Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Kaksi videota, joissa paljastellaan lupausten mukaan The Last of Us Part II:sta super-mega-ältsin-magean-päheitä yksityiskohtia.

Oli muutama uusi itsellekin vaikka näitä videoita em. pelistä katsellutkin jonkin verran. On se huikea peli konsanaan :)
 
Huikeita juttujahan tuossa on mutta taas täytyy vähän ihmetellä että kuinka paljon näitä "detaileja" tarvitsee jos pelaajat huomaa ne vasta näiltä videoilta kuukausien tai jopa vuosien päästä pelin pelaamisesta? :D

Kysyn siis taas että kuinka tärkeää ne pakkasella kutistuvat hevosten pallit lopulta sille pelikokemukselle on? Tai se että Abbyn naama ottaa oikeasti iskua vastaan ja sen voi huomata jos pysäyttää pelin oikeassa kohtaa ja zoomaa lähelle?

Samaan aikaan pelien tekoäly ei ole tehnyt merkittäviä hyppäyksiä eikä maailmojen interaktiivisuuskaan ole kauheasti lisääntynyt tehojen myötä. Mutta kiva että on asioita, joista voi tehdä "X things you didn't notice while playing the game"-videoita Youtubeen :D
 
Huikeita juttujahan tuossa on mutta taas täytyy vähän ihmetellä että kuinka paljon näitä "detaileja" tarvitsee jos pelaajat huomaa ne vasta näiltä videoilta kuukausien tai jopa vuosien päästä pelin pelaamisesta? :D
Hauskinta näissä on se, että jokainen pelaaja huomaa nämä tietämättään. Tällaiset pienet asiat lisää realismia, ja joihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, koska olemme oppineet, että oikeassa elämässä nämä menisikin näin. Jo pelkästään nykypelien pelihahmojen silmien mikroliikehdintä tekee hahmoista todella aidon oloisia.

Sen sijaan vanhoissa peleissä kaikenlaiset "massattomat" aseet, silmät, jotka eivät räpsy yms. tuntuu hyvinkin päälleliimatuilta, ja tiedostamme että edessämme on vain peli.
 
Hauskinta näissä on se, että jokainen pelaaja huomaa nämä tietämättään. Tällaiset pienet asiat lisää realismia, ja joihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, koska olemme oppineet, että oikeassa elämässä nämä menisikin näin. Jo pelkästään nykypelien pelihahmojen silmien mikroliikehdintä tekee hahmoista todella aidon oloisia.

Sen sijaan vanhoissa peleissä kaikenlaiset "massattomat" aseet, silmät, jotka eivät räpsy yms. tuntuu hyvinkin päälleliimatuilta, ja tiedostamme että edessämme on vain peli.
Kyllä - samaa mieltä. Ja tietysti jos on runsaasti yksityiskohdilla kikkailua, niin sitten niitä bongataankin nopeasti. Vaikka teoreettinen esimerkki peliarvostelijoilla ennakkoversion parissa, tai ihan näytetty jotain trailereissa. Nostattaa hypeä..
Jos niitä on oikein runsaasti niin niitä bongaillaan vielä vuosia julkkarin jälkeen ;)
 
Hauskinta näissä on se, että jokainen pelaaja huomaa nämä tietämättään. Tällaiset pienet asiat lisää realismia, ja joihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, koska olemme oppineet, että oikeassa elämässä nämä menisikin näin. Jo pelkästään nykypelien pelihahmojen silmien mikroliikehdintä tekee hahmoista todella aidon oloisia.
Ymmärrän mitä tarkoitat kun on kyse hahmojen pienistä eleistä jne. mutta väitän yhä että kaikenlaiset hevosten kutistuvat pallit (RDR2) on sellaista mitä ei varmasti huomata tietämättämme jos tietäenkään. En myöskään koskaan nähnyt niin tarkasti että olisin bongannut lasinsiruja vihollisten kasvoista, joten pitäytyisin yhä näkemyksessäni että näissä on paljon yksityiskohtia, joita ei huomaa kuin erikseen tutkimalla. Pahimmillaan ei onnistu edes pelin omilla keinoin vaan täytyy käyttää jotain kikkoja kuten videolla että saa kameran leijumaan ja zoomaamaan tarpeeksi lähelle tms.
 
Naughty Dogin kaltaisessa studiossa ihmiset nyt vain pyrkivät vielä astetta korkeampaan realismiin vaikka jotkin jutut suurimmalta osalta jäisikin huomaamatta. Mutta sitten kun näitä juttuja näkee joko itse tai ainoastaan youtube-videon kautta, niin kyllähän se omalla tapaa nostaa arvostusta peliä kohtaan, kun tälläiseen "turhanpäiväiseenkin" juttuun kuin lasin sirpaleet naamalla on panostettu vaikka ei olisi välttämättä tarvinnut.

Muistan kuinka LOTR-trilogiaankin itselläni nousi arvostus entisestään, kun katsoi usean tunnin edestä behind the scenes-materiaalia siitä kuinka artistit olivat pienimmätkin yksityiskohdat pyrkineet ottamaan huomioon elokuvia tehdessään vaikka tavallaan vähempikin olisi riittänyt.
 
Naughty Dogin kaltaisessa studiossa ihmiset nyt vain pyrkivät vielä astetta korkeampaan realismiin vaikka jotkin jutut suurimmalta osalta jäisikin huomaamatta.
Minulla tulee siis näiden kohdalla lähinnä mieleen ne jatkuvasti valitellut korkeammat kehityskulut. Ehkä ne eivät olisi ihan niin korkeat jos ei säädettäisi kaikenlaista ylimääräistä ja turhaa, minkä näkee vasta joltain Youtube-videolta, jossa on käytetty erikoistyökaluja niiden kaivamiseen.

Ja totta kai realismiin pyrkiminen on ihan hyväkin juttu mutta sanon vain että kenties voisi miettiä että missä kohtaa sitä kannattaa tehdä ja missä ei. Hahmoissa kannattaa, niin päästään joskus siitä uncanny valleystä ehkä kokonaan eroon mutta se ääriesimerkkini hevosten palleista on sitten ihan eri asia.

Samoin esimerkiksi ympäristön reagointi saa minulta "hyväksynnän" koska se on samalla tapaa tiedostamaton asia kuin hahmojen mikroilmeet ja eleet: ihminen on niihin niin tottunut että vasta kun ne puuttuvat, lähtee pelistä jotain pois. Esimerkiksi videolla olleet lumen reagoinnit on sellaista mitä en karsisi. Tai vaikkapa Forbidden Westin lumen ja hiekan "eläminen".

Mutta sanon siis että on joitain asioita, joita ei ehkä olisi niin välttämätöntä tehdä. Ei ehkä tarvitsisi sitten valitella niistä jatkuvasti kasvavista kehityskuluistakaan, joskin tuskin ne ihan kauheasti vähenisivätkään jos jättäisi parit hevostenpallit tekemättä :p

Mutta sitten kun näitä juttuja näkee joko itse tai ainoastaan youtube-videon kautta, niin kyllähän se omalla tapaa nostaa arvostusta peliä kohtaan, kun tälläiseen "turhanpäiväiseenkin" juttuun kuin lasin sirpaleet naamalla on panostettu vaikka ei olisi välttämättä tarvinnut.
Samaa mieltä ja nuo on mielenkiintoisia. Ne kuitenkin silti tuntuvat aina jotenkin niin turhilta jos/kun niihin joutuu erikseen katsomaan jonkin videon että ne tajuaa sieltä. Erilleen lasken toki esimerkiksi jo mainitsemani hahmojen mikroilmeet ja vastaavat "luonnolliset" "näkymättömät" asiat.

Muistan kuinka LOTR-trilogiaankin itselläni nousi arvostus entisestään, kun katsoi usean tunnin edestä behind the scenes-materiaalia siitä kuinka artistit olivat pienimmätkin yksityiskohdat pyrkineet ottamaan huomioon elokuvia tehdessään vaikka tavallaan vähempikin olisi riittänyt.
Ajattelisin tämän kuitenkin eri asiana. Maskeeraus on vähän pakko tehdä viimeisen päälle että kuvakulmat lähikuvineen ja muine varmasti onnistuvat. Siinä ei voi ajatella että "no, tämä ei näy kuin laajakuvassa niin tehdään vähän sinnepäin" kun ei tiedä mitä muutoksia tulee tai kuinka paljon tai tarkasti se tietty hahmo milloinkin ruudussa näkyy.

Toki sama pätee myös peleihin mutta esimerkiksi ne lasinsirut kasvoilla on sellainen asia mitä tuskin ehtii nähdä taistelun keskellä pelihahmon takaa olevasta kuvakulmasta, joten ilmankin varmasti olisi pärjännyt. Elokuvassa kuvakulma taas voi olla mitä vain lähikuvasta laajakuvaan, joten niiden lasinsirujen, haavojen tai muiden on tärkeä oikeasti olla siellä olemassa.

Plus toki se, että peleissä ei ole totuttu odottamaan tuollaista realismia, joten senkään vuoksi tarvetta ei ole. Tosin kenties olen vain vanha jäärä ja peleihin pitääkin saada samanlainen realismi, jota sitten pitää oletuksena?

Tätä vastaan toki sotii se että pelejä on niin erilaisia. Elokuvissa nuo on helppo huomioida ihan pieniä tuotantoja myöten mutta peleissä on vähän vaikeampi indie-kehittäjän tehdä vastaavaa kuin Naughty Dog, joten eiköhän me peleissä saada jatkossakin odottaa sitä että nämä ND:n yksityiskohdat on erillisiä videoita synnyttävää materiaalia ja sitten on erikseen "pelimäiset" pelit, joissa tapahtuu ehkä samoja asioita mutta ei niin realistisesti.

Se on toisaalta myös todella hieno juttu, sillä en haluaisi jokaisen pelin olevankaan ND:n kaltaista realismia. Minä tarvitsen myös Super Marioita ja muita peli-pelejä kaikenlaista "elämäsimulaattoreiden" ja "elokuvapelien" lisäksi.
 
Ja totta kai realismiin pyrkiminen on ihan hyväkin juttu mutta sanon vain että kenties voisi miettiä että missä kohtaa sitä kannattaa tehdä ja missä ei. Hahmoissa kannattaa, niin päästään joskus siitä uncanny valleystä ehkä kokonaan eroon mutta se ääriesimerkkini hevosten palleista on sitten ihan eri asia.

Ajattelisin tämän kuitenkin eri asiana. Maskeeraus on vähän pakko tehdä viimeisen päälle että kuvakulmat lähikuvineen ja muine varmasti onnistuvat. Siinä ei voi ajatella että "no, tämä ei näy kuin laajakuvassa niin tehdään vähän sinnepäin" kun ei tiedä mitä muutoksia tulee tai kuinka paljon tai tarkasti se tietty hahmo milloinkin ruudussa näkyy.
No todennäköisesti hevosen pallit on sellainen asia, jonka toteuttamiseen on mennyt äärimmäisen vähän aikaa. Osaavat tyypit ovat voineet tehdä tämän samassa ajassa, kuin ovat miettineet, pitäisikö tällainen asia toteuttaa.

Maskeerausesimerkki on itseasiassa erittäin hyvä esimerkki. Toisin kuin elokuvissa, joissa kuvakulmat on hyvinkin tarkkaan suunniteltuja, ja jälkikäteen menneet vielä leikkauspöydänkin kautta, peleissä kuvakulmat voivatkin sen sijaan olla yllättäviäkin. Jokaisella pelaajalla pelikokemus on täysin erilainen. Pelihahmo saattaa olla kohdassa, jolloin pelikamera näyttää npc-hahmon hyvinkin läheltä, jolloin kaikki tällaiset tarkemmin tehdyt mallit eivät pistä silmään.
 
No todennäköisesti hevosen pallit on sellainen asia, jonka toteuttamiseen on mennyt äärimmäisen vähän aikaa. Osaavat tyypit ovat voineet tehdä tämän samassa ajassa, kuin ovat miettineet, pitäisikö tällainen asia toteuttaa.
Voi ollakin ja hankala tosiaan tietää mikä nyt lopulta vie resursseja mitenkään merkittävästi ja mikä ei. Nämäkin ominaisuudet saattavat jatkossa olla pelimoottoreissa oletuksena eli siellä on kaikki hevosen ominaisuudet kutistuvista palleista lähtien olemassa, sen kun klikkaa päälle tai pois sen mukaan tarvitseeko niitä vai ei.

Maskeerausesimerkki on itseasiassa erittäin hyvä esimerkki. Toisin kuin elokuvissa, joissa kuvakulmat on hyvinkin tarkkaan suunniteltuja, ja jälkikäteen menneet vielä leikkauspöydänkin kautta, peleissä kuvakulmat voivatkin sen sijaan olla yllättäviäkin. Jokaisella pelaajalla pelikokemus on täysin erilainen. Pelihahmo saattaa olla kohdassa, jolloin pelikamera näyttää npc-hahmon hyvinkin läheltä, jolloin kaikki tällaiset tarkemmin tehdyt mallit eivät pistä silmään.
Tämä kävi minullakin mielessä mutta kallistuin silti kannalleni ihan siitä huomiosta että itse en huomannut tuollaista missään vaiheessa peliä. Ei kauhean iso otanta tietenkään mutta mutuilen silti että suurin osa oli kaltaisiani, eli jäi varmasti lasinsirut naamoissa huomaamatta. Tai ehkä jotain roskaa niissä on voinut nähdäkin muttei yhdistää siihen että se on se lasinsiru nakatusta pullosta.

Suoraan sanottuna ne lasinsirut eivät näyttäneet minun silmääni lasinsiruilta naamassa, joten ehkä ongelma oli myös siinä ettei ne olleet tarpeeksi realistisia tai tunnistettavia?
 
Laitetaans tämä spoilerien sisään vaikka ei varmaan enää herran vuonna 2022 olisi tarvis:

Jaahans, kaivan tämän threadin naftaliinista.
Just loppui kolmas läpipeluukerta ja täytyy sanoa että oli melko erilainen. Oli parempi. Miksikö?
Ensimmäisenä syynä varmaan on todettava että aika on tehnyt tehtävänsä ja parantanut haavat.
En tiedä olikohan pelintekijöillä aavistustakaan kuinka vaikea on tuoda Abbyn näkökantaa pelaajille hänen tehtyään mitä teki. Itse noilla kahdella ensimmäisellä kerralla melkeinpä vihasin joka sekuntia kun 'joutui' pelata Abbyllä.

Tulen varmaan saamaan vähän kuraa niskaan tästä mutta näkisin Abbyn tekoset melkeinpä pienempänä kuin Ellien. Tai en mä tiedä, kaikki teki väärin, kaikki tappoi ja kaikki oli perseestä. Täytynee kuitenkin huomauttaa kuitenkin että Abby jätti pariinkin kertaan tappamatta Ellien + Co vaikka olisi näin voinutkin tehdä. Abby huolehti Levistä siinä missä Ellie jätti perunan taakseen (JJ).

Menetin itse yllättäen yhden läheisen sukulaispojan (horns up!) tossa joulukuun lopussa 2020 hänen ollessa vasta 41 ja tuon tuskan käsitteleminen jotenkin tuntuu tutulta tuossa pelissä. Mm. yksi Ellien päiväkirjamerkintä: "En ymmärrä miten Dina pystyy puhumaan Jessiestä, hänestä minunkin pitäisi pystyä puhumaan Joelista. Joka kerta kun yritän puhua hänestä, minusta tuntuu että minulla olisi ruokamyrkytys". Just tuoltakin minusta tuntui pitkään, vatsasta väänsi isolla tavalla kun nyt sittemmin alkanut toipumaan tuosta traumasta ja pystyn ilman kyyneliä keskustella tästä mainitsemastani veijarista.

Joka tapauksessa, Abby on itseasiassa aika hyvä tyyppi (isossa kuvassa). Naughty Dog tekee tuon näkemisen todella, todella vaikeaksi päästäessään noin graafisen kuvauksen Joelin kuolemasta julki. Jos Joelin kuolema olisi ollut 'kulisseissa' ja kuitattu ohimennen, olisi pelaajilla ollut varmasti helpompaa myös nähdä Abbyn tarina ilman niin suunnatonta vihaa mitä itsekin koin aiemmin. Esimerkkinä noista kulisseista mm. Joelin ja Tommyn kuulustelutekniikat jotka jäi kulisseihin ja meiltä pelaajilta näkemättä kaikessa kauheudessaan.
Voin peliä suositella peliä jo pelanneille mutta vain jos alkaa tuntumaan siltä että on sinut tarinan kanssa - varsinkin nämä synkimmät hetket.

Ja sitten järkyttävä photospam!!
 

Liitetiedostot

  • The Last of Us™ Part II_20221005151530.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221005151530.jpg
    436,2 KB · Lukukerrat: 22
  • The Last of Us™ Part II_20221005215332.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221005215332.jpg
    424,1 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221005215406.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221005215406.jpg
    347,1 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221005215519.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221005215519.jpg
    397,3 KB · Lukukerrat: 19
  • The Last of Us™ Part II_20221005220536.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221005220536.jpg
    514,4 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221006104100.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006104100.jpg
    692,8 KB · Lukukerrat: 23
  • The Last of Us™ Part II_20221006120627.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006120627.jpg
    1,4 MB · Lukukerrat: 22
  • The Last of Us™ Part II_20221006121502.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006121502.jpg
    431,4 KB · Lukukerrat: 22
  • The Last of Us™ Part II_20221006140410.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006140410.jpg
    607,8 KB · Lukukerrat: 19
  • The Last of Us™ Part II_20221006141348.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006141348.jpg
    355,4 KB · Lukukerrat: 19
  • The Last of Us™ Part II_20221006143045.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006143045.jpg
    760,2 KB · Lukukerrat: 21
  • The Last of Us™ Part II_20221006143934.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006143934.jpg
    409,5 KB · Lukukerrat: 21
  • The Last of Us™ Part II_20221006155239.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006155239.jpg
    290,6 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221006155433.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006155433.jpg
    377 KB · Lukukerrat: 18
  • The Last of Us™ Part II_20221006175112.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006175112.jpg
    380,9 KB · Lukukerrat: 21
  • The Last of Us™ Part II_20221006191305.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006191305.jpg
    463,9 KB · Lukukerrat: 19
  • The Last of Us™ Part II_20221006215228.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221006215228.jpg
    507,1 KB · Lukukerrat: 22
  • The Last of Us™ Part II_20221007114214.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007114214.jpg
    323,3 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221007122517.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007122517.jpg
    437,3 KB · Lukukerrat: 21
  • The Last of Us™ Part II_20221007124153.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007124153.jpg
    529,3 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221007151911.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007151911.jpg
    461,7 KB · Lukukerrat: 19
  • The Last of Us™ Part II_20221007152941.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007152941.jpg
    561,1 KB · Lukukerrat: 18
  • The Last of Us™ Part II_20221007153746.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007153746.jpg
    500,7 KB · Lukukerrat: 17
  • The Last of Us™ Part II_20221007154707.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007154707.jpg
    625,8 KB · Lukukerrat: 20
  • The Last of Us™ Part II_20221007131353.jpg
    The Last of Us™ Part II_20221007131353.jpg
    558,3 KB · Lukukerrat: 22
Viimeksi muokattu:
En tiedä olikohan pelintekijöillä aavistustakaan kuinka vaikea on tuoda Abbyn näkökantaa pelaajille hänen tehtyään mitä teki. Itse noilla kahdella ensimmäisellä kerralla melkeinpä vihasin joka sekuntia kun 'joutui' pelata Abbyllä.
Lienen vähemmistössä mutta minulla ei ollut ongelmia pelata tuosta näkökulmasta eikä varsinkaan ymmärtää sitä. Arvostin suuresti että otetaan näkökanta, jota harvemmin peleissä nähdään. Seuraavaksi Mario-leffa, jossa pelataan goomballa, jonka perheen sankari on lytännyt.

Ehkä isoin ongelma ihmisillä on se, että ei olla totuttu tai edes haluta tottua mihinkään uuteen. Näkihän se myös MGS2:n kanssa mikä haloo siinäkin tuli kun ei ollut sitä mitä odotettiin. Minä pelasin sitäkin ihan ongelmitta ja mielenkiinnolla.

Tulen varmaan saamaan vähän kuraa niskaan tästä mutta näkisin Abbyn tekoset melkeinpä pienempänä kuin Ellien. Tai en mä tiedä, kaikki teki väärin, kaikki tappoi ja kaikki oli perseestä. Täytynee kuitenkin huomauttaa kuitenkin että Abby jätti pariinkin kertaan tappamatta Ellien + Co vaikka olisi näin voinutkin tehdä. Abby huolehti Levistä siinä missä Ellie jätti perunan taakseen (JJ).
Et ainakaan minulta saa kuraa sillä helpostihan tuon asian voi noin nähdä ellei ole jopa fakta.

Joka tapauksessa, Abby on itseasiassa aika hyvä tyyppi (isossa kuvassa). Naughty Dog tekee tuon näkemisen todella, todella vaikeaksi päästäessään noin graafisen kuvauksen Joelin kuolemasta julki. Jos Joelin kuolema olisi ollut 'kulisseissa' ja kuitattu ohimennen, olisi pelaajilla ollut varmasti helpompaa myös nähdä Abbyn tarina ilman niin suunnatonta vihaa mitä itsekin koin aiemmin. Esimerkkinä noista kulisseista mm. Joelin ja Tommyn kuulustelutekniikat jotka jäi kulisseihin ja meiltä pelaajilta näkemättä kaikessa kauheudessaan.
Minulle taas sillä, miten asiat näytettiin, ei ollut merkitystä. Itse teko oli graafinen ja karu mutta kun muisti syyt ja vastapuolen teot, niin ei siinä paljoa auttanut puolustella sitä toistakaan osapuolta. Jäi se fiilis mitä ehkä haluttiinkin: koston kierrettä ja kaikki tekee siinä paskasti ja toisaalta "oikein", jos kontekstina on toisen puolesta kostaminen.

Mikä tärkeintä, oli selkeä ja "oikeudenmukainen" motiivi olemassa, joten ainakin minun oli vaikea olla vihainen kun kerran "sai mitä tilasi". Ihmetyttää miksi niin monella on hankaluuksia nähdä tuota tai sitten se ongelma on jossain muualla. Myönnän että itse pidän kun tehdään ja kokeillaan uutta ja erilaista ja rikotaan kaavoja, joten ehkä monilla se ei ole niin toivottua?

Voin peliä suositella peliä jo pelanneille mutta vain jos alkaa tuntumaan siltä että on sinut tarinan kanssa - varsinkin nämä synkimmät hetket.
Peli on karu ja synkkä kyllä vaikka miten ymmärtäisi motiivit ja syyt taustalla. Peli on myös turhan pitkä putkimaiseksi peliksi, joten näiden syiden takia en ole vielä toista kierrosta ottanut. TLOU:n pelasin kahdesti per julkaisu (ps3 & ps4) sekä moninpelit päälle, joten helppo sanoa että pituus sekä pelin tunnelma on luotaantyöntävät elementit. Mutta kaiken ei tarvitsekaan olla kivaa koettavaa ja tuollaiselle viihteelle on paikkansa. Kaikille se ei myöskään selvästi ole.
 
Lienen vähemmistössä mutta minulla ei ollut ongelmia pelata tuosta näkökulmasta eikä varsinkaan ymmärtää sitä. Arvostin suuresti että otetaan näkökanta, jota harvemmin peleissä nähdään. Seuraavaksi Mario-leffa, jossa pelataan goomballa, jonka perheen sankari on lytännyt.

Ehkä isoin ongelma ihmisillä on se, että ei olla totuttu tai edes haluta tottua mihinkään uuteen. Näkihän se myös MGS2:n kanssa mikä haloo siinäkin tuli kun ei ollut sitä mitä odotettiin. Minä pelasin sitäkin ihan ongelmitta ja mielenkiinnolla.


Et ainakaan minulta saa kuraa sillä helpostihan tuon asian voi noin nähdä ellei ole jopa fakta.


Minulle taas sillä, miten asiat näytettiin, ei ollut merkitystä. Itse teko oli graafinen ja karu mutta kun muisti syyt ja vastapuolen teot, niin ei siinä paljoa auttanut puolustella sitä toistakaan osapuolta. Jäi se fiilis mitä ehkä haluttiinkin: koston kierrettä ja kaikki tekee siinä paskasti ja toisaalta "oikein", jos kontekstina on toisen puolesta kostaminen.

Mikä tärkeintä, oli selkeä ja "oikeudenmukainen" motiivi olemassa, joten ainakin minun oli vaikea olla vihainen kun kerran "sai mitä tilasi". Ihmetyttää miksi niin monella on hankaluuksia nähdä tuota tai sitten se ongelma on jossain muualla. Myönnän että itse pidän kun tehdään ja kokeillaan uutta ja erilaista ja rikotaan kaavoja, joten ehkä monilla se ei ole niin toivottua?


Peli on karu ja synkkä kyllä vaikka miten ymmärtäisi motiivit ja syyt taustalla. Peli on myös turhan pitkä putkimaiseksi peliksi, joten näiden syiden takia en ole vielä toista kierrosta ottanut. TLOU:n pelasin kahdesti per julkaisu (ps3 & ps4) sekä moninpelit päälle, joten helppo sanoa että pituus sekä pelin tunnelma on luotaantyöntävät elementit. Mutta kaiken ei tarvitsekaan olla kivaa koettavaa ja tuollaiselle viihteelle on paikkansa. Kaikille se ei myöskään selvästi ole.
Pelsasimpa vihdoin tämän läpi, teknisesti hieno ikäisekseen, pelinä aika keskiverto, hieman liian pitkä jopa, eikä ollut pelattavien hahmojen rytmityksen takia oikeen imua.

Tarinankerronta oli lässytyssarjoista repäistyä, tarina oli lopulta ihan yhdentekevä ja lopputekstien rullatessa en enää välittänyt, mitä päähahmoille tapahtui.

Pelillisesti parasta antia oli ”zero point” ja ”ihmis”-vihujen kanssa taisteleminen isoimmilla ”areenoilla”.

Tarina olisi toiminut paremmin sarjana/leffana, nyt pelissä jäi usein kaipaamaan edes niitä näennäisiä moraalisia valintoja.

Taistelut oli kuitenkin sen verta hyviä, että joitain toimintaosuuksia saatan vielä pelata uudestaan.

Ai niin, plussaa myös monipuolisista säätömahdollisuuksista, vaikka en saanutkaan kuolleiden tiputtamaa loottia ihan mieluisaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaans tämä spoilerien sisään vaikka ei varmaan enää herran vuonna 2022 olisi tarvis:

Jaahans, kaivan tämän threadin naftaliinista.
Just loppui kolmas läpipeluukerta ja täytyy sanoa että oli melko erilainen. Oli parempi. Miksikö?
Ensimmäisenä syynä varmaan on todettava että aika on tehnyt tehtävänsä ja parantanut haavat.
En tiedä olikohan pelintekijöillä aavistustakaan kuinka vaikea on tuoda Abbyn näkökantaa pelaajille hänen tehtyään mitä teki. Itse noilla kahdella ensimmäisellä kerralla melkeinpä vihasin joka sekuntia kun 'joutui' pelata Abbyllä.

Tulen varmaan saamaan vähän kuraa niskaan tästä mutta näkisin Abbyn tekoset melkeinpä pienempänä kuin Ellien. Tai en mä tiedä, kaikki teki väärin, kaikki tappoi ja kaikki oli perseestä. Täytynee kuitenkin huomauttaa kuitenkin että Abby jätti pariinkin kertaan tappamatta Ellien + Co vaikka olisi näin voinutkin tehdä. Abby huolehti Levistä siinä missä Ellie jätti perunan taakseen (JJ).

Menetin itse yllättäen yhden läheisen sukulaispojan (horns up!) tossa joulukuun lopussa 2020 hänen ollessa vasta 41 ja tuon tuskan käsitteleminen jotenkin tuntuu tutulta tuossa pelissä. Mm. yksi Ellien päiväkirjamerkintä: "En ymmärrä miten Dina pystyy puhumaan Jessiestä, hänestä minunkin pitäisi pystyä puhumaan Joelista. Joka kerta kun yritän puhua hänestä, minusta tuntuu että minulla olisi ruokamyrkytys". Just tuoltakin minusta tuntui pitkään, vatsasta väänsi isolla tavalla kun nyt sittemmin alkanut toipumaan tuosta traumasta ja pystyn ilman kyyneliä keskustella tästä mainitsemastani veijarista.

Joka tapauksessa, Abby on itseasiassa aika hyvä tyyppi (isossa kuvassa). Naughty Dog tekee tuon näkemisen todella, todella vaikeaksi päästäessään noin graafisen kuvauksen Joelin kuolemasta julki. Jos Joelin kuolema olisi ollut 'kulisseissa' ja kuitattu ohimennen, olisi pelaajilla ollut varmasti helpompaa myös nähdä Abbyn tarina ilman niin suunnatonta vihaa mitä itsekin koin aiemmin. Esimerkkinä noista kulisseista mm. Joelin ja Tommyn kuulustelutekniikat jotka jäi kulisseihin ja meiltä pelaajilta näkemättä kaikessa kauheudessaan.
Voin peliä suositella peliä jo pelanneille mutta vain jos alkaa tuntumaan siltä että on sinut tarinan kanssa - varsinkin nämä synkimmät hetket.

Ja sitten järkyttävä photospam!!
Koin, että pelin oli tarkoituskin loata Abbyn hahmoa niin paljon kuin mahdollista, jotta pelin edetessä pelaajat voi kokea eräänlaisen metatason redemption arcin. Abby ei varsinaisesti kadu tekojaan missään vaiheessa, mutta pelaaja oppii näkemään tämän kokonaisena ihmisenä, jolla oli syyt tehdä mitä teki. Jos ensimmäinen peli olisikin ollut Abbyn tarina ilman Joelin näkökulmaa, niin todennäköisesti olisimme pelaajina olleet alusta asti paljon suopeampia hänen kostoretkelleen.

Pelin parasta antia on melkeinpä ollut tämä jälkipuinti, jossa pelistä tuntuu löytyvän koko ajan uusia metatasoja ja loppujen lopuksi kaikki jäljet johtaa oman sisimmän tutkiskeluun. Olemme heimoutuvia olioita ja koska koemme Joelin osaksi omaa laumaamme, olemme taipuvaisempia katsomaan hänen kyseenalaisia tekemisiään läpi sormien, koska tiedämme hänen olevan kuitenkin ytimeltään ihan hyvä tyyppi. Takavasemmalta laumamme kimppuun käyvä Abby taas nähdään täysin moraalittomana hirviönä, vaikka jokainen ymmärtää, että Joel tekisi vastaavassa tilanteessa ihan samoin.

Jos siis haluaa pelata vain sankareilla, joiden päämäärien takana voi 100% seista, niin tätä peliä ei todellakaan voi suositella. Jos on taas kiinnostunut yhtään purkamaan keskiverto videopelisankarin sielunelämää ja kyseenalaistamaan sitä, millaisina me nämä "sankarit" näemme, niin parempaa peliä, elokuvaa, kirjaa tai mitään muutakaan viihdetuotetta siihen tarkoitukseen tuskin löytää. En ihmettelisi, jos Part II:n taustalla olikin osittain käsikirjoittajien turhautuminen siihen, miten kirkasotsaisena sankarihahmona useimmat pelaajat näkivät Joelin ensimmäisessä pelissä, kaikista tämän harmaista alueista huolimatta. Taloudellisesta näkökulmasta liika dekonstruktio ei ehkä tällä kertaa kannattanut, mutta taideteoksena tämä seisoo minun mielestäni kaikkien muiden AAA-pelien yläpuolella.
 
^en ole alkuunkaan samaa mieltä tämän pelin (tai no muutenkaan Naughty Dogin) mestarillisuudesta, mutta pidän tästä viestistä silti valtavan paljon.
Toivoisi tiettyjen tyyppien lukevan tuon näkemyksen pelistä ja pureskelevan hiukan sitäkin. Varmaan liikaa toivottu.
 
Abby on pelin parasta antia ja oli ihan oikein
hoidella Joel pois päiviltä ja kaikki jotka yrittää sen kostaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Abby on pelin parasta antia ja oli ihan oikein
hoidella Joel pois päiviltä ja kaikki jotka yrittää sen kostaa.
vähän outo kommentti siinä mielessä ettei
Abby kostotappanut ketään paitsi Joelin, Jesse tuli melko hektisessä tilanteessa ammutuksi. Abbyhan olisi tosiaan voinut lahdata melkoisen määrän 'Joelin' porukkaa tahdotessaan
 
Tein sen tänään, sain aloitettua pelin! Tuli muutama tunti pelattua kun metsästämään en koiran kanssa viihtiny lumisateen takia lähtä ja Ai että! Brutaalisen synkkää kyllä niinkuin osa yksi ja animaatiot sekä yksityiskohdat ovat uskomattomat.
 
Ylös Bottom