Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport

Osaakos kukaan sanoa pystyykö konepellin tai vaikka kaikki peltien heijastukset laittamaan pois päältä? On aika häiritseviä konepeltikuvakulmasta kun koko maailma vilisee siinä. Googlailin, mutta tuli vaan vanhoista peleistä hakutuloksia.
 
Osaakos kukaan sanoa pystyykö konepellin tai vaikka kaikki peltien heijastukset laittamaan pois päältä? On aika häiritseviä konepeltikuvakulmasta kun koko maailma vilisee siinä. Googlailin, mutta tuli vaan vanhoista peleistä hakutuloksia.
Tämä voi olla vähän kaukaa haettu, mutta mitä jos maalaat konepellin mattapintaiseksi. Silloin ei pitäisi kiiltää. Tai vaihda hiilikuituiseksi, sen saa mattana tai kiiltävänä.

Huom. En siis ole kokeillut tätä, kun ajan dashcam -kuvakulmasta, mutta luulisi ettei mattapinta samaan tapaan heijastaisi.
 
Tuo tekoälyn inhimillisyys on juurikin aivan loistava juttu! Jos joku on haukkunut pelin AI:ta niin kyllä on jäänyt jotain ihan olennaista hyvästä pelien tekoälystä oivaltamatta. Hyvin tehty tekoälyhän ei nimenomaan ole sellainen, joka kliinisen tehokkaasti tekee hyviä suorituksia, vaan juurikin sellainen, että pystyy niihinkin, mutta sitten tietyissä painestetuissa tilanteissa, tai joidenkin muiden muuttujien aiheuttamissa yllättävissä tai ristiriitaisissa tilanteissa voikin sortua joskus ”inhimillisiin” virheisiin. Juuri näin rakennetut tekoälyt ovat pelimaailman parhautta ja tuovat ihan eri fiiliksen pelaamiseen, kuin kliinisen virheettömiä raiteilla ajavia robottikuskeja vastaan ajaminen.
Jep, Assetto Corsa Competizionessa on tälläinen loistava tekoäly. Pystyy ajamaan rengas rengasta vastaan ja tekevät myös aidonoloisesti virheitä. Lisäksi pystyy tekoälyn nopeutta sekä aggresiivisuutta säätämään erikseen.

FM:ssä neljä autoa ajaa peräkanaa samalla ajolinjalla 6 metriä mutkan leveäksi ilman mitään syytä. No se on varmaan pakko olla joku bugi, mutta sen näkee lähes joka toisessa kilpailuissa ja lisäksi muiden ihmisten videoilla jatkuvasti.

Sekään ei anna oikein hyvää kuvaa tekoälystä, että luovuttavat suoraan jopa radan ulkopuolelle mikäli ajaa auton vierellä lähellä mutkaa. Juuri, kun pitäisi kisata niin sitten saakin sijoituksen ilmaiseksi. No samaa vaivaa GT7:ssä, mutta ei aivan yhtä pahasti.

Siinä mielessä FM tekoäly juuri loistaa robottimaisuudessa, että se osaa ajaa hyvin yksin tai mikäli pelaaja on lähellä edessä tai takana. Muuten se ei oikein osaa ajaa kilpatilanteissa tai ruuhkassa. Kyllä yleensä kisassa kuin kisassa saa hyvän väännön 1-2 kärkikuskia vastaan, jos ei sitten itsellä tai vastustajalla satu olemaan viritettynä nopeampi auto.

No vähän negaa noista nyt mainitsin, mutta kuten aikaisemmin sanoin niin ei se tekoäly huono ole, mutta paljon pitäisi vielä parantaa. Builders Cupissa enimmäkseen käyttänyt 6-tasoa, mutta kokeilin yksittäisiä kisoja 8-tasolla ja ajoin samaa vauhtia kärjen kanssa. Joten täytyypä uraan nostaa tasoa myös ja katsoa miten sitten pärjää.
 
Tämä voi olla vähän kaukaa haettu, mutta mitä jos maalaat konepellin mattapintaiseksi. Silloin ei pitäisi kiiltää. Tai vaihda hiilikuituiseksi, sen saa mattana tai kiiltävänä.

Huom. En siis ole kokeillut tätä, kun ajan dashcam -kuvakulmasta, mutta luulisi ettei mattapinta samaan tapaan heijastaisi.
Jes, tää autto! Matta tai hiilikuitumatta ei poista heijastuksia kokonaan, mutta ne himmenee sen verran että ei enää häiritse. Tuntu aiemmin joka mutkassa että kamera kääntyy auton suhteen kun auton pinnassa näkyi sivusuuntaista liikettä niin se häiritsi pelaamista yllättävän paljon.
 
Nyt kun saanut ohjain ongelmat selätettyä (toimii vain xbox ohjaimella) sekä peli ei kaatunut enään sitä 3 kisaa ladatessa (liekö AMD uudet ajurit auttanu jotain) niin peli on ihan hauska ajaa. Täytyy toivoa että kaatumiset pysyy poissa. Edelleen ongelmana peliä vaivaa rumuus, PC:llä ainakin näyttää aika kuppaselta. Eipä tuo maailmaa kaada mutta liekö asetuksissa jotain häikkää ettei ne lataa kunnolla vai missä.

No pelataan vkl lisää ja ihmetellään.
 
Nyt kun saanut ohjain ongelmat selätettyä (toimii vain xbox ohjaimella) sekä peli ei kaatunut enään sitä 3 kisaa ladatessa (liekö AMD uudet ajurit auttanu jotain) niin peli on ihan hauska ajaa. Täytyy toivoa että kaatumiset pysyy poissa. Edelleen ongelmana peliä vaivaa rumuus, PC:llä ainakin näyttää aika kuppaselta. Eipä tuo maailmaa kaada mutta liekö asetuksissa jotain häikkää ettei ne lataa kunnolla vai missä.

No pelataan vkl lisää ja ihmetellään.
Testaapa ihan piruttain Xbox Series X:llä (eikö sinulta sellainen löytynyt?), niin saat jonkun vertailukohdan miltä pelin grafiikkojen kuuluisi näyttää. Siitä voi sitten lähteä hakemaan asetuksia tai syitä miksi peli näyttää huonolta PC:lläsi.
 
Testaapa ihan piruttain Xbox Series X:llä (eikö sinulta sellainen löytynyt?), niin saat jonkun vertailukohdan miltä pelin grafiikkojen kuuluisi näyttää. Siitä voi sitten lähteä hakemaan asetuksia tai syitä miksi peli näyttää huonolta PC:lläsi.

Joo täytyy vkl ladata boxille, ellei se ole sitä itestään ladannut. Ainakin muistaakseni sen ennakkopaketin pistin joskus asentumaan.
 
Joo täytyy vkl ladata boxille, ellei se ole sitä itestään ladannut. Ainakin muistaakseni sen ennakkopaketin pistin joskus asentumaan.
Nyt kun myös PC:llä itsekin enemmän ajanut, niin huomannut että pelissä on tosi aggressiivinen super sampling. Ainakin omilla oletusgrafiikka-asetuksilla peli tiputtaa assettien resoluutiota heti kun vähänkin meinaa ruudunpäivitys tippua. Toisin sanoen, oletusasetuksilla peli menee todella vahvasti ruudunpäivitys edellä ja on jopa liiankin aggressiivinen tiputtamaan pelin ulkonäköä sen vuoksi.

Sitten taas konsolilla nämä eri grafiikka-asetukset on optimoitu kohdalleen. PC:llä saa itse tehdä tämän työn omaan kokoonpanoon sopivaksi (tässä pelissä ehkä liiankin kanssa).
 
Nyt kun myös PC:llä itsekin enemmän ajanut, niin huomannut että pelissä on tosi aggressiivinen super sampling. Ainakin omilla oletusgrafiikka-asetuksilla peli tiputtaa assettien resoluutiota heti kun vähänkin meinaa ruudunpäivitys tippua. Toisin sanoen, oletusasetuksilla peli menee todella vahvasti ruudunpäivitys edellä ja on jopa liiankin aggressiivinen tiputtamaan pelin ulkonäköä sen vuoksi.

Sitten taas konsolilla nämä eri grafiikka-asetukset on optimoitu kohdalleen. PC:llä saa itse tehdä tämän työn omaan kokoonpanoon sopivaksi (tässä pelissä ehkä liiankin kanssa).

Minulla on Alexin optimoimat high end asetukset käytössä ja kaikki skaalaimet pitäis olla poissa päältä.

1697106242710.png
 
Eipä tämän pelin moninpeliä voi liikaa kehua. On kyllä tehty niin toimivaksi systeemiksi tämä online puoli, löytyy viikon välein vaihtuvia eventtejä, on pysyvät sarjat GT ja Touring jotka toimii hyvin vakioauto sarjoina. Myöskin on avointa sarjaa tarjolla Spotlight jne. Toki myös saa tehtyä privaatti pelejä. Mikä parasta kaikkiin moninpeli sarjoihin on helppoa ja selkeätä mennä ajelemaan, joista löytyy harjoitus kiekat, aika-ajot ja itse kisa. Tästä moninpelistä pitää kyllä antaa arvosanaksi 9.5/10.




 
Eipä tämän pelin moninpeliä voi liikaa kehua. On kyllä tehty niin toimivaksi systeemiksi tämä online puoli, löytyy viikon välein vaihtuvia eventtejä, on pysyvät sarjat GT ja Touring jotka toimii hyvin vakioauto sarjoina. Myöskin on avointa sarjaa tarjolla Spotlight jne. Toki myös saa tehtyä privaatti pelejä. Mikä parasta kaikkiin moninpeli sarjoihin on helppoa ja selkeätä mennä ajelemaan, joista löytyy harjoitus kiekat, aika-ajot ja itse kisa. Tästä monipelistä pitää kyllä antaa arvosanaksi 9.5/10.





Tämän on siinä mielessä parasta mahdollista mainosta Forzan moninpelille, kun nämä kaksi ovat hyvin tunnettuja Gran Turismo tubettajia. Se että tulee näin paljon kehuja suoralle GT:n kilpailijalle kertoo, että jotain on tehty oikein. Ja on tämän jo tietysti itsekin ehtinyt huomata. Forza Motorsportin moninpeli on hauskinta moninpelirata-autoilua pitkään aikaan. Suljettu F1 liiga on kyllä samalla tasolla, mutta se on vähän eri kun sitä ajetaan vain tuttujen kanssa.
 
Onko muut ehtineet vielä maalailla autoja?

Ensimmäinen oma design (ja vähän tarkempi speksaus) osui 1997 Nissan Skyline GT-R V-Speciin. Ajoin autolla yhden yksinpelin kisasarjoista, ja oli niin mukava ajella, että kävin samalla autolla ajelemassa myös A-luokan Rivaleja. Performance Index tosiaan nyt tasan 700. Rataspeksaukseen kuuluu muun muassa ratarenkaat, turvakaaret, ratamallin etu- ja takapuskurit, sopivammat vanteet, painopisteen muutos lähemmäksi 50/50 suhdetta (nyt 51/49) ja tietysti tehoa lisää A-luokan sallimissa rajoissa.
1697188966759.png
1697189071761.png
 
Tulipa nyt kokeiltua Xboxillakin peliä ja kokonaisuutena se on eheämmän näköinen kuin PC:llä. VÄlivideot ei lagaa ja stutteroi, ympäristössä ei ole outoja suttuisia efektejä jotka häiritsevät ajamista todella paljon. Peli on Xboxilla hivenen suttuisen näköinen kokonaisuutena, mutta muuten se on smoothi ja kaikki asiat toimii sulavasti. PC:llä voi framerate heitellä 50 ja 120 välillä vaikka mitään ihmeellistä ole ruudulla kun vaan ajat johonkin tiettyyn suuntaan. Toki PC:llä on sitten ultrawide näyttö joka tekee ajamisesta miellyttävempää kun ei ole sellainen olo että ajaisi pahvilaatikko päässä missä on pieni reikä.

No kokonaisuutena Xbox versio tällä hetkellä parempi mutta ei peli silti näytä miltään nykysukupolven teokselta. Toivotaan pikaisia patcheja kaikkiin ongelmiin.
 
Kyllähän Forza tuntuu hyvältä taas pitkästä aikaa (ja johtuu vain siitä, että käväisin jokusen vuoden kilpailevan konsolin niityillä, ei aikaisemmin Forzista). Vielä melko alkutekijöissä peliajan niukkuuden vuoksi, mutta autot tuntuvat kivan raskailta, ja olikin arcade-rallipeleistä jäänyt uupumaan tämä simulaatioimaisista kilpapeleistä renkaiden pito, eli taas pitää muistaa kurveissa vaikka mieluummin antaa pikkaisen liikaa kaasua, jotta auto liimautuu asfalttiin, kuin antaa auton leijua kurvissa kevyenä ja yhtäkkisesti pidon kadottaen. Tykkään. Peli myös näyttää entistä upeammalta, joten tykkään myös siitä.

[offtopic]
Sen verran tullut pelailtua sekaisin sekä Starfieldiä, että Forzaa, että se puski uniinikin niin, että unessani kesken rataosuuden siirrytään Starfieldin pienen lataustauon saattelemana kilparataa taas eteenpäin kurveihin yms.
[/offtopic]
 
Nyt on 12 tuntia pelattuna passin kautta pc:llä. 21 saavutusta tehty. Olen ajanut pelkästää uraa. Modern Tour osiosta kaikki ajettu ja seuraavasta Enthusiast Tour -osiosta ensimmäinen kisa. Tähän asti yksi pieni bugi vain tullut vastaan (koputtaa puuta), edellä ajavan auton varjo hävisi hetkeksi. On tässä kyllä parhaimmasta päästä ellei paras tekoäly. AI ajaa mutkat pitkiksi, kiilaa eteen estääkseen ohituksen jne. Välillä autojen tankkimaisuus kiusaa mutta tuo se ainakin lisää tarkkaavaisuutta ajamiseen.

PC:llä ihme tökkimistä välivideoissa. Tähän asti kokonaisuutena sanoisin 8/10. Tästä on hyvä jatkaa.
 
Itse ajellut tosiaan kaikki ajoavut pois ja tekoälyn vaikeustaso 6. Ratilla voittaa aika helposti, mutta padilla saa jo ajaa tosissaan, jos haluaa olla ruutulipulla kolmen parhaan joukossa. Pirun hauskaa kisaamista ollut myös tekoälyä vastaan, vaikka tällaisissa rata-autoiluissa nojaan hyvin vahvasti moninpelin puolelle.

Niin ja laitoin myös ne tiukimmat kisasäännöt päälle. Saa enemmän rahaa kisoista ja kun ne on sitten kuitenkin moninpelin puolelle päällä, niin sama pitää päällä myös yksinpelissä. Tottuupahan ajamaan siististi. :D
Onko sulla pois Stability ja Traction control ?

Ite olen myös ottanut kaiken pois aidoimman kokemuksen saavuttamiseksi ratilla ja polkimilla. On kyllä erittäin haastavaa näin alottelijana mutta mietin että kannattaisiko ottaa käyttöön joitain assisteja vai opetella vaan suosiolla ilman mitään assisteja...
 
Ylös Bottom