Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Oon nyt alkanut toden teolla harkitsemaan PS5 ostoa ja samalla pitäisi kait ostaa telkku siihen. Mä olen käyttänyt erilaisia tietokoneen näyttöjä ps3:sta asti joten mulla ei ole mitään hajua nykyajan televisioista. Joten, kertokaas viisaammat, millainen tv mun kannattaisi hankkia? Vähintään 4K pitää löytyä ja HDR. Mitä muita ominaisuuksia olisi hyvä ottaa huomioon? Hinta saisi olla mahdollisimman halpa mutta laatuakin pitäisi löytyä. Eli ei nyt ihan paska vehje. Koolla ei ole niin väliä. Pelaan ihan hyvin pienemmältäkin ruudulta. Ja tosiaan, televisio tulee lähes pelkästään pelikäyttöön joten niitä varsinaisia tv-ominaisuuksia ei tarvitse miettiä. Äly-ominaisuudet ei myöskään kiinnosta mutta ei taida "älytöntä" televisiota enää löytyä.
Eli tärkeimmät:
-4K(vähintään)
-HDR
-Hinta/Laatu kohdallaan.
Edit: Joku 500 euroa olis tällä hetkellä mun kukkarolle sopiva summa mutta en tiedä riittääkö se.
 
Nyt kyllä alkaa olla monilta osin tietokoneiden näytötkin vähintään samalla tasolla telkkujen kanssa, jos ei erikseen halua sellaista jättimäistä möhkälettä huoneen nurkkaan. HDR on ollut pitkään näyttöjen kompastuskivi, joten jos haluaa saada enemmän irti suhteessa näyttöön, kannattaa hommata sellainen televisio, jossa HDR on kunnollisesti toteutettu ja kirkkautta piisaa. Dolby Vision on hyvä olla. Halvoissa malleissa harvemmin on kunnollista HDR:ää. Sitten HDMI 2.1 ja sen kaikkien ominaisuuksien tuki on tärkein uusien konsolien kanssa, jos haluaa saada kaikki mahdollisen irti. 120 fps on vähän makuasia, mutta ei siitä haittaakaan ole.
 
Nyt kyllä alkaa olla monilta osin tietokoneiden näytötkin vähintään samalla tasolla telkkujen kanssa, jos ei erikseen halua sellaista jättimäistä möhkälettä huoneen nurkkaan. HDR on ollut pitkään näyttöjen kompastuskivi, joten jos haluaa saada enemmän irti suhteessa näyttöön, kannattaa hommata sellainen televisio, jossa HDR on kunnollisesti toteutettu ja kirkkautta piisaa. Dolby Vision on hyvä olla. Halvoissa malleissa harvemmin on kunnollista HDR:ää. Sitten HDMI 2.1 ja sen kaikkien ominaisuuksien tuki on tärkein uusien konsolien kanssa, jos haluaa saada kaikki mahdollisen irti. 120 fps on vähän makuasia, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Niin joo, tuo fps on myös tärkeä. 120 mielellään. Näytöt tosiaan on jo samalla tasolla mutta maksaa niin pirusti enemmän. Enkä jaksaisi hirveästi vaihdella samaa näyttöä PC:n ja konsolin välillä. Mä oon aina uuden näytön ostaessani laittanut edellisen konsolille ja hyvin on pärjätty. Nyt kuitenkin haluisin ihan kunnon television siihen jotta voisi pelata mukavasti sohvalta käsin.
No joo, näyttää vähän siltä että 120 fps TV maksaa ihan perkeleesti.:(
 
Viimeksi muokattu:
Telkkareissa ja näytöissä maksaa jännästi eri jutut. 120 fps näytön saa alle 200 eurolla, mutta kunnollisesta HDR:stä ja 4k:sta saa sitten maksaa jo paljon isomman telkkarin hinnan.
 
Telkkareissa ja näytöissä maksaa jännästi eri jutut. 120 fps näytön saa alle 200 eurolla, mutta kunnollisesta HDR:stä ja 4k:sta saa sitten maksaa jo paljon isomman telkkarin hinnan.
No tämähän se. Oon tuskaillut tuon kanssa monta kertaa uutta näyttöä ostaessa. Nyt käytössä 2K 120 fps ilman HDR:ää. Pitäisihän se tämäkin joskus vaihtaa uuteen. PC:llä kuitenkin se etu että pelien kuvaa voi parannella niin monella eri tavalla. Erilaisilla säädöillä, niin pelin kuin näytönohjaimen säädöillä + modien avulla saa niin upeaa jälkeä ettei osaa edes kaivat 4K:ta tai HDR:ää. Konsolin kanssa tällaiset viritykset ei taas onnistu.
Taitaa kuitenkin olla parasta että mä hankin kerralla kunnon näytön PC:lle ja yksinkertaisesti jaan sen PS5:n kanssa. PC:llä kuitenkin eniten pelaan niin eipä tuossa ole paljoa järkeä ostaa erikseen 3 tonnin televisiota satunnaista konsolipelaamista varten. :)
 
No tämähän se. Oon tuskaillut tuon kanssa monta kertaa uutta näyttöä ostaessa. Nyt käytössä 2K 120 fps ilman HDR:ää. Pitäisihän se tämäkin joskus vaihtaa uuteen. PC:llä kuitenkin se etu että pelien kuvaa voi parannella niin monella eri tavalla. Erilaisilla säädöillä, niin pelin kuin näytönohjaimen säädöillä + modien avulla saa niin upeaa jälkeä ettei osaa edes kaivat 4K:ta tai HDR:ää. Konsolin kanssa tällaiset viritykset ei taas onnistu.
Taitaa kuitenkin olla parasta että mä hankin kerralla kunnon näytön PC:lle ja yksinkertaisesti jaan sen PS5:n kanssa. PC:llä kuitenkin eniten pelaan niin eipä tuossa ole paljoa järkeä ostaa erikseen 3 tonnin televisiota satunnaista konsolipelaamista varten. :)
Itse hankin kanssa näytön, joten käytän etätöissä ja jaan XSX ja PS5 kanssa. Tosi tyytyväinen oon ollut, ruutua Gigabyten M32U. PS5:n kanssa tuossa on se pieni miinus, että ton näytön HDMI 2.1 on vaan 24 Gbps:n kaistalla ja PS5 ei tue DSC:tä toisin kuin XSX, niin tekstit ei näyttä täysin teräviltä. Itse huomasin tuon nyt GT7:ssä autojen mittaristoissa. Mutta sinänsä pieni juttu.

Muuten ihan pätevä 4k/144Hz:n ruutu. HDR ei hääppöinen ole, mutta kun n. vuoden pelailin yli 10 v vanhalla haalistuneella ruudulla, niin johan tuli koettua "valaistuminen" ja riittää nyt tähän hätään oikein hyvin.
 
Juuh. Mulla siis nyt käytössä just tuo 144Hz 2K näyttö(eikä mikään 120). Riittäänyt hyvin tähän asti. PS4:lla sitten 4K ja 60Hz. PC:llä riittää 2K hyvin jos haluaa nopeaa ruudunpäivitystä. 4K pudottaa fps:ää vähän liikaa.

Tekniikan kehityksestä mä pysyn ihan suosiolla hiukan jäljessä. Ei tarvii olla sitä viimeisintä mallia kun edellistä mallia saa puolet halvemmalla.
Oon huomannut että se upea grafiikka on sellainen hetken vau-elämys ja sitten se on ohi. Eli ostat uudet laitteet, pistät pelit pyörimään, kaikki näyttää mielettömän upealle ja kuukauden päästä se on vain ihan tavallista kuvaa. Ei mitään ihmeellistä. :)
 
Juuh. Mulla siis nyt käytössä just tuo 144Hz 2K näyttö(eikä mikään 120). Riittäänyt hyvin tähän asti. PS4:lla sitten 4K ja 60Hz. PC:llä riittää 2K hyvin jos haluaa nopeaa ruudunpäivitystä. 4K pudottaa fps:ää vähän liikaa.

Tekniikan kehityksestä mä pysyn ihan suosiolla hiukan jäljessä. Ei tarvii olla sitä viimeisintä mallia kun edellistä mallia saa puolet halvemmalla.
Oon huomannut että se upea grafiikka on sellainen hetken vau-elämys ja sitten se on ohi. Eli ostat uudet laitteet, pistät pelit pyörimään, kaikki näyttää mielettömän upealle ja kuukauden päästä se on vain ihan tavallista kuvaa. Ei mitään ihmeellistä. :)
Joo, nopeastihan siihen tottuu, mutta toisaalta, viimeksi eilen ihastelin 4k-traileria, että näyttääpä hyvältä, vaikka näytön hankkimisesta on nyt lähes 6 kk.

Mulla tuli upgradee oikeastaan joka osa-alueella, enkä sitten kompromisseja halunnut erityisesti lähteä tekemään, kun töllö oli hankittu 2013 ja tosiaan viimeisen vajaan vuoden olin käyttänyt ikivanhaa 21,5":n ruutua. Tällä olisi sitten tarkoitus mennä ainakin seuraavaan konsolisukupolveen, jos vaan kestää kasassa. Jos ei ihmeempiä teknisiä uutuuksia tule, niin pitemmällekin.

Tosta hintapuolesta sen verran, että onneksi tuli itsekin odoteltua joku 8 kk. Tuli enemmän vaihtoehtoja tarjolle ja hinnassakin säästin jonkun 400-500 € koon kasvaessa samalla 27,5"-> 32". Ainoat kompromissit omasta mielestä tosiaan HDR:n laatu ja sit toi PS5:n tekstihomma, eli HDMI:n kaistan kapeus. Teen töitä kolmella ruudulla, niin se huono puoli tässä on, että muut ruudut tuntuu nyt niin pieniltä, että tulee tihrustamisfiilis niiden kanssa. Etenkin jos menee lähitöihin :D
 
Joo, nopeastihan siihen tottuu, mutta toisaalta, viimeksi eilen ihastelin 4k-traileria, että näyttääpä hyvältä, vaikka näytön hankkimisesta on nyt lähes 6 kk.

Mulla tuli upgradee oikeastaan joka osa-alueella, enkä sitten kompromisseja halunnut erityisesti lähteä tekemään, kun töllö oli hankittu 2013 ja tosiaan viimeisen vajaan vuoden olin käyttänyt ikivanhaa 21,5":n ruutua. Tällä olisi sitten tarkoitus mennä ainakin seuraavaan konsolisukupolveen, jos vaan kestää kasassa. Jos ei ihmeempiä teknisiä uutuuksia tule, niin pitemmällekin.

Tosta hintapuolesta sen verran, että onneksi tuli itsekin odoteltua joku 8 kk. Tuli enemmän vaihtoehtoja tarjolle ja hinnassakin säästin jonkun 400-500 € koon kasvaessa samalla 27,5"-> 32". Ainoat kompromissit omasta mielestä tosiaan HDR:n laatu ja sit toi PS5:n tekstihomma, eli HDMI:n kaistan kapeus. Teen töitä kolmella ruudulla, niin se huono puoli tässä on, että muut ruudut tuntuu nyt niin pieniltä, että tulee tihrustamisfiilis niiden kanssa. Etenkin jos menee lähitöihin :D
Niinpä, se on hyvä määrittää mikä on se oma kompromissiraja. Mikä riittää itselle. Nyt kun alkaa ikääkin olla jo sen verran niin ei sitä jaksa kaikesta edes innostua. Jos mä haluan parasta mahdollista kuvan laatua niin ainahan sitä voi katsoa ikkunasta ulos. On nimittäin realistisen näköistä!
Ulko-asu on loppujen lopuksi se pelin vähiten tärkeä osa. Ainakin omassa mittarissa.
Uuden tekniikan kanssa on sellainenkin juttu että kun ensimmäiset mallit tulevat markkinoille, tämä uusi tekniikka ei ole vielä edes kunnolla käytössä. Esim. nyt tuo ray tracing. En näe järkeä ostaa parin tonnin näytönohjainta jonkun ray tracingin takia kun sitä ei vielä ole päästy kunnolla edes hyödyntämään.
 
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s95b-oled tuota vahvasti harkinnut, onko kokemuksia laitteesta? Onhan tuo arvostelu pelkkää mannaa! :)Näytä liitetiedosto 10284
Ei ole käyttökokemusta mutta oli omalla "listalla" pitkään..
(kun joku ei ymmärtänyt niin alla oleva on siis ostohimossa eri foorumeilta, arvosteluista jne. kaivettua infoa, paitsi valoisassa violetti hehku, sen kävin gigantissa huomaamassa)
Se on ns. kirkas oled, huonoine ja hyvine puolineen. Vähänkään valoisammassa musta hohkaa violettina joten "musta ei ole mustaa" oled termein. Tällä hetkellä mallia riivaa puolirikkinäinen firmis, ongelmia pelitilan kirkkaudessa ja toiminnassa. Staattiseksi kuvittelemassaan kuvassa tv alkaa himmentää ruutua aika paljon (huom. kuvan ei tarvitse olla staattinen, riittää että kuvassa riittävän vähän muutoksia..)
Monilla on ollut vääntymää paneeleissa ja ihmeen paljon näytön vikaantumista x kk kuluessa..
Vähän houkuttaa vieläkin (jos saavat firmisbugit korjattua) mutta tod. näk. ei ole minulle tarpeeksi kirkas HDR materiaalilla..
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole käyttökokemusta mutta oli omalla "listalla" pitkään.. Se on ns. kirkas oled, huonoine ja hyvine puolineen. Vähänkään valoisammassa musta hohkaa violettina joten "musta ei ole mustaa" oled termein. Tällä hetkellä mallia riivaa puolirikkinäinen firmis, ongelmia pelitilan kirkkaudessa ja toiminnassa. Staattiseksi kuvittelemassaan kuvassa tv alkaa himmentää ruutua aika paljon (huom. kuvan ei tarvitse olla staattinen, riittää että kuvassa riittävän vähän muutoksia..)
Monilla on ollut vääntymää paneeleissa ja ihmeen paljon näytön vikaantumista x kk kuluessa..
Vähän houkuttaa vieläkin mutta tod. näk. ei ole minulle tarpeeksi kirkas HDR materiaalilla..
Nämä siis omia kokemuksia vai netin parhaat?
 
Käyttö kokemuksena voin kertoa että on hyvä kuva ja mielestäni vastaa hintaansa hyvin!
Tilaukseen meni, kiitos
Niin ja olihan se jo tuolla arvostelussa kerrottu, mutta halusin kysyä, josko joku onnellinen ois jo kokeillut. ”
The best 4k TV for gaming we've tested is the Samsung S95B OLED. It's an amazing TV for gaming thanks to its low input lag and near-instantaneous response time, resulting in crystal-clear motion with no ghosting around fast-moving objects. It has a great array of gaming features, including HDMI 2.1 bandwidth on all four of its HDMI inputs, meaning you can take full advantage of the Xbox Series X, PS5, or a gaming PC with a recent graphics card.

It delivers impressive picture quality thanks to its unique QD-OLED panel. It delivers incredibly deep blacks, making this an impressive TV for gaming in a dark room. It's also amazing for gaming in HDR, but it doesn't support Dolby Vision, and relatively few games support Dolby Vision. It also looks great in bright rooms, with high peak brightness that allows it to easily overcome glare. It also has an incredibly wide viewing angle, so it's a great choice for couch co-op or party games with a wide seating arrangement.”
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen Samsung s95b mallille! Hinta 55 tuumaiselle 1299 ja joka sentin arvoinen. Ihan sama pelaako pimeässä vai valot päällä, kuva on selkeä ja upea ja sama TV katsoessa. Ei turhaan ole rtings arvioitu parhaaksi peli TV:ksi. Nyt jos jollain harkinnassa TV, niin kipin kapin ostohousut jalkaan ja tilaamaan!
 
Pitkään tuli tuota S95B:tä mietittyä, mutta päädyin LG C1:een. Syynä hinta, DVn puute ja alipikseli rakenne. Katson 55” metrin päästä, niin tuo pikselirakenne voi olla ongelma noin lähellä katsottuna. Livenä en siis Samppaa oo nähny. Mietin kans QN95A:ta, mutta DV:n puute ja harmaat mustat pelitilassa eivät ollu hyviä juttuja. C1 on ihan riittävän kirkas omaan käyttöön, mutta rasittava ASBL ärsytti niin paljon, että huoltovalikosta piti ottaa se pois päältä.
 
Pitkään tuli tuota S95B:tä mietittyä, mutta päädyin LG C1:een. Syynä hinta, DVn puute ja alipikseli rakenne. Katson 55” metrin päästä, niin tuo pikselirakenne voi olla ongelma noin lähellä katsottuna. Livenä en siis Samppaa oo nähny. Mietin kans QN95A:ta, mutta DV:n puute ja harmaat mustat pelitilassa eivät ollu hyviä juttuja. C1 on ihan riittävän kirkas omaan käyttöön, mutta rasittava ASBL ärsytti niin paljon, että huoltovalikosta piti ottaa se pois päältä.
Kuvan kiinnipalamista odotellessa.... Ei ne turhaan ole siellä huoltovalikossa ja takuu meni telkusta samalla.
 
Kuvan kiinnipalamista odotellessa.... Ei ne turhaan ole siellä huoltovalikossa ja takuu meni telkusta samalla.
Taitaa olla äärimmäisen epätodennäköistä, että normaalissa käytössä vaikuttaisi kiinnipalamiseen. Nettikokemusten mukaan on menty tuon pois päältä laittamisen jälkeen jo 7000 tuntia ilman mitään ongelmia ja joku oli käyttänyt PC näyttönäkin noin ilman ongelmia (tätä en laskisi edes normaaliksi käytöksi tässä yhteydessä). Toki sitten, jos on sen vanhan NESsin jotenkin OLEDiinsa kytkenyt ja Super Mario jää viikonlopuksi päälle, niin riski kiinni palamiselle on suurempi ilman ABSL kuin sen kanssa. Sen takia se on näissä televisioissa, että näiden pitäisi kestää ihan normaali-Niilojenkin käyttöä ja päähän pistoja.
 
Ylös Bottom