Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Resident Evil 4... Remake

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Huhuh. Tulipa eräs kohtaus mitä en odottanut innolla koska en pitänyt siitä alkuperäisessä. Nyt siitä oli tehty kammottava pakojuoksu joka sai kyllä sykkeen kohoomaan. Ei niin paljon kuin Villagen nukketalo, mutta oli tämäkin ahdistava. Mutta kunhan näitä ei ole koko pelin pituudelta vaan tällaisia pieniä pätkiä kokonaisuudessa niin ne menettelee. Tosin oli se paljon paremmin tehty kun alkupeisessä. Nyt alkoi juuri 10 chapteri ja matka jatkuu.
 
Tulipa juuri päästyä viimeiselle alueelle. Nyt kun pelistä on n.80% nähty niin voi sanoa että tämä on mestariteos siinä missä alkuperäinenkin.

Mutta on tämä myöskin niin erilainen että ei kannata lykätä alkuperäistä syrjään ja ajatella että miksi pelata sitä kun on parempi versio. Kyllä tämä on hienompi ja kontrollit on paremmat, mutta alkuperäisessä on mielestäni jotain sellaista tunnelmaa mitä tämä ei saavuta eikä edes yritä tehdä sitä. Myöskin tästä on poistettu alueita ja yksi bossikin joten jos haluat ne kokea täytyy pelata alkuperäistä. Toki poistettujen alueiden tilalla on uutta sisältöä.

Tämä ei ole mestariteos joka syrjäyttää alkuperäisen, vaan nyt meillä on kaksi erilaista RE4 kokemusta jotka molemmat ovat top tier luokkaa. Suosittelen kaikille jotka eivät ole alkuperäistä pelanneet niin pelaa myös sen, saa myös samalla vähän käsitystä miten erilaisia nämä on. Pari marinan aihettakin on mutta jätetään ne sitten pelin arvioon.

Edit: pahoittelut väärästä infosta, pelistä ei ole poistettu bossia, se vaan tulee myöhemmin kuin muistin. Jostain syystä muistan aina että se tulee linnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasiko kukaan, että Adan ääninäyttelijä oli vaihtunut. Kakkosen remakessa Adan ääninäyttelijä oli jopa ihan hyvä, mutta tässä kyllä aika surkea.
 
Viimeksi muokattu:
Se Adan ääninäyttelijä on siinä viimesimmässä live elokuvassa Adaa näytellyt henkilö.

Sopii paremmin hahmoon se ääni kun aasian amerikkalainen.
 
Läpi pamahti. Aikaa meni 15h ja 6 min easy tasolla. Kaikkia sivuaktiviteetteja en tehnyt joten siitä saa lisää kestoa ja toki vaikeammat tasot tietysti vaikuttavat asiaan myös.

Kuten sanoin aikaisemmin niin mestariteoshan tämän on, aivan kuten ensimmäiselläkin kerralla.

Grafiikat ja äänet tietysti valovuosia edellä ja muutenkin verrattuna nykyajan peleihin niin RE moottori edelleen puskee nättiä kuvaa ruudulle.

Ääninäyttelijät ovat tietysti vaihtuneet ja suurinosa hoitaa hommansa erinomaisesti ja hahmot muutenkin paljon realistisempiä kuin alkuperäisessä.

Pelattavuudessa on muuttunut paljon mikä tekee tästä huomattavasti miellyttävemmän pelata. Kontrollit on paljon paremmat ja enään et seiso paikallasi kun ammut, lataat tai puukotat vihua. Tynnyrit jotka voi rikkoa on merkitty keltaisella maalilla jotta ne erottaa heti. Aseita ei vaihdeta enään inventaariosta vaan nyt vaihdat niitä lennosta ristiohjaimella, 8 asetta voi olla samaan aikaan pikavalinnoissa. Aseita ostettaessa voit vertailla niitä ei pelkästään default statsien perusteella vaan myös nykyiset ja maximi arvot.

Capcom myös tietää miten pelaajat pelaavat RE 4 ja kun vihut on maassa niitä mentiin aina puukottamaan, nyt siihen on oma nappi kun menet lähelle niin Leon automaagisesti puukottaa vihua. Vanhoja aseita ei myöskään ole pakko myydä pois tilaa viemästä kun ne voi pistää talteen, mutta vain aseet ja FAid sprayt voi pistää sinne talteen.

Myös kenttäsuunnottelussa on tehty isoja muutoksia ja osa alueista on korvattu täysin erilaisilla ja osa vanhoista jotka on mukana on myös saanut muutoksia tehden niistä erilaisia kokemuksia. Aikaisemmin sanoin että eräs bossi olisi poistettu ja sitten sanoin ettei ole poistettu ja nyt lopulta se nyt onkin poistettu. Mutta se oli aika mielipiteet jakava bossi joka ei kyllä tarinaan lisännyt mitään. Suurin osa bosseista on samanlaisia mutta toimivat paremmin nyt kun kontrollit on paremmat. Osa bosseista on erilaisia ja ehkä yksi jopa huonompi kuin alkuperäisessä. Pelottava peli ei ole, tunnelmaa siinä piisaa ja pari kohtaa sai vähän sykkeen nousemaan.

Myös juoni joka on sama kuin alkuperäisessä on kokenut isoja muutoksia miten ja missä asiat tapahtuu. Tarinankerronta kuten hahmotkin on paljon realistisempaa ja lähes kaikki juusto on poissa.

Miinuksina täytyy mainita että kun sinulla on kumppani mukana niin se läähättää ja huohottaa kokoajan ja se on aika häiritsevää. Toinen "miinus" on crafting systeemi. Kaipasiko peli todella sellaista, toisaalta se antaa mahdollisuuden käyttää enemmän sitä asetta mitä haluat kun voit craftata siihen panoksia eikä tarvi luottaa random droppeihin. Toisaalta se luo lisä elementin joka ottaa sut pois pelistä kun pitää käydä craftaa sitä ammoo.

No kuitenkin meillä on nyt 2 erilaista RE 4 kokemusta. Toinen vanhempi ja vähemmän armollinen versio ja toinen nykyaikainen joka antaa pelaajalle kaikki nykyajan ehostukset. Molemmille löytyy varmasti kannattajansa.

Tämän hetken GotY ja menee Dead Space remaken edelle. 5/5

Saas nähdä tuleeko tähän DLC tarinaa jossain vaiheessa. Ainakin Separate Ways lisätarinaa kiusataan pelissä.
 
Miinuksina täytyy mainita että kun sinulla on kumppani mukana niin se läähättää ja huohottaa kokoajan ja se on aika häiritsevää.
Siis tämä on ihan hiton ärsyttävää ja toivoin jo, että pystyisin vain ampumaan sen Ashleyn, kun läähättää sen verran kovaa Leonin perässä, ettei meinaa kuulla mitään.

Jos joku haluaa spoilata mulle, että saako tässä vielä liikkua yksin jossakin vaiheessa, vai onko koko peli jatkuvaa saattotehtävää tuon jälkeen, kun löytää Ashleyn? Toi laskee ainakin omalla kohdalla hieman pelifiilistä, jos joutuu vahtimaan jotakin toista jatkuvasti.
 
Ääninäyttelijät ovat tietysti vaihtuneet ja suurinosa hoitaa hommansa erinomaisesti ja hahmot muutenkin paljon realistisempiä kuin alkuperäisessä.
...
Myös juoni joka on sama kuin alkuperäisessä on kokenut isoja muutoksia miten ja missä asiat tapahtuu. Tarinankerronta kuten hahmotkin on paljon realistisempaa ja lähes kaikki juusto on poissa.
Alkuperäisen suuri ystävä, Zero Punctuationin Yahtzee ei ollut näiden muutosten fani:
And I was absolutely certain it was never going to be as hilariously camp as the original because games these days are far too tryhard serious to want to shoot for a deliberate crappy B-movie vibe. And that’s exactly what happened. Leon now resembles a sulky teen wearing daddy’s trousers rather than an insecure person’s idea of an action hero who was sick the day the rest of the class was taking one-liner lessons.

Ashley no longer comes across as screechy jug-eared first act of the Jason movie fodder but a traumatized frightened girl. Which I guess makes sense, and that’s the general pattern, really – they took the knob that’s got CAMP on one end and SENSIBLE on the other and just clicked it a couple of notches to the right. So now Ada’s default outfit is something that would actually be practical outside of a Chinese brothel. With this shift, the game feels decidedly restrained.
Mutta toki mies toteaa heti alkuun pelin olevan kaikin puolin pätevä ja eikös me kaikki olla usein vähän turhan kriittisiä mitä tulee meidän vanhoihin suosikkeihin.
Mutta odotan mielenkiinnolla, mitä Silent Hill 2:n näyttelylle ja dialogille tehdään remakessa. Jos pitäisi lyödä vetoa, niin vipua käännetään SENSIBLEn suuntaan sielläkin.

edit: Ja Ashleyn äännähtelystä heppu totesi seuraavaa :D
Leon makes a funny sort of fatty-grunt every time he switches to aim mode, now. And Ashley grunts all the time as well whenever she has to navigate terrain more complex than a partially occupied waiting room. So if you run up and down the hallway aiming at things it sounds like you’re dubbing a foreign porn film.
 
Siis tämä on ihan hiton ärsyttävää ja toivoin jo, että pystyisin vain ampumaan sen Ashleyn, kun läähättää sen verran kovaa Leonin perässä, ettei meinaa kuulla mitään.

Jos joku haluaa spoilata mulle, että saako tässä vielä liikkua yksin jossakin vaiheessa, vai onko koko peli jatkuvaa saattotehtävää tuon jälkeen, kun löytää Ashleyn? Toi laskee ainakin omalla kohdalla hieman pelifiilistä, jos joutuu vahtimaan jotakin toista jatkuvasti.

Saa liikkua yksinkin mutta tässä on enemmän pelaamista kumppanin kanssa kuin alkuperäisessä.
 
23h 17min kului ekaan läpipeluuseen hc:lla. Paljon tuli kyykyssä hiivittyä, ja kauhupelejähän pelataan Dead Spacen opein, eli edetään kylki seinään liimattuna ja aseella eteen tähdäten :D Lisäksi keräsin kaikki aarteet, tein kaikki "sivutehtävät". 2 vai 3 sellasta nukkea jäi löytämättä, kun ei aamun pikkutunneilla ollut kuuloaisti enään ihan virittyneimmillään.Todella harvoin pelaan yksinpelejä uusiksi, ja en taida tämänkään kohdalla tehdä poikkeusta. Jos olisi saanut suoraan käyttöön näitä loputtomat ammukset yms. "cheatteja" niin ehkä sitten olisi voinut juosta kertaalleen vielä läpi. Noiden saamiiseen pitää vaan näemmä grindaa aikas paljonki, että jää itsellä sitten haaveeksi. Pelin sisällä näkyy että menin läpi sieltä challengeista, mutta boxilla jäi achievement saamatta. Outoa.

Pelistä kuitenki tykkäsin suurimmaksi osaksi paljon. Heitän vähä tarkempaa kuvausta spoiler tagien taakse:

Pelihän koostuu tavallaan kolmesta alueesta, jotka vaihtelevat ympäristöiltään, vihollisiltaan ja ihan kiinnostavuudeltaan kovasti. Eka alue on ehdottomasti oma suosikki. Huikean tunnelmallinen ja "maanläheinen". Demostakin tuttu rähinä ennen kellonsoittoa oli törkeen hyvin tehty ja nostatti kivasti pulssia. Aitoa pakokauhun tuntua kun panokset ja heltit loppumassa ja vielä pitäisi kestää X aika, vai pitiköhän näitä tappaa joku tietty määrä, voi paska... Oli mamelukkikalaa ja soihdut kädessä metsässä mumisevia kyläläisiä. Spooky! Selvästi eniten sitä kauhua (ei sillä että kauhean pelottavaksi yltyi missään vaiheessa) tällä alueella, ihan jo rajoittuneemmasta asevalikoimasta ja repun koosta johtuen. Sai laskea aika tarkkaan ihan perus pistoolinkin laakeja, kun taas pelin loppupuolella itsellä oli oikein kivasti panoksia kaikissa aseissa ja melkeen 60 gunpowderia millä ei oikein tehnyt mitään.

Toinen alue oli keskiaikainen linna + "kellari". Kauhu alkaa vähenemään, ja toiminan määrä lisääntymään. Miljöönä kuitenki siisti ja kuorossa chanttaavat kaapuhemmot kohtuu kuumottavia ilmestyksiä. Kellarissa ensikohtaamienn sokean lihaskimpun kanssa oli kanssa aika siisti. Tässäkin vaiheessa tykkäsin vielä oikein paljon pelistä. Into alkoi kuitenki laskea saavuttaessa...

Kolmannelle alueelle, eli... jollekin saarelle. Kuumottavat viholliset loistavat poissaolollaan, ja tilalla on jotain "perus solttuja", jotka tietty parasiittien riivamia. Oli kypärää, konekivääripesäkkeitä ja alkoi tulla sinkoa vastapalloon. Toimintanuppi väännetty siis kaakkoon. Ympäristönäkin saari oli ylivoimaisesti tylsin ja oli hyvin geneerinen toimintapelin miljöö.

Tämä on toki toistuva kaava kaikissa pelaamissa Resident Evileissä, että alkuun enemmän himmaillaan ja lopussa on iso vaihde silmässä ja kerostalon kokoisia lonkeromörrejä läimitään singolla. Ja vain näissä coop peleissä olen siitä jollain tapaa tykännyt. Voi tietysti olla että tuollainen pelottavampi setti ei vaan yksinkertaisesti kanna niin hyvin loppuun saakka, ja sen takia haluttu lisätä toimintaa loppua kohden. Tai noh, ilmeisesti ne 3(?) ekaa ressaa olivat enemmän tätä kategoriaa, ja "hauskasti" se kakkonen on pelaamistani ainoa joka on jäänyt kesken. Eli kai niitä on silläkin tavalla tehty, mutta ei sitten sekään kelvannut arvon herralle :D Niin kranttua taas että...

Niin ja kaikki missä on jotain helvetin vispaavia lonkeroita ja parhaimmillaan siellä lonkeron päässä on vielä joku pimeässä hohtava pallura mihin pitää osua. Mä siis niin vihaaaaan kaikkea edes etäisesti tuollaista. Sanomattakin siis selvää että ressojen pomotaistelut eivät ole yhdessäkään pelissä herättäneet itseltä liiemmin hurraa huutoja. Tässä pelin alussa kohdatut kovemmat riviviholliset eli just se moottorisahajäbä ja härkänaamarissa heiluva kaveri. Niille peukku. Alussa tuntuvatkin melkee "pomovastukselle". Tiesittekö muuten että sen härkäukon voi stealth killaa ykkösestä, kun hiipii puukolla selkään. Että sellainen pomo...

Hyvä peli kuitenkin kaiken kaikkiaan, vaikka vikalla alueelle oma kiinnostus hiukan laskikin. 2 ekaa aluetta sanoisin 9/10 mutta kolmas laskee kokonaisarvosanaa..

Jumping across chandeliers?! Seriously... who does that?
8/10
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän on oikeasti onnistuttu taikomaan Ashleyn ja Leonin välille jotain juttua. Aluksi tää vaikutti aika huonolta ressa pelillä, mutta ehkä jotain jääkin käteen lopulta.

Edelleen vituttaa toi kauppias systeemi.
Näissä on aina ollut se aseiden löytymis viilis ja kakkosen remakessa se toteutettiin erittäin hyvin.
Tässä tää pelin osa alue on nussittu ihan pilalle.
 
Mikä tökki erityisesti? Itse viihdyin mainiosti (reilu 20 tuntia meni tarinan läpäisyyn).
Pah mikä pököle. Ja mikä ennakko hypetys tästäkin ....
Toki täysi oikeus tuohonkin mielipiteeseeny. Olisi kuitenkin hyvä heittää tuollaiseen kommenttiin jonkinlaisia perustelujakin. Siitä voisi olla hyötyä sellaiselle, joka harkitsee pelin ostoa, ja ehkä kokisi itsekin mahdolliset esiin otetut puutteet ostopäätökseen vaikuttavina.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom