Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

• Kiinnostaa! My eyes are ready.

• No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

• Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.

Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Semmoista infoa pukkasi SadlyItsBradley:ltä että PSVR2:n Persistence on markkinoiden korkein. Tämä ei siis ole hyvä asia, vaan korkea Persistence voi aiheuttaa huonoa oloa, erityisesti herkemmille.

Jos siis tuntuu että PSVR2 lasit eivät sen takia sovellu itselle, kannattaa kokeilla paremman persistencen omaavia laseja ennen kirveen lopullista heittämistä VR:n suuntaan.
Huono olo ei ole koskaan ollut mulla VR:n suhteen ongelma. PSVR2 vaan tuntui hintaansa nähden tarjoavan liian vähän uutta ja mahtavaa sekä hyvin äkkiä olisi mielenkiinto laitteeseen lopahtanut kun kuvan säätämiseen menee enemmän aikaa kun itse pelaamiseen. Mutta saa nähdä kun (jos) alkaa tulla niitä pakkosaada pelejä niin voi olla, että alkaa taas kiinostamaan. Quest 2 saattaa olla seuraava VR hankinta. Tykkäsin ekasta aivan kauhian paljon.

Horizon Call Of The Mountainille ei näyttänyt olevan omaa ketjua, niin kerrottakoon täällä pelin saaneen n. 11 gigan v1.003.011-päivityksen. Tiedot muutoksista alla.

Performance and Stability

• Various crash and performance fixes.
Missions and Progression

• Fixed an issue which would cause the Bow to not spawn at the start of the game, until the user restarted from campfire.
  • Fixed issues which caused the user to become stuck when topping out.
  • Fixed an issue which may cause the Thunderjaw to block access to the elevator.
  • Fixed a save issue when having jumped onto the Tallneck and reloading this save.
  • Fixed an issue where the user may become stuck when returning to Dawn's Grasp.
  • Fixed an issue which may cause the Dodge tutorial to become blocked when loading a save during it.
Machines

• Fixed an issue where a Scrapper may become stuck outside of the combat area.
UI/UX

• Fixed an issue where all option categories may be greyed out when prompted at the first campfire.
  • Fixed an issue where the user's Assault Course score may reset to zero when leaving the Challenge Hub.
  • Fixed an issue where the red vignette would remain on screen once the user has fully healed.
Other

• Fixed an issue where the Watcher trophy may not appear in the trophy room.
  • Various audio, dialogue, and music fixes.
  • Various geometry fixes.
  • Various lighting fixes

Reddit

Linuksen psvr2-arvostelun katseltuani eilen, rupesi taas mietityttämään laitteen foveated rendering-ominaisuus.

Videossaan Linus teki ison numeron siitä, miten kuva tosiaan tarkentuu katseen mukaan jne jne. Itse en ole kertaakaan huomannut tekniikan toimivan katseen mukaan, vaan kuva tarkentuu koko päätä kääntämällä ja terävä alue on jotakuinkin aina näköalueen keskellä. Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai eikö ominaisuus pelitä kunnolla omissa laseissani? Mikä kokemus muilla on tästä.

Resident Evilissä homma tuntuu toimivan samalla tavalla, mutta kuva-alue tuntuu usein tarkentuvan hieman viiveellä päätä käännettäessä, jotenkin senkin huomaa hieman ikävästi.

Gran turismossa koko homma on erityisen perseestä kevyesti ilmaistuna, kun valikoissa yrität tarkentaa ruudun yläosassa olevia tekstejä tai vaikkapa aivan alaosan subtitleja, niin saat vetää niskat melko juntturaan että saa niistä selvää.

Linuksen psvr2-arvostelun katseltuani eilen, rupesi taas mietityttämään laitteen foveated rendering-ominaisuus.

Videossaan Linus teki ison numeron siitä, miten kuva tosiaan tarkentuu katseen mukaan jne jne. Itse en ole kertaakaan huomannut tekniikan toimivan katseen mukaan, vaan kuva tarkentuu koko päätä kääntämällä ja terävä alue on jotakuinkin aina näköalueen keskellä. Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai eikö ominaisuus pelitä kunnolla omissa laseissani? Mikä kokemus muilla on tästä.

Resident Evilissä homma tuntuu toimivan samalla tavalla, mutta kuva-alue tuntuu usein tarkentuvan hieman viiveellä päätä käännettäessä, jotenkin senkin huomaa hieman ikävästi.

Gran turismossa koko homma on erityisen perseestä kevyesti ilmaistuna, kun valikoissa yrität tarkentaa ruudun yläosassa olevia tekstejä tai vaikkapa aivan alaosan subtitleja, niin saat vetää niskat melko juntturaan että saa niistä selvää.
Ei tuo eye tracked foveated rendering ole välttämättä vielä monessa pelissä käytössä. osa ei käytä lainkaan, osa taas käyttää fixed foveated renderingiä, joka ei välitä katseen suunnasta mitään.

Tuo on kyllä huono homma jos tulee viiveellä, se yleensä toimii niin että silmää pollataan tiheämpään, esim. 120 kertaa sekunnissa, joten reprojisoidun kuvan (jos 60x2 -> 120hz) pitäisi ottaa se huomioon. Ideahan nimenomaan on että silmä ei huomaisi ETFR:ää.

Ei tuo eye tracked foveated rendering ole välttämättä vielä monessa pelissä käytössä. osa ei käytä lainkaan, osa taas käyttää fixed foveated renderingiä, joka ei välitä katseen suunnasta mitään.

Tuo on kyllä huono homma jos tulee viiveellä, se yleensä toimii niin että silmää pollataan tiheämpään, esim. 120 kertaa sekunnissa, joten reprojisoidun kuvan (jos 60x2 -> 120hz) pitäisi ottaa se huomioon. Ideahan nimenomaan on että silmä ei huomaisi ETFR:ää.
Ehkä tarkemmin ajateltuna ”viiveellä” on väärä ilmaisu. Siltä se kuitenkin vähän tuntuu, kun katsot silmillä sivulle ja esim. Kaappikello näkyy epätarkasti kunnes käännät koko päätä, jolloin se tarkentuu. Ikään kuin joutuu odottamaan että pää tulee mukaan, vaika silmät ovat ”jo siellä”. Mutta joo mikäli Ressa ei hyödynnä silmienseurantaa, niin ymmärrän sitten. Eikä taida Gran turismokaan tätä hyödyntää.

Mutta eikös Horizonin pitäisi ottaa tästä tekniikasta kaikki ilo irti? Mielestäni aivan sama homma ollut siinäkin, ettei mikään tarkennu katseen mukaan vaan edelleen päätä saa kääntää haluttuun suuntaan jos haluaa tarkan kuvan verkkokalvoille. Täytyy testata illalla ja rukata vaikka asetuksia vielä.

Katseenseuranta toimii kyllä asetuksista testattuna ja valikoissa jne.

Edit. Vai onko tässä minulla vain harhaluulo, että kuva voisi tarkentua katsottaessa reuna-alueille (linssit eivät anna myöten?) ja renderöinti toimii hieman kapeammalla alueella keskellä kuvaa, jota en sitten vain toiminnassa huomaa? (Kuten ei kaiketi pitäisikään huomata).

Viimeksi muokattu:
Onkos sen foveated renderingin tarkoitus toimia cinematic modessa tai flätin projisoinnissa? GT7 valikot eivät minun ymmärtääkseni ole "VR"-valikkoja (tämä ihan omaa mutuilua siis vain), vaan VR menee päälle vasta auton ohjaamoon mentäessä tai VR Showroomiin mennessä. Jos siis olen oikein ymmärtänyt. Kun lähdet ajamaan vaikkapa varikolta, niin ensin olet ohjaamossa "flättitilassa" kun AI ajattaa autosi radalle ja vasta sitten levähtää VR niin sanotusti päälle kun saat ite ohjakset. Mietin vain, että johtuuko se juuri tästä, että se foveated ei olisi valikoissa käytössä, kun VR-tila ei ole varsinaisesti päällä. Ja itsellä siis sama havainto teksteistä valikoissa.

Mä nyt rekisteröidyin vartavasten tätä viestiketjua varten, kun olen kanssa paininut ton fov kanssa. Heti kun uudet lasit laitoin päähän, niin olihan se hieno kokemus, mutta se tarkkuus jäi heti vaivaamaan. Olen kokeillut Horizonia, Gt7 ja Re8, joissa kaikissa pitäisi se ominaisuus olla. Esim. Horizonissa kokeilen laittaa silmänseurannan pois päältä, ni ihan samalta näyttää. Eli silmänseuranta kyllä toimii, mutta ei se resoluutio siinä kohdassa parane yhtään, riippumatta mihin kohtaan katsoo. En ymmärrä?

Mä nyt rekisteröidyin vartavasten tätä viestiketjua varten, kun olen kanssa paininut ton fov kanssa. Heti kun uudet lasit laitoin päähän, niin olihan se hieno kokemus, mutta se tarkkuus jäi heti vaivaamaan. Olen kokeillut Horizonia, Gt7 ja Re8, joissa kaikissa pitäisi se ominaisuus olla. Esim. Horizonissa kokeilen laittaa silmänseurannan pois päältä, ni ihan samalta näyttää. Eli silmänseuranta kyllä toimii, mutta ei se resoluutio siinä kohdassa parane yhtään, riippumatta mihin kohtaan katsoo. En ymmärrä?
Itsekin kokeilin samaa ja otin Horizonista pois päältä alkuvalikon asetuksista foveated rendering-asetuksen, eikä kyllä mitään muutosta. Ehkä voisi kokeilla asentaa koko pelin uudelleen tai vastaavaa, mutta en taida jaksaa alkaa säätämään kun hyvinhän peli kaikesta huolimatta rullaa. Kaverina, joka tykkää kun kaikki toimii optimaalisesti on tällaisen itselle täysin uuden/ tuntemattoman teknologian käyttöönotto vähän stressaava (vaimon mukaan pakkomielteinen) urakka.

Ja ettei varmasti pääsisi vihdoin vaan pelaamaan ja nauttimaan siitä, niin olen alkanut tiirailla noita linssejä lähemmin eri valaistuksissa ja huomannut vasemmassa linssissä kaksi kiekkomaista ”tahraa”, jotka eivät lähde mikrokuituliinalla pois. Googlettamalla huomaa, että samanlaisia jälkiä on myös monien muiden linsseissä ja ovat oletettavasti linssin toisella puolella (mahdollisesti vesijälkiä). En sitten kuitenkaan tiedä, onko näillä jäljillä mitään vaikutusta kuvaan, joka nyt kuitenkin on ihan tasalaatuisen jepa aina kuvan keskiosassa.

Kyse siis tällaisista jäljistä: (kuva netistä, en jaksa alkaa omista ottamaan kuvaa. Omissa laseissa ei aivan noin isot ja täydelliset rinkulat, ovat hieman kauempana toisistaan. Rinkulat näkyvät yleensä vain tietystä kulmasta katsottuna)

12326801-0E27-49B8-BEEF-672D81E43894.jpeg

Itsekin kokeilin samaa ja otin Horizonista pois päältä alkuvalikon asetuksista foveated rendering-asetuksen, eikä kyllä mitään muutosta. Ehkä voisi kokeilla asentaa koko pelin uudelleen tai vastaavaa, mutta en taida jaksaa alkaa säätämään kun hyvinhän peli kaikesta huolimatta rullaa. Kaverina, joka tykkää kun kaikki toimii optimaalisesti on tällaisen itselle täysin uuden/ tuntemattoman teknologian käyttöönotto vähän stressaava (vaimon mukaan pakkomielteinen) urakka.

Ja ettei varmasti pääsisi vihdoin vaan pelaamaan ja nauttimaan siitä, niin olen alkanut tiirailla noita linssejä lähemmin eri valaistuksissa ja huomannut vasemmassa linssissä kaksi kiekkomaista ”tahraa”, jotka eivät lähde mikrokuituliinalla pois. Googlettamalla huomaa, että samanlaisia jälkiä on myös monien muiden linsseissä ja ovat oletettavasti linssin toisella puolella (mahdollisesti vesijälkiä). En sitten kuitenkaan tiedä, onko näillä jäljillä mitään vaikutusta kuvaan, joka nyt kuitenkin on ihan tasalaatuisen jepa aina kuvan keskiosassa.

Kyse siis tällaisista jäljistä: (kuva netistä, en jaksa alkaa omista ottamaan kuvaa. Omissa laseissa ei aivan noin isot ja täydelliset rinkulat, ovat hieman kauempana toisistaan. Rinkulat näkyvät yleensä vain tietystä kulmasta katsottuna)

Näytä liitetiedosto 10798
Pysyvätkö rinkulat paikallaan vai liikkuvatko jos käännät headsettiä hieman. Jos liikkuvat, se on heijastus. Jos ei, sitten jotain muuta.

Jos ei näy kuvassa, en välittäisi mitään. Uusien lasien omistajana tulee aina vähän paranoidi olo, parempi keskittyä pelaamiseen.

Näytä liitetiedosto 10798
Mulla näkyy noita ympyröitä useampikin, molemmissa linsseissä. Eikä liiku käännettäessä.

Mulla näkyy noita ympyröitä useampikin, molemmissa linsseissä. Eikä liiku käännettäessä.
Mutta näkyykö ne käytön aikana, eikä vain silloin kun tarkastelee linssejä muutoin? Optiikassahan voi olla kaikennäköistä hassua joka ei näy lopputuloksessa (kameroista ja objektiiveista tuttua).

Pysyvätkö rinkulat paikallaan vai liikkuvatko jos käännät headsettiä hieman. Jos liikkuvat, se on heijastus. Jos ei, sitten jotain muuta.

Jos ei näy kuvassa, en välittäisi mitään. Uusien lasien omistajana tulee aina vähän paranoidi olo, parempi keskittyä pelaamiseen.
Juu ei tosiaan rinkulat liikuskele mihinkään, mutta en niitä pelatessa noteeraa mitenkään.

Aiheesta kun nettikeskusteluja lukenut, niin osaa ei tunnu häiritsevän ja osa laittanut Sonylle viestiä saaden ohjeistuksen lähettää lasit takaisin heille. Jotkut kirjoittelevat myös, että kovalla hinkkauksella rinkulat olisivat hävinneetkin.

Taidan itse nyt antaa vaan olla, kerta ne eivät pelatessa häiritse ja tuntuvat olevan verrattain yleisiä. Ei noita olisi huomannut jos en olisi kännykän taskulampulla osoitellut juuri tietystä suunnasta linssiä.

Mutta näkyykö ne käytön aikana, eikä vain silloin kun tarkastelee linssejä muutoin? Optiikassahan voi olla kaikennäköistä hassua joka ei näy lopputuloksessa (kameroista ja objektiiveista tuttua).
Eihän niitä pelatessa huomaa.
Oliskin jossain liikkeessä sillai, että voisi kokeilla laseja, jotka varmasti toimii, niin sitten tietäisi, miltä sen grafiikan pitäisi näyttää.

Nyt loppuu vuodatus :D nää toiset lasit alko toimimaan normaalisti, joten vika oli niissä ekoissa laseissa. Kerran vielä piti nollata kaikki ja käynnistellä uudestaan ja kalibroida, niin uudet lasit toimii vanhat ei. Ei muuten toiminut noissa ekoissa myöskään tärinä yhtäkkiä. Ja mitään kolauksia ne ei saanut, joten hajosi ihan vaan yhtäkkiä.

Jos nyt jollain alkaa tulla samankaltaisia ongelmia, niin jotain niistä laseista ilmeisesti hajoaa aika yllättäen ja kannattaa viedä takuuseen.
Ei onnistunut verkkokaupassa. Täytyy mennä sonyn tuen kautta ja sitä yritin mutta jotenkin kuivu koko paska kasaan sen kanssa. Luultavasti johtui siitä kun ensin siellä oli ulkolainen avustaja ja seuraavan kerran Suomalainen. Se sanoi, että on listattu ja sano, että etenee. Mitään ei ole tapahtunut kuitenkaan. Ihme helvetin kesselöintiä. Jos on paskat lasit niin tarttis vaan saada uudet ja tutkikoon vikoja koska tykkää. Täytyy taas soittaa sinne uudestaan, mut ei taida olla ainakaan viikonloppuna taas ketään suomalaista tuessa. Oon kyllä melko pettynyt tohon koko ps tuen toimintaan.

Nyt loppuu vuodatus :D nää toiset lasit alko toimimaan normaalisti, joten vika oli niissä ekoissa laseissa. Kerran vielä piti nollata kaikki ja käynnistellä uudestaan ja kalibroida, niin uudet lasit toimii vanhat ei. Ei muuten toiminut noissa ekoissa myöskään tärinä yhtäkkiä. Ja mitään kolauksia ne ei saanut, joten hajosi ihan vaan yhtäkkiä.

Jos nyt jollain alkaa tulla samankaltaisia ongelmia, niin jotain niistä laseista ilmeisesti hajoaa aika yllättäen ja kannattaa viedä takuuseen.
Oliko muuten näyttö laseissa kirkkaampi kun vanhoissa?

Ylös Bottom