Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

No palvelee se jonkun verran.

1. Activision Blizzard pelit ilmestyisivät erinäisiin pilvipalveluihin, mihin ne ilman Microsoftin omistusta eivät ilmestyisi.
2. Pelit ilmestyisivät Xbox Game Passiin day one
3. Activision saisi lisää rahoitusta ja kehotusta kehittää muitakin pelejä kuin vuosittaisia Call of Dutyja
4. Mitä luultavammin paremmat olot Activision Blizzardin työntekijöille
5. PC-puolella pelit julkaistaisiin mitä luultavimmin useammilla kauppapaikoilla kuin mihin firman pelejen kanssa on totuttu.
6. Call of Duty Nintendon konsolille
Onhan tossa joo muutama plussakohtakin, mut siellä perässä on niin helvetin pitkä miinus et jokaikinen plussakohta unohtuu aika nopeasti. Se on ihan jäätävä markkinaosuus mitä Microsoft tolla saa itelleen, ja se on vähän laiha lohtu mun mielestä et tehään sopparit Sonylle ja Nintendolle et ainakin pari vuotta julkastaan vielä teillekkin pelejä. Jos toi menee läpi niin sielä Microsoftin pakissa on aina se vaihtoehto vetää liinat kiinni ja jatkossa Activisionin pelit onkin sit yksinoikeuksia.

Tän diilin läpimeno vähentää pahimmassa tapauksessa kilpailua huomattavasti ja se ei taida koskaan olla ollu kuluttajan kannalta mitenkään etu. Veikkauksena tähän voin myös heittää sen et siinä vaiheessa kun Activisionin pelit tulee sinne game passiin julkasupäivänä, niin samalla tulee myös se gamepassin hinta nousemaan. Enkä mä usko et se kovin pieni korotus sit aikoinaan tulee olemaan, Microsoftilla on kuitenkin sitä hilloa tilillä sen verran et on varaa tehdä aika rajuakin tappiota tietyn aikaa, mut löytyy se seinä sieltäkin sit jossain vaiheessa. Ei nää hankinnatkaan kuitenkaan ilmasia ole, ja jostain se raha pitää sit saada. Ei näitten firmojen tarkotus oo hyväntekeväisyyttäkään tehdä.
 
Onhan tossa joo muutama plussakohtakin, mut siellä perässä on niin helvetin pitkä miinus et jokaikinen plussakohta unohtuu aika nopeasti. Se on ihan jäätävä markkinaosuus mitä Microsoft tolla saa itelleen, ja se on vähän laiha lohtu mun mielestä et tehään sopparit Sonylle ja Nintendolle et ainakin pari vuotta julkastaan vielä teillekkin pelejä. Jos toi menee läpi niin sielä Microsoftin pakissa on aina se vaihtoehto vetää liinat kiinni ja jatkossa Activisionin pelit onkin sit yksinoikeuksia.
Nouseeko Xbox markkinaosuudessa edes Playstationin rinnalle, vaikka kauppa toteutuisi?
Tän diilin läpimeno vähentää pahimmassa tapauksessa kilpailua huomattavasti ja se ei taida koskaan olla ollu kuluttajan kannalta mitenkään etu.
Miten? Eikö Sonyn tällöin pidä nimenomaan lyödä lisää höyryä kattilaan? Ja jos Microsoft pääsisi kaupan myötä edes lähelle Sonyn markkinaosuutta, niin miten se vähentäisi kilpailua? Sehän vaan tasoittaisi sitä.
Veikkauksena tähän voin myös heittää sen et siinä vaiheessa kun Activisionin pelit tulee sinne game passiin julkasupäivänä, niin samalla tulee myös se gamepassin hinta nousemaan. Enkä mä usko et se kovin pieni korotus sit aikoinaan tulee olemaan, Microsoftilla on kuitenkin sitä hilloa tilillä sen verran et on varaa tehdä aika rajuakin tappiota tietyn aikaa, mut löytyy se seinä sieltäkin sit jossain vaiheessa. Ei nää hankinnatkaan kuitenkaan ilmasia ole, ja jostain se raha pitää sit saada. Ei näitten firmojen tarkotus oo hyväntekeväisyyttäkään tehdä.
Game Pass on tällä hetkellä tuottoisa palvelu. Phil joutuu toistelemaan tätä yhtenään, kun jengi sitä jatkuvasti epäilee, mutta taisi sen taas nyt tässä ihan viime päivinä mainita. Kyllä, hinta voi nousta, mutta jos palvelun laatu nousee ja katalogin suuruus kasvaa, niin tämä on tavallaan ihan oletettua. Game Pass on jo pitkään ollut sisältöönsä nähden halpa, joten hinnannousu ei olisi mikään yllätys.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olemaan aika selvää että nextgen konsoleista tarvitaan pro mallit että vaikkapa tulevat Avatar ja Star Wars saadaan pyörimään 60fps, ei riitä CPU tehot nykyisellään. Jospa ne ens vuoden lopulla saapuvat, huhuja ainakin pyörii.
 
Nouseeko Xbox markkinaosuudessa edes Playstationin rinnalle, vaikka kauppa toteutuisi?

Miten? Eikö Sonyn tällöin pidä nimenomaan lyödä lisää höyryä kattilaan? Ja jos Microsoft pääsisi kaupan myötä edes lähelle Sonyn markkinaosuutta, niin miten se vähentäisi kilpailua? Sehän vaan tasoittaisi sitä.

Game Pass on tällä hetkellä tuottoisa palvelu. Phil joutuu toistelemaan tätä yhtenään, kun jengi sitä jatkuvasti epäilee, mutta taisi sen taas nyt tässä ihan viime päivinä mainita. Kyllä, hinta voi nousta, mutta jos palvelun laatu nousee ja katalogin suuruus kasvaa, niin tämä on tavallaan ihan oletettua. Game Pass on jo pitkään ollut sisältöönsä nähden halpa, joten hinnannousu ei olisi mikään yllätys.
No ei se nyt välittömästi tietenkään näy markkinaosuudessa. Usein kans tälläsillä foorumeilla unohdetaan et kuinka paljon on pelaajia olemassa jotka ei vänkää internetissä tuntemattomien kanssa peleistä ja niihin liittyvistä asioista, joiden vuosittaiset pelaamiset rajoittuu sinne codi/fifa/änäri-akselille. Jos vaikka ens sukupolven alkaessa Microsoft läväyttäiskin pöytään et hei, codi on jatkossa vaan boksilla ja PC:llä, niin sanoisin et näitten "kasuaalipelaajien" keskuudessa se konsolin valinta on tehty aika helpoks siinä vaiheessa, eikä sitä enää mietitä sen perusteella et millä ne kaverit pelaa. Toki tää on aika dystopistinen ajatus sinänsä, koska onhan Microsoft tossa lupaillut että ei tee tota yksinoikeustemppua, mut tässä vuosien varrella on niin monta firmaa sanonu asian x ja tehny asian y sit myöhemmin, että en jaksa enää luottaa sokeasti ihan kaikkeen.

Mä ehkä kanssa vähän epäilisin tota et Game Pass tekee tuottoa. Tai kai se myös vähän riippuu et miten sen laskee tai ajattelee. Pikanen googletus sanoo että tilaajia olis sen 25-29 miljoonaa (tieto viime marraskuulta) ja tohon sisältyy kaikki (Ultimate, PC ja Console). Vaikka sen pyöristäis ylös 30 miljoonaan ja laskis et keskiarvolta yks asiakas maksaa sen 12,5$ (asia joka ei varmaankaan pidä paikkaansa, moni on pumpannu 3v goldilla itelleen Ultimaten polkuhintaan), niin siinä jäädään 4,5mrd vuositasolle. Bethesdan hankinta makso itessään jo 7,5mrd ja maksaahan ne jotain julkaisijoille et ne saa kolmannen osapuolen pelit sinne gamepassiin, mut näistä luvuista ei taida pahemmin julkista tietoa olla. Puhumattakaan siitä et toi Activisionin diili on sit sellanen 69mrd laaki, ja siinä saa aikamoiset perustelut olla jos tota saa vedettyä minkään muun osaston kun Xboxin kuluihin, vaikka se raha tohon diiliin tuleekin pitkälti muualta firman sisältä. Nää laskelmat on toki ihan hemmetin paljon yksinkertaistettuja, eikä tarkkoja lukuja normaaleille kuolevaisille oo tarjolla, mut pointtina se et vaikka sitä rahaa tuleekin sisään, niin sitä myös menee. Tunnetusti raudasta ei ihan hirveesti plussaa kassaan jää (tuottaako nää konsolit vieläkään voittoa?) ja se plussa sinne viivan alle saadaan sit palveluilla, oheislaitteilla ja peleillä.

Siitä ollaan kyllä samaa mieltä et Game Pass on nykysellä tarjonnalla ja hinnallansa halpa, ja oikeastaan paras diili pelimaailmassa tällä hetkellä. Oon mä itekkin sitä luukuttanu PC:llä useita kertoja parin kuukauden pätkissä jollain ihan naurettavalla euron hinnalla/3kk ja kokenut vähintäänkin saavani rahoilleni vastinetta. Eikä mulla sinänsä oma perse ole tulessa tän kaupan suhteen tai oikeastaan minkään pelimaailman kaupan, oon todennu et jos mä haluan kaiken itelle mieluisen pelata niin sit kaivetaan kuvetta ja vedetään PC/PS5/Switch kombolla. Xbox puuttuu ihan vaan puhtaasti sen takia, että ne pelit tulee PC:lle myös samanaikaisesti ja tästäkin strategiasta mä hyödyn aika paljon.

Eikä mulla tässä myöskään oikeestaan minkään värisiä kakkuloita oo silmilläkään, mua ehkä vaan eniten harmittaa se et pelialan kilpailu on menny siihen et kuka kaivaa kuvetta syvimmältä voittaa. Ite ehkä ennemmin näkisin sitä et panostetaan niihin 1st party juttuihin täysillä ja annetaan noitten isojen kolmansien osapuolien olla, eikä hommata niitä omaan talliin. Toki Sonykin tähän syyllistyy
 
No ei se nyt välittömästi tietenkään näy markkinaosuudessa. Usein kans tälläsillä foorumeilla unohdetaan et kuinka paljon on pelaajia olemassa jotka ei vänkää internetissä tuntemattomien kanssa peleistä ja niihin liittyvistä asioista, joiden vuosittaiset pelaamiset rajoittuu sinne codi/fifa/änäri-akselille. Jos vaikka ens sukupolven alkaessa Microsoft läväyttäiskin pöytään et hei, codi on jatkossa vaan boksilla ja PC:llä, niin sanoisin et näitten "kasuaalipelaajien" keskuudessa se konsolin valinta on tehty aika helpoks siinä vaiheessa, eikä sitä enää mietitä sen perusteella et millä ne kaverit pelaa. Toki tää on aika dystopistinen ajatus sinänsä, koska onhan Microsoft tossa lupaillut että ei tee tota yksinoikeustemppua, mut tässä vuosien varrella on niin monta firmaa sanonu asian x ja tehny asian y sit myöhemmin, että en jaksa enää luottaa sokeasti ihan kaikkeen.
Niin, eli silloin Xbox saisi hivutettua itselleen markkinaosuutta. En suoranaisesti näe tätä huonona asiana. Playstationilla on selvästi isompi osuus, joten vaikka tilanne kaupan myötä tasottuisi, niin kilpailu senkun kiristyisi.

Jos nyt myöskin uskotaan siihen että Call of Duty on vähintään sen 10 vuotta kaikilla konsoleilla, niin kasuaalit ei edes vaihda laitetta. Peliala näyttää varmasti kymmenen vuoden päästä ihan eriltä kuin mitä se nyt on.
Mä ehkä kanssa vähän epäilisin tota et Game Pass tekee tuottoa. Tai kai se myös vähän riippuu et miten sen laskee tai ajattelee. Pikanen googletus sanoo että tilaajia olis sen 25-29 miljoonaa (tieto viime marraskuulta) ja tohon sisältyy kaikki (Ultimate, PC ja Console). Vaikka sen pyöristäis ylös 30 miljoonaan ja laskis et keskiarvolta yks asiakas maksaa sen 12,5$ (asia joka ei varmaankaan pidä paikkaansa, moni on pumpannu 3v goldilla itelleen Ultimaten polkuhintaan), niin siinä jäädään 4,5mrd vuositasolle.
Koska kaikki tuntuu tätä epäilevän, niin Phil sen joutuu jatkuvasti vahvistamaan.
Bethesdan hankinta makso itessään jo 7,5mrd ja maksaahan ne jotain julkaisijoille et ne saa kolmannen osapuolen pelit sinne gamepassiin, mut näistä luvuista ei taida pahemmin julkista tietoa olla. Puhumattakaan siitä et toi Activisionin diili on sit sellanen 69mrd laaki, ja siinä saa aikamoiset perustelut olla jos tota saa vedettyä minkään muun osaston kun Xboxin kuluihin, vaikka se raha tohon diiliin tuleekin pitkälti muualta firman sisältä. Nää laskelmat on toki ihan hemmetin paljon yksinkertaistettuja, eikä tarkkoja lukuja normaaleille kuolevaisille oo tarjolla, mut pointtina se et vaikka sitä rahaa tuleekin sisään, niin sitä myös menee. Tunnetusti raudasta ei ihan hirveesti plussaa kassaan jää (tuottaako nää konsolit vieläkään voittoa?) ja se plussa sinne viivan alle saadaan sit palveluilla, oheislaitteilla ja peleillä.
Game Pass on vain yksi osa Xboxia. Pelejä ja laitteita (konsolit ja lisälaitteet) myös myydään. Tuskin myöskään Xboxin tarvitsee saada tuota 69 miljardia kovin nopeasti takaisin kasaan. Tämä on strateginen siirto koko Microsoftille. Kurotetaan mobiilipuolelle ja mihin tahansa. Kyllä siellä on näin suuren kaupan osalta laskelmia tehty miten ja milloin rahoja pitää saada takaisin ja kenen kuluihin ne menee. Toisaalta eipä se vaikuta meihin kuluttajiin muuten kuin että vaikkapa se Game Passin hinta nousisi. Katsotaan jos nousee ja kuinka paljon ja mietitään sitten kannattaako omaa Game Pass -tilausta jatkaa.
Siitä ollaan kyllä samaa mieltä et Game Pass on nykysellä tarjonnalla ja hinnallansa halpa, ja oikeastaan paras diili pelimaailmassa tällä hetkellä. Oon mä itekkin sitä luukuttanu PC:llä useita kertoja parin kuukauden pätkissä jollain ihan naurettavalla euron hinnalla/3kk ja kokenut vähintäänkin saavani rahoilleni vastinetta. Eikä mulla sinänsä oma perse ole tulessa tän kaupan suhteen tai oikeastaan minkään pelimaailman kaupan, oon todennu et jos mä haluan kaiken itelle mieluisen pelata niin sit kaivetaan kuvetta ja vedetään PC/PS5/Switch kombolla. Xbox puuttuu ihan vaan puhtaasti sen takia, että ne pelit tulee PC:lle myös samanaikaisesti ja tästäkin strategiasta mä hyödyn aika paljon.
Juuri näin. Kuten sanoitkin, myös sinä hyödyt tavalla tai toisella. Joo, se on totta että sitkeästi vain pleikkarilla pelaava ei hyödy, mutta eikö se ole osa Microsoftin strategiaakin. Kasvattaa sitä paljon puhuttua markkinaosuutta.
Eikä mulla tässä myöskään oikeestaan minkään värisiä kakkuloita oo silmilläkään, mua ehkä vaan eniten harmittaa se et pelialan kilpailu on menny siihen et kuka kaivaa kuvetta syvimmältä voittaa. Ite ehkä ennemmin näkisin sitä et panostetaan niihin 1st party juttuihin täysillä ja annetaan noitten isojen kolmansien osapuolien olla, eikä hommata niitä omaan talliin. Toki Sonykin tähän syyllistyy
Tähän syyllistyy kaikki kenellä riittää paalua. Tencentin tai Embracer Groupin ostoksista ei vaan nouse samanlainen haloo, koska heillä ei ole ainakaan vielä omaa konsolia tai kauppapaikkaa. Pienemmässä mittakaavassa, onhan Epic Gamesin kauppapaikasta ja sen yksinoikeuksistakin riittänyt sanottavaa.

Tämähän ei sinällään tarkoita ettei jo olemassa oleviin studioihin panostettaisi, jotka muuten nekin on niin Microsoftilla kuin Sonylla lähes kaikki ostettuja. Kilpailu vaan on kiristynyt, eikä varsinkaan Microsoftilla ollut tarpeeksi omia studioita tuottamaan pelejä.
 
Niin, eli silloin Xbox saisi hivutettua itselleen markkinaosuutta. En suoranaisesti näe tätä huonona asiana. Playstationilla on selvästi isompi osuus, joten vaikka tilanne kaupan myötä tasottuisi, niin kilpailu senkun kiristyisi.

Jos nyt myöskin uskotaan siihen että Call of Duty on vähintään sen 10 vuotta kaikilla konsoleilla, niin kasuaalit ei edes vaihda laitetta. Peliala näyttää varmasti kymmenen vuoden päästä ihan eriltä kuin mitä se nyt on.
Ei se markkinaosuus itelle se ongelma olekaan, optimitilanteessahan se menis niin et oltais vähän niinkun tasoissa ja siinä käytäis sitä vääntöä, koska kovempi kilpailu luonnollisesti on kuluttajalle aina etu, tässäkin asiassa kun sit pitäis oikeasti laittaa sitä laatua ulos. En vaan ite ainakaan nää sitä sellasena tilanteena et kumpikaan on varsinaisesti päässy laakereillaan lepäämään asian suhteen, vaan vaikka ollaan oltu edellä niin laiskistumaan ei olla ruvettu. Täysin päinvastainen esimerkki löytyy vaikkapa pc raudan puolelta AMD:n ja Intelin välisestä kilpailusta, Intel ei kauheasti innovoinu siinä välissä kun AMD oli ongelmia pysyä kilpailussa mukana, mut muutaman vuoden päästä osat vaihtuikin yllättäen ja Intelille tuli kevyesti sanottuna kiire laittaa pakettia kasaan.

Joo ei vaihda laitetta tässä sukupolvessa, mutta ns. kannattavin veto jos siitä codista joskus halutaan yksinoikeus olis tehdä se sit sukupolven vaihdoksen yhteydessä, sillon kun muutenkin porukka on ostelemassa uutta konsolia. Tai no jos rehellisiä ollaan niin eihän siinä julkasupäivän jonossa oo kuin ne innokkaimmat, mutta kuitenkin. Ainut asia mikä tässä heittää kapuloita rattaisiin on se mitä Phil yhessä haastattelussakin totes, eli se fakta et porukka on sieltä PS4/X1 ajoista lähtien rakentanut sitä digitaalista kirjastoansa, ja jos on ees vähänkään aktiivisempi pelaaja niin siellä alkaa oikeasti olemaan jo sen verran kamaa et se alkaa painamaan aika paljon valintaa tehdessä se fakta, että jos vaihtaa leiriä niin samalla se kirjastokin häviää. Toki tää ei välttämättä koske porukkaa joka kynsin ja hampain pitää kiinni siitä periaatteesta et hommaa pelit fyysisenä (kuten ite) ja aikoo säilyttää sen edellisen konsolin, mut kuitenkin. Game Pass toki lievittää tätä tuskaa aika paljon, samaa Sonynkin toimesta yritettiin vähän heikommin eväin PS5 julkaisussa (PS+ katalogi).
Game Pass on vain yksi osa Xboxia. Pelejä ja laitteita (konsolit ja lisälaitteet) myös myydään. Tuskin myöskään Xboxin tarvitsee saada tuota 69 miljardia kovin nopeasti takaisin kasaan. Tämä on strateginen siirto koko Microsoftille. Kurotetaan mobiilipuolelle ja mihin tahansa. Kyllä siellä on näin suuren kaupan osalta laskelmia tehty miten ja milloin rahoja pitää saada takaisin ja kenen kuluihin ne menee. Toisaalta eipä se vaikuta meihin kuluttajiin muuten kuin että vaikkapa se Game Passin hinta nousisi. Katsotaan jos nousee ja kuinka paljon ja mietitään sitten kannattaako omaa Game Pass -tilausta jatkaa.
Joo toki, mutta se kysymys olikin et tuottaako nää konsolit vieläkään voittoa (oletettavasti ei?). Lisälaitteetkin on varmaan aikalailla pisara meressä verrattuna siihen siivuun mitä kauppapaikan softamyynneistä otetaan siivua. Ja juu ei tartte saada varmaan kovin nopeasti tota 69mrd takas kasaan, eiköhän tässä kaupassa oo mietitty pääasiassa sitä et mitä tällä ostolla saadaan, eikä sitä et kauanko menee saada se summa takas. Mentäis aika monta sukupolvea varmaan eteenpäin. Mut joo, paljon on paukkuja pilvipalveluihinkin laitettu ja mobiiliin yms. Vastahan se julkistettiin et kohta GeForce Now kautta voi pelailla Game Passin pelejä. Ongelmana ehkä vaan se et tässä ollaan sit siinä tilanteessa et toi touhu vaatii tuplatilauksen, sekä gamepassin että geforce nown. Mut tosiaan toi pilvipalvelukin menee ton GP Ultimaten kautta, et sinänsä saman sateenvarjon alla ollaan edelleen.

Kyse ei myöskään taida olla et jos nousee, Phil on jo kerinnyt sanomaan et hintoja tuskin pystytään loputtomiin pitämään samassa tasossa (lähde,vika kappale), mut ei toki eritelly et mitä hintoja, mut ottaen huomioon et pelien hintoja itessään jo nostettiin, niin ainakin niitä. Toisena veikkaisin olevan sit Game Pass, varmaa tietoa tästä ei toki ole mut eiköhän se oo se kannattavampi veto kun konsolin hinnan nosto.
Tähän syyllistyy kaikki kenellä riittää paalua. Tencentin tai Embracer Groupin ostoksista ei vaan nouse samanlainen haloo, koska heillä ei ole ainakaan vielä omaa konsolia tai kauppapaikkaa. Pienemmässä mittakaavassa, onhan Epic Gamesin kauppapaikasta ja sen yksinoikeuksistakin riittänyt sanottavaa.

Tämähän ei sinällään tarkoita ettei jo olemassa oleviin studioihin panostettaisi, jotka muuten nekin on niin Microsoftilla kuin Sonylla lähes kaikki ostettuja. Kilpailu vaan on kiristynyt, eikä varsinkaan Microsoftilla ollut tarpeeksi omia studioita tuottamaan pelejä.
Näinhän se joo menee. En mä sen suuremmin näistä yrityskaupoista koskaan innostu, oli ostajana sit Sony, Tencent tai Xbox. Embracerin kaupoissa oli sellanen pieni naivi optimismi, pääasiassa sen takia koska Squarella ei selkeästikkään ollut hajuakaan mitä tehdä niitten IP:eiden kanssa jotka oli roikkumassa useita vuosia, mutta näytti et sekin optimismi oli vähän hukattua kun Embracerilta tuli se tiedote tässä justiinsa joka sit heitti vähän synkkiä pilviä tiettyjen sarjojen jatkumisen ylle.

Ja aika kovaan ääneen oon ton Epic Gamesin kauppapaikan yksinoikeuksia myös kritisoinu, en vaan täällä. Vaikka periaatteessa sen pitäis olla aika pieni juttu, niin mä en vaan yksinkertaisesti tykkää pirstaloida pelejäni useemmalle launcherille saman alustan sisällä. Suurin isku tuli varmaan Alan Wake 2 kanssa, kun se julkastaan vaan digitaalisena, mikä ei mulle konsolien puolella kelpaa ja sit PC:llä julkastaan vaan Epicillä, mikä ei myöskään kelpaa.
 
Hyvää tekstiä siinä yllä, kuin muutkin viestisi. Olipa mukava vaihtaa ajatuksia, ilman että meni älyttömäksi konsolisotailuksi. Tekstin perusteella ollaan itseasiassa aika samoilla linjoilla, vaikkakin huudellaan ehkäpä sitten pihan vastakkaisilta laidoilta.

Sen verran vielä jatkan, että Phil on täysin oikeassa siinä kuinka he hävisivät periaatteessa sen tärkeimmän konsolisukupolven, eli Xbox One vs. PS4. Digitaaliset kirjastot on rakennettu ja hankala on ihmisten vaihtaa konsolia. Ehkä esim. Xbox Series S oli tähän vähän kuin täsmäisku. Osta halpa Xbox pleikkarin kaveriksi. Toisaalta sitten taas Cod on niin iso, että jos siitä tehtäisiinkin yksinoikeus, niin sillä nimenomaan pyrittäisiin saamaan porukkaa vaihtamaan konsoli. Jännä myös nähdä millainen system seller Starfield on.

Isossa kuvassa Xbox on tätä nykyä vaan paljon muutakin kuin pelkkä konsoli, joten tiedä sitten mitkä mittarit on tärkeitä. Varmaan ainakin Game Passin tilaajamäärät, mistä syystä sen palvelun hinnan noston kanssa saa olla tarkkana.
 
. Ei nää hankinnatkaan kuitenkaan ilmasia ole,
No nythän se vasta maksaakin, kun mitään konkreettista ei tapahdu, mutta lakimiehet vääntävät erinäisten tahojen kanssa siitä, saako kauppa toteutuma.

Hankinta alkaisi tietysti *tuottamaan* toteutuessaan, joten halvemmaksi se tulee kuin vääntää kuukausi tolkulla kerjäämässä kaupan hyväksyntää.

Itsekin näen, että kauppojen onnistuessa takaa-ajajan rooli vahvistuisi ja tämä olisi nimenomaan hyvä asia. Koko konsolimarkkinat ovat pitkään junnanneet paikoillaan, eikä minkäänlaisia innovaatioita ole mennyt läpi. Kauppojen onnistuminen kehittäisi selvästi palveluita, joilla helpotetaan digijakelua.
 
Viimeksi muokattu:
Siksi pettymys vain toistaiseksi :) jospa tämä kauniit ja rohkeat kohta päättyy oikeasti.
Ylivoimaisesti jännittävin päivämäärä lähitulevaisuudessa MS/Activision kaupan suhteen on 18. heinäkuuta. Tällöin nykyinen kauppasopimus* MS:sän ja Activisionin kohdalla tulee tiensä päähän. Jotta draama jatkuu pitää MS:sän ja Activisionin neuvotella uusi sopimus. Uudessa sopimuksessa arvaisin, että neuvottelun kohteena on ainakin korvaus Activisionille mikäli kauppa kariutuu. Ehkä jopa kauppasumma.

Tässä kohtaa MS joutuu puntaroimaan tosissaan mitkä ovat oikeasti mahdollisuudet painissa CMA:n kanssa. Activision taas varmasti kohdallaan miettii onko 1,5 vuoden takainen arvostus (= kauppa hinta) enää kohdillaan.

*final outside date in the merger agreement
 
No nythän se vasta maksaakin, kun mitään konkreettista ei tapahdu, mutta lakimiehet vääntävät erinäisten tahojen kanssa siitä, saako kauppa toteutuma.

Hankinta alkaisi tietysti *tuottamaan* toteutuessaan, joten halvemmaksi se tulee kuin vääntää kuukausi tolkulla kerjäämässä kaupan hyväksyntää.

Itsekin näen, että kauppojen onnistuessa takaa-ajajan rooli vahvistuisi ja tämä olisi nimenomaan hyvä asia. Koko konsolimarkkinat ovat pitkään junnanneet paikoillaan, eikä minkäänlaisia innovaatioita ole mennyt läpi. Kauppojen onnistuminen kehittäisi selvästi palveluita, joilla helpotetaan digijakelua.
No sinällänsä mua kiinnostaa aika vähän mitä useiden miljardien arvosten firmojen kustannukset on tän asian ympärillä. Ei niiltä rahat kuitenkaan oo loppumassa.

Mulle nää kaupat taas näyttäytyy vähän sellasena et Microsoft on sen jälkeen taas askeleen lähempänä mahdollista monopoliasemaa. Tietenkään täydellistä monopoliasemaa on mahdotonta saada niin pitkään kun Sony ja Nintendo on kuitenkin olemassa ja omistaa edes nykyiset studionsa (okei, Nintendo ei varsinaisesti kyllä edes kilpaile kummankaan kanssa), mut ei kyllä kukaan voi vakavalla naamalla sanoa et jos Activision myydään Microsoftille tai vaikkapa Sonylle, niin siitä syntyy sellanen tilanne et sillä omistajalla on avaimet kädessä siihen et voi kahmasta itelleen aika ison siivun markkinoista tekemällä vaikkapa vaan codista yksinoikeuden, puhumattakaan et lukottais kaikki IP:t oman alustansa yksinoikeudeks.

Toki toi on vaan mahdollista eikä välttämättä tuu tapahtumaan, mut mä edelleenkin mieluummin olisin sellasessa tilanteessa et se ei oo edes mahdollisuus, mikä tarkottaa sitä et kumpikaan ei osta sitä pois kuleksimasta. Toki noi pointit mitä edellisellä sivulla oli pitää kyllä paikkansa et todennäkösesti Microsoftin alaisuudessa muutamat IP:t herätettäis henkiin ja työolosuhteet todennäköisesti paranis, sekä tulis mahdollisesti laadukkaampaakin kamaa ulos, et on siinä hyviäkin puolia kuitenkin.

Oli toi Bethesdankin kauppa kuitenkin tosi iso juttu. Vielä ei oo siltä puolelta keritty näkemään et miten toi Microsoftin alaisuudessa oleminen vaikuttaa sit niihin ite peleihin, eikä välttämättä ihan heti tulla näkemäänkään, koska nykyset projektit mitä on hiljattain tullu/tulossa on kuitenkin vielä aika tiukasti Zenimaxin tahtikepin alla duunattuja. On esimerkiks aika turhaa syyttää Microsoftia Redfallista kun se on selkeesti Zenimaxin liveservice-kiiman toivottavasti viimeisiä tuotoksia (samaa sarjaa siis Fallout 76 ja Wolfenstein Youngbloodin kanssa). Ja jos sen Bloombergin artikkelin tohon peliin liittyen on lukassut niin aika selvästihän siinä sanotaan et alkuperänen visio sille pelille olis todennäkösesti sisältäny mikromaksuja, battle passeja ja ties mitä muuta. Todella sääli mun mielestä et Arkanelta lähti myös ton takia paljon porukkaa jotka on ollu tekemässä mun yksiä lempipelejä viimevuosilta (Prey, Dishonored), mut toivottavasti saavat nyt Microsoftin alaisuudessa oikeasti tehdä sellasia pelejä mitä ne osaa ja haluaa tehdä, Redfall kun ei selkeästi ollu oikeastaan kumpaakaan, eikä siihen tainnu hirveästi kenelläkään asianomasella olla luottoa, ottaen huomioon et se peli lähetettiin käytännössä kuolemaan kun julkasupäiväks valittiin sellanen suht ahdas lovi Jedi Survivorin ja uuden Zeldan välissä. Et on tossakin kaupassa hopeareunus, vaikka se nyt sit samalla tarkoittaakin et iso osa pelaajista ei pääse noita pelejä jatkossa pelaamaan. Enkä mä ainakaan nää et se on multa tai keneltäkään pois jos isompi porukka pääsee pelaamaan jotain tiettyä peliä.

Mun on kanssa tosi vaikea nähdä et miten näiden kauppojen onnistuminen tai epäonnistumien vaikuttaa tohon konsolimarkkinoiden junnaamiseen. Xboxilla strategiana on selkeästi palvelut nykyhetkellä (Game Pass, xCloud mahdollisimman monelle laitteelle), enkä mä usko et se tulee muuttumaan kävi näitten kauppojen kanssa mitä tahansa. Jos se kauppa taas menee läpi, niin tottakai se sit Sonyn puolelta aiheuttaa sellasen reaktion et jotain vastausta on keksittävä tohon hommaan. Se sit jää nähtäväks et mitä se on, ruvetaanko kehittämään uusia omia yksinoikeuksia kilpailemaan noita vastaan vai kaivetaanko luottokorttia taskusta ja ostetaan itellekkin jotain omistettavaa.

Ehkä se pointti tässä on se et on mun mielestä vähän hölmöä keskittyä hehkuttamaan noitten kauppojen hyviä puolia ja samalla unohtaa ne huonot puolet, oli ne sit kuinka todennäköisiä tahansa. Niitä hyviäkin puolia on joo, mitä tässäkin ketjussa on mainittu, mut kyllä sillä kolikolla se kääntöpuolikin löytyy. Ei noi kilpailuviranomaisetkaan ihan turhaan oo myöskään noita syynäämässä.
 
Enkä mä ainakaan nää et se on multa tai keneltäkään pois jos isompi porukka pääsee pelaamaan jotain tiettyä peliä.
Minusta on edelleen outoa, miten paljon tämä argumentti nousee tälläkin foorumilla esille.

Eihän Microsoft tässä oikeasti estä ketään pelaamasta mitään. Pelit korkeintaan jätetään vain julkaisematta tietyillä alustoilla, ja näin on aina ollut. Se, haluaako estää tiettyjen pelien julkaisut vaikkapa Sonyn pelikonsolilla ei estä pelaajia pelaamasta peliä Xboxilla. Kuka tahansa, jolla siihen on varaa, voi koska tahansa käydä hakemassa Xboxin lähimarketista.

Tiedän, että se kismittää monia, että pitää hankkia toinenkin pelikonsoli, mutta eihän pelit mitenkään "katoa" Sonyn laitteilta. Osa tulevista peleistä vain saattaa jäädä julkaisematta. Tiedän, että moni peli silti vielä tulee Sonynkin konsoleille, koska laitekanta tällä alustalla on niin suuri, ja Microsoft ei halua jättää pelituottoja ottamatta.
 
Minusta on edelleen outoa, miten paljon tämä argumentti nousee tälläkin foorumilla esille.

Eihän Microsoft tässä oikeasti estä ketään pelaamasta mitään. Pelit korkeintaan jätetään vain julkaisematta tietyillä alustoilla, ja näin on aina ollut. Se, haluaako estää tiettyjen pelien julkaisut vaikkapa Sonyn pelikonsolilla ei estä pelaajia pelaamasta peliä Xboxilla. Kuka tahansa, jolla siihen on varaa, voi koska tahansa käydä hakemassa Xboxin lähimarketista.

Tiedän, että se kismittää monia, että pitää hankkia toinenkin pelikonsoli, mutta eihän pelit mitenkään "katoa" Sonyn laitteilta. Osa tulevista peleistä vain saattaa jäädä julkaisematta. Tiedän, että moni peli silti vielä tulee Sonynkin konsoleille, koska laitekanta tällä alustalla on niin suuri, ja Microsoft ei halua jättää pelituottoja ottamatta.
Ei kai kukaan ole väittänytkään että kaikki pelit katoavat sonylta, melkoinen olkiukko.

Sanoin jo aiemmin että en näe mitenkään pelaajan etuna että joudutaan ostamaan 2-3 alustaa että pääsee pelaamaan pelejä, joita haluaa, ja joiden pelaamiseen on tähän saakka riittänyt 1-2 alustaa.

Toki näin PC pelaajana näen tuossa sen edun että 3 x 500€ alkaa olla niin iso summa, että yhä useampi näkee yhteisen nimittäjän eli PC:n ostamisen houkuttavampana. Tosin Nintendon pelejä saa PC:llekkin hyvin rajatusti.

Näyttää siltä että konsolipuolella mennään jatkossa vieläkin tiukemmin yksinoikeusleireihin, joten ainoa hyötyjä on PC, jolle säännönmukaisesti Sonykin jo julkaisee aiempia yksinoikeuspelejä.

En keksi mitään etua pelaajalle siitä että kaikilla konsoleilla on per konsoli 30 yksinoikeuspeliä, joiden pelaamisen on pakko ostaa ne kolme pelialustaa. Nintendon kohdalla on argumentoitu rautainnovaatioilla, mutta aika harvassa on sekin, kun 7v välein jotain ilmaantuu.
 
En keksi mitään etua pelaajalle siitä että kaikilla konsoleilla on per konsoli 30 yksinoikeuspeliä, joiden pelaamisen on pakko ostaa ne kolme pelialustaa. Nintendon kohdalla on argumentoitu rautainnovaatioilla, mutta aika harvassa on sekin, kun 7v välein jotain ilmaantuu.

Olisiko kilpailu? kun kolme valmistajaa puskee pelejä pihalle on laadun oltava hyvää että pysyy kyydissä eikä yksikään konsolin valmistajista pääse sooloilemaan mitään tyhmää yksinään. Outoa että tälläinen kesksutelu nousee lähes aina kun microsoft ostaa jonkun studion, aiva kuin sony ja nintendo olisi ainoastaan oikeutettuja tähän toimintaan koska en ole paljoa lukenut kritiikkiä että nämä julkaisee paljon yksinoikeus sisältöä.

Ehkä suomi on loppujen lopuksi niin sony maa, että sen toiminta yksinoikeuksien suhteen on hyväkysttävää koska ovat ostaneet studiot kymmeniä vuosia sitten.

Itse näen kaupassa enemmän hyvää kuin huonoa, myös Playstation pelaajana odotan sonylta jatkossa yhä laadukkaampaa pelattavaa kun kilpailu näiden kahden valmistajan välillä tasoittuu.

Minä olen ostanut playstationin sen omien pelien takia, niin miksi xboxin ostaminen olisi samasta syystä hölmöä.
 
Minä olen ostanut playstationin sen omien pelien takia, niin miksi xboxin ostaminen olisi samasta syystä hölmöä.
Itsekkin toimin juuri näin. Täällä vaan on aika paljon niitä "vannoutuneita" yhden konsolin henkilöitä, jotka vaan periaattessa ei voi koskea kilpailijan konsoliin. Mielestäni nämä henkilöt menettävät aika monta hyvää yksinoikeuspeliä. Mutta jokin tyylillään.
 
Itselläni on ainakin tapana mennä harrastuksissa mahdollisimman pitkälle. Pelkästään yhteen merkkiin tyytyminen ei ole vaihtoehto.

Tänäkin vuonna on tullut/tulossa pelejä, joita ei vaan voi jättää välistä. Uusin Zelda on ollut parasta pelattavaa sitten Elden Ringin. Starfield on taas syksyn kiinnostavimpia julkaisuja Alan Wake 2:n ohella ja Sonylta tulee ainakin uutta hämistä.

Olen sanonut monesti, mutta konsolisodan suurimmat häviäjät ovat ehdottomasti he, jotka itsepintaisesti ovat jämähtäneet siihen yhteen merkkiin.

Eniten ihmetyttää nämä yhden konsolin henkilöt, jotka lähtevät nälvimään vastapuolta aina kun saavat siihen tilaisuuden. Vaikea uskoa, että heiltä löytyy sitä aitoa riemua tätä harrastusta kohtaan, kun eri merkin konsoli aiheuttaa niin paljon kiukkua.
 
Ylös Bottom