Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Miksi näistä listoista jätetään lähes aina Gears Tactics pois? Jos en ihan väärin muista, niin se jopa julkaistiin samana päivänä kuin Xbox Series -konsolit, joten on ihan kelpo peli mukaan listoille. Deathloop ja Ghostwire Tokyo aiheuttaa myös hieman hymähdystä, mutta onhan ne kieltämättä tällä hetkellä konsoliyksinoikeuksia. Ja jos PS5:llä mainitaan joku Destruction AllStars, niin eikö Xboxin puolella voi mainita vaikkapa Shreddersiä tai The Gunkia tai Groundedia? No, nämä on näitä.
Groundedin koko versio ei taida olla vielä ulkona, joten siitä syystä se varmaan listalta uupuu.

Mitä tulee muihin peleihin, niin tässä on varmaan Tom'sguide käyttänyt artikkelissaan mainitsemiaan kriteerejä (uusi peli tunnetulta studiolta) jonka myötä pelejä on pudonnut pois molemmilta alustoilta. Gears Tactics tosin hieman omituista jättää pois listalta. Mutta jos puuttuu Xboxin puolelta pelejä, niin myös pleikkarilta puuttuu vaikkapa Sifu ja varmaan moni muukin pienemmän studion peli joita listailit Xboxin puolelta.

Eihän tuo lista nyt mikään täydellinen ole, mutta vaikka Xboxille pari peliä listaan lisäisikin, niin fakta kyllä edelleen säilyy, että pleikkarin puolella tuo pelien ilmestyminen current gen alustoille on ollut huomattavasti parempaa kuin Xboxilla. Ja taitaa tuo ero ainoastaan kasvaa pleikkarin hyväksi jos tämä lista vaikka joulun jälkeen väsättäisiin.
 
Groundedin koko versio ei taida olla vielä ulkona, joten siitä syystä se varmaan listalta uupuu.

Mitä tulee muihin peleihin, niin tässä on varmaan Tom'sguide käyttänyt artikkelissaan mainitsemiaan kriteerejä (uusi peli tunnetulta studiolta) jonka myötä pelejä on pudonnut pois molemmilta alustoilta. Gears Tactics tosin hieman omituista jättää pois listalta. Mutta jos puuttuu Xboxin puolelta pelejä, niin myös pleikkarilta puuttuu vaikkapa Sifu ja varmaan moni muukin pienemmän studion peli joita listailit Xboxin puolelta.

Eihän tuo lista nyt mikään täydellinen ole, mutta vaikka Xboxille pari peliä listaan lisäisikin, niin fakta kyllä edelleen säilyy, että pleikkarin puolella tuo pelien ilmestyminen current gen alustoille on ollut huomattavasti parempaa kuin Xboxilla. Ja taitaa tuo ero ainoastaan kasvaa pleikkarin hyväksi jos tämä lista vaikka joulun jälkeen väsättäisiin.
Tässäpä se juuri onkin. Mitkä kaikki ajalliset yksinoikeudet laskee mukaan ja mitkä ei. En kiistänyt etteikö pleikkarilla olisi enemmän yksinoikeuksia, mutta silti listan saa näyttämään hyvin eriltä kun valitsee mitkä pelit listaa.

Näitä indie ja AA pelejä on molemmilla puolilla, jotka ainakin siis omaan makuun ovat monesti kiinnostavampia kuin ison budjetin pelit.

Jos ja kun ensi kevään aikana tulee Forza Motorsport ja Starfield, niin ison budjetin pelien sarake kasvaa myös Xboxin puolella.

PC:n omistajan tosin nämä yksinoikeuslaarit kapenevat entisestään. Pleikkarille jää jokunen mutta tuntuu kokoajan vähenevän, Xboxille ei yhtään ja Nintendolle paljon.

Nytkin nämä pleikkarin yksinoikeuksina olevat isomman profiilin AA pelit Kena, Sifu ja tuleva Stray ovat kaikki pelattavissa PC:llä juuri sillä ohjaimella jolla haluan pelata. Kena oli muuten hyvä.
 
Huvittavaa nämä Sonyn ja Microsoftin "yksinoikeuspelien" listat, kun siinä kilpaillaan vaan toisesta sijasta. Jos konsoleita vertaillaan aitojen yksinoikeuspelien määrällä, joita ei muille alustoille saa, niin voittaja on Nintendo ilman pienintäkään epäillystä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä se juuri onkin. Mitkä kaikki ajalliset yksinoikeudet laskee mukaan ja mitkä ei. En kiistänyt etteikö pleikkarilla olisi enemmän yksinoikeuksia, mutta silti listan saa näyttämään hyvin eriltä kun valitsee mitkä pelit listaa.
Mielestäni listan pointti ei juurikaan muutu miksikään jos vaikka sen Deathloopin ja Ghostwiren sieltä ottaakin pois pleikkarilta. Puhutaan silti moninkertaisesta määrästä AAA-pelejä pleikkarin hyväksi. AAA-pelit ovat kumminkin suurimmalla osalle meistä niitä ikimuistoisimpia pelejä jos katsoo vaikkapa jokaisen meidän all time pelilistaa. Siinä mielessä ihan ymmärrettävää miksi nämä nostetaan isommin jalustalle kuin pienemmät pelit joidenka joukosta myös eittämättä helmiä löytyy.

Jos ja kun ensi kevään aikana tulee Forza Motorsport ja Starfield, niin ison budjetin pelien sarake kasvaa myös Xboxin puolella.
Näinhän se on, että varmasti tulevina vuosina Xbox myös kiihdyttää julkaisutahtiaan AAA-pelien suhteen. Tällä hetkellä reilu puolitoista vuotta konsolien julkaisusta tilanne on vain vielä tämä.
 
Näinhän se on, että varmasti tulevina vuosina Xbox myös kiihdyttää julkaisutahtiaan AAA-pelien suhteen. Tällä hetkellä reilu puolitoista vuotta konsolien julkaisusta tilanne on vain vielä tämä.

Toisaalta tilanne on pelien suhteen myös Xboxilla aivan hyvä. Laadukasta pelattavaa riittää enemmän kuin ehtii pelata.

Tällaisilla listauksilla ei ole arvoa kuin kovimmille fanipojille ja korporaatioiden sikaportaille. Imo, mitä vähemmän yksinoikeuksia sen parempi meille pelaajille.

E:Hmm korporaatioiden sikaporras? Oli tarkoitus sanoa sikariporras, mutta ehkä se menee näinkin...
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta tilanne on pelien suhteen myös Xboxilla aivan hyvä. Laadukasta pelattavaa riittää enemmän kuin ehtii pelata..

Varmasti on pelattavaa riittänyt. Mutta jos vertaa pleikkarin tahtia mitä tulee pelien tuomiseen omalle alustalle, niin voitaneen todeta, että myös Xboxilla pystyttäisiin vieläkin parempaan. Rahasta se ei ainakaan ole kiinni.

Tällaisilla listauksilla ei ole arvoa kuin kovimmille fanipojille ja korporaatioiden sikaportaille. Imo, mitä vähemmän yksinoikeuksia sen parempi meille pelaajille
Ei se nyt ihan näinkään mene. Tuskin tarvitsee olla fanipoika jotta pystyy arvostamaan sitä, että pelejä pystytään tuomaan uudelle alustalle ihmisten pelattavaksi. Enemmän pelattavaa on aina parempi. Tämän näkee jo siitä kuinka ihmisiä kyrsii kun joku peli viivästyy. Ihmiset haluavat uusilla konsoleillaan pelata uusia pelejä mahdollisimman pian.
 
Ei se nyt ihan näinkään mene. Tuskin tarvitsee olla fanipoika jotta pystyy arvostamaan sitä, että pelejä pystytään tuomaan uudelle alustalle ihmisten pelattavaksi. Enemmän pelattavaa on aina parempi. Tämän näkee jo siitä kuinka ihmisiä kyrsii kun joku peli viivästyy. Ihmiset haluavat uusilla konsoleillaan pelata uusia pelejä mahdollisimman pian.
Tästä voidaan olla samaa mieltä. Enkä tällaista ikinä väittäisikään fanipoikaluksi. Kritisoin aivan eri asiaa aiemmassa viestissäni.
 
Tästä voidaan olla samaa mieltä. Enkä tällaista ikinä väittäisikään fanipoikaluksi. Kritisoin aivan eri asiaa aiemmassa viestissäni.
Minun mielestä ihan asiallinen oli tuo Tom'sguiden artikkeli. Ei tuotu omia mielipiteitä juurikaan esille vaan listattiin asiat niin kuin ne ovat. Lopussa annettiin vielä erityismaininta Xboxille (ja Nintendolle) indie-puolen toiminnasta. Se oli ehkä artikkelin ainut kannanotto, muuten puhuttiin puhtaista faktoista.

Tietenkin joitakin fanipoikia voi harmittaa tuollaiset listaukset jos ne vaikka asettavat oman suosikkialustan huonoon valoon, mutta tuskinpa Tom'sguidella oli tuossa silti sen enempää tarkoitus lietsoa fanisotaa. Ainakaan sen enempää kuin Digital Foundryn ukoilla joidenka artikkelia koskeva uutinen tänne linkattiin. Syystä tai toisesta koit ainoastaan toisen näistä artikkeleista kritisoimisen arvoiseksi. :)
 
Tietenkin joitakin fanipoikia voi harmittaa tuollaiset listaukset jos ne vaikka asettavat oman suosikkialustan huonoon valoon, mutta tuskinpa Tom'sguidella oli tuossa silti sen enempää tarkoitus lietsoa fanisotaa.
Nyt taisit saada pointistani puoliksi kiinni! Ehkä vähän vahingossa, mutta kaikki lasketaan.

Eiköhän Tom's guide tiennyt tasan tarkkaan mitä teki, kun tarjoaa ammuksia fanipojille. Sivuston klikkimäärät nousuun ja mainostulot kotiin? Tai ehkä minä olen vain liian kyyninen?

Dirty Harry totesi jo aikanaan, että tällaiset listaukset on kuin persreikiä, jokaiselta löytyy oma.
 
Eiköhän Tom's guide tiennyt tasan tarkkaan mitä teki, kun tarjoaa ammuksia fanipojille. Sivuston klikkimäärät nousuun ja mainostulot kotiin? Tai ehkä minä olen vain liian kyyninen?
Tom's Guide ei pystynyt pitämään edes omista kriteereistään kiinni pelejä listatessaan. Se ei olisi sitä lopputulemaa mihinkään muuttanut, että pleikkarilla on enemmän konsoliyksinoikeuksia, mutta kai se olisi syytä listata samoilla kriteereillä molemmille konsoleille?

Kuten nähdään niin raflaava artikkeli herättää keskustelua ja sitä kautta rahat kotiin. Kyllä ne siellä sivustolla varmasti tietävät mitä tekevät.
 
Tiedämme kyllä varmaan kaikki miksi tomsguiden artikkelia nähtiin tarpeelliseksi kritisoida turhana konsolisodan lietsomisena, mutta esimerkiksi linkattua Digital Foundryn otantaa konsolien suorituskyvystä ei nähty samalla tapaa tarpeelliseksi kritisoida vaikka molemmissa kirjoiteltiin faktojen perusteella asioista. Läpinäkyvää toimintaa.
 
Tiedämme kyllä varmaan kaikki miksi tomsguiden artikkelia nähtiin tarpeelliseksi kritisoida turhana konsolisodan lietsomisena, mutta esimerkiksi linkattua Digital Foundryn otantaa konsolien suorituskyvystä ei nähty samalla tapaa tarpeelliseksi kritisoida vaikka molemmissa kirjoiteltiin faktojen perusteella asioista. Läpinäkyvää toimintaa.
Toinen tulos perustui Digital Foundryn tekemiin teknisiin analyyseihin ja toinen Tom's Guiden artikkelin kirjoittajan itse päättämiin sääntöihin, joita ei edes itse pelejä listatessaan noudattanut. Siitä voi sitten jokainen päätellä kumpi on järkevämpää faktaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen tulos perustui Digital Foundryn tekemiin teknisiin analyyseihin ja toinen Tom's Guiden artikkelin kirjoittajan itse päättämiin sääntöihin, joita ei edes itse pelejä listatessaan noudattanut. Siitä voi sitten jokainen päätellä kumpi on järkevämpää faktaa.
Ja mitkäköhän olivat ne Digital Foundryn kiveen kirjoitettu kriteerit sille mitkä pelit ovat tarpeeksi lähellä toisiaan ja mitkä ei. Samalla tapaa heilläkin on siellä omat säännöt joidenka perusteella pelejä rankataan.

Minun mielestäni on täysin järkeenkäypä kriteeri tehdä lista tunnetuista isoista current gen excluista. Tällä tapaa lista ei kasva monen kymmenen pelin kokoiseksi listaksi eikö sisällä pelejä joista emme ole välttämättä edes kuulleet.

Ja ollaanpa nyt rehellisiä itsellemme, ne isot AAA-exclut ovat niitä jotka suurinta osaa meistä eniten kiinnostavat. Näiden tunnettujen exclujen perusteella on ennenkin määritelty konsolit ja mitenkä ne vertautuvat keskenään. Nytkö se on yhtäkkiä huono kriteeri listata pelejä? Just just. :rolleyes:
 
Ja mitkäköhän olivat ne Digital Foundryn kiveen kirjoitettu kriteerit sille mitkä pelit ovat tarpeeksi lähellä toisiaan ja mitkä ei. Samalla tapaa heilläkin on siellä omat säännöt joidenka perusteella pelejä rankataan.

Minun mielestäni on täysin järkeenkäypä kriteeri tehdä lista tunnetuista isoista current gen excluista. Tällä tapaa lista ei kasva monen kymmenen pelin kokoiseksi listaksi eikö sisällä pelejä joista emme ole välttämättä edes kuulleet.

Ja ollaanpa nyt rehellisiä itsellemme, ne isot AAA-exclut ovat niitä jotka suurinta osaa meistä eniten kiinnostavat. Näiden tunnettujen exclujen perusteella on ennenkin määritelty konsolit ja mitenkä ne vertautuvat keskenään. Nytkö se on yhtäkkiä huono kriteeri listata pelejä? Just just. :rolleyes:
Digital Foundry testaa mittavia asioita. Resoluutiota, ruudunpäivitystä ja niin edelleen. Näiden perusteella he pelejä rankkaavat.

AAA-pelien listaus ei ole mikään huono tapa, vaikka se ei tosiaan omaan makuun täysin osukaan. Mutta edes silloinkaan tuo Tomin lista ei ole kunnossa. Sieltä puuttuu nyt ihan ensimmäiseksi Gears Tactics ja sitten siellä on AAA-pelinä joku Destruction AllStars ja Astro's Playroom.

Lisäksi jos taivaanmerkit pitävät yhtään paikkansa, niin Deathloop tippuu listalta muutaman kuukauden päästä ja Ghostwire sitten ensi keväänä. Toki juuri tällä hetkellä ne ovat konsoliyksinoikeuksia, mutta silti Microsoftin pelien listaaminen pleikkarin puolella hieman hymyilyttää.
 
Digital Foundry testaa mittavia asioita. Resoluutiota, ruudunpäivitystä ja niin edelleen. Näiden perusteella he pelejä rankkaavat.

AAA-pelien listaus ei ole mikään huono tapa, vaikka se ei tosiaan omaan makuun täysin osukaan. Mutta edes silloinkaan tuo Tomin lista ei ole kunnossa. Sieltä puuttuu nyt ihan ensimmäiseksi Gears Tactics ja sitten siellä on AAA-pelinä joku Destruction AllStars ja Astro's Playroom.

Lisäksi jos taivaanmerkit pitävät yhtään paikkansa, niin Deathloop tippuu listalta muutaman kuukauden päästä ja Ghostwire sitten ensi keväänä. Toki juuri tällä hetkellä ne ovat konsoliyksinoikeuksia, mutta silti Microsoftin pelien listaaminen pleikkarin puolella hieman hymyilyttää.

Ainoa asia mikä tässä hymyilyttää on se, että merkkiuskollisimmat käyttäjät kuvittelevat ja ilmeisesti uskovat itsekin tarkastelevansa asioita objektiivisesti. Näitä klikkiotsikoita ja mittausartikkeleita voidaan vääntää omiin tarkoituksiin miten vain. Voisihan noista sanoa niinkin, että toisessa artikelissa erot on todettavissa suurennuslasilla ja erillisellä mittauslaitteistolla, kun toisessa erot ovat ihan omin silmin havaittavia. Ja taas vaaka kääntyy. Seuraavaksi varmaan kiistellään siitä, kummassa konsolissa on enemmän sinisiä led-valoja tai mustaa väriä pinta-alaan suhteutettuna. Mutta koska tämä meikäläisen tyyli on erään sankarin mielestä haittafanitusta, sytytän kynttilän molempien monikansallisten yhtiöiden alttarille tasapuolisuuden nimissä.
 
Ainoa asia mikä tässä hymyilyttää on se, että merkkiuskollisimmat käyttäjät kuvittelevat ja ilmeisesti uskovat itsekin tarkastelevansa asioita objektiivisesti.
Minä olen varmaan tällainen merkkiuskollinen käyttäjä, vai? Siinä mielessä ainakin yritin katsoa tuota Tomin listaa objektiivisesti, että samoilla kriteereillä lisättäisiin tai oltaisiin lisäämättä pelejä molemmille puolille. Sitä ei nyt tapahtunut, joten siksi kritiikki.

Itse tosiaan listaisin myös AA-pelejä ja indiepelejä, koska ne kutkuttaa omaa makuhermoa monesti selvästi enemmän kuin varman päälle pelaavat isomman budjetin pelit.
 
Minä olen varmaan tällainen merkkiuskollinen käyttäjä, vai? Siinä mielessä ainakin yritin katsoa tuota Tomin listaa objektiivisesti, että samoilla kriteereillä lisättäisiin tai oltaisiin lisäämättä pelejä molemmille puolille. Sitä ei nyt tapahtunut, joten siksi kritiikki.

Itse tosiaan listaisin myös AA-pelejä ja indiepelejä, koska ne kutkuttaa omaa makuhermoa monesti selvästi enemmän kuin varman päälle pelaavat isomman budjetin pelit.

No tuosta tuskin tarvitsee edes vääntää, eikä se tähän ketjuun muutenkaan kuulu laajemmin. Se nyt on jokaisen omassa harkinnassa, että onko se merkkiuskollisuus hyvä, huono vai neutraali asia.
 
No tuosta tuskin tarvitsee edes vääntää, eikä se tähän ketjuun muutenkaan kuulu laajemmin. Se nyt on jokaisen omassa harkinnassa, että onko se merkkiuskollisuus hyvä, huono vai neutraali asia.
Olen tänä vuonna pelannut varmaan yhtä paljon Nintendo Switchillä ja PC:llä/Steam Deckillä kuin Xboxilla. Joten ehkä olen merkkiuskollinen siinä, etten pelaa kovinkaan paljon pleikkarilla. :D

Kaikilla meillä on suosikkilaitteet tai ainakin jonkin sortin preferenssi millä laitteella pelejä tykkää pelata. Siihen voi vaikuttaa pelikaverit, ohjain, elämäntilanne (laitteen kannettavuus), laitteen käyttökokemus ja ominaisuudet ja tietysti ne pelit.
 
Viimeksi muokattu:
Digital Foundry testaa mittavia asioita. Resoluutiota, ruudunpäivitystä ja niin edelleen. Näiden perusteella he pelejä rankkaavat.
Niin mutta mitkä ovat ne kiveen hakatut kriteerit millä tehdään se erottelu, että juuri se ja se peli on parempi toisella alustalla sen sijaan, että se menee siihen kategoriaan jossa pelit ovat käytännössä saman vertaisia eikä voittajaa löydy. Montako pixeliä pitää olla enemmän toiselle ruudulla jotta lopputulokseen päästään?

En minä sitä väitä etteikö Xbox näistä suurimmasta osasta varmasti voittajana selviytyisi, mutta pointti onkin, että samalla tapaa DF on tehnyt omat säännöt joidenka perusteella vaikkapa isompi resoluutio on tärkeämpi kuin tasainen framerate, latausaika, screen tearing tai kontrollerin käyttäytyminen pelissä. Tuskin jokaisessa pelissä josta selvä voittaja löytyi, toinen alusta oli joka osa-alueella parempi. Toisin sanoen myös DF:llä oli omat säännöt tässä mitenkä pelit rankataan. Selvempää olisi rankata pelit resoluution, FPS:n, latausaikojen yms. mukaan erikseen.

Lisäksi jos taivaanmerkit pitävät yhtään paikkansa, niin Deathloop tippuu listalta muutaman kuukauden päästä ja Ghostwire sitten ensi keväänä. Toki juuri tällä hetkellä ne ovat konsoliyksinoikeuksia, mutta silti Microsoftin pelien listaaminen pleikkarin puolella hieman hymyilyttää.
Onhan se hieman huvittavaa monessakin mielessä, että näin on käynyt jossa Microsoftin omat studiot julkaisevat kovasti kaivattuja AAA-yksinoikeuspelejä ainoastaan vieraalle alustalle, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että pleikkari näistä peleistä maksoi jotta ne saatiin tuotua omaan ekosysteemiin current gen peleinä ihmisten pelattavaksi ja niitä ei listan luomisen aikaan pysty Xboxilla pelaamaan. Listan tarkoitushan oli erotella nämä pelit joita ei toisella alustalla pysty pelaamaan.
 
Niin mutta mitkä ovat ne kiveen hakatut kriteerit millä tehdään se erottelu, että juuri se ja se peli on parempi toisella alustalla sen sijaan, että se menee siihen kategoriaan jossa pelit ovat käytännössä saman vertaisia eikä voittajaa löydy. Montako pixeliä pitää olla enemmän toiselle ruudulla jotta lopputulokseen päästään?

En minä sitä väitä etteikö Xbox näistä suurimmasta osasta varmasti voittajana selviytyisi, mutta pointti onkin, että samalla tapaa DF on tehnyt omat säännöt joidenka perusteella vaikkapa isompi resoluutio on tärkeämpi kuin tasainen framerate, latausaika, screen tearing tai kontrollerin käyttäytyminen pelissä. Tuskin jokaisessa pelissä josta selvä voittaja löytyi, toinen alusta oli joka osa-alueella parempi. Toisin sanoen myös DF:llä oli omat säännöt tässä mitenkä pelit rankataan. Selvempää olisi rankata pelit resoluution, FPS:n, latausaikojen yms. mukaan erikseen.


Onhan se hieman huvittavaa monessakin mielessä, että näin on käynyt jossa Microsoftin omat studiot julkaisevat kovasti kaivattuja AAA-yksinoikeuspelejä ainoastaan vieraalle alustalle, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että pleikkari näistä peleistä maksoi jotta ne saatiin tuotua omaan ekosysteemiin current gen peleinä ihmisten pelattavaksi ja niitä ei listan luomisen aikaan pysty Xboxilla pelaamaan. Listan tarkoitushan oli erotella nämä pelit joita ei toisella alustalla pysty pelaamaan.
Ihmisethän on vuosikymmeniä postaillut esim. foorumeille siitä miten konsolit erottuvat toisistaan testien perusteella. Tuliko tästä nyt jotenkin väheksyttävämpi/foliohattumaisempi asia kun 90% testien tuloksista onkin ollut parempia "vastustajan" laatikossa?

Hyvin on näyttänyt täällä maistuvan parin FPS:än nylgytys silloin kun se on parempi oman lootan kohdalla ja sitä paitsi hieno hommahan tuo on että tuollaisia testejä tehdään niin saadaan loppu sille väittelylle kumpi se tehokkaampi laite nyt olikaan.
 
Ylös Bottom