Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei MS:n tarvitse Sonylle mitään spesiaaleja lupailla. Jos MS haluaa pitää CoD:it multiplattereina, siihen ei tarvita Sonylta lupaa tai mitään sopimuksia.

Kieltämättä hieman epäterveelliseltä markkinatilanteelta kuulostaa, jos markkinajohtajalle pitää käydä kilpailijoiden tunnustamassa ikuista rakkautta ja ystävyyttä, että saavat markkinajohtajan siunauksen tehdä kauppaa.
 
Ei MS:n tarvitse Sonylle mitään spesiaaleja lupailla. Jos MS haluaa pitää CoD:it multiplattereina, siihen ei tarvita Sonylta lupaa tai mitään sopimuksia.
Ei tietenkään tarvitse. On vain tietyllä tapaa harhaanjohtavaa antaa toisenlaista infoa julkisuuteen jos tarkoitus ei ole lopulta noudattaa niitä puheita. Siltähän tuo CoDin kolmen vuoden jatkopahvi hieman vaikuttaa.

Myös mieluummin näissä tapauksissa miettisin pikemminkin kuluttajan kuin yhtiöiden kannalta. Onhan se ikävää köyhän pelaajan kannalta jos oma vanha alusta menettää ison kasan tuttuja IP:eitä pelkästään sen takia, että ne ostettiin pois toiselle alustalle yksinoikeudeksi.
Kieltämättä hieman epäterveelliseltä markkinatilanteelta kuulostaa, jos markkinajohtajalle pitää käydä kilpailijoiden tunnustamassa ikuista rakkautta ja ystävyyttä, että saavat markkinajohtajan siunauksen tehdä kauppaa.
Eikö Nintendo olekaan enää markkinajohtaja? Muistan kun joskus oli kova vääntö tästä kanssasi kuinka pleikkari ei ole enää markkinajohtaja, kun sen PS5:t eivät myyneet yhtä paljoa kuin Switchit jonkin kuukauden aikana. :D
 
Ei tietenkään tarvitse. On vain tietyllä tapaa harhaanjohtavaa antaa toisenlaista infoa julkisuuteen jos tarkoitus ei ole lopulta noudattaa niitä puheita. Siltähän tuo CoDin kolmen vuoden jatkopahvi hieman vaikuttaa.
No millaisen sopimuksen Sony teki MS:n kanssa siitä, että Bungien pelit pysyvät multiplattareina? Voitaisiin vertailla, kumpi teki reilumman yhtiöiden välisen sopimuksen sitten, jos MS:n sopimus tuntuu epäreilulta.
 
Eikö Nintendo olekaan enää markkinajohtaja? Muistan kun joskus oli kova vääntö tästä kanssasi kuinka pleikkari ei ole enää markkinajohtaja, kun sen PS5:t eivät myyneet yhtä paljoa kuin Switchit jonkin kuukauden aikana. :D

Kyllä, viime vuoden myydyin konsoli oli Switch ja voi olla, että tästä olen sinua opastanut? En muista. Ja olisi se yhtä epäterveellistä, jos Nintendo olisi julkisesti vaatimassa jotain sopimuksia vaikkapa Minecraftiin liittyen.
 
No millaisen sopimuksen Sony teki MS:n kanssa siitä, että Bungien pelit pysyvät multiplattareina? Voitaisiin vertailla, kumpi teki reilumman yhtiöiden välisen sopimuksen sitten, jos MS:n sopimus tuntuu epäreilulta.
Siis epäiletkö nyt, että Bungien ja Sonyn sanaan ei voi luottaa, että he säilyttävtä täyden päätäntävallan siinä mille alustalle pelejään julkaisevat? En tiedä voiko asiaa sen selvemmin ilmaista pelaajille kuin mitenkä Bungie ja Sony asian toivat ilmi heti samana päivänä tiedotteessaan kun puhuivat Bungien säilyttävän itsenäisyytensä studiona vaikka ovatkin Sonyn omistuksessa.


Sonyn ja MS:n sopimuksessa ei pitäisi olla mitään nokankoputtamista vaan se on jopa ihan reilu ottaen huomioon kuinka yleensä ei edes tarjota sitä kolmea vuotta. Ainoastaan siinä on moitittavaa, että Microsoft puhuu julkisuuteen toista mitä se todellisuudessa kulisseissa sanoo.
Kyllä, viime vuoden myydyin konsoli oli Switch ja voi olla, että tästä olen sinua opastanut? En muista. Ja olisi se yhtä epäterveellistä, jos Nintendo olisi julkisesti vaatimassa jotain sopimuksia vaikkapa Minecraftiin liittyen.
Hetkinen, kerrataas nyt kun tuntuu, että siellä suunnalla muisti taas pätkii.

Siis Nintendo päätyi markkinajohtajaksi vuonna 2021 kun se myi eniten konsoleita? Ja nyt kun se on tänäkin vuonna ollut markkinajohtaja myytyjen konsolien lukumäärässä, niin nyt se ei enää olekaan markkinajohtaja? Mikä muuttui? Siis muukin kuin keskustelunaihe jossa sopii pleikkarin olevan taas iso paha markkinajohtaja joka kiusaa pienempiä. :D

For hardware specifically, the PlayStation 5 was August 2022's best-selling console overall for both unit and dollar sales. The Switch, however, has sold the most units so far in 2022. (20.9.2022)
 
Viimeksi muokattu:
Siis epäiletkö nyt, että Bungien ja Sonyn sanaan ei voi luottaa, että he säilyttävtä täyden päätäntävallan siinä mille alustalle pelejään julkaisevat? En tiedä voiko asiaa sen selvemmin ilmaista pelaajille kuin mitenkä Bungie ja Sony asian toivat ilmi heti samana päivänä tiedotteessaan kun puhuivat Bungien säilyttävän itsenäisyytensä studiona vaikka ovatkin Sonyn omistuksessa.


Sonyn ja MS:n sopimuksessa ei pitäisi olla mitään nokankoputtamista vaan se on jopa ihan reilu ottaen huomioon kuinka yleensä ei edes tarjota sitä kolmea vuotta. Ainoastaan siinä on moitittavaa, että Microsoft puhuu julkisuuteen toista mitä se todellisuudessa kulisseissa sanoo.
No johan on sinisilmäistä ajattelua. Kuvitteletko ihan oikeasti, että tuo Sonyn toteamus on joku ikuinen lupaus? Jos niin teet, niin herätys sieltä ruususen unesta tähän maailmaan. Se on heiltä ihan samaan tapaan PR- ja markkinointihenkinen toteamus, kuin mitä olemme kuulleet Microsoftin edustajien suusta vastaavissa tilanteissa. Sonyn toteamus on korkeintaan toistaiseksi voimassa oleva asetelma, ja sen Sony voi halutessaan muuttaa, jos katsovat bisneksen sitä vaativan. Toistaiseksi eivät sitä katso tarpeelliseksi, ja hyvä niin, ainakin niiden kannalta, jotka ovat sitoutuneet ainoastaan Microsoftin konsoliin. Meille kaikkien tärkeimpien konsoleiden omistajille tuokaan ei toki ole mitenkään olennaista, kun pelaamme pelit sen mukaan mille konsoleille ne julkaistaan.

Edelleen tulee se fiilis kirjoituksistasi, että ihan oikeasti koet Sonyn ja sen toimijoiden olevan jotenkin ystäviäsi ja ajattelevan aidosti sinun tai muiden pelaajien parasta. Näin ei todellakaan ole. Näin ei toki ole myöskään millään tavalla Microsoftin tai Nintendon kohdalla. Kaikki näistä yrityksistä ajattelevat loppujen lopuksi ainoastaan sitä miten ne pystyisivät parhaiten koukuttamaan ihmisiä asiakkaikseen ja miten saisivat heiltä sitten parhaiten siirrettyä rahaa näiden firmojen omistukseen. Muuta päämäärää ei yhdelläkään noista firmoista ole. Eri tapoja toteuttaa päämäärää toki on. Itse pidän eniten tällä hetkellä Microsoftin tavoista, koska ne tarjoavat minulle parhaiten asiakasystävällistä ja edullisinta pelaamista, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että kuvittelisin heidän sielläkään olevan mitenkään minun tai muiden pelaajien ystäviä tai ajattelevan aidosti meidän parastamme. Tai toki jos meidän parhaamme on raha (kuten se heidän näkökulmastaan tietysti onkin), niin sitten ajattelevat meidän parastamme.
 
No johan on sinisilmäistä ajattelua. Kuvitteletko ihan oikeasti, että tuo Sonyn toteamus on joku ikuinen lupaus? Jos niin teet, niin herätys sieltä ruususen unesta tähän maailmaan. Se on heiltä ihan samaan tapaan PR- ja markkinointihenkinen toteamus, kuin mitä olemme kuulleet Microsoftin edustajien suusta vastaavissa tilanteissa.
Sinun ei tarvitse uskoa Sonya, mutta mites jos uskot yhtiötä joka lähti Activisionin kahleista pois, kun halusi toimia itsenäisenä studiona ilman muiden kahleita? Myös Bungie on painottanut, että heillä on samanlainen päätäntävalta projekteihinsa niin kuin aiemminkin. Puhutaan itsenäisyyden säilyttämisestä.



Kai näissä sopimuksissa jotain pykäliä on kirjoitettuna josta tulee ongelmia jos Sony yhtäkkiä vaatiikin yksinoikeuspelejä studiolta? Ja et varmaan myöskääm usko, että jokainen tälläinen diili on toisensa kopio? Hieman haiskahtaa viestistä nyt, että et ole hirveästi paneutunut näihin diileihin ja miten ne eroavat toisistaan. :D

Edelleen tulee se fiilis kirjoituksistasi, että ihan oikeasti koet Sonyn ja sen toimijoiden olevan jotenkin ystäviäsi ja ajattelevan aidosti sinun tai muiden pelaajien parasta. Näin ei todellakaan ole.
Hassua miten tämä menee. Ja minä kun luulin, että täällä nimenomaan Microsoftista kuvitellaan jonkinlaista ystävää kun tarjoaa puoli-ilmaisia pelejä ja puhuu mukavia. Ei hirveästi kritiikkiä näy ja jos sitä joku uskaltaa antaa niin siellä on heti tutut nimimerkit lainaamassa viestiä. :D Sinullakin on Phil Spencerin naama ikuistettuna avatariin ikään kuin teinitytöllä Suosikki-lehdestä leikattu kuva idolistaan seinällä. Phil sitä ja Phil tätä. Tullut joskus mieleen puhutaanko täällä nyt jostain hyvästä ystävästä vai miljardiluokan bisnestä pyörittävästä Xboxin CEO:sta. :D
 
Sinun ei tarvitse uskoa Sonya, mutta mites jos uskot yhtiötä joka lähti Activisionin kahleista pois, kun halusi toimia itsenäisenä studiona ilman muiden kahleita? Myös Bungie on painottanut, että heillä on samanlainen päätäntävalta projekteihinsa niin kuin aiemminkin. Puhutaan itsenäisyyden säilyttämisestä.



Kai näissä sopimuksissa jotain pykäliä on kirjoitettuna josta tulee ongelmia jos Sony yhtäkkiä vaatiikin yksinoikeuspelejä studiolta? Ja et varmaan myöskääm usko, että jokainen tälläinen diili on toisensa kopio? Hieman haiskahtaa viestistä nyt, että et ole hirveästi paneutunut näihin diileihin ja miten ne eroavat toisistaan. :D


Hassua miten tämä menee. Ja minä kun luulin, että täällä nimenomaan Microsoftista kuvitellaan jonkinlaista ystävää kun tarjoaa puoli-ilmaisia pelejä ja puhuu mukavia. Ei hirveästi kritiikkiä näy ja jos sitä joku uskaltaa antaa niin siellä on heti tutut nimimerkit lainaamassa viestiä. :D Sinullakin on Phil Spencerin naama ikuistettuna avatariin ikään kuin teinitytöllä Suosikki-lehdestä leikattu kuva idolistaan seinällä. Phil sitä ja Phil tätä. Tullut joskus mieleen puhutaanko täällä nyt jostain hyvästä ystävästä vai miljardiluokan bisnestä pyörittävästä Xboxin CEO:sta. :D

Haiskahtaa itse asiassa siltä, että et itse ole perehtynyt hitustakaan siihen miten sopimusjuridiikka toimii. Saat kuule kissojen ja koirien kanssa etsiä sellaista sopimusta joka on ikuisesti pätevä. Kyllä jokainen vähänkään sopimuksista ymmärtävä ymmärtää sen, että sopimuksessa kuin sopimuksessa on olemassa irtisanomisehtonsa. Toki irtisanomisesta voi tulla tietyt seuraamukset, tai yleensä on joka tapauksessa irtisanomisaika, jonka puitteissa sopimus sitten irtisanomisen jälkeen päättyy.

Oletpa sitten sinisilmäisesti senkin ymmärtänyt väärin, että täällä kukaan olisi puhunut Microsoftin olevan jotenkin pelaajien ystävä. Game Pass nyt on vain palveluna ja tuotteena tällä hetkellä monelle varsinkin paljon pelaavalle hyvin toimiva ja edullinen. Ei se sinänsä tee Microsoftista kenenkään meidän ystävää, muuta kuin kenties jossakin absurdissa mielikuvitusmaailmassa.

Ja juu, edelleenkin tuo Spencerin kuva on avatarissani suurimmaksi osaksi vitsinä. Mielestäni aika huvittavan näköinen kuva ja onhan tuo Phil sinänsä hahmona muutenkin aika hauska. Samalla tuo kuva tuo sellaista pientä vitsinomaista säpinää tähän sinänsä hölmöön konsolisotaan. Ja onhan Microsoftin konsolikonsepti ja siihen liittyvä palvelukokonaisuus tällä hetkellä itselleni ykkönen konsolirintamalla, sitä en toki aio salata. Asetelma voi kuitenkin myös muuttua, jos Sony tai Nintendo alkavat muuttaa omia konseptejaan ja niihin liittyviä palveluita siihen suuntaan, että ne miellyttävätkin minua enemmän kuin Microsoftin vastaavat. Mikseivät ne siihen pystyisi, kun Microsoftkin pystyi suosikkikonsolin aseman minun silmissäni saavuttamaan ohi Sonyn, vaikka olin aikoinaan aikalailla totaalisesti vannoutunut pelkästään pleikkarilla pelaaja parisenkymmentä vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis Nintendo päätyi markkinajohtajaksi vuonna 2021 kun se myi eniten konsoleita? Ja nyt kun se on tänäkin vuonna ollut markkinajohtaja myytyjen konsolien lukumäärässä, niin nyt se ei enää olekaan markkinajohtaja? Mikä muuttui? Siis muukin kuin keskustelunaihe jossa sopii pleikkarin olevan taas iso paha markkinajohtaja joka kiusaa pienempiä. :D

Sony nyt kuitenkin on ainoa, joka on jotain takuita vaatinut Microsoftilta ja Activision-Blizzardilta, joten lillukanvarsiin en sinuna tarttuisi, vaan keskustelisin itse asiasta. Se kun ei tee tuosta Sonyn vaatimuksesta yhtään terveellisempää, vaikka Switch olisi myös vuoden 2022 myydyin konsoli.
 
Sony nyt kuitenkin on ainoa, joka on jotain takuita vaatinut Microsoftilta ja Activision-Blizzardilta, joten lillukanvarsiin en sinuna tarttuisi, vaan keskustelisin itse asiasta. Se kun ei tee tuosta Sonyn vaatimuksesta yhtään terveellisempää, vaikka Switch olisi myös vuoden 2022 myydyin konsoli.
Ymmärrät nyt ihan väärin mitä haen takaa tässä ja välttelet selvästi varsin yksinkertaista kysymystäni.

Minähän toin tämän markkinajohtaja-heittosi esille ihan sivuhuomautuksena, kun muistan sinun henkeen ja vereen vääntäneen Sonyn menettäneen tämän tittelin sen jälkeen kun minä satuin (mielestäsi) virheellisesti edelleen puhumaan Sonysta markkinajohtajana.

Toivoin saavani ainoastaan jonkinlaista selvennystä siitä muuttuiko joku tässä vuoden aikana, niin että Sonysta nousi jälleen markkinajohtaja minkä se oli Nintendolle menettänyt viime vuonna. Aikaisemmin puhuit myytyjen konsolien määritelleen tämän tittelin vaihdoksen Nintendon hyväksi, mutta nyt kun tilanne on tänä vuonna edelleen se, että Nintendo on myynyt eniten konsoleita, niin miten se pleikkari nyt yks kaks onkin taas markkinajohtaja?
 
Ymmärrät nyt ihan väärin mitä haen takaa tässä ja välttelet selvästi varsin yksinkertaista kysymystäni.

Minähän toin tämän markkinajohtaja-heittosi esille ihan sivuhuomautuksena, kun muistan sinun henkeen ja vereen vääntäneen Sonyn menettäneen tämän tittelin sen jälkeen kun minä satuin (mielestäsi) virheellisesti edelleen puhumaan Sonysta markkinajohtajana.

Toivoin saavani ainoastaan jonkinlaista selvennystä siitä muuttuiko joku tässä vuoden aikana, niin että Sonysta nousi jälleen markkinajohtaja minkä se oli Nintendolle menettänyt viime vuonna. Aikaisemmin puhuit myytyjen konsolien määritelleen tämän tittelin vaihdoksen Nintendon hyväksi, mutta nyt kun tilanne on tänä vuonna edelleen se, että Nintendo on myynyt eniten konsoleita, niin miten se pleikkari nyt yks kaks onkin taas markkinajohtaja?
"Markkinajohtaja" ja "markkinajohtaja", se oli sivuseikka tässä aiheessa että Nintendo on markkinajohtaja konsoleiden myynnissä. Tässä puhutaan Sonyn ja MS:n kilpailu strategiasta ja asetelmista. Niin ja näistä kolmesta Nintendolla on vähiten pääomaa (rahaa) ja pienimmät voitot (profit), siis koko liiketoiminta huomioon ottaen.
 
"Markkinajohtaja" ja "markkinajohtaja", se oli sivuseikka tässä aiheessa että Nintendo on markkinajohtaja konsoleiden myynnissä. Tässä puhutaan Sonyn ja MS:n kilpailu strategiasta ja asetelmista. Niin ja näistä kolmesta Nintendolla on vähiten pääomaa (rahaa) ja pienimmät voitot (profit), siis koko liiketoiminta huomioon ottaen.
Nintendolla on tosiaan pienin liikevaihto ja se on pienin yritys, mutta ainakin välillä se on onnistunut tekemään enemmän voittoa kuin muut, johtuen siitä, että sen toiminta on muita tuottoisampaa. Esim. https://www.gamespot.com/articles/p...nue-compared-sony-leads-the-way/1100-6500267/
 
Anteeksi kun tartun vain tällaiseen sivuhuomioon, mutta...
Olishan se ollut kiva saada boksille joku iso julkaisu loppuvuodesta, mutta saadaan vaan noita Humble Gamesin pikselimössöpelejä pelattavaksi Game Passiin.
...tässä viitataan (tai osuu) turhan selvästi Signalikseen, joka on ihan helvetin loistava teos! Otan mieluusti tällaisia vastaan enemmänkin kuin varman päälle tehtyjä AAA-pläjäyksiä. Ei sillä siis etteikö nekin kiinnostaisi, sillä esim. God of War 2:n suhteen katselen kyllä tarkkaan tuleeko jotain julkaisuviikon alennuksia.

Mutta faktat ainakin minun kohdallani on, että vaikka AAA-pelit, varsinkin Sonyn, on todella laadukkaita ja hienoja, niin silti ne on ihan eri pelit jotka jää kunnolla mieleen eroavina/ikimuistettavina pelikokemuksina. Niistä ei mene kunnia myöskään Nintendolle tai MS:lle, sillä suurin osa on ihan multiplattareita vielä kaiken lisäksi.

Mikä on muuten ihan hiton loistavaa kun näin mahdollisimman monella on mahdollisuus ne kokea. Harmittavasti silti porukkaa kiinnostaa vain ne AAA-teokset ja niistähän tässä nytkin jauhetaan.

Tässä samalla varmasti selittyy miksi itse tilaan Game Passia kun sieltä on löytynyt jo niin monta helmeä, joita tuskin olisin osannut erikseen ostaa. Signalis ei vaikuttanut siltä että olisi mitään muuta kuin retro-Resident Evil ja esim. Outer Wilds vaikutti sekin jopa alussa sellaiselta että melkein jätin kesken. Molemmat osoittautuneet sellaisiksi kokemuksiksi että näitä tulee muisteltua ja suositeltua varmasti pitkään kun Horizon II:t ja muut on huuhtoutuneet mielestä. Itse asiassa Sonyn eksluista parhaiten on jäänyt mieleen Days Gone :D Toki sen muistan että God of War oli ihan hiton hyvä ja siksi odotan sen jatkoa mutta jotenkin se ei tietyllä tapaa ole jäänyt mieleen kuin nuo verrokit, joista on jäänyt jotain "erikoista" päähän. Sama monissa Nintendon peleissä: ne on todella nautinnollisia pelejä mutta harvoin muistaa että mikä Mario se nyt oli se missä oli se asia X.

Eli minusta on pelejä, jotka on kyllä ihan viimeisen päälle viihdyttäviä ja hiottuja ja sitten on niitä, jotka jää mieleen ja pesiytyy sinne. Ei siis sillä etteikö nuo jälkimmäiset voisi myös olla hiottuja ja viihdyttäviä, mutta ne ensin mainitut on "vain" niitä eikä sitten sen enempää. Ehkä se "varman päälle tehtyjä" on tässä taas se suorin kuvaus asian tiivistämään?
 
Anteeksi kun tartun vain tällaiseen sivuhuomioon, mutta...

...tässä viitataan (tai osuu) turhan selvästi Signalikseen, joka on ihan helvetin loistava teos! Otan mieluusti tällaisia vastaan enemmänkin kuin varman päälle tehtyjä AAA-pläjäyksiä. Ei sillä siis etteikö nekin kiinnostaisi, sillä esim. God of War 2:n suhteen katselen kyllä tarkkaan tuleeko jotain julkaisuviikon alennuksia.

Mutta faktat ainakin minun kohdallani on, että vaikka AAA-pelit, varsinkin Sonyn, on todella laadukkaita ja hienoja, niin silti ne on ihan eri pelit jotka jää kunnolla mieleen eroavina/ikimuistettavina pelikokemuksina. Niistä ei mene kunnia myöskään Nintendolle tai MS:lle, sillä suurin osa on ihan multiplattareita vielä kaiken lisäksi.

Mikä on muuten ihan hiton loistavaa kun näin mahdollisimman monella on mahdollisuus ne kokea. Harmittavasti silti porukkaa kiinnostaa vain ne AAA-teokset ja niistähän tässä nytkin jauhetaan.

Tässä samalla varmasti selittyy miksi itse tilaan Game Passia kun sieltä on löytynyt jo niin monta helmeä, joita tuskin olisin osannut erikseen ostaa. Signalis ei vaikuttanut siltä että olisi mitään muuta kuin retro-Resident Evil ja esim. Outer Wilds vaikutti sekin jopa alussa sellaiselta että melkein jätin kesken. Molemmat osoittautuneet sellaisiksi kokemuksiksi että näitä tulee muisteltua ja suositeltua varmasti pitkään kun Horizon II:t ja muut on huuhtoutuneet mielestä. Itse asiassa Sonyn eksluista parhaiten on jäänyt mieleen Days Gone :D Toki sen muistan että God of War oli ihan hiton hyvä ja siksi odotan sen jatkoa mutta jotenkin se ei tietyllä tapaa ole jäänyt mieleen kuin nuo verrokit, joista on jäänyt jotain "erikoista" päähän. Sama monissa Nintendon peleissä: ne on todella nautinnollisia pelejä mutta harvoin muistaa että mikä Mario se nyt oli se missä oli se asia X.

Eli minusta on pelejä, jotka on kyllä ihan viimeisen päälle viihdyttäviä ja hiottuja ja sitten on niitä, jotka jää mieleen ja pesiytyy sinne. Ei siis sillä etteikö nuo jälkimmäiset voisi myös olla hiottuja ja viihdyttäviä, mutta ne ensin mainitut on "vain" niitä eikä sitten sen enempää. Ehkä se "varman päälle tehtyjä" on tässä taas se suorin kuvaus asian tiivistämään?
Itse olen nykyään innostuneempi pienistä indie-tuotoksista kuin suuren luokan AAA-peleistä. Ehkä olen tullut vanhaksi. Mutta siksi rakastan Game Passia. Saanut kokeilla monia indie-pelejä joihin ihastunut ja lopulta ostanut ihan omaksikin.
 
Minulla menee paljon aikaa aivan karmean näköisten ikivanhojen pikselimössöpelien kanssa ja uudet pelit ovat lähinnä sellaista lisämaustetta. Esimerkiksi viime viikkoina olen pelannut pääasiassa Heroes Chroniclesia ja Heroes of Might and Magic III:a, jotka ovat sieltä 90-luvun lopusta ja 2000-luvun alusta. Hauskaa on, että Chroniclesin osia pidettiin aikoinaan rahastuksena, kun niissä oli vain yksinpelikampanjat parin kympin hintaan, mutta sisältöä jokaisessa kampanjassa on kymmeniä tunteja, eli enemmän kuin nykypeleissä yleensä.

Menee kyllä aika pahasti ohi aiheen, mutta pointtina on, että jokaisella on erilainen pelimaku ja oman pelaamisen perusteella ei kannata hirveän monimutkaisia analyyseja rakentaa. Jos indiepelejä ei pelattaisi, ei niitä varmaan myöskään tehtäisi. Pelaajien eniten pelaamat ja tykkäämät pelit ovat ihan erilaisia kuin suurimmat arvostelumenestykset. AAA-pelien suosio on enemmän harhaa ja pelimedian tuotosta, vaikka kivahan niitäkin on välillä pelata ja niillekin on oma yleisönsä. Xbox ei tosiaan AAA-rintamalla ihan erityisesti loista, mutta vahvuudet ovat sitten muualla ja aika vaikea sitä tarjontaa on arvostaa muuta kuin itse kokeilemalla ja pelaamalla.
 
"Markkinajohtaja" ja "markkinajohtaja", se oli sivuseikka tässä aiheessa että Nintendo on markkinajohtaja konsoleiden myynnissä. Tässä puhutaan Sonyn ja MS:n kilpailu strategiasta ja asetelmista. Niin ja näistä kolmesta Nintendolla on vähiten pääomaa (rahaa) ja pienimmät voitot (profit), siis koko liiketoiminta huomioon ottaen.
Mutta kun pointti on edelleen, että minä en teidän väittelyyn ottanut missään kohtaa osaa vaan haastoin pelkästään käyttäjän @J.Sunderland hieman selventämään hänen muutaman kuukauden takaisia väittämiään siitä mitenkä tuo markkinajohtajuus hänen mielestään määritellään. Tuntuu yksinkertaisesti, että Sony on nyt jälleen markkinajohtaja kun se sopii tällä kertaa narratiiviin. Mutta mennään eteenpäin, kun tuskin tulen häneltä saamaan vastausta tähän. :)
 
Tuntuu yksinkertaisesti, että Sony on nyt jälleen markkinajohtaja kun se sopii tällä kertaa narratiiviin. Mutta mennään eteenpäin, kun tuskin tulen häneltä saamaan vastausta tähän. :)

Laitas meille lainaus, jossa kirjoitan Nintendon olevan markkinajohtaja, niin tarkastellaan tätä yhdessä.

Vuoden 2021 myydyin konsoli oli Switch, mutta kyllä PS4 edelleen on viime sukupolven markkinajohtaja ja siitä markkinatilanteesta Sony lähti tähän sukupolveen.
 
Laitas meille lainaus, jossa kirjoitan Nintendon olevan markkinajohtaja, niin tarkastellaan tätä yhdessä.

Vuoden 2021 myydyin konsoli oli Switch, mutta kyllä PS4 edelleen on viime sukupolven markkinajohtaja ja siitä markkinatilanteesta Sony lähti tähän sukupolveen.

Mielestäni myydyt yksiköt on pelikonsoleiden suosion osalta ollut ihan toimiva mittari, enkä sitä vain sen takia lähtisi vaihtamaan suosion mittarina, ettei PS5 ole siinä ykkönen.

Sieltä löytyy useampikin viesti tämän vuoden puolelta aiheesta. Jännä kuinka pleikkari nyt eilen olikin taas se markkinajohtaja. Mutta nää on kai näitä.
 
Sieltä löytyy useampikin viesti tämän vuoden puolelta aiheesta. Jännä kuinka pleikkari nyt eilen olikin taas se markkinajohtaja. Mutta nää on kai näitä.

Missä tuolla mainitaan Nintendon olevan nimenomaan markkinajohtaja? Tuossa nimenomaan siis totesin vain yksinkertaisesti sen faktan, että Switch oli myydyin konsoli 2021.

PS. Voin helpottaa työtäsi, pystyt hakemaan minun nimimerkillä kirjoitetut "markkinajohtaja" viittaukset. Ne ovat 100% Sonyyn liittyen (kun konsoleista puhutaan). Voisitko siis jättää tämän lapsellisen henkilökohtaisen hyökkäyksen tai tehdä sen ainakin sille omistetussa ketjussa?
 
Ylös Bottom