Jos pelibisneksen voisi valloittaa pelkällä emoyhtiön kassalla, niin miksei se onnistu Googlelta, Applelta tai vaikka Amazonilta? Eikä se muuten ole onnistunut Microsoftiltakaan. Niin kuin täälläkin, kuten monilla muilla foorumeilla jaksetaan mainita, että Microsoft on se ikuinen kolmonen Nintendon ja Sonyn takana.
Näin ei toki ole väitettykään ja ihan turhaan yrität yksinkertaistaa asiaa. Microsoft on tehnyt onnistuneita ratkaisuja, jotka petaavat sitten tietä sille isolla kassalla jyräämiseen. Googlesta ei voi sanoa samaa, kun miettii millainen vitsi Stadiakin on. Amazonilla oli käsittääkseni jokin samanlainen viritelmä suunnitteilla. Eli sentään jonkinlaista pohjaa pitää olla.
Game Passin merkitys on monisyinen. Sillä on iso merkitys koko pelialaan, niinkuin Sonyn kommentitkin nyt jälleen osoittivat. Sillä on merkitystä pelaajien pelitottumuksiin, kuten Microsoftin lausunnot ovat useampaan otteeseen todenneet. Sillä on merkitystä yksittäisen henkilön pelaamisen budjetointiin, varsinkin jos rahaa ei ole yllin kyllin. Sillä on merkitystä siihen miten pelitilauspalvelut ovat viime vuosina kehittyneet ja varmaan tämä sama trendi jatkuu.
Valitettavasti se merkitys ei ole pelkästään positiivinen. Pelialaa se vie koko ajan digitaalisempaan suuntaan, jolloin nähdään aina vain enemmän digital only-koneita ja toisaalta levyjä mihin on tallennettu pelkästään digitaalinen keskisormi. Milloin muulloin pelihistorian aikana on ollut mahdollista ostaa fyysinen julkaisu pelistä, jonka levyversion sisällöllä et välttämättä pääsekään pelaamaan? Budjetti puolestaan on hyvin yksilöllinen asia, pelaaja kun ei sitä Game Passin sisältöä päätä. Keskimäärin olet varmaan oikeassa tässä, kun tarjonnassa on monipuolisesti napanöyhdästä vuosipäivityksiin ja muutama sisäänvetotuote. Tämähän sopii varmasti useimmille.
Tällä hetkellä tarjous voi olla houkutteleva myös niille 1-2 peliä vuodessa ostaville codittajille tai änärittäjille, koska verkkopelistä joudut kuitenkin maksamaan. Näissäkin on siis näennäinen valinnanvapaus saatu rajattua käytännössä samaan lopputulokseen; aina maksat kuukausimaksua, ostit pelin tai käytät vuokrauspalvelua.
Vaikea tälle ilmiölle on löytää vertailukohtaa muualta kuin videovuokrauspalveluista, vaikkei se nyt ihan sopivaa olekaan. Netflix ja kumppanit aloittivat suurella mielenkiinnolla ja kohtalaisella laadulla, mutta nykyään termi Netflix-elokuva on usein synonyymi keskinkertaiselle tuotteelle. Juuri sellainen, minkä katsoo krapulassa tai kun ei keksi muuta tekemistä. Näin uskon näille pelitilauspalveluillekin käyvän
(ja on mielestäni jo käynytkin), vaikkei minullakaan sitä kristallipalloa ole. Toisaalta juurikin COD:n siirtyminen Game Passiin edustaisi viimeistään itselleni juuri tätä muutosta; suurella rahalla tehtyä keskinkertaista höttöä, joka kiinnostaa monia muttei maistu oikein miltään.
Toinen juttu mikä tulee mieleen vertailussa videovuokrauspalveluihin/digiin on sisällön muuttuminen jälkikäteen. Onpa sitten taustalla sulkeutuvat lisenssisopimukset tai ylevät tarkastelunäkökulmat vanhoihin sisältöihin vuoden 2022 moraalistandardeilla, niin kulttuurin säilyttämisen näkökulmasta fyysinen media on aina parempi.