Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tuskin tosin olisin ainoa, joka tuon EA:n kaupan toteutuessa miettisi, että "Microsoft vei Falloutit, Elder Scrollsit, Starfieldin ja muut, mutta meille tuli nyt sitten EA:n tuotanto" ja tuntisi iloa siitä, että jotain tuli heillekin, vaikka jotain jäätiinkin ilman. Pitäisin tuota ihan luonnollisena reaktiona.
Onneksi suurin osa tällä foorumilla ei taida innostua tällaisesta vahingoniloisesta lällättelystä. Kuvaamassasi skenaariossa kun kukaan ei ole saamassa mitään lisää, vaan ollaan puhtaasti vahingoniloisia siitä, että toiset saavat vähemmän.

Ja juuri tämähän näissä yritysostoissa meidän pelaajien kannalta on se juuriongelma.
 
Bethesdan ja Activision Blizzardin oston yhteydessä nimenomaan hehkutettiin sitä valtavaa pelattavan määrää mikä tulee Game Passiin. Ei niinkään sitä että peleistä tulee yksinoikeuksia. Se on tavallaan tällaisten kauppojen pakollinen paha, joka ei sinällään palvele pelaajaa liiemmälti. Game Passin katalogin laajeneminen sen sijaan palvelee.
Tästä on pakko ottaa taas vähän kiinni, ettei todellisuus pääsisi hämärtymään...

Game Passin katalogin laajeneminen 'palvelee' niitä palvelun tilaajia jossain määrin. 25 miljoonaako niitä tilaajia nyt oli? Varsin pieni luku verrattuna siihen pitkästi yli 100 miljoonaan Playstation-tuoteperheen pelaajaan, joilta tuo nyt sitten on kokonaisuudessaan pois. 25 miljoonaa tilaajaa saa jonkun verran lisää pelejä vuokrattavaksi day one, kun samalla 100+ miljoonaa pelaajaa menettää kokonaan mahdollisuuden pelata kyseisiä pelejä. Melkoista "pelialan palvelemista" tosiaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että noista 25 miljoonasta Game Passin tilaajasta jokainen voisi halutessaan pelin julkaisupäivänä ostaa pelin kaupasta, vaikka peliä ei Game Passista day one löytyisikään. Eli käytännössä tuo systeemi vain vie pois isolta osalta ja tuo huomattavasti pienemmälle osalle pienen lisäedun.

Jos tuon näkee "pelialan kokonaisvaltaisena palvelemisena", niin on kyllä niin tummanvihreät lasit naamalla, ettei tummempia taida löytyäkään. Tai sitten ei ymmärrä eroa 100+ miljoonan pelaajan ja 25 miljoonan vuokrapalvelutilaajan välillä.

Kuvaamassasi skenaariossa kun kukaan ei ole saamassa mitään lisää, vaan ollaan puhtaasti vahingoniloisia siitä, että toiset saavat vähemmän.

Ja juuri tämähän näissä yritysostoissa meidän pelaajien kannalta on se juuriongelma.
Tätähän minä olen itsekin yrittänyt sanoa moneen eri kertaan. Leiriytyminen, varsinkin multiplattaritapauksissa, vie vain pois joltain porukalta, eikä se toinen porukka käytännössä kauheasti edes saa lisää. Ne multiplattarit olisivat olleet tarjolla tälle toiselle porukalle silloinkin, jos multiplattaristudio olisi pysynyt itsenäisenä. Studion oston jälkeen toisen kilpailijan valikoima pysyy likipitäen samana, mutta toiselta vietiin pois. Tämän kun ymmärtäisivät muutkin...

Ainoa 'hyötyjä' on Game Pass-tilaaja, joka voi nyt ostamisen sijaan 'vuokrata' jonkun verran enemmän pelejä julkaisupäivänä, mutta kukaan muu ei käytännössä hyödy mitään. Game Passia tilaamaton Xbox-pelaaja ostaa sen AAA-megapelin julkaisuikkunassa kaupasta kuten olisi ostanut siinäkin tilanteessa, että peli olisi edelleen multiplattari. Playstation-pelaaja ei osta peliä lainkaan. Game Pass-tilaaja siis hyötyi, 100+ miljoonaa Playstation-pelaajaa jäi ilman ja kuukausivuokrista piittaamattoman Xbox-pelaajan kohdalla ei tapahtunut minkäänlaista muutosta.

Kun Game Pass alkoi nostamaan suosiotaan, taisin olla kyseisen palvelun ketjussa kirjoittamassa 'hypoteettisia huolia' siitä, että tuollaisten vuokrapalveluiden yleistymisellä saattaisi olla alan kannalta negatiivisiakin vaikutuksia. Taas tuli yksi negatiivinen esimerkki esille, kuinka iso osa pelaajista 'kärsii', jotta suuressa mittakaavassa pieni vähemmistö voi kuukausimaksulla pelata joitain pelejä julkaisupäivänä sen sijaan, että ostaisi pelin kaupasta omaksi.
 
Tästä on pakko ottaa taas vähän kiinni, ettei todellisuus pääsisi hämärtymään...

Game Passin katalogin laajeneminen 'palvelee' niitä palvelun tilaajia jossain määrin. 25 miljoonaako niitä tilaajia nyt oli? Varsin pieni luku verrattuna siihen pitkästi yli 100 miljoonaan Playstation-tuoteperheen pelaajaan, joilta tuo nyt sitten on kokonaisuudessaan pois. 25 miljoonaa tilaajaa saa jonkun verran lisää pelejä vuokrattavaksi day one, kun samalla 100+ miljoonaa pelaajaa menettää kokonaan mahdollisuuden pelata kyseisiä pelejä. Melkoista "pelialan palvelemista" tosiaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että noista 25 miljoonasta Game Passin tilaajasta jokainen voisi halutessaan pelin julkaisupäivänä ostaa pelin kaupasta, vaikka peliä ei Game Passista day one löytyisikään. Eli käytännössä tuo systeemi vain vie pois isolta osalta ja tuo huomattavasti pienemmälle osalle pienen lisäedun.

Jos tuon näkee "pelialan kokonaisvaltaisena palvelemisena", niin on kyllä niin tummanvihreät lasit naamalla, ettei tummempia taida löytyäkään. Tai sitten ei ymmärrä eroa 100+ miljoonan pelaajan ja 25 miljoonan vuokrapalvelutilaajan välillä.


Tätähän minä olen itsekin yrittänyt sanoa moneen eri kertaan. Leiriytyminen, varsinkin multiplattaritapauksissa, vie vain pois joltain porukalta, eikä se toinen porukka käytännössä kauheasti edes saa lisää. Ne multiplattarit olisivat olleet tarjolla tälle toiselle porukalle silloinkin, jos multiplattaristudio olisi pysynyt itsenäisenä. Studion oston jälkeen toisen kilpailijan valikoima pysyy likipitäen samana, mutta toiselta vietiin pois. Tämän kun ymmärtäisivät muutkin...

Ainoa 'hyötyjä' on Game Pass-tilaaja, joka voi nyt ostamisen sijaan 'vuokrata' jonkun verran enemmän pelejä julkaisupäivänä, mutta kukaan muu ei käytännössä hyödy mitään. Game Passia tilaamaton Xbox-pelaaja ostaa sen AAA-megapelin julkaisuikkunassa kaupasta kuten olisi ostanut siinäkin tilanteessa, että peli olisi edelleen multiplattari. Playstation-pelaaja ei osta peliä lainkaan. Game Pass-tilaaja siis hyötyi, 100+ miljoonaa Playstation-pelaajaa jäi ilman ja kuukausivuokrista piittaamattoman Xbox-pelaajan kohdalla ei tapahtunut minkäänlaista muutosta.

Kun Game Pass alkoi nostamaan suosiotaan, taisin olla kyseisen palvelun ketjussa kirjoittamassa 'hypoteettisia huolia' siitä, että tuollaisten vuokrapalveluiden yleistymisellä saattaisi olla alan kannalta negatiivisiakin vaikutuksia. Taas tuli yksi negatiivinen esimerkki esille, kuinka iso osa pelaajista 'kärsii', jotta suuressa mittakaavassa pieni vähemmistö voi kuukausimaksulla pelata joitain pelejä julkaisupäivänä sen sijaan, että ostaisi pelin kaupasta omaksi.
Hei haloo tottakai tarkoitin, että se palvelee nimenomaan Game Pass -tilaajia. Kirjoitin siihen perään että miksi surkuttelisin lisääntyneestä pelattavasta. En muistanut, että tuokin olisi pitänyt ratakiskosta vääntää. Ja kyllä Game Pass -tilaajia on nyt 25 miljoonaa, mutta luuletko, että se on millään tavalla Microsoftin tavoitemäärä. Sinne tarvitaan näitä Day one pelejä, että tilaajia saadaan lisää. Mitä jos siellä olisikin 100 miljoonaa pelaajaa? Mitä jos osa tästä pleikkarin 100 miljoonasta pelaajasta pelaa myös Xboxilla ja käyttää Game Passia. Palvelee tämä heitäkin. Kun taas siinä missä kummankaan puolen yksinoikeus ei palvele muuta kuin konsolialustan omistavaa yritystä.
 
Hei haloo tottakai tarkoitin, että se palvelee nimenomaan Game Pass -tilaajia. Kirjoitin siihen perään että miksi surkuttelisin lisääntyneestä pelattavasta. En muistanut, että tuokin olisi pitänyt ratakiskosta vääntää. Ja kyllä Game Pass -tilaajia on nyt 25 miljoonaa, mutta luuletko, että se on millään tavalla Microsoftin tavoitemäärä. Sinne tarvitaan näitä Day one pelejä, että tilaajia saadaan lisää. Mitä jos siellä olisikin 100 miljoonaa pelaajaa? Mitä jos osa tästä pleikkarin 100 miljoonasta pelaajasta pelaa myös Xboxilla ja käyttää Game Passia. Palvelee tämä heitäkin. Kun taas siinä missä kummankaan puolen yksinoikeus ei palvele muuta kuin konsolialustan omistavaa yritystä.

No tässä on tietty se johdannainen, että palveleeko tilausmallin pelipalvelu lopulta pelaajia lainkaan. Kyllä, saat pelata halvalla. Kyllä, tilauksen voimassaoloaikana sinulla on laaja pelikirjasto käytössäsi. Siihen se sitten jääkin. Mitä enemmän tämän mallin palvelulla on käyttäjiä, sitä vähemmän valmistajilla on syytä palvella meitä itsepäisiä fyysisen median käyttäjiä. Samalla karsiutuvat ne paljon rummutetut vaihtoehdot.

Jo vuosia sitten koko peliala irvisti Don Mattrickin lausuessa sanat "TV TV, always online, X360 for offline users". Nyt vuosia myöhemmin, kun Internet-yhteyden päässä sijaitseva peli-, musiikki- ja elokuvakirjasto on vähän kerrallaan hiipinyt ihmisten ihon alle, kukaan ei tunnu välittävän.
 
No tässä on tietty se johdannainen, että palveleeko tilausmallin pelipalvelu lopulta pelaajia lainkaan. Kyllä, saat pelata halvalla. Kyllä, tilauksen voimassaoloaikana sinulla on laaja pelikirjasto käytössäsi. Siihen se sitten jääkin. Mitä enemmän tämän mallin palvelulla on käyttäjiä, sitä vähemmän valmistajilla on syytä palvella meitä itsepäisiä fyysisen median käyttäjiä. Samalla karsiutuvat ne paljon rummutetut vaihtoehdot.

Jo vuosia sitten koko peliala irvisti Don Mattrickin lausuessa sanat "TV TV, always online, X360 for offline users". Nyt vuosia myöhemmin, kun Internet-yhteyden päässä sijaitseva peli-, musiikki- ja elokuvakirjasto on vähän kerrallaan hiipinyt ihmisten ihon alle, kukaan ei tunnu välittävän.
No nyt tuntuu että palvelee. Tai no palvelee se ainakin minua ja olettavasti jokusta miljoonaa muuta pelaajaa. Tulevaisuutta en toki pysty ennustamaan. Ehkä Game Passiin ei tule enää jatkossa hyviä pelejä. Ehkä palvelun hinta nousee sietämättömäksi. Ehkä tulee tilauspalveluyksinoikeuksia. Paha sanoa, mutta juuri tällä hetkellä se kyllä palvelee. Hinnan ja sisällön määrä on aika järkyttävän hyvä.

Tilauspalvelua ei tietenkään voi ajatella pelin omistamisena vaan pelaamisena ja kokemuksina. Monet yksinpelit ovat minulle kertaläpäisykokemuksia ja tällaista pelaamista Game Pass nyt ainakin palvelee mainiosti. Jos peli on pakko saada omaksi, niin sekin onnistuu. Taas kerran, tulevaisuudesta on paha sanoa.
 
. Monet yksinpelit ovat minulle kertaläpäisykokemuksia ja tällaista pelaamista Game Pass nyt ainakin palvelee mainiosti. Jos peli on pakko saada omaksi, niin sekin onnistuu.

Tämä.
Mä pelasin gamepassin kautta after partyn ja tykkäsin siitä niin paljon, että se oli yks mun vuoden 2019 peleistä ja ostin sen switchille kun se julkaistiin.
Sama homma good lifen kanssa. Pelasin tarinan läpi gamepassin kautta ja totesin kuinka varmaan jaksaisin tehdä paljon muutakin, mutta en mä jaksa jotain materiaaleja grindata telkkarin ääressä joten ostin senkin switchille ja olenkin pelannut sitä paljon enemmän vaikka se on teknisesti suorastaan ala-arvoinen switchilla. Tarkoitan siis ruudunpäivitystä joka on lähinnä 15fps tai alle tietyissä paikoissa.
Myös metro exodus tuli ostettua omaksi vuosi pelaamisen jälkeen ja onneksi ostin sillä peli iski nyt paljon kovempaa ja mun hehkutukset voi lukea pelin omasta aiheesta.
 
No nyt tuntuu että palvelee. Tai no palvelee se ainakin minua ja olettavasti jokusta miljoonaa muuta pelaajaa. Tulevaisuutta en toki pysty ennustamaan. Ehkä Game Passiin ei tule enää jatkossa hyviä pelejä. Ehkä palvelun hinta nousee sietämättömäksi. Ehkä tulee tilauspalveluyksinoikeuksia. Paha sanoa, mutta juuri tällä hetkellä se kyllä palvelee. Hinnan ja sisällön määrä on aika järkyttävän hyvä.

Tilauspalvelua ei tietenkään voi ajatella pelin omistamisena vaan pelaamisena ja kokemuksina. Monet yksinpelit ovat minulle kertaläpäisykokemuksia ja tällaista pelaamista Game Pass nyt ainakin palvelee mainiosti. Jos peli on pakko saada omaksi, niin sekin onnistuu. Taas kerran, tulevaisuudesta on paha sanoa.

Näinhän se tietysti on. Mutta samalla logiikalla ei myöskään voi verrata ostettavaa peliä ja vuokrattavaa peliä hintavertailussakaan. Tässäkin keskustelussa se hinta on monesti otettu erääksi argumentiksi. Maksa vähemmän, älä omista mitään - maksa enemmän, omista jotain.
 
Näinhän se tietysti on. Mutta samalla logiikalla ei myöskään voi verrata ostettavaa peliä ja vuokrattavaa peliä hintavertailussakaan. Tässäkin keskustelussa se hinta on monesti otettu erääksi argumentiksi. Maksa vähemmän, älä omista mitään - maksa enemmän, omista jotain.
Joo, ei hintavertailu suoraan yhteen omistettavaan peliin kovin hyvin toimi, mutta kun ruvetaan puhumaan viidestä, kymmenestä tai paljon isommasta määrästä pelejä, joita pelaat Game Passin kautta vaikkapa vuoden aikana, niin kyllä sitä on aika helppo vertailla.
 
No tässä on tietty se johdannainen, että palveleeko tilausmallin pelipalvelu lopulta pelaajia lainkaan. Kyllä, saat pelata halvalla. Kyllä, tilauksen voimassaoloaikana sinulla on laaja pelikirjasto käytössäsi. Siihen se sitten jääkin. Mitä enemmän tämän mallin palvelulla on käyttäjiä, sitä vähemmän valmistajilla on syytä palvella meitä itsepäisiä fyysisen median käyttäjiä. Samalla karsiutuvat ne paljon rummutetut vaihtoehdot.

Jo vuosia sitten koko peliala irvisti Don Mattrickin lausuessa sanat "TV TV, always online, X360 for offline users". Nyt vuosia myöhemmin, kun Internet-yhteyden päässä sijaitseva peli-, musiikki- ja elokuvakirjasto on vähän kerrallaan hiipinyt ihmisten ihon alle, kukaan ei tunnu välittävän.
En kyllä ymmärrä tätä sinun ja joidenkin muiden fiksaatiota siihen fyysisten pelien omistamiseen. Siis minunkin puolestani on toki ok, että jotkut saavat ostaa pelinsä fyysisinä. Ja toki joskus saatan ostaa itsekin pelin fyysisenä, vaikka kieltämättä se tapahtuu nykyään yhä harvemmin ja harvemmin. Fyysinen kun on aika kankea käyttää, ja ennen kaikkea ne vievät aika paljon turhaa tilaa kotonani.

No, joka tapauksessa sitä en nimenomaan ymmärrä, että kauhistellaan sitä, mikäli pelit siirtyvät kokonaan digiin. Kyllä ne pelit edelleen saa silloinkin ostaa jatkossakin ainakin siksi aikaa pelattavaksi, kun kyseisen pelilaitteen verkko ja ekosysteemi ovat vielä hengissä. Toki, kun se viimeinen palvelin sitten joskus sammuu, niin sitten voivat pelit mahdollisesti jäädä sillä laitteella. Mutta mitä sitten? Silloin on tilalla jo jotain muuta laitetta, ja todennäköisesti suuren osan ostamistaan peleistä saa jossain muodossa vielä pelattavaksi. Ja jos ei saa, niin sitten on vain luopumisen paikka ja uuden ottaminen vastaan edessä.

Ei niitä fyysisiä kappaleita mukaansa saa ajasta iäisyyteen siirtyessään, joten henkilökohtaisesti pidän fyysisen kappaleen omistamista varsin yliarvostettuna asiana. En silti usko sen jatkossakaan kokonaan poistuvan vaihtoehtona, koska ainakin nykykonsoleilla useimpien pelien levyltä asentaminen on nopeampaa kuin verkon kautta, ja kun pelit vievät niin tolkuttomasti tilaa kovoilta, niin moni joutuu lähtemään siihen pelien asennus-/poistorumbaan mukaan, jolloin levyltä asentaminen voikin olla selvä plussa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei hintavertailu suoraan yhteen omistettavaan peliin kovin hyvin toimi, mutta kun ruvetaan puhumaan viidestä, kymmenestä tai paljon isommasta määrästä pelejä, joita pelaat Game Passin kautta vaikkapa vuoden aikana, niin kyllä sitä on aika helppo vertailla.

Riippuu toki pelaajasta. Itse aloitin niinkin tuoreen pelin kuin Onimusha (PS2) tänään. Game Passilla tämä ei onnistuisi. Viime vuoden saldo ostettujen pelien osalta on arviolta 20-30 fyysistä peliä alennushintaan, näihin voin palata milloin haluan. Game Passin osalta mulla on kuitteja sähköpostissa.

EDIT: Tässä viestissä lienee vastine myös Ippen tuoreimmaille viestille.
 
Fyysinen versio on sinun oma ja sillä on rahallista arvoa. Sinä voit myydä sen, sinä voit lainata sitä ja ottaa lainaksi pelejä. Fyysisten pelien pelaaminen voi olla todella edullista jos porukassa ostelee pelejä tai myy pelit pois tuoreena. Bonuksena voit lainata kirjastosta pelattavaa ilmaiseksi.
Sen sijaan vuokrapeli on aina vuokrapeli. Se ei ole koskaan omasi eikä pelit ole loputtomiin palvelussa tarjolla. Vuokrapelistä joudut aina uudelleen maksamaan jos haluat pelata myöhemmin uudelleen. Itse olen pelannut C&C Red Alertia säännöllisesti yli 20v. Olisi tullut pelille hintaa jos siitä pitäisi vuokraa maksella :D
 
Ja edelleen, kun omistaa sen boxin sekä pleikkarin, niin aivan se ja sama pelaajan kannalta. Kunhan mikään firma ei saavuta niin suurta asemaa pelialalla, että voi monopolinomaisesti alkaa hinnoittelemaan pelejä kalliimmiksi, kun ei pelkää enää kilpailua oman mahtiasemansa takia. Näinhän Sonyn tapauksessa on jo käynyt. Jännä muuten tuo antipatiasi Microsoftia kohtaan. Se kun on suuryritykseksi toiminut itse asiassa varsin eettisellä ja kestävällä tavalla bisneksissään. Tai ainakin paljon, paljon ikävämmin toimivia suuryrityksiä löytyy pilvin pimein. Itseni on aika vaikeaa ymmärtää sellaista joidenkin ihmisten silmitöntä vihaa suuryrityksiä kohtaan vain siksi, että ne ovat suuryrityksiä ja menestyvät hyvin.
Jännää että puhutaan että Sony nostanut hintoja. Sama virsi taisi olla että vaikea käyttöjärjestelmä ja mitäs näitä nyt oli. Huono tuki ja mitäs kaikkea nyt sanoitkaan.

En ole kenenkään muun suusta tuollaisia kuullut, kaikki nyt kokee asiat näköjään hyvin eri tavalla.

Sitten PC:llä ostat vain tuoteavaimen ja Microsoftin gamepass se vasta edistääkin asiaa missä maksat vain biteistä.
Sehän kuulostaakin todella fiksulta.

Sama se on kyllä Sonylla, kannattaa ostaa sitä digiä vaan ‍;)

Jos ostan uuden PS5 tai Switch pelin se on usein noin 50€
 
Viimeksi muokattu:
EA:n alla on todella paljon vanhoja ja edelleen voimissaan olevia nimikkeitä. Mainitsitkin monta merkittävää. Pitää muistaa myös se, että EA tuottaa sellaisia pienokaisia kuin FIFA, NBA Live ja NHL sarjat. Siinä tulee tippa linssiin vihreän leirin pelaajilla jos Sony tekisi EA:sta kaupat ja alkaisi tällaisia nimikkeitä vetämään excluiksi. Luonnollisesti pelaajan parhaaksi kuten Microsoft toimii.
Se on ymmärrettävää että jotkut "Sinisen Leirin" kannattajat toivoo samaa kohtaloa "Vihreille" kuin mitä Activision Blizzard kaupassa kävi. Eli tippa linssissä. Mutta tätä skenaariotahan ei ole tapahtunut vaan elää aika pitkälti fantasioissa.

Jaa se siis loppui jo. Onneksi oikeastaan, koska nyt saavat muutkin studiot näyttää taitonsa Galaksissa Kaukana Tuollta, Kauan Sitten. No pointti silti pysyy, koska onhan EA:n alla sellainen määrä isoja nimiä, jotka leiriytyessään keikauttaisivat pelialan laivaa melkoisesti.
Kannattaa tsekata; The Mandalorian ja Book of Boba Fett. Tiukkaa Star Wars kamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Fyysinen versio on sinun oma ja sillä on rahallista arvoa. Sinä voit myydä sen, sinä voit lainata sitä ja ottaa lainaksi pelejä. Fyysisten pelien pelaaminen voi olla todella edullista jos porukassa ostelee pelejä tai myy pelit pois tuoreena. Bonuksena voit lainata kirjastosta pelattavaa ilmaiseksi.
Sen sijaan vuokrapeli on aina vuokrapeli. Se ei ole koskaan omasi eikä pelit ole loputtomiin palvelussa tarjolla. Vuokrapelistä joudut aina uudelleen maksamaan jos haluat pelata myöhemmin uudelleen. Itse olen pelannut C&C Red Alertia säännöllisesti yli 20v. Olisi tullut pelille hintaa jos siitä pitäisi vuokraa maksella :D
Oikeastaan noilla luettelemillasi asioilla ei ole itselleni merkitystä ja arvoa. Itse asiassa minulle digipeleissä on kolmekin aika ylivertaista asiaa. Ensinnäkin ne eivät vie turhaa tilaa hyllyiltä, toiseksi niitä on paljon miellyttämpää ja nopeampaa käyttää, ja kolmanneksi melkeinpä itselleni tärkeimpänä asiana, yhden kopion ostamalla voi toinenkin samassa taloudessa pelaava pelata samaa moninpeliä omalla tunnuksellaan toisella samassa kodissa olevalla konsolilla. Tämä on ollut minulle poikani sekä kummipoikani kanssa hieno juttu, kun on voitu multiplayereita ja co-oppeja pelata sitten kaikilla diginä olevilla online-peleillä. Levyllä olleilla peleillä ovat sitten yhteiset moninpelit jääneet luonani haaveeksi. Mutta tarpeita on toki monenlaisia, ja on tottakai edelleenkin minulle ok, että jollekin fyysisen kappaleen saaminen on tärkeää. Ja edelleenkään en usko niidenkään jäävän kokonaan historiaan, vaikka digi varmasti yleistyy jatkossa vielä entisestäänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Fyysinen kun on aika kankea käyttää, ja ennen kaikkea ne vievät aika paljon turhaa tilaa kotonani.
Täytyy näin fyysisen kannattajana ihmetellä että kuitenkin koet ihan sulavaksi vaihdella niitä lukuisia kovalevyjäsi sinne Series-konsolin takapuolelle?

Minusta tuossa on vähän puolueellisuutta mukana kun en ainakaan minä näe kauheasti eroa levyn tai kovon vaihdolla. Sanoisin että etupuolella olevana levyasema levyineen ja käyttiksen kautta osittain toimivan "levynulostuksen" kautta on vähemmän "kankea" kuin veivata lukuisia kovalevyjä sinne takapuolen reikään (ei hitto näitä lauseita :D)

Paljon on myös kiinni siitä miten pelaa. Ymmärrän että tapasi on täysin erilaiset kuin minulla, joten se ero on siinä eikä tavan työläydessä. Minulla on aina tasan yksi levy konsolissa niin kauan että sillä oleva peli on pelattu, joten "kankeus" on melkoisen minimissä. Sinulla taas taisi olla tapana vaihdella pelistä toiseen todella tiuhaan (jos oikein muistan), joten saatat joutua vaihtamaan noita (kova)levyjäsi paljon useammin kuin mitä minä vaihtelen levyä.

Tässä myös samalla aika hyvä muistutus että kuinka pöljää on väitellä jonkin asian työläydestä tai vaivattomuudesta kun se on lopulta täysin kiinni siitä miten ne asiat sen suhteen hoitaa/tekee. Ja samalla myönnän, että päädyn silti itsekin usein vastaaviin väittelyihin/keskusteluihin.

Eli tässä tapauksessa lause "fyysinen kun on aika kankea käyttää" on oikeasti "fyysinen olisi aika kankea käyttää minun pelitottumiksillani". Tiedän että puhun itsestäänselvyyksiä mutta silti täällä porukka jauhaa ja väittelee vastaavista viikosta toiseen. Minä siis aika ajoin mukaan lukien :p
 
No mitäs sitten kävisi, kun Sony saisi tuollaisen edullisen kaupan jollain ilveellä tehtyä EA:sta?
Ei se olisi edullinen kauppa. Olen itse koko ajan sanonut, ettei Sonyn pelikassa tällaisiin riitä, eikä se olisi Sonylle järkevääkään. Jotain pienempiä voi Sony ehkä havitella, kuten Ubisoftia tai Take-Twota, jos se olisi heille strategisesti järkevää.

Sony kasvustrategia on aina ollut enemmän orgaanisen kasvun malli, kuin agressiiviset yrityskaupat ja se on heille toiminut varsin hyvin. Isot yhdistymiset sisältävät valtavasti riskejä, joihin on mahdoton kaikkiin etukäteen varautua, vaikka ostaja olisi kuinka iso.
 
Täytyy näin fyysisen kannattajana ihmetellä että kuitenkin koet ihan sulavaksi vaihdella niitä lukuisia kovalevyjäsi sinne Series-konsolin takapuolelle?

Minusta tuossa on vähän puolueellisuutta mukana kun en ainakaan minä näe kauheasti eroa levyn tai kovon vaihdolla. Sanoisin että etupuolella olevana levyasema levyineen ja käyttiksen kautta osittain toimivan "levynulostuksen" kautta on vähemmän "kankea" kuin veivata lukuisia kovalevyjä sinne takapuolen reikään (ei hitto näitä lauseita :D)

Paljon on myös kiinni siitä miten pelaa. Ymmärrän että tapasi on täysin erilaiset kuin minulla, joten se ero on siinä eikä tavan työläydessä. Minulla on aina tasan yksi levy konsolissa niin kauan että sillä oleva peli on pelattu, joten "kankeus" on melkoisen minimissä. Sinulla taas taisi olla tapana vaihdella pelistä toiseen todella tiuhaan (jos oikein muistan), joten saatat joutua vaihtamaan noita (kova)levyjäsi paljon useammin kuin mitä minä vaihtelen levyä.

Tässä myös samalla aika hyvä muistutus että kuinka pöljää on väitellä jonkin asian työläydestä tai vaivattomuudesta kun se on lopulta täysin kiinni siitä miten ne asiat sen suhteen hoitaa/tekee. Ja samalla myönnän, että päädyn silti itsekin usein vastaaviin väittelyihin/keskusteluihin.

Eli tässä tapauksessa lause "fyysinen kun on aika kankea käyttää" on oikeasti "fyysinen olisi aika kankea käyttää minun pelitottumiksillani". Tiedän että puhun itsestäänselvyyksiä mutta silti täällä porukka jauhaa ja väittelee vastaavista viikosta toiseen. Minä siis aika ajoin mukaan lukien :p
Toki kommentistasi juuri nyt huomaan, että toimit itse eri tavalla pelaamisessa, ja et tietenkään sen takia voikaan huomata eroa noiden kahden mainitsemasi asian välillä. Noiden neljän tai viiden muistikortin kanssa pelaaminen on siis ollut todella helppoa ja nopeaa verrattuna omistamani mittavan fyysistenkin pelien kokoelman joukosta pelien hakemiseen. Minulla on nimittäin fyysisenäkin satoja kappaleita pelejä, joten niitä on pakostakin eri paikoissa kotia. Kaikki eivät mahdu yhteen ja samaan selkeään paikkaan. Ja vaikka mahtuisivatkin olisi niiden joukosta halutun pelin hakeminen todella paljon työläämpää kuin neljän tai viiden selkeästi luokitellun muistikortin käyttö. Muistikortin vaihtamiseen todellakin menee vain kaksi sekuntia, ja XSX lukee sen sisällön välittömästi. Nuo muistikortit ovat niin pieniä, että ne ovat jatkuvasti sohvapöytäni reunalla odottamassa mahdollista vaihdon tarvetta.

Niin ja XSX (eikä PS5:kään) ei ole minulla TV-tasolla lainkaan, vaan nimenomaan TV-tason edessä, jotta saa riittävän hyvin viileää ilmaa ja on myös helpompi tehdä juuri noita muistikortin vaihtoja, sekä myös levyjen laitteeseen asettamisia, koska toki varsin paljon levylläkin olevia pelejä pelaan, vaikken niitä juuri enää ostakaan. Backlogissa löytyy siis levyjä kuitenkin hurjat määrät.

Kyllä tuo muistikortin vaihto on ollut joka tapauksessa todella helppoa ja vaivatonta. Usko pois, olen sen verran mukavuudenhaluinen viihteeni suhteeni, että ellen olisi todennut tuota erittäin helpoksi ja käteväksi tavaksi toimia, en olisi noita muistikortteja enää lisää hankkimassa. Vastaavasti olen todennut, että välillä saa urakalla etsiä juuri sitä fyysisen kopion peliä, jota haluaisin pelata. Toki näin eivät asiat varmasti olisi, ellen olisi niin voimakkaasti fiilis-/elämyspelaaja, jolle ei pelien loppuun pelaaminen muihin peleihin välillä vaihtamatta ole oikeastaan edes vaihtoehto, kuin joskus äärimmäisen harvoin (Soulsbornet, Dragon Aget, Days Gone, God of War, Cyberpunk 2077 sekä Elder Scrolls-sarjan pelit mm.).

Minulla pelit vaihtuvat päivittäin kulloisenkin fiiliksen mukaan, ja jotkut pelit saattavat jäädä vuosienkin tauolle, kunnes lopulta löytyykin uusi inspiraatio ja saatan pelata tuollaisen pelin yhtäkkiä muutamassa päivässä loppuun. Viimeksi näin kävi Wolfenstein: New Orderille. Peli jäi tauolle joskus 3-4 vuotta sitten, kunnes reilu viikko sitten palasin pelin pariin, ja innostuin lopulta pelistä sen puolivälin paikkeilla oikein kunnolla, ja pelasinkin sen sitten muutamassa päivässä innolla loppuun. Toki joinakin päivinä pelasin välillä useita muitakin pelejä, kuten Gorogoaa, Max Payne kolmosta boxin taaksepäin yhteensopivuudella, Terminator Resistancea, Elder Scrolls: Oblivionia sekä Devil May Cry vitosta current gen versiona. Tämä on siis todellakin minun tapani pelata ja toimii itselläni aivan loistavasti. Toki ymmärrän, että se voi monia ihmetyttää, eikä varmasti kaikille sopisi.
 
Viimeksi muokattu:
Närää ja kummastusta kaikissa herätti Dying light 2:n Xbox Series S versio joka pyöri vain 30fps mutta kehittäjät ovat itse tähän nyt vastanneet:



Joko GPU todellakin tuli vastaan?
 
Toki kommentistasi juuri nyt huomaan, että toimit itse eri tavalla pelaamisessa, ja et tietenkään sen takia voikaan huomata eroa noiden kahden mainitsemasi asian välillä.
Kyllä minä sen eron tajuan ja huomaan, mutta se, kuinka työlästä se on, on täysin riippuvaista pelitavoista.

Sinulle sopii se kovalevyjen vaihto mutta minun tavallani se ei juuri eroaisi levypelaamisesta. Se oli se minun pointtini, että eihän yksi tapa ole sen työläämpi kuin toinen vaan niistä voi tulla sellaista riippuen miten pelaa.

Sama homma muuten siinä kun jotkut sanovat että akkuparistojen vaihto on työlästä ja pitäisi olla ladattavat akut joka ohjaimessa lataustelineineen. Minä koen akkuparistojen lataamisen ja vaihtamisen marginaalisen "työläyden" täysin sujuvana ja nopeana tapana sekä lisäksi suosin niitä jo sen vuoksi ettei minun tarvitse ikinä murehtia että jääkö ne akut homehtumaan ohjaimen sisään. Plus kun pelaan vain yksin, niin voin pitää useita akkuparistoja valmiina eikä ole tarvetta ostaa 60-70 euron toista ohjainta ja latausasemaa että saisi sen joidenkin mielestä merkittävästi sujuvamman käyttötavan.

Tuossakin on siis isoin merkitys tavoillani.
 
Närää ja kummastusta kaikissa herätti Dying light 2:n Xbox Series S versio joka pyöri vain 30fps mutta kehittäjät ovat itse tähän nyt vastanneet:



Joko GPU todellakin tuli vastaan?

Dying Light 2 ei taida käyttää juuri mitään uusien Xboxien tai pleikkarin ominaisuuksista. Se on varmasti yksi syy miksi peli on niin raskas sekä Series S:llä, mutta myös Series X:llä ja PS5:llä. Korjatkaa jos olen väärässä. Tämä peli on kuitenkin kehitetty myös viime sukupolven laitteita silmällä pitäen. Tai siis siellä se kehitystyö on aloitettu ja ne perinnöt näkyy. Lisäksi peli on tietysti aika massiivinen.

TIetokoneella tästä saa helposti sen parhaimman kokemuksen graafisesti, vaikka ei olisi edes ihan uusinta rautaa, kun skaalautuvuus on ihan eri luokkaa kuin konsoleilla. Sitten jos löytyy uudempaa grafiikkakorttia, kuten RTX 3070, niin se pyörittäisi benchmarkien mukaan tätä raytracing päällä 1080p resoluutiolla yli 60 ruutua sekunnissa. DLSS ja/tai FSR antaa tässä sitten tarvittaessa vielä lisää boostia.

Itsellä on peli vielä hommaamatta, mutta kieltämättä tällä hetkellä olen kallistumassa PC-versioon, joskin varmaan vasta alennuksista.
 
Ylös Bottom