrastajilla. Ehkä sama porukka sitten puhuu myös siitä pc-maailmasta, jossa kaikki on konsoleita paremmin. Skaalautuvuus on tietenkin PC:llä paljon parempi kuin konsoleilla, kun voi säätää aika paljon enemmän suorituskykyä/kuvanlaatua ym. Itse elän GTX 1070ti & 1080p aikakaudella PC:n suhteen ja ei todellakaan ole valittamista. Ehkä jossain vaiheessa päivitän näytönohjaimen, jos niitä ostaakseen ei tarvitse kaupata sisäelimiään.
 
Steamin kyselyiden luotettavuutta ei voi kyllä mitenkään arvioida sen perusteella, kuinka usein itse tai kaverit pääsevät vastaamaan. Otoksen suuruus ei ole edes merkittävin tekijä luotettavuuden kannalta. En nyt lähde avaamaan tarkemmin, jos ei jotakuta erityisesti kiinnosta, mutta muutaman tuhannen satunnaistetulla otoksella saa luotettavan kuvan koko populaatiosta. Tilanne ei olennaisesti parane, vaikka kysyttäisiin miljoonalta.
 
Steamin kyselyiden luotettavuutta ei voi kyllä mitenkään arvioida sen perusteella, kuinka usein itse tai kaverit pääsevät vastaamaan. Otoksen suuruus ei ole edes merkittävin tekijä luotettavuuden kannalta. En nyt lähde avaamaan tarkemmin, jos ei jotakuta erityisesti kiinnosta, mutta muutaman tuhannen satunnaistetulla otoksella saa luotettavan kuvan koko populaatiosta. Tilanne ei olennaisesti parane, vaikka kysyttäisiin miljoonalta.
Nyt saat kyllä avata vähäsen. Koska jos steamillä on se 120miljoonaa käyttäjää(mainittu tossa aikasemmin) ja siitä otetaan muutama tuhat mukaan kyselyyn. Niin ei kyllä millään ilveellä voi silloin pitää tulosta edes etäisesti luotettavana.
 
Kokeillaan auttaisiko pieni lainaus tässä:
"Toinen (ja vaikeammin intuitiivisesti ymmärrettävä) havainto on se, että perusjoukon koolla ei ole vaikutusta tilastollisten yleistysten tarkkuuteen. Edellä esitellyssä keskiarvon keskivirheen kaavassa ei ole perusjoukon koko mukana. Tämä tarkoittaa karkeasti ottaen sitä, että samankokoisilla otoksilla voidaan arvioida samoja ilmiöitä väestömäärältään erikokoisissa valtioissa jokseenkin samalla tarkkuudella. Tämä huomioiden ei ole yllättävää, että esimerkiksi presidenttiehdokkaiden kannatusmittaukset tehdään sekä Suomessa että Yhdysvalloissa suurin piirtein samanlaisilla otosko'oilla (1000–2000 vastaajaa). Koska molemmissa maissa kyselyiden tilaajat ovat valmiita hyväksymään saman tarkkuustason valtakunnallisissa tuloksissa, ei Yhdysvalloissa olisi järkevää lähteä tekemään tutkimuksia paljon suuremmilla otoksilla kuin Suomessa."
 
Kokeillaan auttaisiko pieni lainaus tässä:
"Toinen (ja vaikeammin intuitiivisesti ymmärrettävä) havainto on se, että perusjoukon koolla ei ole vaikutusta tilastollisten yleistysten tarkkuuteen. Edellä esitellyssä keskiarvon keskivirheen kaavassa ei ole perusjoukon koko mukana. Tämä tarkoittaa karkeasti ottaen sitä, että samankokoisilla otoksilla voidaan arvioida samoja ilmiöitä väestömäärältään erikokoisissa valtioissa jokseenkin samalla tarkkuudella. Tämä huomioiden ei ole yllättävää, että esimerkiksi presidenttiehdokkaiden kannatusmittaukset tehdään sekä Suomessa että Yhdysvalloissa suurin piirtein samanlaisilla otosko'oilla (1000–2000 vastaajaa). Koska molemmissa maissa kyselyiden tilaajat ovat valmiita hyväksymään saman tarkkuustason valtakunnallisissa tuloksissa, ei Yhdysvalloissa olisi järkevää lähteä tekemään tutkimuksia paljon suuremmilla otoksilla kuin Suomessa."
Sinänsä mielenkiintoista asiaa, mutta sanoisin että kun vastausvaihtoehtojen määrä kasvaa, niin tarvitsee kasvattaa myös otannan määrää. Eli jos meillä on sata vaihtoehtoa ja tuhat vastaajaa, niin tarkkuus on eri kuin kaksi vaihtoehtoa ja tuhat vastaajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka PC:llä valtaosa raudasta ei high-endiä ole, niin kyllä niitä tehokkaampiakin näytönohjaimia kuitenki löytyy. Mikäli steamin tilastoista katsotaan 120 miljoonalla käyttäjällä, niin RTX 30-sarjan työpöytä malleja, 3060/ti, 3070/ti, 3080/ti ja 3090 on käytössä ~8,8 miljoonaa. RTX 20-sarjasta 2070s, 2080/s ja 2080ti on ~5 miljoonaa.
 
@TRSP82 Sen sanoikin jo mitä ittellekin tuli tosta mieleen. Niin tuon jälkeen pidän tuota stiimin kyselyä edelleen aika surkeana mittarina sille että se kertoo mitä rautaa porukalla on käytössä.
 
Toki se vaikuttaa tulkintaan, kuinka paljon havaintoja tulee johonkin tiettyyn kategoriaan ja jos on useampia kategorioita, on todennäköisempää, että joihinkin tulee vain vähän havaintoja. Tässä kysymyksenä oli kuitenkin, mitkä ovat PC käyttäjien yleisimpiä valintoja, joten ihan määritelmällisesti kyseessä ei ole nuo kaikkein harvinaisimmat valinnat näytönohjaimeksi. Sinänsä vaihtoehtojen määrä ei välttämättä lisää tarvetta suuremmalle otokselle, vaan se riippuu havaintojen jakautumisesta ja tulkintaongelmat koskevat kaikkein harvinaisimpia vaihtoehtoja, ei kaikkein yleisimpiä.
 
Mähän en tiedä tosta tilastotieteestä mitään muuta kun mitä yrittäjäkurssilla aikanaan kouluttaja sanoi: Paska puhetta, paskempaa puhutta, paskinta puhetta ja sitten tulee viimisenä tilasto.

Tuolla on siitä alkuperäisestä ongelmasta juttua mikä tossa kyselyssä oli vialla ja sen takia porukka alkoin sanomaan että tuohon ei ole luottamista.
Lainaus artikkelista:
Steam designed the survey to query its users’ systems once per year, but the company discovered that Asia-based cyber cafes manage their systems in such a way that the survey could be completed multiple times per year on a single PC. This duplicated the entries multiple times, which skewed the results of the survey. Typically, we would expect an automated system to weed out multiple entries through identifying information from the host computer, but Steam either protects its users by not collecting such data, or the duplicate entries simply went undetected.

The duplicate entries led to inflated statistics for Windows 7 usage, CPU and GPU market share, and an erroneous report of a rise in the number of quad-core systems. Steam has deployed a fix to correct the issue, and the company contends that all its data from April 2018 onward will be correct.

Tuoi ongelma pitäisi siis olla korjattu nykyään, mutta ton jälkeenkin oli jotain ongelmia ainakin AMD prossujen kanssa, ne ei jostain syystä näkynyt tuola kyselyn tuloksissa oikein. Niin mulla herää kysymys, että kuinka paljon muutakin tuo näyttää päin mäntyä.

Niin näillä jutusteluilla vedän tilastollisen johtopäätöksen: Sä pidät sitä jokseenkin luotettavana ja mä pidän sitä erittäin vähän edes suuntaa antavana tilastona. :) Kumpi meistä sitten on oikeassa? Sitä on paha sanoa, voi olla että sinä, voi olla että minä, mutta lultavasti se on jotain meidän olettamusten väliltä, koska se kuitenkin on vaan suppea tilasto siitä mitä sillä on niitä käyttäjiä kaiken kaikkiaan.
 
GeForce Now'lle ei näytä olevan omaa ketjua, niin menköön tänne...

Digital Foundry otti mittaa tuosta nVidian pelistriimauspalvelun uusimmasta ja kalleimmasta (99,99 euroa per puoli vuotta) hintaluokasta, joka lupaa RTX 3080 -tason vääntöä ja jopa 120 fps -pelaamista suoraan pilvestä. 4K-tarkkuus tosin toimii toistaiseksi vain nVidian omilla Shield-malliston laitteilla. Windowsilla on tyytyminen 1440p:hen, kun taas Macilla saa erikoisesti 1600p-laadun.

The performance of this enviable hardware tops out at either 1440p at 120Hz on a PC (or 1600p for MacBook streaming, curiously enough) while 4K HDR is only currently possible via an Nvidia Shield.

Datasaleissa ei kuitenkaan jyllää "aidot" 3080-kortit, vaan hieman custom-raudalla olevat A10G-piirit. Käytännön suorituskyky 1440p-peleissä jää pelistä hieman riippuen n. 8-25 prosenttia desktop-kolmekasikymppisistä, mutta 4K:na ero tasoittuu. Ja olipa Watch Dogs Legionissa tämä pilvihärpäke jopa muutaman freimin nopeampi, kun säteenseuranta-asetukset oli väännetty tappiin.

Vaan vaikka varsinainen alla oleva rauta olisikin tehokasta, pilvipelien suurin kompastuskivi on kuitenkin viive. Mutta senkin GeForce Now onnistuu taklaamaan sen verran hyvin, että Destiny 2:ssa ja Outridersissa viive on pienempi kuin pelien natiiveissa konsoliversioissa Xbox Series X:llä 60 fps -moodissa. Suoraan PC:llä pelattuna viive on toki vielä selvästi matalampi, mutta konsoleihin tottuneelle GFN:n viive on vähintäänkin tarpeeksi hyvä. Kilpailevista palveluista sekä Stadia että Xbox Cloud Gaming suoriutuvat tässäkin kategoriassa heikommin kuin GeForce Now.

A native Xbox Series X test running at 60Hz gets an 85ms average - from a trigger pull to the first flash of gunfire. Xbox is far off a native PC result, which comes in at just 49ms. And the big surprise is that GeForce Now using the PC app beats a local Xbox Series X in latency, coming in at 81.7ms - while a Shield test is comparable to Xbox at 86ms.

Kaiken kaikkiaan GeForce Now'n kallein tilausmalli vaikuttaa varsin vakuuttavalta. Ja toisin kuin Stadian tapauksessa, kaikkia pelejä ei tarvitse ostaa erikseen, sillä palvelu antaa pelata lisämaksutta monia Steam-, EGS- ja Ubisoft-kirjastossa olevia pelejä. Esim. omalla kohdallani GFN:n kautta pystyn pelaamaan 158:aa jo hankkimaani peliä.

While the CPU side is not best in class (Ryzen 5000 and the most modern Intel processors will be significantly faster), it's a class apart from other cloud alternatives, stacking up well against Xbox Series X and PlayStation 5. It's easily good enough for 60fps in most titles, and will get you to 120fps in a large amount of games. Moreover, the GPU is leaps and bounds ahead: even if performance can't quite match the desktop version of the RTX 3080, it's a leap over the competition in Stadia's current server array, while RT and DLSS support take this system to the next level in supported titles.

Lähde: Eurogamer
 
Heitetään nyt tännekin verkkoa vesille, eli kysyisin mahdollisia kokemuksia Linux-pelaamisesta. Onko kenelläkään kokemuksia suuntaan tai toiseen? Ajattelin jossain vaiheessa testaille tuota Pop! Os-järjestelmää. Tiedossa on, että esimerkiksi huijauksenesto-ohjelmat saavat paskahalvauksen Linuxissa, mutta pelaankin lähinnä yksinpelejä.
 
Steamin Linux-tuki on aika hyvällä mallilla ja Steam Deckin vuoksi sitä kehitetään koko ajan paremmaksi. Ihan viimeisten vuosien aikana on menty merkittävästi eteenpäin tuen laajuudessa.
 
Linuxilla pelaaminen kiinostaisi kyllä. Se on kuitenkin järjestelmänä paljon vakaampi ja kevyempi kuin windows.
 
Uusi maailman tehokkain näytönohjain tulossa Nvidialta. Hintaa varmaan sen 2000€ ja kaupoista sitä tuskin saa alta 4000€





Etenkin nykyisillä hinnoilla jää melko laihaksi julkaisuksi. Vastapainoksi sitten AMD tuonut virallisesti $199 hintaluokkaan uuden näyttiksen joka on vähintäänkin vaikea suositeltava. Tietenkin jos siihen alle 250eur hintaan saa niin silloin ihan OK mutta taitaa tämän uudenkin hinnat kohota jonnekin 400 euron tietämille. Eletään todella hulluja aikoja.
 
Nyt on lähdetty ihan uusille urille ja Pop! Os on asennettu. Linux-muistikuvista edelleen läsnä ovat terminaali ja komentojen kopiointi netistä ilman että tarkalleen ymmärtää mitä ne komennot tekevät. Steamista kokeilin muutamaa peliä:

- Bejeweled 3 -> Ei käynnisty
- Binary Domain -> Ei käynnisty
- Bioshock Infinite -> Käynnistyi ilman säätöjä ja tuntui pyörivän yhtä hyvin kuin Wintoosalla. Välinäytöksissä stutterointia/jumahtelua

Ihmiskoe jatkukoon toistaiseksi.
 
Ylös Bottom