Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Indiepelit yleisesti

Tänään arviossa paljon erilaisia päätöksiä tarjoava indie:

 

Päähenkilön paras ase on hänen vihainen kinttu, viholliset ovat twerkkaavia krokotiilejä adidas puvuissa ja toimintaa tahdittaa jykevä techno. Mikäli Meet the Feeblesin kaltainen anarkistinen meno naurattaa, Anger Foot kannattaa pistää muistiin ensi vuoden pöhköimpänä julkaisuna.
 
Kettupeli arviossa:


Vaikuttaa hyvältä, mutta onkohan jo liiankin ahdistava? Luonnon tuhoutuminen ja eläinten kaltoinkohtelu ovat takuuvarmasti asioita, jotka saavat itselläni tunnereaktion aikaiseksi. Hakisinko siis peliltä tätä samaa ahdistusta lisää, kun sitä oikeassakin maailmassa on liiaksi. Ehkä tätä pitää vain testata.
 
Artful Escape oli pitkään "pitää kokea"-listalla ja nyt päivitetyn PS Plus -tilauksen kautta pääsi pelaamaan ilman lisämaksuja, niin pitihän se laittaa lataukseen.
Oikein hieno pläjäyshän tämä oli, vaikka itse "peliä" olisi saanut olla enemmänkin. Eritoten äänipuoli just niin upeaa kuin tällaisessa kitarointiin pureutuvassa teoksessa pitääkin. Hienoa että tämä ja Stray muistuttavat, että (myös?) äänipuolella pienemmät studiot voivat laittaa ihan kunnolla kampoihin isommille teoksille.
Tarinassa pidin siitä, että kerrankin annettiin palaa kunnolla, eikä vain synkistelty vaikean taiteilijuuden syövereissä. Kyllä tämä antoi taas pienen potkun persuuksille omien musajuttujenkin suhteen. Kannatti pelata kerran läpi, jos nyt ei sen suuremmin omiin suosikkeihin noussutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Death's door:a on kehuttu jo paljon, mutta täältäkin isot kehut pelille. Juuri äsken lävähti pelissä 100% täyteen ja olihan tämä mainio pieni seikkailu. Pelissä on paljon samaa mitä 2D Zeldoissa, mutta haastavammalla combatilla hyöstettynä. Itselle tuo combat oli juuri sopivan haastavaa: mihinkään kohtaa ei jäänyt pitkäksi aikaa jumiin, mutta varsinkin alkupuolella vaati kuitenkin jonkin verran treenailua. Eikä pelkästään pomot vaan myös normaalit viholliset ainakin isompina joukkoina vaativat keskittymistä.

Pelin graafinen tyyli on kiinnostava ja ainoa valitus siinä on itselle ei-niin-mieluisat veren lentämiset. Onneksi tyyli on kuitenkin muuten sarjakuvamainen, niin eivät kuitenkaan isosti häirinneet pelaamista. Pelin tarina on myös hyvä ja musiikitkin toimivat hyvin pelin maailmaan. Pelin maailma oli sopivan kokoinen tämän mittaiseen peliin ja maailmasta löytyi paljon kaikkea etsittävää ja keräiltävää.

Mielelläni pidän tämän fyysisen Switch version hyllyssä tallessa kokoelmissani. Vähän ylihintaa tuli maksettua tästä, kun tilasin tämän jenkeistä ennakkotilauksena Special reserve gamesilta ennen kuin retail-versiosta oli mitään hihkuttukaan. Nyt fyysistä havittelevat voivat tilata tuon retail version hieman halvemmalla. Taitaa tulla ensi kuussa ulos, jos oikein muistan.
 
Death's door:a on kehuttu jo paljon, mutta täältäkin isot kehut pelille. Juuri äsken lävähti pelissä 100% täyteen ja olihan tämä mainio pieni seikkailu. Pelissä on paljon samaa mitä 2D Zeldoissa, mutta haastavammalla combatilla hyöstettynä. Itselle tuo combat oli juuri sopivan haastavaa: mihinkään kohtaa ei jäänyt pitkäksi aikaa jumiin, mutta varsinkin alkupuolella vaati kuitenkin jonkin verran treenailua. Eikä pelkästään pomot vaan myös normaalit viholliset ainakin isompina joukkoina vaativat keskittymistä.

Pelin graafinen tyyli on kiinnostava ja ainoa valitus siinä on itselle ei-niin-mieluisat veren lentämiset. Onneksi tyyli on kuitenkin muuten sarjakuvamainen, niin eivät kuitenkaan isosti häirinneet pelaamista. Pelin tarina on myös hyvä ja musiikitkin toimivat hyvin pelin maailmaan. Pelin maailma oli sopivan kokoinen tämän mittaiseen peliin ja maailmasta löytyi paljon kaikkea etsittävää ja keräiltävää.

Mielelläni pidän tämän fyysisen Switch version hyllyssä tallessa kokoelmissani. Vähän ylihintaa tuli maksettua tästä, kun tilasin tämän jenkeistä ennakkotilauksena Special reserve gamesilta ennen kuin retail-versiosta oli mitään hihkuttukaan. Nyt fyysistä havittelevat voivat tilata tuon retail version hieman halvemmalla. Taitaa tulla ensi kuussa ulos, jos oikein muistan.

Suosittelen Tunicia seuraavaksi testiin, jos on vielä kokematta. Hyvin samanlainen tyyliltään ja tunnelmaltaan, joskin omalla kivalla tavallaan uniikimpi.
Itse tykkäsin molemmista todella paljon.
 
Suosittelen Tunicia seuraavaksi testiin, jos on vielä kokematta. Hyvin samanlainen tyyliltään ja tunnelmaltaan, joskin omalla kivalla tavallaan uniikimpi.
Itse tykkäsin molemmista todella paljon.
Joo Tunic on jo seurannassa, josko siitä tulisi fyysistä Switch versioita joskus ulos joko ihan retail versiona tai sitten limited run gamesin tms. kautta. Luultavasti digiversion ilmestymisen jälkeen fyysisestä versiosta tulee infoa, jos joku on sellaista tekemässä.
 
Mainostetaan tuota nyt sen verta, että kyseessä on se peli, jolle EDGE antoi täyden kympin. Kehuttu-kohuttu peli siis.
Tästä tulin kirjoittelemaan että tosiaan tuo Immortality on ollut jotain ihan muuta mitä odotin. Pelasin Telling Liesin joku aika sitten ja siitä jäi sellainen "ihan kiva"-fiilis, joten en odottanut nytkään mitään ihmeitä.

Alussa jo pelkkä "pelimekaniikka" tuntui jotenkin oudolta ja kesti jonkin aikaa hoksata mitä tuossa edes täytyy tehdä. No vastaus lienee että selvittää tarinaa, ihan kuten kai näissä aina, eli klikkailla uusia videoita auki aiempien hotspoteista. Pidän paljon enemmän tämän pelin hotspotti-klikkaamisesta kuin Telling Liesin sanahausta.

Nuo kolme leffaa, joista sitten katsellaan materiaalia, ovat osoittautuneet oikein mielenkiintoisiksi ja niiden takia aloin oikeasti jopa aina odottamaan pelisessioita tämän parissa. Mutta nyt kun niiden lisäksi on alkanut selvittää leffojen ulkopuolisia asioita, niin olen ollut todella hyvällä tavalla WTF-fiiliksillä.

Toinenkin indiepeli tuli läpäistyä, nimittäin Below Zero.

Sehän oli samaa Subnauticaa mutta pienin lisäyksin. Tarinaa ja suuntaa ohjattiin paljon enemmän kuin ensimmäisessä enkä tiedä onko se lopulta hyvä vai huono asia. Ehkä molempia. Haahuilu sai aikaan enemmän sellaista "minä löysin tämän itse"-fiilistä mutta vei paljon enemmän aikaa ja varmasti tuli pyörittyä täysin turhaan ties missä. Nyt BZ:ssa jäi jopa pari isoa tukikohtaa löytämättä ja olisin voinut mennä jo loppuhuipennokseen mutta katsoin netistä että mitä puuttuu että saan loputkin tutkittua.

Todella hyviä pelejä nuo Subnauticat ja Prawn Suit on yksi parhaista "kulkuneuvoista" ikinä missään pelissä. Harmittavasti sitä ensimmäisen mahtavaa sukellusvenettä ei nyt ollut. Snowfox jäi taas täysin turhaksi ja rakensin sen lähinnä testiä ja trophya varten ja jäinkin pohtimaan että missä sitä olisi voinut edes erityisesti käyttää hyödykseen?

Mielenkiinnolla odotan tuleeko enää jatkoa ja jos tulee, niin onko miten paljon laajempaa tms. Ehkä tuolla samalla kaavalla ei enää kolmatta taida/kannata tulla vaan jotain isompia lisiä/muutoksia pitäisi olla. Pohja olisi toki vaikka mihin. Ehkä seuraava etappi voisikin olla sama juttu mutta meren sijasta avaruudessa? Vai olisiko se ehkä vähän tylsempi vaihtoehto sitten...
 
Ylös Bottom