P
Poistettu jäsen 5945
Guest
Kuvia julkaistu sarjasta:
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Oli muutama uusi itsellekin vaikka näitä videoita em. pelistä katsellutkin jonkin verran. On se huikea peli konsanaanKaksi videota, joissa paljastellaan lupausten mukaan The Last of Us Part II:sta super-mega-ältsin-magean-päheitä yksityiskohtia.
![]()
"Äärimmäisen cooleja" sekä "tajunnanräjäyttäviä" yksityiskohtia The Last of Us Part II:sta, niitähän näissä videoissa riittää
The Last of Us Part II on täynnä pieniä yksityiskohtia.www.konsolifin.net
Hauskinta näissä on se, että jokainen pelaaja huomaa nämä tietämättään. Tällaiset pienet asiat lisää realismia, ja joihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, koska olemme oppineet, että oikeassa elämässä nämä menisikin näin. Jo pelkästään nykypelien pelihahmojen silmien mikroliikehdintä tekee hahmoista todella aidon oloisia.Huikeita juttujahan tuossa on mutta taas täytyy vähän ihmetellä että kuinka paljon näitä "detaileja" tarvitsee jos pelaajat huomaa ne vasta näiltä videoilta kuukausien tai jopa vuosien päästä pelin pelaamisesta?![]()
Kyllä - samaa mieltä. Ja tietysti jos on runsaasti yksityiskohdilla kikkailua, niin sitten niitä bongataankin nopeasti. Vaikka teoreettinen esimerkki peliarvostelijoilla ennakkoversion parissa, tai ihan näytetty jotain trailereissa. Nostattaa hypeä..Hauskinta näissä on se, että jokainen pelaaja huomaa nämä tietämättään. Tällaiset pienet asiat lisää realismia, ja joihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, koska olemme oppineet, että oikeassa elämässä nämä menisikin näin. Jo pelkästään nykypelien pelihahmojen silmien mikroliikehdintä tekee hahmoista todella aidon oloisia.
Sen sijaan vanhoissa peleissä kaikenlaiset "massattomat" aseet, silmät, jotka eivät räpsy yms. tuntuu hyvinkin päälleliimatuilta, ja tiedostamme että edessämme on vain peli.
Ymmärrän mitä tarkoitat kun on kyse hahmojen pienistä eleistä jne. mutta väitän yhä että kaikenlaiset hevosten kutistuvat pallit (RDR2) on sellaista mitä ei varmasti huomata tietämättämme jos tietäenkään. En myöskään koskaan nähnyt niin tarkasti että olisin bongannut lasinsiruja vihollisten kasvoista, joten pitäytyisin yhä näkemyksessäni että näissä on paljon yksityiskohtia, joita ei huomaa kuin erikseen tutkimalla. Pahimmillaan ei onnistu edes pelin omilla keinoin vaan täytyy käyttää jotain kikkoja kuten videolla että saa kameran leijumaan ja zoomaamaan tarpeeksi lähelle tms.Hauskinta näissä on se, että jokainen pelaaja huomaa nämä tietämättään. Tällaiset pienet asiat lisää realismia, ja joihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, koska olemme oppineet, että oikeassa elämässä nämä menisikin näin. Jo pelkästään nykypelien pelihahmojen silmien mikroliikehdintä tekee hahmoista todella aidon oloisia.
Minulla tulee siis näiden kohdalla lähinnä mieleen ne jatkuvasti valitellut korkeammat kehityskulut. Ehkä ne eivät olisi ihan niin korkeat jos ei säädettäisi kaikenlaista ylimääräistä ja turhaa, minkä näkee vasta joltain Youtube-videolta, jossa on käytetty erikoistyökaluja niiden kaivamiseen.Naughty Dogin kaltaisessa studiossa ihmiset nyt vain pyrkivät vielä astetta korkeampaan realismiin vaikka jotkin jutut suurimmalta osalta jäisikin huomaamatta.
Samaa mieltä ja nuo on mielenkiintoisia. Ne kuitenkin silti tuntuvat aina jotenkin niin turhilta jos/kun niihin joutuu erikseen katsomaan jonkin videon että ne tajuaa sieltä. Erilleen lasken toki esimerkiksi jo mainitsemani hahmojen mikroilmeet ja vastaavat "luonnolliset" "näkymättömät" asiat.Mutta sitten kun näitä juttuja näkee joko itse tai ainoastaan youtube-videon kautta, niin kyllähän se omalla tapaa nostaa arvostusta peliä kohtaan, kun tälläiseen "turhanpäiväiseenkin" juttuun kuin lasin sirpaleet naamalla on panostettu vaikka ei olisi välttämättä tarvinnut.
Ajattelisin tämän kuitenkin eri asiana. Maskeeraus on vähän pakko tehdä viimeisen päälle että kuvakulmat lähikuvineen ja muine varmasti onnistuvat. Siinä ei voi ajatella että "no, tämä ei näy kuin laajakuvassa niin tehdään vähän sinnepäin" kun ei tiedä mitä muutoksia tulee tai kuinka paljon tai tarkasti se tietty hahmo milloinkin ruudussa näkyy.Muistan kuinka LOTR-trilogiaankin itselläni nousi arvostus entisestään, kun katsoi usean tunnin edestä behind the scenes-materiaalia siitä kuinka artistit olivat pienimmätkin yksityiskohdat pyrkineet ottamaan huomioon elokuvia tehdessään vaikka tavallaan vähempikin olisi riittänyt.
No todennäköisesti hevosen pallit on sellainen asia, jonka toteuttamiseen on mennyt äärimmäisen vähän aikaa. Osaavat tyypit ovat voineet tehdä tämän samassa ajassa, kuin ovat miettineet, pitäisikö tällainen asia toteuttaa.Ja totta kai realismiin pyrkiminen on ihan hyväkin juttu mutta sanon vain että kenties voisi miettiä että missä kohtaa sitä kannattaa tehdä ja missä ei. Hahmoissa kannattaa, niin päästään joskus siitä uncanny valleystä ehkä kokonaan eroon mutta se ääriesimerkkini hevosten palleista on sitten ihan eri asia.
Ajattelisin tämän kuitenkin eri asiana. Maskeeraus on vähän pakko tehdä viimeisen päälle että kuvakulmat lähikuvineen ja muine varmasti onnistuvat. Siinä ei voi ajatella että "no, tämä ei näy kuin laajakuvassa niin tehdään vähän sinnepäin" kun ei tiedä mitä muutoksia tulee tai kuinka paljon tai tarkasti se tietty hahmo milloinkin ruudussa näkyy.
Voi ollakin ja hankala tosiaan tietää mikä nyt lopulta vie resursseja mitenkään merkittävästi ja mikä ei. Nämäkin ominaisuudet saattavat jatkossa olla pelimoottoreissa oletuksena eli siellä on kaikki hevosen ominaisuudet kutistuvista palleista lähtien olemassa, sen kun klikkaa päälle tai pois sen mukaan tarvitseeko niitä vai ei.No todennäköisesti hevosen pallit on sellainen asia, jonka toteuttamiseen on mennyt äärimmäisen vähän aikaa. Osaavat tyypit ovat voineet tehdä tämän samassa ajassa, kuin ovat miettineet, pitäisikö tällainen asia toteuttaa.
Tämä kävi minullakin mielessä mutta kallistuin silti kannalleni ihan siitä huomiosta että itse en huomannut tuollaista missään vaiheessa peliä. Ei kauhean iso otanta tietenkään mutta mutuilen silti että suurin osa oli kaltaisiani, eli jäi varmasti lasinsirut naamoissa huomaamatta. Tai ehkä jotain roskaa niissä on voinut nähdäkin muttei yhdistää siihen että se on se lasinsiru nakatusta pullosta.Maskeerausesimerkki on itseasiassa erittäin hyvä esimerkki. Toisin kuin elokuvissa, joissa kuvakulmat on hyvinkin tarkkaan suunniteltuja, ja jälkikäteen menneet vielä leikkauspöydänkin kautta, peleissä kuvakulmat voivatkin sen sijaan olla yllättäviäkin. Jokaisella pelaajalla pelikokemus on täysin erilainen. Pelihahmo saattaa olla kohdassa, jolloin pelikamera näyttää npc-hahmon hyvinkin läheltä, jolloin kaikki tällaiset tarkemmin tehdyt mallit eivät pistä silmään.
Lienen vähemmistössä mutta minulla ei ollut ongelmia pelata tuosta näkökulmasta eikä varsinkaan ymmärtää sitä. Arvostin suuresti että otetaan näkökanta, jota harvemmin peleissä nähdään. Seuraavaksi Mario-leffa, jossa pelataan goomballa, jonka perheen sankari on lytännyt.En tiedä olikohan pelintekijöillä aavistustakaan kuinka vaikea on tuoda Abbyn näkökantaa pelaajille hänen tehtyään mitä teki. Itse noilla kahdella ensimmäisellä kerralla melkeinpä vihasin joka sekuntia kun 'joutui' pelata Abbyllä.
Et ainakaan minulta saa kuraa sillä helpostihan tuon asian voi noin nähdä ellei ole jopa fakta.Tulen varmaan saamaan vähän kuraa niskaan tästä mutta näkisin Abbyn tekoset melkeinpä pienempänä kuin Ellien. Tai en mä tiedä, kaikki teki väärin, kaikki tappoi ja kaikki oli perseestä. Täytynee kuitenkin huomauttaa kuitenkin että Abby jätti pariinkin kertaan tappamatta Ellien + Co vaikka olisi näin voinutkin tehdä. Abby huolehti Levistä siinä missä Ellie jätti perunan taakseen (JJ).
Minulle taas sillä, miten asiat näytettiin, ei ollut merkitystä. Itse teko oli graafinen ja karu mutta kun muisti syyt ja vastapuolen teot, niin ei siinä paljoa auttanut puolustella sitä toistakaan osapuolta. Jäi se fiilis mitä ehkä haluttiinkin: koston kierrettä ja kaikki tekee siinä paskasti ja toisaalta "oikein", jos kontekstina on toisen puolesta kostaminen.Joka tapauksessa, Abby on itseasiassa aika hyvä tyyppi (isossa kuvassa). Naughty Dog tekee tuon näkemisen todella, todella vaikeaksi päästäessään noin graafisen kuvauksen Joelin kuolemasta julki. Jos Joelin kuolema olisi ollut 'kulisseissa' ja kuitattu ohimennen, olisi pelaajilla ollut varmasti helpompaa myös nähdä Abbyn tarina ilman niin suunnatonta vihaa mitä itsekin koin aiemmin. Esimerkkinä noista kulisseista mm. Joelin ja Tommyn kuulustelutekniikat jotka jäi kulisseihin ja meiltä pelaajilta näkemättä kaikessa kauheudessaan.
Peli on karu ja synkkä kyllä vaikka miten ymmärtäisi motiivit ja syyt taustalla. Peli on myös turhan pitkä putkimaiseksi peliksi, joten näiden syiden takia en ole vielä toista kierrosta ottanut. TLOU:n pelasin kahdesti per julkaisu (ps3 & ps4) sekä moninpelit päälle, joten helppo sanoa että pituus sekä pelin tunnelma on luotaantyöntävät elementit. Mutta kaiken ei tarvitsekaan olla kivaa koettavaa ja tuollaiselle viihteelle on paikkansa. Kaikille se ei myöskään selvästi ole.Voin peliä suositella peliä jo pelanneille mutta vain jos alkaa tuntumaan siltä että on sinut tarinan kanssa - varsinkin nämä synkimmät hetket.
Pelsasimpa vihdoin tämän läpi, teknisesti hieno ikäisekseen, pelinä aika keskiverto, hieman liian pitkä jopa, eikä ollut pelattavien hahmojen rytmityksen takia oikeen imua.Lienen vähemmistössä mutta minulla ei ollut ongelmia pelata tuosta näkökulmasta eikä varsinkaan ymmärtää sitä. Arvostin suuresti että otetaan näkökanta, jota harvemmin peleissä nähdään. Seuraavaksi Mario-leffa, jossa pelataan goomballa, jonka perheen sankari on lytännyt.
Ehkä isoin ongelma ihmisillä on se, että ei olla totuttu tai edes haluta tottua mihinkään uuteen. Näkihän se myös MGS2:n kanssa mikä haloo siinäkin tuli kun ei ollut sitä mitä odotettiin. Minä pelasin sitäkin ihan ongelmitta ja mielenkiinnolla.
Et ainakaan minulta saa kuraa sillä helpostihan tuon asian voi noin nähdä ellei ole jopa fakta.
Minulle taas sillä, miten asiat näytettiin, ei ollut merkitystä. Itse teko oli graafinen ja karu mutta kun muisti syyt ja vastapuolen teot, niin ei siinä paljoa auttanut puolustella sitä toistakaan osapuolta. Jäi se fiilis mitä ehkä haluttiinkin: koston kierrettä ja kaikki tekee siinä paskasti ja toisaalta "oikein", jos kontekstina on toisen puolesta kostaminen.
Mikä tärkeintä, oli selkeä ja "oikeudenmukainen" motiivi olemassa, joten ainakin minun oli vaikea olla vihainen kun kerran "sai mitä tilasi". Ihmetyttää miksi niin monella on hankaluuksia nähdä tuota tai sitten se ongelma on jossain muualla. Myönnän että itse pidän kun tehdään ja kokeillaan uutta ja erilaista ja rikotaan kaavoja, joten ehkä monilla se ei ole niin toivottua?
Peli on karu ja synkkä kyllä vaikka miten ymmärtäisi motiivit ja syyt taustalla. Peli on myös turhan pitkä putkimaiseksi peliksi, joten näiden syiden takia en ole vielä toista kierrosta ottanut. TLOU:n pelasin kahdesti per julkaisu (ps3 & ps4) sekä moninpelit päälle, joten helppo sanoa että pituus sekä pelin tunnelma on luotaantyöntävät elementit. Mutta kaiken ei tarvitsekaan olla kivaa koettavaa ja tuollaiselle viihteelle on paikkansa. Kaikille se ei myöskään selvästi ole.
Koin, että pelin oli tarkoituskin loata Abbyn hahmoa niin paljon kuin mahdollista, jotta pelin edetessä pelaajat voi kokea eräänlaisen metatason redemption arcin. Abby ei varsinaisesti kadu tekojaan missään vaiheessa, mutta pelaaja oppii näkemään tämän kokonaisena ihmisenä, jolla oli syyt tehdä mitä teki. Jos ensimmäinen peli olisikin ollut Abbyn tarina ilman Joelin näkökulmaa, niin todennäköisesti olisimme pelaajina olleet alusta asti paljon suopeampia hänen kostoretkelleen.Laitetaans tämä spoilerien sisään vaikka ei varmaan enää herran vuonna 2022 olisi tarvis:
Jaahans, kaivan tämän threadin naftaliinista.
Just loppui kolmas läpipeluukerta ja täytyy sanoa että oli melko erilainen. Oli parempi. Miksikö?
Ensimmäisenä syynä varmaan on todettava että aika on tehnyt tehtävänsä ja parantanut haavat.
En tiedä olikohan pelintekijöillä aavistustakaan kuinka vaikea on tuoda Abbyn näkökantaa pelaajille hänen tehtyään mitä teki. Itse noilla kahdella ensimmäisellä kerralla melkeinpä vihasin joka sekuntia kun 'joutui' pelata Abbyllä.
Tulen varmaan saamaan vähän kuraa niskaan tästä mutta näkisin Abbyn tekoset melkeinpä pienempänä kuin Ellien. Tai en mä tiedä, kaikki teki väärin, kaikki tappoi ja kaikki oli perseestä. Täytynee kuitenkin huomauttaa kuitenkin että Abby jätti pariinkin kertaan tappamatta Ellien + Co vaikka olisi näin voinutkin tehdä. Abby huolehti Levistä siinä missä Ellie jätti perunan taakseen (JJ).
Menetin itse yllättäen yhden läheisen sukulaispojan (horns up!) tossa joulukuun lopussa 2020 hänen ollessa vasta 41 ja tuon tuskan käsitteleminen jotenkin tuntuu tutulta tuossa pelissä. Mm. yksi Ellien päiväkirjamerkintä: "En ymmärrä miten Dina pystyy puhumaan Jessiestä, hänestä minunkin pitäisi pystyä puhumaan Joelista. Joka kerta kun yritän puhua hänestä, minusta tuntuu että minulla olisi ruokamyrkytys". Just tuoltakin minusta tuntui pitkään, vatsasta väänsi isolla tavalla kun nyt sittemmin alkanut toipumaan tuosta traumasta ja pystyn ilman kyyneliä keskustella tästä mainitsemastani veijarista.
Joka tapauksessa, Abby on itseasiassa aika hyvä tyyppi (isossa kuvassa). Naughty Dog tekee tuon näkemisen todella, todella vaikeaksi päästäessään noin graafisen kuvauksen Joelin kuolemasta julki. Jos Joelin kuolema olisi ollut 'kulisseissa' ja kuitattu ohimennen, olisi pelaajilla ollut varmasti helpompaa myös nähdä Abbyn tarina ilman niin suunnatonta vihaa mitä itsekin koin aiemmin. Esimerkkinä noista kulisseista mm. Joelin ja Tommyn kuulustelutekniikat jotka jäi kulisseihin ja meiltä pelaajilta näkemättä kaikessa kauheudessaan.
Voin peliä suositella peliä jo pelanneille mutta vain jos alkaa tuntumaan siltä että on sinut tarinan kanssa - varsinkin nämä synkimmät hetket.
Ja sitten järkyttävä photospam!!
vähän outo kommentti siinä mielessä etteiAbby on pelin parasta antia ja oli ihan oikein
hoidella Joel pois päiviltä ja kaikki jotka yrittää sen kostaa.