Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

Mä voin ajatella tuon myös niinkin että maksan Gamepassiin tulleista peleistä n: 2e/kpl ku tuon kolmen vuoden setin noin satasella tovi sitten ostin.
 
Kaikki nykykonsolit omistavana PlayStationilla pelaaminen tuntuu nykyään melko kalliilta (esim. God of War Ragnarök digitaalisena €79,95) ja Xboxilla pelaaminen lähes ilmaiselta, kun on maksanut aikoinaan n. 3 vuoden Xbox Game Pass Ultimatesta alle 100 €. Eihän se täysin ilmaista ole, mutta käytännössä tuntuu siltä.
 
Kaikki nykykonsolit omistavana PlayStationilla pelaaminen tuntuu nykyään melko kalliilta (esim. God of War Ragnarök digitaalisena €79,95) ja Xboxilla pelaaminen lähes ilmaiselta, kun on maksanut aikoinaan n. 3 vuoden Xbox Game Pass Ultimatesta alle 100 €. Eihän se täysin ilmaista ole, mutta käytännössä tuntuu siltä.

God of warikin olis xboxin tapauksessa varmaan tullut gamepassiin joten olisi senkin 80€ säästänyt. Kohta on tulossa forzaa, starfield, redfall. Nämä kaikki gamepassiin joten sellainen 200-250€ säästö siinäkin.
 
Täällä taas vertaillaan omaksi ostettavaa peliä vuokrauspalveluun. Jos tätä samaa logiikaa käyttäisi johonkin luvallisemmin kritisoitavaan palveluun, niin voisi sanoa näin:

- Tilasin leffan levyllä hintaan 9,99e
- Tilasin Netflixin hintaan 9,99e / kk. Katsoin ekana kuukautena seitsemän leffaa, joten seuraava puoli vuotta oli ilmaista, vaikka en katsonut mitään!
- Puolen vuoden jälkeen mulla tai jollain muulla on se fyysinen levy hyllyssä, Netflixin osalta kuitteja sähköpostissa.

Fanipoikakommenttihan se tietysti tämäkin, kun uskaltaa väittää maksullista palvelua maksulliseksi ja vuokrauspalvelua eri asiaksi kuin omaksi ostettavaa tuotetta. Onko käynyt mielessä myös se asia, että kaikki eivät hamstraa vuosia etukäteen jotain palvelua?
 
Onko käynyt mielessä myös se asia, että kaikki eivät hamstraa vuosia etukäteen jotain palvelua?
En ole varma, mihin varsinaisesti tällä viittasit, mutta jos palataan siihen ensimmäiseen @HideoMiyamoto viestiin, niin olettaisin hänen puhuneen lähtökohtaisesti omasta tilanteestaan. Jos jollakulla ei ole passia voimassa, niin silloinhan joutuu heti maksamaan, eikä sitä varmaan kukaan ihan ilmaiseksi siinä tilanteessa mieltäisikään.

Samalla kysymys, että pitäisikö näissä tällaisissa heitoissa jatkossa jaksaa miettiä ja kertoa kaikki mahdolliset variaatiot (onko passi aktiivinen, kauanko ollut, kikkailiko hinnan vai ei, suosiiko fyysisiä, millekä konsolille peli ylipäätään on tarjolla ja mihin hintaan jne ja miksi lopulta päätyi juuri kyseiseen valintaan)? Minusta vähän kohtuutonta. Voisihan tässä passi-tapauksessa siihen viestiin laittaa tyyliin "koen tämän itselleni ilmaiseksi omassa tilanteessani" tms, mutta siitäkin varmaan helposti tulee muistutusta, että ei se sitä kuitenkaan ole.

Jokainen voi itse sitä miettiä omalta kohdaltaan ja tarvittaessa siihen kommentoida, mutta nämä vuokraus vs omistus ja vastaavat pointit kuuluvat jonnekin muualle ja niitä on tässä puolen vuoden sisällä(?) käsitelty minun mielestä siinä määrin, että en ainakaan itse vielä tarvitse kertausta. Ja ei ole tarkoitus kettuilla, kunhan ihmettelen, että miten tähän tilanteeseen taas päädyttiin.
 
En ole varma, mihin varsinaisesti tällä viittasit, mutta jos palataan siihen ensimmäiseen @HideoMiyamoto viestiin, niin olettaisin hänen puhuneen lähtökohtaisesti omasta tilanteestaan. Jos jollakulla ei ole passia voimassa, niin silloinhan joutuu heti maksamaan, eikä sitä varmaan kukaan ihan ilmaiseksi siinä tilanteessa mieltäisikään.

Samalla kysymys, että pitäisikö näissä tällaisissa heitoissa jatkossa jaksaa miettiä ja kertoa kaikki mahdolliset variaatiot (onko passi aktiivinen, kauanko ollut, kikkailiko hinnan vai ei, suosiiko fyysisiä, millekä konsolille peli ylipäätään on tarjolla ja mihin hintaan jne ja miksi lopulta päätyi juuri kyseiseen valintaan)? Minusta vähän kohtuutonta. Voisihan tässä passi-tapauksessa siihen viestiin laittaa tyyliin "koen tämän itselleni ilmaiseksi omassa tilanteessani" tms, mutta siitäkin varmaan helposti tulee muistutusta, että ei se sitä kuitenkaan ole.

Jokainen voi itse sitä miettiä omalta kohdaltaan ja tarvittaessa siihen kommentoida, mutta nämä vuokraus vs omistus ja vastaavat pointit kuuluvat jonnekin muualle ja niitä on tässä puolen vuoden sisällä(?) käsitelty minun mielestä siinä määrin, että en ainakaan itse vielä tarvitse kertausta. Ja ei ole tarkoitus kettuilla, kunhan ihmettelen, että miten tähän tilanteeseen taas päädyttiin.

Ihan hyvä kommentti. Ja siihen on oikeastaan aika helppo vastata. Voihan asian ilmaista esimerkiksi niin, että pelit saa samalla/palvelun x kuukausimaksulla. Ei siinä silloin tarvitse ottaa mihinkään kantaa ja faktatkin ovat kunnossa. Ei palvelua tee ilmaiseksi yksilön kokemus, vaikka rahoilleen kokisi saavansa vastinetta.

Näinkin yksinkertainen asia tosin menee helposti siihen rautalangasta vääntämiseen, kuten tässäkin tapauksessa.
 
Suosittelen kaikille korvaamaan näiden tilauspalveluiden pelien kohdalla sanan "ilmainen" sanalla "lisämaksuton", niin ei tule taas kerran tällaista joutavanpäiväistä nipottamista asiasta.
Soveltuuko tämä ohje myös kaikkiin muihin ketjuihin, kirjoittajiin ja tosiasioihin? Hieman epätodellista, että ylläpitäjää myöten jengi muuttaa mustaa valkoiseksi, kun on kyse tietyistä asioista. Toivottavasti sama nipottamisesta valittava linja keskittyy yhtä tarkasti myös näiden vihreiden paladiinien toimintaan, mutta se taitaa olla turha toivo.
 
Soveltuuko tämä ohje myös kaikkiin muihin ketjuihin, kirjoittajiin ja tosiasioihin?
Kyllä. Esimerkkejä voi etsiä PlayStation Plus -ketjusta, jossa tällainen vastaava vääntö käytiin jo vuosia sitten, ja silloin päädyin tähän "lisämaksuton"-termiin.

PS. Tämä ei nyt tarkoita sitä, että pitää alkaa pistää Report bad postia jokaisesta viestistä, jossa sanaa ilmainen käytetään kuvaamaan jonkin tilauspalvelun peliä. Kyseessä ei ole mikään sääntö tai vaatimus vaan henkilökohtainen suositukseni.
 
Täällä taas vertaillaan omaksi ostettavaa peliä vuokrauspalveluun. Jos tätä samaa logiikaa käyttäisi johonkin luvallisemmin kritisoitavaan palveluun, niin voisi sanoa näin:

- Tilasin leffan levyllä hintaan 9,99e
- Tilasin Netflixin hintaan 9,99e / kk. Katsoin ekana kuukautena seitsemän leffaa, joten seuraava puoli vuotta oli ilmaista, vaikka en katsonut mitään!
- Puolen vuoden jälkeen mulla tai jollain muulla on se fyysinen levy hyllyssä, Netflixin osalta kuitteja sähköpostissa.

Fanipoikakommenttihan se tietysti tämäkin, kun uskaltaa väittää maksullista palvelua maksulliseksi ja vuokrauspalvelua eri asiaksi kuin omaksi ostettavaa tuotetta. Onko käynyt mielessä myös se asia, että kaikki eivät hamstraa vuosia etukäteen jotain palvelua?
Tuossa tullaan myös siihen, että onko se pelin (usein kuitenkin varsin kertakäyttöinen hyödyke, toki riippuen pelistä ja pelaajasta) omistaminen läheskään aina edes tarpeellista? Itse en ainakaan useimpia läpipelaamiani pelejä enää koskaan pelaa, joten Game Passin kaltainen palvelu sopii minulle erinomaisen hyvin useimpien pelien suhteen. Ja jos sitten päädyn siihen, että jollain pelillä olisikin minulle uudelleenpeluuarvoa läpipelaamisen jälkeen, niin sitten ostan sen, jolloin saan siitä Game Passin myötä myös alennuksen. Näinkin on tullut useamman pelin kohdalla tehtyä.

Niin suurta tarvetta minulla ei kuitenkaan ole enää nykyään pelien absoluuttisen omistamisen suhteen, etteikö minulle riittäisi se, että digipeli on minun ainakin niin kauan Sonyn, Microsoftin ja Nintendon toimijat konsoleita ja pelejä vielä tekevät, koska ainakin niin kauan pelit ovat mitä todennäköisimmin pelattavissa. Eiköhän se ole meikäläisestä aika jättänyt ennen kuin nuo kyseiset pelijätit ovat pelialan kokonaisuudessaan jättäneet ja niiden palvelut olisi kokonaisuudessaan alasajetut.

Fyysisten pelien ja elokuvien keräämisen vastaavasti lopetin siinä vaiheessa, kun hyllyt ja huoneet alkoivat olla jo aivan liikaa täynnä pelikoteloita ja leffakoteloita. Nytkin on harkinnassa alkaa noita pelejä laittaa enemmänkin myyntiin, kun vievät aivan liikaa tilaa. Toki olisi niistä ainakin useimmista kiva olla se digiversio, jos vaikka joskus vielä peliä haluaisi pelata, tai vaikkapa poikani haluaisi tutustua johonkin vähän vanhempiin peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Persona 3 ja 4 porttauksista ei ole PS5-versioita, vaan pelit toimivat PS4-yhteensopivuustilassa. Sen vuoksi ei ilmeisesti ole edes teknisesti mahdollista (?) Sonyn laitteella pyörittää peliä merkitykselliset 120 kuvaa sekunnissa tässä vuoropohjaisessa roolipelissä. Isompi merkitys näiden versioiden välillä on resoluutiossa, jossa Series on 4K ja muut versiot (pl. PC tietenkin) 1080p. Niin paljon tuskin on Xbox-versiotakaan uudistettu, että se poistaisi palvelun kuukausimaksun, eli jotain tarvitsee kuitenkin maksaa.
Etkös tehny niitä arvovalintojasi tässä taannoin ? en nyt siis tästä syystä ymmärrä miksi piti edes ottaa kantaa koko asiaan. Ja siis tarkoitin nyt tätä kuukausimaksu asiaa. Pelit on kuitenkin suurimmaksi osaksi "kertakäyttö" viihdettä eli tämä puoltaa vuokrauspalveluiden olemassa oloa. Toiset toki haluaa keräillä ja hamstraa hyllyt täyteen kaikkea. Eikä myöskään tuo sony nyt ole tässä yhtään parempi haluaa myöskin siirtyä digiin muodossa tai toisessa. Pelitilauspalvelut on pelkästään hyvästä, koska se on vain vaihtoehto pelin omaksi ostamiselle. Kuluttajalle vaihtoehdot on vain ja ainoastaan hyvä asia.
 
Huhhuh! Aikas kova combo. Näitä voi sitten GP:llä ilman ”lisämaksua” pelata.
Jos nyt julkaistaan kesäkuuhun mennessä. Toivottavasti. Odotuksissa on, että Redfallin ja Forza Motorsportin julkaisupäivät julkistetaan 25.1. pidettävässä Developer_Directissä. Starfield saa sitten oman shownsa myöhemmin.

 
Mä taidan olla niitä harvoja jotka haluaa suosikkipelit hyllyyn. Joskus nostalgia mielessä katselen vain pelihyllyä minkä kiekon iskisi koneeseen. Noista "vuokrauspalveluista" on kyllä hyötyä. Esim. Biomutant tuli kokeiltua ja poistoon lähti ja onhan se kiva yllätys jos joku kiinnostava peli sinne saapuu mutta mä rehellisesti sanottuna pärjäisin ilmankin näitä palveluja.

Edit: Tämän voi siirtää yleiseen gamepass/PS plus ketjuun
 
onhan se kiva yllätys jos joku kiinnostava peli sinne saapuu mutta mä rehellisesti sanottuna pärjäisin ilmankin näitä palveluja.
Kyllähän ilmankin pärjäisi, mutta ainakin itse pystyn Game Passin avulla pelaamaan enemmän uutuuspelejä kuin aiemmin. Joten onhan se ihan kivaa. Hyllyostokset menee siinä sivussa myös ihan hyvin.
 
Ylös Bottom