Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Ei kannata automaattisesti olettaa että sieltä tulee jokin ultimaattinen avaruus simu.
Nii-in,mutta kyllä sitä tämmöstä on myyty ja tämmöstä odotetaan. En äkkiseltään muista mitä peliä olis hypetetty näin paljoo. Edelleen veikkailen että semmonen 78 sieltä tulee ja somessa täys härdelli päälle. Toivon todella että oon väärässä. Jos huomenna arviot paukahtaa linjoille niin odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla. Josko joku ihme sais itsenikin pelin boxille latailemaan.
 
Nii-in,mutta kyllä sitä tämmöstä on myyty ja tämmöstä odotetaan. En äkkiseltään muista mitä peliä olis hypetetty näin paljoo. Edelleen veikkailen että semmonen 78 sieltä tulee ja somessa täys härdelli päälle. Toivon todella että oon väärässä. Jos huomenna arviot paukahtaa linjoille niin odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla. Josko joku ihme sais itsenikin pelin boxille latailemaan.
Silloin kun hype juna lähtee puskuttamaan niin ei sitä pysäytä mikään. Huomenna se nähdään, kaikki varmasti toivoo että peli on loistava, mutta ei tämä helppo projekti ole varmasti ollut ja peli ottaa monia riskejä suunnittelussa.

Tämä voi mennä mihin suuntaan vain, mutta toivottavasti lunastaa niin Elder Scrolls 6 on myös paremmin turvattu.
 
Aika luottavainen siihen että sieltä tulee suht kova Bethesdan rope peli. Täytyy tosin muistaa että noi Bethesdan pelit ei kaikkii uppoa, niin en ihmettelisi että metascritic numero on aika mitätön, etenkin kun fanipoijaat on jo kerkineet ilmoittamaan että annetaan vähän nollaa sille kun ei sitä saa pleikalla pelata. Muutaman arvostelun numerot täytyy illalla vilkasta, mutta sen metacritic jätän ihan omaan arvoonsa. No 22h, niin pääsee tekemään omaa arviota. :) Tästä tulee pitkä päivä poijaat(ja tytöt). :D

Mielenkiintoista on muuten nähä miten Creation Engine 2 nyt sitten suoriutuu, huhujen mukaan se on aika pätevä pelimoottori ainakin Starfieldin tapauksessa. Ihan vaan sen takia on siis kiinostavaa nähdä miten se suoriutuu, kun luultavasti sitä tullaan käyttämään sitten Elder Scroll 6 ja seuraavan Falloutin kanssa.
 
No ultimaattista avaruus RPGtä Bethesda lähti tekemään Todd Howardin sanoin. Olen vuoren varma että sellainen saatiin, kaikki viittaa tähän huhuissa. Pisteet tulee olemaan 92-93.

Ensimmäiset tiedot muuten pelistä saatiin 1.4.2013 kun Zenimax rekisteröi Starfield-nimen. Joku kirjoitti tuon uutisen kommenteissa ”please be skyrim in space”. Hän tiesi!

—-

Toddin kirje nyt kun peli on valmis:

From Todd Howard, director of #Starfield :

I knocked on Robert Altman’s door. “Got a few minutes?”

“Sure.”

It was early 2013, we were developing Fallout 4, and Skyrim was still enjoying enormous success. I was there to pitch him on our next game. It would not be a sequel to our current games, (he looked concerned), but a grand space RPG and our first new IP in over 25 years (looks curious). It would delve into creation and the search for our place in the universe (slight twinkle). You would explore the galaxy in ways only video games can do. And it would be called - Starfield. (Smile)

“Sounds fantastic.”

Robert would be the very first to believe in us, no matter the situation. Our path to creating Starfield would be a long and winding one where we made other games along the way (Fallout 4, Skyrim SE, Fallout Shelter, Skyrim VR, Fallout 76, Skyrim again…). The core development from 2020 to 2023 saw enormous changes in our lives. A global pandemic, Robert’s passing, and becoming part of Xbox.

It’s incredible to be at the moment where Starfield is finally launching this week. It only exists because everyone else believed as well. We’ve been supported for decades by everyone at ZeniMax, all doing their best work yet. Special thanks to our publishing teams who aimed to create not just another release, but something that would capture the minds and inspire gamers everywhere. And to our partners in QA who had the difficult task of testing a game where anything can (and will) happen. And thanks to Jamie Leder and our Admin/HR teams who supported everyone during the most challenging years any of us have faced.

And of course, there is Phil Spencer. His support of every game and every player has been unwavering and fierce. Joining Xbox brought us closer to so many we had worked with for over 20 years. I cannot imagine a better place to create games, where the diversity of studios, creators, and games are allowed to flourish. This support came from the entire Xbox leadership team and all areas of publishing and dev support. Special thanks to the magicians at ATG whose spells and incantations helped make this our best performing game.

Most importantly, is the team I work with at Bethesda Game Studios. It’s an incredible blessing to be surrounded by so many talented and inspirational people every day. Moments like this make you reflect back. Some of us have been together for decades, some joined more recently, but everyone has the same passion. I could not be prouder of their continued dedication to create something truly special.

Lastly, a huge thanks to all of you within the Xbox and Bethesda family. Your enthusiasm and encouragement have meant the world to us. Creating this game has been one of the most challenging and thrilling experiences of our careers - a journey we'll never forget. And as we come to the end of this chapter, we pass it along to you. Each of you is receiving the game with Early Access, and can begin playing this Friday Sep 1st, but since it’s one global time you can actually play Thursday evening (Thanks New Zealand!).

We hope you get a chance to play, and that your journey is as rewarding as ours.

All our best,

Todd


Laitetaan vielä virallinen metascore prediction: 89.4!

 
Viimeksi muokattu:
siellä tapahtunut aikamoisia juttuja behind the scenes eli Bethesda on jostain syystä jättänyt kokonaan uk:n arvostelumediat ja youtube content creatorit ilman arvostelukopiota, eli esim Skill Up, Guardian, Eurogamer, Edge magazine kukaan noista eivät saaneet arvostelu kopioita joiden heidän rewikoitaan ei tulla näkemään muutamaan viikkoon sama homma sitten, UK Twich streaamaajien kanssa että, moni iso streamaaja kun ovat saaneet tänään sitten Pressi accessin eli voivat aloittaa pelin streamaamisen jo 19.00 niin isot UK streamaajat eivät niitä ole saaneet

moni on epäillyt että siellä olisi taustalla jonkunlainen Day One Score manipulointi kun nuo Skill Up ja Uk kumppanit ovat yleensä paljon kriittisimpiä arvostelumedioita kun suurin osa muista, esim Bg3:n kohdalla kaikki muut antoi 10-9,5 niin Eurogamer päätti antaa pelille 80 pistettä ja laski heti pelin scorea. joten siellä on varmaan Howard ja kumppanit tarkkaan laskenut että millä saadaan mahdollisimman kova Score Day one. mutta sitten taas että jätetään nuo streamaajat ja muut press kopioiden ulkopuolelle niin siellä voi olla kysymys vielä isommistakin asiasta. no mene ja tiedä ja siihen tuskin saadaan Bethesdalta sen kummemmin vastausta.

 
siellä tapahtunut aikamoisia juttuja behind the scenes eli Bethesda on jostain syystä jättänyt kokonaan uk:n arvostelumediat ja youtube content creatorit ilman arvostelukopiota, eli esim Skill Up, Guardian, Eurogamer, Edge magazine kukaan noista eivät saaneet arvostelu kopioita joiden heidän rewikoitaan ei tulla näkemään muutamaan viikkoon sama homma sitten, UK Twich streaamaajien kanssa että, moni iso streamaaja kun ovat saaneet tänään sitten Pressi accessin eli voivat aloittaa pelin streamaamisen jo 19.00 niin isot UK streamaajat eivät niitä ole saaneet

moni on epäillyt että siellä olisi taustalla jonkunlainen Day One Score manipulointi kun nuo Skill Up ja Uk kumppanit ovat yleensä paljon kriittisimpiä arvostelumedioita kun suurin osa muista, esim Bg3:n kohdalla kaikki muut antoi 10-9,5 niin Eurogamer päätti antaa pelille 80 pistettä ja laski heti pelin scorea. joten siellä on varmaan Howard ja kumppanit tarkkaan laskenut että millä saadaan mahdollisimman kova Score Day one. mutta sitten taas että jätetään nuo streamaajat ja muut press kopioiden ulkopuolelle niin siellä voi olla kysymys vielä isommistakin asiasta. no mene ja tiedä ja siihen tuskin saadaan Bethesdalta sen kummemmin vastausta.



Eurogamer sai arvostelukoodin heti kun mainitsivat asiasta.



Brasilialainen youtuuberi oli vahingossa pistänyt oman arvostelunsa julki liian aikaisin. Video on poistettu mutta sen info on tallessa.

Summary from /u/Honeydewmoney7761:

>He praised the graphics and the ships, saying they were incredible.
>
>He also praised the performance, he played it on the xbox series x and according to him, the performance was way above average compared to other recently released games.
>
>Although the game is running at 30 fps, he pointed out that the game camouflages this very well and even at 30 fps, it is an extremely fluid experience with a few drops that are not occasional.
>
>The npcs are interesting, in the Bethesda standard, but the facial expressions are really disappointing and although they have improved compared to previous titles, they are not revolutionary and are somewhere between average and below average.
>
>Another very relevant thing was the AI, he played in normal mode and according to him, the AI is very dumb. he pointed out that there were many other difficulties above normal but he didn't test to see if the AI improved on higher difficulties. He judged the game to be easy.
>
>On gameplay and animations: simply very enjoyable, everything has weight, the animation of the doors opening is very fluid and he described it as one of the strongest parts of the game. Combat is walking forward and shooting, mainly because of the AI, but he said it's still very enjoyable and that despite being relatively linear, it's still very enjoyable combat.
>
>Now, the quests. in his words, they have a similar basic structure, but even so, they are very captivating and hold the player. he claims to have spent many late nights trying to finish specific quests because they hold him so much and excite him so much. He didn't say much about the main campaign so as not to give away spoilers, but according to him, it's extremely good and certainly Bethesda's best campaign.
>
>One of his criticisms of exploration was the lack of a mini-map and a guidebook. It's extremely difficult to find your way around and the player often finds himself lost in a gigantic city and has no idea what to do. According to him, the game will get much better when the guidebooks start coming out, since the game itself doesn't present most of its mechanics to the player, leaving him lost and forcing him to figure it out on the fly.
>
>Another criticism was the inventory management, which he says is very limiting, his ship only carries 400 kilos and he said that the inventory is always full and he is always too heavy to run, making it very difficult to focus on looting something because his character carries so little weight and so does the ship. A problem that could easily be fixed with mods and future balancing.
>
>I'm too lazy to write more, so I'll summarize the other points; the ship combat isn't a high point of the game, something that improves a lot when you get a better ship, but it still wasn't something to get too excited about.
>
>Its overall score was 8.5 points, a very good game, with incredible graphics and atmosphere, huge cities with lots to explore, captivating missions, interesting characters and enjoyable gameplay.

Vertailun vuoksi samaisen kaverin aiempia arvioita.

also some Some perspective on his past review scores checking his channel

Horizon Zero Dawn: 9.5
ghost of Tsushima: 6
Hogwarts legacy: 8.5
Forspoken: 4-5
RE4 remake: 10
Hades: 10
Dragon Ball Z Kakarot: 8
 
Viimeksi muokattu:
Vai olisikohan pieni näpäytys Microsoftilta tämän Activision oston suhteen? Joka tapauksessa hieman kyseenalaista touhua.
 
siellä tapahtunut aikamoisia juttuja behind the scenes eli Bethesda on jostain syystä jättänyt kokonaan uk:n arvostelumediat ja youtube content creatorit ilman arvostelukopiota, eli esim Skill Up, Guardian, Eurogamer, Edge magazine kukaan noista eivät saaneet arvostelu kopioita joiden heidän rewikoitaan ei tulla näkemään muutamaan viikkoon sama homma sitten, UK Twich streaamaajien kanssa että, moni iso streamaaja kun ovat saaneet tänään sitten Pressi accessin eli voivat aloittaa pelin streamaamisen jo 19.00 niin isot UK streamaajat eivät niitä ole saaneet

moni on epäillyt että siellä olisi taustalla jonkunlainen Day One Score manipulointi kun nuo Skill Up ja Uk kumppanit ovat yleensä paljon kriittisimpiä arvostelumedioita kun suurin osa muista, esim Bg3:n kohdalla kaikki muut antoi 10-9,5 niin Eurogamer päätti antaa pelille 80 pistettä ja laski heti pelin scorea. joten siellä on varmaan Howard ja kumppanit tarkkaan laskenut että millä saadaan mahdollisimman kova Score Day one. mutta sitten taas että jätetään nuo streamaajat ja muut press kopioiden ulkopuolelle niin siellä voi olla kysymys vielä isommistakin asiasta. no mene ja tiedä ja siihen tuskin saadaan Bethesdalta sen kummemmin vastausta.


Aamulla kattelin muutamaa tuubi videota aiheesta, niin sielä oli epäilyksenä että osa noista on vaan antanu MS ja Bethesdan peleille turhasta paskaa aikasemmin, niin siks eivät oo saanu rewikka koodeja.
 
Aamulla kattelin muutamaa tuubi videota aiheesta, niin sielä oli epäilyksenä että osa noista on vaan antanu MS ja Bethesdan peleille turhasta paskaa aikasemmin, niin siks eivät oo saanu rewikka koodeja.
Ja näin tekee myös kaikki muutkin julkaisijat. Australialainen verkkosivusto Stevior hyvänä esimerkkinä Sonyn mustalle listalle joutumisesta muistaakseni Last of Us Remake arvostelun takia. En ihmettele yhtään, jos esim. Metro UK, joka rokotti Hi-Fi Rushin pisteytystä siksi kun Microsoft ei ollut julkaissut mitään toista hyvää peliä hetkeen, tai Kotaku, joka on kirjoittanut fleimaavia artikkeleita Starfieldistä jatkuvasti, eivät saaneet arvostelukopioita. Eurogamerin striimi Microsoftin E3 showcasesta oli myös ilmeisesti aikamoista lyttyä, että eipä sekään ihmetytä. En nyt muista mikä näistä medioista se oli, mutta joku niiden työntekijä/arvostelija "arvosteli" Starfieldin trailerin perusteella, eikä se hänen mielestään kuulemma ole hyvä.

Tottakai Microsoft ja Bethesda katsoo näitä tilanteita niin että mitä järkeä tuolle vihaporukalle on antaa peliä etukäteen.
 
Hypejuna se näyttävästi bugsuttelee ympäri intternettiä liikkuu salaliitto teoriaa ja muuta mukavaa :) No tietää ainakin että on todellakin AAA luokkaa tämä peli verraten vaikka Final Fantasy XVI julkaisuun joka jäi kyllä todella piippuun hypen osalta. Illasta sit kumminkin katsellaan 85- 88 arvosteluja. Myöskin uskoisin että olis bugittomin Bethesda peli julkaisussa ikinä. No ei tarvitse enään montaa tuntia venailla näitä. Uskoisin että näitä arvostelukoodien panttaamisia ja pikku kikkailuja tekee ihan jokainen iso julkaisia. Niin ja tuleehan nämä nyt viikkoo ennen varsinaista julkaisua ulos niin ja susi paskaa peliä ei voi kyllä peitellä hirveen kauaa muutenkaan.
 
Ja ne jotka sanoo että arvosteluilla ei ole väliä niin kyllä niillä vain on, jatkomyynnit riippuu täysin niistä kun ennakko-ostajat otetaan pois yhtälöstä.
Eikös ne sanojat siinä kohtaa meinaa että ei ole itsellensä väliä? Minäkin voisin siihen sanomaan yhtyä koska usein ne 6-7 pelitkin saattaa sisältää jotain sellaista, jota varman päälle tehty 10/10 AAA-peli ei.

Tässä kohtaa kyse tietty on AAA-pelistä mutta samalla Bethesdasta. Heillä on tyyli, jota ei taida muut samalla lailla tehdä, siis sekä hyvässä että pahassa.

Jos odotukset on oikein säädetty niin ihan hyvin voi sanoa että ihan sama pisteille.

Mutta se tietysti on totta että pisteillä yleisesti on isosti merkitystä myynneille.

Tämä on uusi pelisarja niin kannattaa olla aina varuillaan, jos kyse ois Elder Scrolls 6 niin olisin luottavainen, mutta nyt myös Bethesda hyppää tuntemattomaan joten riskit on todella suuret. Ei kannata automaattisesti olettaa että sieltä tulee jokin ultimaattinen avaruus simu.
No jaa. Bethesda-peli sieltä tulee, ihan sama onko se avaruudessa vai maan alla :D

Ja sen vähän mitä olen nähnyt niin kyllä se ultimaattiselta avaruussimulta näyttää. Se määre tietysti myös on subjektiivinen. Jollekin se sama on No Man's Sky mutta itse en ole ikinä innostunut sen proseduaalisuudesta jne. Skyrim avaruudessa on taas "genrenä" sellaista että se menee juuri tuohon "ultimaattinen avaruussimu"-lokeroon osaltani.

Tosin jo Outer Wilds (EI Worlds) oli minulle ihan helvetin kova "avaruussimu". Ei ehkä ultimaattinen mutta silti :D

siellä tapahtunut aikamoisia juttuja behind the scenes eli Bethesda on jostain syystä jättänyt kokonaan uk:n arvostelumediat ja youtube content creatorit ilman arvostelukopiota, eli esim Skill Up, Guardian, Eurogamer, Edge magazine kukaan noista eivät saaneet arvostelu kopioita joiden heidän rewikoitaan ei tulla näkemään muutamaan viikkoon sama homma sitten, UK Twich streaamaajien kanssa että, moni iso streamaaja kun ovat saaneet tänään sitten Pressi accessin eli voivat aloittaa pelin streamaamisen jo 19.00 niin isot UK streamaajat eivät niitä ole saaneet
Eihän tuo voi liittyä siihen että Britannian viranomaiset oli sitä Activision-kauppaa vastaan ja sinne tuli se spessujärjestelmät? :O

Brasilialainen youtuuberi oli vahingossa pistänyt oman arvostelunsa julki liian aikaisin. Video on poistettu mutta sen info on tallessa.

>One of his criticisms of exploration was the lack of -- a guidebook. It's extremely difficult to find your way around and the player often finds himself lost in a gigantic city and has no idea what to do. According to him, the game will get much better when the guidebooks start coming out, since the game itself doesn't present most of its mechanics to the player, leaving him lost and forcing him to figure it out on the fly.
No ei helevetti. Porukkako oikeasti pelaa pelejä joku ohjekirja vieressä? :D

En väheksy tuota asian negatiivisuutta mutta ihmettelen vain että eikö siitä mene se vähäkin löytämisen ja onnistumisen ilo kun tavaa walkthroughta läpi?

>Another criticism was the inventory management, which he says is very limiting, his ship only carries 400 kilos and he said that the inventory is always full and he is always too heavy to run, making it very difficult to focus on looting something because his character carries so little weight and so does the ship. A problem that could easily be fixed with mods and future balancing.
Tämä taas on ihan tuttua suunnilleen jokaisessa roolipelissä :D Eihän se kivaa ole mutta kierolla tavallaan kuuluu asiaan. Siinä täytyy sitten panostaa sen ominaisuuden kehittämiseen ja se on kai vähän niin kuin se ideakin.

En ihmettele yhtään, jos esim. Metro UK, joka rokotti Hi-Fi Rushin pisteytystä siksi kun Microsoft ei ollut julkaissut mitään toista hyvää peliä hetkeen --

Tottakai Microsoft ja Bethesda katsoo näitä tilanteita niin että mitä järkeä tuolle vihaporukalle on antaa peliä etukäteen.
En kyllä itsekään antaisi tuollaisen perseilyn jälkeen mitään koodeja hetkeen jos peli (Hi-Fi Rush) saa kritiikkiä asioista, jotka eivät liity kyseiseen peliin mitenkään :D

Muista tapauksista en tiedä sitten. Ei sekään ole asiallista että pimitetään koodeja vain siksi että on tiukempi arvostelija - kunhan muuten ole puolueellinen suuntaa tai toiseen tai tee täysiä perseilyjä, kuten tuo Hi-Fi Rushin tapaus.

Eihän koodeja tarvitse/kannata antaa tahoille, jotka selvästi eivät arvostelijoiksi sovi. Siis edelleen viitaten tapauksen Hi-Fi Rush kaltaisiin juttuihin.

Hypejuna se näyttävästi bugsuttelee ympäri intternettiä liikkuu salaliitto teoriaa ja muuta mukavaa :) -- Illasta sit kumminkin katsellaan 85- 88 arvosteluja.
Jotenkin veikkaan että ei tule jäämään noin alhaiseksi.

Ja nyt kun kerran veikkailen, niin se keskiarvohan tulee nimenomaan olemaan 89 pistettä eli kuten sanoin, "ei noin alhainen" :D

Ja 89 pistettähän on käytännössä siis 9/10, mikä on ihan helvetin hyvä peli. Jo tuo 85-88 olisi yli 8/10 peli, joten en ymmärrä miksi sekään olisi jollekin pettymys. Mutta nämä on näitä: "pitää olla yli 95 että pystyy ostamaan" tms. :S
 
Ja näin tekee myös kaikki muutkin julkaisijat. Australialainen verkkosivusto Stevior hyvänä esimerkkinä Sonyn mustalle listalle joutumisesta muistaakseni Last of Us Remake arvostelun takia. En ihmettele yhtään, jos esim. Metro UK, joka rokotti Hi-Fi Rushin pisteytystä siksi kun Microsoft ei ollut julkaissut mitään toista hyvää peliä hetkeen, tai Kotaku, joka on kirjoittanut fleimaavia artikkeleita Starfieldistä jatkuvasti, eivät saaneet arvostelukopioita. Eurogamerin striimi Microsoftin E3 showcasesta oli myös ilmeisesti aikamoista lyttyä, että eipä sekään ihmetytä. En nyt muista mikä näistä medioista se oli, mutta joku niiden työntekijä/arvostelija "arvosteli" Starfieldin trailerin perusteella, eikä se hänen mielestään kuulemma ole hyvä.

Tottakai Microsoft ja Bethesda katsoo näitä tilanteita niin että mitä järkeä tuolle vihaporukalle on antaa peliä etukäteen.
Stevivorhan kehui Last of Usia vuolaasti, mutta antoi heikomman arvosanan julkaisulle, joka ei ollut heidän mielestään hintansa arvoinen.

Metro UK ei rokottanut pisteitä sen vuoksi, että Microsoftilla ei ollut muita hyviä pelejä markkinoilla. Heidän arvostelu puhuu selkeästi siitä, että Hi-Fi Rush on yllätys, koska se ilmestyi vailla varoitusta tai ennakkoja, eikä Microsoftilla ollut sillä hetkellä muita vastaavia julkaisuja missään.

Kukaan ei tietenkään ole automaattisesti oikeutettu arvostelukappaleisiin, mutta "koston" normalisointi jonkinlaisena hyveenä on todella huolestuttavaa.
 
Stevivorhan kehui Last of Usia vuolaasti, mutta antoi heikomman arvosanan julkaisulle, joka ei ollut heidän mielestään hintansa arvoinen.

Metro UK ei rokottanut pisteitä sen vuoksi, että Microsoftilla ei ollut muita hyviä pelejä markkinoilla. Heidän arvostelu puhuu selkeästi siitä, että Hi-Fi Rush on yllätys, koska se ilmestyi vailla varoitusta tai ennakkoja, eikä Microsoftilla ollut sillä hetkellä muita vastaavia julkaisuja missään.

Kukaan ei tietenkään ole automaattisesti oikeutettu arvostelukappaleisiin, mutta "koston" normalisointi jonkinlaisena hyveenä on todella huolestuttavaa.
Olihan tuolla Metro UK muitakin antiMS artikkelia liittyen ABK kauppoihin. https://metro.co.uk/2023/07/15/micr...course-xbox-has-won-with-activision-19133026/

"Microsoft are rich bullies so of course Xbox has won with Activision Blizzard"​


Pikkusen huolestuttavaa kun arvosteluihin vaikuttaa myös oma ideologia jne.
 
Stevivorhan kehui Last of Usia vuolaasti, mutta antoi heikomman arvosanan julkaisulle, joka ei ollut heidän mielestään hintansa arvoinen.
Ja joutui siksi mustalle listalle. Huom. se arvosana on tässä hyvin tärkeä tekijä.
Metro UK ei rokottanut pisteitä sen vuoksi, että Microsoftilla ei ollut muita hyviä pelejä markkinoilla. Heidän arvostelu puhuu selkeästi siitä, että Hi-Fi Rush on yllätys, koska se ilmestyi vailla varoitusta tai ennakkoja, eikä Microsoftilla ollut sillä hetkellä muita vastaavia julkaisuja missään.
Oletko ihan varma? Minä luen tämän vähän eri tavalla. Vähän niinkuin niin että koska muita pelejä ei ole nyt julkaistu niin se rajoittaa kunnianosoituksia joita voidaan tälle pelille antaa.
The wasteland that has been the Xbox release schedules for the last few years limits the accolades we can give the game
Olipa takana oleva tarkoitus mikä hyvänsä, niin ainakaan tuo ei ole kovin järkevästi jäsennelty ja ihan syystä siitä nousi kohu.

Kukaan ei tietenkään ole automaattisesti oikeutettu arvostelukappaleisiin, mutta "koston" normalisointi jonkinlaisena hyveenä on todella huolestuttavaa.
Eihän se mikään hyve olekaan, mutta niin kauan kun arvostelukeskiarvolla on iso merkitys myynneissä ja pelin vastaanotossa, niin on hyvin ymmärrettävää miksi julkaisijat tekevät näin.
 
Pikkusen huolestuttavaa kun arvosteluihin vaikuttaa myös oma ideologia jne.
Arvostelut ovat heijastus kirjoittajasta, se on niiden tarkoitus.

Ja joutui siksi mustalle listalle. Huom. se arvosana on tässä hyvin tärkeä tekijä.

Oletko ihan varma? Minä luen tämän vähän eri tavalla. Vähän niinkuin niin että koska muita pelejä ei ole nyt julkaistu niin se rajoittaa kunnianosoituksia joita voidaan tälle pelille antaa.

Olipa takana oleva tarkoitus mikä hyvänsä, niin ainakaan tuo ei ole kovin järkevästi jäsennelty ja ihan syystä siitä nousi kohu.


Eihän se mikään hyve olekaan, mutta niin kauan kun arvostelukeskiarvolla on iso merkitys myynneissä ja pelin vastaanotossa, niin on hyvin ymmärrettävää miksi julkaisijat tekevät näin.
Mustalle listalle lisääminen sen vuoksi, että on nyrpiintynyt arvosanasta on juurikin sitä huolestuttavaa käytöstä, josta jokaisen kuluttajankin pitäisi olla huolissaan.

Siteerauksesi on myös irroitettu kontekstista:

Even Zelda spin-off Cadence Of Hyrule got all but ignored, when it got announced out of nowhere, and most shadow drops pass by without ever being reviewed or otherwise taken notice of. The software situation on Xbox is considerably different than the Switch though and Hi-Fi Rush has not been ignored. Which is a good job because it’s the best exclusive on Xbox Series X.


Admittedly, that’s not saying much, given this is also the first Xbox Series X exclusive to be published by Microsoft themselves. The wasteland that has been the Xbox release schedules for the last few years limits the accolades we can give the game but it’s a breath of fresh air for Xbox gamers, developer Tango Gameworks, and the rhythm action genre as a whole.
Eli: peli on paras Series X yksinoikeus, mutta se on heikko kehu vuotena, jolloin muut julkaisut ovat näin huonoja. Tuo on täysin validi kritiikki antaa, kun miettii miten epätasaisia julkaisut tuossa vaiheessa vuotta olivat.

Ja edelleen: arvostelut eivät ole mainostusta varten. Ne ovat laaja otanta ammattilaisten mielipiteitä, joiden oletusarvona ei ole olla hehkutusta. Se, että niitä lähdetään manipuloimaan pitäisi olla kenen tahansa mielestä pelottava ajatus.
 
Tuli Steam avainkin nyt. Peli löytyy Xboxille, Microsoft store ja Steam versiot. Ainakin on valmis jos joku toimii niistä paremmin. :D En tiedä miten paljon ongelmia noissa Microsot store/xbox appi versiossa on nykyään verrattuna Stiimiin. Mutta jotenkin kummittelee ne alkuajat kun Steamistä sai aina paljon paremman version pelistä. Varmaan asiat tässä vuosien varrella parantunut.
 
Itselläni varsin maltilliset odotukset arvosanoihin. Jos vertaa Bethesdan edellisiin roolipeleihin, niin eiköhän Starfieldin metacrticin pisteet keiku 85-90 hujakoilla Fallout 4: tapaan. Skyrimin Xbox 360:n 96 pisteet olis jo huikea suoritus. Siihen en taas usko, että sieltä tulisi Fallout 76:n kaltainen pannukakku.
 
Arvostelut ovat heijastus kirjoittajasta, se on niiden tarkoitus.
Mutta jos se arvosteluissakin vaikuttava ideologia on vaikka se että "MS/Sony on paskaa" ja se vaikuttaa arvosteluissa, niin kannattaako sellaitsa arvostelijaa arvostaa/tukea ja olla lähettämässä tuotteita arvosteltavaksi? En minä lähettäisi. Ihan loogisista syistä.

Jos ei siis saa "puolueetonta"* arvostelua, niin miksi vaivautua?

(*Niin puolueetonta kuin siis voi olla, jossa arvostellaan vain yksittäistä tuotetta eikä vaikka kuka on julkaisija/tekijä ja mitä ovat tehneet aiemmin)

Mustalle listalle lisääminen sen vuoksi, että on nyrpiintynyt arvosanasta on juurikin sitä huolestuttavaa käytöstä, josta jokaisen kuluttajankin pitäisi olla huolissaan.
Tämä lause täysin totta mutta kun/jos muistetaan konteksti niin tässä keskustelun tapauksessa ehkä ei olekaan.

Jos julkaisijan pelitarjonnan vähäisyys/huonous vaikuttaa yksittäiseen peliin arvostelussa niin ei voi olla kauhean ammattimainen arvostelija kyseessä.

Eli: peli on paras Series X yksinoikeus, mutta se on heikko kehu vuotena, jolloin muut julkaisut ovat näin huonoja. Tuo on täysin validi kritiikki antaa, kun miettii miten epätasaisia julkaisut tuossa vaiheessa vuotta olivat.
Varmasti validi kritiikki (julkaisujen vähyys) mutta jos se vaikuttaa yksittäisen pelin arvosanaan tai pelin miinuksiin/plussiin, niin eihän siinä ole minkäänlaista järkeä :D

Asioista saa mainita mutta eihän mikään tuote voi olla sen parempi tai huonompi itsenään vaikka miten hyvää tai huonoa tarjontaa olisi tekijällä ollut aiemmin.

Ja edelleen: arvostelut eivät ole mainostusta varten. Ne ovat laaja otanta ammattilaisten mielipiteitä, joiden oletusarvona ei ole olla hehkutusta. Se, että niitä lähdetään manipuloimaan pitäisi olla kenen tahansa mielestä pelottava ajatus.
Samaa mieltä että kyseenalaisten asioiden takia ei pitäisi evätä koodeja ja yrittää sen kautta vaikuttaa keskiarvoon. Mutta samalla lailla paskoille arvostelijoille en antaisi koodeja. Jos keskitytään ulkopelillisiin asioihin ja annetaan niiden vaikuttaa pelin arvosanaan tai plussiin ja miinuksiin, niin ei se arvostelija silloin ole tehtävänsä tasalla. Ja eikö sekin ole arvosanoihin vaikuttamista oman agendansa pohjalta jos esim. "työkseen" vihaa Sonya/MS:ia ja "arvostelee" tuotteita sen mukaisesti?

Tuote täytyisi arvostella itsenään eikä esimerkiksi antaa aiempien tuotteiden vaikuttaa jotenkin asiaan. Miten naurettavaa se olisi että hyvänä pelivuotena 10/10 peli olisikin 8/10 koska on niin paljon muitakin hyviä pelejä ja huonona pelivuotena 8/10 peli olisikin 10/10. Samaa typerää logiikkaa kuin siinä että MS:n huono tarjonta jotenkin vaikuttaa yksittäisen pelin arvioon. Ei mitään järkeä.

Sanoisin että sekä arvostelija- että julkaisija/tekijä-puolella on molemmilla vastuunsa siitä, mikä on ok ja mikä ei. Tässä keskustelussa on nostettu esiin molempien osapuolten kyseenalaisia asioita mutta osa tuntuu puolustelevan lähtökohtaisesti vain toista.
 
Mutta jos se arvosteluissakin vaikuttava ideologia on vaikka se että "MS/Sony on paskaa" ja se vaikuttaa arvosteluissa, niin kannattaako sellaitsa arvostelijaa arvostaa/tukea ja olla lähettämässä tuotteita arvosteltavaksi? En minä lähettäisi. Ihan loogisista syistä.

Jos ei siis saa "puolueetonta"* arvostelua, niin miksi vaivautua?

(*Niin puolueetonta kuin siis voi olla, jossa arvostellaan vain yksittäistä tuotetta eikä vaikka kuka on julkaisija/tekijä ja mitä ovat tehneet aiemmin)


Tämä lause täysin totta mutta kun/jos muistetaan konteksti niin tässä keskustelun tapauksessa ehkä ei olekaan.

Jos julkaisijan pelitarjonnan vähäisyys/huonous vaikuttaa yksittäiseen peliin arvostelussa niin ei voi olla kauhean ammattimainen arvostelija kyseessä.


Varmasti validi kritiikki (julkaisujen vähyys) mutta jos se vaikuttaa yksittäisen pelin arvosanaan tai pelin miinuksiin/plussiin, niin eihän siinä ole minkäänlaista järkeä :D

Asioista saa mainita mutta eihän mikään tuote voi olla sen parempi tai huonompi itsenään vaikka miten hyvää tai huonoa tarjontaa olisi tekijällä ollut aiemmin.


Samaa mieltä että kyseenalaisten asioiden takia ei pitäisi evätä koodeja ja yrittää sen kautta vaikuttaa keskiarvoon. Mutta samalla lailla paskoille arvostelijoille en antaisi koodeja. Jos keskitytään ulkopelillisiin asioihin ja annetaan niiden vaikuttaa pelin arvosanaan tai plussiin ja miinuksiin, niin ei se arvostelija silloin ole tehtävänsä tasalla. Ja eikö sekin ole arvosanoihin vaikuttamista oman agendansa pohjalta jos esim. "työkseen" vihaa Sonya/MS:ia ja "arvostelee" tuotteita sen mukaisesti?

Tuote täytyisi arvostella itsenään eikä esimerkiksi antaa aiempien tuotteiden vaikuttaa jotenkin asiaan. Miten naurettavaa se olisi että hyvänä pelivuotena 10/10 peli olisikin 8/10 koska on niin paljon muitakin hyviä pelejä ja huonona pelivuotena 8/10 peli olisikin 10/10. Samaa typerää logiikkaa kuin siinä että MS:n huono tarjonta jotenkin vaikuttaa yksittäisen pelin arvioon. Ei mitään järkeä.

Sanoisin että sekä arvostelija- että julkaisija/tekijä-puolella on molemmilla vastuunsa siitä, mikä on ok ja mikä ei. Tässä keskustelussa on nostettu esiin molempien osapuolten kyseenalaisia asioita mutta osa tuntuu puolustelevan lähtökohtaisesti vain toista.
Edelleen mitään näistä asioista ei ole tapahtunut. Ei ainakaan siinä määrin, että se olisi oikeasti ongelma. Hi-Fi Rush ei saanut "heikompaa" (8.5 on näköjään huono arvosana nyt) pisteytystä sen vuoksi, että Microsoftin muut julkaisut olivat heikkoja. Sen pohjalle argumentin rakentaminen on päätöntä, koska mitään oletettua "rikettä" ei ole tapahtunut.
 
Arvostelut ovat heijastus kirjoittajasta, se on niiden tarkoitus.
Toivoisin ainakin että ammattilainen osaisi peliarvostelussaan katsoa objektiivisesti pelin hyviä ja huonoja puolia. Oli kyseinen henkilö sitten mitä mieltä tahansa vaikka J.K. Rowlingista Hogwarts Legacya arvostellessaan tai mitä tahansa mieltä Microsoftista/Sonysta/Nintendosta tämän yksinoikeuspeliä arvostellessaan.
Mustalle listalle lisääminen sen vuoksi, että on nyrpiintynyt arvosanasta on juurikin sitä huolestuttavaa käytöstä, josta jokaisen kuluttajankin pitäisi olla huolissaan.
Tästä voi olla huolissaan, mutta silti ymmärtää miksi julkaisija näin tekee.
Siteerauksesi on myös irroitettu kontekstista:

Eli: peli on paras Series X yksinoikeus, mutta se on heikko kehu vuotena, jolloin muut julkaisut ovat näin huonoja. Tuo on täysin validi kritiikki antaa, kun miettii miten epätasaisia julkaisut tuossa vaiheessa vuotta olivat.
Lisäkonteksti ei itseasiassa muuta mitään. Peli on paras Series X yksinoikeus, mutta miksi peliltä otetaan kunniaa pois muiden pelien epäonnistumisista tai siitä että Xboxilla oli ennen Hi-Fi Rushia nähty liian vähän yksinoikeuksia? Ei tuo muuta lausetta sen paremmaksi.
Ja edelleen: arvostelut eivät ole mainostusta varten. Ne ovat laaja otanta ammattilaisten mielipiteitä, joiden oletusarvona ei ole olla hehkutusta. Se, että niitä lähdetään manipuloimaan pitäisi olla kenen tahansa mielestä pelottava ajatus.
Vaikka arvostelijat kuinka haluaisivat että arvostelut eivät ole mainostusta varten, niin kyllä ne vaan ovat. Metacriticin ja OpenCriticin kaltaiset arvostelujen yhteenkeräyssivustot ruokkivat tätä entisestään. Antamalla arvostelukoodin sellaiselle taholle, jonka tietää suhtautuvan negatiivisesti omaan yritykseen ja sitä kautta tuotteeseen, on kuin heittäisi seteleitä roskiin. Arvosteluilla on iso merkitys myynneille ja peliin suhtautumiselle. Liian iso mielestäni, mutta näin se vaan on. Joten oli se kuinka pelottava ajatus hyvänsä, niin edelleen se on täysin ymmärrettävää miksi julkaisijat näin tekevät.
 
Ylös Bottom