Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Toisaalta, mitä yksinoikeuspeleihin tulee, siinä Sony taistelee vain 2. sijasta. Parhaimmat yksinoikeudet tulee Nintendolta. Ne ovat kaiken lisäksi aitoja yksinoikeuksia, joita ei muiden valmistajien koneilta saa.
 
Mikä tämä totuus on, mihin viittaat? Onko se joku tietty henkilö, joka nyt pitää laittaa Twitterissä seurantaan? Vai tarkoitatko tällaista totuutta, joka nähtiin mm. The Last of Us 2:n Metacriticissä? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Tällä hetkellä God of Warin kriitikkoarvioita on kyseisessä paikassa 123, tuskin näitä kaikkia on maksettu. Ehkä se korealainen IGN jamppa jäi ilman maksua, niin teki rehellisen arvion.

Sinä voit ihan itse päätellä mikä on totuus kun olet pelin pelannut läpi. Tule ihmeessä tännekin kertomaan. Niin kun sanoin, odotan mielenkiinnolla pääseekö Elden Ringin tasolle. Siihen täytyy myös löytyä hyvät perustelut, pelifoorumilla kun ollaan niin niitähän luulisi löytyvän.
 
Sinä voit ihan itse päätellä mikä on totuus kun olet pelin pelannut läpi. Tule ihmeessä tännekin kertomaan. Niin kun sanoin, odotan mielenkiinnolla pääseekö Elden Ringin tasolle. Siihen täytyy myös löytyä hyvät perustelut, pelifoorumilla kun ollaan niin niitähän luulisi löytyvän.

No tämä kyllä onnistuu, olipa fiilikseni pelistä mitä hyvänsä. Kiitos tarkennuksesta!
 
Psykonautti oli symppis pienen budjetin peli joita saisi olla enemmän. Mutta eipä sekään tainnut isompia GOTY-palkintoja voittaa siinä missä joku Returnalikaan vaikka jokunen niitä tulikin. Silti en puhuisi missään nimessä näistä peleistä samassa lauseessa niiden hittipelien kanssa mistä Forbesin ukko artikkelissa puhui.

Sinun viestiisi minä vastasin ja se viesti kuului näin:

Jos painetta tulisi heidän suuntaan vähän enemmän, niin voisi olla, että tilanne hieman voisi muuttuakin ja Xboxiltakin löytyisi vuodesta toiseen yksi tai kaksi GOTY-ehdokasta muistakin kategorioista kuin perus räiskintä ja kaahailu-genrestä.

Ja jos The Game Awards on tarpeeksi iso gaala, niin sielläkin Psychonauts 2 oli ehdolla vuoden peliksi (kuten oli myös Deathloop). Mutta toki, maalitolppia voi aina siirtää uudestaan.

Ja se mistä erityisesti pidän yleisesti Xboxin nykyisessä ja tulevassa tarjonnassa on se monipuolisuus, kaukana on ne ajat kun Xboxille tuli vain "räiskintää ja kaahailua", joista kumpikaan ei omaan makuuni se ykkösgenre ole, joten ainakin allekirjoittaneelle tämä ajatus on tosiaan raikas tuulahdus menneisyydestä.

Parempaan pitäisi pystyä ja sen pystyy itse Phil Spencerkin myöntämään vaikka fanit muuta uskottelisivatkin itselleen ja muille.

Kun Redfall, S.T.A.L.K.E.R 2 ja Starfield siirtyivät tältä vuodelta seuraavalle vuodelle, niin melkoinen aukko siitä tosiaan jäi Xboxin yksinoikeussisältöön tälle vuodelle. Eikö tämä ole ihan luonnollista? Isot julkaisut jättävät aukon siirtyessään, eipä siihen ole mitään vastaan sanomista.

Game Passin tasainen virta pitää kuitenkin huolen, ettei pelattava lopu koskaan kesken ja ainakin itselläni on näistä siirtyneistä peleistä huolimatta backlog lähinnä kasvanut.

Mutta tosiaan, Phil Spencer ja Microsoft Gaming ovat erittäin isolla sykkeellä kasvattaneet inhouseaan viime vuosina ja sieltä kyllä on tulossa tässä sukupolvessa jokaiseen makuun pelejä, suurempia ja pienempiä, joten en yksinoikeuksienkaan puolesta huolissani olisi.

Toisaalta, mitä yksinoikeuspeleihin tulee, siinä Sony taistelee vain 2. sijasta. Parhaimmat yksinoikeudet tulee Nintendolta. Ne ovat kaiken lisäksi aitoja yksinoikeuksia, joita ei muiden valmistajien koneilta saa.

Näinhän se on ja Switch on muutenkin noussut omissa kirjoissani yhdeksi kaikkien aikojen parhaista konsoleista, enkä kyllä ymmärrä niitä pelaajia, jotka pystyvät tämän skippaamaan. Noobenstainkin vaan rohkeasti kokeilemaan ;)
 
Ja jos The Game Awards on tarpeeksi iso gaala, niin sielläkin Psychonauts 2 oli ehdolla vuoden peliksi (kuten oli myös Deathloop). Mutta toki, maalitolppia voi aina siirtää uudestaan.
Ja mitäpä muita pelejä Xboxilta on ollut tuolla ehdolla muina vuosina tai mahdollisesti tulee olemaan tämä vuonna?

W1xyw.jpg2020 saatiin myös rasti ruutuun samaan aikaan kun kilpailijoilta löytyi pelit ehdolla

Yksi hyvä vuosi (2021) jolloin saatiin kaksi peliä tuonne ehdolle ei poista sitä tosiasiaa mistä minä, ihmiset foorumeilla tai Forbesin ukko puhuu. Pelien, etenkin todellisten GOTY-voittajien suhteen, heillä on edelleen isosti ongelmia kuten nyt huomataan, kun ensiksi saatiin hyvä pelivuosi julkaisujen suhteen jonka jälkeen heti kompastutaan seuraavana vuotena. Studioita on kumminkin reilusti enemmän kuin pleikkarilla tai Nintendolla, joten mitään kunnollista syytä tälläiseen menoon ei pitäisi olla. Samalla tapaa sitä muiltakin pelejä siirtyy seuraavaan vuoteen ja silti löytyy aina jotain isoa julkaistavaa joka vuosi.

Ja se mistä erityisesti pidän yleisesti Xboxin nykyisessä ja tulevassa tarjonnassa on se monipuolisuus, kaukana on ne ajat kun Xboxille tuli vain "räiskintää ja kaahailua", joista kumpikaan ei omaan makuuni se ykkösgenre ole, joten ainakin allekirjoittaneelle tämä ajatus on tosiaan raikas tuulahdus menneisyydestä.
Eteenpäin on menty OG-Xbox ja 360 ajoilta mitä tulee genreihin, mutta kyllähän kun tilannetta katsotaan vuonna 2022, niin ne Xboxin tässä genissä julkaisemat suosituimmat pelit ovat edelleen hyvin kaahailu ja räiskintä-pitoista settiä (Halo ja Forza). Siinä mielessä hieman enemmän tarvittaisiin tuon maineen poistumiseen Xbox-brändin yltä.

Kyllähän pleikkarinkin pelit jatkuvasti lokeroidaan elokuvamaisiksi peleiksi vaikka Returnalit, säkkipojat ja Gran Turismot yms. ovat kaukana elokuvamaisesta videopeli-käsitteestä. Enemmän Returnalin kaltaisia gameplay-painotteisia pelejä pleikkarikin tarvitsisi ja niitä käsittääkseni on myös tulossa. Eteenpäin menee kumpikin yhtiö monipuolisuudessa ja hyvä niin.

Kun Redfall, S.T.A.L.K.E.R 2 ja Starfield siirtyivät tältä vuodelta seuraavalle vuodelle, niin melkoinen aukko siitä tosiaan jäi Xboxin yksinoikeussisältöön tälle vuodelle. Eikö tämä ole ihan luonnollista? Isot julkaisut jättävät aukon siirtyessään, eipä siihen ole mitään vastaan sanomista.
Xboxilla toki näin, mutta en nyt muista esimerkiksi pleikkarilta milloin viimeksi olisi koko pelivuosi mennyt ilman yhtäkään isoa AAA GOTY-julkaisua. Ja sitten kun lopulta ne kuuluisat kirkkaimmat kermat puuttuu jotka juhlivat isosti palkintogaalassa oikeasti voittaenkin jotain, niin kyllähän sitä on ihan aiheellista nostaa kissa pöydälle kunnes tilanteeseen tulee jonkinlaista muutosta.

Näinhän se on ja Switch on muutenkin noussut omissa kirjoissani yhdeksi kaikkien aikojen parhaista konsoleista, enkä kyllä ymmärrä niitä pelaajia, jotka pystyvät tämän skippaamaan. Noobenstainkin vaan rohkeasti kokeilemaan ;)
En varmasti lähde mitään lastenpelejä tai maanviljely-pelejä pelaamaan. :D vitsi
 
Olishan se ollut kiva saada boksille joku iso julkaisu loppuvuodesta, mutta saadaan vaan noita Humble Gamesin pikselimössöpelejä pelattavaksi Game Passiin.

En ole edelleenkään toipunut siitä pettymyksestä, kun kaikki kiinnostavat boksin pelit meni ensi vuodelle ja niiden takia päivittelinkin Series S -> Series X :D

Pleikalla God of War ja Nintendolla Bayonetta 3? (en pahemmin seuraa Nintendon julkaisuja, mutta oletan, että tuo on se iso juttu sillä nyt :))
 
Ja mitäpä muita pelejä Xboxilta on ollut tuolla ehdolla muina vuosina tai mahdollisesti tulee olemaan tämä vuonna?

Eiköhän aika monikin Xbox-alustoilla julkaistu peli ole GOTY-palkintoja yleisesti saanut, eikä tosiaan TGA mikään Ainoa Mittari ole.

Yksi hyvä vuosi (2021) jolloin saatiin kaksi peliä tuonne ehdolle ei poista sitä tosiasiaa mistä minä, ihmiset foorumeilla tai Forbesin ukko puhuu.

No olihan se Forza Horizon 5 tosiaan myös eniten TGA-palkintoja viime vuonna voittanut peli, vaikka ei nyt ilmeisesti näiden maalitolppien mukaan saa olla laskuissa mukana, joten edustus yleisesti oli näitä kahta peliä suurempi.

Sinänsä myös hauska yksityiskohta, että "Forbes-ukko" kritisoi Halo Infiniteä ja hehkuttaa Horizonia. Jos objektiivisesti katsoo näitä kahta, niin tuoreella Horizonilla on OpenCriticissä 88 keskiarvo ja Halolla 87, mutta ehkä juuri tuossa menee joku maaginen raja.

Noin yleisesti ottaen uskon vahvasti siihen, että viime vuosi kuvastaa kuitenkin paremmin Microsoft Gamingin kyvykkyyttä juuri nyt paremmin kuin Xbox One aikakausi, mutta saat tietenkin olla toista mieltä. Aikahan tämän sitten näyttää. Juuri nyt Series-konsoleita on myyty enemmän kuin mitään Xboxia samassa ajassa, joten sekin toki on tietysti jonkinlainen faktuaalinen esimerkki siitä, että Series-sukupolvella on ollut hyvä startti.

Pelien, etenkin todellisten GOTY-voittajien suhteen, heillä on edelleen isosti ongelmia kuten nyt huomataan, kun ensiksi saatiin hyvä pelivuosi julkaisujen suhteen jonka jälkeen heti kompastutaan seuraavana vuotena.

Tämä kompastus menee myös hyvin selkeästi Covidinkin piikkiin, mutta Phil Spencerin sanoin tämä on kuitenkin turhaa selittelyä ja hyvä näin. Siitäkin näkee, että Microsoft Gaming on tosissaan. Saa nähdä miten sitten ensi vuonna ja siitä eteenpäin. Jälleen kerran, aika näyttää.

Tässä muuten hiljattain Grounded oli kerännyt 13 miljoonaa pelaajaa ja esimerkiksi Eralla kyseinen peli saa jatkuvasti kehuja. Ei ehkä tule keräämään palkintoja, mutta on kuitenkin Sea of Thievesin tapaan erinomainen esimerkki siitä monipuolisuudesta mihin nykyinen Microsoft Gaming kykenee ja pelistä joka nimenomaan pelaajia kiinnostaa.

Eteenpäin on menty OG-Xbox ja 360 ajoilta mitä tulee genreihin, mutta kyllähän kun tilannetta katsotaan vuonna 2022, niin ne Xboxin tässä genissä julkaisemat suosituimmat pelit ovat edelleen hyvin kaahailu ja räiskintä-pitoista settiä (Halo ja Forza). Siinä mielessä hieman enemmän tarvittaisiin tuon maineen poistumiseen Xbox-brändin yltä.

Xbox 360 oli kyllä kaikkea muuta kuin pelkkää kaahailua ja räiskintää. Minulle Xbox 360 oli nimenomaan erinomainen RPG-alusta, mutta monipuolisuus oli valttia. Tässä sukupolvessa oli Forza Motorsportin ja Horizonin, Halojen, Gears of Warien ja Project Gotham Racingin lisäksi vähintään ajallisena yksinoikeutena (konsoli) mm. Lost Odyssey, Alan Wake, Banjo Kazooie, Crackdown, Dead or Alive 4, Dead Rising, Fable II & III, Halo Wars, Kameo, Mass Effect, Ninja Gaiden II, Eternal Sonata, Tales of Vesperia, Viva Pinata ja Witcher II, joita ei voi räiskintänä tai kaahailuna nähdä.

Jos Series-konsoleille saadaan vastaavalla laajuudella pelejä, niin itse olen todella tyytyväinen. Ja toivon kyllä, että se tarjonta on nimenomaan rohkeasti erilaista, monipuolista ja luovaa, kuten se nyt näyttää olevan. Varmasti esimerkiksi Obsidianin Fallout olisi ollut se lompakon kannalta loogisin vaihtoehto, mutta saavat rauhassa tehdä Groundedin ja Pentimentin kaltaisia projekteja vapaasti. Arvostan.

En varmasti lähde mitään lastenpelejä tai maanviljely-pelejä pelaamaan. :D vitsi

Ah, Xboxilla ei ole pelejä ja Nintendo on lapsille - tässähän ne klassikot on :D

**

Melkoisen epälooginen homma, että Microsoft joutuu odottamaan Activision-Blizzardin hankinnan kanssa kilpailuviranomaisien hyväksyntöjä, jos kerran mitään pelejä ei konsolille nykyisellään tule, eikä ole tulossa jatkossakaan. Eli eikö tämä olisi pitänyt olla ihan läpihuutojuttu, markkinoiden kolmanneksi suurin konsolialusta ei tästä ole mihinkään kasvamassa kuitenkaan?
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, mitä yksinoikeuspeleihin tulee, siinä Sony taistelee vain 2. sijasta. Parhaimmat yksinoikeudet tulee Nintendolta. Ne ovat kaiken lisäksi aitoja yksinoikeuksia, joita ei muiden valmistajien koneilta saa.
No joo ehkä myynnillisesti mutta itsellä jäänyt jokainen peli kokeilun asteelle eikä jaksa pitää otteessaan. En ole Switchillä vetänyt mitään peliä läpi. Tuskin mitään edes puoleen väliin joten tuskin tulen enää ostamaan sille mitään.

Joku myös kehui Deathlooppia. Sekin jäi kesken ja poistan koko pelin masiinasta.

Nyt muuten pelannut Beyond Good and Evil ja yllättävän hyvää settiä suht vanhaksi peliksi. Toivottavasti se kakkonen tulee joskus.
 
Melkoisen epälooginen homma, että Microsoft joutuu odottamaan Activision-Blizzardin hankinnan kanssa kilpailuviranomaisien hyväksyntöjä, jos kerran mitään pelejä ei konsolille nykyisellään tule, eikä ole tulossa jatkossakaan. Eli eikö tämä olisi pitänyt olla ihan läpihuutojuttu, markkinoiden kolmanneksi suurin konsolialusta ei tästä ole mihinkään kasvamassa kuitenkaan?

Eihän tuossa kenenkään huolena ole se, että Microsoftin konsolille tulisi joitain pelejä. Niin pelaajien kuin kilpailuviranomaisten huolena on enemmänkin se, että mitä se vie pois muilta konsoleilta ja tekee loputtoman kassansa ansiosta kilpailulle. Vaikka Playstation tarjoaa God of Warin kaltaisia upeita pelisarjoja, isot rahat tehdään COD:n tapaisilla vuosipäivitystuotteilla. Vaikka onkin harhaanjohtavan mukavaa kertoilla pienestä käsityöläispajasta "kolmanneksi suurimpana konsolialustana", niin se ei voisi olla kauempana totuudesta isossa mittakaavassa. Toisaalta onhan se jatkossa mielenkiintoista nähdä, että jatkuuko tällainen altavastaajien puolesta tsemppaaminen kun osuudet konsolimarkkinoilla kääntyvät. Ehkä välttäisin kuitenkin tässä vaiheessa muiden huomauttelua epäloogisuuksista.
 
Eiköhän aika monikin Xbox-alustoilla julkaistu peli ole GOTY-palkintoja yleisesti saanut, eikä tosiaan TGA mikään Ainoa Mittari ole.

No olihan se Forza Horizon 5 tosiaan myös eniten TGA-palkintoja viime vuonna voittanut peli, vaikka ei nyt ilmeisesti näiden maalitolppien mukaan saa olla laskuissa mukana, joten edustus yleisesti oli näitä kahta peliä suurempi.

Ei ole ainoa palkintogaala tuo, mutta on se selkeästi isoin ja merkittävin. Sinäkin sen toit esille alunperin joten päällimmäisenähän se meillä kaikilla taitaa olla mielessä kun GOTY-palkinnoista aletaan keskustelemaan. Ja kuten todettua siellä ei ole Xbox juhlinut poislukien jotain satunnaisia ehdokkuuksia äänimaailma kategoriassa jne.

Xboxin päätä voi silitellä miten paljon haluaa, mutta fakta on, että ovat tuolla saralla suurimman osan mielestä edelleen aika kaukana kilpailijoitaan. Tämän on pystynyt myöntämään Phil Spencer, mutta osalle Xboxin omistajista tämä on selkeästi mahdotonta myöntää. :D

Sinänsä myös hauska yksityiskohta, että "Forbes-ukko" kritisoi Halo Infiniteä ja hehkuttaa Horizonia. Jos objektiivisesti katsoo näitä kahta, niin tuoreella Horizonilla on OpenCriticissä 88 keskiarvo ja Halolla 87, mutta ehkä juuri tuossa menee joku maaginen raja.
Vaikka ei ollut Horizonillakaan paras julkaisu pienten teknisten ongelmien myötä joidenka korjaamiseen meni turhan pitkä aika, niin kyllähän Halo Infinite on taas ihan vienyt eri levelille tuon kompastelun mitä tulee fanien toiveisiin vastaamiseen. Ei taida olla hirveän montaa yhtiötä maailmassa jotka ovat saaneet viimeisen vuoden tai parin aikana yhtä paljon kritiikkiä kuin 343. Ja kaikki nyt varmasti myös muistaa miten pelin kehitys meni.

Täysin ymmärrettävää siis jos Halo-sarja ja 343 nostetaan erikseen esiin negatiivisessa valossa.

Tämä kompastus menee myös hyvin selkeästi Covidinkin piikkiin, mutta Phil Spencerin sanoin tämä on kuitenkin turhaa selittelyä ja hyvä näin.
Siitä vain ottamaan mallia turhan kiemurtelun sijaan. :)
 
No joo ehkä myynnillisesti mutta itsellä jäänyt jokainen peli kokeilun asteelle eikä jaksa pitää otteessaan. En ole Switchillä vetänyt mitään peliä läpi. Tuskin mitään edes puoleen väliin joten tuskin tulen enää ostamaan sille mitään.

Joku myös kehui Deathlooppia. Sekin jäi kesken ja poistan koko pelin masiinasta.

Nyt muuten pelannut Beyond Good and Evil ja yllättävän hyvää settiä suht vanhaksi peliksi. Toivottavasti se kakkonen tulee joskus.
En itsekään oikein ymmärrä tuota Nintendo paras yksinoikeuskone. Jos sitä mitataan vain sillä tuleeko niitä pelejä millekään muulle laitteelle niin silloin Nintendo on kunkku. Mutta mitä tulee pelivalikoimaan niin vaikka siellä muutama loistava peli onkin niin hyvin ohut se pelikirjasto silti on. Ei pärjää lähellekään Sonyn laajalle tasolle. Pisteet nipalle kuitenkin kun tekevät virkistävän erilaisia pelejä.

Eihän tuossa kenenkään huolena ole se, että Microsoftin konsolille tulisi joitain pelejä. Niin pelaajien kuin kilpailuviranomaisten huolena on enemmänkin se, että mitä se vie pois muilta konsoleilta ja tekee loputtoman kassansa ansiosta kilpailulle. Vaikka Playstation tarjoaa God of Warin kaltaisia upeita pelisarjoja, isot rahat tehdään COD:n tapaisilla vuosipäivitystuotteilla. Vaikka onkin harhaanjohtavan mukavaa kertoilla pienestä käsityöläispajasta "kolmanneksi suurimpana konsolialustana", niin se ei voisi olla kauempana totuudesta isossa mittakaavassa. Toisaalta onhan se jatkossa mielenkiintoista nähdä, että jatkuuko tällainen altavastaajien puolesta tsemppaaminen kun osuudet konsolimarkkinoilla kääntyvät. Ehkä välttäisin kuitenkin tässä vaiheessa muiden huomauttelua epäloogisuuksista.
Takuulla loppuu altavastaajien tsemppaaminen siinä vaiheessa jos/kun Microsoft loputtomalla kassallaan valtaa monopoliaseman itselleen :D
 
Eihän tuossa kenenkään huolena ole se, että Microsoftin konsolille tulisi joitain pelejä.

Siihen Microsoft inhousen kasvattamisella pyrkii, että niitä kuluttajia kiinnostavia pelejä tulisi kasvavissa määrin. Kilpailuviranomaisien kiikareissa on toki myös pelejä enemmän kaikenlaista muutakin, mutta ainakin meille pelaajille nimenomaan pelit on se muoto, jossa kaupat näkyy.

Mutta pelko on ilmeisesti turhaa, jos Microsoftin Gamingiltä ei ole teidän näkemyksen mukaan mitään kiinnostavaa tullut tai edes tulossa, joten miksipä noista Zenimax ja Activision-Blizzard kaupoista mieltään pahoittaa.

Vaikka onkin harhaanjohtavan mukavaa kertoilla pienestä käsityöläispajasta "kolmanneksi suurimpana konsolialustana", niin se ei voisi olla kauempana totuudesta isossa mittakaavassa.

Tämä nyt kuitenkin on edelleen fakta, joka ei selittelemällä miksikään muutu. Ja nimenomaan tämä fakta edellä Microsoft Gaming on lähtenyt kasvattamaan aggressiivisesti omaa inhouseaan.

Toisaalta onhan se jatkossa mielenkiintoista nähdä, että jatkuuko tällainen altavastaajien puolesta tsemppaaminen kun osuudet konsolimarkkinoilla kääntyvät. Ehkä välttäisin kuitenkin tässä vaiheessa muiden huomauttelua epäloogisuuksista.

Kun kääntyvät? Juuri on kerrottu että Sony ja Nintendo ovat kaukana edellä yksinoikeuksien kanssa, eikä mitään muutosta ole nähtävissä, joten miksi osuudet kääntyisivät?

Ja minulle Nintendon, Sonyn ja Microsoftin yksittäiset markkinaosuudet ei ole mikään sydämen asia ja edelleen pidän varsinkin yhden konsolin fanitusta ja muiden dumaamista lapsellisena touhuna. Nytkin on hauska huomata kuinka God of Warin hienoista arvosanoista riemuitseminen kääntyi hyvin nopeasti konsolisodan luodiksi ja Xboxille-lällättelyksi. Miksi ei vain voisi riemuita ilmeisen hienosta pelistä?

Jokaisen valmistajan toivon pysyvän kilpailukykykyisenä, jotta minä kuluttajana saan mahdollisimman hyvän aseman tehdä kauppaa näiden kaikkien kanssa. Xbox One ja Nintendo WiiU ovat käyneet uimassa paljon syvimmissä vesissä kuin Sony koskaan on käynyt, mutta juuri nyt näyttää kaikkien osalta hyvältä, mikä on vain ja ainoastaan hyvä asia minulle.

Siitä vain ottamaan mallia turhan kiemurtelun sijaan. :)

Minulle henkilökohtaisesti Xboxin pelitarjonta on ollut riittävää myös tänä vuonna ja Game Passiin tulee tosiaan paljon muutakin kiinnostavaa kuin yksinoikeuksia. Ja ymmärrystä riittää mm. Arkanelle ja Bethesdalle pelien lykkääntymisistä. Mieluummin hiotumpaa kuin Cyberpunkin tapaan raakileena ulos ja kun kerran lompakko kestää, niin mikäs siinä.

Otan tietenkin ilolla vastaan Spencerin näkemyksen siitä, että nimenomaan "pelit, pelit, pelit" pitää olla keskiössä ja niitä pitää tulla tiuhaan tahtiin sekä hyvällä laadulla. Kuluttajana kuulen mielelläni tälläisiä näkemyksiä.

Vaikka ei ollut Horizonillakaan paras julkaisu pienten teknisten ongelmien myötä joidenka korjaamiseen meni turhan pitkä aika, niin kyllähän Halo Infinite on taas ihan vienyt eri levelille tuon kompastelun mitä tulee fanien toiveisiin vastaamiseen.

Ehkä se kertoo sitten jotain odotuksista Horizon vs Halo, että vaikka molemmilla on käytännössä sama OpenCriticin keskiarvo, niin Halo on epäonnistunut ja Horizon on huipputuote.

Itse pidän esimerkiksi OpenCriticin keskiarvoja erinomaisen objektiivisena katsauksena siihen, että mitä kriitikot ovat mieltä peleistä.

Sinäkin sen toit esille alunperin joten päällimmäisenähän se meillä kaikilla taitaa olla mielessä kun GOTY-palkinnoista aletaan keskustelemaan.

Ja tämähän oli siis vastauksena näihin kahteen väittämään "Xboxilla ei ole GOTY-ehdokkaita pl. räiskintä ja kaahailu" ja sitten kun olikin, niin "ei ainakaan isoissa gaaloissa". Sitten kun olikin molempiin jopa niinkin kauan aikaa sitten kuin viime vuonna, niin Psychonauts 2 ei sitten ollutkaan tarpeeksi iso julkaisu (ja varmaan Deathloop on räiskintää).

Maalitolppia saat tietenkin liikutella ihan niin paljon kuin haluat ja ne selvästi liikkuukin ihan kivasti.
 
Mutta pelko on ilmeisesti turhaa, jos Microsoftin Gamingiltä ei ole teidän näkemyksen mukaan mitään kiinnostavaa tullut tai edes tulossa, joten miksipä noista Zenimax ja Activision-Blizzard kaupoista mieltään pahoittaa.

"Meidän" näkemyksen mukaan kauppa saattaa sisältää mielenkiintoisia ip-oikeuksia, jotka siirtyvät kaupan myötä yhden ison katon alle. Ja ainakaan omalla kohdalla en puhu niistä tunnetuimmista nimikkeistä. Konsolidaatio tulee kiihtymään entisestään tämän kaupan myötä, joten varmaan joku voi pahoittaa mielensä sellaisesta.

Tämä nyt kuitenkin on edelleen fakta, joka ei selittelemällä miksikään muutu. Ja nimenomaan tämä fakta edellä Microsoft Gaming on lähtenyt kasvattamaan aggressiivisesti omaa inhouseaan.

Riddle me this Batman: Kuka on se kolmanneksi suurin konsolivalmistaja, joka teki 70 miljardin dollarin kaupat, joihin suurimmalla ja toiseksi suurimmalla ei ollut varaa? Kauppaan tarvittavat rahat saatiin varmaankin joulusukasta? Yhtä lailla Sony ei ole pelkkä konsolivalmistaja. Jos nyt ihan kirjaimellisesti tulkitaan, niin kyseessä on hyvin kapeilla kiikareilla todettu fakta, jossa jätetään tarkoituksenmukaisesti huomiotta tosiasioita. Eli toki voidaan siinä mielessä todeta, että oikeassa olet.

Kun kääntyvät? Juuri on kerrottu että Sony ja Nintendo ovat kaukana edellä yksinoikeuksien kanssa, eikä mitään muutosta ole nähtävissä, joten miksi osuudet kääntyisivät?

Tässäkin kummasti viitataan johonkin kertojaan, joka ei kylläkään viittaamastani viestistä selviä. Selvennyksenä kerrottakoon, että edes samanmieliset kirjoittajat eivät välttämättä edusta kirjain kirjaimelta samaa näkemystä. Mitä tuohon kääntymiseen tulee, niin voisi kuvitella, että maailman tunnetuimman ja suurimman pelisarjan (+monen hieman pienemmän) oikeuksien siirtyessä tilanne markkinoilla muuttuu. Ei ehkä juuri kaupan hyväksymishetkellä, mutta vuosien ja uusien tulevien kauppojen myötä. Tämän mittaluokan rahanpolttokilpailuun kun ei muilla ole mahdollisuutta.

Ja minulle Nintendon, Sonyn ja Microsoftin yksittäiset markkinaosuudet ei ole mikään sydämen asia ja edelleen pidän varsinkin yhden konsolin fanitusta ja muiden dumaamista lapsellisena touhuna. Nytkin on hauska huomata kuinka God of Warin hienoista arvosanoista riemuitseminen kääntyi hyvin nopeasti konsolisodan luodiksi ja Xboxille-lällättelyksi. Miksi ei vain voisi riemuita ilmeisen hienosta pelistä?

Boldattu osio on sellainen lause, jota ei oikein tahdo uskoa tekstejä tarkastellessa. Kehut kun yleensä kohdistuvat Xboxiin ja Nintendoon, kun vastavuoroisesti Sony on lähinnä se "sympaattinen käsityöläispaja". Tai voihan olla, ettei Sonyn peleissä ole ollut mitään kehumisen arvoista. Kun täällä tykätään nostella näitä epäloogisuuksia aina esiin, niin tässä lauseessa sellainen mahdollisesti majailee.

God of Warin hyvät arvosanat ovat erinomainen asia. Niilläkään tosin ei ole mitään merkitystä, jos se oma subjektiivinen kokemus ei vastaa tuota hypeä. Tämän sain itse todeta varsin karulla tavalla esim. Bayonetta 3:n myötä. God of Warista oman kokemuksen syntyminen tosin ei ole mahdollista ennen kuin aikaisintaan ensi viikon keskiviikkona.

Mitä nyt tuohon konsolisotimiseen ja lällättelyyn tulee, niin muistathan kommentoida myös hauskoja suihkukoneviittauksia PS4:n osalta God of War-ketjussa? Vai onko tämä nyt taas sitä maalitolppien siirtelyä.
 
Otan tietenkin ilolla vastaan Spencerin näkemyksen siitä, että nimenomaan "pelit, pelit, pelit" pitää olla keskiössä ja niitä pitää tulla tiuhaan tahtiin sekä hyvällä laadulla. Kuluttajana kuulen mielelläni tälläisiä näkemyksiä.
Eikö olisi parempi jos nämä puheet myös realisoituisivat? Puhe on halpaa. Sillä saralla moni kokee vielä ettei lupauksia ole lunastettu ja näitä puheita on kyllä jo niin monta vuotta harrastettu, että kyllä olisi pikku hiljaa aika lähteä lunastamaan niitä. Tämä vuosi oli jälleen hyvä muistutus siitä. Toivottavasti ensi vuonna paremmin.

Mieluummin hiotumpaa kuin Cyberpunkin tapaan raakileena ulos ja kun kerran lompakko kestää, niin mikäs siinä.
Nyt on iso olettamus, että Bethesdan massiivinen RPG olisi yhtään sen vähempää rikki kuin Cyberpunk julkaisussa. Heidän track record ei taida kovin vakuuttava olla tuolla saralla.


Mutta toivotaan nyt, että siellä peli saadaan lähes bugittomana ulos ja performanssikin toimii loisteliaasti. Itsellä on kyllä epäilykseni vielä tässä kohtaa. :D

Ehkä se kertoo sitten jotain odotuksista Horizon vs Halo, että vaikka molemmilla on käytännössä sama OpenCriticin keskiarvo, niin Halo on epäonnistunut ja Horizon on huipputuote.
Halo Infinite ja 343 kyllä on ihan itse maineensa pelin julkaisun jälkeen ansainnut. Ihan sama mitä joku metacritic sanoo. Olihan Cyberpunkillakin korkea metacritic, myi hyvin ja silti jengi sitä isosti kritisoi.

Ja tämähän oli siis vastauksena näihin kahteen väittämään "Xboxilla ei ole GOTY-ehdokkaita pl. räiskintä ja kaahailu" ja sitten kun olikin, niin "ei ainakaan isoissa gaaloissa". Sitten kun olikin molempiin jopa niinkin kauan aikaa sitten kuin viime vuonna, niin Psychonauts 2 ei sitten ollutkaan tarpeeksi iso julkaisu (ja varmaan Deathloop on räiskintää).

Maalitolppia saat tietenkin liikutella ihan niin paljon kuin haluat ja ne selvästi liikkuukin ihan kivasti.
Sinä voit jatkaa takertumista maalitolppien liikuttamiseen jos et muihin pointteihini enää argumentteja keksi. Käy minulle oikein hyvin ja todistaa ainoastaan sen, että jotain faktapohjaa näissä puheissani on kun lähdetään argumentoinnin sijaan takertumaan johonkin edellisten viestien sanarakenteissa oleviin porsaanreikiin. Ei ole muuten ensimmäinen kerta kun näin on käynyt. :)
 
Mutta mitä tulee pelivalikoimaan niin vaikka siellä muutama loistava peli onkin niin hyvin ohut se pelikirjasto silti on. Ei pärjää lähellekään Sonyn laajalle tasolle.

Reilusti yli 100 miljoonaa myytyä Switchiä ja edelleen erinomaisella tasolla jatkuva myynti on todiste siitä, että Nintendon pelikirjasto on tosiaan kuluttajien silmissä oikein hyvässä kunnossa, vaikka sinulle tuo erinomaisen laaja ja laadukas tarjonta ei olisikaan sopivaa.

Jos nyt ihan kirjaimellisesti tulkitaan, niin kyseessä on hyvin kapeilla kiikareilla todettu fakta, jossa jätetään tarkoituksenmukaisesti huomiotta tosiasioita. Eli toki voidaan siinä mielessä todeta, että oikeassa olet.

Kun puhutaan konsolialustoista ja niiden markkinaosuuksista, niin aggressiivisesti kasvua hakeva Xbox on kolmantena. En tiedä miksi pitäisi Konsolifinin alla muusta keskustella, varsinkin kun Xboxin kasvustrategia selvästi perustuu tähän tosiasiaan.

Tämän mittaluokan rahanpolttokilpailuun kun ei muilla ole mahdollisuutta.

Eipä ole myöskään tarvetta.

Boldattu osio on sellainen lause, jota ei oikein tahdo uskoa tekstejä tarkastellessa. Kehut kun yleensä kohdistuvat Xboxiin ja Nintendoon, kun vastavuoroisesti Sony on lähinnä se "sympaattinen käsityöläispaja".

Vaikka tämä kuuluisi tuonne henkilökohtaisuuksiin keskittyvään ketjuun, niin vastataan nyt tänne.

Switch ja Series S ovat olleet itselleni erinomaisia konsoleita, mutta ei se saa minua kuitenkaan PS5:sta ja Sonya jatkuvasti nälvimään. Ei näiden konsolien onnistumiset ole PS5:lta pois. En vain tällä hetkellä aktiivisesti pelaa Sonyn tuotteilla, joten en luonnollisesti hirveästi osallistu PS-keskusteluun. Sitten joskus aikanaan varmasti enemmän, kun PS5 löytää myös allekirjoittaneen kotiin.

Tai voihan olla, ettei Sonyn peleissä ole ollut mitään kehumisen arvoista. Kun täällä tykätään nostella näitä epäloogisuuksia aina esiin, niin tässä lauseessa sellainen mahdollisesti majailee.

Returnal, Kena ja Stray nyt ainakin kiinnostavat nykyisistä PS-yksinoikeuksista ja näitä on tullut seurattua sekä joskus jopa kommentoitua täälläkin. Asiaa on varmasti enemmän, jos niitä tosiaan pääsee pelaamaan.

Mitä nyt tuohon konsolisotimiseen ja lällättelyyn tulee, niin muistathan kommentoida myös hauskoja suihkukoneviittauksia PS4:n osalta God of War-ketjussa? Vai onko tämä nyt taas sitä maalitolppien siirtelyä.

En nyt ihan täysin ymmärrä miksi minä olisin kommentoimassa yhtään mitään God of War ketjussa? En sarjasta ole koskaan ollut kiinnostunut, en omista alustaa, jolla voisin tuota sarjan uusinta tulokasta pelata, enkä ketjua myöskään seuraa aktiivisesti.

Olihan Cyberpunkillakin korkea metacritic, myi hyvin ja silti jengi sitä isosti kritisoi.

Ihan tänä päivänäkin OpenCriticissä Cyberpunkilla on 77% keskiarvo ja 63% kriirikoista suosittelee. Alunperin sieltä tuli mm. 4/10 arvosanaa IGN:ltä ja kritiikkiä tuli todella laajasti myös kriitikoilta viime sukupolven versioiden kanssa.

Peli myi erinomaisesti ennakkoon, koska CD Projekt Red on tunnettu tekijä ja markkinointi toimi erinomaisesti. Nopeasti tuo meni fyysisessä myynnissä polkuhintoihin ja poistipa myös Sony tuon myynnistä digitaalisesti kokonaan.

Olisiko nyt ehkä niin siis, että muistat tämän vähän väärin? Vähän kuten sen Xbox 360 konsolin tarjonnan ;)

Mutta toivotaan nyt, että siellä peli saadaan lähes bugittomana ulos ja performanssikin toimii loisteliaasti. Itsellä on kyllä epäilykseni vielä tässä kohtaa. :D

Pidempi kehitysaika on kuitenkin todennäköisesti käytetty pelin kehittämiseen ja viimeistelyyn, joten ainakin sen puolesta pelin pitäisi olla paremmassa kunnossa kuin se olisi ollut aikaisemmin julkaistuna.
 
Reilusti yli 100 miljoonaa myytyä Switchiä ja edelleen erinomaisella tasolla jatkuva myynti on todiste siitä, että Nintendon pelikirjasto on tosiaan kuluttajien silmissä oikein hyvässä kunnossa, vaikka sinulle tuo erinomaisen laaja ja laadukas tarjonta ei olisikaan sopivaa.

Kieltämttä itseänikin huvitti väittämä Nintendon ohuesta pelikirjastosta. Tietysti, jos pelimaku koostuu vain urheilupelien vuosipäivityksistä ja kolmannen persoonan toimintapeleistä, jotka tunnutaan tekevän vain graffiikka edellä, voi Nintendon pelivalikoima tuntua ohuelta.
Myönnän, että tuo äskeinen heitto on turhan kärkevä, mutta se näyttää olevan tämän ketjun tapa.

Sonynkin yksinoikesupelit ovat loistavia, vaikka ei omassa kirjossa pärjää mitenkään Nintendolle. Ja nyt kun viime aikoina Sonynkin pelejä alkaa ilmestymään PC:lle, (vaikkakin viiveellä) on Nintendo ainoa, jolta saa aidot yksinoikeudet.

Ensi viikolla ilmestyvä God of War on muuten itselleni loppuvuoden odotetuin julkaisu, vaikka en sitä ihan heti julkaisupäivänä ostakkaan, joten Sony-vihaajaa musta ei saa.
 
Ihan tänä päivänäkin OpenCriticissä Cyberpunkilla on 77% keskiarvo ja 63% kriirikoista suosittelee. Alunperin sieltä tuli mm. 4/10 arvosanaa IGN:ltä ja kritiikkiä tuli todella laajasti myös kriitikoilta viime sukupolven versioiden kanssa.

Peli myi erinomaisesti ennakkoon, koska CD Projekt Red on tunnettu tekijä ja markkinointi toimi erinomaisesti. Nopeasti tuo meni fyysisessä myynnissä polkuhintoihin ja poistipa myös Sony tuon myynnistä digitaalisesti kokonaan.

Olisiko nyt ehkä niin siis, että muistat tämän vähän väärin? Vähän kuten sen Xbox 360 konsolin tarjonnan ;)
Ja metacriticissä pelillä on 87 keskiarvo Xboxilla ja PC:llä 86. Monet arvostelijat hypettivät peliä ja täälläkin foorumeilla jengi yritti pitkään puolustella vaikka totuus oli kaikkien silmien edessä. Eli ei ollut mitään tekemistä muistin kanssa, mutta hyvä yritys kumminkin. Sinun Xbox 360-aikakauden pelimieltymyksien kanssa minulla ei ole missään kohtaa ollut mitään tekemistä, joten jätetään niistä jauhaminen siihen, jookos?

Pidempi kehitysaika on kuitenkin todennäköisesti käytetty pelin kehittämiseen ja viimeistelyyn, joten ainakin sen puolesta pelin pitäisi olla paremmassa kunnossa kuin se olisi ollut aikaisemmin julkaistuna.
Todennäköisesti. Ei se silti tarkoita etteikö peli voisi olla rampaisessa kunnossa ottaen huomioon sen studion historian tuolla saralla. Puhumattakaan siitä kuinka monta kertaa Cyberpunkiakin viivästytettiin ja silti peli tuli rampana ulos.

En tarkoita, että Starfield tulee olemaan samanlainen fiasko kuin Cyberpunk, mutta tahtoisin kyllä nähdä kuitit ennen kuin menisin takuuseen pelin julkaisutilan olevan erinomaisessa kunnossa nyt tämän vuoden viivästyksen myötä.
 
Ja metacriticissä pelillä on 87 keskiarvo Xboxilla ja PC:llä 86.

Xbox One version Metacritic on 61 ja PS4 version 57. Nämä versiot eniten siis kärsivät, kuten arvosteluista näki.

Monet arvostelijat hypettivät peliä ja täälläkin foorumeilla jengi yritti pitkään puolustella vaikka totuus oli kaikkien silmien edessä.

Eri versioiden välillä oli selkeitä eroja, kuten arvosteluista pystyi lukemaan.

Sinun Xbox 360-aikakauden pelimieltymyksien kanssa minulla ei ole missään kohtaa ollut mitään tekemistä, joten jätetään niistä jauhaminen siihen, jookos?

Se oli vain esimerkein osoitettu vastaus sinun näkemykseen siitä, että Xbox 360:lla oli vain räiskintää ja kaahailua. Ei kannata suuttua.
 
Xbox One version Metacritic on 61 ja PS4 version 57. Nämä versiot eniten siis kärsivät, kuten arvosteluista näki.

Eri versioiden välillä oli selkeitä eroja, kuten arvosteluista pystyi lukemaan.
Kyllä niitä ongelmia oli aivan joka alustalla isoista pieniin, en ymmärrä miksi tästäkin pitää alkaa vääntämään. Oli sitä paitsi myös vähän paha lukea pelistä arvosteluita konsoleilla kun niitä koodeja ei edes jaettu CDPR toimesta.

Se oli vain esimerkein osoitettu vastaus sinun näkemykseen siitä, että Xbox 360:lla oli vain räiskintää ja kaahailua. Ei kannata suuttua.
Minun kokemuksen mukaan se joka joutuu normaalissa keskustelussa yhtäkkiä huutamaan "älä nyt suutu" kertoo kyllä ihan huutajan omasta suuttumisesta. Ja mä kun luulin, että tässä ihan rauhanomaisesti ollaan keskusteltu mutta ilmeisesti sitten ei. :D
 
Kyllä niitä ongelmia oli aivan joka alustalla isoista pieniin, en ymmärrä miksi tästäkin pitää alkaa vääntämään.

En itse ole peliä vieläkään kokeillut, mutta PC-versio oli käsittääkseni ihan eri tasolla jo julkaisussa kuin juuri nämä Xbox One ja PS4 versiot. Siihen myös Metacriticin 92 arvostelun 86 pisteen keskiarvo hieman viittaa. Pahoittelut jos oma kokemuksesi oli erilainen, itse perustan näkemykseni tosiaan kriitikoiden konsensukseen.

Pitäisi kyllä tämä ottaa peluuseen vihdoinkin, mutta vielä toistaiseksi ei ole löytynyt aikaa ja paikkaa.
 
Ylös Bottom