Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Närää ja kummastusta kaikissa herätti Dying light 2:n Xbox Series S versio joka pyöri vain 30fps mutta kehittäjät ovat itse tähän nyt vastanneet:



Joko GPU todellakin tuli vastaan?

Kyllähän se oli odotettavissa, että 300 euron laitteelta ei kannata hirveitä odottaa suorituskyvyn suhteen peleiltä jotka ovat astetta raskaampia niin kuin Dying Light 2. Tuo peli tuntuu olevan "kiireellisempi" kuin moni muu open world peli. Kaduilla, rakennusten sisällä ja katoilla tapahtuu koko ajan jotain jolloin voi kuvitella pelin joutuvan operoimaan enemmän kuin vaikkapa perinteisempi open world peli jossa liikutaan vain maan tasalla.

Eikä DL2 muistaakseni myöskään ensimmäinen esimerkki ollut pelistä Series S:llä joka joutuu tyytymään 30fps tai alle 720p resoluutioon. Välillä pelit pyörivät hienosti 60/120fps Series S:lläkin, mutta tavallaan on helppo nähdä, että mitä pitemmälle sukupolvi yltää, niin sitä isompia kompromisseja Series S:llä joudutaan tekemään eikä 60fps tule olemaan mitenkään kirkossa kuulutettu juttu.

Sinänsä ikävä nähdä, että Series S:n omistajat jotka ovat tottuneet 60fps, alkavat nyt hyökkäämään kehittäjien kimppuun sosiaalisessa mediassa ja syyttämään näitä huonosta optimoinnista vaikka syyttävän sormen suunta pitäisi olla jossain aivan muualla.
 
Kyllähän se oli odotettavissa, että 300 euron laitteelta ei kannata hirveitä odottaa suorituskyvyn suhteen peleiltä jotka ovat astetta raskaampia niin kuin Dying Light 2. Tuo peli tuntuu olevan "kiireellisempi" kuin moni muu open world peli. Kaduilla, rakennusten sisällä ja katoilla tapahtuu koko ajan jotain jolloin voi kuvitella pelin joutuvan operoimaan enemmän kuin vaikkapa perinteisempi open world peli jossa liikutaan vain maan tasalla.

Eikä DL2 muistaakseni myöskään ensimmäinen esimerkki ollut pelistä Series S:llä joka joutuu tyytymään 30fps tai alle 720p resoluutioon. Välillä pelit pyörivät hienosti 60/120fps Series S:lläkin, mutta tavallaan on helppo nähdä, että mitä pitemmälle sukupolvi yltää, niin sitä isompia kompromisseja Series S:llä joudutaan tekemään eikä 60fps tule olemaan mitenkään kirkossa kuulutettu juttu.

Sinänsä ikävä nähdä, että Series S:n omistajat jotka ovat tottuneet 60fps, alkavat nyt hyökkäämään kehittäjien kimppuun sosiaalisessa mediassa ja syyttämään näitä huonosta optimoinnista vaikka syyttävän sormen suunta pitäisi olla jossain aivan muualla.
No eihän se nyt sillä sun PS5 kovin loistavasti pyöri 1080p 60 fps? eli olisko nyt DL2 devaajissakin vikaa vai? optimoinissa yms.
 
No eihän se nyt sillä sun PS5 kovin loistavasti pyöri 1080p 60 fps? eli olisko nyt DL2 devaajissakin vikaa vai? optimoinissa yms.
Metroid Exodus näyttää älyttömän kauniilta ja pyörii hyvin 60fps paikkeilla, laitteena Series S. En tajua kyllä itsekään mikä mättää, onhan tuo vähän vanhempi peli mutta silti kaunis kuin mikä.

Edit: Metro siis ...heh
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus ei ollut tosiaan enempää närää aiheuttaa, @Dragonfly kanssa vähän samoilla linjoilla että optimoinnin puutteesta pelin pelimoottorilla on kyse,. Toivottavasti saavat GPU:sta kikkailtua että 60fps raja saataisiin rikki.
 
Tarkoitus ei ollut tosiaan enempää närää aiheuttaa, @Dragonfly kanssa vähän samoilla linjoilla että optimoinnin puutteesta pelin pelimoottorilla on kyse,. Toivottavasti saavat GPU:sta kikkailtua että 60fps raja saataisiin rikki.
Skaalautuvuutta tuo tosiaan vaatii. Yksityiskohtia alaspäin. Variable rate shadingia kehiin, että kuvan yksityiskohdat ja tarkennus voidaan keskittää oikeille alueille. FidelityFX Super Resolution voisi myös auttaa skaalauksen kanssa.

Tehoja Series S:ssä on tietysti vähemmän kuin isoveljissään, mutta kyllä tuossa silti on paljon optimoitavaa. Sen jo näkee siitä millä resoluutiolla peli pyörii tehokonsoleilla.
 
Se vaan on fakta, että kun pelit kehittyy ja pelimoottorit kehittyy niin 4 terafloppia ei riitä mihinkään. Ei kannata yllättyä jos se taso painuu aina vain enemmän sinne 1080p30fps osastolle ja performance tiloissa alimmillaan jopa 540p resoluutiolle.

Metroid Exodus näyttää älyttömän kauniilta ja pyörii hyvin 60fps paikkeilla, laitteena Series S. En tajua kyllä itsekään mikä mättää, onhan tuo vähän vanhempi peli mutta silti kaunis kuin mikä.
Vai ihan Metroid Exodus :D
 
Se vaan on fakta, että kun pelit kehittyy ja pelimoottorit kehittyy niin 4 terafloppia ei riitä mihinkään. Ei kannata yllättyä jos se taso painuu aina vain enemmän sinne 1080p30fps osastolle ja performance tiloissa alimmillaan jopa 540p resoluutiolle.
Jaa, kun minusta taas nimenomaan tuntuu, ettei pelimoottorit ole vielä sopeutuneet edes hyödyntämään näiden uusien konsoleiden kommervenkkejä. Konsolisukupolvet nyt yleensäkin menevät niin, että sukupolven loppupuolella näistä alitehoisista laitteista revitään kaikki mahdollinen irti ja pelit näyttää ja pyörii paremmin kuin voisi olettaa.
 
Tehoja Series S:ssä on tietysti vähemmän kuin isoveljissään, mutta kyllä tuossa silti on paljon optimoitavaa. Sen jo näkee siitä millä resoluutiolla peli pyörii tehokonsoleilla.
Jos reippaasti tehokkaammalla RTX 3070 ohjaimella saat pyörimään 1080p60fps RT kera niin ei sitä mahdottomia voi odottaa konsoleilta. Mielestäni varsin hyvin linjassa tuo suorituskyky. Kuitenkin 60fps pyörii minimitason resolla.
 
Niin mutta tuo kertoo nimenomaan siitä, että peli on raskas ja huonosti optimoitu.
Voithan sinä ajatella sen noinkin. Peli nyt sattuu olemaan julmetun hieno joten ei se koreus tyhjästä synny. Myös "tehokonsoleilla" peli näyttää hyvältä vaikka jääkin kauas pc loistosta.
 
Se vaan on fakta, että kun pelit kehittyy ja pelimoottorit kehittyy niin 4 terafloppia ei riitä mihinkään. Ei kannata yllättyä jos se taso painuu aina vain enemmän sinne 1080p30fps osastolle ja performance tiloissa alimmillaan jopa 540p resoluutiolle.


Vai ihan Metroid Exodus :D
Eli tällä logiikalla tullaa siis tulevaisuudessa näkeen 1080p 60fps pelejä myös series x ja ps5 vai näindenkkö kohdalla oli kyse sit vaan huonosta pelin optimoinnista ?
 
Voithan sinä ajatella sen noinkin. Peli nyt sattuu olemaan julmetun hieno joten ei se koreus tyhjästä synny. Myös "tehokonsoleilla" peli näyttää hyvältä vaikka jääkin kauas pc loistosta.
Ei tietenkään synny tyhjästä, mutta "saman" koreuden voisi saada aikaan myös käyttämällä näitä uusia tarjolla olevia tekniikoita ja näin ollen vaativan vähemmän laskentatehoa. PC:llä jo pelkkä DLSS:n käyttö pompauttaa suorituskykyä merkittävästi.
 
Voithan sinä ajatella sen noinkin. Peli nyt sattuu olemaan julmetun hieno joten ei se koreus tyhjästä synny. Myös "tehokonsoleilla" peli näyttää hyvältä vaikka jääkin kauas pc loistosta.
Eikä tämä kyllä ole edes lähellä sitä kauneutta mitä monessa muussa pelissä nähdään paljon paremmalla resolla/fps:llä. Kyllä tuo tämän pelin kohalla vaan monessa mielessä kielii huonosta optimoinnista.
 
Eli tällä logiikalla tullaa siis tulevaisuudessa näkeen 1080p 60fps pelejä myös series x ja ps5 vai näindenkkö kohdalla oli kyse sit vaan huonosta pelin optimoinnista ?
Mitä tässä pitäisi odottaa kun 4K tasosta jäädään kauas pelistä toiseen 60fps tilassa? Siellä se todellisuus tulee olemaan 1080p-1440p välimaastossa mitä pidemmälle sukupolvi etenee.
Ei tietenkään synny tyhjästä, mutta "saman" koreuden voisi saada aikaan myös käyttämällä näitä uusia tarjolla olevia tekniikoita ja näin ollen vaativan vähemmän laskentatehoa. PC:llä jo pelkkä DLSS:n käyttö pompauttaa suorituskykyä merkittävästi.
Nvidian DLSS on paljon kehittyneempi kuin AMD:n suttua tekevä FSR. Dying Light 2 on malliesimerkki miksi FSR on hyödytön.
 
Mitä tässä pitäisi odottaa kun 4K tasosta jäädään kauas pelistä toiseen 60fps tilassa? Siellä se todellisuus tulee olemaan 1080p-1440p välimaastossa mitä pidemmälle sukupolvi etenee.

Nvidian DLSS on paljon kehittyneempi kuin AMD:n suttua tekevä FSR. Dying Light 2 on malliesimerkki miksi FSR on hyödytön.
Yks suosittu aihe on tällä foorumilla "mikä tv on hyvä PS5/Series X" jossa on huippu 4K telkkarit se juttu. Mut eihän näillä kohta sit tee mitään?
 
Nvidian DLSS on paljon kehittyneempi kuin AMD:n suttua tekevä FSR. Dying Light 2 on malliesimerkki miksi FSR on hyödytön.
Ei, vaan DLSS on malliesimerkki siitä kuinka samalla laskentateholla saadaan enemmän suorituskykyä. DLSS ei ole ainoa tekniikka joka tässä asiassa auttaa.

Dying Light 2:n konsoliversioissa resoluutiot ei skaalaa, LOD on "liian" korkea, shadow map on "liian" kattava, kasvillisuutta on "liikaa". Series S versio pelistä ei skaalaa käytännössä mitään, vaan kuvanlaatu on sama kuin Xbox Series X:llä ja PS5:llä, joten ihmekös tuo jos joutuu pyörittämään vain 30fps vs. tehokonsoleiden 60fps. Ja kun kerran mitään ei skaalata, niin sitten tätä pyöritetään 1080p resoluutiolla.
Even on Series S, animations, texture quality, and lighting compare favourably to PS5 and Series X - the big downside being in resolution and frame-rate.
It's with PS5 and Series X where things get a little more interesting. As standard, both machines boot in performance mode where rendering resolution is locked to 1080p, while frame-rate targets - and doggedly locks - to 60 frames per second. The sheer consistency of this mode is laudable, especially as Techland does not lean into dynamic resolution scaling to achieve this lock. However, the combination of the relatively low resolution and the temporal anti-aliasing solution ensure that presentation is definitely soft.
Lähde: https://www.eurogamer.net/articles/...ver-on-playstation-5-and-xbox-series-consoles

Yksinkertaisimmillaan tuo ei vaatisi kuin grafiikka-asetusten pudotusta Series S:llä, jotta peli pyörisi paremmin. Onko pelimoottori tähän sitten jotenkin erityisen kankea vai mikä homma, mutta voidaan silti edelleen puhua pelistä, joka ei ole järin hyvin optimoitu.
 
Yks suosittu aihe on tällä foorumilla "mikä tv on hyvä PS5/Series X" jossa on huippu 4K telkkarit se juttu. Mut eihän näillä kohta sit tee mitään?
Eipä tuota @Quantum:in maalailemaa resoluutio pudotusta tarvinne todellisuudessa pelätä. Kohta aletaan saamaan alusta asti uusille laitteille kehitettyjä pelejä ja kun samalla kehittäjätkin oppivat laitteet paremmin, niin lopputuloksena saadaan näyttävämpiä pelejä ilman että hintaa maksetaan resoluutiolla. Tai näin se on aiemmin toiminut, enkä ymmärrä miksi nyt olisi toisin.
 
Eipä tuota @Quantum:in maalailemaa resoluutio pudotusta tarvinne todellisuudessa pelätä. Kohta aletaan saamaan alusta asti uusille laitteille kehitettyjä pelejä ja kun samalla kehittäjätkin oppivat laitteet paremmin, niin lopputuloksena saadaan näyttävämpiä pelejä ilman että hintaa maksetaan resoluutiolla. Tai näin se on aiemmin toiminut, enkä ymmärrä miksi nyt olisi toisin.

Niimpä, ja lähes kaikki pelit käyttävät nytkin Dynaamista 4K:ta jo tällä saadaan framet ja muut pysymään hallussa.
 
Ei, vaan DLSS on malliesimerkki siitä kuinka samalla laskentateholla saadaan enemmän suorituskykyä. DLSS ei ole ainoa tekniikka joka tässä asiassa auttaa.

Dying Light 2:n konsoliversioissa resoluutiot ei skaalaa, LOD on "liian" korkea, shadow map on "liian" kattava, kasvillisuutta on "liikaa". Series S versio pelistä ei skaalaa käytännössä mitään, vaan kuvanlaatu on sama kuin Xbox Series X:llä ja PS5:llä, joten ihmekös tuo jos joutuu pyörittämään vain 30fps vs. tehokonsoleiden 60fps. Ja kun kerran mitään ei skaalata, niin sitten tätä pyöritetään 1080p resoluutiolla.


Lähde: https://www.eurogamer.net/articles/...ver-on-playstation-5-and-xbox-series-consoles

Yksinkertaisimmillaan tuo ei vaatisi kuin grafiikka-asetusten pudotusta Series S:llä, jotta peli pyörisi paremmin. Onko pelimoottori tähän sitten jotenkin erityisen kankea vai mikä homma, mutta voidaan silti edelleen puhua pelistä, joka ei ole järin hyvin optimoitu.
Ei minulle tarvitse kertoa mitä DLSS tekee. Sinä et vaan ymmärrä sitä, että konsoleissa on käytettävissä AMD FSR joka on varsin heikko vastine. Jos konsoleissa olisi nykyisiä vastaava nvidian RTX 2060 Super tasoinen näytönohjain niin peleissä saataisiin paljon enemmän suorituskykyä irti menettämättä samalla kuvanlaadun tarkkuutta.

Ainahan sitä suorituskykyä saadaan grafiikka-asetuksia laskemalla mutta kuvitteletko oikeasti, että sillä saadaan 30fps muutettua 60fps XSS tapauksessa?
Niimpä, ja lähes kaikki pelit käyttävät nytkin Dynaamista 4K:ta jo tällä saadaan framet ja muut pysymään hallussa.
Ymmärrät varmaan, että dynaaminen 4K voi tarkoittaa 1080p-4K väliä sahaavaa saavuttaakseen fps tavoitteen. Renderöintiresoluutiot kulkevat keskimäärin paljon alemmalla tasolla kuin 4K ja tämä ei suinkaan ole mikään moite vaan järkevää ja pakonsanelemaa käytäntöä konsoliraudan asettamien rajoitteiden vuoksi. 30fps targetilla natiivi 4K tai vähintäänkin tämä dynaaminen "4K" on realismia vielä kauan.

Tässä hyvä esimerkki dynaamisesta 4K




Xbox Series X in Performance Mode rarely renders at a native resolution of 3840x2160

Resoluutio XSX tapauksessa on 1080p-4k riippuen mitä ruudulla tapahtuu. Se on todella kaukana laadullisesti mitä natiivi 4K olisi mutta kuitenkin järkevää fps pitämiseksi kunnollisena.

PS5 esittää parempaa dynaamista skaalaa mutta silläkin jäädään kauas natiivista 4K tasosta

PS5 in Performance Mode uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being 3840x2160 and the lowest native resolution found being approximately 2432x1368. PS5 in Performance Mode rarely renders at a native resolution of 3840x2160.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom