Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Jaahans. Täytyypäs todeta että jonkinlainen hypekrapula taisi iskeä. Ostetaan vehjes, ostetaan kaikki mahdolliset pelit siihen, räpelletään niitä pelejä pienissä pätkissä ja sekavissa tunnelmissa. Todetaan ettei ollut hypetyksen arvoinen. Unohdetaan koko vehjes pölyyntymään.

No nyt, kun krapula on kärsitty ja otettu vehjes uudelleen käyttöön, niin onhan tämä ihan samperin hyvä loppujen lopuksi! Itse taisin vaan langeta siihen ansaan että odotukset oli melkolailla epärealistisia.

Pari huomiota aiemman kännin ja sen aiheuttaman krapulan jälkeen:

Tämähän istuu todella hyvin päähän - ja tuntuu mukavalta pidemmänkin session jälkeen
Tarkkuus (ihan eri luokkaa vrt PSVR1) pysyy myös hyvin vaikkei olisikaan ihan justiinsa kypärä päässä
Ohjaimet ei edelleenkään häröile tyyliin PSVR1 valotikut
FOW on itselleni todellakin riittävä, en oikein muista kuinka kapea se oli PSVR1, mutta tässä kyllä rullaa mainiosti

//edit: se, että lopetin pelaamisen johtui ohjainten akkujen loppumisen vuoksi voitaneen lukea miinukseksi - plussana se että PSVR1 parissa yhtä sessiota ikinään jaksanut niin pitkään että valotapeista loppuu akku :D
 
Viimeksi muokattu:
FOW on itselleni todellakin riittävä, en oikein muista kuinka kapea se oli PSVR1, mutta tässä kyllä rullaa mainiosti

Leveys suunnassa sitä on hieman enemmän, mutta korkeus suunnassa ei ole sitä mustaa aluetta ollenkaan ja mullakin on niin minimaalisesti ettei sitä edes huomaa pelatessa vaikka silmälasien takia joudun pitämään linssejä hieman kauempana.
Ekan psvr:n kanssa mustaa reunaa on aika reippaasti. Mulla on oikeastaan aina talvella sama fov mitä sen kanssa kun hupparin huppu on puoliks naaman edessä joten ylhäällä ja reunoilla on vaan mustaa :D
 
FOV:sta puheenollen. Ostin ensimmäiset vr-lasini kuukausi sitten. Pico 4 ja kaveriksi modattu kehys&pehmuste että sai silmät lähes kiinni linsseihin. FOV oli ~110 ja kaikki näytti ensikertalaisena hetken upealta. Kunnon immersiota ei kuitenkaan saavutettu koska kiikarinäkymä mustine reunoineen alkoi turhauttumaan jokaisen käyttökerran jälkeen enemmän ja enemmän.

Sain kuitenkin pienen maistiaisen vr-maailmasta ja miltä se voisi parhaimmillaan näyttää. Tämä johti siihen, että palautin Picon, PS5 lähti myyntiin ja samalla vanhan koneen komponentit.

Tilalle ebaysta uutena Pimax K8 X KDMAS(FOV~180°) ja RTX 4080 FE. Tähän päälle verkkokaupasta uusi emo, prossu, muistit, PSU ja M.2. Ohjaimet ja basestation jäi vielä odottamaan koska laseissa on 9-axis gyro ja pelaan lähinnä simuja.

Vanhat rojut vaihtoi omistajaa nopeasti ja lopulta hinnaksi muodostui 2100e ja lähes kaikki säästöt meni. Oliko sen arvoista, että voin silmäillä vr-maailmaa natiivi 4K linssien läpi ilman kiikareita ? Ehdottomasti oli ja immersio on aivan mieletön.

Hassua, koska vasta maaliskuussa kiinnostuin ensimmäistä kertaa vr-laseista kun törmäsin PSVR2 mainokseen ja meinasin painaa tuolloin heti liipasinta. PCVR vei kuitenkin voiton.
 
Viimeksi muokattu:
FOV:sta puheenollen. Ostin ensimmäiset vr-lasini kuukausi sitten. Pico 4 ja kaveriksi modattu kehys&pehmuste että sai silmät lähes kiinni linsseihin. FOV oli ~110 ja kaikki näytti ensikertalaisena hetken upealta. Kunnon immersiota ei kuitenkaan saavutettu koska kiikarinäkymä mustine reunoineen alkoi turhauttumaan jokaisen käyttökerran jälkeen enemmän ja enemmän.

Sain kuitenkin pienen maistiaisen vr-maailmasta ja miltä se voisi parhaimmillaan näyttää. Tämä johti siihen, että palautin Picon, PS5 lähti myyntiin ja samalla vanhan koneen komponentit.

Tilalle ebaysta uutena Pimax K8 X KDMAS(FOV~180°) ja RTX 4080 FE. Tähän päälle verkkokaupasta uusi emo, prossu, muistit, PSU ja M.2. Ohjaimet ja basestation jäi vielä odottamaan koska laseissa on 9-axis gyro ja pelaan lähinnä simuja.

Vanhat rojut vaihtoi omistajaa nopeasti ja lopulta hinnaksi muodostui 2100e ja lähes kaikki säästöt meni. Oliko sen arvoista, että voin silmäillä vr-maailmaa natiivi 4K linssien läpi ilman kiikareita ? Ehdottomasti oli ja immersio on aivan mieletön.

Hassua, koska vasta maaliskuussa kiinnostuin ensimmäistä kertaa vr-laseista kun törmäsin PSVR2 mainokseen ja meinasin painaa tuolloin heti liipasinta. PCVR vei kuitenkin voiton.

Puhtaaseen simuiluun teit kyllä oikean valinnan. Onnittelut hankinnoista. Näinhän se on että kerran kun pääset maistamaan VR maailman immerssiota niin kyllähän se vie mennessään :)

Täällä menmään quest 2 / psvr2 komboilla ja innoissaan odotellaan syksyä ja mitä quest 3 mixed reality lasit tuo tullessaan. Tullut nyt jo hankittua credittiä 250€ edestä ( ja tälle kalenterivuodelle vielä kiintiössä toinen mokoma summa) meta storesta niin voi loppuvuodesta katsella mitä kivaa uutta taas tulossa.
 
Puhtaaseen simuiluun teit kyllä oikean valinnan. Onnittelut hankinnoista. Näinhän se on että kerran kun pääset maistamaan VR maailman immerssiota niin kyllähän se vie mennessään :)
Jep. Tuli ennakkoon "hieman" alakanttiin kuviteltua millainen se immersio voisi laseilla olla. Ei lähellekään sellainen kuin odotti, edes Pico nelosella. Sellainen kutina, että VR tulee yleistymään rytinällä lähivuosina. Näytönohjaimet tosin laahaa varmuudella perässä kuten tähänkin asti. 8KX tästä hyvä esimerkki, kun siitä sai lähes kaiken irti vasta parin vuoden odottamisen jälkeen ja 4090-80 myötä.

Tuli kyllä kuukauden aika tutkittua netistä vr-laseja ja kaikkea niihin liittyvää ihan huolella. Rankkaa aina kun pitää lähteä puhtaalta pöydältä uuteen juttuun. Lopulta sain rajattua kaksi vaihtehtoa jotka mahtuvat budjettiin.

- Varjo Aero + käytetty 3080 TI
- Pimax + RTX 4080

Pimax Crystal myös mielenkiintoinen, samassa hintahaarukassa kuin Varjo ja sama pikselitiheys. Mutta julkaistaneen vasta kesällä.

Varjossa tottakai aivan ylivertainen tarkkuus, mutta FOV, massiivinen "sweetspot" ja huomattavasti pitkäikäisempi 4080 oli kuitenkin helppo valinta. Pimaxin FOV'sta on lukemani mukaan mahdoton luopua jos siihen on tottunut, vaikka sitten vaakakupissa olisi juurikin Varjo. Kaikille FOV ei varmastikaan ole se tärkein asia. Itse lukeudun niihin jotka voi luopua muutamasta pikselistä saavuttaakseen laajemman näkökentän.
 
Viimeksi muokattu:
Se vaan on valitettava tosiasia, että vr tulee jäämään vähäiselle kehitykselle. Samoin, kuin kävi 3D leffojen. Sen näkee jo siitä, ettei yhtään isoa julkaisua ole tulossa. Peli tarjonta on lähinnä keskittynyt indiepeleihin. Hieno kokemus oli psvr1 , mutta juuri isojen pelien puutteen vuoksi, möin ne aikoinaan pois. Eikä niitä pelejä ole edelleenkään tullut, eikä tule.
 
Mulla on quest2 ja parin hienon hetken jälkeen luuli että flättipelaaminen kärsis mutta ei todellakaan, se mielikuva on ehkä just sen pienen hetken ku saa sen wau kokemuksen mut 95% tykkään ja pelaan edellee flättinä vaikka VR lasit löytyykin, satunnaisia kertoja lähinnä noi VR pelaamiset.
 
Se vaan on valitettava tosiasia, että vr tulee jäämään vähäiselle kehitykselle. Samoin, kuin kävi 3D leffojen. Sen näkee jo siitä, ettei yhtään isoa julkaisua ole tulossa. Peli tarjonta on lähinnä keskittynyt indiepeleihin. Hieno kokemus oli psvr1 , mutta juuri isojen pelien puutteen vuoksi, möin ne aikoinaan pois. Eikä niitä pelejä ole edelleenkään tullut, eikä tule.
Kyllähän kehityksessä tullut aikamoinen loikka noista ensimmäisen sukupolven psvr laseista ettei siihen kannata jumittua, mutta totta tuo että eihän noita isoja julkaisuja hirveesti ole ollut kiitos metan. Itselleni toi metan lasit kuitenkin palvelee paremmin kuin hyvin juurikin noiden pienempien pelien ja helppouden kanssa pikku sessioissa.

Toivossa on hyvä elää että psvr2 myötä alettaisiin saada enemmänkin noita ns. Hybridipelejä luokkaa re8 ja gt7 jotka toimis molemmissa ulottuvuuksissa ja boostaisi pcvr puolta myös. Kyllähän se vaan on niin esim. Noissakin peleissä että jos vr nä niitä kokeilet niin eipä flättinä niitä kiinnosta enään pelata.

Mutta markkinataloudessa se vaan menee niin että jos ei lyö läpi kuitenkaan suuressa mittakaavassa niin niille ei sitten kehitetä ihan niin paljon matskua. Ei se kuitenkaan tee itse laitteista sen huonompia. Täytyy kuitenkin elää hetkessä eikä aina odottaa jotain tulevaa niin et pääse koskaan kokemaan mitään. Kyllähän toi 3 d oli jo ihan siisti kokemus ja löytyy vieläkin taloudesta yksi sitä tukeva telkkari.
 
Se vaan on valitettava tosiasia, että vr tulee jäämään vähäiselle kehitykselle. Samoin, kuin kävi 3D leffojen. Sen näkee jo siitä, ettei yhtään isoa julkaisua ole tulossa. Peli tarjonta on lähinnä keskittynyt indiepeleihin. Hieno kokemus oli psvr1 , mutta juuri isojen pelien puutteen vuoksi, möin ne aikoinaan pois. Eikä niitä pelejä ole edelleenkään tullut, eikä tule.
Ehkä juuri jotain useamman vuoden takaisia 1.gen vr-laseja voisi suoranaisesti verrata 3D leffojen immersioon, mikä oli kehno. Kehitys on kuitenkin jatkunut koska potentiaali on ihan eri sfääreissä. Itse olen varma, että mullistus tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa, kun päästään kuluttajaluokassa lastentaudeista yleisesti eroon ja FOV lähelle ihmisen luonnollista näkökenttää ja PPD 40 nurkille. Tähän ei mene kuin muutama vuosi. Pimax 12K avaa tältäosin pelin ensi vuonna.

Minusta hölmöä edes kutsua sellaista "virtuaaliseksi todellisuudeksi" kun katsot maailmaa kiikarien tai ikkunan takaa. Sitten kun vr-maailmaan voi oikeasti astua sisään niin voi pojat. Puhumattakaan siitä, että myös vr-haptiikka hanskoineen on tulossa kovaa vauhtia.
 
Hyvinhän tuo meni ja jaksoit olla kärsivällinen :D Juuri demonnut useampana viikonloppuna laseja niin samaistun noihin ongelmatilanteisiin tuossa hyvin. Välillä joutuu aktuaalisesti tarraamaan toisen peukaloon kiinni että ”laita se nyt tuohon”.
 

huikea uutinen, tämä on vain pelkästään plussaa että laitteesta saadaan pc yhteensopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Jotta VR räjähtäisi teknologiana valtavirtaan niin pitäisi tapahtua muutakin kuin sitä, että päästään piuhoista irti ja grafiikat paranevat. Sen pitäisi tarjota killer appeja, jotain minkä vuoksi kaikki haluaisivat - tai suorastaan tarvitsisivat sellaiset. Tätä vielä odotellaan.

Itse en usko, että loikka tapahtuu ainakaan videopelien saralla. Kuten joku arvostelija muistutti, niin viime kerrat kun videopelit ovat valloittaneet uusia kohderyhmiä on se noudattanut kaavaa, jossa videopelaamisesta tulee 1) lähestyttävämpää ja/tai 2) sosiaalisempaa. Kumpaan kategoriaan vr-lasit päässä pelaaminen menee :D
Tämä ei tarkoita etteikö PSVR2 voisi myydä ihan hyvin ja etteikö upeita VR-pelejä tulisi jatkossakin.

Mutta hieno teknologia kyseessä ja videopelaamisen lisäksi olen mm. käyttänyt näitä teatterissa ja museoissa ja potentiaaliahan sinänsä on. En silti ole vieläkään kuullut "uskottavasta polusta", joka vaakuttaisi minut siitä että VR-teknologia yleistyisi räjähtävästi esim. seuraavan 5v aikana.

Sori pieni offtopic, mutta kun asiasta keskusteltiin niin heitin kommenttia sekaan.
 
Jotta VR räjähtäisi teknologiana valtavirtaan niin pitäisi tapahtua muutakin kuin sitä, että päästään piuhoista irti ja grafiikat paranevat. Sen pitäisi tarjota killer appeja, jotain minkä vuoksi kaikki haluaisivat - tai suorastaan tarvitsisivat sellaiset. Tätä vielä odotellaan.

Itse en usko, että loikka tapahtuu ainakaan videopelien saralla. Kuten joku arvostelija muistutti, niin viime kerrat kun videopelit ovat valloittaneet uusia kohderyhmiä on se noudattanut kaavaa, jossa videopelaamisesta tulee 1) lähestyttävämpää ja/tai 2) sosiaalisempaa. Kumpaan kategoriaan vr-lasit päässä pelaaminen menee :D
Tämä ei tarkoita etteikö PSVR2 voisi myydä ihan hyvin ja etteikö upeita VR-pelejä tulisi jatkossakin.

Mutta hieno teknologia kyseessä ja videopelaamisen lisäksi olen mm. käyttänyt näitä teatterissa ja museoissa ja potentiaaliahan sinänsä on. En silti ole vieläkään kuullut "uskottavasta polusta", joka vaakuttaisi minut siitä että VR-teknologia yleistyisi räjähtävästi esim. seuraavan 5v aikana.

Sori pieni offtopic, mutta kun asiasta keskusteltiin niin heitin kommenttia sekaan.
Jaa, minkäköhänlainen se killer äppi nyt sitten pitäisi olla??? On shootteria ,ajopelejä, lentosimua ja vaikka mitä tässä vuosien varrella kehitetty niin pitäisi varmaan sitten olla joku siru joka laitettaisiin aivoihin luokkaa matrix....tai saisi valita ottaako sinisen vai punaisen pilleri ;) Aina kun on jotain laseja ynnä muita vermeitä mitä pitää pukea päähän tai päälle niin aina löytyy ihmisiä joille se ei vaan käy. Ehkä sadan vuoden päästä otetaan sitten ne pillerit suuhun : D
 
Tää killer appin etsintä on jo aika väsynyttä. Minusta riittää että VR on tietyissä peleissä esim. simukäytössä vakiinnuttanut paikkansa. Siitä tuleeko siitä lähes joka kodin pelaajan vempainta jollain aikajänteellä, riippuu hyvin monesta asiasta.

Jos ajatellaan että Quest on myynyt sen 20 miljoonaa, ja konsolit tässä sukupolvessa jotain 200 miljoonaa, niin ei tuo 10% kattavuuskaan nyt susikehno ole. Quest3:sen myötä nähdään tuleeko taas samanlainen pomppaus luvuissa vaiko ei, mitä Quest2:sen kanssa.

PSVR2 mynee sen n. 5% koko PS5 kannasta, mikä ei ehkä tunnu paljolta, mutta on sekin jotain. 100 miljoonan PS5:sen kohdalla voinemme odotella 5 miljoonaa myytyä PSVR2:stakin.

Sosiaaliset pelit ovat hyvin suosittuja VR-puolellakin, voisin kuvitella että jotkut VRchat tyyppiset tarjoavat sitten sellaista mitä ei juuri konsolipuolelta löydy.

En minäkään usko että myynnit räjähtävät, mutta mistäpä sitä varmuudella tietää miten isoa innostusta vaikkapa Valven mahd. Deckard tai Quest3 saavat aikaan. Oleellisempaa on että VR on kuitenkin vakiinnuttanut paikkansa, vaikka kehitys olisi hidastakin, jotain uutta meille VR hörähtäneille on aina tarjolla.
 
Niin, allekirjoittanut ei ainakaan VR:n osalta välitä/välittäisi vattuakaan siitä tuleeko siitä megasuosittu juttu vai ei. Ei iso osa suosikkiasioistani ole niitä kaikista suosituimpia. Eikä VR:n ison kuvan suosio liity mitenkään siihen, onko Gran Turismo 7 PSVR2:lla vakuuttava kokemus vai ei.

Mutta kun täälläkin taas heräteltiin keskustelua (tai ainakin sivuutettiin aihetta) VR:n maailmanvalloituksesta, niin onhan siitä aina välillä mukava jaaritella. Tai siis onhan sekin vähän tylsää jos "tuleeko siitä lähes joka kodin pelaajan vempainta jollain aikajänteellä, riippuu hyvin monesta asiasta" - mutta näistä asioista ei saa/kannata puhua.
 
Kyllähän se niin on että VR killer app on VR porno. PC puolella Oculus myy todella paljon laitteita sujuvan pornokokemuksen ansiosta, se on ihan eri vatvata 2D kuvalle jos silmien eteen lätkäistään 3D ihminen, vähän sama kun olisi jossain pirun porno kopissa.
 
Niin, allekirjoittanut ei ainakaan VR:n osalta välitä/välittäisi vattuakaan siitä tuleeko siitä megasuosittu juttu vai ei. Ei iso osa suosikkiasioistani ole niitä kaikista suosituimpia. Eikä VR:n ison kuvan suosio liity mitenkään siihen, onko Gran Turismo 7 PSVR2:lla vakuuttava kokemus vai ei.

Mutta kun täälläkin taas heräteltiin keskustelua (tai ainakin sivuutettiin aihetta) VR:n maailmanvalloituksesta, niin onhan siitä aina välillä mukava jaaritella. Tai siis onhan sekin vähän tylsää jos "tuleeko siitä lähes joka kodin pelaajan vempainta jollain aikajänteellä, riippuu hyvin monesta asiasta" - mutta näistä asioista ei saa/kannata puhua.
Kyllä varmaan moni hurahtaa kun pääsee demoaan näitä, mutta tuskin tästä valtavirran hupia tulee pitkään aikaan. Siksi leikkimielisesti laitoinkin että sitten ollaan valtavirrassa kun saa valita kumman värisen pillerin ottaa ;)
Kyllähän se niin on että VR killer app on VR porno. PC puolella Oculus myy todella paljon laitteita sujuvan pornokokemuksen ansiosta, se on ihan eri vatvata 2D kuvalle jos silmien eteen lätkäistään 3D ihminen, vähän sama kun olisi jossain pirun porno kopissa.
Ja kyllä tossa hommassa kuumakin tulee...ainakin pää on hiestä märkä :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom