Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 Manager 22

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
1657264630152.png

Nimi: F1 Manager 22
Kehittäjä: Frontier Developments
Julkaisija: Frontier Developments
Alustat: PC, PS5, PS4, Xbox Series X|S, Xbox One
Lajityyppi: managerointi
Julkaisu: 30.8.2022 (ennakkotilaus early access 25.8.2022)
Kotisivut: https://www.f1manager.com/

Steamin pelisivulta lainattu esittely
Jätä jälkesi Formula 1® ‑maailmaan virallisesti lisensoidussa F1® Manager 2022 ‑pelissä. Ryhdy valitsemasi valmistajan tiimipäälliköksi ja kokoa tallisi vuoden 2022 kuljettajista ja henkilöstöstä. F1® Manager 2022 on enemmän kuin pelkkä peli – täyden F1®-lisenssin ja aidontuntuisen grafiikan ansiosta se on realistinen managerointikokemus.

Uratila – nouse huipulle​

Kirjoita uusi luku uuden uljaan Formula 1® ‑aikakauden historiankirjoihin. Valitse oma F1®-tallisi ja ohjasta se kunniaan kauden 2022 virallisissa kisoissa. Aloita lähtöruudukon perältä tai valtaa paalupaikka – F1® Managerissa valinta on omissa käsissäsi. Tavoitteenasi on tehdä vaikutus johtoryhmään saavuttamalla kausitavoitteet ja pitkän aikavälin tavoitteet ja turvata tallin menestys vuosiksi eteenpäin.

Päämaja – rakenna oma tiimisi​

Auton rakentamisesta vastaava insinööritiimi on kilpatallin sydän. Kisojen välillä tehtävänäsi on ohjata päämajassa työskentelevän tiimin toimintaa. Valvo tähtikuljettajiesi ja muun henkilöstön suorituksia, pidä talous kunnossa ja hanki lisäetua tuleviin kisoihin värväämällä nousevia lahjakkuuksia kilpailevista talleista.

Tehdas – rakenna huippuauto​

Saat käyttöösi vuoden 2022 näyttävät uuden automallin ja pääset kisaamaan lähempänä vastustajiasi kuin koskaan ennen. Valmistaudu kisoihin kehittämällä uusia osia autoon. Voit valita tulevien ratojen perusteella, mihin haluat insinööriesi keskittyvän. Rakennatko autoa tasapainoisesti, panostatko sen heikompien ominaisuuksien kehittämiseen vai satsaatko kaiken puhtaaseen suorituskykyyn?

Kisa – laadi kisastrategia ja toteuta se​

Kisa on hallinnassasi lähtövalojen sammumisesta ruutulipun heilahdukseen. Vastaa kaikista varikkostrategiaan liittyvistä päätöksistä rengasvalinnoista kuljettajaviestintään. Hyvin suunniteltu strategia on välttämätön, mutta sinun on kyettävä myös mukautumaan dynaamisesti muuttuviin kisatapahtumiin, kuten sää- ja rataolosuhteiden muutoksiin. Koe virallisten F1®-kisojen tunnelma hyperrealistisina, TV-lähetysten tasoisella kuvanlaadulla esitettyinä simulaatioina.

Julkistustraileri


Pelikuvatraileri


Tää näyttää aivan jumalattoman hyvältä:

joku sais tehdä ketjun, en jaksa kännykällä räpeltää.

Ketju pystyssä :)
 
Peli julkaistu eilen ja arvostelut ulkona. Ihan pätevä peli tämä taitaa olla. *hiiren kursori hapuilee Lisää ostoskoriin -nappia*


Onko joku foorumilaisista tämän jo ostanut? Jos on, niin kokemuksia kehiin.
 
Arvostelut näytti hyvältä mutta kun kävi lukemassa steam arvosteluja niin peli vaikuttaa bugiselta ja tekoälyä haukuttu. Varmaan vois kovasta alesta ostaa ja kokeilla.
 
Striimeistä olen katsellut että bugeja löytyy enkä ole siksi vielä itse hommannut.. renkaat ym ei tunnu vaikuttavan realistisesti.
 
Peli julkaistu eilen ja arvostelut ulkona. Ihan pätevä peli tämä taitaa olla. *hiiren kursori hapuilee Lisää ostoskoriin -nappia*


Onko joku foorumilaisista tämän jo ostanut? Jos on, niin kokemuksia kehiin.
Oon hankkinut. Ihan hyvää viihdettä, mutta paljon häiritseviä asioita, jotka nakertaa peli-iloa.

Kovacsin mainitsema renkaiden kuluma on yksi isoimmista ongelmista, nimittäin kuluneet kumit on iha yhtä nopeat ku uudet nakit pinkasta. Vasta alle 30 prosentin kuluma hidastaa vauhtia. Samaten ero softien, mediumien ja hardien välillä on ihan olematon. Käytännössä ei oo siis mitään iloa yrittää edes mitään erityisiä taktiikoita, vaan yks stoppi on se way-to-go. Sateella ilmeisesti myös ei toimi renkaat oikein, mutta en tätä ite oo vielä huomannut. Quali on iha turha, koska kaikki kuskit ajaa liki samat ajat Q1, Q2 ja Q3. Näkee jo Q1 perusteella kuka menee jatkoon jne.

Ruuhkat on ehkä isoin tekijä kisassa ja DRS-junat tulee tutuiksi. Näin on toki oikeassakin elämässä välillä, nii kai tää on iha ok.

Paljon on myös hyviä juttuja, paljon näperreltävää ja tehtävää ja esimerkiksi äänet on tosi hyvät. Kuskeja on kiva scoutata ja kehittää ja tulevia osia rakentaa ja suunnitella. Katotaan nyt ku saa ekan kauden pakettiin että miltä season 2 näyttää ja muuttuuko esim voimasuhteet. Sellane 3/5 kokemus tällä hetkellä.
 
Isoin ongelma tossa on ollut muutaman kisan jälkeen se, että omalla tekemisellä ei ole juuri merkitystä. Polttoaineen säästö ei toimi, voi myös pitää välillä täysillä ja polttoaine ei kulu. Renkaiden ero käytännössä nolla, mutta välillä myös vaikka loppuunajetut kovat on nopeammat kuin uudet softit jne.

Kaiken kaikkiaan todella vaisu esitys alun innostuksen jälkeen ja kännyköistä tuttu manageri peli tuotu vaan aidolla lisenssillä ja 3D graffoilla pc:lle/konsoleille.
En tälläisenään suosittelisi.
 
Vaimo oli jälleen kerran paras vaimo. Oli ostanut tämän minulle. Tietää että miehensä on formulahullu. :D

Eilen ennen IRL formulaa ja sen jälkeen tuli pelattua. Aloitin Ferrarin peräsimessä, kun siellä on nyt viime aikoina oikean elämän formuloissa sössitty strategisesti enemmän ja vähemmän. Kaksi kisaviikonloppua takana ja yllättävän vaihderikasta ajamista.

Lähdin kauden ensimmäiseen kisaan ihan tarkoituksessa kahdelle toisistaan eroavalla taktiikalla. Leclercille kaksi pysähdystä soft --> medium --> soft ja Sainzille yksi pysähdys medium --> hard. Lähtöruudut kisaan oli Leclerc P2 ja Sainz P4. Ferrarit ja Redbullit irtautuivat aika nopeasti muista. Leclerc ja Verstappen ohittelivat jokusen kerran toisiaan kärjessä. Annoin välillä Push komentoja ja välillä jäähdyteltiin. Mitään eroa ei saanut näiden kahden välille aikaiseksi. Sainzille sanoin, että ajele rauhassa ja säästä renkaita. Pysyi neljäntenä, mutta ihan isku etäisyydellä. Kun sitten soft kuskit ( kaikki kolme muuta kärjestä paitsi Sainz menivät varikolle, niin annoin Sainzille vähän enemmän vapauksia ajaa kovempaa. Mediumeissa oli ehkä joku 35% jäljellä ja Sainz ajoi käskyllä "Agressive" vai mikä onkaan, niin teki sitten ajovirheen. Mutka pitkäksi ja takana oleva kolmikko kavensi eroa noin kymmeneen sekuntiin. Sitten Sainz varikolle ja Hardit alle. Kärkikolmikko karussa hitusen, mutta heillä vielä toinen pysähdys tekemättä. Sainz ajoi semikovaa mutta varovasti. Kärjessä kamppailtiin, mutta ajettiin myös kovaa. Sitten tuli muiden aika tulla toistamiseen varikolle. Sainz kärkeen noin kymmenen sekunnin erolla. Leclerc toisena uudet softit alla. Sanoin Sainzille, että saa ajaa vähän kovempaa. Mutta niin sanoin Leclercillekin, kun Verstappen edelleen hiosti niskassa. Leclerc pystyi tekemään pientä kaulaa Maxiin ja otti samalla Sainzia kiinni. Ero kuroutui umpeen, ja Leclerc meni helpohkosti tallikaveristaan ohi. Lopputulos Ferrari 1-2, mutta kahden pysähdyksen taktiikka oli tällä kertaa voittava.

Sai miettiä kuitenkin pitkin kisaa milloin himmailla ja milloin puskea. Niin renkaiden kannalta kuin myös bensan riittävyyden. Kun tämä kaikki piirtyy ruudulle kuin oikea F1 lähetys, niin kyllä siinä fanilla pyörii sukat jalassa. Tässä tekee lisenssi todella paljon esim. kun vertaa muuten varsin hyvään Motorsport Manageriin. Valikoissa näpertely ja kehitystyö yms yms. on aika samaa, mutta kisatapahtuma oikealla F1 lisenssi on niin paljon siistimpi. Kuskien ja kisainssien oikeista radiokeskusteluista napatut ääniklipit luovat mahtavasti tunnelmaa, kuin myös kaikki kisalähetyksistä tutut logot ja kamerakuvakulmat.

En kokenut ainakaan kahden kisan perusteella saman tyyppisiä ongelmia, kuin mistä @Omenanraato ylemmässä viestissä mainitsee. Bensa kului ja renkailla oli merkitystä. ERS:n käyttö sai niin ikään taktikoida. Pelaan Xbox versiota, jos sillä sitten on jotain vaikutusta mahdollisiin bugeihin.

Lisää tunteja alle, mutta ainakin tähän mennessä on kyllä vastannut tämän formulafanin huutoon, vaikkei varmaan se kaikista syvällisin managerointipeli olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se bensa välillä kuluukin, mut sit välillä voi olla +0,5 kierrosta puolivälissä kisaa ja saat pitää täysillä ilman vaikutusta. Sama juttu rengastaktiikassa. Välillä voi toisella mennä ihan ok ja toisella kuskilla asetus voi olla mitä vaan ja se menee samaa käyrää.

Ja softien ja hardien välinen ero on täysin olematon kierrosajoissa ja se on ollut ihan kaikissa videossakin läsnä mitä YouTubesta katsellut.

Isoin ongelma tossa on, että mitä useamman kisan pelaa, sitä enemmän alkaa tuntumaan ettei omalla tekemisellä ole merkitystä. Taktiikoilla, kuskien käskytyksellä tai muulla.
 
Kyllä bensa kuluu ja sitä voi joutua säästämään. Se luku mikä ruudulla näkyy nii kertoo sen paljonko bensaa tulee olemaan kisan lopussa, jos ajaa sen hetkisillä spekseillä loppuun. Siellä voi siis pidemmän aikaa olla +0.5 tai mitä lie, mutta kyllä bensa kuluu koko ajan. Tämä siis vahvistettiin ja selitettiin pelintekijöiden puolelta heidän discordissa.

Ite tankkaan vähä ylimääräistä nii voi puskea hyvin kisan aikana.
 
Kyllä bensa kuluu ja sitä voi joutua säästämään. Se luku mikä ruudulla näkyy nii kertoo sen paljonko bensaa tulee olemaan kisan lopussa, jos ajaa sen hetkisillä spekseillä loppuun. Siellä voi siis pidemmän aikaa olla +0.5 tai mitä lie, mutta kyllä bensa kuluu koko ajan. Tämä siis vahvistettiin ja selitettiin pelintekijöiden puolelta heidän discordissa.

Ite tankkaan vähä ylimääräistä nii voi puskea hyvin kisan aikana.
Siis siinä on ihan tiedossa oleva bugi jolloin toisella autolla voit suht usein (ei siis aina) vetää maksimilla kisan vaikka alusta loppuun täydellä kulutuksella ja sulla on silti kierros kaupalla extraa maalissa.

edit, en siis tiedä onko kehittäjät myöntäneet sitä, mutta useampi tuon saman on toistanut ja itsekin lähes joka kisassa onnistunut.
 
Siis siinä on ihan tiedossa oleva bugi jolloin toisella autolla voit suht usein (ei siis aina) vetää maksimilla kisan vaikka alusta loppuun täydellä kulutuksella ja sulla on silti kierros kaupalla extraa maalissa.

edit, en siis tiedä onko kehittäjät myöntäneet sitä, mutta useampi tuon saman on toistanut ja itsekin lähes joka kisassa onnistunut.
Joo ainaki jos tankkaa ylimääräistä nii saa liki koko kisan paukuttella ilman säästöjä. Mutta oon myös nähny kisoja missä bensa on loppunut kesken kisaa.

Joka tapauksessa aika paljon ois kyllä näissä säädettävää ja korjattavaa nii sais tästäkin paljon mukavamman kokemuksen. Nyt jäänyt pelaamatta kunnes noi renkaat edes korjataan.
 
Onko pelissä paljon kuskeja (entisiä F1-kuskeja ja uusia lupauksia ja kenties muidenkin sarjojen kuskeja) tän kauden F1-kuskien lisäksi??
Se ois kyl hyvä jos supertähdet ei huolis ketä tahansa tallikaverikseen!

Tuskin Hamilton ja Verstappen haluu samaan tiimiin..toi nyt yhtenä esimerkkinä..
 
Viimeksi muokattu:
Onko pelissä paljon kuskeja (entisiä F1-kuskeja ja uusia lupauksia ja kenties muidenkin sarjojen kuskeja) tän kauden F1-kuskien lisäksi??
Se ois kyl hyvä jos supertähdet ei huolis ketä tahansa tallikaverikseen!

Tuskin Hamilton ja Verstappen haluu samaan tiimiin..toi nyt yhtenä esimerkkinä..
On siellä noita F2/F3 kuskeja jne. Itse potkin Zhoun heti pois ja Niko Kari tilalle.
 
Tuosta polttoaineen kulutuksesta.
Kierros 14/63:
Bottaksella normi kulutus kokoajan, Niko Karilla alusta asti maksimi syöttö päällä:
620681CA-3849-4580-93E5-37E6F3F7F73B.jpeg

Bottas meni 50/63 asti normi syötöllä ja sit loppu maksimisyötöllä, Niko Kari kisan alusta maaliin asti maksimi syötöllä:
05E658DB-439E-4B8B-ADBD-99C58AF50385.jpeg

Eli 14 kierroksen kohdalla Kari oli kuluttanut 2 litraa vähemmän ja maalissa 4 litraa vähemmän. Molemmilla polttoainetta oli 63 kierrokseen.

edit: Ja huomioitavaa et Kari veti myös renkaiden osalta agressiivisesti kokoajan ja bottas säästeli, joten ei tuo voi oikein toimia.
Bottas myös ajoi kokoajan mediumeilla samaa kierrosaikaa kuin mersut hardeilla, paikoitellen mersut oli vähän nopeampia.
Kisan loppupuolella Bottas käytetyillä hardeilla ja mersulla tuoreet softit eikä saanu ollenkaan kiinni.
 
Ei kannata odottaa viilausta jatkossa F1 manageriin, seuraava patchi on pelin viimeinen. En tiedä missä kunnossa peli on mutta pelaajat eivät ole tyytyväisiä.

 
No eipä tule ostettua jos ei gameplayta enää hiota. Katsellaan ensi vuonna uudestaan.
 
Ylös Bottom