Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sifu? Vahvisti asemaa? Kuinka moni tuosta on edes kuullut tai jos onkin, niin kiinnostunut? Sitten taas Gran Turismo "varauksella"?

Sanoisinko että erikoiset näkemykset. Minulla tuo Sifu menee samaan kastiin kuin suuri osa Game Passin sisällöstä: mielenkiintoista ja erilaista tarjontaa, joka helposti vähintään viihdyttää mutta jonka massat jättää pelaamatta.
Vaikea sitä on vielä sanoa tietysti, mutta nykyajan maailmassa 9+ pelit usein pärjäävät hyvin. Erityisesti jos ne osuvat oivaan markkinarakoon. Mätkintä maistuu aina ja ei tässä äkkiä tule mieleen kovempitasoista mätkintäseikkailua(onko niitä edes?)
 
Vaikea sitä on vielä sanoa tietysti, mutta nykyajan maailmassa 9+ pelit usein pärjäävät hyvin. Erityisesti jos ne osuvat oivaan markkinarakoon. Mätkintä maistuu aina ja ei tässä äkkiä tule mieleen kovempitasoista mätkintäseikkailua(onko niitä edes?)
Mutta eihän Sifu ole 9+ peli. Ei ainakaan keskiarvoltaan. Jos Sifu vahvistaa pleikkarin asemaa, niin mitä Forza Horizon 5 ja Halo Infinite teki pari kuukautta takaperin? Xboxilla oli todella kova loppuvuosi ja pleikkarilla kova alkuvuosi. Kyllä tämä ihan perus iskujen vaihtoa puolin ja toisin on, ja hyvä niin.
 
Mutta eihän Sifu ole 9+ peli. Ei ainakaan keskiarvoltaan. Jos Sifu vahvistaa pleikkarin asemaa, niin mitä Forza Horizon 5 ja Halo Infinite teki pari kuukautta takaperin? Xboxilla oli todella kova loppuvuosi ja pleikkarilla kova alkuvuosi. Kyllä tämä ihan perus iskujen vaihtoa puolin ja toisin on, ja hyvä niin.
Korjaus, Sifu on 8+ peli ja genrensä huippu vailla kilpailua. Millä koneella saat sitä pelata? PS5 ja PC. Onko genressä potentiaalia? Vaikka kuinka sen perusteella kuinka suosittua esim. UFC on nykypäivänä.

Tulivatko FH5 ja Halo jotenkin puskista pelaajille? Eivät.

Sifu tuli yllättäen takavasemmalta vahvistamaan Sonyn ykkösnyrkkiä. Pun intended.
 
Switch näitä markkinoita kylläkin vei vuonna 2021, jos mittari on myydyt konsolit.

Katsotaan onko sitten vuonna 2022 tähän tulossa jotain muutoksia vai onko Switch edelleen myydyin konsoli.
Eikö Playstation kumminkin isoimmat rahasummat vuosittain pelibisneksellään tee? Luulisi tuon olevan lähes yhtä iso mittari siinä missä myydyt konsolit. Etenkin jos nyt ottaa huomioon kuinka huonosti sitä PS5 on saatavilla verrattuna Switchiin.

Ei siitä pitkä aika ole kun PS4 oli vielä se myydyin konsoli vuosittain Switchin ohella. Veikkaan, että aika tasavälistä kilpailua Playstation kävisi Nintendon kanssa konsolimyynneistä jos molempia olisi samalla tapaa tarjolla kuluttajille. Ei tässä parin vuoden aikana voimasuhteet niin paljoa ole yhtiöiden välillä muuttuneet vaikkapa pelien laadun suhteen, että nykyiset konsolimyynnit kertoisivat koko totuutta.

Vähän sama kuin CrossfireX tuo Sifu. Molemmat laadukkaita, mutta suuri yleisö ei varmaan kummastakaan oikein tiedä. Kun ei mainonta yms kovin kummoista ole kyllä ollut kummallakaan. Gamepass toki helpottaa CrossfireX:n löytämistä..
Eikö tuo Crossfire X ole saanut tosi laimean vastaanoton pelaajien toimesta toisin kuin vaikkapa Sifu? Ei taidettu edes arvostelukoodeja Crossfiresta antaa etukäteen.

Kyllä Game Passiin paljon laadukkaampiakin tekeleitä pienemmällä budjetilla ilmestyy jotka myös paremmin vertautuvat Sifuun ja Kenaan kuin tämä Crossfire X.

Crossfire taitaa olla lähempänä jotain sitä pleikkarin Predator-peliä parin vuoden takaa joka oli ison IP:n odotettu peli, mutta aika pannukakku sieltä lopulta tuli pelaajille tarjolle.
Sifu tuli yllättäen takavasemmalta vahvistamaan Sonyn ykkösnyrkkiä. Pun intended.
Ei Sifu minunkaan mielestäni konsoleita myy niin kuin isot AAA-pelit kuten pian julkaistavat Horizon, GT ja loppuvuoden God of War.

Pikemminkin Sifusta voisi sanoa, että se oli jälleen hieno osoitus Sonyn indiepuolen scouttauksesta jota johtaa Shu Yoshida. Parin viime vuoden aikana on tullut tosi kovia indie-pelejä pleikkarille kuten tämä Sifu, Kena, F.I.S.T. jne. Käsittääkseni samoihin aikoihin Shu siirtyi tuota puolta johtamaan. Sattumaako? :)
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni myydyt yksiköt on pelikonsoleiden suosion osalta ollut ihan toimiva mittari, enkä sitä vain sen takia lähtisi vaihtamaan suosion mittarina, ettei PS5 ole siinä ykkönen.
Hienosti sivuutit aikaisemman viestini argumentit konsolien saatavuudesta millä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa miksi Nintendo myy konsoleita niin paljon enemmän kuin pleikkari toisin kuin vielä muutama vuosi sitten. Mutta sovitaan nyt sitten, että Nintendo on konsolien markkinajohtaja jälleen kerran. Hienoa työtä ovat hekin tehneet peliosastollaan ja niin kauan kuin se puoli on kunnossa, niin konsolit kyllä myy. :)
 
Kaikki kunnia Nintendon myynneille. Toisena japanilaisena firmana se on puhkonut maagisen 100 miljoonan myydyn konsolin rajan. Se vaan on tosiasia, että samalla kun Nintendon konsolia saa haettua hyllystä niin muita ei. Tai no Series S on ollut saatavilla varsin hyvin ja Series X saa varsin lyhyellä odotusajalla mutta tällä menolla PS5 laitteita nähdään markettien hyllyssä aikaisintaan 2023. Pleikkarin myyntimäärät olisivat valtavia mikäli komponenttipula ei olisi niin vaikea.
 
Vuoden 2021 myydyin konsoli oli Nintendo Switch, joten ei ainakaan suosion osalta tarvitse mitään sopimuksia aiheesta. Faktahan tämä on.
Niin enhän minä tässä mitään paperista sopimusta sinulle kaupitellutkaan vaan ihan yhteisestä sovinnosta puhuin jonka myötä voidaan olla samaa mieltä sitten, että Nintendo on markkinajohtaja. :D
 
Vähän sivuhuomiota:
Tämä "mutta kun Nintendon konsolia saa hyllystä"-mantrahan tuli tutuksi jo pari sukupolvea sitten, eli PS3 ja Wii -vertailuissa. En väitä että tällä foorumilla puhuttaisiin niin, mutta joskus tuntuu kuin olisi vain ihmeellistä sattumaa, että toisen valmistajan koneita saa paremmin hyllystä (vaikka ne myivät tuhottomasti) ja toisen ei. Nintendon bisnesvalinnoista ja tavasta tehdä asioita tässä on kyse ja siitä tuntuu lafka saavan liian harvoin pisteitä kotiin. Tai siis itsestäni tuntuu vähän älyllisesti epärehelliseltä, jos puhutaan jonkin asian suosiosta ja kerrotaan, että "kai ne nyt on suosituimpia kun ovat rakentaneet koko konsolistrategiansa niin, että tuotetta olisi saatavilla hemmetin hyvin".
Mutta edelleenkin, täällä ei ole tällaista väitettykään ja aina voisi jossitella miltä konsolimyynnit näyttäisivät jos kaikkia konsoleita olisi kaikialla saatavilla ihan jokaiselle halukkaalle. Itse olen enemmänkin yllättynyt siitä, että Switch porskuttaa myynneissä vieläkin näin väkivahvana. Se, että rajatusti saatavilla olevat PS5:t viedään käsistä ei toki yllätä ollenkaan.
 
Olisi jotenkin johdonmukaista ajatella ainakin pikaisella pohdinnalla, että myymällä vuoden 2017 rautaa (joka oli jo julkaisussaan tietyiltä osin vanhaa :D) enemmän kuin kilpailijat uusia konsoleitaan ja mm. vuosina 2013 & 2014 alunperin julkaistuja videopelejä miljoonia ja miljoonia kappaleita tekee nimenomaan voittoa enemmän kuin muut.
 
Vaikea sitä on vielä sanoa tietysti, mutta nykyajan maailmassa 9+ pelit usein pärjäävät hyvin. Erityisesti jos ne osuvat oivaan markkinarakoon. Mätkintä maistuu aina ja ei tässä äkkiä tule mieleen kovempitasoista mätkintäseikkailua(onko niitä edes?)
Mutta ehdithän sinä jo sanoa että se nimenomaan vahvisti Sonyn asemaa mutta nyt onkin vaikea sanoa? Minä kallistuisin edelleen sille kantille että ei tuo Sifu ole mitenkään merkittävästi ollut näkyvillä tai ihmisten puheissa, toisin kuin Horizon 2 ja Gran Turismo. Lisäksi ainakin täällä ollut arvostelu antoi kritiikkiä vaikeustasosta ja vaikeat pelit ei ole suuren yleisön juttu. Ei vaikka Souls ja Bloodborne onkin menestyneitä pelejä.

Korjaus, Sifu on 8+ peli ja genrensä huippu vailla kilpailua. Millä koneella saat sitä pelata? PS5 ja PC. Onko genressä potentiaalia? Vaikka kuinka sen perusteella kuinka suosittua esim. UFC on nykypäivänä.
Se että UFC on suosittua ei korreloi välttämättä mitenkään sen kanssa että kiinnostaako kuinka montaa ihmistä Sifu. Eihän se edes ole mikään UFC-peli. Näen että jos fanittaa UFC:tä niin ostaa UFC-pelin siinä missä jääkiekkoa katsovat ostanevat änärin.

En yhäkään näe että Sifu olisi millään lailla mikään "aseman vahvistaja" Sonylle. Ellei kyse ole siitä mitä tuossa jo joku mainitsikin, eli pienempien, mielenkiintoisten ja erilaisten indie-teosten julkaisijana. Minä ainakin arvostan sitä kovasti mutta millään en tosiaan pysty näkemään Sifua kauhean merkittävänä pelinä yleisesti Sonyn asemalle.

Tulivatko FH5 ja Halo jotenkin puskista pelaajille? Eivät.
Tuliko Sifu jostain puskista? Veikkaan että monille se on siellä vieläkin :D Eli siis että ei tuosta ole monet edes kuulleet. Olin itse nähnyt jonkun trailerin joskus ja nyt arvostelun tuossa etusivulla ja minä seuraan aktiivisesti pelialaa netissä ja tilaan kahta alan lehteä. Minusta se kertoo jo paljon. Eikä muutenkaan taida hc-taistelupelien ostajaporukka kovin iso massa, tuskin edes sen vertaa mitä Soulseja ja muita vaikeana pidettyjä pelejä fanittavat.

Sifulla on tällä hetkellä 2700 pelaajaa, joten en tosiaankaan näkisi että kauhean suosittu tai tunnettu peli. Toki lähteenäni on PSNProfiles, joten en tiedä kuinka varmaa tietoa tuo on. Jotain suuntaa sen uskon silti antavan.

Sifu tuli yllättäen takavasemmalta vahvistamaan Sonyn ykkösnyrkkiä. Pun intended.
Puhutaankohan me jotenkin eri tavalla nyt jostain Sonyn asemasta tms? Kun en tosiaan mitenkään näe että millä tavalla tuo peli on Sonylle merkittävä. Se voi olla vaikka paras genren peli koskaan mutta se ei riitä jos kukaan ei tiedä siitä tai yleisö on rajattu esim. sillä että kyseessä on vaikea peli, jossa pitää vielä olla aiheesta kiinnostunut. Eikä kiinnostuneisuuskaan vielä riitä, sillä tuskin esim. kaikki UFC-fanit pelaa ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mustakin todella outoa että myy niin hyvin kuin myy.

Omistan Switchin mutta en ymmärrä noita myyntejä, mielestäni huono pelivalikoima verrattuna muihin, Nintendon omat pelit ihan jees mut loppujen lopuksi kaikki samanlaisia ja niitäkin vain muutama kiinnostava vuodessa.

Wii U saanut mulla ja muksulla paljon enemmän pelitunteja ja arvostakin sitä konetta paljon enemmän.
 
Olisi jotenkin johdonmukaista ajatella ainakin pikaisella pohdinnalla, että myymällä vuoden 2017 rautaa (joka oli jo julkaisussaan tietyiltä osin vanhaa :D) enemmän kuin kilpailijat uusia konsoleitaan ja mm. vuosina 2013 & 2014 alunperin julkaistuja videopelejä miljoonia ja miljoonia kappaleita tekee nimenomaan voittoa enemmän kuin muut.
Joo ja vaikka mitään dataa ei ole tarjolla niin voisin veikata ettei joku Super Mario peli maksa tehdä niin paljoa kuin Sonyn ja Microsoftin kiillotetut isot AAA-pelit. Ei tarvitse erikseen palkata käsikirjoitustiimiä, näyttelijöitä, animaattoreita työskentelemään vaikkapa suun liikkeiden kanssa... puhumattakaan sitten muista osa-alueista mitä AAA-pelien valmistukseen kuuluu.

Nintendo on selvästi oivallisessa asemassa jossa sen ei tarvitse välittää niin paljoa teknisistä yksityiskohdista peleissä ja ihmiset ostavat kyllä silti pelit vaikka ne paikoitellen eivät näyttäisikään päältä päin yhtä kiillotetuilta kuin Sonyn ja Microsoftin isoimmat pelit. Sehän on jokaisen yhtiön unelma, että budjetti saadaan vietyä minimiin ilman että projektista saatavat tulot kärsivät.

Toki yhtiöiden tilipussia kasvattaa isosti DLC-kama mitä pelaajille myydään mikä sitten varmaankin selittää miksi pleikkari pienemmällä laitekannalla kumminkin isommat hillot kerää aina vuoden päätteeksi. Kulutkin toki ovat sitten isommat jolloin voittoa ei jää käteen niin paljoa kuin Nintendolla kuten ylläolevasta twiitistä voi päätellä.
 
On kyllä karsea ajatus, että joku kiiltävä Sony-putkijuoksu maksaa reilusti enemmän tehdä kuin Breath of the Wildin kaltainen videopelin juhlateos, mutta näin se varmaan on. God of Warin lopputekstit olivat ainakin loputtomat. Toisaalta harvoin ne maailman kalleimmat elokuvatkaan on mun ehdottomia suosikkeja :D

Makuasioista riippumatta ja tarkempia budjettilukuja tietämättä se on ainakin varmaa, että pääsääntöisesti 2010-luvun alussa Mario Kart 8:aan satsatut työpanokset ovat poikineet itsensä takaisin moninkertaisesti :p
 
On kyllä karsea ajatus, että joku kiiltävä Sony-putkijuoksu maksaa reilusti enemmän tehdä kuin Breath of the Wildin kaltainen videopelin juhlateos, mutta näin se varmaan on. God of Warin lopputekstit olivat ainakin loputtomat. Toisaalta harvoin ne maailman kalleimmat elokuvatkaan on mun ehdottomia suosikkeja :D
Monelle joku God of War on kyllä ihan yhtä mestariteos kuin vaikkapa Breath of the Wild toiselle. Ei siis siinä mielessä mitenkään karsea ajatus ainakaan itselleni. :)

Molemmat BotW ja GoW ovat omalla tapaa innovoineet pelialaa, joten en ainakaan God of Warista sanoisi, että se on pelkkä päältä päin kaunis putkijuoksu. Oikeastaan se ei edes ole putkijuoksu vaan semi-open world peli.

Sitä paitsi tekeekö Sonylla edes enää mikään studio lineäärisiä "putkijuoksuja" kuin kenties Naughty Dog jotka hekin viimeisimmissä peleissään ovat paljon avanneet kenttäsuunnitteluaan? Aika kaukana mielestäni ollaan jonkun PS3-aikakauden putkijuoksuista kun suurin osa Sonynkin IP:eistä on tänä päivänä avoimen maailman pelejä. Usein tuntuu ihmisillä tuo unohtuvan. Sonyn peleistä käytettävä putkijuoksutermi tuntuu vähän samalta ilkkumiselta kuin Xboxista sanottiin pitkään kuinka siellä ei ole pelejä.
 
On kyllä karsea ajatus, että joku kiiltävä Sony-putkijuoksu maksaa reilusti enemmän tehdä kuin Breath of the Wildin kaltainen videopelin juhlateos, mutta näin se varmaan on. God of Warin lopputekstit olivat ainakin loputtomat. Toisaalta harvoin ne maailman kalleimmat elokuvatkaan on mun ehdottomia suosikkeja :D

Makuasioista riippumatta ja tarkempia budjettilukuja tietämättä se on ainakin varmaa, että pääsääntöisesti 2010-luvun alussa Mario Kart 8:aan satsatut työpanokset ovat poikineet itsensä takaisin moninkertaisesti :p
Eipäs vähätellä. Minulle God of War, Last of Us ja Uncharted ovat aikamoisia juhlateoksia. Bloodborne ja Returnal myös.

Breath of the Wildin myin aika nopeasti aikoinaan kun oli todella tylsän oloinen peli. On mulla se vielä Wii U:lla mut vaikea kuvitella et siihen palaisin kun ei se Switch versiokaan jaksanut kiinnostaa.

Aika monta Zeldaa aloittanut aikojen saatossa, vain yhden vetänyt läpi. Links Awakening.
 
Mutta ehdithän sinä jo sanoa että se nimenomaan vahvisti Sonyn asemaa mutta nyt onkin vaikea sanoa? Minä kallistuisin edelleen sille kantille että ei tuo Sifu ole mitenkään merkittävästi ollut näkyvillä tai ihmisten puheissa, toisin kuin Horizon 2 ja Gran Turismo. Lisäksi ainakin täällä ollut arvostelu antoi kritiikkiä vaikeustasosta ja vaikeat pelit ei ole suuren yleisön juttu. Ei vaikka Souls ja Bloodborne onkin menestyneitä pelejä.


Se että UFC on suosittua ei korreloi välttämättä mitenkään sen kanssa että kiinnostaako kuinka montaa ihmistä Sifu. Eihän se edes ole mikään UFC-peli. Näen että jos fanittaa UFC:tä niin ostaa UFC-pelin siinä missä jääkiekkoa katsovat ostanevat änärin.

En yhäkään näe että Sifu olisi millään lailla mikään "aseman vahvistaja" Sonylle. Ellei kyse ole siitä mitä tuossa jo joku mainitsikin, eli pienempien, mielenkiintoisten ja erilaisten indie-teosten julkaisijana. Minä ainakin arvostan sitä kovasti mutta millään en tosiaan pysty näkemään Sifua kauhean merkittävänä pelinä yleisesti Sonyn asemalle.


Tuliko Sifu jostain puskista? Veikkaan että monille se on siellä vieläkin :D Eli siis että ei tuosta ole monet edes kuulleet. Olin itse nähnyt jonkun trailerin joskus ja nyt arvostelun tuossa etusivulla ja minä seuraan aktiivisesti pelialaa netissä ja tilaan kahta alan lehteä. Minusta se kertoo jo paljon. Eikä muutenkaan taida hc-taistelupelien ostajaporukka kovin iso massa, tuskin edes sen vertaa mitä Soulseja ja muita vaikeana pidettyjä pelejä fanittavat.

Sifulla on tällä hetkellä 2700 pelaajaa, joten en tosiaankaan näkisi että kauhean suosittu tai tunnettu peli. Toki lähteenäni on PSNProfiles, joten en tiedä kuinka varmaa tietoa tuo on. Jotain suuntaa sen uskon silti antavan.


Puhutaankohan me jotenkin eri tavalla nyt jostain Sonyn asemasta tms? Kun en tosiaan mitenkään näe että millä tavalla tuo peli on Sonylle merkittävä. Se voi olla vaikka paras genren peli koskaan mutta se ei riitä jos kukaan ei tiedä siitä tai yleisö on rajattu esim. sillä että kyseessä on vaikea peli, jossa pitää vielä olla aiheesta kiinnostunut. Eikä kiinnostuneisuuskaan vielä riitä, sillä tuskin esim. kaikki UFC-fanit pelaa ollenkaan.
Nyt ei kyllä pysty Shamaniac, sori :D

Peli on vasta julkaistu.
Se on uusi raikas tuulahdus genrensä puolesta.
Se on jo saanut osakseen paljon hyviä arvioita.
Se vahvistaa PS5:n monipuolista laatutarjontaa
Jalkapallo on suosittua, joten ihmiset tykkää myös pelata jalkapalloa konsolillaan.
Autourheilu on suosittua, joten ihmiset tykkäävät myös pelata autopelejä...
Kamppailu-urheilu on suosittua, joten...

Propsit tuosta erikoisesta puska-stoorista!
 
Ylös Bottom