Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5: Lisälaitteet ja tarvikkeet

Harvempi taitaa pelailla tollasia yli 5h sessioita, mutta kyllähän sitäkin porukkaa löytyy. Mutta silti huonompi akun kesto kun normissa, on aika surkee esitys, etenkin kun siitä pyydetään vielä premmi hintaa...

Mutta eiköhän nuokin kauppansa tee.
 
Tässä kommentoinnissa taisi olla se pointti, ettei kukaan pakota ostamaan tuota(kaan) ohjainta mikäli esim. akkukesto on se ratkaiseva tekijä. Ei siinä tarvita sen kummemmin puolustelua kuin vähättelyäkään. Jos tuote ei ole sinulle, älä osta sitä ja jatka matkaa.

Huonomman akkukeston lisäksi kai tuossa on joitakin muitakin ominaisuuksia, mutta ne ovat jostain syystä jääneet tässä keskustelussa huomiotta. Esimerkiksi vaihdettavien ohjaintattimoduulien hinta 20$ oli mainittu - mielestäni ensimmäistä kertaa. Itselleni tuo on huomattavasti tärkeämpi ominaisuus, ja varmasti sellainen mitä tullaan jatkossa apinoimaan. Muutenkin esitetyissä artikkeleissa viitataan The Vergen saamaan ensivaikutelmaan, joka on pääasiallisesti positiivinen.
 
Kyllähän sitä kritiikkiä pitää antaa tai kohta tarjoillaan Dual Sense 2 parin tunnin akkukestolla ja 100€ hintaan. Ja sekin varmaan sopisi kyllä fanipojille.

Nyt kahdessa uusimassa Sonyn ohjaimessa akkukesto on mennyt alaspäin...
 
Tullut edes mieleen että vois pelata piuhan päässä. :D Siihen en kyllä enää herranvuonna 2023 ala kun langattomuus on se juttu.
Minulle se piuhan perässä pelaaminen on ikävän/hyvin tuttua nimenomaan Sonyn konsoleilla. Sitä se oli PS4:lla ja sitä se on vielä PS5:llakin.

Pääsisin toki siitä eroon sillä helvetin telakalla mutta periaatteesta ja tilanpuutteesta en sellaisia ala ostamaan. Toisaalta on myös syy miksi telakka ei auttaisi: en pidä sähköjä päällä kun en ole itse laitteiden ääressä, joten ei se telakka lataisi silloin. Joutuisin siis telakan lisäksi ostamaan toisen ohjaimen.

Tästä päästään siihen ratkaisuun mistä pidän: Xboxilla vaihdan ladatut akkuparistot sisään ja jatkan pelaamista sen 10 sekuntia vievän vaihto-operaation jälkeen. Lisäksi ne akkuparistot tuntuvat kestävän merkittävästi pidempään kuin mitä ds4 tai dualsense. Ei tarvitse kuin kaksi paria akkuparistoja ja laturin ja nuo käy kaikkiin muihinkin AA-paristoja käyttäviin laitteisiin. Laturillekaan ei tarvitse mitään paikkaa etsiä pöydältä vaan sen kun lyö vapaana olevaan pistorasiaan ja laite hoitaa latauksen.

Paljon kätevämpi ja monipuolisempi ratkaisu.
 
Eiköhän se pitkä latausjohto ole siinä nyt ennen kaikkea muista syistä, kuin kompensoimaan "heikkoa" akunkestoa. Kohderyhmälle johdollinen pelaaminen konsolilla / pc:llä on monella aivan tavallista millisekuntikikkelöintiä, jolla voi kuvitella saavuttavansa pelissä jotain etua.

Toisekseen täytyy kyllä sanoa että ihmettelen suuresti valitusvirttä viiden tunnin akunkestosta. Siis oikeasti? Suosittelen tekemään jo oman toimintakyvynkin säilyttämiseksi jotain muuta, kuin istumaan paikoillaan yhteen soittoon viiden tunnin ajan säännöllisesti näyttöä pällistelemässä. Pahoittelut etukäteen jos tämä kommentti jotain ärsyttää. Olen toki itsekin pettynyt siihen, ettei akunkestoa tässä tuotteessa ole paranneltu, eikä sitä voi puolustella mitenkään. Ainahan ohjainta ei välttämättä muista laittaa lataukseen, joten toki pidempi akunkesto on tietenkin plussaa.

Ihmettelen myös hintakeskusteluissa seuraavaa asiaa, joka tuntuu toistuvan usein. "Dualsense Edgen hinnalla saa jumalauta kuusi tavallista ohjainta!". Mikä argumentti tämä muka on kertomaan, että tuote on liian kallis? Jos tuote on liian kallis sinulle ja et koe sen antavan ominaisuuksiltaan vastinetta rahoillesi, niin tämä ajatus kannattaa tuoda esille toisin. Kuusi tavallista Dualsensea ei ratkaise sitä ongelmaa, mihin toivon Edgen antavan esimerkiksi itselleni apua. Jos autokaupoilla haluaisin ostaa uuden Audin tietyillä varusteilla, en aivan saisi myöskään kiinni ajatuksesta, että samalla rahalla saisi kymmenen käytettyä Fiatia.

Minunkin mielestäni Dualsense Edge on harmillisen kallis täällä Euroopassa. Olisin toivonut hinnan asettuvan myös täällä alle 200 euroon. Itselleni syyt ostaa tuote ovat kuitenkin seuraavat:

1. Takaviiksulaiset (antavat etua tietyissä kilpailullisissa peleissä mutta ennen kaikkea ovat itselleni ergonominen apu, kun käsien/ sormien kanssa on tiettyjä ongelmia ollut parisen vuotta).

2. Liipaisimien säätö (sama homma käsien kanssa, eli on tarve säätää travel distancea mahdollisimman pieneksi)

3. Vaihdettavat tatit ovat hyvä ajatus. Käytän myös erikorkuisia tatteja fps-peleissä ja hikoilevien käsien kanssa hyödyn myös eri pinnoitteista. Nyt en ole varma tuliko Edgen mukana erikorkuisia vaihtoehtoja, mutta katsotaan. Nykyisen käytössä olevat Kontrolfreekin korotukset jonkin verran rikkovat tatin pintaa.

4. Pitoa ohjaimessa lisätty. En tiedä kuinka paljon, mutta hikoilevien käsien kanssa toivon tästä apua. Olen kokeillut kiinnitettäviä pitotarroja, mutta ei ole löytynyt vielä sopivaa tuotetta siihen.

Onko tuotteen hinta noiden itselleni tärkeiden ominaisuuksien väärti? Ehkä ei. Kuitenkin tarve "takaviiksille" on ollut pitkään, mikä itselleni riittää jo hankkimisen perusteeksi.
 
Eiköhän se pitkä latausjohto ole siinä nyt ennen kaikkea muista syistä, kuin kompensoimaan "heikkoa" akunkestoa. Kohderyhmälle johdollinen pelaaminen konsolilla / pc:llä on monella aivan tavallista millisekuntikikkelöintiä, jolla voi kuvitella saavuttavansa pelissä jotain etua.

Toisekseen täytyy kyllä sanoa että ihmettelen suuresti valitusvirttä viiden tunnin akunkestosta. Siis oikeasti? Suosittelen tekemään jo oman toimintakyvynkin säilyttämiseksi jotain muuta, kuin istumaan paikoillaan yhteen soittoon viiden tunnin ajan säännöllisesti näyttöä pällistelemässä.
Kyllä toi pitkä johto tuntuu tälläselle kasuaalipelaajalle kaikelle muulle kun millisekuntien karsimisille tässä tapauksessa, mutta en epäile, etteikö tässä voisi olla joku ammattimaisempikin perspekti takana joka ei vaan itselle aukea.

Ennen kun täällä aletaan jakamaan Zumba ja muita taukojumppavideoita, joilla käännetään heikko akunkesto voitoksi ja peruskunto uuteen nousuun, niin sanon vain, että elämäntilanteita on erilaisia. Ja omassa tapauksessa ne päivät kun saan vaimon ja lapset edestä koko päiväksi sotkemasta rakasta peliharrastusta ovat laskettavissa yhden käden sormilla vuositasolla ja niinä päivinä istun kyllä hyvillä mielin hyvinkin stereotyyppisesti ohjain kourassa 8-12h ja tankkaan cutscenejen välissä kaikkea epäterveellistä. Niissä maratoneissa tämänkaltainen ammattiohjain olisi ollut onnen omiaan. Mutta kuten monesti sanottu, kaikki ei ole kaikille ja itse jään vesi kielellä (ja kauhulla) odottamaan seuraavaa mallia ja hintalappua.
 
Toisekseen täytyy kyllä sanoa että ihmettelen suuresti valitusvirttä viiden tunnin akunkestosta. Siis oikeasti? Suosittelen tekemään jo oman toimintakyvynkin säilyttämiseksi jotain muuta, kuin istumaan paikoillaan yhteen soittoon viiden tunnin ajan säännöllisesti näyttöä pällistelemässä. Pahoittelut etukäteen jos tämä kommentti jotain ärsyttää. Olen toki itsekin pettynyt siihen, ettei akunkestoa tässä tuotteessa ole paranneltu, eikä sitä voi puolustella mitenkään. Ainahan ohjainta ei välttämättä muista laittaa lataukseen, joten toki pidempi akunkesto on tietenkin plussaa.
Eihän 5 tuntia oikeasti ole edes mikään pitkä pelisessio. Ihmiset ja elämäntilanteet on erilaisia. Toiset ehkä pelaa tasaiseen tahtiin joka ilta sen tunnin tai parin pelisession ja toiset vetää mieluummin harvemmin pitkiä pelisessioita useiden lyhyempien sijaan.

Varsinkin tarinavetoisissa pitkissä jrpg:issä ja action-adventureissa tykkään ennemmin pelata vaikka vain kerran viiikkoon maratonin, jossa pääsee kunnolla uppoamaan pelin maailmaan kuin vain lyhyitä pätkiä joissa ei saa edes yhtä pomoa välttämättä kaadettua. Pitkän pelisession ohessa tulee toki syötyä jossain esim. Cutsceneä katsellessa. Esim. Liikuntaa ehtii kyllä harrastaa sellaisina päivinä, jolloin ei maratonipelejä vetele. Näin lapsettomana aikuisena ei myöskään ole lapsien suunnalta velvoitteita häiritsemässä itselle mieluista pelityyliä.

En näe tässä mitään erikoista. Kyllähän moni katsoo esim TV-sarjojakin siten, että bingaa niitä jopa pari kautta putkeen. Tai leffoissa riittää että niitä katsoo vaan pari peräkkäin, jolloin tulee jo tuollainen 5h pelisessiota vastaava rupeama. Joillakin saattaa mennä hyvin 5h putkeen vaikka palapeliä vääntäen. Ihan samanlaisia pitkiä maratoni-istumista ihmiset siis harrastelee muutenkin kuin videopelien ohessa.
 
Vähän karkaa keskustelu raiteiltaan, kun hankinnan vapaaehtoisuudesta mainitseminen on fanipoikuutta ja pitkän yhtäjaksoisen istumisen kyseenalaistamisen terveysnäkökulmasta jotenkin perusteetonta. Mieluummin lähdetään kiertelemään, että istutaanhan sitä muutenkin. Joo, niin tehdään, eikä se ole sen terveellisempää. Itse asiassa kun istumatunteja tulee päivässä riittävästi, ei edes rankka liikunta sen jälkeen auta poistamaan istumisen aiheuttamia haittoja. Tämä menee toki reilusti ohi aiheen, kun avainasemassa on edelleen se, että mitä kukin kokee saavansa mihinkin hintaan. Jos tämän uuden ohjaimen osalta ei näe muuta kuin korkean hinnan ja huonon akkukeston, niin ohjain kannattaa jättää suosiolla kauppaan. Se on sitä tässäkin ketjussa peräänkuulutettua kritiikkiä, joka välittyyy valmistajalle saakka. Näin esimerkiksi itse teen, koska hinta on ohjaimelle liian korkea.

Fanipoikanimittely tuskin välittyy rakentavasti tuotekehitykseen saakka. Tässäkin ketjussa on kovasti huolissaan sellaista porukkaa, jonka vuositasolla Pleikkarin äärellä vietetyt pelitunnit voi huoletta kattaa sillä paskan akkukeston kertalatauksella. Motiiveja voi vain arvailla. En näe tässä ketjussa yhtäkään paskaa akkukestoa puolustelevaa viestiä, vaikka sellaisen väittäminen onkin kovin raflaavaa. Tai ehkä joku voi sitten lainata kohtaa, jossa sanotaan huonon akkukeston olevan erinomainen asia?
 
Tässäkin ketjussa on kovasti huolissaan sellaista porukkaa, jonka vuositasolla Pleikkarin äärellä vietetyt pelitunnit voi huoletta kattaa sillä paskan akkukeston kertalatauksella.
Mistähän sinä mahdollisesti tiedät kunkin kirjoittajan peliajan (esimerkiksi oma peliaikani PS5:lla kolmella eri tilillä oli tänä vuonna 1000+ tuntia)?

Motiiveja voi vain arvailla. En näe tässä ketjussa yhtäkään paskaa akkukestoa puolustelevaa viestiä, vaikka sellaisen väittäminen onkin kovin raflaavaa. Tai ehkä joku voi sitten lainata kohtaa, jossa sanotaan huonon akkukeston olevan erinomainen asia?
Ei kai tässä motiiveja sen kummemmin kai tarvitse olla? Olen itse Playstation/Nintendomiehiä ja silti kritisoin tuota akkukestoa.
 
Toisekseen täytyy kyllä sanoa että ihmettelen suuresti valitusvirttä viiden tunnin akunkestosta. Siis oikeasti? Suosittelen tekemään jo oman toimintakyvynkin säilyttämiseksi jotain muuta, kuin istumaan paikoillaan yhteen soittoon viiden tunnin ajan säännöllisesti näyttöä pällistelemässä.
Toki tuossa taisi yksi tai useampi mainita jo että oikeasti jopa voi pelata tuon ajan mutta minusta se lyhyt akunkesto on ongelma vaikka pelaisi tunninkin pätkiä. Ja kyllähän myös esim. puhelimen akunkestoa kritisoidaan eikä se tarkoita että puhelimen ääressä ollaan se koko aika luuria tuijottamassa.

Minun kohdallani peliohjaimen huono akunkesto realisoituu niin että kun se sitten loppuu, niin sen vuoksi täytyy keskeyttää pelisessio ja lyödä piuha kiinni ja pelata sitten sen piuhan kanssa ja varoa ettei se repeä irti. Kaikki rentous häviää. Ja jos se on huono akunkesto, niin sitä useammin tuota tapahtuu.

Aiemmin jo kirjoitin että vaihdettavat akkuparistot on paljon parempi vaihtoehto: ei tarvitse ostaa ja raivata tilaa erilliselle telakalle ja/tai toiselle ohjaimelle ja mitään piuhojen kanssa leikkimistä ei tarvitse harrastaa myöskään.

Muita esimerkkejä ja/tai huomioita: Switchissä on lyhyt akunkesto ja sen kanssa joutuu harrastamaan samaa piuhan perässä pelaamista. 3DS:n akku taas tuntuu kestävän todella mukavasti, varsinkin verrattuna Switchiin. Puhelimeni about 2 päivää tuntuu vähän turhan vähäiseltä kun aiempi puhelimeni kesti usein viisikin päivää. Ja näitä yhtäkään harvemmin käytän viittä tuntia putkeen mutta silti voin sanoa nämä huomiot ja kritiikit.

Olen toki itsekin pettynyt siihen, ettei akunkestoa tässä tuotteessa ole paranneltu, eikä sitä voi puolustella mitenkään. Ainahan ohjainta ei välttämättä muista laittaa lataukseen, joten toki pidempi akunkesto on tietenkin plussaa.
Minulla kyse ei ole mistään muistamisesta. En minä puhelintakaan (tai muita akkulaitteita) laita varmuuden vuoksi laturiin vaan vasta sitten kun huomaan että on aihetta. Ohjainten suhteen se huomaaminen tulee yleensä vasta kun konsoli siitä valittaa koska pääosan ajasta on pelissä eikä valikoissa, joista näkisi varaustilan. Tällöin siis huono akunkesto on todella iso miinus.

Jännä miten puhelimissa on ihan normaalia kritisoida akunkestoa eikä siihen tule mitään telakka-ratkaisuja kukaan ehdottamaan vaan lähinnä kommentoidaan onko akun kesto kenenkin mielestä kuinka huono tai hyvä. Tai no, toisaalta esim. Applen ratkaisuissa riittää puolustelijoita kun esim. poistetaan portteja tai jotain muuta.

Ihmettelen myös hintakeskusteluissa seuraavaa asiaa, joka tuntuu toistuvan usein. "Dualsense Edgen hinnalla saa jumalauta kuusi tavallista ohjainta!". Mikä argumentti tämä muka on kertomaan, että tuote on liian kallis? Jos tuote on liian kallis sinulle ja et koe sen antavan ominaisuuksiltaan vastinetta rahoillesi, niin tämä ajatus kannattaa tuoda esille toisin. Kuusi tavallista Dualsensea ei ratkaise sitä ongelmaa, mihin toivon Edgen antavan esimerkiksi itselleni apua. Jos autokaupoilla haluaisin ostaa uuden Audin tietyillä varusteilla, en aivan saisi myöskään kiinni ajatuksesta, että samalla rahalla saisi kymmenen käytettyä Fiatia.
Onhan tuo tietty vähän hölmö tapa vertailla asioiden hintoja/arvoa, kuten sanoit, mutta toisaalta se on hyvä ja tuttu tapa havainnollistamaan asioiden hintaeroja. Usein itse olen miettinyt että mihin porukka tarvitsee 10000 euron autoa kun 1000 euron autollakin ajelu onnistuu. Tiedän mikä on vastaus mutta silti huvittelen itseäni ajatuksella että jonkun omistaman yhden auton hinnalla saisin 10 minulle riittävää autoa. Ei siinä varmaan sen kummempaa vertailua tai ajatusta ole taustalla.

Tässä kohtaa se vertailu kannattaisi tietty tehdä saman kategorian laitteilla. Onhan siellä kilpailijoilla omat pro-ohjaimensa. Taitaa Sonyn ohjain olla kallein ja silti heikoin akunkesto, joten sieltäkin tulee "turpaan" vertailussa. Jos nyt pysytään siis akun ja hinnan vertailussa.

Vähän karkaa keskustelu raiteiltaan, kun hankinnan vapaaehtoisuudesta mainitseminen on fanipoikuutta ja pitkän yhtäjaksoisen istumisen kyseenalaistamisen terveysnäkökulmasta jotenkin perusteetonta. Mieluummin lähdetään kiertelemään, että istutaanhan sitä muutenkin. Joo, niin tehdään, eikä se ole sen terveellisempää. Itse asiassa kun istumatunteja tulee päivässä riittävästi, ei edes rankka liikunta sen jälkeen auta poistamaan istumisen aiheuttamia haittoja. Tämä menee toki reilusti ohi aiheen, kun avainasemassa on edelleen se, että mitä kukin kokee saavansa mihinkin hintaan. Jos tämän uuden ohjaimen osalta ei näe muuta kuin korkean hinnan ja huonon akkukeston, niin ohjain kannattaa jättää suosiolla kauppaan. Se on sitä tässäkin ketjussa peräänkuulutettua kritiikkiä, joka välittyyy valmistajalle saakka. Näin esimerkiksi itse teen, koska hinta on ohjaimelle liian korkea.

Fanipoikanimittely tuskin välittyy rakentavasti tuotekehitykseen saakka. Tässäkin ketjussa on kovasti huolissaan sellaista porukkaa, jonka vuositasolla Pleikkarin äärellä vietetyt pelitunnit voi huoletta kattaa sillä paskan akkukeston kertalatauksella. Motiiveja voi vain arvailla. En näe tässä ketjussa yhtäkään paskaa akkukestoa puolustelevaa viestiä, vaikka sellaisen väittäminen onkin kovin raflaavaa. Tai ehkä joku voi sitten lainata kohtaa, jossa sanotaan huonon akkukeston olevan erinomainen asia?
Onhan tuo "ei ole pakko ostaa" silti sellainen itsestäänselvyys (eli jää kysymys: "miksi mainita") että en ihmettele jos se vähän tuntuu puolustelulta siinä kohtaa kun ei parempaa puolustusta keksi. En siis ajattele itse näin mutta minun ainakin on helppo nähdä miksi tuon voi tulkita puolustuksena.

Pitkästä istumisesta mainitseminen taas on toki asiallista, koska se on haitallista, mutta lopulta ymmärrän myös tässä kohtaa jos tuonkin näkee (tai haluaa nähdä) puolustuksena laitteen heikolle akulle, tyyliin "Sony huononsi akkua vain siksi että teidän terveys pysyy parempana" :D

Ymmärrän myös pointin siitä että "jättää kauppaan jos ei ole ostamisen väärti" mutta ollaan taas keskustelufoorumilla ja ainakin minä tykkään jauhaa ja lukea asioista. Tämähän on sitä samaa mitä vanhat ukkelit harrastaa Esson baareissa. Käydään asioita läpi ja heitellään mielipiteitä ja seuraavana päivänä taas uusiksi.

Miten tuo pelaamisen määrä sitten taas oikeasti liittyy siihen jos pitää akunkestoa huonona? Eli jos on pelannut pleikkarilla vain tunnin niin ohjaimen akunkestoa ei voi pitää huonona koska akunkesto on viisi tuntia? Aika outoa logiikkaa. Minä ainakin kritisoin monia asioita ilman että omistan niitä koska hyvin monia asioita voi kritisoida ihan vain infon perusteella. Eikös tässä muutenkin mennä samalle linjalle motiivien epäilyssä mitä fanipoika-syytöksissäkin? Samaa vihjailuahan se on.
 
Minä ainakin kritisoin monia asioita ilman että omistan niitä koska hyvin monia asioita voi kritisoida ihan vain infon perusteella. Eikös tässä muutenkin mennä samalle linjalle motiivien epäilyssä mitä fanipoika-syytöksissäkin? Samaa vihjailuahan se on.

Se on aina jännä, kun näiden tiettyjen käyttäjien mielestä vain silloin saa kritisoida, jos on kritisoitavan merkin omistaja. Itse aiheeseen mulla ei ole paljon annettavaa, koska itseäni ei nuo erikoisohjaimet kiinnosta, joten en ole niitä ostamssakaan. Sanon vaan, että surkea akunkesto tuon hintaluokan ohjaimelta.
 
No esimerkiksi noista peliaikaketjuista, joissa jengi on aika avoimesti omia pelituntejaan ilmoittanut.
Kannattaa ehkä yrittää päästä irti tuollaisesta että pistää mieleen mitä laitteita kenelläkin ja minkä verran on pelannut ja sitten peilaa kommentteja siihen kuvaan kirjoittajasta. Tuskin on kauhean terveellistä keskustelulle.

Ja itsekin varmasti siihen syyllistyn kun kukaan ei ole objektiivinen mutta olen tietoisesti pyrkinyt eroon siitä että keskityn kirjoittajaan itse asian sijaan. Yritän siis katsoa itse tekstiä enkä sitä kuka sen on kirjoittanut ja millä motiivilla.
 
Tuossa Edge ohjaimessa on vaihdettavat tattimoduulit, jos alkaa driftaamaan niin itse moduuli on helppo vaihtaa, tuo ominaisuus oli saanut olla jo Dualsensessa. Sanoivat myös videolla että moduuleissa on käytetty uutta teknologiaa, joten driftausta ei ilmeisesti niin herkästi ilmene, jospa tuo uusi teknologia saapuisi myös uusin Dualsense malleihin niin saatettaisiin päästä driftauksesta eroon.

Mitä itse ohjaimeen tulee niin onhan se hieno, mutta aivan perkeleen kallis.
 
Ylös Bottom