Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei minulle tarvitse kertoa mitä DLSS tekee. Sinä et vaan ymmärrä sitä, että konsoleissa on käytettävissä AMD FSR joka on varsin heikko vastine. Jos konsoleissa olisi nykyisiä vastaava nvidian RTX 2060 Super tasoinen näytönohjain niin peleissä saataisiin paljon enemmän suorituskykyä irti menettämättä samalla kuvanlaadun tarkkuutta.

Ainahan sitä suorituskykyä saadaan grafiikka-asetuksia laskemalla mutta kuvitteletko oikeasti, että sillä saadaan 30fps muutettua 60fps XSS tapauksessa?

Ymmärrät varmaan, että dynaaminen 4K voi tarkoittaa 1080p-4K väliä sahaavaa saavuttaakseen fps tavoitteen. Renderöintiresoluutiot kulkevat keskimäärin paljon alemmalla tasolla kuin 4K ja tämä ei suinkaan ole mikään moite vaan järkevää ja pakonsanelemaa käytäntöä konsoliraudan asettamien rajoitteiden vuoksi. 30fps targetilla natiivi 4K tai vähintäänkin tämä dynaaminen "4K" on realismia vielä kauan.

Tässä hyvä esimerkki dynaamisesta 4K






Resoluutio XSX tapauksessa on 1080p-4k riippuen mitä ruudulla tapahtuu. Se on todella kaukana laadullisesti mitä natiivi 4K olisi mutta kuitenkin järkevää fps pitämiseksi kunnollisena.

PS5 esittää parempaa dynaamista skaalaa mutta silläkin jäädään kauas natiivista 4K tasosta


Joo kyllä minä sen ymmärrän mitä Dynaaminen reso tarkoittaa, siksi se on ollut uusien konsoleiden tulosta asti tervetullutta että tasainen frame saavutetaan.
 
Ei minulle tarvitse kertoa mitä DLSS tekee. Sinä et vaan ymmärrä sitä, että konsoleissa on käytettävissä AMD FSR joka on varsin heikko vastine.
Ai minä en ymmärrä. Sinun ei olisi tarvinnut rullata kuin ihan muutama viesti ylöspäin, kun asiasta juurikin mainitsin. ;)
Skaalautuvuutta tuo tosiaan vaatii. Yksityiskohtia alaspäin. Variable rate shadingia kehiin, että kuvan yksityiskohdat ja tarkennus voidaan keskittää oikeille alueille. FidelityFX Super Resolution voisi myös auttaa skaalauksen kanssa.

Tehoja Series S:ssä on tietysti vähemmän kuin isoveljissään, mutta kyllä tuossa silti on paljon optimoitavaa. Sen jo näkee siitä millä resoluutiolla peli pyörii tehokonsoleilla.
Tottakai tiedän, että konsoleilla on käytössä DLSS sijaan FSR. DLSS oli konkreettinen esimerkki PC-puolelta, jolla pelin suorituskyky nousee selvästi. Konsoleillakin on tähän keinoja.

Ainahan sitä suorituskykyä saadaan grafiikka-asetuksia laskemalla mutta kuvitteletko oikeasti, että sillä saadaan 30fps muutettua 60fps XSS tapauksessa?
Kirjoitin, että yksinkertaisimmillaan peli pyörisi paremmin, jos grafiikka-asetuksia laskettaisiin. Kuinka paljon? Paha sanoa, kun en ole pelinkehittäjä. Siltikin tällä hetkellä kuvanlaatu on konsoliversioiden välillä sama, joten silloin ihan oletetusti vähemmän laskentatehoa sisältävä konsoli pyörittää peliä pienemmällä ruudunpäivityksellä.
 
Tottakai tiedän, että konsoleilla on käytössä DLSS sijaan FSR. DLSS oli konkreettinen esimerkki PC-puolelta, jolla pelin suorituskyky nousee selvästi. Konsoleillakin on tähän keinoja.
Hassua kun kerrot tietäväsi mutta silti puhut DLSS asiasta kuin se olisi käytettävissä myös konsoleilla ;) Kuten jo sanoin FSR tekniikka on yksi keino saada lisää performancea mutta se ikävästi pilaa kuvanlaatua pc puolelta koettuna joten sillä saralla AMD:lla on paljon kehitettävää mikäli aikoo sitä kunnolla hyödyntää.
Kirjoitin, että yksinkertaisimmillaan peli pyörisi paremmin, jos grafiikka-asetuksia laskettaisiin. Kuinka paljon? Paha sanoa, kun en ole pelinkehittäjä. Siltikin tällä hetkellä kuvanlaatu on konsoliversioiden välillä sama, joten silloin ihan oletetusti vähemmän laskentatehoa sisältävä konsoli pyörittää peliä pienemmällä ruudunpäivityksellä.
Miten kuvanlaatu on sama jos renderöintiresoluutio eroaa merkittävästi? Pelithän tehdään pitkälti heikoimman ehdolla. Juuri siksi XSS on muutamaa esimerkkiä lukuunottamatta ollut samoilla asseteilla mutta resoluutio on raiskattu paikoin todella surkeaksi performance tilassa. 30fps resoluutiotilassa se pystyy parempaan koska GPU rasite laskee merkittävästi ja siihen tasoon loota lienee ihan mukiinmenevä resurssit huomioiden. RT on yksi asia missä aletaan tinkiä XSS kohdalla kun tehot alkaa loppua. DL2 on yksi niistä peleistä jossa on vain yksi 30fps tila jolla myös vanhan sukupolven "tehokonsolit" toimii.

Jotenkin kummallista kun tätä samaa asiaa pitää käsitellä aina vain uudestaan ja uudestaan samojen kanssa.
 
Hassua kun kerrot tietäväsi mutta silti puhut DLSS asiasta kuin se olisi käytettävissä myös konsoleilla ;) Kuten jo sanoin FSR tekniikka on yksi keino saada lisää performancea mutta se ikävästi pilaa kuvanlaatua pc puolelta koettuna joten sillä saralla AMD:lla on paljon kehitettävää mikäli aikoo sitä kunnolla hyödyntää.
Missä näin puhuin? Mainitsin DLSS:n siinä yhteydessä, kun puhuin kuinka tämä nostaa PC-puolella suorituskykyä. Tämä luki ihan siinä viestissä, johon vastasit ja jota lainasit. Super Resolutionista sen sijaan puhuin, kun puhuin keinoista auttaa Series S:n suorituskykyä. En ottanut millään tavalla kantaa siihen onko DLSS parempi kuin FSR. Se ei ollut tässä pointti, vaan se millä suorituskykyä saadaan nostettua. Tähän konsoleillakin on keinoja, joita Dying Light 2 ei hyödynnä.
Miten kuvanlaatu on sama jos renderöintiresoluutio eroaa merkittävästi? Pelithän tehdään pitkälti heikoimman ehdolla. Juuri siksi XSS on muutamaa esimerkkiä lukuunottamatta ollut samoilla asseteilla mutta resoluutio on raiskattu paikoin todella surkeaksi performance tilassa. 30fps resoluutiotilassa se pystyy parempaan koska GPU rasite laskee merkittävästi ja siihen tasoon loota lienee ihan mukiinmenevä resurssit huomioiden. RT on yksi asia missä aletaan tinkiä XSS kohdalla kun tehot alkaa loppua. DL2 on yksi niistä peleistä jossa on vain yksi 30fps tila jolla myös vanhan sukupolven "tehokonsolit" toimii.
Yksityiskohdat samalla tasolla, animaatiot samalla tasolla, tekstuurit samalla tasolla ja valaistus samalla tasolla (pois lukien RT modi). Tämä käy ilmi ihan tuosta lainaamastani Digital Foundryn artikkelista.

Tässä pitää nyt varmaan selventää, että en puolustele Xbox Series S konsolia millään tavalla. Siinä on minunkin mielestä liian vähän tehoa, mutta samanaikaisesti Dying Light 2 ei ole järin hyvin optimoitu peli.
Jotenkin kummallista kun tätä samaa asiaa pitää käsitellä aina vain uudestaan ja uudestaan samojen kanssa.
Äläpä muuta viserrä.
 
Eli tällä logiikalla tullaa siis tulevaisuudessa näkeen 1080p 60fps pelejä myös series x ja ps5 vai näindenkkö kohdalla oli kyse sit vaan huonosta pelin optimoinnista ?
Full HD resoluutio on todennäköinen tulevaisuus 60fps saavuttamiseksi. Se miten kauan tähän menee aikaa on kysymysmerkki. Mielestäni ei ole huono asia jos konsoleilla vain pysytään 60fps tavoitteessa.
Missä näin puhuin? Mainitsin DLSS:n siinä yhteydessä, kun puhuin kuinka tämä nostaa PC-puolella suorituskykyä. Tämä luki ihan siinä viestissä, johon vastasit ja jota lainasit. Super Resolutionista sen sijaan puhuin, kun puhuin keinoista auttaa Series S:n suorituskykyä. En ottanut millään tavalla kantaa siihen onko DLSS parempi kuin FSR. Se ei ollut tässä pointti, vaan se millä suorituskykyä saadaan nostettua. Tähän konsoleillakin on keinoja, joita Dying Light 2 ei hyödynnä.
Mielestäni olet tuonut esille moneen otteeseen DLSS asian josta saa kuvan, että konsolit käyttävät kyseistä tekniikkaa. Jatkossa ole tarkempi niin ei tule väärinkäsityksiä.
Sille on varmasti syynsä miksi konsoleilla ei käytetä tekniikaa hyväksi. En ole pc versiota pelannut kyseisestä pelistä mutta kuvien perusteella FSR tekee kuvan erittäin sumeaksi ja sehän on sama kuin kuvanlaadun pilaaminen.
Yksityiskohdat samalla tasolla, animaatiot samalla tasolla, tekstuurit samalla tasolla ja valaistus samalla tasolla (pois lukien RT modi). Tämä käy ilmi ihan tuosta lainaamastani Digital Foundryn artikkelista.
Taidatte puhua eri asioista. Toinen yleistää ja sinä puhut yhdestä pelistä. Käsittääkseni tehokkaammat konsolit tuottavat ~4K natiivia Quality tilaan. Pikseliero on nelinkertainen joka takuulla näkyy vaikka kaikki asetukset olisi muuten samat.
Tässä pitää nyt varmaan selventää, että en puolustele Xbox Series S konsolia millään tavalla. Siinä on minunkin mielestä liian vähän tehoa, mutta samanaikaisesti Dying Light 2 ei ole järin hyvin optimoitu peli.

Äläpä muuta viserrä.
Yhdyn samaan toteamalla, että aivan liian tehoton näytönohjain on halvemmassa Xbox konsolissa. Laite on muilta osin hyvin nykyaikainen joten on hyvin outoa laittaa tärkein komponentti heikommaksi kuin edellisen sukupolven konsolissa.
 
Viimeksi muokattu:
Full HD resoluutio on todennäköinen tulevaisuus 60fps saavuttamiseksi. Se miten kauan tähän menee aikaa on kysymysmerkki. Mielestäni ei ole huono asia jos konsoleilla vain pysytään 60fps tavoitteessa.
Kyllä nykypäivän telkkariruutujen tuumakoolla se on aika huono, jos resoluutio jää 1080p:hen.
Mielestäni olet tuonut esille moneen otteeseen DLSS asian josta saa kuvan, että konsolit käyttävät kyseistä tekniikkaa. Jatkossa ole tarkempi niin ei tule väärinkäsityksiä.
Edelleen mainitsin sen puhuttaessa PC:n suorituskyvystä. Käytin sitä esimerkkinä siitä kuinka suorituskykyä saa nostettua. Pahoittelut jos tämä aiheutti hämmennystä, mutta en tiedä miten olisin tuon selvemmin sanonut.
Sille on varmasti syynsä miksi konsoleilla ei käytetä tekniikaa hyväksi. En ole pc versiota pelannut kyseisestä pelistä mutta kuvien perusteella FSR tekee kuvan erittäin sumeaksi ja sehän on sama kuin kuvanlaadun pilaaminen.
Kuten sanottu, tämä on vain yksi tapa nostaa suorituskykyä.
Taidatte puhua eri asioista. Toinen yleistää ja sinä puhut yhdestä pelistä. Käsittääkseni tehokkaammat konsolit tuottavat ~4K natiivia Quality tilaan. Pikseliero on nelinkertainen joka takuulla näkyy vaikka kaikki asetukset olisi muuten samat.
Kyllä, puhun nimenomaan Dying Light 2:sta, kun siitähän tässä keskusteltiin.
Yhdyn samaan toteamalla, että aivan liian tehoton näytönohjain on halvemmassa Xbox konsolissa. Laite on muilta osin hyvin nykyaikainen joten on hyvin outoa laittaa tärkein komponentti heikommaksi kuin edellisen sukupolven konsolissa.
Vieläkään sen enempää Series S:ää puolustelematta, niin syy isoveljeään selvästi heikompaan näytönohjaimeen taitaa olla niinkin yksinkertainen kuin hinta. Tappiota taitaa silti tulla per myyty konsoli, joten jossain on ollut pakko säästää. Tiedä sitten miksi näytönohjain. Ehkä se on näistä helpointen skaalautuvin komponentti? SSD on pakko olla, prosessorikin täytyy olla nopea, ettei toisteta viime sukupolven tilannetta. Jaa-a, aika hankala sanoa. Se pitää kuitenkin muistaa, että vaikka laskentatehoa on vähemmän, niin siellä tosiaan on ne nykypäivän näytönohjaimen ominaisuudet kuitenkin käytössä. Juuri se optimointi ja skaalaus, jolla saadaan parempaa suorituskykyä pienemmillä tehoilla. Tätä Dying Light 2 ei hyödynnä. Tosin ei se sitä hyödynnä tehokonsoleidenkaan kanssa.
 
Tiedä sitten miksi näytönohjain.
Siihen on ihan yksinkertainen tekninen syy. GPU ja CPU sijaitsevat samalla sirulla, josta suurimman osan tilasta vie GPU, siksi Series S:n siru on huomattavasti pienempi ja samalla halvempi valmistaa. Käytännössä samasta määrästä nykyisessä sirupulassa pullonkaulana olevaa resurssia saadaan melkein kaksinkertainen hyöty. On siis mahdollista valmistaa lähes kaksinkertainen määrä Series S -konsoleita niin kauan kuin pullonkaulana oleva komponentti on tuo siru. Series S on siis varsinainen lottovoitto MS:lle, kun sillä on mahdollisuus saada enemmän uuden sukupolven konsoleita tarjolle ja jokainen myyty konsoli kasvattaa Xbox kauppapaikan myyntejä optimaalisesti, kun muiden kauppapaikkojen käyttäminen on ilman optista asemaa mahdotonta.
 
Eiköhän dying light menisi 1440p jos detaileja pudottaisi. Ps5 ja xsx on kuitenkin high asetukset niin saisi niitä vähän alas ruuvattua jos isolta pomolta käsky käy. Itselle ei niin väliä siinö juostessa ja zombeja mätkiessä ei tule pikseleihin keskitettyä. Eikä tämä ensimmäinen alhaisen resonpeli ole eikä viimeinen, ei kaikkea voi odottaa 500€ laatikolta
 
Viimeksi muokattu:
Metroid Exodus näyttää älyttömän kauniilta ja pyörii hyvin 60fps paikkeilla, laitteena Series S. En tajua kyllä itsekään mikä mättää, onhan tuo vähän vanhempi peli mutta silti kaunis kuin mikä.

Edit: Metro siis ...heh
Eipä taida Metro Exoduksessa ja Dying Light 2:ssa olla muuta samaa kuin molemmat ovat videopelejä joissa teemana on postapokalyptinen ihmisten selviytyminen.

Metro näyttää hienolta etenkin valaistuksensa suhteen, mutta kyllähän se on myös paljon karsitumpi tekele mekaniikkojensa, vauhdin ja skaalan puolesta kuin DL2. Se selittänee aika paljon miksi Metro Exodus näyttää paremmalta graafisesti kuin DL2 ja myös onnistuu pyörimään DL2:ta paremmin. Siinä mielessä pelien vertaaminen on hieman epäreilua DL2:ta kohtaan.

Eikä minun tarkoitukseni ole sen enempää Techlandia puolustella, varmasti parempaankin aina voisi pystyä optimoinnin osalta, mutta vaikea nähdä, että saman skaalan peli kuin DL2 yhtäkkiä saataisiin pyörimään tuplasti paremmin jonkun toisen kehittäjän toimesta.
 
FLKy7ECXIAM2RTt.png


Eiköhän tämä nyt ole se viimeinen sinetti sille, että nykyiset multiplatform multiplayer-pelit kuten CoD, Overwatch ja Diablo tullaan näkemään jatkossakin pleikkarilla ja Nintendolla.

Hyvä näin. Nostan hattua Microsoftille ettei ihan yltiöpäiseen kolmannen osapuolen pelisarjojen omimiseen lähdetty. Tiedä sitten kuinka paljon heidän kätensä oli sidottu tämän päätöksen kanssa vai analysoitiinko siellä dataa kumminkin niin, että multiplatform-lähestymisellä tehdään enemmän rahaa pitkässä juoksussa kuin näiden suosittujen pelisarjojen pelaajamäärien pienentämisellä tekemällä niistä yksinoikeuksia.
 
Mun mielestä tuossa ei ole mitään ihmeellistä sillä vaikka codin ja overwatchin suosio on laskenut niin silti ne on aikamoisia rahan printtaajia joten olisi idioottimaista rajoittaa ne vain omille konsoleille kun raha vain odottaa ottajaansa.
 
Tosi hyvää toimintaa MS:lta. Epäilen toisaalta, että yhtenä motivoivana tekijänä on halu välttää ikävyyksiä käynnistyneessä FTC:n tutkinnassa. On aika paljon vahvemmat asemat monopolisyytöksiä vastaan, jos pitää pelit ainakin näillä näkymin kaikilla alustoilla. Vaikka viime päivinä on vähätelty sitä uhkaa, että kauppa epäonnistuisi, on se kuitenkin edelleen mahdollista.
 
Sonyn Bungie Multiplattari päätös ja Microsoftin Activision Multiplattari päätökset tyydyttää enemmän kuin paremmin pelaajien mieltä, mahtavia uutisia molemmista leireistä.
 
Parempi päätös olisi kun kumpikaan jätti ei olisi lähtenyt ostoksille mutta hyvä näinkin.
No jos pitävät sanansa ja sijoittavat voitot sitten uusiin pelisarjoihin, niin mikä ettei:)

Boksin pitää parantaa tahtia nyt reilusti, ennenkuin pleikka taas vie markkinoita miten tahtoo(pl. Switch tietenkin). Sifu vahvisti taas Sonyn tämänhetkistä asemaa markkinoilla ja kohta HZD ja GT(varauksella) lisäävät vettä myllyyn. Kuten aiemmin sanottua, on MS noin 3-5 vuotta Sonya jäljessä pelituotannossa, joten tämä kiihtynyt kilpailu vain tekee hyvää jos tutut pelisarjat pystyvät edelleen multiplattoina.
 
Boksin pitää parantaa tahtia nyt reilusti, ennenkuin pleikka taas vie markkinoita miten tahtoo(pl. Switch tietenkin).

Switch näitä markkinoita kylläkin vei vuonna 2021, jos mittari on myydyt konsolit.

Katsotaan onko sitten vuonna 2022 tähän tulossa jotain muutoksia vai onko Switch edelleen myydyin konsoli.
 
Sifu vahvisti taas Sonyn tämänhetkistä asemaa markkinoilla ja kohta HZD ja GT(varauksella) lisäävät vettä myllyyn.
Sifu? Vahvisti asemaa? Kuinka moni tuosta on edes kuullut tai jos onkin, niin kiinnostunut? Sitten taas Gran Turismo "varauksella"?

Sanoisinko että erikoiset näkemykset. Minulla tuo Sifu menee samaan kastiin kuin suuri osa Game Passin sisällöstä: mielenkiintoista ja erilaista tarjontaa, joka helposti vähintään viihdyttää mutta jonka massat jättää pelaamatta.
 
Sifu? Vahvisti asemaa? Kuinka moni tuosta on edes kuullut tai jos onkin, niin kiinnostunut? Sitten taas Gran Turismo "varauksella"?

Sanoisinko että erikoiset näkemykset. Minulla tuo Sifu menee samaan kastiin kuin suuri osa Game Passin sisällöstä: mielenkiintoista ja erilaista tarjontaa, joka helposti vähintään viihdyttää mutta jonka massat jättää pelaamatta.
Juuri samat ajatukset tuli itsellenikin. Tosiaan tuollainen Game Passin indie-tyyppinen tarjonta on usein tuollaista Sifun tyyppistä pelattavaa. Laadukasta ja idearikasta, mutta eivät kyllä vetoa sen enempää suureen massaan. Toki nostavat Game Passin arvoa kokonaisuutena, mutta yksittäisinä peleinä niillä on varsin pieni merkitys konsolien myynneissä.
 
Juuri samat ajatukset tuli itsellenikin. Tosiaan tuollainen Game Passin indie-tyyppinen tarjonta on usein tuollaista Sifun tyyppistä pelattavaa. Laadukasta ja idearikasta, mutta eivät kyllä vetoa sen enempää suureen massaan. Toki nostavat Game Passin arvoa kokonaisuutena, mutta yksittäisinä peleinä niillä on varsin pieni merkitys konsolien myynneissä.
Vähän sama kuin CrossfireX tuo Sifu. Molemmat laadukkaita, mutta suuri yleisö ei varmaan kummastakaan oikein tiedä. Kun ei mainonta yms kovin kummoista ole kyllä ollut kummallakaan. Gamepass toki helpottaa CrossfireX:n löytämistä..
 
Ylös Bottom