Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

En yhtään ihmettelisi jos MS nostaisi hintojaan. Pelien hinnat käytännössä nousivat 80€:hen sillä kohtaa, (kaikki julkaisijat eivät vain ole vielä ymmärtäneet tätä,) kun myös Sony siunasi hinnan. Activisionhan on yrittänyt nostaa hintoja käytännössä joka sukupolven vaihdoksessa. Aivan varmasti pian ollaan tilanteessa, että jokaisen uuden AAA-pelin lähtöhinta on 80€. Myös MS:sällä.

Game Passin hintaan olen odottanut nousua jo koko viime vuoden. Nykyinen hinta on naurettavan halpa, myös ilman kikkailuja. Nautitaan niin kauan kun voidaan.

Konsolien hinnan nostoon en jaksa uskoa. Mutta en nyt siitäkään merkittävästi yllättyisi.

Viimeksi muokattu:
En yhtään ihmettelisi jos MS nostaisi hintojaan. Pelien hinnat käytännössä nousivat 80€:hen sillä kohtaa, (kaikki julkaisijat eivät vain ole vielä ymmärtäneet tätä,) kun myös Sony siunasi hinnan.
Tämä tässä eniten kismittää. Ei niinkään se, että Microsoft nostaisi pelien hintoja. Sen firman pelit kun voisi edelleen pelata Game Passin kautta. Mutta aina kun yksi iso siirtyy uuteen hinnoitteluun, se antaa muille vähän kirkkaampaa vihreää valoa siirtyä perässä.

Mun mielestä hintojen nousu on siinä kohtaa ihan perusteltua jos valmistuskustannukset nousevat. Mielelläni minäkin sen 40-60€ maksaisin uudesta pelistä mutta mikäli kehityskustannukset ovat nousseet ymmärrän hintojenkin nousun.

Mun mielestä hintojen nousu on siinä kohtaa ihan perusteltua jos valmistuskustannukset nousevat. Mielelläni minäkin sen 40-60€ maksaisin uudesta pelistä mutta mikäli kehityskustannukset ovat nousseet ymmärrän hintojenkin nousun.
Toisaalta, moni pelifirma takoo kuitenkin kokoajan kovaa tulosta. Kokoajan pitää kuitenkin nyhtää lisää tuottoa ja tuottaa entistä tehokkaammin. Ongelma on tietenkin pelialaa laajempi.

Taisi tehdä kipeää monelle sinilasille tuo ilmoitus että GP tekee tulosta. Tämähän oli täysi mahdottomuus vielä joku aika sitten. :D

Sitten maalataan kauhukuvia että MS tekisi jotain äärettömän typerää ja kusisi koko homman. Monetkohan lukemattomat kerrat näiden "kauhukuvamaalaajien" bisnes-strategiat on täälläkin ammuttu alas? Xbox olisi alta aikayksikön tuhoontuomittu jos kuuntelisi Sinilasien "bisnes-vinkkejä".

Samaa aikaa tungetaan kilokaupalla rasvaa omaan vakoon ja otetaan vastaan kaikki mukisematta 80e:n remakeja sekä täysin omassa kastissa painivan PS+ tilauspalvelua myöten.

Kukin rasvaa tyylillään. Minä nautin pelini naurettavan halvan GP:n kautta edelleen. Ongelmana on lähinnä kokoajan kasvava backlogi.

Jos jotain kannattaa tunkea omaan vakoon, niin se on tuollainen sinilasittelu ja muu vastaava toisen osapuolen pilkkanimittely. Ja tämä huomautus koskee ihan kaikkia riippumatta siitä, olipa oma suosikkialusta mikä tahansa.

Activision Blizzard kauppa joko hyväksytään tai ei. Ei ole mitään "ei tule olemaan kokonaan omistuksessa" -tilannetta. Miten se edes menisi? Nämä viranomaistahot nimenomaan pohtivat koko kauppaa. Ehtoja kaupan toteutumiselle voi tietysti olla, esim. Call of Dutyn pysyminen multiplattarina.
Teoriassa kauppa voitaisiin hyväksyä rajaehdoin. Jos kilpailuviranomaisia hiertää ainoastaan CoD, olisi CoD-studiot periaatteessa täysin mahdollista rajata kaupan ulkopuolelle. Siten, että ne jäisivät joko Activisionille tai niistä muodostuisi jopa uusi yhtiö(?). Esimerkki tapauksessa MS voisi ostaa vaikka vain Blizzardin.

Käytännössä taas en usko, että kumpikaan osapuoli olisi kiinnostunut tällaisesta menettelystä. Miksi Activision myisi tuottavan osan pois jos jäävät edelleen itsenäiseksi toimijaksi? Mottipäisestä tarjouksesta toki kaikki on mahdollista.

Teoriassa kauppa voitaisiin hyväksyä rajaehdoin. Jos kilpailuviranomaisia hiertää ainoastaan CoD, olisi CoD-studiot periaatteessa täysin mahdollista rajata kaupan ulkopuolelle. Siten, että ne jäisivät joko Activisionille tai niistä muodostuisi jopa uusi yhtiö(?). Esimerkki tapauksessa MS voisi ostaa vaikka vain Blizzardin.

Käytännössä taas en usko, että kumpikaan osapuoli olisi kiinnostunut tällaisesta menettelystä. Miksi Activision myisi tuottavan osan pois jos jäävät edelleen itsenäiseksi toimijaksi? Mottipäisestä tarjouksesta toki kaikki on mahdollista.
Ongelma tässä on se, että käytännössä kaikki Activision studiot ovat CoD-studioita. Siinä vaiheessa kun studio nimeltä Toys for Bob vääntää Call of Duty Warzonea, niin on intervention paikka. :D

Tässä myös yksi pointti mikä jää monesti kaupan muun spekuloinnin varjoon. Activision omistaa kuitenkin muitakin IP:tä kuin Call of Dutyn. Siellä on kykeneviä studioita, jotka ovat nyt joutuneet apustudioiksi vääntäämään CoDia, koska raha. Microsoftin omistuksessa tämä toivottavasti muuttuisi, kuten Phil on vähän jutellut, että mentäisiin tutkimaan mitä muuta Activisionin IP -arkusta löytyy.

CoD voitaisiin julkaista helposti joka toinen vuosi, kun Warzone kuitenkin porskuttaa rahasampona siinä rinnalla kokoajan.

Mutta kuten sanoit, Microsoft tuskin haluaa pikkupalasta Activision Blizzardista, vaan koko roskan.

Taisi tehdä kipeää monelle sinilasille tuo ilmoitus että GP tekee tulosta. Tämähän oli täysi mahdottomuus vielä joku aika sitten. :D
Ei kai kukaan sitä tuloksen tekemistä ole kiistänyt. Itse olen ainakin tuossa ihan viime aikoinakin täällä ääneen sanonut toivovani jotain virallisia lukuja siitä tuloksen tekemisestä. Eli paljonko sitä voittoa nyt sitten syntyy/on syntynyt per joku tietty aikaväli. Nytkin julkisuuteen saatiin vain ylimalkainen twiittaus "Kyllä Game Pass voittoa tekee!", mutta summista ei hiiskuttu yhtään mitään.

Olen aikaisemminkin sanonut tämän saman ja toistan sen nyt vielä ainakin vielä yhden kerran. Jos tuottoa/voittoa syntyisi Game Passilla merkittävä määrä, niin kyllä Microsoft varmaan tulisi julkisuuteen henkselit paukkuen, että "Mepä keksittiin ja lanseerattiin tämmöinen pelien vuokrauspalvelu tossa muutama vuosi sitten ja sillä on nyt X-määrä tilaajia ja se tuottaa meille rahaa Y-määrän per aikayksikkö". Tämän sijaan julkisuuteen saadaan vain ylimalkaisia twiittauksia, joissa vakuutellaan, että kyllä se voittoa tuottaa ja tilaajamääriä silloin tällöin. Puuttuvat luvut vaan herättävät ajatuksia ja minulla se päällimmäinen ajatus on, ettei sitä tuottoa taida tulla niin paljon, että sillä kannattaisi julkisuudessa kehuskella.

Kovasti sitä Game Passia hehkutetaan ja kehutaan ympäri foorumia, mutta talousluvut ovat edelleen salaisuuksia. Jos se Game Pass niin hyvä on, kuin annetaan ymmärtää, niin miksei Microsoft kerro tarkalleen, kuinka hyvä ja tuottava se on? Yleensä tuotoista ja myyntiluvuista hiiskutaan silloin julkisuuteen vähän, kun kauheasti kehuttavaa ei ole, ja hiiskutaan paljon silloin, kun menee oikein hyvin. Esimerkkejä voi hakea vaikka konsolimyynneistä: Microsoft lopetti aikalailla varoittamatta Xbox One-konsoliensa virallisten myyntilukujen ilmoittamisen kesken edellistä sukupolvea, kun käyristä kävi ilmi, että Playstation ja Nintendo möivät huomattavasti/moninkertaisesti enemmän.

Kovasti sitä Game Passia hehkutetaan ja kehutaan ympäri foorumia, mutta talousluvut ovat edelleen salaisuuksia. Jos se Game Pass niin hyvä on, kuin annetaan ymmärtää, niin miksei Microsoft kerro tarkalleen, kuinka hyvä ja tuottava se on? Yleensä tuotoista ja myyntiluvuista hiiskutaan silloin julkisuuteen vähän, kun kauheasti kehuttavaa ei ole, ja hiiskutaan paljon silloin, kun menee oikein hyvin. Esimerkkejä voi hakea vaikka konsolimyynneistä: Microsoft lopetti aikalailla varoittamatta Xbox One-konsoliensa virallisten myyntilukujen ilmoittamisen kesken edellistä sukupolvea, kun käyristä kävi ilmi, että Playstation ja Nintendo möivät huomattavasti/moninkertaisesti enemmän.
Varmasti ymmärrät, että Game Passin kehuminen ei ole sen talousluvuista kiinni? Minä ainakin kehun Game Passia sen pelivalikoiman ja sisältöönsä nähden edullisen hinnan takia. Kokoajan ilmoitetaan uusia day one pelejä (ja muitakin pelejä) tulevaksi palveluun ja niitä hehkutetaan sitten esim. Game Passin omassa ketjussa. Kyllä tällä foorumilla puhutaan Game Passin tuottoisuudesta ja talousluvuista lähinnä tässä konsolisotaketjussa. Ja tässäkin ketjussa vain silloin kun Phil tai joku muu on asiaan liittyen jotain maininnut. Muuten hehkutus on kyllä peleissä.

Varmasti ymmärrät, että Game Passin kehuminen ei ole sen talousluvuista kiinni? Minä ainakin kehun Game Passia sen pelivalikoiman ja sisältöönsä nähden edullisen hinnan takia.
No tietenkin. Tuolloin ne kehut vaan ovat palveluun tyytyväisen ja pelien vuokraamisesta pitävän yksittäisen henkilön tai pienehkön ryhmän kehuja. Ne ovat silloin enemmänkin mielipiteitä, eivätkä perustu mihinkään numerotietoon tai vastaavaan dataan. Foorumilla jonkun palvelun, pelin tai tuotteen kehuminen ilman mitään kunnollista numerodataa on mielipide, joku tuote on jollekin henkilölle mieleinen. Vastaavasti numerodata antaa sitten kuvaa suuremmasta ryhmästä ja otannasta, jos sitä dataa tutkittavaksi tai analysoitavaksi annetaan. Microsoft ei ole muutamien tilaajamääräpäivitysten lisäksi julkaissut mitään dataa, joka tosiaan pistää miettimään yhtä ja toista.

Game Pass on varmasti mieleinen ja hyvä palvelu jollekin joukolle, mutta näillä numerotiedoilla on vaikea arvioida suuremmassa kuvassa sitä. Koska tuottoluvuista ei mitään kerrota, niin väkisin sitä ajattelee, että se tuotto on niin pientä, ettei siitä kannata julkisuuteen kertoa. Tulee mieleen, että saavat kulut katettua ja pientä plussaa. Jos minä keksisin uuden ja tuottoisan bisnesidean, niin kyllä minä muutaman tuottoisan vuoden jälkeen kertoisin, että pari vuotta sitten keksin tällaisen jutun ja olen sillä nyt niin ja näin paljon tuottoa tehnyt.

No tietenkin. Tuolloin ne kehut vaan ovat palveluun tyytyväisen ja pelien vuokraamisesta pitävän yksittäisen henkilön tai pienehkön ryhmän kehuja. Ne ovat silloin enemmänkin mielipiteitä, eivätkä perustu mihinkään numerotietoon tai vastaavaan dataan. Foorumilla jonkun palvelun, pelin tai tuotteen kehuminen ilman mitään kunnollista numerodataa on mielipide, joku tuote on jollekin henkilölle mieleinen. Vastaavasti numerodata antaa sitten kuvaa suuremmasta ryhmästä ja otannasta, jos sitä dataa tutkittavaksi tai analysoitavaksi annetaan. Microsoft ei ole muutamien tilaajamääräpäivitysten lisäksi julkaissut mitään dataa, joka tosiaan pistää miettimään yhtä ja toista.

Game Pass on varmasti mieleinen ja hyvä palvelu jollekin joukolle, mutta näillä numerotiedoilla on vaikea arvioida suuremmassa kuvassa sitä. Koska tuottoluvuista ei mitään kerrota, niin väkisin sitä ajattelee, että se tuotto on niin pientä, ettei siitä kannata julkisuuteen kertoa. Tulee mieleen, että saavat kulut katettua ja pientä plussaa. Jos minä keksisin uuden ja tuottoisan bisnesidean, niin kyllä minä muutaman tuottoisan vuoden jälkeen kertoisin, että pari vuotta sitten keksin tällaisen jutun ja olen sillä nyt niin ja näin paljon tuottoa tehnyt.
Miksi palvelun kehumisen pitäisi perustua numerolliseen dataan? Ja miksi sen pitäisi olla näin kuluttajana muuta kuin mielipide? Ei minulla ole Microsoft osakkeita tai mitään muutakaan josta saisin etua palvelun numerollisesta datasta. Jos näen ja koen jonkun palvelun hyvänä, niin se on kehumisen paikka. Vaikka kyseessä olisi tappiollinen palvelu, niin ei se poistaisi omaa kokemusta sen käytöstä.

En kiistä tietenkään sitä, etteikö olisi kiva nähdä numeroita, mutta tässä keskustelussa se olisi vain konsolisodan väline suuntaan tai toiseen riippuen numeroista. Näytetyt numerot eivät poistaisi omaa kokemusta palvelusta. Enkä lopettaisi sen kehumista, jos palvelu antaa siihen aihetta. Tuskin ne numerot sinunkaan kohdalla näkemystä muuttaisi. Tuskin muuttuisit Game Passin kannattajaksi.

Juurihan Phil Spencer kertoi sen, paljonko Game pass tuottaa. En tajua nyt tätä nilitystä ollenkaan.

Niin, siinä ne numerot suurinpiirtein on, mutta ei Game Passin tarkkaa tuottoa.

Niin, siinä ne numerot suurinpiirtein on, mutta ei Game Passin tarkkaa tuottoa.
Tätähän liikeyritykset eivät yleensä kerro muutenkaan. En tajua, miksi juuri tässä tapauksessa pitäisi kertoa, mutta ilmeisesti se on se viimeinen oljenkorsi, johon voi vedota. Periaatteessa voisi olla ihan hyvä, jos kaikki liiketoiminta olisi täysin avointa, poistaisi monta ongelmaa, kun ihmiset näkisivät suoraan, mihin raha liikkuu mistäkin. Tässä maailmantilanteessa on kuitenkin melkoista utopiaa.

Miksi palvelun kehumisen pitäisi perustua numerolliseen dataan? Ja miksi sen pitäisi olla näin kuluttajana muuta kuin mielipide?
Itse nyt vaan olen tottunut keskustelemaan ja vertailemaan asioita (numero)faktojen pohjalta. Totta kai mielipiteet sinänsä ovat ihan tärkeitä nekin ja kuvaavat jonkun ryhmän näkemystä asiaan, mutta isompi otanta antaa aina enemmän tietoa, jonka pohjalta asiaa tarkastella. Helpompi käydä keskusteluakin, kun on muutakin perustetta kuin "Mun ja mun kaverin mielestä tämä on hyvä!".

Itse nyt vaan olen tottunut keskustelemaan ja vertailemaan asioita (numero)faktojen pohjalta. Totta kai mielipiteet sinänsä ovat ihan tärkeitä nekin ja kuvaavat jonkun ryhmän näkemystä asiaan, mutta isompi otanta antaa aina enemmän tietoa, jonka pohjalta asiaa tarkastella. Helpompi käydä keskusteluakin, kun on muutakin perustetta kuin "Mun ja mun kaverin mielestä tämä on hyvä!".
Niin, mutta kun ei se numerodata muuttaisi tilannetta suuntaan tai toiseen. Kuten jo kirjoitin.

Näytettäisiin sieltä mitä numeroita vaan, niin minä tykkäisin edelleen Game Passista ja sinä et. Se ei millään tavalla muuttaisi kuluttajan näkemystä. Vai väittääkö joku kirkkain silmin, että alkaisi tilaamaan Game Passia siksi, että se tuottaa hyvin, eikä esim. siksi että siellä on itseä kiinnostavia pelejä. Juuri tästä syystä tälläkin foorumilla puhutaan selvästi enemmän Game Passin pelivalikoimasta kuin sen tuottavuudesta.

Toki jos itse haluat, niin voit toki lähteä kaivamaan tätä ketjua, Game Passin ketjua ja pelitilauspalveluiden vertailuketjua taaksepäin, jos sinulla siihen riittää aikaa ja energiaa.

Ei kiitos, ajattelin vaan tosiaan, että sinä faktoihin kiintyneenä olisit halunnut hieman lähteitä vilauttaa.

Game Passin hintaan olen odottanut nousua jo koko viime vuoden. Nykyinen hinta on naurettavan halpa, myös ilman kikkailuja. Nautitaan niin kauan kun voidaan.

Nimenomaan näin ja siksi kyselinkin niitä lainauksia, joissa pidetään ihan mahdottomana ajatuksena Game Passin hinnankorotusta, kun ainakin itse pidän "pelialan parasta diiliä" nimenomaan halpana ja vähän epäilen, ettei mitään laajaa vastalauserintamaa tätä hinnankorotusta vastaan ole koskaan ollut.

Itse nyt vaan olen tottunut keskustelemaan ja vertailemaan asioita (numero)faktojen pohjalta.

Game Passissa olevien pelien OpenCritic/Metacritic keskiarvoja on muistaakseni ihan myös sinulle analysoitu, mutta miksi ne tai varsinkaan jotkut talousluvut muuttaisi sinun näkemystä Game Passista?

Kyllä ne vastineet olivat aika paljon monenkirjavampia. Kirjo meni aikalailla asteikolla "no murehditaan niitä korotuksia sitten, jos niitä tulee" ja päättyivät johonkin fanipoikakuittailuun. Mutta kuten sanottua, en nyt todellakaan lähde jopa vuoden vanhoja lainauksia kaivelemaan, kun pääpointtina oli kuitenkin pelkkä muistutus siitä, että minähän noista hinnankorotuspaineista olen useampaan kertaan noiden studiokauppojen jälkeen maininnut, että jossain vaiheessa ne tulevat varmaan olemaan realismia. Muistan jonkun väittelyn lopuksi todenneeni, että jos ja kun niitä uutisia tai huhuja alkaa esiin putkahdella, niin tulen asiasta muistuttamaan ja se muistutus on nyt tässä.

Kunhan heitin ajatuksia ilmoille. Todennäköistä toki, että hintaa nostetaan se 2-5 euroa kerralla ja katsotaan, kuinka kuluttajat siihen reagoivat. Tietysti kun Microsoft ei ole Game Passin tuottoluvuista hiiskunut julkisuuteen käytännössä koskaan mitään virallista tietoa, niin voivathan ne paineet nostaa hintaa olla vielä suuremmatkin. Se jää nähtäväksi ja siksi tilannetta täytyykin seurata.
Ilmeisen selkeästi siellä on kovasti toivomusta vireillä? On se huvittavaa tuollainen tuotteiden fanittaminen ja sitten kilpailijoiden tuotteille angstaamimen. Kyllä te jotkut jaksatte. Ja se taas jaksaa minua hämmästyttää…

En mäkään oikein ymmärrä miksi pitää dissata naapurin konsolia. En nyt tätä keskustelua tarkoita vaan täällä aika useasti tulee tätä vastaan ja lähes aina samojen käyttäjien toimesta. Itselläni on pleikkari ollut aina ensimmäisestä lähtien ja olen erittäin tyytyväinen käyttäjä edelleen. Mua ei liikuta pätkääkään jos boxille tulee hyviä yksinoikeus pelejä tai gamepassista tykätään. Multa se ei ole mitään pois. Hyvä vaan jos jengi tykkää. Jännä sekin että se kinastelu on aina Sony vs Microsoft mutta harvemmin tämä koskee Nintendoa. Tosin Nintendon laitteille ei niin paljon samoja pelejä ilmestykään mutta vaikka ilmestyisi, tuskin se mitään muuttaisi.

Ylös Bottom