Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sifulla on tällä hetkellä 2700 pelaajaa, joten en tosiaankaan näkisi että kauhean suosittu tai tunnettu peli. Toki lähteenäni on PSNProfiles, joten en tiedä kuinka varmaa tietoa tuo on. Jotain suuntaa sen uskon silti antavan.
PSNProfilesin tiedot ei kyllä omasta mielestä ole edes suuntaa antavia. Sivusto trackaa n. 5.2 miljoonaa PSN käyttäjätunnusta. En tiedä kuinka usein sivusto päivittää käyttäjätunnuksen omaavien tilejä. Omaa PSN tunnusta tuolta on joskus silloin tällöin tullut katsottua ja tietojen päivitys on tapahtunut noin kaksi kertaa vuodessa. En ole siis rekisteröitynyt sivulle
 
Pitää vielä Switchin myynnin yllättävyydestä tarkentaa: En sinänsä ole yllättynyt, että se on menestys, omaan makuun pelien perusteella selvästi Nintendon paras konsoli sitten Gamecuben + todella omaperäinen ja eritoten toimiva ja helposti ymmärrettävä konsepti (looking at you, WiiU...)
Silti tajusin vasta loppuvuodesta 2021, että Switch oikeasti ohittaa Wiin myynneissä ja oli vieläkin mm. lähipiirin skidien toiveissa joulun ykköslahjoja, siis vuosikausia alkuperäisen julkaisunsa jälkeen.
Wiin megasuosio oli aikoinaan jotenkin selvempi ymmärtää, vaikka siis kyseisestä konsolista oli lopulta itsellä ristiriitaiset fiilikset. Wii oli kuitenkin todellinen Ilmiö isolla alkukirjaimella ja tuntui että se kuuluista Pihtiputaan mummokin tiesi mistä puhutaan. Mutta ilmeisesti oman tutkani alla Switch on päässyt samaan asemaan. Hyvä niin.

Ja kun tuohon vähän halvalla heittämääni täkyyn (jota kyllä ihan vilpittömästi tarkoitin) tartuttiin, niin esim. GoW:in innovatiivisuudesta olisi ihan hauska kuulla lisää vielä vaikka tässä topikissa: https://forum.konsolifin.net/thread...kien-aikojen-parhaista-peleistae.97812/page-3 Itse olen ehkä tarpeeksi jo Sony-formaatista ja (erittäin hyvästä!) God of Warista vängännyt, ei ole tarvetta dissata toisten suosikkeja sen enempää varsinkaan tässä topikissa.
 
Pitää vielä Switchin myynnin yllättävyydestä tarkentaa: En sinänsä ole yllättynyt, että se on menestys, omaan makuun pelien perusteella selvästi Nintendon paras konsoli sitten Gamecuben + todella omaperäinen ja eritoten toimiva ja helposti ymmärrettävä konsepti (looking at you, WiiU...)

Näin juuri ja siis itsellenikin Switch on ollut erinomainen konsoli, pelaamista riittäisi omalla tahdilla pitkäksi aikaa jo julkaistuista peleistä ja lisää tulee koko ajan. En ihmettele yhtään, että tämä konsoli on ollut iso menestys ja oli myydyin konsoli 2021.

Ja jännä nähdä ehdinkö BotW:n kimppuun ennen kuin jatko-osa tulee, kun backlogissa on tunkua sen verran, ettei tämäkään merkkiteos ole ehtinyt edes sinne jonoon menemään vielä, vaikka kiinnostusta luonnollisesti on. Switchin osalta pelien backlog on vielä siitä haastava, että siellä on nimenomaan JRPG-genre vahvasti edustettuna ja näiden taklaaminen on usein kymmenien tuntien operaatio. Toki sinänsä tämä on positiivinen ongelma ja mieluiten tietenkin näin, eikä niin, ettei sopivaa pelattavaa meinaa löytyä.
 
Mä tykkäisin Switchistä aivan älyttömästi. Kuitenkaan kahteen vuoteen en ole pelannut sillä mitään.
Syynä ei ole pelit, vaan tekninen toteutus.

Joyconit driftaa, niitä on ostettua uusia vaikka miten paljon. Enää en rahaa niihin laita.
isompi ongelma ollut se, että joyconit ei pysy konsolissa, vaan irtoavat siitä jatkuvasti. Nykyisiin joyconeihin tilasin Ebaystä metalliset lukot ja ne pysyi muutaman kuukauden, kunnes ongelma palasi.

Aikanaan takuuseen noita hetken tutkivat ja totesivat ettei vikaa ole.
 
Mä tykkäisin Switchistä aivan älyttömästi. Kuitenkaan kahteen vuoteen en ole pelannut sillä mitään.
Syynä ei ole pelit, vaan tekninen toteutus.

Joyconit driftaa, niitä on ostettua uusia vaikka miten paljon. Enää en rahaa niihin laita.
isompi ongelma ollut se, että joyconit ei pysy konsolissa, vaan irtoavat siitä jatkuvasti. Nykyisiin joyconeihin tilasin Ebaystä metalliset lukot ja ne pysyi muutaman kuukauden, kunnes ongelma palasi.

Aikanaan takuuseen noita hetken tutkivat ja totesivat ettei vikaa ole.
Olisikohan tuossa vika itse konsolin kiskoissa, joihin joyconit tulee? Tuntuu nimittäin muuten aika erikoiselta, jos useampien joyconien kanssa sama juttu. Tätähän voisi testata sillä että laittaa ne joyconit siihen mukana tulleeseen ohjainadapteriin kiinni ja katsoo pysyykö ne siinä pelatessa.

Driftaaminenkin on tosi jännä homma. Itsellä on useamman vuoden vanhat kaksi paria joyconeja, eikä mitään merkkiä driftaamisesta. Pelaan myöskin suurimman osan ajasta käsikonsolimoodissa, joten ei ole edes siitä kiinni, että pelaisin paljon jollain toisella ohjaimella.
 
Driftaaminenkin on tosi jännä homma. Itsellä on useamman vuoden vanhat kaksi paria joyconeja, eikä mitään merkkiä driftaamisesta. Pelaan myöskin suurimman osan ajasta käsikonsolimoodissa, joten ei ole edes siitä kiinni, että pelaisin paljon jollain toisella ohjaimella.
Aina näissä on suuria eroja ollut miten kenelläkin sattunut kestämään. Suurin tekijä on miten käyttää ja toinen on laatuvaihtelut. Itselläni ei ole hajonnut minkään pelilaitteen ohjain yli 30v peliuran aikana mutta en yhtään epäile etteikö jollain muulla ole toisenlaisia kokemuksia.
 
Aina näissä on suuria eroja ollut miten kenelläkin sattunut kestämään. Suurin tekijä on miten käyttää ja toinen on laatuvaihtelut. Itselläni ei ole hajonnut minkään pelilaitteen ohjain yli 30v peliuran aikana mutta en yhtään epäile etteikö jollain muulla ole toisenlaisia kokemuksia.
Näinhän se on. En koe olevani mitenkään varovainen ohjaimien kanssa, mutta hyvin on kestänyt niin joyconit kuin muidenkin laitteiden ohjaimet. Joskus jostain Xbox 360 ohjaimesta taisi hajota olkanäppäin ja toisessa omistamassani PS4:n padissa X ja neliö napit ottaa vähän huonosti (saa painaa aika lujaa), mutta tämäkin on PS4:n julkaisussa ostettu ohjain. Ehkä harmittavin ohjaimen hajoaminen on Xbox Elite V1 kumipäällysteiden irtoaminen. Teknisesti ohjaimeen ei ole vielä vuosien jälkeenkään tullut vikaa, mutta on se silti tylsää liimailla kahvojen kumipäällysteitä noin kalliissa ohjaimessa. Toki nekin irtosivat vasta satojen ellei tuhansien tuntien jälkeen. Microsoft ei ottanut tässä huomioon kuinka hikisiksi pelaajien kädet tiukoissa moninpelikahinoissa menevät. :D
 
Olisikohan tuossa vika itse konsolin kiskoissa, joihin joyconit tulee? Tuntuu nimittäin muuten aika erikoiselta, jos useampien joyconien kanssa sama juttu. Tätähän voisi testata sillä että laittaa ne joyconit siihen mukana tulleeseen ohjainadapteriin kiinni ja katsoo pysyykö ne siinä pelatessa.

Driftaaminenkin on tosi jännä homma. Itsellä on useamman vuoden vanhat kaksi paria joyconeja, eikä mitään merkkiä driftaamisesta. Pelaan myöskin suurimman osan ajasta käsikonsolimoodissa, joten ei ole edes siitä kiinni, että pelaisin paljon jollain toisella ohjaimella.
Kyllä uusi ohjain pysyy siinä jokusen viikon, eikä saa voimallakaan pois. Mutta lapset pelaa sen adapterin kanssa, jolloin niitä irrotetaan jatkuvasti.
Adaptereistakaan (meillä myös toinen latauksella) ei lähde pois, paitsi jokusen viikon/kuukauden jälkeen. Se ohjaimen muovilukko pyöristyy siitä. Konsolin päässähän on metallinen vastakappale.
tuo metallinen toimi tosiaan pidempään, mutta sen kanssa tuli lopulta sama ongelma. Ilmeisesti niin pehmeää että kului se pieni pykälä siitäkin pois.

Driftaus taas on ollu alusta asti iso ongelma ympäri maailmaa noiden kanssa. Mulla on tähän mennessä nyt menossa kuudes pari, joista neljä olen ostanut, yhdet saanu takuuseen ja yhdet konsolin mukana. Ne jotka sain takuuseen, oli sellaiset et driftasi toisena päivänä oston jälkeen. Pisimmät kesti noin 6kk.

edit: ja ei meilläkään ohjaimia muuten ole koskaan hajonnut. Paitsi julkkari ps4 ohjaimia meni liukuhihnalla ekan vuoden aikana kun tatin materiaali hajosi. Sit ne muutti materiaalia ja yhtään ei sen jälkeen hajonnut.
 
Kyllä uusi ohjain pysyy siinä jokusen viikon, eikä saa voimallakaan pois. Mutta lapset pelaa sen adapterin kanssa, jolloin niitä irrotetaan jatkuvasti.
Adaptereistakaan (meillä myös toinen latauksella) ei lähde pois, paitsi jokusen viikon/kuukauden jälkeen. Se ohjaimen muovilukko pyöristyy siitä. Konsolin päässähän on metallinen vastakappale.
tuo metallinen toimi tosiaan pidempään, mutta sen kanssa tuli lopulta sama ongelma. Ilmeisesti niin pehmeää että kului se pieni pykälä siitäkin pois.
Kuulostaa kyllä erikoiselta. En ole ennen vastaavasta ongelmasta kuullut. Driftaamisesta sen sijaan kuulee kokoajan.
 
Nintendon huolto on vielä täysin kelvoton, niin hajonneet vehkeet menevät omaan piikkiin usein. Itse en Switchillä pelaa lainkaan, mutta lapsella on ollut jatkuvasti ongelmia. Yksi ärsyttävimmistä on, ettei Switch tunnista, jos joyconin kiinnittää siihen. Driftaamiset sun muut on muistaakseni nähty myös ja huoltoon laitettuna samat vehkeet palaavat koskemattomina takaisin. Useamman kerran peli-into on laantunut pitkäksi aikaa sen vuoksi, ettei lapsen hermot kestä Switchin ohjaimien kanssa jatkuvaa ronklaamista enkä itsekään niitä oikein osaa korjata. Aina välillä ongelmat kuitenkin jotenkin menevät pois ja pelaaminen taas sujuu jonkin aikaa. Yksinkertaisesti Switch on ihan susi teknisesti enkä sellaista hankkisi ainakaan lapsen käyttöön enää. En tiedä sitten kuinka kelvoton se versio on, jossa ohjaimet on pysyvästi kiinni laitteessa eikä niitä voi edes vaihtaa.

Muuten ohjainten hajoamiset on kyllä jääneet sinne C-64:n aikoihin, jolloin niitä hajosi useampi kappale. En muista, olisiko yksikään moderni ohjain koskaan hajonnut käytössä pelikelvottomaksi. Vähän ne tuppaa väsymään ajan kanssa ja molemmissa DualShockeissa on akku paskana, niin että pitää ladata parin tunnin välein, mutta sekin ehkä johtuu siitä, että lapsi pelasi niillä pitkään pääasiassa ohjain latauspiuhassa kiinni, koska unohti sen siihen aina, kun akku pääsi loppumaan. Vähän on tullut tosin huomattua laatuvaihtelua eri ohjainten välillä varsinkin Xboxin puolella, vaikka kaikki ovat olleet ihan virallisia MS:n valmistamia. Esimerkiksi saumat voivat irvistellä ja yksi langallinen Xbox 360 -ohjain on muita paljon jäykempi ja nappeja pitää painaa paljon lujempaa.
 
Näytä liitetiedosto 8135


Eiköhän tämä nyt ole se viimeinen sinetti sille, että nykyiset multiplatform multiplayer-pelit kuten CoD, Overwatch ja Diablo tullaan näkemään jatkossakin pleikkarilla ja Nintendolla.

Hyvä näin. Nostan hattua Microsoftille ettei ihan yltiöpäiseen kolmannen osapuolen pelisarjojen omimiseen lähdetty. Tiedä sitten kuinka paljon heidän kätensä oli sidottu tämän päätöksen kanssa vai analysoitiinko siellä dataa kumminkin niin, että multiplatform-lähestymisellä tehdään enemmän rahaa pitkässä juoksussa kuin näiden suosittujen pelisarjojen pelaajamäärien pienentämisellä tekemällä niistä yksinoikeuksia.
Tässä kun muutaman vuoden yritysmaailmassa rullannut globaaleissa konserneissa sanoisin että tuo on melko tavallista toppuuttelua jolla ole välttämättä mitään kontaktipintaa siihen mitä tulee tapahtumaan muutamien vuosien päästä.
Sanon vaan että puhe on halpaa, ja melko tyypillistäkin näin isoissa peliliikkeissä. Ihan vaan massojen kontrolloinnin kannalta. Kenties onkin täysin rehellisen validi lausunto - tänään. Sitten joskus kun pöly laskeutuu nähdään miten nuo päättävät tulevat sopimukset. Itse veikkaisin ajallista yksinoikeutta.
 
Mulla ei ole kyllä ollut Switchin ohjainten kanssa muuta ongelmaa kuin driftailu. Ekat joy-conit kesti käyttöä melkein 2 vuotta ennenkuin toinen alkoi driftaamaan niin pahasti, ettei sitä voinut enää käyttää. Niiden tilalle korvaaviksi ohjaimiksi hankitut joy-conit on yhä parin vuoden jälkeen käyttökunnossa, mutta toinen niistä kyllä jo vähän driftaa silloin tällöin. Aktiivi käyttöön pääsikin viime loppuvuodesta Switch OLEDin myötä kolmannet joy-conit, joiden lisäksi kaapissa odottaa myös yhdet korkkaamattomat ohjaimet vuoroaan.

Isolla ruudulla pelatessa käytössä on lähes aina Pro Controller eli joy-coneilla pelaan noin 50% mun Switchin peliajasta (koska pelaan noin 50-50 käsikonsolina ja telkkarista).

Mulle Switch on kyllä ihan täydellinen laite pelaamiseen joy-conien driftailusta huolimatta. Jos olisi pakko valita vaan yksi pelikonsoli, niin se olisi Switch. Ihan jo sen takia, että Nintendolta löytyy mun valtaosa mun lemppari IP:istä (Zelda, Xenoblade, 3D Mario, Pikmin), mutta myös tämän hybridiluonteen vuoksi. Lisäksi Switchille 3rd partyjen tekemä JRPG:iden määrä on hurja ja Switch on kannettavuutensa ansiosta täydellinen niiden pelailuun.
 
Tässä kun muutaman vuoden yritysmaailmassa rullannut globaaleissa konserneissa sanoisin että tuo on melko tavallista toppuuttelua jolla ole välttämättä mitään kontaktipintaa siihen mitä tulee tapahtumaan muutamien vuosien päästä.
Sanon vaan että puhe on halpaa, ja melko tyypillistäkin näin isoissa peliliikkeissä. Ihan vaan massojen kontrolloinnin kannalta. Kenties onkin täysin rehellisen validi lausunto - tänään. Sitten joskus kun pöly laskeutuu nähdään miten nuo päättävät tulevat sopimukset. Itse veikkaisin ajallista yksinoikeutta.

Kieltämättä sama tulee mieleen. Nyt kannattaa olla vielä vähän aikaa nätisti, kun ollaan kilpailuviranomaisten suurennuslasin alla. Tässä asiassa tosin olen enemmän kuin mielelläni väärässä, mutta aika näyttää.
 
Kieltämättä sama tulee mieleen. Nyt kannattaa olla vielä vähän aikaa nätisti, kun ollaan kilpailuviranomaisten suurennuslasin alla. Tässä asiassa tosin olen enemmän kuin mielelläni väärässä, mutta aika näyttää.
Vielä herra jaksaa, no tottakai iso paha Microsoft tulee kusettaa, eihän nyt playstation pelaajille mitään tarjota ja Sony tietenkin pitää puheensa Bungie pelien suhteen.
 
Vielä herra jaksaa, no tottakai iso paha Microsoft tulee kusettaa, eihän nyt playstation pelaajille mitään tarjota ja Sony tietenkin pitää puheensa Bungie pelien suhteen.

Kiitos puolustuspuheenvuorosta, 10 Microsoft-pistettä on lähetetty tilillesi. Totta kai nämä samat jauhannat koskevat myös Sonya, mutta lainaamani kohta liittyi Microsoftiin eikä Sonyyn. Sekin pitää ilmeisesti rautalangasta taiteilla.
 
Kieltämättä sama tulee mieleen. Nyt kannattaa olla vielä vähän aikaa nätisti, kun ollaan kilpailuviranomaisten suurennuslasin alla. Tässä asiassa tosin olen enemmän kuin mielelläni väärässä, mutta aika näyttää.
Jos tuota artikkelia tulkitsee kuin raamattua, niin kyllä siellä takaportti on sille, että tulevaisuudessa näitä pelejä ei pleikkarilla nähdä. "Make them available". Eli tarjotaan mahdollisuus, jos esim. Game Pass saadaan palveluna pleikkarille. Tai että pelejä voi pelata pilvestä pleikkarilla. Kaikki tämähän on "make them available".
 
Jos tuota artikkelia tulkitsee kuin raamattua, niin kyllä siellä takaportti on sille, että tulevaisuudessa näitä pelejä ei pleikkarilla nähdä. "Make them available". Eli tarjotaan mahdollisuus, jos esim. Game Pass saadaan palveluna pleikkarille. Tai että pelejä voi pelata pilvestä pleikkarilla. Kaikki tämähän on "make them available".

"To be clear, Microsoft will continue to make Call of Duty and other popular Activision Blizzard titles available on PlayStation through the term of any existing agreement with Activision. And we have committed to Sony that we will also make them available on PlayStation beyond the existing agreement and into the future so that Sony fans can continue to enjoy the games they love. We are also interested in taking similar steps to support Nintendo’s successful platform. We believe this is the right thing for the industry, for gamers and for our business."

Ei kai tuohon mitään piruja tarvita, kun vain lukee kyseisen pätkän. Activisionin ja Sonyn sopimuksia kunnioitetaan, sen jälkeen COD ja "muut suositut nimikkeet" tulevat saataville Playstationille. Johan täällä aiemmin arvuuteltiin, että tarkoittaako se esim. COD:n osalta Warzone-tyyppisiä osia. Mitä ne muut suositut nimikkeet sitten ovat, sitä ei tiedä kukaan tuon Microsoftin ilmoituksen perusteella. Ja tosiaan voihan se saataville tuominen tarkoittaa tuota streamaustakin.
 
"To be clear, Microsoft will continue to make Call of Duty and other popular Activision Blizzard titles available on PlayStation through the term of any existing agreement with Activision. And we have committed to Sony that we will also make them available on PlayStation beyond the existing agreement and into the future so that Sony fans can continue to enjoy the games they love. We are also interested in taking similar steps to support Nintendo’s successful platform. We believe this is the right thing for the industry, for gamers and for our business."

Ei kai tuohon mitään piruja tarvita, kun vain lukee kyseisen pätkän. Activisionin ja Sonyn sopimuksia kunnioitetaan, sen jälkeen COD ja "muut suositut nimikkeet" tulevat saataville Playstationille. Johan täällä aiemmin arvuuteltiin, että tarkoittaako se esim. COD:n osalta Warzone-tyyppisiä osia. Mitä ne muut suositut nimikkeet sitten ovat, sitä ei tiedä kukaan tuon Microsoftin ilmoituksen perusteella. Ja tosiaan voihan se saataville tuominen tarkoittaa tuota streamaustakin.
Jep, juuri tätä meinasin. "Tulevat saataville" ei välttämättä ole sama kuin perinteinen pelijulkaisu. Huom. ei välttämättä ole sama.

Tässä tosiaan voi hyvinkin käydä niin, että tyyliin COD, Diablo ja kumppanit jatkaa multiplattareina, kun taas kaikki vanhojen IP:eiden uudelleenherätykset ja pienemmät julkaisut ovat sitten vain Xbox + PC.
 
Enhän minä nyt mitään tälläisistä miljardiluokan diileistä tiedä, mutta voisin kuvitella kumminkin, että jos tuo Microsoftin lausunto oli ikään kuin pakotettu toimi kuten täällä osa jo ennusti, niin voisi kuvitella että sitä pitää myös noudattaa ainakin Activision-diilin mukana tulleiden tiettyjen tuotteiden kanssa joista on varmaan erikseen jo keskusteltu kulissien takana isojen päättäjien kesken. Eli esimerkiksi Call of Duty joka on leijonan osan tuottanut masseistaan pleikan ekosysteemin kautta kuin myös vaikkapa Overwatch 2 josta muistan olleen puhetta, että pelaajien OW1 progressi siirtyy sitten aikanaan tähän jatko-osaan.

Siinä mielessä voisi kuvitella, että näitä sopimuksia on hyvä sitten myös sitoutua noudattamaan jos haluaa Activision-diilin diilin menevän läpi saati jos Microsoft haluaa jatkossakin ostaa julkaisijoita itselleen. Kuten sanoin, en tiedä oikeastaan ollenkaan miten nämä diilit kulisseissa tuppaavat menemään, mutta voisi kuvitella ettei näissä hirveästi ole varaa lähteä etsimään porsaanreikiä ja saada mahdolliset oikeusjutut tulille tai ylipäätään pelaajien vihat niskaan jos puheista huolimatta pelisarja lyödäänkin yksinoikeuksi. Microsoft nyt tuskin haluaa tuollaista PR:ää itselleen tulevaisuudessa.

Jotenkin en jaksa uskoa, että Microsoft voi käyttää verukkeena sitä, että "lupasimme pelit kyllä multiplatformiksi mutta se tulee sitten tapahtumaan Game Passin kautta, problems?". Microsoft tietää vallan hyvin Sonyn ja Nintendon kanssa ettei tuon palvelun tuominen kilpailijoiden alustoille auta heidän kilpailijoitaan mitenkään vaan sataa pelkästään Microsoftin pussiin jonka myötä kysyinen porsaanreikä on varmasti otettu jo esille. Eiköhän siellä tehdä japanilaisten kilpailijoiden kanssa selväksi, että pelien on syytä tulla tarjolle heidän alustoilleen sitten jotain muuta kautta kuin Game Passin.
 
Enhän minä nyt mitään tälläisistä miljardiluokan diileistä tiedä, mutta voisin kuvitella kumminkin, että jos tuo Microsoftin lausunto oli ikään kuin pakotettu toimi kuten täällä osa jo ennusti, niin voisi kuvitella että sitä pitää myös noudattaa ainakin Activision-diilin mukana tulleiden tiettyjen tuotteiden kanssa joista on varmaan erikseen jo keskusteltu kulissien takana isojen päättäjien kesken. Eli esimerkiksi Call of Duty joka on leijonan osan tuottanut masseistaan pleikan ekosysteemin kautta kuin myös vaikkapa Overwatch 2 josta muistan olleen puhetta, että pelaajien OW1 progressi siirtyy sitten aikanaan tähän jatko-osaan.

Siinä mielessä voisi kuvitella, että näitä sopimuksia on hyvä sitten myös sitoutua noudattamaan jos haluaa Activision-diilin diilin menevän läpi saati jos Microsoft haluaa jatkossakin ostaa julkaisijoita itselleen. Kuten sanoin, en tiedä oikeastaan ollenkaan miten nämä diilit kulisseissa tuppaavat menemään, mutta voisi kuvitella ettei näissä hirveästi ole varaa lähteä etsimään porsaanreikiä ja saada mahdolliset oikeusjutut tulille tai ylipäätään pelaajien vihat niskaan jos puheista huolimatta pelisarja lyödäänkin yksinoikeuksi. Microsoft nyt tuskin haluaa tuollaista PR:ää itselleen tulevaisuudessa.

Jotenkin en jaksa uskoa, että Microsoft voi käyttää verukkeena sitä, että "lupasimme pelit kyllä multiplatformiksi mutta se tulee sitten tapahtumaan Game Passin kautta, problems?". Microsoft tietää vallan hyvin Sonyn ja Nintendon kanssa ettei tuon palvelun tuominen kilpailijoiden alustoille auta heidän kilpailijoitaan mitenkään vaan sataa pelkästään Microsoftin pussiin jonka myötä kysyinen porsaanreikä on varmasti otettu jo esille. Eiköhän siellä tehdä japanilaisten kilpailijoiden kanssa selväksi, että pelien on syytä tulla tarjolle heidän alustoilleen sitten jotain muuta kautta kuin Game Passin.
Toki luultavasti näin, mutta on tuossa artikkelissa silti takaportti, jos oikein lähtee tulkitsemaan.

Tavoite on varmasti saada kauppa läpi. Tämä on osasyy miksi tässä tehdään universaalia kauppapaikkaa. Annetaan kehittäjille paljon enemmän valtuuksia ja tuodaan sama kauppapaikka saataville mahdollisimman monelle alustalle. Siellä sitten sivujuonne on kilpailevien konsolien suljetut järjestelmät ja niiden omat kauppapaikat. Aivan varmasti Microsoftilla mietitään miten nuo voidaan kiertää. Ehkä ei mitenkään ja silloin nämä mainitut suositut nimikkeet tulevat multiplattareina ihan normaalisti tarjolle.
 
Ylös Bottom