Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

30fps on ihan hyvä. Kun on tottunut peleihin 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa varmaan 7fps, niin osaa arvostaa nykypelaamista. Onneksi oma silmä ei edes sitä niin edes huomaa..
30 fps on ihan täyttä paskaa 2023.... Jos joskus kasarilla tai ysärillä tottunut pelaamaan paskalla telkkarilla, tehottomilla laitteilla nykiviä paskapelejä niin se ei ole enään missään mielessä suotavaa nykypeleissä. Nykyisten konsolin myyntivaltti oli että nimenomaan päästään pois tuosta nykivästä paska 30 fps moodista ja ainakin kaikista peleistä löytyisi se performance mode.... Mitä vittua tekee hyvillä pelitelkkareilla vrr/120 hz ym. Kun niistä mitään hyötyä. Edelleen sitä mieltä että en tule tuohon pökäleeseen koskemaan series x jos ja kun on lukittu 30 fps.... Ja sitten taas next gen konsoleilla mainostetaan kuinka starfield toimii niissä 60 fps.

Noh....lisää tulee noita paska frame rate pelejä jatkossakin kun jengi niitä onnessaan ostelee....
 
Itse korjasin fps-ongelmat myymällä konsolin ja satsaamalla PC-rautaan. 30 fps on totisesti karmeaa kuraa näissä peleissä. Vuoden parin päästä voisi vilkaista mihin PS5 Pro kykenee, mutta en odota mitään mullistavaa edistystä. Todennäköisesti 16-18 teraflopsia mikä on edelleen tasoa säälittävä.
 
Viimeksi muokattu:
Ite oon ainakin ihan tyytyväinen siihen mitä 500eurolla saa mitä tulee pelaamiseen eikä haittaa että pelintekijät kokeilevat rajoja ja koittavat repiä kaiken irti mitä laitteesta saa. Onhan se ikävää että aina sitä perffi-mode mahdollisuutta kaikissa peleissä ei ole, tiedä sitten että mikä on syynä muttä kyllähän pelien tekeminenkin on muuttunut paljon monimutkaisemmaksi siitä mitä se joskus on ollut.
 
Selitys että 30fps on joku tekijän visio ja peli on vaan niin monimutkainen on vaan selittelyä.. vyyhtiin liittyy itse pelimoottori ja sen ominaisuudet pelin eri toiminnallisuuksissa, pelin suunnittelu näiden ympärille ja kehittäjien toteutus näille asioille pelimoottorin sisällä. Ihan mikä vaan tai kaikki näistä voi olla mokattu.
Minusta vaikuttaa että tässä homma lähtee vanhasta pelimoottorista jota yritetty tekohengittää hiukan uudemmilla grafiikka kuorrutuksella ja sen jälkeen kaikki kortit kaatuu ns. 60fps visioissa. Ns. 4k saatu mutta jos olisi graffoista kiinni niin 60fps olisi vain grafiikan tason säätöjä.
Onhan se nähty että hyvänkään pelimoottorin päälle ei saa rakennettua 60fps peliä kun suunnittelu ja toimintojen koodaus ei onnistu hyvin, Gotham Knights.. sielläkin tuli seinä vastaan cpu puolella vaikka peli ei edes ole ns. raskaan tuntuinen toiminnaltaan.
Tai sitten Jedi Survivor joka taas tuntuu enemmän tökkivän graafisen tuoton suunnalla -> 720-1080p sisäinen resoluutio. (tod. näk. ei sekään yksin selitä)

Edit: Se että pystynkö 30fps peliä pelaamaan niin jos sisältöä hyvällä pelattavuudella löytyy ja graafiset kikat kuten hyvä motion blur käytetty niin juu.. ei se alussa kivaa silmille ole mutta kun ei pelaa samaan aikaan 60fps pelejä niin siihen sopeutuu (Gotham Knights lähiaikojen esimerkki ja Jedi Survivor on sitten vielä vaa'alla että odotanko vaan puoli vuotta patchejä..)
 
Viimeksi muokattu:
Selitys että 30fps on joku tekijän visio ja peli on vaan niin monimutkainen on vaan selittelyä.. vyyhtiin liittyy itse pelimoottori ja sen ominaisuudet pelin eri toiminnallisuuksissa, pelin suunnittelu näiden ympärille ja kehittäjien toteutus näille asioille pelimoottorin sisällä. Ihan mikä vaan tai kaikki näistä voi olla mokattu.
Minusta vaikuttaa että tässä homma lähtee vanhasta pelimoottorista jota yritetty tekohengittää hiukan uudemmilla grafiikka kuorrutuksella ja sen jälkeen kaikki kortit kaatuu ns. 60fps visioissa. Ns. 4k saatu mutta jos olisi graffoista kiinni niin 60fps olisi vain grafiikan tason säätöjä.
Onhan se nähty että hyvänkään pelimoottorin päälle ei saa rakennettua 60fps peliä kun suunnittelu ja toimintojen koodaus ei onnistu hyvin, Gotham Knights.. sielläkin tuli seinä vastaan cpu puolella vaikka peli ei edes ole ns. raskaan tuntuinen toiminnaltaan.
Tai sitten Jedi Survivor joka taas tuntuu enemmän tökkivän graafisen tuoton suunnalla -> 720-1080p sisäinen resoluutio. (tod. näk. ei sekään yksin selitä)
Ootko nyt ihan varma että se on vaan selittelyä? Voisko se olla että se papu ei vaan konsoleissa riitä tasaiseen 60fps, noissa pätkissä mitä tuosta nyt on ollut, niin kuulema se olisi saatu pyörimään yli 30fps:llä, mutta se fps ei pysynyt tasaisena, niin siinä oli kait yksi syy tohon että lukittiin 30fps:ään.
Kuitenkin esim DF sällit sano ymmärtävänsä että miks se on vaan 30fps pelin laajuuden ja järjettömän objektimäärän takia. Creation Engine 2 mitä tän kanssa käytetään, niin veikkaan että siihen on muutama syy että miks ollaan tässä moottorissa.
-Se on Bethesdan porukalle tuttu moottori, sitä kun on käytetty eri versioina Skyrimissä,Falloutissa yms.
-Toi on modaaja ystävällinen ja Bethesdan pelit on ollu aina modaajien suosiossa sen takia. Modaajien takia luultavasti Skyrim on edelleen aika suosittu peli.
-Konsoleissa vaan ei se papu riitä ton moottorin kanssa parempaan, pelkkä reson tiputtaminen ei välttämättä riitä nostamaan sinne 60fps, kun sielä pellinalla on sen verran tauhkaa mikä tarvitsee sitä laskentaa, juurikin se järjetön määrä objekteja mitä voit nostella ja laskea sinne tänne. Pelin kun pitää muistaa että missäs se kasa niitä spacevoikkareita olikaan.

Täähän on ihan omaa mutuilua sen perusteella mitä on tullu vastaan höpinää pitkin nettiä.
 
Kun se papu on yksi suunnittelun kriteeri, jos halutaan niin se on se budjetti minkä päälle lähdetään rakentamaan.. kiviä kengään tulee sitten kaikista mitä tuosta eteenpäin on.. ei se ole aina etu että on tuttu ja turvallinen pelimoottori, jos se ei kykene enää toimiin modernissa ympäristössä niin on tehtävä kivulias päätös.. näitä tapahtuu silloin tällöin. Tämän(kin) pelin historia on niin pitkä että pelitalo on valitettavasti "investointi harha" kuopassa tuon suhteen, on tehty niin paljon että ei nähdä ulospääsyä vaihtamalla uuteen, aloittamalla alusta, joten sitten on vaan väännettävä katkeraan loppuun 30fps meiningillä ja fallout 3 tyylisillä naamoilla.

Edit: Ja ne DF jantterit ei ole yhtään sen enempää selvillä kuin kuka tahansa muu miksi konsolilla 30fps ennenkuin saavat PC version testattavaksi.. siitä sitten voi kaivella että miten cpu ja gpu resursseja on käytetty.. eikä siitäkään saa selville tarkkaan että mikä tökkii noista esitellyistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kaikki polemiikki johtuu kaksinomaan pelin kehittäjän kyvyttömyydestä, sekä loppukäyttäjien pumpulisoitumisesta. Siitä kehkeytyy ihana soppa. Nam.
 
Bethesdan olis vaan kannattanu skipata konsolit ja tehä pc:lle pelkästään. Ongelma ratkaistu. No, MS luultavasti ei olis asiaa hyväksynyt.

Sen verran pitkään on tää ollu kaiketi kehitysputkessa, niin saattais myös tulla sanomista, jos tässä kohtaa, tai vaikka viime vuonna oltais alettu vaihtamaan moottoria, se kuulema on aika vaikee homma(Coffee Stain Studios vaihto Satisfactoryn peli moottorin UE4 ---> UE5 ja se ei ollukaan niin helppoa kun olivat olettaneet että se on) tai kehittämään ihan uutta, se kuulema vie aikaa aivan prkleesti. Eikä ole mitään takeita että esim UE5 pystyy yhtään parempaan noinkin laajan pelimaailman + järjettömän objekti määrän kanssa.

Edelleen myös uskon aika hyvin sen mitä DF jantterit sanoo, niillä on kuitenkin aika paljon kokemusta touhusta ja aika usein myös sanovat niissä analyyseissaan että mistä jokin nykiminen johtuu.

Eiköhän sitä syyskuussa sitten saada oikein kunnon analyysia asiasta yhdeltä jos toiselta.

Niin ja nyt kun se pyörii vaan 30fps konsoleilla, niin se voidaan myydä sitten seuraavan sukupolven laitteelle 60fps ehostuksella jokusen vuoden päästä. ;) Sama mitä siis Rockstar on puuhannut GTA V kanssa.
 
Bethesdan olis vaan kannattanu skipata konsolit ja tehä pc:lle pelkästään. Ongelma ratkaistu. No, MS luultavasti ei olis asiaa hyväksynyt.

Sen verran pitkään on tää ollu kaiketi kehitysputkessa, niin saattais myös tulla sanomista, jos tässä kohtaa, tai vaikka viime vuonna oltais alettu vaihtamaan moottoria, se kuulema on aika vaikee homma(Coffee Stain Studios vaihto Satisfactoryn peli moottorin UE4 ---> UE5 ja se ei ollukaan niin helppoa kun olivat olettaneet että se on) tai kehittämään ihan uutta, se kuulema vie aikaa aivan prkleesti. Eikä ole mitään takeita että esim UE5 pystyy yhtään parempaan noinkin laajan pelimaailman + järjettömän objekti määrän kanssa.

Edelleen myös uskon aika hyvin sen mitä DF jantterit sanoo, niillä on kuitenkin aika paljon kokemusta touhusta ja aika usein myös sanovat niissä analyyseissaan että mistä jokin nykiminen johtuu.

Eiköhän sitä syyskuussa sitten saada oikein kunnon analyysia asiasta yhdeltä jos toiselta.

Niin ja nyt kun se pyörii vaan 30fps konsoleilla, niin se voidaan myydä sitten seuraavan sukupolven laitteelle 60fps ehostuksella jokusen vuoden päästä. ;) Sama mitä siis Rockstar on puuhannut GTA V kanssa.
Vähän kummallinen ajatus tuossa ensimmäisessä lauseessasi. Nimittäin Bethesda-kaupan tärkeimpiä motiivejahan oli juuri saada sellaisia yksinoikeuspelejä Game Passiin ja nimenomaan Xboxin konsoleille, joilla sitten konsolia ja Game Passia myytäisiin entistä paremmin. Ja sellainen pelihän Starfield tulee mitä todennäköisimmin olemaan, vaikka nyt sitten onkin lukittu 30 FPS konsolilla pelattaessa. Vähemmistöä ne pelaajissa ovat kuitenkin ne kovin ehdottomat vähintään 60 FPS:ää vaativat pelaajat. Ovat tietynlaisia pelaajakunnan hardcore-hifistelijöitä, joita suurin osa kasuaalemmista pelaajista eivät kuitenkaan ole. Suuri osa pelaajista ei edes tunnista eroa 30 - 60 FPS:ien välillä. Saatikka, että välittäisivät tuollaisesta erosta, vaikka sen tunnistaisivatkin,
 
Vähän kummallinen ajatus tuossa ensimmäisessä lauseessasi. Nimittäin Bethesda-kaupan tärkeimpiä motiivejahan oli juuri saada sellaisia yksinoikeuspelejä Game Passiin ja nimenomaan Xboxin konsoleille, joilla sitten konsolia ja Game Passia myytäisiin entistä paremmin. Ja sellainen pelihän Starfield tulee mitä todennäköisimmin olemaan, vaikka nyt sitten onkin lukittu 30 FPS konsolilla pelattaessa. Vähemmistöä ne pelaajissa ovat kuitenkin ne kovin ehdottomat vähintään 60 FPS:ää vaativat pelaajat. Ovat tietynlaisia pelaajakunnan hardcore-hifistelijöitä, joita suurin osa kasuaalemmista pelaajista eivät kuitenkaan ole. Suuri osa pelaajista ei edes tunnista eroa 30 - 60 FPS:ien välillä. Saatikka, että välittäisivät tuollaisesta erosta, vaikka sen tunnistaisivatkin,
Sitähän vähän toi "No, MS luultavasti ei olis asiaa hyväksynyt." siinä ekan lauseen perässä oli tarkoittamassa. :)

Juu, aivan varmasti iso osa ei loppupeleissä tule edes kiinittämään huomiota tohon 30fps, siihen kun tottuu. Miekin osaltani hyvin ymmärrän että miks se lukko on siinä 30, jos se sillä saadaan pysymään tasasena. Koska jos se fps sahaa 30 ja 60 välissä, niin sen huomaa kyllä ja se on pirun rasittavaa katottavaa.
 
Siinä nyt sitten herrat kertovat mitä ovat mieltä.



Nyt kun tämän ehti katsomaan, niin itselle eniten osui silmään tuo resoluutio. Eli kyseessä ei ole edes 4K resoluution peli, vaan 1296p, joka on sitten upscalea käyttäen nostettu 4K:hon. Eli sama, ellei vähän heikompi versio siitä, mitä esimerkiksi Horizon- ja God of War -sarjat käyttävät checkerboard renderöinnissä ja performance-tilassa.

Eli heikon performanssin syynä voisi olla CPU, mutta sekin tuntuisi oudolta, kun Series X -konsolissa on kuitenkin ihan pätevä AMD-sarjalainen. Toinen voi olla se, että vanha moottori (vaikkakin parenneltu) ei yksinkertaisesti enää jaksa, eikä Bethesda voinut kehittää uutta syystä tai toisesta.

Mielenkiintoista nähdä yksityiskohtainen video tämän teknologiasta sitten syksyllä. Siellä on varmasti monta nokkelaa keinoa saada kokonaisuus toimimaan, mutta varmasti myös ihan yhtä monta kömpelöä mokaa. Ainakin se laittaa tuon "halusimme kaikki herkut mukaan" kommentin vähän näyttämään hauskalta.
 
Miekin osaltani hyvin ymmärrän että miks se lukko on siinä 30, jos se sillä saadaan pysymään tasasena. Koska jos se fps sahaa 30 ja 60 välissä, niin sen huomaa kyllä ja se on pirun rasittavaa katottavaa.
Joo ei tosiaan tulis mitään ilman 30 fps lukkoa. Itsellä ainakin lentäisi konsoli hyvin nopeasti ikkunasta jos hetken olisi "Oooh nyt näyttää hyvältä" ja heti perään "Ei vttu taas tätä diakuva-esitystä".
 
Joo ei tosiaan tulis mitään ilman 30 fps lukkoa. Itsellä ainakin lentäisi konsoli hyvin nopeasti ikkunasta jos hetken olisi "Oooh nyt näyttää hyvältä" ja heti perään "Ei vttu taas tätä diakuva-esitystä".
Tossa on vaan sellainen homma että nyt kun fps lukittu tuohon 30 niin VRR ei lähde telkkareissa mukaan ollenkaan kun vaatisi sen 40-120 hz. Jos beshesda olis laittanut vaihtoehtona edes jonkin lukittamattoman moden niin tosta VRR stä ois ehkä ollutkin jotain apua mutta ryssivät sit tuonkin. Telkkareissa joissa tuota 120 hz/vrr/hdmi 2.1 ei ole niin tottakai niissä toi ei toimisi tippaakaan. Esimerkiksi plague tale requiemissa ennen 60 fps patchiä toi vrr auttoi ihan hitosti.
 
Samaa mieltä. Ei tuota ole kukaan tosissaan voinut tehdä. On tuo selvää irvailua.

En olisi niin varma sillä johan joku ehti metacriticiin kirjoittamaan 0 arvosanan arvostelunkin starfieldista, mutta se on jo poistettu.
Kertoo kyllä taas omaa tarinaansa saitin uskottavuudesta kun joku voi arvostella pelin jonka julkaisu on vielä kuukausien päässä.
 
Tossa on vaan sellainen homma että nyt kun fps lukittu tuohon 30 niin VRR ei lähde telkkareissa mukaan ollenkaan kun vaatisi sen 40-120 hz. Jos beshesda olis laittanut vaihtoehtona edes jonkin lukittamattoman moden niin tosta VRR stä ois ehkä ollutkin jotain apua mutta ryssivät sit tuonkin. Telkkareissa joissa tuota 120 hz/vrr/hdmi 2.1 ei ole niin tottakai niissä toi ei toimisi tippaakaan. Esimerkiksi plague tale requiemissa ennen 60 fps patchiä toi vrr auttoi ihan hitosti.
Ilmaista se ei ole, mutta kaikista näistä ongelmista on keino päästä eroon. Näitä julkaisuja ja pelikokemusta ei ole aina pakko mennä ryssimään konsolilla.
 
Ylös Bottom