Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ikivihreiden TV-sarjojen fiilistelyä

kriswel

Well-Known Member
Tuli tuolta YLE-väännöistä mieleen vanhat klassikkosarjat vuodelta kekkonen ja ajattelin tehdä topikin jossa me vanhemmat(miksei nuoremmatkin) foorumilaiset voidaan fiilistellä sitä wanhaa televisiota! Katsotaan ottaako topikki tuulta alleen. Mä pistä heti alkuun aika kovan. Jos tästä ei ihokarvat nouse niin ei sitten mistään.

Mummon kanssa maalla tätä tuijoteltiin mustavalkotelkkarista.
 
Kyllä ne omat suosikkini klassikkosarjoista tulevat 80- ja 90 -luvuilta. Knight Rider, MacGyver, He-man and the Masters of the Universe, Street Hawk, Transformers, Miami Vice, Teenage Mutant Ninja Turtles, X-files ym. ym. Paljon jää varmasti mainitsemattakin, pitää palata asiaan vielä myöhemmin!

Rakkaimmat muistot liittyvät toki Ritari Ässään, se lienee ensimmäinen "oikea" TV-sarja, jota olen ihan polvenkorkuisesta alkaen katsonut. MacGyver säväyttää myös edelleen.

 
Ritari Ässä ja Ihmemies oli kovaa kamaa! :)Katuhaukka myös mutta täisi jäädä ritari ässän varjoon ja melko lyhytikäiseksi. Mä aloin tuossa vaiheessa lähestyä jo teini-ikää ja kotivideoiden myötä alkoi väkivalta kiinnostaa enemmän. Videolaki ja leikkamattomat kopion kopiot ulkomailta olisi tietysti oman topikin arvoinen. Taitaa vieläkin elää se kuuluisa legenda että Texasin moottorisahamurhista on jossain olemassa versio jossa näytetään kaikki yksityiskohdat. Mutta se siitä offtopikista.:p
Miami Vice oli muuten ehkä maailman "viilein" tv-sarja aikanaan. Tämä kuuluu tietysti tähän topikkiin:

 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa vielä pari introa tänne. Tulee suorastaan lämmin tunne sydämeen kun näitä pitkästä aikaa näkee ja kuulee. Pitänee ottaa jotain kautta (DVD/Bluray tms.) nämä katseluun.

Tuli muuten vielä pari suosikkisarjaa lapsuudesta mieleen: M.A.S.K. (ei siis se Jim Carreyn hahmoon perustuva animaatio, vaan jotain ihan muuta) ja G.I. Joe. Youtubestakin näyttää löytyvän jopa joitain kokonaisia jaksoja eri sarjoista.

He-Man (1983-85)


G.I. Joe (1983-86)


Transformers (1984-87)


M.A.S.K. (1985-86)
 
Mulla meni nuo He-Manit ja G.I.Joet jotenkin ohi. Ne taisi tulla suomeen melko myöhään joten mä taisin olla jo kasvanut niistä ohi. Omassa lapsuudessa TV:n piirretyt oli lähinnä jotain tsekkiläistä tuotantoa. Klassikkokamaa nekin. Rosvo Rudolf ja mitä niitä oli. Sitten tuli Pätkis-ohjelma ja päästiin nauttimaan smurffeista(oikeasti ne on strumffeja!)ja satunnaisista aku ankka animaatioista. Olipa kerran elämä oli tietysti kova.
Muistaako kukaan tätä:

Tästä taas menee roska silmään pahasti:

Hei muuten, oliko tuosta M.A.S.K:ista myös sarjakuva? Jos tuo on se sama niin mulla oli ainakin ensimmäinen numero.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla meni nuo He-Manit ja G.I.Joet jotenkin ohi. Ne taisi tulla suomeen melko myöhään joten mä taisin olla jo kasvanut niistä ohi.
Asuin sopivasti 1987-88 "taivaskanavien" vaikutuspiirissä eli juurikin nuo aiemmin mainitsemani suosikkianimaatiot tuli nähtyä suhteellisen tuoreeltaan. Super Channel taisi olla se kanava, jolta kaikki nuo ihanuudet näkyivät. Super Channel on näköjään ollut olemassa 1987-93. Vuonna 1993 General Electric nielaisi yhtiön ja kanavan nimeksi vaihtui NBC Super Channel.

Pari sarjaa tuli taas mieleen:

Inspector Gadget (1983-86)


BraveStarr (1987-88)


Omassa lapsuudessa TV:n piirretyt oli lähinnä jotain tsekkiläistä tuotantoa. Klassikkokamaa nekin. Rosvo Rudolf ja mitä niitä oli. Sitten tuli Pätkis-ohjelma ja päästiin nauttimaan smurffeista(oikeasti ne on strumffeja!)ja satunnaisista aku ankka animaatioista. Olipa kerran elämä oli tietysti kova.
Pikku kakkosen Nalle Luppakorva, Nukkumatti jne. olivat minulle ne tutuimmat. Kai nekin jostain Itäblokin alueelta olivat alunperin. Smurffit muistan toki! Olipa kerran...-tuoteperheen eri ohjelmat olivat myös loistavia ja opettavaisia.

Muistaako kukaan tätä:

Enpä muista tätä sarjaa.

Tästä taas menee roska silmään pahasti:

Tämä teemabiisi kuulostaa tutulta, mutta itse sarja ei. Syy lienee meidän n. kymmenen(?) vuoden ikäerossa.

Hei muuten, oliko tuosta M.A.S.K:ista myös sarjakuva? Jos tuo on se sama niin mulla oli ainakin ensimmäinen numero.
Olipa hyvinkin ja myös figuureja, totta kai. Minulla ei tainnut noita sarjakuvia olla. Aku Ankat olivat tuolloin minulle se juttu.

Figuureista tulikin heti mieleen He-Man, Transformers, G.I.Joe ja Turtles. Noita minulla oli lapsena todella paljon, harmi etteivät ne rajujen leikkien tuloksena kestäneet omille lapsille asti.
 
Olipa hyvinkin ja myös figuureja, totta kai. Minulla ei tainnut noita sarjakuvia olla. Aku Ankat olivat tuolloin minulle se juttu.

Figuureista tulikin heti mieleen He-Man, Transformers, G.I.Joe ja Turtles. Noita minulla oli lapsena todella paljon, harmi etteivät ne rajujen leikkien tuloksena kestäneet omille lapsille asti.
Eikös nuo He-Manit, transformersit ja muut olleetkin ennen kaikkea leluja ja animaatiot+sarjakuvat oli niitä oheistuotteita. Silloin kun ne tuli niin mä olin jo vähän liian vanha niille. Mun lapsuudessa figut oli niitä WW2 sotilaita, "sotaukkoja". Ja tietysti ne pienoismallit eli "koottavat".:)
Kyllä mä vielä ehdin tutustua niihin ensimmäisiin Star Wars figuureihiin mutta leikki-ikä alkoi jo olla ohi. Legot pistettiin piiloon jos kaverit tuli käymään. Tytöt ja äänekäs rock alkoi kiinnostaa.

Tuli myös tällainen unohdettu helmi mieleen. Esitettiin suomessa nimellä "raikulipojat lennossa".:D

 
Nikke oli kova! Sen muistan elävästi. Niin joo, muskettikoirat! Hyvä kun muistutit. Olin unohtanut koko sarjan.
Tämä intro herättää mussa vieläkin sanoinkuvaamatonta kauhua:



Tästä nähtiin myös painajaisia:

 
Viimeksi muokattu:
Nikke oli kova! Sen muistan elävästi. Niin joo, muskettikoirat! Hyvä kun muistutit. Olin unohtanut koko sarjan.
Tämä intro herättää mussa vieläkin sanoinkuvaamatonta kauhua:



Tästä nähtiin myös painajaisia:


Omat lapsuusajan kauhut kiteytyvät seuraavaan:

Twilight Zone (1985-89)

Sormien välistä tuli kyseistä sarjaa vilkuiltua, tuosta introsta taisin saada jopa painajaisia. Pelottava intro, musiikkia myöten.

Ikivihreisiin sarjoihinkin päästään kauhunsekaisen aasinsillan kautta:

Are You Afraid of the Dark? (1990-96)

Jännittävä sarja teininä aikoinaan. Suomalaisittain tunnettiin nimellä Pelottaako?
 
Omat lapsuuden suosikit olivat: Matka Maailman Ympäri 80 Päivässä, Peukaloisen Retket, Ankronikka, Tikun ja Takun Pelastuspartio, Turtlesit ja Prätkähiiret.

EDIT: Lisätään vielä Muumilaakson Tarinoita. Kyllähän nyt Mörkö, Jäärouva ja Majakka-jaksot oli pienenä hyvinkin jännittäviä.
 
Viimeksi muokattu:
Sodan tuulet ja Sodan Muisto. Hienoa 2. maailmansodan draamaa. Toimivat hyvin vielä tänä päivänäkin. Noista sarjoista sain nuorempana kipinän tähän sotahistorian harrastamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Sodan tuulet ja Sodan Muisto. Hienoa 2. maailmansodan draamaa. Toimivat hyvin vielä tänä päivänäkin. Noista sarjoista sain nuorempana kipinän tähän sotahistorian harrastamiseen.
Sodan tuulet oli hyvä. Sitten oli sellainen kuin Viisi mustaa kanaa. Muistan elävästi yhden kohtauksen joka oli vähän liian raaka lapsen silmille. Mulla on myös hämärä muistikuva Polttouhrit sarjasta. Tai no, muistan vain sen että vanhemmat kielsi edottomasti katsomasta sitä.

Tämä oli myös kova:
 
Sodan tuulet oli hyvä. Sitten oli sellainen kuin Viisi mustaa kanaa. Muistan elävästi yhden kohtauksen joka oli vähän liian raaka lapsen silmille. Mulla on myös hämärä muistikuva Polttouhrit sarjasta. Tai no, muistan vain sen että vanhemmat kielsi edottomasti katsomasta sitä.

Tämä oli myös kova:

Jep. Tuo Shogun löytyy tälläkin hetkellä elokuvakokoelmasta.
 
Sodan tuulet ja Sodan Muisto. Hienoa 2. maailmansodan draamaa. Toimivat hyvin vielä tänä päivänäkin. Noista sarjoista sain nuorempana kipinän tähän sotahistorian harrastamiseen.

WW2 oli kova juttu lapsena kun ei ollut vielä kunnon käsitystä siitä sodan raakuudesta. Mielikuvissa se oli sitä korkkaritoimintaa. Pienoismalleja(siis koottavia!) rakentamalla sai aika laajan tietämyksen toisen maailmansodan tekniikasta. Niitä lentokoneita ja tankkeja tutkittiin tarkkaan.
Kirjastosta lainattiin vielä sellaisia kirjoja jossa oli listattu toisen maailman sodan lentokoneita kuvien kera. En muista mitä kirjoja ne oli mutta kuvat oli hienoja. Mulla oli vielä jotain sellaisia kortteja jossa oli sotalaivojen kuvia ja alle listattu niiden teknisiä ominaisuuksia. Mitähän nekin oli? Oliko ne keräilykortteja vai pelattiinko niillä? Muistan ainakin että kaverin kanssa niillä jotain pelatiin mutta säännöt saatoi olla ihan omaa keksintöä. :)

WW2:sta voisi hypätä vähän toisenlaiseen sotaan. Tämä kuuluu ehdottomasti tänne:
 
V:tä pelättiin täälläkin. Muistelisin että silloin käytiin jonkinlaista keskustelua siitä voiko V:tä näyttää televisiossa. Oli kuulemma liian pelottava lapsille.
Lähtiköhän muuten nuo liskoihmis-salaliittoteoriat V:stä alunperin? En ihmettelisi.
 
Ylös Bottom