Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Siihen Microsoft inhousen kasvattamisella pyrkii, että niitä kuluttajia kiinnostavia pelejä tulisi kasvavissa määrin. Kilpailuviranomaisien kiikareissa on toki myös pelejä enemmän kaikenlaista muutakin, mutta ainakin meille pelaajille nimenomaan pelit on se muoto, jossa kaupat näkyy.
Ne pelit olisivat tulleet jokatapauksessa mutta microsoft näkee paremmaksi sulkea muut pois pelistä niiden osalta. Sony sen sijaan esimerkkinä rakentaa Naughty Dogin ympärille uutta studiota ja näin ollen ei ole viemässä keneltäkään mitään pois. Huomaatko eron?

Kieltämttä itseänikin huvitti väittämä Nintendon ohuesta pelikirjastosta. Tietysti, jos pelimaku koostuu vain urheilupelien vuosipäivityksistä ja kolmannen persoonan toimintapeleistä, jotka tunnutaan tekevän vain graffiikka edellä, voi Nintendon pelivalikoima tuntua ohuelta.
Myönnän, että tuo äskeinen heitto on turhan kärkevä, mutta se näyttää olevan tämän ketjun tapa.
Nämä nyt ovat puhtaasti mielipiteitä. Itselleni Nintendo on aina ollut lähinnä Mario ja Zelda sarjojen ympärillä olevat pelit joten sillä otannalla pelikirjo on ohut. Lisäksi Switchin todella onneton suorituskyky laskee kiinnostuksen nollaan suurimmasta osasta pelejä koska tyypillistä sub 30fps elämystä ei vaan pysty.
Ensi viikolla ilmestyvä God of War on muuten itselleni loppuvuoden odotetuin julkaisu, vaikka en sitä ihan heti julkaisupäivänä ostakkaan, joten Sony-vihaajaa musta ei saa.
Tuskin sinua kukaan Sony vihaajana pitää vai pitäisikö? En minäkään osta monia pelejä suorilta kuten esimerkiksi en ole vielä tilannut God of Waria koska niin moni peli on vielä kesken.
Reilusti yli 100 miljoonaa myytyä Switchiä ja edelleen erinomaisella tasolla jatkuva myynti on todiste siitä, että Nintendon pelikirjasto on tosiaan kuluttajien silmissä oikein hyvässä kunnossa, vaikka sinulle tuo erinomaisen laaja ja laadukas tarjonta ei olisikaan sopivaa.
Myytiinhän Wiitäkin yli 100m ja siellä oli vielä ohuempi hyvien pelien lista. Itselläni konsoli on vielä olemassa ja kaikki kiinnostavat pelit eli ne puolen tusinaa. Se oli trendikäs laite aikoinaan ja niitä hankittiin jopa varuskuntien käyttöön.
 
Naughty Dog on siis yhdysvaltalainen 1980-luvulla perustettu studio, jonka japanilainen Sony lopulta osti vuonna 2001 itselleen. Kyllä huomaan eron ja se on lähinnä aikajana.
Hyvin omituinen väistö. Mielestäsi on siis ihan sama asia hankkia iso määrä multiplattarien valmistajia kuin tehdä tyhjästä uusi studio? Sony lähti 90-luvulla ihan tyhjästä liikkeelle. Hyvin luonnollista hankkia osaamista myös saadakseen konsolilleen houkuttelevaa pelattavaa. Microsoft on sen sijaan nykyisin maailman suurimpia yrityksiä ja sen tavoite on rahan voimalla ajaa muut ulos pelimarkkinoilta tekemällä niin suuria kauppoja joihin menestyvämmät peliyritykset yhteensä eivät pystyisi vastaamaan. Microsoftilla on ollut kymmeniä vuosia aikaa opetella tekemään niitä pelejä ja rakentamaan omia studioita mutta siellä on nähty paremmaksi tehdä kuten tekevät.
 
Hyvin omituinen väistö. Mielestäsi on siis ihan sama asia hankkia iso määrä multiplattarien valmistajia kuin tehdä tyhjästä uusi studio?

Naughty Dog on Sonyn itselleen ostama studio, joka nyt auttaa japanilaista Sonya avaamaan uutta studiota. Onhan siinä eroa esimerkiksi Bungien ostamiseen, en sitä kiellä.

Japanilaisen SIE:n nykyinen portfolio perustuu kuitenkin pitkälti pitkäjänteiseen investoimiseen varsinkin ei-japanilaisiin studioihin, jotka ovatkin nykyään yrityksen kulmakivi. SIE on kasvanut nimenomaan ostamalla ulkoisia yrityksiä.
 
Naughty Dog on Sonyn itselleen ostama studio, joka nyt auttaa japanilaista Sonya avaamaan uutta studiota. Onhan siinä eroa esimerkiksi Bungien ostamiseen, en sitä kiellä.

Japanilaisen SIE:n nykyinen portfolio perustuu kuitenkin pitkälti pitkäjänteiseen investoimiseen varsinkin ei-japanilaisiin studioihin, jotka ovatkin nykyään yrityksen kulmakivi. SIE on kasvanut nimenomaan ostamalla ulkoisia yrityksiä.
Hyvä kun mainitsit Bungien. Sony kertoi heti, että pelit tulevat muille jatkossakin. He halusivat vain osaamisen sieltä omiin tarpeisiin.

Kyllä mutta unohdit sopivasti sen, että Sony on hankkinut sellaisia yrityksiä jotka ovat tehneet jo kauan yhteistyötä. Ja se ei ole heilutellut 70mrd shekkiä ostamalla isoja määriä kerralla pois.
 
Naughty Dog on siis yhdysvaltalainen 1980-luvulla perustettu studio, jonka japanilainen Sony lopulta osti vuonna 2001 itselleen. Kyllä huomaan eron ja se on lähinnä aikajana.

Tämä onkin monesta syystä mielenkiintoinen esimerkki, sillä Naughty Dog on nimenomaan tullut tunnetuksi yhteistyöstä Sonyn kanssa jo ennen kauppoja. Jos nyt ihan tarkalla silmällä heidän pelilistaansa käy läpi, niin kaupan myötä muista alustoista jäi pois Apple II, Amiga, Atari ST, DOS, Sega Megadrive ja 3DO. Voi toki olla, ettei näillä alustoilla kovin lujaa mennyt enää vuonna 2001. Tuohon aikaan firman tunnetuin tekele oli Crash Bandicoot, jonka oikeudet Activision-Blizzard-kaupan myötä omistaa Microsoft.

 
Kyllä mutta unohdit sopivasti sen, että Sony on hankkinut sellaisia yrityksiä jotka ovat tehneet jo kauan yhteistyötä.

Kyllä, osa näistä yrityskaupoista on pedattu pitkällä yhteistyöllä jo ennen varsinaista kauppaa. Ja tämä yhteistyökin siis tottakai on bisnestä, eikä mitään hyväntekeväisyyttä.

Sony lähti 90-luvulla ihan tyhjästä liikkeelle. Hyvin luonnollista hankkia osaamista myös saadakseen konsolilleen houkuttelevaa pelattavaa. Microsoft on sen sijaan nykyisin maailman suurimpia yrityksiä ja sen tavoite on rahan voimalla ajaa muut ulos pelimarkkinoilta tekemällä niin suuria kauppoja joihin menestyvämmät peliyritykset yhteensä eivät pystyisi vastaamaan. Microsoftilla on ollut kymmeniä vuosia aikaa opetella tekemään niitä pelejä ja rakentamaan omia studioita mutta siellä on nähty paremmaksi tehdä kuten tekevät.

Jos Microsoft Gamingin nykyinen johto voisi kääntää kelloja, niin varmasti ostaisivatkin esimerkiksi Remedyn, Team Ninjan ja Biowaren, jotka jokainen ovat tehneet Xbox-alustalle yksinoikeudella sisältöä, mutta näin ei vaan käynyt ja esimerkiksi Bioware sitten menikin kaupaksi muualle. Vahvasti Xbox-studiona tunnettu Bungie taas päätyi Sonyn ostoskoriin.

Jos MS olisi hiljakseen ostellut sopivia studioita, niin silloin voitaisiin ilmeisesti ajatella, että kasvu olisi ollut jotenkin orgaanisempaa ja pitkäjänteistä työtä, vaikka lopulta kyse olisi kuitenkin ollut investoimalla kasvamisesta.

Xboxin ja Xbox 360:n aikakauden jatkuva nousu loppui jälkikäteen hölmöihin virheisiin ja vaihtoehtona on myös ollut ihan täysin luovuttaa - mikä nyt ei ainakaan olisi ollut hyväksi markkinoille, kun kilpailua olisi ollut vähemmän kuin nyt. No nyt tosiaan Xbox Onen aikakauden jälkeen Microsoftilla heräsivät Kinect-harhojensa jälkeen sellaiseen maailmaan, jossa jotain isoa olisi tehtävä, että tuolta kuopasta nousevat.
 
Ne pelit olisivat tulleet jokatapauksessa mutta microsoft näkee paremmaksi sulkea muut pois pelistä niiden osalta.
Aika monta esimerkkiä on ihan viime vuosilta, jossa peli nimenomaan ei tullut "jokatapauksessa" Xboxille. Tulee ainakin mieleen Deathloop ja Ghostwire Tokyo Bethesdalta. Oli myös huhuja Starfieldin PS yksinoikeudesta. Sitten on tietysti Square Enix + Final Fantasy yhtälö. Ainiin ja Call of Dutyn pleikkarin yksinoikeussisällöt.

Microsoft ei todellakaan voi luottaa siihen, että peli tulee jokatapauksessa Xboxille. Vielä vähemmän Xboxilla pelaavat voivat siihen luottaa. Sony on nimittäin myös osoittautunut olevansa agressiivinen sisällön hommaamisessa omalle alustalleen.
 
Microsoft ei todellakaan voi luottaa siihen, että peli tulee jokatapauksessa Xboxille. Vielä vähemmän Xboxilla pelaajat voivat siihen luottaa. Sony on nimittäin myös osoittautunut olevansa agressiivinen sisältönsä hommaamisessa omalle alustalleen.

Tältä kannalta esimerkiksi Yakuzan ja Personan saaminen myös Xbox-alustalle on ollut yksi sukupolven tähän mennessä hienoimpia asioita, varsinkin kun Microsoft on tuonut nämä suoraan Game Passiin.
 
Aiheuttaa kyllä aina pientä sisäistä myhäilyä kun Microsoftin 80 miljardin diilejä aletaan vertailemaan siihen, kun Sony osti melkein 30 vuotta sitten yhden julkaisijan sen aloitellessa konsolirintamalla. Puhumattakaan kaikista näistä yksittäisistä studioista jotka Sony ostanut kun studiot ostohetkellä tai historiansa aikaan tehnyt pelkästään Sonylle pelejä. :D

Ketään ei kiinnostanut kun Microsoft osti Ninja Theoryt sun muut samanlaiset studiot mitä Sonynkin ja Nipa ostellut. Julkaisijat ja 80 miljardia ovat ihan oma lukunsa kun vertaa tilannetta historiaan.
Aika monta esimerkkiä on ihan viime vuosilta, jossa peli nimenomaan ei tullut "jokatapauksessa" Xboxille. Tulee ainakin mieleen Deathloop ja Ghostwire Tokyo Bethesdalta. Oli myös huhuja Starfieldin PS yksinoikeudesta. Sitten on tietysti Square Enix + Final Fantasy yhtälö. Ainiin ja Call of Dutyn pleikkarin yksinoikeussisällöt.
Nää ihan samat setit löytyy Microsoftillakin. Tomb Raider, Yakuza 7:n next gen versio, High on Life, Cuphead yms. jotka Microsoft on ostanut itselleen yksinoikeutena tai ajallisena sellaisena. Microsoft aloitti koko Call of Dutyn yksinoikeussisällön omimisen aikanaan.
 
Olisikin kyllä keskustelun kannalta hienoa, jos voitaisiin alkuun kätellä se tosiasia, että tosiaan nämä miljardikorporaatiot Sony ja Microsoft tosiaan ovat isossa kuvassa toimineet markkinoilla hyvin samankaltaisia strategioita noudattaen.

Tähän tietysti sellainen pieni korjaus, että toinen näistä korporaatioista on oikeastaan biljoonakorporaatio. :D
 
En itse ole peliä vieläkään kokeillut, mutta PC-versio oli käsittääkseni ihan eri tasolla jo julkaisussa kuin juuri nämä Xbox One ja PS4 versiot. Siihen myös Metacriticin 92 arvostelun 86 pisteen keskiarvo hieman viittaa. Pahoittelut jos oma kokemuksesi oli erilainen, itse perustan näkemykseni tosiaan kriitikoiden konsensukseen.

Pitäisi kyllä tämä ottaa peluuseen vihdoinkin, mutta vielä toistaiseksi ei ole löytynyt aikaa ja paikkaa.
Itse asiassa heti julkaisussa XSX:llä Cyberpunkin läpi pelanneena voin todeta, että ainakaan itselläni ei ollut kyseisellä konsolillakaan merkittäviä bugeja tai ongelmia pelin suhteen. Toki itsekin muutamiin bugeihin törmäsin tuolla yli 100 tunnin läpipeluukerrallani, mutta todellakaan mitään pelinautintoni pilaavaa tai jopa pelin rikkovaa ei tullut eteeni. Muutenkaan bugeja ei ollut sen enempää kuin muissakaan pelaamissani avoimen maailman peleissä on julkaisussa ollut. Peli oli siis jo tuolloin XSX:llä pelattuna itselleni aivan loistava kokemus, ja oli minulle myös selvästi kyseisen vuoden paras peli.
Olisikin kyllä keskustelun kannalta hienoa, jos voitaisiin alkuun kätellä se tosiasia, että tosiaan nämä miljardikorporaatiot Sony ja Microsoft tosiaan ovat isossa kuvassa toimineet markkinoilla hyvin samankaltaisia strategioita noudattaen.
Juuri näin. Muutenkin on oikeastaan aika ratkiriemukkaan huvittavaa lukea täältä kommentteja joiden mukaan ylipäätään jonkin pelinkehittäjän ostaminen omaan ”talliin” olisi jokin suuri vääryys. Oikeastaan samalla logiikalla ajatellen sitten olisi suuri vääryys kun firmat headhunttaavat alan taitavimpia yksilöitä toisen ”tallista” tekemäänkin itselle jatkossa tuotteita. Tämähän on ollut täysin normaalia pelibisneksessäkin jo iät ja ajat, mutta toki tämäkin on tietenkin niin suuri vääryys, että lukitaan vaan yrityskauppojen tekeminen ja naulataan toki samalla myös pelinkehittäjät yksilöinä tekemään ikuisiksi ajoiksi pelejä samalle puljulle. Sehän on väärin, että osaamista siirtyy vastiketta vastaan joltain taholta toiselle taholle.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoft perustaa omia studioita kuten The Iniativen, samalla kun Sony ostaa markkinoilta Bungien ja Insomniacin kaltaisia studioita, jotka ovat tunnettuja Xbox yksinoikeuksistaan. Hyi tuhmaa Sonya!

Insomniacin Xbox yksinoikeus Sunset Overdrive on muuten studion paras peli heti Spider-manin jälkeen, hyi tuhmaa Sonya kun ei ole jatkoa saatu pelille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aiheuttaa kyllä aina pientä sisäistä myhäilyä kun Microsoftin 80 miljardin diilejä aletaan vertailemaan siihen, kun Sony osti melkein 30 vuotta sitten yhden julkaisijan sen aloitellessa konsolirintamalla. Puhumattakaan kaikista näistä yksittäisistä studioista jotka Sony ostanut kun studiot ostohetkellä tai historiansa aikaan tehnyt pelkästään Sonylle pelejä. :D

Ketään ei kiinnostanut kun Microsoft osti Ninja Theoryt sun muut samanlaiset studiot mitä Sonynkin ja Nipa ostellut. Julkaisijat ja 80 miljardia ovat ihan oma lukunsa kun vertaa tilannetta historiaan.
Joo onhan tuo varsin huvittavaa verrata näitä kun puhutaan noin jättimäisestä ostoksesta ja toinen ostelee yksittäisen harvakseltaan. Tuo jättikauppa kuulostaa vaan todella epätoivoiselta keinolta jyrätä rahalla ja olisi erittäin hupaisaa jos kaupat ei lopulta onnistuisikaan.
Nää ihan samat setit löytyy Microsoftillakin. Tomb Raider, Yakuza 7:n next gen versio, High on Life, Cuphead yms. jotka Microsoft on ostanut itselleen yksinoikeutena tai ajallisena sellaisena. Microsoft aloitti koko Call of Dutyn yksinoikeussisällön omimisen aikanaan.
Niin ne kummasti aina unohtuu mitä se Microsoft on puuhannut Sonyn kustannuksella.
Jos Microsoft Gamingin nykyinen johto voisi kääntää kelloja, niin varmasti ostaisivatkin esimerkiksi Remedyn, Team Ninjan ja Biowaren, jotka jokainen ovat tehneet Xbox-alustalle yksinoikeudella sisältöä, mutta näin ei vaan käynyt ja esimerkiksi Bioware sitten menikin kaupaksi muualle. Vahvasti Xbox-studiona tunnettu Bungie taas päätyi Sonyn ostoskoriin.
Niin päätyi. Microsoft tuhosi itse välinsä Bungien kanssa ja nyt kilpailija nappasi sen pois. Mutta tuo ostos ei haittaa xbox pelaajia koska Sony ei riistä Bungien tulevia tuotoksia muilta pois.
Jos MS olisi hiljakseen ostellut sopivia studioita, niin silloin voitaisiin ilmeisesti ajatella, että kasvu olisi ollut jotenkin orgaanisempaa ja pitkäjänteistä työtä, vaikka lopulta kyse olisi kuitenkin ollut investoimalla kasvamisesta.
Kyllä sen noin voi ajatella.
 
Viimeksi muokattu:
Niin päätyi. Microsoft tuhosi itse välinsä Bungien kanssa ja nyt kilpailija nappasi sen pois. Mutta tuo ostos ei haittaa xbox pelaajia koska Sony ei riistä Bungien tulevia tuotoksia muilta pois.
Sittenhän Sonyn naurettava kitinä Call of Dutysta on perusteetonta, kun Microsoft on luvannut sen pysyvän multiplatterina aivan kuten Sony on luvannut Bungien pelien pysyvän monialustaisina. Onko mielestäsi Sonyn tapa ostaa itselleen yksinoikeuksia, eksklusiivisia sisältöjä ja ajallisia yksinoikeuksia "riistoa" ja "haittamista"?
 
Sittenhän Sonyn naurettava kitinä Call of Dutysta on perusteetonta, kun Microsoft on luvannut sen pysyvän multiplatterina aivan kuten Sony on luvannut Bungien pelien pysyvän monialustaisina. Onko mielestäsi Sonyn tapa ostaa itselleen yksinoikeuksia, eksklusiivisia sisältöjä ja ajallisia yksinoikeuksia "riistoa" ja "haittamista"?
Mites vaikkapa Crash Bandicoot IP? Pysyykö sekin multiplatformina? Bungien tapauksessa painotettiin kuinka kaikki heidän tulevaisuuden tekeleet tulevat olemaan multiplatformeja.

On hieman eri asia kuulla pelien pysyvän multiplatformina Bungien omien johtajien suusta heti samana päivänä kaupan tullessa julki kuin Microsoftin tapauksessa jossa Phil Spencer ja Nadella kilpaa antavat epämääräisiä vastauksia aiheesta. Ja eikös Jimbo tässä taannoin tuonut julki kuinka Microsoft oli ainoastaan tarjonnut kolmen vuoden jatkopahvia CoDien pysymiseen pleikkarilla vaikka olivat ensiksi uskotelleet pelaavalle kansalle jotain aivan muuta?
 
Ylös Bottom