Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tällä logiikalla tuskin mikään ikinä olisi videopeli maailmassa likainen rahahattu. Eiköhän myyjät aina tarjoa tuotettansa mahdollisimman monelle taholle.
Uskon etten ollut ainoa joka kuvitteli aina Spidermanin diilin olleen pelkästään Sonyn ja Marvelin kaksistaan sopima diili jossa muilla yhtiöillä ei paljoa ollut sanansijaa saada pelejä heidänkin alustoilleen. Paljonhan aikanaan internetissä pyöriteltiin kuinka Sony sai "automaattisesti" oikeudet pelisarjaan kun sillä jo ne elokuvaoikeudet hahmoon löytyi. Mutta tässä tapauksessa olikin pikemminkin kyse siitä, että muut eivät edes halunneet vaikka tarjottiin. Olihan Spiderman pelisarjana aika vitsi tuohon aikaan Activisionin tekemien pelien takia, joten silloin ei varmaan nähty IP:tä yhtä arvokkaana kuin mitä se nyt on muutamaa vuotta myöhemmin osoittautunut.
 
Minusta ne vanhatkin spidermanit olivat ihan hyviä. Osa oli ehkä vähän teknisesti kökköjä, mutta yksi oli oikeastaan tyyliltään ihan samanlainen kuin tuo Sonyn yksinoikeus, olisiko ollut Spider-Man 2?
 
Minusta ne vanhatkin spidermanit olivat ihan hyviä. Osa oli ehkä vähän teknisesti kökköjä, mutta yksi oli oikeastaan tyyliltään ihan samanlainen kuin tuo Sonyn yksinoikeus, olisiko ollut Spider-Man 2?
Juu omasta mielestäni ei aivan valtavasti poikennut pelinä, minkä takia tuo Insomniacin Spider-Man oli itselleni aika iso pettymys - varsinkin siihen kovaan hehkutukseen nähden. Mielestäni poikkesi liian vähän siitä aiemmin viimeksi tehdystä Spider-Man pelistä. Toki teknisesti parempi, kun kerran uudempi peli oli. Silti pelatessa tuntui kovin samalta kuin tuota Spider-Man 2:ta pelatessa. Näin ainakin itse sen koin.
 
No siis Spiderman 2 nyt on tietenkin legendaarinen peli, mutta sitten on myös ne kymmenen muuta Spiderman peliä ja niiden spinoffia jotka olivat kaukana siitä potentiaalista mikä IP:llä oli. Sony ja Insomniac palauttivat uskon IP:seen ja minun mielestäni PS4 Spiderman oli mitä mainioin videopeli ja kyllä kaiken hypen arvoinen.

PS. Kuka muistaa vielä puddlegaten? :D
 
Mitenhän Xbox-fanit suhtautuvat tuohon uutiseen, kun Hämähäkkimies taisi olla tälläkin foorumilla se selkein osoitus Sonyn pahuudesta yksinoikeuksien saralla? No sattuuhan sitä.
 
Mitenhän Xbox-fanit suhtautuvat tuohon uutiseen, kun Hämähäkkimies taisi olla tälläkin foorumilla se selkein osoitus Sonyn pahuudesta yksinoikeuksien saralla? No sattuuhan sitä.
Kieltämättä tätä Spidermanin omimista on monessa lähteessä käytetty Sonya vastaan. Siinä mielessä oli ihan hyvä saada nyt selvennys mitenkä tämä kaikki lopulta meni.

Tällä viikkoa myös eräästä toisesta pelistä tihkui kulissien takaa faktaa siitä miksi peli ilmestyi ainoastaan pleikalle eikä myös xboxille. Kyseessä siis MGS4. Ilmeisesti peli ei vain mahtunut Xboxilla levylle, koska 360 käytti vielä tuolloin DVD-levyjä joita olisi tarvinnut sitten 7 kappaletta peliä varten.

The prevailing belief around the industry was that Sony must have secured an exclusive deal for the game. It wasn't true. Had Kojima chosen to port the game to Xbox 360, his bosses would surely have approved the decision, but he wasn't ready to make the jump.

 
Kieltämättä tätä Spidermanin omimista on monessa lähteessä käytetty Sonya vastaan. Siinä mielessä oli ihan hyvä saada nyt selvennys mitenkä tämä kaikki lopulta meni.

Tällä viikkoa myös eräästä toisesta pelistä tihkui kulissien takaa faktaa siitä miksi peli ilmestyi ainoastaan pleikalle eikä myös xboxille. Kyseessä siis MGS4. Ilmeisesti peli ei vain mahtunut Xboxilla levylle, koska 360 käytti vielä tuolloin DVD-levyjä joita olisi tarvinnut sitten 7 kappaletta peliä varten.



Entäs miksi ei sitten tullu PC versiota ?
 
Taisi noihin aikoihin (2008) PC-pelitkin ilmestyä vielä levymuodossa (digin lisäksi), niin saman määränhän se olisi niitä DVD lättyjä syönyt PC:lläkin. Mikäli on uskominen että se tuosta levymäärästä nyt oli kiinni.

Minusta tästä DVD- ja Bluray-asiasta oli keskustelua jo pelin ilmestymisen aikaan. Tuolloin tosiaan PC:lle tuli vielä joitakin pelejä levymuodossa (DVD), joka osaltaan selittää PC-version puuttumista. Toinen selittävä tekijä on yksinkertaisesti se, että peli kehitettiin lopulta PS3:n vaikealle arkkitehtuurille, josta PC-version luominen ei olisi ollut yksinkertainen (tai halpa) tehtävä. Vaikea sanoa, että millainen MGS-yhteisö PC:llä oli tuohon aikaan.
 
Kieltämättä tätä Spidermanin omimista on monessa lähteessä käytetty Sonya vastaan. Siinä mielessä oli ihan hyvä saada nyt selvennys mitenkä tämä kaikki lopulta meni.
Toisaalta lopputulos on jokatapauksessa aivan sama, riippumatta siitä monta hiusta halkaistaan.
Tällä viikkoa myös eräästä toisesta pelistä tihkui kulissien takaa faktaa siitä miksi peli ilmestyi ainoastaan pleikalle eikä myös xboxille. Kyseessä siis MGS4. Ilmeisesti peli ei vain mahtunut Xboxilla levylle, koska 360 käytti vielä tuolloin DVD-levyjä joita olisi tarvinnut sitten 7 kappaletta peliä varten.
Laskennallisesti väite 7 levystä ei oikein taida pitää vettä. Ja toisaalta, niin halutessaan pelejen kokoon on mahdollista vaikuttaa melko monella tapaa, laadun juurikaan tästä kärsimättä.

Ja MGS:sän kohdalla peliä oltaisiin voitu jopa parantaa, kun oltaisiin jätetty enemmän välivideota jo leikkaamon lattialle.

E: video -> välivideo
 
Viimeksi muokattu:
MGS4:sta puheen ollen. Vaikka peli oli itsessään todellä hyvä, oli sen käytettävyys aivan naurettavaa. Pelinhän asennettiin luku kerrallaan ja se asensi sen vielä hölmösti edellisen luvun päälle. Eli pelissä ei voinut halutessaan palata taaksepäin ilman asennushelvettiä. Tämä toki korjattiin päivityksellä, mutta vasta vuosia julkaisun jälkeen.
 
Tuo olisi myös kiva tietää paljonko pelin levyltä meni loppupeleissä videoihin? Itse peliä kun pelasi niin pelimoottorilla pyörivissä pätkissä kaikki muutokset mitä Snakelle teit niin näkyi myös Cut scenessä tiili/maasto camoja ja naamioita myöten. Aikalailla 80% pelin Cut sceneistä pyöri tällä tavalla eli ei ne mitään videoita ole olleet.
 
Tuo olisi myös kiva tietää paljonko pelin levyltä meni loppupeleissä videoihin? Itse peliä kun pelasi niin pelimoottorilla pyörivissä pätkissä kaikki muutokset mitä Snakelle teit niin näkyi myös Cut scenessä tiili/maasto camoja ja naamioita myöten. Aikalailla 80% pelin Cut sceneistä pyöri tällä tavalla eli ei ne mitään videoita ole olleet.
Audio siinä isoimman siivun levytilasta vei sillä se oli pakkaamatonta.
 
Tuo olisi myös kiva tietää paljonko pelin levyltä meni loppupeleissä videoihin? Itse peliä kun pelasi niin pelimoottorilla pyörivissä pätkissä kaikki muutokset mitä Snakelle teit niin näkyi myös Cut scenessä tiili/maasto camoja ja naamioita myöten. Aikalailla 80% pelin Cut sceneistä pyöri tällä tavalla eli ei ne mitään videoita ole olleet.

Minä veikkaisin, että siellä äänitiedostot vie valtavan määrän dataa.

E: @pelle ennättikin jo ensin.
 
Take-Two ja Zynga löivät hynttyyt yhteen historian isoimmassa toteutuneessa pelistudio/-jukaisija kauppassa. Päälle 12 miljardin kättely oli tämä.
On nämä käsittämättömiä summia. Ja tämäkin on vain murto-osa tulevasta MS-Activision diilistä. Ei ihme, että niin moni taho ilmoittelee myyntihaluista.

E: Tämä diili taputeltiin aika vauhdikkaasti läpi. Alkuvuodesta ilmoitus ja nyt valmista.
 
Viimeksi muokattu:
Kohta tämäkin on vain toiseksi isoin.
Kyllä, mutta tällä hetkellä isoin.

Microsoft Activison -kauppa pitää ensin saada maaliin.
On nämä käsittämättömiä summia. Ja tämäkin on vain murto-osa tulevasta MS-Activision diilistä. Ei ihme, että niin moni taho ilmoittelee myyntihaluista.
Jep, selkeästi on halua myydä ja on halua ostaa. Ja vieläpä aika monella eri taholla. En olisi heti uskonut että Take-Two oli näin isojen hankintojen perässä. Tai että Embracer Group onnistui kaappaamaan kovia IP:tä suhteellisen halvalla. Eihän siitä kauaa ole kun EA osti Codemastersin, Sony Bungien ja Microsoft Bethesdan. Kaikki ovat ostoksilla.

Vielä odotellaan milloin Amazon ja Google kastavat varpaansa oikein kunnolla.
 
Ylös Bottom