Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Ei ainakaan viime vuosina Microsoftin julkaisemat pelit ole olleet raakileita.

Cyberpunk oli omalta osaltani viime vuoden pelatuin peli eli itselleni se ei pettymys ollut. Tosin pelasin peliä vasta noin 6kk julkaisun jälkeen.

XSX odotan edelleen päivitystä. Next Gen.

Mitäs lähdet hypeihin mukaan? Sellaisella saa melkeinpä mistä tahansa pelistä loppujen lopuksi pettymyksen. Ei nuo nyt valtavasti ole nuo viime aikojen pelit flopanneet.

Sorry, lopetin tähän kohtaan lukemisen. Miksi ihmeessä puolustelet isoja firmoja, jotka ulkoistavat pelinkehityksen viimeisen vaiheen?
 
Ippeltä erinomainen pointti, mitä itsekin yritän hokea. Hypet hemmettiin, vaikka nykyhenki tuntuukin (usein muualla kuin tällä foorumilla) olevan sellainen, että kaikkea pitää odottaa aivan täysillä ja GOTY-odotuksia ääneen hokien. Mutta tämä ei mielestäni ole ristiriidassa @MariusFin pointin kanssa, onhan aivan ensiluokkaista pelaajien silmään k*semista ollut esillä viime vuosina.

Muutenkin kehottaisin unohtamaan sellaisen yltiöpäisen tulevan vatvomisen, murehtimisen ja spekuloimisen. Johonkin rajaan asti sen toki itsekin ymmärrän, mutta liika on kuitenkin liikaa…
Sori, mutta aivan pakko: Montako vatvovaa viestiä sä kirjoitit Last of Us II -topikkiin ennenku koko peli oli ulkona :p

Itse Starfieldiin: "Skyrim avaruudessa" kuulostaa kiinnostavalta ja toivon kovasti, että tämä peli tulee ulos riittävän valmiina. Maltillisen positiiviset odotukset :)
 
Tähän hype-puoleen: minä en edes katso videoita peleistä kuin sen ensimmäisen trailerin verran. Tai okei, jos ensimmäinen ei sisällä pelikuvaa, kuten usein tapana on, niin saatan katsoa myös pelikuvaa sisältävän videon lisäksi. Sen jälkeen yleensä jo tiedän että onko peli potentiaalisesti minulle eli kiinnostaako millään lailla. Sen, plus tietysti niistä peleistä lukemisen kahden pelilehden sekä netin uutisten ja keskustelujen kautta.

Tämä on johtanut siihen tilanteeseen että tulee jopa yllätyksiä peleissä vastaan eikä tiedä kaikkea etukäteen. Lisäksi pelit voivat yllättää positiivisesti kun ei ole mitään odotuksia, joita on trailereiden perusteella tehnyt. Tekstien osaltakin odotuksia voi toki syntyä mutta jotenkin niistä on helpompi suodattaa hypepuhe pois. Kai se video on sitä "omin silmin näkemistä", joten aivot käsittelee sen enemmän "totena" ja puheet sekä tekstit osaa jollain tapaa paremmin suodattaa. Vaikka totta kai sitä itsekin paljon videoita editoineena tietää kuinka paljon pienilläkin asioilla voi huijata leikkaamalla videoon reilummin kiinnostavia ja hyviä pätkiä sen sijaan että antaisi realistisemman yleiskuvan aiheesta.
 
Ippeltä erinomainen pointti, mitä itsekin yritän hokea. Hypet hemmettiin, vaikka nykyhenki tuntuukin (usein muualla kuin tällä foorumilla) olevan sellainen, että kaikkea pitää odottaa aivan täysillä ja GOTY-odotuksia ääneen hokien. Mutta tämä ei mielestäni ole ristiriidassa @MariusFin pointin kanssa, onhan aivan ensiluokkaista pelaajien silmään k*semista ollut esillä viime vuosina.


Sori, mutta aivan pakko: Montako vatvovaa viestiä sä kirjoitit Last of Us II -topikkiin ennenku koko peli oli ulkona :p

Itse Starfieldiin: "Skyrim avaruudessa" kuulostaa kiinnostavalta ja toivon kovasti, että tämä peli tulee ulos riittävän valmiina. Maltillisen positiiviset odotukset :)
Se ero kuitenkin, että olin lukenut juonipaljastukset ja nähnyt videoita asioista jotka edelleen eivät mielestäni kestä kaikilta osin päivänvaloa. Ne eivät siis olleet pelkkiä huhuja ja spekulaatiota, vaan jotakin mistä minulla oli konkreettista tietoa. Mutta juu, tulihan sitä toki puolestani vatvottua aivan liikaa, se myönnettäköön. Muita pelejä en kyllä ihan tuohon tapaan ole alkanut etukäteen spekuloimaan.

Toki Elden Ringin kohdalla minulla on ihan henkilökohtainen hype (tarkoittaa, että tulee ihan omista odotuksistani, ei muiden muodostamista) päällä, koska rakastan Soulsborne-pelejä sekä avoimen maailman pelejä, ja tuossa nyt pitäisi olla erittäin hieno ja mielenkiintoinen yhdistelmä niitä molempia. Toivottavasti en pety oman hypeni takia! Saman voisi lisäksi sanoa melkeinpä tulevasta Lego Star Warsista, koska sitäkin odotan kuin kuuta nousevaa. Olen siis aina noista Lego-peleistäkin todella paljon pitänyt, ja tuosta nähdyt videot ovat olleet todella lupaavan näköisiä. Crunch kuulostaa kuitenkin ikävältä tuohon peliin liittyen, joten hype on sen myötä jo vähän laskenut.
 
Viimeksi muokattu:
Eli teitä ei pelota se että lähes kaikki suuret pelit ovat flopanneet julkaisussa? Luvataan valtavia, mutta kiireen vuoksi julkaistaan raakile peli. Itse odotan valtavaa pettymystä. Sieltä on tulossa uusi Cyberpunk 2077 julkaisu pahimmassa tapauksessa.
Ei, kyllä aikuinen ihminen osaa käsitellä pettymyksiä. Vituttaa jos tulee paskaa mut sitten tulee. Kulman takana on sitten taas seuraava odotettava peli. Mutta mä luotan Bethesdaan ja Todd Howardiin kuin Vuoreen. Vähän sama kuin että oon lukenut joltain kirjailijalta 6 kirjaa joista oon tykännyt, tuskin petyn seitsemänteen. Cyberpunk 2077 ei tullut yllätyksenä, heiltä oli tullut vasta "yksi hyvä kirja" itselle.

Tosin uskon pelin myöhästyvän vuodelle 2023..

Tuossa tietoa pelistä SUOMEKSI

"Skyrim avaruudessa" ja "Han Solo -simulaattori"

Washington Postille antamassaan haastattelussa Todd Howard kuvaili Starfieldia "Skyrimiksi avaruudessa". Hän tosin lisäsi, että Skyrimin julkaisun jälkeen tehdyt teknologiset harppaukset näkyvät pelissä entistä täyteläisempänä pelattavuutena.

Bethesdan toimitusjohtaja Ashley Cheng kuvailee peliä puolestaan "Han Solo -simulaattoriksi. Nappaa alus, tutki galaksia ja pidä hauskaa."

"Meidän oli alkuun haastavaa löytää Starfieldin identiteetti", Howard kertoi lehdelle. "Tiesimme minkä tyylisen pelin halusimme. Mutta maailmassa on niin paljon tieteiskirjallisuutta, ettei meillä ollut tuttua pelisarjan tuntua. Meidän täytyi luoda kaikki tyhjästä. Miltä avaruusalukset näyttävät? Mikä on teknologian taso? Mihin ihmiset uskovat? Mihin vuoteen peli sijoittuu?"


Howard paljasti pelin sijoittuvan 300 vuotta tulevaisuuteen, kun "ihmiskunta elää tähdissä".


Jos sulta englanti taittuu niin kannattaa katsoa tämä Todd Howardin haastattelu.

Todd Howard (s. 25. huhtikuuta 1971 Pennsylvania) on yhdysvaltalainen videopelisuunnittelija, -ohjaaja ja -tuottaja. Hän työskentelee peliohjaajana ja tuottajana Bethesda Softworksilla, jossa hän on osallistunut The Elder Scrolls -videopelisarjan sekä Fallout 3 ja Fallout 4 -pelien luomiseen.

Vuonna 2009 yhdysvaltalainen GamePro-lehti valitsi hänet yhdeksi 20 vaikutusvaltaisimmista pelialan henkilöistä edelliseltä 20 vuodelta.[2] Vuonna 2013 IGN valitsi hänet yhdeksi kaikkien aikojen tärkeimmistä pelintekijöistä.[3]






Outoa odottaa "valtavaa pettymystä" kun pelikuvaakaan ei ole vielä näytetty, aika pessimistinen asenne elämään :D Hypeihin ei kannata lähteä mukaan, mutta totta kai odotuksen voi olla korkealla. Itselläni on tätä kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
En sano pahalla, mutta minusta ei kannata odottaa tältä peliltä vielä mitään. Ei ole ainuttakaan pätkää pelikuvasta. Vain suuria lupauksia siitä kuinka ihmeellinen peli tulee olemaan. Valitettavasti 2000-luku on ollut monille pelaajille järkytys:

- Destiny-sarja
- Halo-sarja
- Cyberpunk 2077
- Battlefield
- Battlefront

Tuossa vain joitakin esimerkkejä. Koko Blizzardin touhu... eli luvataan todella paljon, markkinointi tiimit tekevät kaikkensa, mutta sitten lopputulos onkin se että pelit siirtyvät, ne julkaistaan täysin keskeneräisinä... tässä on vaarana käydä samoin. Doomiakin hehkutettiin miltein reilu vuosi ja sitten sieltä tulikin tasohyppely. Eli peli voi myös lopulta olla ties mitä.

Mitä oikein odotatte Starfieldilta? Jumalpeliä vai?
Kyllä! Nimittäin hieman bugista "jumalpeliä".

Täytyy sanoo että Halo Infinitessä, Doom Eternalissa ja Destinyissä ei ole juuri mitään moitittavaa. Cyberpunkista en hirveesti tykänny, mutta tulee kyllä se "ilmainen" PS5 versio vielä kokeiltua. Witcher 3 ja Thronebreaker ovat taas erittäin hyviä.
 
Outoa odottaa "valtavaa pettymystä" kun pelikuvaakaan ei ole vielä näytetty, aika pessimistinen asenne elämään :D Hypeihin ei kannata lähteä mukaan, mutta totta kai odotuksen voi olla korkealla. Itselläni on tätä kohtaan.
Muistan kun tällä foorumilla olin outo, kun en ollut kovin innoissani odottamassa ensimmäistä Last of Usia - sen sijaan ei ollut ollenkaan älyllisesti epärehellistä olla jo ensimmäisten tietojen perusteella varma, että 100% laatua tulossa koska Naughty Dog osaa asiansa.
No, lopulta varmaan kaikki olivat oikeassa - Naughty Dog -fanit rakastivat peliä ja minä en :D

Sitä vaan, että omasta mielestäni on aina hassua jos olemattoman ennakotiedon varassa muodostetuista ennakkonäkemyksistä toiset ovat ”rationaalisia” ja toiset jotenkin outoa suhtautumista elämään.
 
Destiny on ollut ihan tunnettu floppi julkaisussa kuten Cyberpunk 2077, ja moni moni muukin suurpeli viime vuosina. Doom Eternal joka on huikeaa FPS räiskintää, lähti sekin tasohyppely suuntaan... kohdeyleisönä 14-15-vuotiaat.

Lähinnä sitä kelailin kun Starfieldiä kovasti hypetetään, niin pahoin pelkään että sieltä tulossa tällainen kovat puheet peli, joka sitten vielä mahdollisesti siirtyy vuodella. Viimeksi uusi Battlefield on ollut tälläinen suurpeli joka julkaistaan täysin rikkinäisenä.
 
Destiny on ollut ihan tunnettu floppi julkaisussa kuten Cyberpunk 2077, ja moni moni muukin suurpeli viime vuosina. Doom Eternal joka on huikeaa FPS räiskintää, lähti sekin tasohyppely suuntaan... kohdeyleisönä 14-15-vuotiaat.

Lähinnä sitä kelailin kun Starfieldiä kovasti hypetetään, niin pahoin pelkään että sieltä tulossa tällainen kovat puheet peli, joka sitten vielä mahdollisesti siirtyy vuodella. Viimeksi uusi Battlefield on ollut tälläinen suurpeli joka julkaistaan täysin rikkinäisenä.
Pelissä on tasohyppelyosuuksia niin sen kohdeyleisö on 14-15v? Älä nyt viitti… Esim jenkki rating pelille on 17+. Ja vaikka olisikin suunnattu niin tekeekö se pelistä huonon tai flopin? Ei tee.

Miksi jengi ei saisi olla innoissaan Starfieldistä? Minusta on upeaa odotella jotain uutta peliä mielissään. Miksi pitäisi etukäteen murehtia ja maalailla piruja seinille. Pettyy sitten mielummin, kun peli on ulkona ja sattuukin käymään niin, että sen pettymyksen ansaitsee. Mielummin minä ainakin hypeilen, kun olen kokoajan negatiivinen ja pyrin toppuuttelemaan muiden innostusta. Eri asia sitten, kun peli on ulkona.
 
Destiny on ollut ihan tunnettu floppi julkaisussa kuten Cyberpunk 2077, ja moni moni muukin suurpeli viime vuosina. Doom Eternal joka on huikeaa FPS räiskintää, lähti sekin tasohyppely suuntaan... kohdeyleisönä 14-15-vuotiaat.

Lähinnä sitä kelailin kun Starfieldiä kovasti hypetetään, niin pahoin pelkään että sieltä tulossa tällainen kovat puheet peli, joka sitten vielä mahdollisesti siirtyy vuodella. Viimeksi uusi Battlefield on ollut tälläinen suurpeli joka julkaistaan täysin rikkinäisenä.
Destiny on ollut erinomainen pelikokemus jo todella pitkään ja se on myös erittäin suosittu edelleenkin. Julkaisussa kyllä mokattiin, lähinnä suppean sisällön takia, mutta kyllä nyt pitäisi juuri osata mielestäni siitä irrottautua, että odottaa nykyajan AAA-pelien olevan jotenkin aivan upeita ja virheettömiä teoksia julkaisussa. Se on nähty jo vuosikausia, että näin hyvin harvoin on.

Isojen AAA-pelien koko ja niihin sisältyvien ohjelmoinnissa huomioon otettavien muuttujien määrä on aivan käsittämättömän suuri nykyaikana, joten resurssien pitäisi olla Rockstarin peleissä käytettyjen tuhansien työntekijöiden tasolla per peli, jos halutaan varmistaa, että pelit eivät olisi niin bugisia ja keskeneräisiä niin kovin usein. Tällaisia resursseja ei pelifirmoilla ole juurikaan käytettävissä yksittäisten pelien kehittämiseen.

Ei tässä ole mistään suoranaisesta ahneudesta kyse (ainakaan pelkästään), vaan ennemminkin resurssien hallitsemisesta suhteellisen vaillinaisilla resursseilla pelien kehitykseen vaadittavan kovan panostuksen kasvaessa jatkuvasti. Ja toki taustalla on sitten se raadollisempi puoli, kuten tuotto-odotukset, mutta myös pelaajien odotukset saada näitä isoja pelejä aina kovin pian ja aina vain upeampina ja monipuolisempina kuitenkin.

Itse olen jo ajat sitten hyväksynyt sen realismin, että AAA-pelit ovat kasvaneet niin isoiksi ohjelmallisesti, että suuri osa peleistä on julkaisussa kovin bugisia tai jotenkin muuten puutteellisia. Moni pelin kehittäjä kuitenkin kuuntelee faneja ja kehittää näitä puutteita varsin pian julkaisun jälkeen ja pidempäänkin tehdään sitten pelien parantelua merkittävästikin.

Itse suhtaudun asiaan niin, että jos haluaa sen parhaiten toimivan version eikä kestä bugeja ja muita vaillinaisuuksia, niin ei muuta kuin kärsivällisyyttä kehiin ja peli hankintaan vasta useamman kuukauden jälkeen tai jopa vuodenkin jälkeen julkaisusta. On sitä muutakin pelattavaa sillä välillä joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
@Ippenator on tuossa asian ytimessä. Ei meinaan ihan heti tule mieleen AAA peliä, mikä olisi ollu aivan timanttia jo julkkarissa. Kaikissa ollut enempi ja vähempi jotain vikoja alussa, mutta devit sitten kuunelleet palautetta ja korjailleet ongelmia.

Itte odotan että Starfield tulee tarjoamaan aika reilustikin bugeja julkkarissa, ihan vaan koska kyseessä on Bethesdan tuote. :) Mutta silti luulen että peli tulee iskemään kun miljuuna volttia, sen verran oon aina noista Bethesdan tuotoksista pitänyt. Fallout 4 ja 76 on ollut omaan makuun oikein hyviä ja juu, kyllä Skyrimkin on ollu pelityksessä useemman sata tuntisen verran. Mutta jos peli nyt siirtyy ens vuodelle syystä X, niin sitten se siirtyy ja pelataan jotain muuta. Ei maailma siihen kaadu, koska kyllä niitä muitakin pelejä tulee.

Terveisin:
Vanha jäärä, kuka ei ymmärrä miks stressata jostain tulevista videopeleistä, perkule.
 
Aito Open World, aito RPG. Skillsit, hahmon tausta, traitit! Kuulostaa vitun hyvältä, anteeksi ranskani. Siellä lupaillaan vanhaa kunnon HC roolipeliä. Siellä olemisen tuntu mainittu. Uusi keskustelusyateemi/suostuttelu, ei ”selviä” valintoja. Jotkut factionit voi ”pettää” eli olla ns kaksoisagentti. Pelaaja päättää millaisen tarinan kirjoittaa, mutta peli vastaa myös kysymyksiin miksi olemme täällä? Mihin ihmiskunta on menossa tulevaisuudessa?

Lyhyt pätkä pelikuvaakin nähtiin missä robotti-companion jutustelee muutaman sanan. Näytti loistavalta.

 
Aito Open World, aito RPG. Skillsit, hahmon tausta, traitit! Kuulostaa vitun hyvältä, anteeksi ranskani. Siellä lupaillaan vanhaa kunnon HC roolipeliä. Siellä olemisen tuntu mainittu. Uusi keskustelusyateemi/suostuttelu, ei ”selviä” valintoja. Jotkut factionit voi ”pettää” eli olla ns kaksoisagentti. Pelaaja päättää millaisen tarinan kirjoittaa, mutta peli vastaa myös kysymyksiin miksi olemme täällä? Mihin ihmiskunta on menossa tulevaisuudessa?

Lyhyt pätkä pelikuvaakin nähtiin missä robotti-companion jutustelee muutaman sanan. Näytti loistavalta.



Näyttää kyllä hyvältä, myös tuo vähäinen pätkä mikä nähtiin robotin kohdalla niin näytti komealta ja vie epäilyt pelimoottorin muovimaisuudesta.
 
Katsoin muuten myös yhden toisen Starfield-videon, missä oli myös pätkä näiden pääsuunnittelijoiden haastattelusta. Kun se ensimmäinen traileri tuli ulos, niin yksi devaajista oli lähettänyt sähköpostilla vihasen palautteen että "teitte mokan! Siinä kohdassa kun trailerissa hahmo istuu avaruusalaukseen, se ei kytke jotain lentosiivekettä päälle oikeassa järjestyksessä ja jättää painamatta ohjauskonsolin jotain nappia ennenkun lähtee lentämään :D"

Ne naureskeli siinä sille, että suht yksityiskohtasesti peliä kehitetään
 
Rockstar ja Naughty Dog sanoo moro. Toisaalta, nämä julkaisevat vain AAAAA pelejä.
Minkäs takia ne moro sanoo? Jos niissä ei mitään vikoja olis ollu, niin niitä ei varmaan olis ikinä tarvinnu yhtään päivittää.. Villi veikkaus, noidenkin pelejä on aika paljon päivitetty julkkarien jälkeenkin.
 
Rockstar ja Naughty Dog sanoo moro. Toisaalta, nämä julkaisevat vain AAAAA pelejä.

Rockstar ei oo nykyää muuta ku milkcow gta onlinelle joka on ollut täynnä bugeja sitten vuodesta 2013 yksinpeli täynnä pikkujvikoja, viimeks julkasivat RDR2 vuodelta 2018 ja se online puoli annettiin kuolla kokonaan, myös yksinpeli oli täynnä vikoja ja bugeja. Naughty Dog joo tekee aika rautaista jälkee, mutta ei silti täydellisiä. Pointti oli se että oli julkaisia mikä tahansa, peli ei ikinä ole täydellinen.
 
Ylös Bottom