Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jännä sekin että se kinastelu on aina Sony vs Microsoft mutta harvemmin tämä koskee Nintendoa.

Nintendo painii niin omassa sarjassaan, ettei monet näe mitään mieltä ottaa sitä mukaan keskusteluun.

Jos konsolien paremmuutta verrataan yksinoikeuspeleillä, on Nintendo selvä ykkönen ja muut tulee kaukana perästä. Sen yksinoikeudet ovat aitoja yksinoikeuksia, joita ei muille konsoleille tai PC:lle saa.
 
Kun noista Microsoftin studiokaupoista uutisoitiin tuossa joku aika sitten, niin kovat oli bileet pystyssä, kun Game Passiin tulee day one paljon uutta sisältöä. Riemulla ei ollut rajoja. Taisin sinne juhlien sekaan todeta, että ilmaiseksihan noita studioita Microsoft ei saanut, jollain tavalla ne käytetyt miljardit pitää koittaa saada takaisin ja ettei normaalin markkinatalouden lait oikein salli sitä, että tavaraa/tuotetta tai palvelua myytäisiin puoli-ilmaiseksi loputtomiin, kuten Game Passia nyt on tarjottu halvalla aika pitkään. Esitin, että (lähi)tulevaisuudessa voi olla paineita nostaa esimerkiksi Game Passin hintaa, kun Microsoftin pelipuoli on käyttänyt miljardeja uusiin hankintoihin. Vastaukset toteamukseeni olivat monenkirjavia, mutta pääasiassa kommenttini otettiin vastaan kieltäen, nuivasti ja jopa vihamielisesti.

Lupasin kuitenkin palata asiaan siinä vaiheessa, jos ja kun virallisia uutisia tai vihjailuja hinnan korotuksien suhteen alkaa kuulua ja tulla sanomaan "Mitäs minä sanoin!". Markkinatalouden lait kuitenkin noudattavat tiettyjä kaavoja, lakeja ja käytettyjä rahoja hankkimaan myös takaisinpäin. Sinänsä tulee olemaan ihan mielenkiintoista seurata, mille tasolle Game Passin hinta sitten tulevaisuudessa nousee, kun kerran korotuspaineita selvästi on. Nostetaanko maltillisesti ensin pari dollaria/euroa per kuu, vai kerralla sinne 20-25 dollarin/euron paikkeille.

Eli siis Mitäs minä sanoin?

PS. Tämän ei ole tarkoitus olla mikään konsolisotaviesti, vaan yksinkertaisesti muistutus ja toteamus, että mainitsin noista tulevista hinnankorotusmahdollisuuksista jo aikoja sitten ja lupasin tulla asiasta muistuttamaan, jos ja kun kyseisiä huhuja ja uutisia alkaa kuulua. Älkää siis repikö kukaan pelihousujanne.

Playstation palveluiden hinnat nousee joskus. Tulen sitten myöhemmin sanomaan, mitäs minä sanoin.
 
Nintendo painii niin omassa sarjassaan, ettei monet näe mitään mieltä ottaa sitä mukaan keskusteluun.

Jos konsolien paremmuutta verrataan yksinoikeuspeleillä, on Nintendo selvä ykkönen ja muut tulee kaukana perästä. Sen yksinoikeudet ovat aitoja yksinoikeuksia, joita ei muille konsoleille tai PC:lle saa.
Nintendo on ylivoimainen yksinoikeuksissa ja alivoimainen konsolin tehoissa. Se toden totta painii ihan omassa sarjassa ja mielestäni pelkästään hyvällä tavalla.
 
Eikös tässä mainita että Game Pass teki revenuee 2,9 miljardia vuonna 2021 jolloinka käyttäjämäärä oli 18 miljoonaa.

Nykyään on ilmeisesti jotain 25 miljoonaa käyttäjää. Siitä vaan laskemaan, oliko se 15% revenuesta mitä Phil sanoi että tekivät voittoa. Vai onko tässä nyt jotakin muuta mitä täytyy ottaa ehdottomasti huomioon ennen kun voi tehdä yhtään mitään päätelmiä ?

Game Pass tilaajilla näyttäisi olevan koko ensi vuosi täynnä bängereitä niin luulisi tilaajia löytyvän:
(Tietenkin jos ei näistä peleistä tykkää tai omien periaatteiden vuoksi ei voi Game Passia käyttää niin tämä lista on turha.)

Persona 3
Persona 4
Atomic Heart
Wo Long Fallen Legacy
Warhammer Darktide
Golden Eye 007
AOE 2
AOE 4
Ark 2
Texas Chainsaw Massacre
Stalker 2
Minecraft Legends
Last cast of Benedict Fox
Flintlock
Valheim
Lies of P
Holly Knight Silksong
Forza
Redfall
Starfield
Hellblade 2


XGP’23
 
Eikös tässä mainita että Game Pass teki revenuee 2,9 miljardia vuonna 2021 jolloinka käyttäjämäärä oli 18 miljoonaa.

Nykyään on ilmeisesti jotain 25 miljoonaa käyttäjää. Siitä vaan laskemaan, oliko se 15% revenuesta mitä Phil sanoi että tekivät voittoa. Vai onko tässä nyt jotakin muuta mitä täytyy ottaa ehdottomasti huomioon ennen kun voi tehdä yhtään mitään päätelmiä ?

Game Pass tilaajilla näyttäisi olevan koko ensi vuosi täynnä bängereitä niin luulisi tilaajia löytyvän:
(Tietenkin jos ei näistä peleistä tykkää tai omien periaatteiden vuoksi ei voi Game Passia käyttää niin tämä lista on turha.)

Persona 3
Persona 4
Atomic Heart
Wo Long Fallen Legacy
Warhammer Darktide
Golden Eye 007
AOE 2
AOE 4
Ark 2
Texas Chainsaw Massacre
Stalker 2
Minecraft Legends
Last cast of Benedict Fox
Flintlock
Valheim
Lies of P
Holly Knight Silksong
Forza
Redfall
Starfield
Hellblade 2


XGP’23

Mielipideasioita tosiaan, koska pitkässä listassa on omaan silmään kaksi "bängeriä". Persona 3 ja 4. Nekin on tosin vuosia sitten tullut pelattua.
 
Eli siis Mitäs minä sanoin?
Olen näitä viestejäsi lueskellut ja pyöritellyt päätäni epäuskoisena. Siis tulit sanomaan että kun joskus veikkasit että euron tarjous loppuu ja/tai hinta nousee niin voit sanoa että mitäs minä sanoin?

Minäkin sanon että kohta on lunta maassa. Voisin tulla sitten sanomaan että mitäs minä sanoin mutta ehkä jätän tulematta ja sanomatta koska se on itsestäänselvyys. Siinä missä se, että kukaan tuskin luuli että GP:n hinta pysyy ikuisesti siinä missä on joskus ollut.

Samalla tapaa myös Netflix ja moni muu palvelu on toiminut alussa sisäänheitto-taktiikalla ja nostanut myöhemmin hintoja. Sen ymmärtämiseen ja sanomiseen ei kummoisia ennustajan lahjoja tarvitse, joten ne sanomiset on tosiaan melko turhia.

Ja mitä tulee lukuihin ja mielipiteisiin? En yhtään tajua miten se näitä foorumikeskusteluja muuttaisi jos meillä olisikin jotain tarkempia lukuja. Pääpointti on silti sitä että tykkääkö vaiko ei. Toki sitä voi aina pohtia että onko palvelu kannattava jne. mutta kyllä minäkin kommentoin esimerkiksi Stadian suhteen enemmän sen typerää toimintamallia enkä miettinyt paljonko sillä on käyttäjiä. Itse asiassa en muista minkään lukujen olleen erityisen merkittäviä kun sokeakin pystyi näkemään että ei tule menestymään sillä kaavalla.

Tietysti lukuja ja faktoja on joskus kiva pyöritellä mutta en ymmärrä yhtään mitä se toisi tähän keskusteluun. Yleensä ne on muutenkin enemmän sivujuttu ja merkittäviä kai lähinnä sijoittajille tai vastaaville.
 
Eikös tässä mainita että Game Pass teki revenuee 2,9 miljardia vuonna 2021 jolloinka käyttäjämäärä oli 18 miljoonaa.

Nykyään on ilmeisesti jotain 25 miljoonaa käyttäjää. Siitä vaan laskemaan, oliko se 15% revenuesta mitä Phil sanoi että tekivät voittoa. Vai onko tässä nyt jotakin muuta mitä täytyy ottaa ehdottomasti huomioon ennen kun voi tehdä yhtään mitään päätelmiä ?

Game Pass tilaajilla näyttäisi olevan koko ensi vuosi täynnä bängereitä niin luulisi tilaajia löytyvän:
(Tietenkin jos ei näistä peleistä tykkää tai omien periaatteiden vuoksi ei voi Game Passia käyttää niin tämä lista on turha.)

Persona 3
Persona 4
Atomic Heart
Wo Long Fallen Legacy
Warhammer Darktide
Golden Eye 007
AOE 2
AOE 4
Ark 2
Texas Chainsaw Massacre
Stalker 2
Minecraft Legends
Last cast of Benedict Fox
Flintlock
Valheim
Lies of P
Holly Knight Silksong
Forza
Redfall
Starfield
Hellblade 2


XGP’23
Sanoisin, että revenue on 99%:n varmuudella liikevaihto tässä tapauksessa. Jos puhuttaisiin tuotosta, käytettäisiin sanaa profit. Ja jotta voitto voidaan laskea liikevaihdosta, pitäisi sitten ne kulut tietää.
 
Mä en ole ihan vakuuttunut näistä luvuista, jos 2,9 miljardia tulee 18 miljoonalta käyttäjältä, se tarkoittaa, että keskimäärin käyttäjä laittaa vuodessa 161.11 dollaria kiinni Game passiin. 15x12 on 180, eli lähes kaikki käyttäjät tilaisivat Game pass Ultimatea koko vuoden täyteen hintaan. Koska käyttäjien määrä vaihtelee ja tuskin kaikki tilaavat kalleinta vaihtoehtoa koko vuoden ajan, on noista luvuista vaikea tehdä muita päätelmiä kuin, että todennäköisesti vuoden 2021 aikana on ollut merkittävästi enemmän yksittäisiä Game passin tilaajia kuin 18 miljoonaa. Jopa 25 miljoonaa on aika vähän, koska silloin jokainen laittaa edelleen 116 dollaria keskimäärin palveluun, mikä nyt kuitenkin alkaa olla lähempänä uskottavaa. Missään nimessä noilla käyttäjämäärillä ei tehdä 2,9 miljardin edestä voittoa, se nyt on selvä homma. Varmaan joku osaa laskea nämä paremmin ja saa jotain järkeä lukuihin. Mitä tulee tuohon revenue sanan tulkintaan, Spencer taisi käyttää samassa puheenvuorossa myös termiä profit ja silloin olisi aika outoa ymmärtää revenue voitoksi. Kyllähän se tosiaan tässä yhteydessä tarkoittaa lähes varmasti liikevaihtoa.
 
Jos nyt vielä jatkan noista liikevaihdoista pohdintaa, niin jos Activision Blizzardin liikevaihto on ollut siinä 8 miljardia vuodessa ja Game passin liikevaihto on 3 miljardia, on aika lailla selvää, että MS ei ole ostamassa Activision Blizzardia vahvistaakseen Game passia. Zenimax kauppa oli sen suhteen vielä juuri ja juuri uskottavissa rajoissa.
 
Jos nyt vielä jatkan noista liikevaihdoista pohdintaa, niin jos Activision Blizzardin liikevaihto on ollut siinä 8 miljardia vuodessa ja Game passin liikevaihto on 3 miljardia, on aika lailla selvää, että MS ei ole ostamassa Activision Blizzardia vahvistaakseen Game passia. Zenimax kauppa oli sen suhteen vielä juuri ja juuri uskottavissa rajoissa.
Ei pelkästään vahvistaakseen Game Passia.

Game Passin katalogi tulisi kuitenkin kasvamaan kaupan toteutuessa, joten sivutuotteena vahvistus nyt vähintään. Ihan kuten Zenimax kaupan yhteydessä, myös Activision Blizzardilla on paljon pelejä, jotka voidaan laittaa suoraan Game Passiin. Sitten on tietysti kaikki tulevat pelit myös.

Tuntuu että yksi iso syy Microsoftin kiinnostukseen Activision Blizzardista on sen mobiilipuoli. Jossain näin jonkun uutisen, että Microsoft jopa suunnittelee omaa mobiilikauppaansa. Joka tapauksessa siellä on muun muassa suosittu Call of Dutyn mobiiliversio ja koko Kingin katalogi.
 
Lähinnä mietin asiaa julkisen keskustelun kannalta, jossa Game passin rooli nähdään isompana kuin se on. MS rummuttaa Game passia, mikä onkin järkevää ja hyvä strategia, mutta todellisuudessa Game pass on kuitenkin taloudellisesti aika pieni palvelu ja lähinnä sellainen sisäänvetotuote, jolla asiakkaita houkutellaan MS:n alustoille. Koska Game passin tuotto tulee kuukausimaksuista, yksittäisiltä käyttäjiltä ei saada sillä rahastettua kovin paljoa verrattuna yksittäisten pelien myyntiin. Aika moni Game passin tilaaja käyttää silti satoja tai tuhansia euroja vuodessa pelien ostamiseen tai näin ainakin uskoisin ja itse teen juuri näin. Raha tulee siis suurimmaksi osaksi muualta eikä MS tee liiketoiminnallisia ratkaisuja välttämättä Game pass näkökulmasta käsin. Game passilla on kuitenkin tärkeä rooli, koska se lisää muuta myyntiä selvästi, ainakin jos MS:n omiin lausuntoihin voi luottaa.
 
Lähinnä mietin asiaa julkisen keskustelun kannalta, jossa Game passin rooli nähdään isompana kuin se on. MS rummuttaa Game passia, mikä onkin järkevää ja hyvä strategia, mutta todellisuudessa Game pass on kuitenkin taloudellisesti aika pieni palvelu ja lähinnä sellainen sisäänvetotuote, jolla asiakkaita houkutellaan MS:n alustoille. Koska Game passin tuotto tulee kuukausimaksuista, yksittäisiltä käyttäjiltä ei saada sillä rahastettua kovin paljoa verrattuna yksittäisten pelien myyntiin. Aika moni Game passin tilaaja käyttää silti satoja tai tuhansia euroja vuodessa pelien ostamiseen tai näin ainakin uskoisin ja itse teen juuri näin. Raha tulee siis suurimmaksi osaksi muualta eikä MS tee liiketoiminnallisia ratkaisuja välttämättä Game pass näkökulmasta käsin. Game passilla on kuitenkin tärkeä rooli, koska se lisää muuta myyntiä selvästi, ainakin jos MS:n omiin lausuntoihin voi luottaa.
Paremminkin epäilen että Microsoftille Game Pass on se strategia johon panostetaan ja oma konsoli voi jossain vaiheessa jopa kuihtua pois.
 
Aika harva laittaa 70 miljardin kauppoja kiinni 3 miljardin bisneksen kasvattamiseen. Toki voisi olettaa, että MS näkee Game passin tärkeämpänä kuin Xboxin, mutta fokus on silti muualla mielestäni. Edes Xbox ei ole kuin yksi väline saada käyttäjiä. MS:lla ei mielestäni ole samanlaista intohimoa konsolibisnekseen kuin Nintendolla ja Sonylla. Mielestäni sitä intohimoa ei erityisemmin myöskään pelibisneksessä tarvita, kun konsolit on kuitenkin vain yksi aika pieni sektori ja pelit ovat tärkeämpiä kuin laitteet, joilla niitä pelataan.
 
Lähinnä mietin asiaa julkisen keskustelun kannalta, jossa Game passin rooli nähdään isompana kuin se on. MS rummuttaa Game passia, mikä onkin järkevää ja hyvä strategia, mutta todellisuudessa Game pass on kuitenkin taloudellisesti aika pieni palvelu ja lähinnä sellainen sisäänvetotuote, jolla asiakkaita houkutellaan MS:n alustoille.

Sitä se nimenomaan on, tuote joka tuo mukanaan kuluttajia, jotka lopulta kuitenkin ostavat myös muutakin kuin tilauspalvelun ja konsolin, joten suoran kuukausimaksun lisäksi se tuo myös epäsuoria hyötyjä, joiden laskeminen yksinkertaisesti excelissä ei ole mahdollista.

Mutta onko tosiaan 3 miljardin liikevaihto pientä bisnestä? Se jo itsessään on enemmän kuin esimerkiksi Valion liikevaihto oli 2021 (vajaa 2 miljardia) ja samaa luokkaa kuin Finnairin liikevaihto oli 2019 ennen pandemiaa. Pelibisnes on jättiläismäistä ja kyllä 3 miljardin liikevaihto on jotain ihan muuta kuin pikkuneppailua, vaikka ehkä se siltä voi vaikuttaa pelibisneksen sisällä.

Xbox has mostly declined to reveal subscription numbers or revenue from the service, but some outlets have reported that it could be as much as $3 billion.

Lähde: https://www.ign.com/articles/phil-spencer-xbox-game-pass-profitable-price-increases

Paremminkin epäilen että Microsoftille Game Pass on se strategia johon panostetaan ja oma konsoli voi jossain vaiheessa jopa kuihtua pois.

Phil Spencer on eri mieltä:

“Game Pass as an overall part of our content and services revenue is probably 15 percent,” says Spencer. “I don’t think it gets bigger than that. I think the overall revenue grows so 15 percent of a bigger number, but we don’t have this future where I think 50–70 percent of our revenue comes from subscriptions.”

Lähde: https://www.theverge.com/2022/10/26/23425029/microsoft-xbox-game-pass-profitable-revenues

Spencerin mukaan tämä noin 15% liikevaihdosta on se mihin he tulevat pääsemään Game Passin kanssa ja liikevaihdon kasvu kokonaisuudessaan on toisaalta se mihin tähtäävät. Eli tulonlähteitä aikovat jatkossakin kehittää monipuolisesti, eikä hirttäytyä tilauspalveluihin, mikä tottakai terveeseen bisnekseen kuuluukin.

Tuskinpa siis ollaan ihan heti näkemässä esimerkiksi Game Pass exclusive julkaisuja, puhumattakaan siitä, että Microsoft Gaming heittäisi romukoppaan 85% liikevaihdostaan.

Aika harva laittaa 70 miljardin kauppoja kiinni 3 miljardin bisneksen kasvattamiseen.

Varsinkin kun Activision-Blizzardin noin 9 miljardin liikevaihto koostuu todella monipuolisesti eri alustoilta kerättävistä tulovirroista. Activision-Blizzardin katalogi hyödyttää kyllä varmasti myös Game Passia (lisää sisältöä inhouselta menneisyydestä ja tulevaisuudessa), mutta kaupan mukana tulisi niin paljon muutakin tulovirtaa, ettei kauppaa tietenkään ole perusteltu pelkästään Game Passilla.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoft on jo pitkään mennyt kohti laiteriippumatonta ekosysteemiä. Kirjaudut Xbox Liveen ja pelaat samalla tilillä samoja tallennuksia millä laitteella vaan. Se on ihan selvästi päämääränä. Siitä kielii myös huhuissa ollut, ja Philin kirjahyllyssäkin nähty, telkkariin kiinnitettävä Cloud konsoli.

Kyllä Game Pass näyttelee tässä kohtuu isoa roolia kun on a)sisäänheittotuote ja b)toimii vähän niinkuin ekosysteemin kuukausimaksuna. Saat katalogin pelejä käyttöösi ja voit pelata niitä käytännössä missä vaan ja millä laitteella vaan (pois lukien kilpailevat konsolit). Tässä yhtälössä vanhan kansan konsoli on kallis kuluerä, paitsi että uusi Xbox myy paremmin kuin edeltävät Xboxit. Se siis tuo käyttäjiä sisään paremmin kuin ennen. Lypsävää lehmää tuskin kannattaa tappaa.

Riippuu tietysti miten pelimarkkina elää seuraavat vuodet, mutta tällä hetkellä jos pitäisi veikata niin tämä ei ole viimeinen perinteinen konsolisukupolvi. Ei Microsoftin kuin ei muidenkaan konsolivalmistajien osalta. Aika ei missään nimessä ole vielä hetkeen kypsä pelkkään cloud pelaamiseen.
 
Microsoft kertoo ottavansa 200 dollaria takkiinsa Xbox Series konsoleista (oletan että X malli):



Tiedossa on jo että tulot hommataan pelien ja palveluiden kautta. Mahdollinen hinnan nousu voi silti olla kohta edessä.
 
En kyllä yhtään ihmettele, jos MS tekee tappiota, kun ottaa huomioon, mitä samantasoiset pc:t maksavat. Sitä en taas osaa ollenkaan arvioida, miksi Sony ei tee tappiota, mutta varmaan se johtuu laskentatavasta tai jostain spesiaalidiileistä. Toisaalta vaikea uskoa, että Sonyn muskeleilla saisi tehtyä mitään niin hurjaa erikoisdiiliä, että se selittäisi asian. Joku aika sittenhän oli puhetta, että MS olisi ostanut itselleen etuaseman cpu/gpu-piirin toimittajalta.

Luin tuon artikkelin ja sen mukaan takkiin tulee 200 dollaria jokaisesta Series S:stä ja 100 dollaria jokaisesta Series X:stä. Vaikuttaa järkevältä. Series S:ää myydään todelliseen polkumyyntihintaan ja se varmasti kannattaa, koska siinä ei ole levyasemaa ja se toimii sisäänheittotuotteena alustalle.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olisi kiva tietää yksityiskohtia kun ottaa huomioon, että sony on omien sanojensa mukaan tehnyt voittoa levyasemallisella ps5:llä vuoden 2021 elokuusta lähtien.
Boxin kohdalla taas melkein puolet takkiin.
Siellä voi olla taustalla, että ylivoimainen markkinajohtaja on päässyt sanelemaan ehtoja komponentti diileissä paremmin. Tai on vaan uskallettu lyödä isompia tilausmääriä sisään.

E: Tietenkin kaikki kirjanpidolliset silmänkääntötemputkin ovat mahdollisia.
 
Ylös Bottom