Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Siinä mielessä vähän erilainen peli kuin Fallout3/4 tai Skyrim, että enää ei pelimaailmassa suunnisteta visuaalisen kohteen perusteella. Vanhoissa peleissä, jos näki jotain hienoa taustalla niin meni sitä kohti ja matkalla tuli sitten kaikkea mielenkiintoista vastaan. Starfield ei tarjoa sellaista pelaamista aivan samalla tavalla, kun hypitään eri paikkoihin latausten kautta ja yksittäiset pelialueet ovat pienempiä. Erilainen rakenne.
Aika erikoista kun kuitenkin olen ollut huomaavinani että pelit olisivat menneet vähän enemmän siihen suuntaan että mentäisiin maamerkkien perusteella eikä niin että minimappi ja kompassi on täynnä rukseja, joihin suunnistaa.

Niin nytkö sitten onkin jotain paloiteltua settiä luvassa? Vähän ristiriitaiset fiilikset tulee kun samalla peli on massiivinen galaksi tai jotain :D
Onko tämä siis jollain tapaa lähempänä Outer Worldsia, jossa myös oli yksittäisiä alueita eikä open worldia? Ja sitten hypittiin paikasta toiseen? Missä kohtaa se aluksilla lentely tulee sitten kuvioihin? Olen vähän hukassa ja pitkälti senkin takia että lähinnä luen pelistä täällä mutta pidän tarkoituksella muuten itseni pimennossa.

Katselen tietysti sitten itse pelin parissa mitä tuo käytännössä tarkoittaa mutta näin luettuna kyllä tulee vähän hölmistynyt olo.

Toisaalta tuo mahdollistaa sen että nuohoaminen pelityylinä on mielekkäämpää jos voi aina nuohota jonkin tiiviimmän alueen sen sijaan että on massiivinen kartta tai planeetta, jota kampaa läpi.

Heh, hype kyllä lässähti kun tuota pari tuntia pyörittelin aamuyöllä, kaikessa tavarapaljous ja inventaario hässäkässä tuli kyllä tuttu fallout fiilis mutta samalla että ei kai taas tälleen, eikö kehitys kehity..
Minuakin kyllä ahdistaa että pelit on vuosien myötä vain paisuneet ja kaikkea pitää olla niin helvetisti. Mutta. Eikös tässä genressä tuo tosiaan ole vähän niin kuin se juttu?

En sano etteikö voisi uudistaa ja "striimlainata" mutta aina siitäkin valitetaan. Mass Effect 1 oli kamasirkusta ja kun sitä helpotettiin kakkoseen niin olihan siitäkin valitusta kun se jätettiin pois.

Mikään ei kelpaa, aina valitetaan kuitenkin :D

Mutta se nyt ainakin on fakta (;)) että Resident Evil ei ole Resident Evil jos ei tarvitse harrastaa kamatetristä. Näin btw. Eli siihen se ainakin kuuluu olennaisena osana.
 
Harmittavasti HDR ja SDR jättää toivomisen varaa. Mitä redditistä lukenut niin PC:llä ei saa edes HDR päälle ja FOV sliderin joutuu modamaan peliin. Paljon kommentteja, että "washed out" kuva. Toivottavasti päivittävät HDR:n paremmaksi, Cyberpunk ja RDR2 ainakin saivat korjattua jälkikäteen.


Videon jantteri on monesti ihan asiallinen höpöttelijä ja kiva että jaksaa tehdä noita asetus ohjeita ja katsauksia miten peli tuottaa oikeasti vs asetukset mutta sillä on mennyt överiksi tuo musta ei ole mustaa ja washed out jutut.. juu toki monissa peleissä on ongelmaa ihan nolosti mutta ei aina ole niin sanottu että kaikissa kohtauksissa kirkkauden matalin taso tai joku luolakohtaus pitäisi olla mustaa.. musta on hyvin harvoin mustaa elokuvissakaan, ei vaan ole aina järkeä tai mahdollista venyttää kontrastia pakolla että skenessä on pakko olla valaistus mustasta vakoiseen tai ääri kirkkauteen. Tämä siis vaan yleishuomio, en vielä kerennyt videota katsoa.

Ja niin, Starfieldissä on vähän vähempi kontrastinen ulkonäkö.. en ole vielä päättänyt onko se hirveän väärin :)
 
Aika erikoista kun kuitenkin olen ollut huomaavinani että pelit olisivat menneet vähän enemmän siihen suuntaan että mentäisiin maamerkkien perusteella eikä niin että minimappi ja kompassi on täynnä rukseja, joihin suunnistaa.

Niin nytkö sitten onkin jotain paloiteltua settiä luvassa? Vähän ristiriitaiset fiilikset tulee kun samalla peli on massiivinen galaksi tai jotain :D

Katselen tietysti sitten itse pelin parissa mitä se käytännössä tarkoittaa mutta näin luettuna kyllä tulee vähän hölmistynyt olo.

Toisaalta tuo mahdollistaa sen että nuohoaminen pelityylinä on mielekkäämpää jos voi aina nuohota jonkin tiiviimmän alueen sen sijaan että on massiivinen kartta tai planeetta, jota kampaa läpi.
Tutkiminen on vielä ensimmäisten tuntien osalta jäänyt vähemmälle, kun olen seurannut tarinaa, mutta kyllä ne muutamat lokaatiot, joissa olen pyörinyt ovat tuntuneet aivan riittävän isoilta. Ei minulla ole mitkään kentän rajat tulleet vastaan, mutta toisaalta en ole yrittänytkään juosta kymmeniä minuutteja yhteen suuntaan vain että raja tulisi vastaan. :D

Jo heti ensimmäisten tehtävien aikana huomaa kuina paljon yksityiskohtia maailmassa on. Voi tietysti olla että kaikki hajaplaneetat eivät ole niin yksityiskohtaisia, mutta tähän mennessä vastaantulleet ovat olleet.
Minuakin kyllä ahdistaa että pelit on vuosien myötä vain paisuneet ja kaikkea pitää olla niin helvetisti. Mutta. Eikös tässä genressä tuo tosiaan ole vähän niin kuin se juttu?

En sano etteikö voisi uudistaa ja "striimlainata" mutta aina siitäkin valitetaan. Mass Effect 1 oli kamasirkusta ja kun sitä helpotettiin kakkoseen niin olihan siitäkin valitusta kun se jätettiin pois.

Mikään ei kelpaa, aina valitetaan kuitenkin :D

Mutta se nyt ainakin on fakta (;)) että Resident Evil ei ole Resident Evil jos ei tarvitse harrastaa kamatetristä. Näin btw. Eli siihen se ainakin kuuluu olennaisena osana.
Kamaa pitää kerätä, kuuluu noin yleisesti roolipeleihin, mutta myös Bethesdan peleihin. Osan myy, osan pitää itsellä. Siellä on niin paljon kaikkia kalliita aseita joihin esim. ei raha tässä alussa riitä, joten kiva kun on myytävää roinaa, mutta toisaalta myös taistelukentältä ja laatikoista löytää aseita ja muita hyödyllisiä tavaroita.

Unohdin muuten aikaisemmassa viestissäni mainita sen, että tämä Starfield tuntuu hyvältä pelata myös kolmannessa persoonassa. Siinä kuvakulmassa on menty valtavasti eteenpäin sitten studion edellisten pelien. Falloutit ja Elder Scrollsit pelasin aina vain ensimmäisestä persoonasta, kun ei se selän takaa kuvattu kuvakulma tuntunut hyvältä. Tässä olen nyt pelannut ehkä 50/50 kuvakulmien välillä.
 
Aika erikoista kun kuitenkin olen ollut huomaavinani että pelit olisivat menneet vähän enemmän siihen suuntaan että mentäisiin maamerkkien perusteella eikä niin että minimappi ja kompassi on täynnä rukseja, joihin suunnistaa.

Niin nytkö sitten onkin jotain paloiteltua settiä luvassa? Vähän ristiriitaiset fiilikset tulee kun samalla peli on massiivinen galaksi tai jotain :D
Onko tämä siis jollain tapaa lähempänä Outer Worldsia, jossa myös oli yksittäisiä alueita eikä open worldia? Ja sitten hypittiin paikasta toiseen? Missä kohtaa se aluksilla lentely tulee sitten kuvioihin? Olen vähän hukassa ja pitkälti senkin takia että lähinnä luen pelistä täällä mutta pidän tarkoituksella muuten itseni pimennossa.

Katselen tietysti sitten itse pelin parissa mitä tuo käytännössä tarkoittaa mutta näin luettuna kyllä tulee vähän hölmistynyt olo.

Toisaalta tuo mahdollistaa sen että nuohoaminen pelityylinä on mielekkäämpää jos voi aina nuohota jonkin tiiviimmän alueen sen sijaan että on massiivinen kartta tai planeetta, jota kampaa läpi.


Minuakin kyllä ahdistaa että pelit on vuosien myötä vain paisuneet ja kaikkea pitää olla niin helvetisti. Mutta. Eikös tässä genressä tuo tosiaan ole vähän niin kuin se juttu?

En sano etteikö voisi uudistaa ja "striimlainata" mutta aina siitäkin valitetaan. Mass Effect 1 oli kamasirkusta ja kun sitä helpotettiin kakkoseen niin olihan siitäkin valitusta kun se jätettiin pois.

Mikään ei kelpaa, aina valitetaan kuitenkin :D
Outer worldsia on paljon tässä.. kartta palasista koostuvaa, hiukan sekava silleen että kun johonkin menet niin ympärille kootaan 1km säteelle muutama kompleksi ja tulee vaan mieleen että miksi tarpoisin avomaata 1km, miksi sinne ei voi lentää (no se olisi liian helppoa) Haluttu saada kartalle kokoa mutta käytännössä läntti "autiomaata" jossa ei ole mitään näiden poi kohteiden välissä.. falloutissa taasen matkalle mahtui vaikka mitä mutta se olikin kiinteä kartta.
Kartasta puheenollen, en hirveästi tykkää että näissä proseduraali kohteissa tai missään ei ole karttaa, ne ovat vai läjä randomilla laitettuja rakennuksia jossa kyllä menee jo pienemmissäkin suuntavaisto sekaisin. Karttana on siis vaan läntti jossa x etäisyydellä poi pisteitä. On se kumma että tyypillä on monipuolinen molekyyli tms skanneri ja voi kartoittaa planeettoja mutta ei silti saa kohteista tuon kummoisempaa karttaa skannattua.

Näissä inventaario ja tavarajutuissa vaan on iskenyt väsymys, fallout 3 hieno, mahtava, fallout 4 sama jaska eri paketissa ja survottu jotain turhia base rakennuksia ja nyt Starfield... taaaaas sitä samaa inventaariota ja vielä lisää näperrettävää..

Ei sillä että olisin hylkäämässä tätä mutta kun aattelee miten hienoja pelejä lähes ilman tämän pelin ongelma on ilmestynyt niin tämä vaan tuntuu "vanhalta"
 
No huh. Jogin viestin jälkeen tuli negatiiviset fiilikset. Varsinkin näin proseduaalisuutta kirosanana pitkään pitäneenä.

Videoiden perusteella olisin odottanut jotain ihan muuta mutta en tuomitse silti vielä. Voi olla tosiaan jopa osittain parempi kuin massiiviset alueet.
 
Itselle isoin ongelma on se, miten mielikuvitukseton peli on kyseessä.

Tapahtumat sijoittuvat satoja vuosia tulevaisuuteen, mutta valtaosa ajasta vietetään ampumalla väkeä ahtaissa toimistoissa ja tehtaissa. Kaikki esineet ovat samaa tusinatavaraa, mitä Falloutissa oli, ja kaikki ihmiset puhuvat kuin olisivat poimittu suoraan 2023 vuoden jenkkilästä.

Missään ei näy sitä nokkeluutta tai syvällistä pohdintaa tulevaisuudesta mitä esimerkiksi Expanse, jolta Starfield lainaa paljon, tarjosi kirjoissa tai TV-sarjassa.

Tehtävät ovat tähän mennessä samaa tusinatavaraa, mitä Bethesda on aina tarjonnut. Hahmot ovat tuttuja ja turvallisia, eikä Baldur’s Gaten jälkeen oikein tahdo antaa anteeksi näin laiskaa käsikirjoittamista, jossa roolipelielementit rajoittuvat todella pinnallisiin valintoihin.

Samalla on hauskaa kerätä listaa kaikesta, mitä Todd Howard lupasi, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi tarina siitä, miten vihollisten alukseen voi vaan nousta kyytiin ja se lähtee sitten reissulle, on niin hupaisaa kukkua, että oksat pois.

Jos jotain hyvää, niin nyt jo näkee noiden alkavan ilmaantua NexusMods-sivustolle. Bethesda. Pelit ovat parhaimmillaan, kun muut pääsevät muokkaamaan niitä. Ehkä tästäkin tulee jotain mielenkiintoista niiden myötä.

Samoin myös pelin musiikki ja äänisuunnittelu on kauttaaltaan laadukasta. Ääninäyttely vaihtelee tasoltaan radikaalisti.
 
itselläni toistaiseksi isoin harmitus on minimapin ja map screeniin puuttuminen kokonaan, ei se questeissä haittaa kun löytyy trackerit mutta yleisesti niiden puute vaikeuttaa navigointia aikalailla varsinkin kaupungeissa, eli melkeinpä pitää ulkoa että missä olikin mikäkin kliniikka ja kauppa olikaan. hyvin erikoista että se on jätetty pois.
 
Melkein jo sorruin ja olin laittamassa premium-version ostoon, mutta periaatteista pidetään kiinni ja peleistä ei ylimääräistä makseta.

Pakko kai kaivaa backlogista joku lyhyehkö peli, että saisi ajan kulumaan vähän nopeampaa. Se vähän ärsyttää, kun tiedossa on pitkään odotettu peli muutaman päivän päästä, kaikki muut pelit tuntuu niin tylsiltä.
 
Nyt katsoin jantterin HDR videon, juu kyllä vaikuttaa että on nyt tehty kehno sdr -> hdr muunnos joka ei varsinaisesti ole mitään oikeaa hdr:ää... tuossa alkumenussa itsellänikin oli tunne että ok, aurinko on kirkas, hdr toimii mutta kyllä, pelissä itsessään on näemmä vaan laitettu sdr kuva hdr kehikkoon :( Jos nyt yleisesti aattelee miten vastaavissa on käynyt niin korjausta ei ole tulossa -> pelimoottori ei tue aitoa hdr:ää.. mikä lie että Digital Foundryn jantterit ei ole tätä huomioineet... haiskahtaa..
 
Videon jantteri on monesti ihan asiallinen höpöttelijä ja kiva että jaksaa tehdä noita asetus ohjeita ja katsauksia miten peli tuottaa oikeasti vs asetukset mutta sillä on mennyt överiksi tuo musta ei ole mustaa ja washed out jutut.. juu toki monissa peleissä on ongelmaa ihan nolosti mutta ei aina ole niin sanottu että kaikissa kohtauksissa kirkkauden matalin taso tai joku luolakohtaus pitäisi olla mustaa.. musta on hyvin harvoin mustaa elokuvissakaan, ei vaan ole aina järkeä tai mahdollista venyttää kontrastia pakolla että skenessä on pakko olla valaistus mustasta vakoiseen tai ääri kirkkauteen. Tämä siis vaan yleishuomio, en vielä kerennyt videota katsoa.

Ja niin, Starfieldissä on vähän vähempi kontrastinen ulkonäkö.. en ole vielä päättänyt onko se hirveän väärin :)
Tuo on kyllä totta, että välillä menee överiksi nuo jutut. Mielestäni kuitenkin ihan asiallinen video ja samanlaista komenttia ollut myös internetissä.

Ja onhan se vähän outoa sekä jopa huonoa, että pelissä ei ole mitään säätöjä kuvan kirkkautteen, gammaan, kontrastiin tai HDR-säätöjä. Lisäksi omituista miten pelin alkuruudussa kuva menee 0-1000 nitsiin, mutta itse pelaaminen tapahtuu 100-400 nitsissä.

En ole vielä itse pelannut niin en tiedä onko lopputulos siitä huolimatta ihan kelvollinen.

Edit. Olitkin jo yllä syventynyt asiaan... :)
 
Kun nyt tulit tämän sanoneeksi, niin anteeksi vaan, mutta on ihan pakko. Ja tällä kertaa vielä ihan kahtena kappaleena ja eri versiona! Voitte ihan itse valita, haluatteko fiilistellä legendaarisen alkuperäisen version, vaiko uudemman.

Ei ilmeisesti moderaattorin viesti nro 147 ole mennyt perille?

Ne joita ei Starfield kiinnosta, voivat siirtyä keskustelemaan sellaisiin ketjuihin, joissa olevista peleistä ovat kiinnostuneita. Tai jos on tarkoitus kylvää vain verbaalista myrkkyä ja aiheuttaa eripuraa, kannattaa siirtyä suoraan kesälaitumille.
 
Ei ilmeisesti moderaattorin viesti nro 147 ole mennyt perille?
En selannut ketjua ihan noin pitkälle, mutta poistin nyt miksatut biisit ja koko viestin, ettei kukaan nyt vaan loukkaannu! Viestissä oli siis liitteenä kaksi versiota Fleetwood Macin legendaarisesta 'Little Lies'-kappaleesta miksattuna/sovitettuna Todd Howardin mainospuheisiin.
 
Nyt katsoin jantterin HDR videon, juu kyllä vaikuttaa että on nyt tehty kehno sdr -> hdr muunnos joka ei varsinaisesti ole mitään oikeaa hdr:ää... tuossa alkumenussa itsellänikin oli tunne että ok, aurinko on kirkas, hdr toimii mutta kyllä, pelissä itsessään on näemmä vaan laitettu sdr kuva hdr kehikkoon :( Jos nyt yleisesti aattelee miten vastaavissa on käynyt niin korjausta ei ole tulossa -> pelimoottori ei tue aitoa hdr:ää.. mikä lie että Digital Foundryn jantterit ei ole tätä huomioineet... haiskahtaa..
Noi digital foundryn tyypit ei ota käytännössä koskaan kantaa hdr toteutukseen jostain syystä.
 
Nyt on reilu 3h takana ja sain tasan sitä mitä halusin, Fallout avaruudessa. Peli on kaunis sen laajuuteen nähden, NPC:t näyttää aika kumisilta tosin pidän paljon siitä miten niiden kasvot muokkautuu puhuessa. Ympäristöt on komiat mutta HDR puute näkyy kyllä. Omalla teho PC:llä kaikki asetukset maksimissa 3440x1440p resoluutiolla peli pyörii n. 80-100 FPS keskimäärin 7900XTX+5800X3D combolla eli raskas on mutta on se myös näyttävä ja iso. Tekninen puoli on hyvä mutta HDR, FoV ja kunnon 21:9 tuki näin aluksi ainakin puuttuu joten jonkinverran on PC puolella parannettavaa.

Itse pelaaminen on sitten ehtaa Bethesdaa ja kaikki tuntuu kuin kotiin tulisi. Jos sanon sinulle että kuvittele Fallout scifi teemalla niin tiedät tasan tarkkaan mitä saat. Vielä on vaikea sanoa miten tuo tutkiminen pelissä on tehty koska en ole päässyt niin pitkälle että tämä olisi mahdollista. Saavuin juuri siihen isoon kaupunkiin jota on trailereilla näytetty ja se todellakin on ISO sokkeloinen ja paljon tutkittavaa, pidän siitä tosi paljon.

Ainakin alkuun peli on selkeä oma GotY ehdokas koska sain sitä mitä halusin, tutun Bethesda pelin johon on tehty pieniä muutoksia sinne tänne mutta tutut ongelmat kuten NPC:t jotka kävelee päin esteitä tai katoaa kun menevät hissiin on yhä läsnä. Eli ehtaa Bethesdaa. Modasin itselleni isomman FoV ja Playstation ohjaimen nappulat. :D Tämä on se Falloutin herkku, jos kehittäjä ei tee jotain niin modaajat tekee ja tuntisiko pelaaja itseään todella kotoisaksi Bethesda pelissä jos sitä ei tarvitsis modata ollenkaan. ;)

Nyt töihin ja viikonloppuna sitten maratoonit kehiin.

Näyttökuva 2023-09-01 112916.png
 
Helposti malttaa nyt odottaa Game Passin versiota eikä ole kiire pelaamaan. Hyvin tuntuu porukalle maistuvan ja hyvä että negatiivista sanomista löytyy myös.
 
Nyt on ollut paljon puhetta että planeetoilla ei pääse tutkailemaan täysin vapaasti vaan on jotain rajattuja alueita, mutta mitenkä tämä toimii avaruudessa? Pääseekö aluksella lentelemään vapaasti ympäriinsä ihmetellen vai tapahtuuko sekin pienemmissä alueissa vain? Onko avaruudessa edes mitään ihmeteltävää tässä pelissä?
 
Nyt on ollut paljon puhetta että planeetoilla ei pääse tutkailemaan täysin vapaasti vaan on jotain rajattuja alueita, mutta mitenkä tämä toimii avaruudessa? Pääseekö aluksella lentelemään vapaasti ympäriinsä ihmetellen vai tapahtuuko sekin pienemmissä alueissa vain? Onko avaruudessa edes mitään ihmeteltävää tässä pelissä?
Ensimmäisten tuntien perusteella avaruudessa lentely on rajoitettu pieniin alueisiin, joisa enimmäkseen hypätään paikasta toiseen käyttämällä pelin quick travel -valikkoja. Peli jopa opastaa alusta pitäen käyttämään näitä mahdollisimman paljon. Muutamat isommat kahakat on nähty, mutta ne ovat olleet skriptattuja.
 
Kyllästyminen meinaa tulla jo ekana päivänä kun konsoliversio on näinkin surkea, redfall pettymys tuli heti mieleen. Teho peecee ja näppis/hiiri niin tämä voisi toimia.
 
Ensimmäisten tuntien perusteella avaruudessa lentely on rajoitettu pieniin alueisiin, joisa enimmäkseen hypätään paikasta toiseen käyttämällä pelin quick travel -valikkoja. Peli jopa opastaa alusta pitäen käyttämään näitä mahdollisimman paljon. Muutamat isommat kahakat on nähty, mutta ne ovat olleet skriptattuja.
No voihan hitto. En tiedä mistä tämän olen päähäni saanut, mutta jotenkin oli sellainen mielikuva että avaruudessa vietettäisiin enemmänkin aikaa ja siellä voisi tulla muita aluksia sattumalta vastaan ja niiden kimppuun voisi hyökätä jos haluaa. Onko aluksen ainoa pointti sitten vain olla oma päämaja + nämä taistelut?
 
Samalla on hauskaa kerätä listaa kaikesta, mitä Todd Howard lupasi, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi tarina siitä, miten vihollisten alukseen voi vaan nousta kyytiin ja se lähtee sitten reissulle, on niin hupaisaa kukkua, että oksat pois.
En ole tätä vielä itse päässyt testaamaan, kun vaaditut kyvyt puuttuu, mutta kyllä kai tämä mahdollista on.

 
Ylös Bottom