Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ihan mielenkiintoisia lausuntoja muilta julkaisijoilta liittyen Microsoft - Activision Blizzard kauppaan. Sonya tämä eniten tuntuu hiertävän, mikä ei tietenkään tule yllätyksenä, kun esim. Call of Duty tuo Sonylle rahaa sisään aika järkyttäviä summia.



Jos on kielimiehiä/-naisia, niin Brasilian kommission dokumentit ovat luettavissa täällä:
 
Juokaamme yhdessä anti-consumer-Sonyn suolaisia kyyneleitä! Sonyhän voi aina tuttuun tapaan koittaa ostaa niitä ajastettuja excluja itselleen :D lycka til!
Kilpailu on kovaa.

Tuo on mielestäni Sonylta ihan fiksua vastustamista isoa kauppaan vastaan. Kyseessä on kuitenkin iso kilpailija ja uhkana on viedä Sonylta iso siivu alustaomistajan tuloja. Kehutaan siis kuinka Game Pass on ihan omilla luvuillaan tilauspalveluna ja kuinka kohta (mahdollisesti) Microsoftin omistuksessa olevalle pelisarjalle ei löydy vastinetta. Tekevät sen minkä pystyvät, että kauppa ei toteutuisi tai ainakin varmistettaisiin että COD on ja pysyy monialustajulkaisuna.
 
Kilpailu on kovaa.

Tuo on mielestäni Sonylta ihan fiksua vastustamista isoa kauppaan vastaan. Kyseessä on kuitenkin iso kilpailija ja uhkana on viedä Sonylta iso siivu alustaomistajan tuloja. Kehutaan siis kuinka Game Pass on ihan omilla luvuillaan tilauspalveluna ja kuinka kohta (mahdollisesti) Microsoftin omistuksessa olevalle pelisarjalle ei löydy vastinetta. Tekevät sen minkä pystyvät, että kauppa ei toteutuisi tai ainakin varmistettaisiin että COD on ja pysyy monialustajulkaisuna.
Joo näin on. Onneksi saivat Phil Spencerin kaltaisen kaverin johtoon niin saatiin nähdä tämäkin kilpailu tasaantuvan. Pelaajille win-tilanne, ainakin itselleni Series X pelaajana. Mielenkiinnolla odotan minkälaisen vastaanoton PS-VR saa yleisöltä. Toivottavasti hyvän, on mukava nähdä kunnon vastaiskuja puolin ja toisin. Mutta pelkään kyllä pahoin että tuo on vain pienen porukan juttuja...
 
Microsoft
- markkina-arvo 2.095 miljardia dollaria
- pelit ja palvelut ~7,5 prosenttia tuloista

Sony
- markkina-arvo 107.57 miljardia dollaria
- pelit ja palvelut ~27 prosenttia tuloista

Tosi hieno juttu kilpailun kannalta, että sympaattinen altavastaaja ja ahkerien työntekijöiden pieni hikipaja Microsoft saa vihdoin kammettua kapuloita rattaisiin valtaisan isolle ja pahalle Sonylle. Pelaajillehan tämä on suorastaan lottovoitto, kun saadaan monialustapelejä vähennettyä pysyvästi. Inhottava Sony kun ei tuonut muuta kuin pelaamisen valtavirtaan, fyysiset levyt (CD:n, DVD:n ja BD:n kehittämisessä mukana) jossa on sisältöä ja mahdollisuuden tehdä edes konsolin ensiasennus ilman verkkoyhteyttä. Microsoft kuitenkin toi kuluttajien iloksi asioita kuten maksullinen verkkopelaaminen, levyt ilman sisältöä, verkkoyhteysvaatimus jopa konsolin ensiasennukseen. Valtavat yrityskaupat normalisoitiin myös tämän hienon pienyrityksen toimesta. Harmi kun Nintendolla aikanaan naurettiin Microsoftin salkkumiehet ulos rakennuksesta, se kun olisi tehnyt parasta kilpailulle. Ajatelkaa nyt, COD, Minecraft, Skyrim ja Mario saman kuukausimaksun takana!

Ihan mahtavaa nähdä tämän kilpailun tasoittuvan sillä, että Microsoft ostaa sen pois. Ihan objektiivisesti tarkasteltuna. T: pelaan vain Xboxilla
 
Microsoft
- markkina-arvo 2.095 miljardia dollaria
- pelit ja palvelut ~7,5 prosenttia tuloista

Sony
- markkina-arvo 107.57 miljardia dollaria
- pelit ja palvelut ~27 prosenttia tuloista
Tässähän juuri alleviivaat sitä miksi Sony argumentoi niinkuin se argumentoi. Heille pelibisnes on suhteessa isompi osuus toiminnasta kuin Microsoftille. Eivät tietenkään halua että 30 prosentin alustaomistajan osuus myytävistä digituotteista ottaisi isoa hittiä sillä, että COD ei olisi siellä myymässä pelejä, season passeja ja mitä ikinä. Reaktio on siis ihan oletettu. Jatkossa CODin markkinointi menisi Xbox edellä ja mahdollisesti muitakin etuja olisi Microsoftin alustoille, vaikka peli pysyisi multiplatformina. Isoimpana etuna tietysti julkaisupäiväksi Game Passiin.
 
Tosi hieno juttu kilpailun kannalta, että sympaattinen altavastaaja ja ahkerien työntekijöiden pieni hikipaja Microsoft saa vihdoin kammettua kapuloita rattaisiin valtaisan isolle ja pahalle Sonylle. Pelaajillehan tämä on suorastaan lottovoitto, kun saadaan monialustapelejä vähennettyä pysyvästi. Inhottava Sony kun ei tuonut muuta kuin pelaamisen valtavirtaan, fyysiset levyt (CD:n, DVD:n ja BD:n kehittämisessä mukana) jossa on sisältöä ja mahdollisuuden tehdä edes konsolin ensiasennus ilman verkkoyhteyttä. Microsoft kuitenkin toi kuluttajien iloksi asioita kuten maksullinen verkkopelaaminen, levyt ilman sisältöä, verkkoyhteysvaatimus jopa konsolin ensiasennukseen. Valtavat yrityskaupat normalisoitiin myös tämän hienon pienyrityksen toimesta. Harmi kun Nintendolla aikanaan naurettiin Microsoftin salkkumiehet ulos rakennuksesta, se kun olisi tehnyt parasta kilpailulle. Ajatelkaa nyt, COD, Minecraft, Skyrim ja Mario saman kuukausimaksun takana!

Ihan mahtavaa nähdä tämän kilpailun tasoittuvan sillä, että Microsoft ostaa sen pois. Ihan objektiivisesti tarkasteltuna. T: pelaan vain Xboxilla
Harmi juttu, ettei foorumisofta mahdollista useamman tykkäyksen antamista yhdelle viestille yhdeltä ja samalta käyttäjätunnukselta. Jos mahdollistaisi, niin olisin tälle antanut ainakin kymmenen yläpeukkua kerralla. Erittäin hienosti sanottu ja vedetty asia yhteen.
 
Tässähän juuri alleviivaat sitä miksi Sony argumentoi niinkuin se argumentoi. Heille pelibisnes on suhteessa isompi osuus toiminnasta kuin Microsoftille. Eivät tietenkään halua että 30 prosentin alustaomistajan osuus myytävistä digituotteista ottaisi isoa hittiä sillä, että COD ei olisi siellä myymässä pelejä, season passeja ja mitä ikinä. Reaktio on siis ihan oletettu. Jatkossa CODin markkinointi menisi Xbox edellä ja mahdollisesti muitakin etuja olisi Microsoftin alustoille, vaikka peli pysyisi multiplatformina. Isoimpana etuna tietysti julkaisupäiväksi Game Passiin.

Niin, ja.... ? En olisi odottanutkaan, että Sonyn toimistolla revetään riemusta tämän asian johdosta. Viestissäni alleviivaan pointtisi lisäksi myös sitä, että tässä ei todellakaan ole kyse mistään "kilpailun tasoittumisesta" vaan kirjaimellisesti siitä, että Microsoft ostaa kilpailun pois pala kerrallaan. Yritykset ovat suuruudeltaan aivan eri mittakaavassa, mutta silti tässä nähdään Microsoft jotenkin altavastaajana. Musta värjääntyy valkoiseksi, jos sillä saadaan taas Game Passiin sisältöä. ActiBlizzun tarjonnassa ei ole itselleni mitään korvaamatonta, mutta onhan tällainen pelialan degeneraatio ihan suolesta.
 
Mistäpä tässä nyt edes keskustelemaan. Sony ja Microsoft ovat toistensa isoimpia kilpailijoita alalla, ihan sama mitä Xboxin PR-ukot selittelivät pari vuotta sitten Googlesta ja Applesta. Jos osat olisivat toisinpäin niin Microsoft kirjoittelisi aivan samaa. Bisnestähän tämä on jossa jokainen yhtiö lausunnoissaan ajattelee ainoastaan omaa parasta yhtiölleen.

Sony tietää, että vaikka kuinka Microsoft on lupaillut pitävänsä CoDin multiplatformina, niin se ei vaadi kuin esimerkiksi pieniä viitteitä Game Passin kasvun hiljentymistä jolloin Microsoft laittaa pelisarjan samantien yksinoikeudeksi omalle alustalle.
 
Niin, ja.... ? En olisi odottanutkaan, että Sonyn toimistolla revetään riemusta tämän asian johdosta. Viestissäni alleviivaan pointtisi lisäksi myös sitä, että tässä ei todellakaan ole kyse mistään "kilpailun tasoittumisesta" vaan kirjaimellisesti siitä, että Microsoft ostaa kilpailun pois pala kerrallaan. Yritykset ovat suuruudeltaan aivan eri mittakaavassa, mutta silti tässä nähdään Microsoft jotenkin altavastaajana. Musta värjääntyy valkoiseksi, jos sillä saadaan taas Game Passiin sisältöä. ActiBlizzun tarjonnassa ei ole itselleni mitään korvaamatonta, mutta onhan tällainen pelialan degeneraatio ihan suolesta.
Kohta "perus-persaukinen-Jaska" pääsee pelaamaan Game Passissa kaikki pelit ja konsolit mitä löytyy sun hyllyltä vuosien keräilyjen jälkeen. Eiks ookki kamalaa? :p
 
Niin, ja.... ? En olisi odottanutkaan, että Sonyn toimistolla revetään riemusta tämän asian johdosta. Viestissäni alleviivaan pointtisi lisäksi myös sitä, että tässä ei todellakaan ole kyse mistään "kilpailun tasoittumisesta" vaan kirjaimellisesti siitä, että Microsoft ostaa kilpailun pois pala kerrallaan. Yritykset ovat suuruudeltaan aivan eri mittakaavassa, mutta silti tässä nähdään Microsoft jotenkin altavastaajana. Musta värjääntyy valkoiseksi, jos sillä saadaan taas Game Passiin sisältöä. ActiBlizzun tarjonnassa ei ole itselleni mitään korvaamatonta, mutta onhan tällainen pelialan degeneraatio ihan suolesta.
Missä vaiheessa minä väitin mitään muuta? Postasin julkaisijoiden kommentteja aiheesta, koska tällaisia eivät ole tavanpulliaiset vissiin aikaisemmin päässeet näkemään. Ainakin minusta äärimmäisen mielenkiintoista miten isot julkaisijat näkevät tämän kaupan (ja tietysti muutkin isot kaupat). Ei siis pelkästään miten Sony näkee sen, vaan esim. miten kolmannen osapuolen toimijat sen näkevät. Nämä komissiot ja regulaattorit on juuri siksi siellä, ettei Microsoft tai kukaan mukaan voi ostaa pois koko kilpailua.

Microsoft on pelibisneksessä altavastaaja. Ei ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kun katsotaan markkinaosuuksia, myytyjä laitteita, sisääntuotua rahaa, niin Sony on edellä. Microsoft tuskin haluaa olla altavastaaja ja siksihän se näitä peliliikkeitä tekee.
 
Missä vaiheessa minä väitin mitään muuta? Postasin julkaisijoiden kommentteja aiheesta, koska tällaisia eivät ole tavanpulliaiset vissiin aikaisemmin päässeet näkemään. Ainakin minusta äärimmäisen mielenkiintoista miten isot julkaisijat näkevät tämän kaupan (ja tietysti muutkin isot kaupat). Ei siis pelkästään miten Sony näkee sen, vaan esim. miten kolmannen osapuolen toimijat sen näkevät. Nämä komissiot ja regulaattorit on juuri siksi siellä, ettei Microsoft tai kukaan mukaan voi ostaa pois koko kilpailua.

Microsoft on pelibisneksessä altavastaaja. Ei ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kun katsotaan markkinaosuuksia, myytyjä laitteita, sisääntuotua rahaa, niin Sony on edellä. Microsoft tuskin haluaa olla altavastaaja ja siksihän se näitä peliliikkeitä tekee.

Suorittiko mielestäsi Microsoftin pelibisnes käteiskaupalla tämän kyseisen kaupan? Halutun narratiivin vuoksi halutaan tietenkin tarkastella vain sen pienemmän segmentin toimia, vaikka sen suuremmat toimet (kuten tämä kyseinen kauppa) mahdollistuvat nimeomaan sen isomman kassan kautta. Microsoftilla ei ole maailman 1-3. suurimpana (markkina-arvo, vähän vaihtelua tässä) yrityksenä minkäänlaista altavastaajan statusta tämän mittakaavan vertailussa. Samainen altavastaaja tekee tulosta noin 1,5 vuoden ajalla Sonyn koko markkina-arvon verran.

Vaikka Microsoft pitäisi hallussaan 70%+ pelimarkkinoista, niin tuskin se teidän mielipiteenne siitä muuttuisi mihinkään. Vain Game Passilla on merkitystä.
 
Suorittiko mielestäsi Microsoftin pelibisnes käteiskaupalla tämän kyseisen kaupan? Halutun narratiivin vuoksi halutaan tietenkin tarkastella vain sen pienemmän segmentin toimia, vaikka sen suuremmat toimet (kuten tämä kyseinen kauppa) mahdollistuvat nimeomaan sen isomman kassan kautta. Microsoftilla ei ole maailman 1-3. suurimpana (markkina-arvo, vähän vaihtelua tässä) yrityksenä minkäänlaista altavastaajan statusta tämän mittakaavan vertailussa. Samainen altavastaaja tekee tulosta noin 1,5 vuoden ajalla Sonyn koko markkina-arvon verran.
Tästä syystä sanoin altavastaaja, vaikkakaan ei sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta pelibisneksen numeroiden valossa kyllä.

Jos pelibisneksen voisi valloittaa pelkällä emoyhtiön kassalla, niin miksei se onnistu Googlelta, Applelta tai vaikka Amazonilta? Eikä se muuten ole onnistunut Microsoftiltakaan. Niin kuin täälläkin, kuten monilla muilla foorumeilla jaksetaan mainita, että Microsoft on se ikuinen kolmonen Nintendon ja Sonyn takana.
Vaikka Microsoft pitäisi hallussaan 70%+ pelimarkkinoista, niin tuskin se teidän mielipiteenne siitä muuttuisi mihinkään.
No oma mielipide muuttuisi ainakin sen verran, että kyseessä ei olisi altavastaaja millään mittarilla. Tällä hetkellä tilanne ei kuitenkaan ole tämä.
Vain Game Passilla on merkitystä.
Game Passin merkitys on monisyinen. Sillä on iso merkitys koko pelialaan, niinkuin Sonyn kommentitkin nyt jälleen osoittivat. Sillä on merkitystä pelaajien pelitottumuksiin, kuten Microsoftin lausunnot ovat useampaan otteeseen todenneet. Sillä on merkitystä yksittäisen henkilön pelaamisen budjetointiin, varsinkin jos rahaa ei ole yllin kyllin. Sillä on merkitystä siihen miten pelitilauspalvelut ovat viime vuosina kehittyneet ja varmaan tämä sama trendi jatkuu.

Henkilökohtaisella tasolla tilanne ei ole se, että VAIN Game Passilla on merkitystä, mutta kieltämättä se tekee pelaamisesta halvempaa. En minä harmittele sitä, jos saan lisää pelattavaa jo maksamaani tilauspalveluun. Bethesdan kauppa teki sen, että monet heidän pelinsä tipahtivat Game Passiin kaupan varmistumisen jälkeen. Sama olettama on Activision Blizzardin kaupan kanssa.
 
Jos pelibisneksen voisi valloittaa pelkällä emoyhtiön kassalla, niin miksei se onnistu Googlelta, Applelta tai vaikka Amazonilta? Eikä se muuten ole onnistunut Microsoftiltakaan. Niin kuin täälläkin, kuten monilla muilla foorumeilla jaksetaan mainita, että Microsoft on se ikuinen kolmonen Nintendon ja Sonyn takana.

Näin ei toki ole väitettykään ja ihan turhaan yrität yksinkertaistaa asiaa. Microsoft on tehnyt onnistuneita ratkaisuja, jotka petaavat sitten tietä sille isolla kassalla jyräämiseen. Googlesta ei voi sanoa samaa, kun miettii millainen vitsi Stadiakin on. Amazonilla oli käsittääkseni jokin samanlainen viritelmä suunnitteilla. Eli sentään jonkinlaista pohjaa pitää olla.

Game Passin merkitys on monisyinen. Sillä on iso merkitys koko pelialaan, niinkuin Sonyn kommentitkin nyt jälleen osoittivat. Sillä on merkitystä pelaajien pelitottumuksiin, kuten Microsoftin lausunnot ovat useampaan otteeseen todenneet. Sillä on merkitystä yksittäisen henkilön pelaamisen budjetointiin, varsinkin jos rahaa ei ole yllin kyllin. Sillä on merkitystä siihen miten pelitilauspalvelut ovat viime vuosina kehittyneet ja varmaan tämä sama trendi jatkuu.

Valitettavasti se merkitys ei ole pelkästään positiivinen. Pelialaa se vie koko ajan digitaalisempaan suuntaan, jolloin nähdään aina vain enemmän digital only-koneita ja toisaalta levyjä mihin on tallennettu pelkästään digitaalinen keskisormi. Milloin muulloin pelihistorian aikana on ollut mahdollista ostaa fyysinen julkaisu pelistä, jonka levyversion sisällöllä et välttämättä pääsekään pelaamaan? Budjetti puolestaan on hyvin yksilöllinen asia, pelaaja kun ei sitä Game Passin sisältöä päätä. Keskimäärin olet varmaan oikeassa tässä, kun tarjonnassa on monipuolisesti napanöyhdästä vuosipäivityksiin ja muutama sisäänvetotuote. Tämähän sopii varmasti useimmille.

Tällä hetkellä tarjous voi olla houkutteleva myös niille 1-2 peliä vuodessa ostaville codittajille tai änärittäjille, koska verkkopelistä joudut kuitenkin maksamaan. Näissäkin on siis näennäinen valinnanvapaus saatu rajattua käytännössä samaan lopputulokseen; aina maksat kuukausimaksua, ostit pelin tai käytät vuokrauspalvelua.

Vaikea tälle ilmiölle on löytää vertailukohtaa muualta kuin videovuokrauspalveluista, vaikkei se nyt ihan sopivaa olekaan. Netflix ja kumppanit aloittivat suurella mielenkiinnolla ja kohtalaisella laadulla, mutta nykyään termi Netflix-elokuva on usein synonyymi keskinkertaiselle tuotteelle. Juuri sellainen, minkä katsoo krapulassa tai kun ei keksi muuta tekemistä. Näin uskon näille pelitilauspalveluillekin käyvän (ja on mielestäni jo käynytkin), vaikkei minullakaan sitä kristallipalloa ole. Toisaalta juurikin COD:n siirtyminen Game Passiin edustaisi viimeistään itselleni juuri tätä muutosta; suurella rahalla tehtyä keskinkertaista höttöä, joka kiinnostaa monia muttei maistu oikein miltään.

Toinen juttu mikä tulee mieleen vertailussa videovuokrauspalveluihin/digiin on sisällön muuttuminen jälkikäteen. Onpa sitten taustalla sulkeutuvat lisenssisopimukset tai ylevät tarkastelunäkökulmat vanhoihin sisältöihin vuoden 2022 moraalistandardeilla, niin kulttuurin säilyttämisen näkökulmasta fyysinen media on aina parempi.
 
Valitettavasti se merkitys ei ole pelkästään positiivinen. Pelialaa se vie koko ajan digitaalisempaan suuntaan, jolloin nähdään aina vain enemmän digital only-koneita ja toisaalta levyjä mihin on tallennettu pelkästään digitaalinen keskisormi. Milloin muulloin pelihistorian aikana on ollut mahdollista ostaa fyysinen julkaisu pelistä, jonka levyversion sisällöllä et välttämättä pääsekään pelaamaan? Budjetti puolestaan on hyvin yksilöllinen asia, pelaaja kun ei sitä Game Passin sisältöä päätä. Keskimäärin olet varmaan oikeassa tässä, kun tarjonnassa on monipuolisesti napanöyhdästä vuosipäivityksiin ja muutama sisäänvetotuote. Tämähän sopii varmasti useimmille.
Ei pelkästään positiivinen, mutta merkityksellinen. Digitaalisuus sinänsä on tullut jäädäkseen ja oli jo hyvin vahvana pelialalla ennen Game Passia. Sony taisi juuri raportoida Q1 numeroitaan, jossa digitaaliset ostokset kattoivat melkein 80% kaikista ostoksista. Suuri massa näyttää menevän helppouden perässä. Me fyysisten pelien (ja leffojen) keräilijät jäädään siinä auttamatta kakkoseksi.
Tällä hetkellä tarjous voi olla houkutteleva myös niille 1-2 peliä vuodessa ostaville codittajille tai änärittäjille, koska verkkopelistä joudut kuitenkin maksamaan. Näissäkin on siis näennäinen valinnanvapaus saatu rajattua käytännössä samaan lopputulokseen; aina maksat kuukausimaksua, ostit pelin tai käytät vuokrauspalvelua.
Verkkopelaamisen saa toki halvemmalla ilman Game Pass -tilausta. Eli vanhaan malliin Xbox Live Goldina. Toki Game Passin hinta on tehty sillä tavalla houkuttelevaksi, että jos pelaa yhtään mitään muuta CODin ja änärin lisäksi, niin melkein kannattaa ottaa Game Pass Ultimate, jolla kattaa samalla sen nettipelauksen.
Vaikea tälle ilmiölle on löytää vertailukohtaa muualta kuin videovuokrauspalveluista, vaikkei se nyt ihan sopivaa olekaan. Netflix ja kumppanit aloittivat suurella mielenkiinnolla ja kohtalaisella laadulla, mutta nykyään termi Netflix-elokuva on usein synonyymi keskinkertaiselle tuotteelle. Juuri sellainen, minkä katsoo krapulassa tai kun ei keksi muuta tekemistä. Näin uskon näille pelitilauspalveluillekin käyvän (ja on mielestäni jo käynytkin), vaikkei minullakaan sitä kristallipalloa ole. Toisaalta juurikin COD:n siirtyminen Game Passiin edustaisi viimeistään itselleni juuri tätä muutosta; suurella rahalla tehtyä keskinkertaista höttöä, joka kiinnostaa monia muttei maistu oikein miltään.

Toinen juttu mikä tulee mieleen vertailussa videovuokrauspalveluihin/digiin on sisällön muuttuminen jälkikäteen. Onpa sitten taustalla sulkeutuvat lisenssisopimukset tai ylevät tarkastelunäkökulmat vanhoihin sisältöihin vuoden 2022 moraalistandardeilla, niin kulttuurin säilyttämisen näkökulmasta fyysinen media on aina parempi.
Yhtäläisyyksiä videovuokrauspalveluihn on, mutta sillä erolla, että pelin läpäisy on monesti paljon pidempi projekti kuin elokuvan katsominen. Toisin sanoen pelin pitää kiinnostaa tunteja ja taas tunteja, kun taas huonommankin elokuvan katsomisen voi hoitaa alta pois niin sanotusti olankohautuksella. Tämä "pakottaa" kilpailun lisäksi siihen, että peli ei voi olla täysin paska tai se ei kerää pelaajia. CODin mahdollinen julkaisu Game Passissa ei muuta CODia mitenkään. Se on edelleen sitä samaa suurella rahalla tehtyä verkkoräiskintää yksinpelikampanjan vaihtelevalla menestyksellä.

Sitten taas näitä lisenssijupakoita on ollut jo ennen Game Passia ja pelialan yleisempää digitalisoitumista. Tosin ennen vanhaan tuotteen muuttaminen jälkikäteen tai markkinoilta pois veto ei ollut yhtä helppoa kuin nykyään.
 
Yhtäläisyyksiä videovuokrauspalveluihn on, mutta sillä erolla, että pelin läpäisy on monesti paljon pidempi projekti kuin elokuvan katsominen. Toisin sanoen pelin pitää kiinnostaa tunteja ja taas tunteja, kun taas huonommankin elokuvan katsomisen voi hoitaa alta pois niin sanotusti olankohautuksella. Tämä "pakottaa" kilpailun lisäksi siihen, että peli ei voi olla täysin paska tai se ei kerää pelaajia. CODin mahdollinen julkaisu Game Passissa ei muuta CODia mitenkään. Se on edelleen sitä samaa suurella rahalla tehtyä verkkoräiskintää yksinpelikampanjan vaihtelevalla menestyksellä.
En tiedä onko loppujen lopuksi hirveästi eroa sillä onko TV-sarjan kausi 10 tuntia pitkä tai peli 10 tuntia pitkä. Varmaan kummankin kohdalla kuluttaja nopeasti vaihtaa ohjelmaa/peliä jos ei nappaa.

Jostain vuoden 2028 Call of Dutysta on mielestäni helppo nähdä kuinka ensiksi julkaistaan pelin multiplayer, seuraavalla seosonilla zombiet, sitten sitten sitä seuraavalla joku toinen pelimuoto. Kampanjakin varmaan pitäisi johonkin seosonille mahduttaa.

COD:han on jo pitkään tuskaillut sen kanssa kuinka vuosittain pitää saada se tietty kasa tavaraa levylle oikeuttaakseen vuosittaisen 70 euron hintalapun. Minun mielestäni on helppo ennustaa, että jatkossa pelisarja ottaa Halo Infinite-tyylisen lähestymisen jossa enää ei tarvitse koko pakettia julkaista kerralla vaan nämä julkaisut jaksotetaan vuoden ajalle ja varmistetaan, että COD-pelaajilla on syytä pysyä Game Passin tilaajana läpi vuoden.

Mielestäni voidaan siinä kohtaa kysyä onko pelin laatu ennallaan vaikka ampuminen on yhtä hauskaa kuin ennenkin, mutta kerralla ei saakaan enää samaa määrää pelattavaa tarjolle?
 
COD:han on jo pitkään tuskaillut sen kanssa kuinka vuosittain pitää saada se tietty kasa tavaraa levylle oikeuttaakseen vuosittaisen 70 euron hintalapun. Minun mielestäni on helppo ennustaa, että jatkossa pelisarja ottaa Halo Infinite-tyylisen lähestymisen jossa enää ei tarvitse koko pakettia julkaista kerralla vaan nämä julkaisut jaksotetaan vuoden ajalle ja varmistetaan, että COD-pelaajilla on syytä pysyä Game Passin tilaajana läpi vuoden.

Mielestäni voidaan siinä kohtaa kysyä onko pelin laatu ennallaan vaikka ampuminen on yhtä hauskaa kuin ennenkin, mutta kerralla ei saakaan enää samaa määrää pelattavaa tarjolle?
Tavallaanhan COD on ollut näin pidempään. Uusia karttoja julkaistaan vuoden aikana x kappaletta. Ehkä jopa uusi pelimuoto yksinoikeudella pleikkarille. Tietysti jatkossa voisi olla niin että Game Pass -tilaaja saa jotain ekstra kosmeettista krääsää tai pelin sisäistä valuuttaa. Season pass/battle pass myydään silti erikseen jatkossakin, koska raha. Karttoja julkaistaan entiseen tapaan pitkin vuotta.

Minä siis uskon kyllä, että pääsarjan COD pysyy aikalailla ennallaan, joskin julkaisutahtia höllennetään. Ilmaispelattava battle royale Warzone jatkaa omaa elämäänsä itsenäisenä pelinä ja pääsarjan COD julkaistaan jatkossa joka toinen vuosi. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Season pass/battle pass myydä silti erikseen jatkossakin, koska raha. Karttoja julkaistaan entiseen tapaan pitkin vuotta.
Tämä. Muutenkin paljon nähnyt mm. Ubisoftin pelejä usein PS:n "ilmaisina" plus-peleinä, joille tarjoillaan täysihintaisia DLC -paketteja.
 
Mielenkiinnolla odotan minkälaisen vastaanoton PS-VR saa yleisöltä. Toivottavasti hyvän, on mukava nähdä kunnon vastaiskuja puolin ja toisin. Mutta pelkään kyllä pahoin että tuo on vain pienen porukan juttuja...
Toivottavasti hinta ja saatavuus ovat hyvää luokkaa PSVR2:lla. Olisi mielestäni jo aika kun tämä VR-teollisuus alkaa ottamaan isoja askelia eteenpäin.

Paljon puhutaan nykyään AAA-pelien innovatiivisuuden puutteesta. Mielestäni nykyajan kasvavista teknologiailmiöistä VR:llä on isoin potentiaali tuoda videopeleihin jotain sellaista mitä pelkällä kontrollerilla ja televisiolla ei ole jo pystynyt kokemaan.

Sonya ei ole ikinä voinut teknologiansa suhteen yrityksen puutteesta voinut syyttää. DualSense kontrolleri on tästä viimeisin esimerkki. Tuskin menee paria vuotta pitempää, että haptics ja adaptive triggerit ovat nykypäivää jokaisen konsolivalmistajan kapulassa. Toivottavasti mahdollisesti onnistunut PSVR2:n julkaisu innostaa myös Xboxia ja Nintendoa panostamaan tuohon puoleen myös.
 
Ylös Bottom