Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Bros. Wonder

Jos kaizo-Mariot ei ole tuttuja, niin tässä esimerkkiä niistä:

Tuota kun katsoi niin tuntuu että tuossa tärkein asia sisäistää on rytmi. Tulee jopa mieleen Raymanien laulukentät. Jos tuossa rytmi sotkeutuu niin se on sitten siinä. Tuota rytmin tärkeyttä alleviivasi vielä se, miten pelaaja nyökyttää selvästi päätään ikään kuin musiikin tahdissa.

En siis sano että olisivat helppoja mutta että kyse ei ole varsinaisesti samanlaisesta taidosta mitä muunlaisessa pelaamisessa on. Nuo täytyy nimenomaan rytmittää kohdilleen eikä noita varmasti kukaan osaa ekalla vetää läpi kun ei tiedä rytmiä ja mitä on tulossa.
 
Tuota kun katsoi niin tuntuu että tuossa tärkein asia sisäistää on rytmi. Tulee jopa mieleen Raymanien laulukentät. Jos tuossa rytmi sotkeutuu niin se on sitten siinä. Tuota rytmin tärkeyttä alleviivasi vielä se, miten pelaaja nyökyttää selvästi päätään ikään kuin musiikin tahdissa.

En siis sano että olisivat helppoja mutta että kyse ei ole varsinaisesti samanlaisesta taidosta mitä muunlaisessa pelaamisessa on. Nuo täytyy nimenomaan rytmittää kohdilleen eikä noita varmasti kukaan osaa ekalla vetää läpi kun ei tiedä rytmiä ja mitä on tulossa.
Joo toki kaizoissa usein rytmiäkin tarvii mutta kyllä niissä on muutenkin haastetta. Ihan yksittäiset liikkeet jotka tossa videolla näyttää helpolta on tosi hankalia toteuttaa. Mä en esim. edelleenkään onnistu läheskään joka kerta ”kilpihypyssä” joka on kaizojen yksi perusliikkeistä (kilpi syliin, hyppy, hypyn aikana kilpi seinään ja seinästä takaisin ponnahtaneen kilven päältä uusi hyppy). Näitä tän tyylisiä liikkeitä on kaizoissa paljon ja ei riitä että yksittäin hallitset jonkun liikkeen kun niitä voi tulla perä perään useita.

Jaiden animationilla on hyvä tube-video siltä kun Jaiden treenasi ja läpäisi ekan kaizo-marionsa. Jos kiinnostaa niin voi tästä katsoa:
 
Hetki sitten pääsin tuon neljän tähden jump jump jumpin ja kyllä sekin ihan riittävän määrän yrityksiä otti. Tein siitä tosin itselle hieman vaikeamman kuin mitä olisi ollut tarpeellista :rolleyes: noi viiden tähden kentät, ainakin osa, saattaa olla mulle liian vaikeita, mut yritetään sen aikaa mitä jaksaa. Tyypillisesti Marioissa ne kaikkein vaikeimmat kentät jää itseltä pelaamatta.
 
Nyt ei liene hyvä hetki kertoa että pelistä löytyy vielä ainakin toinen samankaltainen taso mutta haastavampana? ^^’

Jump jump jump taisi olla vain 4 tähden ja tuo haastavampi on 5 tähden tasoinen. Sitä haastavampaa mäkin joudun kokeilemaan useampaan otteeseen. Mutta oli kyllä hauska taso! Ei mikään super vaikea vieläkään, mutta vähän jo haastettakin mukana.

Ellei nyt puhuta eri asioista nii vedin just sen 5 tähden jump jump jumpin, mistä se laava tulee alhaalta, se aikasempi missä ei ollut seinähyppyjä meni hieman helpommin ja siinä vielä "kusetin" ottamalla lisä palikoita avuksi, siinä 5 tähden jumpissa niitä ei tullut joten raakana piti mennä.

Mitä tulee musiikin rytmitykseen nii ei se ole ihan niin hyvin toteutettu mitä esim Raymanin musiikki kentät jossa oikeesti mennään sen musiikin rytmissä, ja sen tahdissa hyppimällä kenttä menee vaikka silmät kiinni. Tässä jump jumpissa pelkästään sitä pimputusta kuunnelles minä en ainakaa pärjää ku pitää siinä pitää tehää muutakin kun vaan pomppia eteenpäin musiikin tahdissa.
 
Onko kaksinpelistä mihinkään? Peli löytyisi hyllystä, mutta soolona ei jotenkin vedä puoleensa
En oo itse testannut, mutta kaveri pelaa tätä puolisonsa ja lastensa kanssa ja kuulema toimii tosi hyvin niinkin. Lapsille on vielä tarjolla sellaisia hahmoja, jotka ei voi kuolla, niin niiden ansioista ei ole lapsillekaan mikään kenttä ollut liian hankala.
Ellei nyt puhuta eri asioista nii vedin just sen 5 tähden jump jump jumpin, mistä se laava tulee alhaalta, se aikasempi missä ei ollut seinähyppyjä meni hieman helpommin ja siinä vielä "kusetin" ottamalla lisä palikoita avuksi, siinä 5 tähden jumpissa niitä ei tullut joten raakana piti mennä.

Mitä tulee musiikin rytmitykseen nii ei se ole ihan niin hyvin toteutettu mitä esim Raymanin musiikki kentät jossa oikeesti mennään sen musiikin rytmissä, ja sen tahdissa hyppimällä kenttä menee vaikka silmät kiinni. Tässä jump jumpissa pelkästään sitä pimputusta kuunnelles minä en ainakaa pärjää ku pitää siinä pitää tehää muutakin kun vaan pomppia eteenpäin musiikin tahdissa.
Aa okei. Mä luulin että puhuttiin jump! Jump! Jump! nimisestä kentästä. Se 5 tähden kenttähän oli nimeltään joku ihan eri. Joo se ei mullakaan mennyt ekalla kerralla vaan piti kokeilla reilut kymmenen kertaa ainakin että sai kaikki kolikot kerätyksi ja pääsi kentän läpi. Edelleen tosi hauska kenttä mun makuun. Ton tyylisiä tuli pelattua jonkin verran Mario Makerissäkin aikoinaan.
 
En oo itse testannut, mutta kaveri pelaa tätä puolisonsa ja lastensa kanssa ja kuulema toimii tosi hyvin niinkin. Lapsille on vielä tarjolla sellaisia hahmoja, jotka ei voi kuolla, niin niiden ansioista ei ole lapsillekaan mikään kenttä ollut liian hankala.

Aa okei. Mä luulin että puhuttiin jump! Jump! Jump! nimisestä kentästä. Se 5 tähden kenttähän oli nimeltään joku ihan eri. Joo se ei mullakaan mennyt ekalla kerralla vaan piti kokeilla reilut kymmenen kertaa ainakin että sai kaikki kolikot kerätyksi ja pääsi kentän läpi. Edelleen tosi hauska kenttä mun makuun. Ton tyylisiä tuli pelattua jonkin verran Mario Makerissäkin aikoinaan.

Noh nyt meni vaa nimet sekas mut tarkotettiin samaa, tota mä en muuten tiennyt et täs on kuolemattomia hahmoja. Vaimon kanssa itekki pelaan paitsi nämä vaikeemmat vedän yksin kun siinä ei vaimon taidot riitä (eikä ihan omatkaa) plus kahestaa siinä vaa toinen häiritsee ku yrittää mennää jotain refleksi kenttää nii toi nyt vois auttaa ettei kuolis ainakaa mörköihin ym. Kyl ne kuolemattomat hahmot kai kuitenkin kuolee tippumalla reikiin ym? Et kuitenkin pitää sentään hyppiä niiden yli.
 
Itsellä vähän hidasta tämän eteneminen kun niin paljon pelattavaa. Toki tämä on hyvä siitä että voi pitää taukoja ja palata pelin pariin eikä tunnu että hyppäisi jotenkin kesken pelin takaisin. Kakkos maan just pääsin ja oli se pomo kyllä paljon helpompi kuin ekassa. Mielikuvitus kyllä ollut laukalla tekijöillä näissä kentissä ja kolmos maailma näytti hyvin mielenkiintoiselta.
 
Itsellä vähän hidasta tämän eteneminen kun niin paljon pelattavaa. Toki tämä on hyvä siitä että voi pitää taukoja ja palata pelin pariin eikä tunnu että hyppäisi jotenkin kesken pelin takaisin. Kakkos maan just pääsin ja oli se pomo kyllä paljon helpompi kuin ekassa. Mielikuvitus kyllä ollut laukalla tekijöillä näissä kentissä ja kolmos maailma näytti hyvin mielenkiintoiselta.

No tää on siitä hyvä peli että se ei tunnut backlogin taakalta että "huoh pitäs tämäki pelata läpi" Pelaa just kentän tai pari tai joskus innostuu enemmän eikä tunnu yhtää siltä että tämä on nyt jotenki kesken.
 
tota mä en muuten tiennyt et täs on kuolemattomia hahmoja.
Ehkä vähän liioittelin kuolemattomalla. Mutta Yoshi ja Nabbit ei ota damagea vihollisista. Rotkoon tippumalla voivat periaatteessa kuolla, mutta jos pelaa co-oppina niin rotkoon tippumisetkin pystyy toinen pelaaja sitten pelastamaan.
 
No tää on siitä hyvä peli että se ei tunnut backlogin taakalta että "huoh pitäs tämäki pelata läpi" Pelaa just kentän tai pari tai joskus innostuu enemmän eikä tunnu yhtää siltä että tämä on nyt jotenki kesken.

Tämä juuri. Wonder on täydellinen matkakumppani ollut työmatkoilla Switch Litellä. Toki ohjattavuus olisi parempi todennäköisesti Pro-ohjaimella kuin Litellä, mutta eipä sekään ole menoa hidastanut. Peliä voi edistää juuri niin paljon kuin haluaa ja juuri nyt itselläni on auki kenttiä vähän joka suunnalla, joten vaihtoehtoja riittää hyvin.
 
Kaksinpelinä muutama tunti pelattiin ja ei kyllä oikein lähtenyt. Tässäkään ei saatu korjattua sitä Marion kaksinpelien perusongelmaa, eli ruutu on liian pieni kahdella pelatessa ja taka-ajo tai juoksukohtauksissa toinen jää väkisin kentän ulkopuolella ja päätyy haamuksi. En ymmärrä miksi on niin mahdoton homma saada kameraa kaksin pelatessa pari pykälää taemmaksi, kyllä siinä tarkkuus vielä riittäisi vierekkäisten laatikoiden rikkomiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kaksin pelissä siinä pitää toisen vähän välii ootella tai pysyä kun liimattuna toisessa kiinni, ollaanki tehty monesti nii et hankalat kohat nii toinen on yoshi ja toinen menee kyytiin, mut se on sit et toinen vaa pelaa, ratkasu kai sekin. Vähän välii siinä jompikumpi tippuu kun kuva loppuu, jaksot missä pitää vaa mennä karkuun tai nopeesti ellei kahella pelaajalla ole jotain telepaattisia kykyjä pysyä aina samas tahdis on se toinen aina jäämässä jälkeen. Ei nyt oo kauheesti enää muistikuvaa mut tämmöstä ongelmaa ainakaa näin pahasti ollut esim rayman legendissä tai sackboy big adventure.
 
Me ei tuota olla lasten kanssa varsinaisesti koettu mitenkään ongelmaksi, vaikka varmasti jotenkin paremminkin se moninpeli olisi voitu toteuttaa. Sellaista pientä koheltamista se aina on useammalla pelaajalla eikä sinänsä haittaa mitään, jos välillä joutuukin haamuksi ilman omaa virhettä. Tässä ei sentään pysty enää kaveria tönimään :D
 
Ah, Jump jump jump:han ei ollut se vaikea kenttä, vaan se viiden tähden rytmiloikkiminen.
 
No niin peli pelattu 100% läpi. Edelleen samaa mieltä kuin aiemminkin: parasta 2d tasohyppyä aikoihin. Kuten Marioissa aina niin tässäkin ohjattavuus on ihan parasta mitä on olemassa. Pelin kentissä oli paljon eri tyylisiä ideoita ja loppuun asti mielenkiinnolla odotti, mitä milloinkin on edessä. Jos jotain osa-aluetta olisi voinut parantaa, niin se olisi ehdottomasti pelin pomot. Loppupomo oli tosi hauska, mutta muuten pomot olivat melko mitäänsanomattomia omaan makuun. (Visuaalisesti osa oli hienoja mutta läpäisyn osalta tosi tylsiä)

Kaipasin aiemmin vähän lisävaikeutta peliin ja sitä myös sain pelin ihan ihan viimeisessä kentässä. En nyt paljasta tarkemmin millainen kenttä oli kyseessä, mutta käytin sen ekan kerran läpäisyyn noin pari tuntia :D Ja sitten menin lopussa hyppäämään lipputangosta sivuun enkä saanut lippua ihan tangon nokkaan, miksi piti pelata tuo taso vielä toisenkin kerran. Ekan kerran vääntö onneksi oli opettanut jotain ja toinen yritys vei alle puoli tuntia enää.

Pelissä olisi voinut olla enemmän haastesisältöjä. Esim. Tietty maa pitää suorittaa kuolematta tai tietyn badgen kanssa. Nyt ainakin itsellä tuli käytettyä badgejen haastemaita lukuunottamatta lähinnä muutamaa eri badgea ja iso osa badgeista jäi lähes käyttämättä. Menetetty mahdollisuus, että tällaiset kenttäkohtaiset haasteet puuttui.

Mutta yleisesti ehdottomasti kannattaa kyllä hankkia tämä jos on 2d tasohyppyjen ystävä. Nintendo kyllä osaa tän genren.
 
Onkohan mulla mennyt jokin ohi, mutta onko tässä mitään selvää tapaa huomata missä kentissä olisi mahdollinen toinen maali ja sitä kautta kentässä voi aueta reitti muuallekin kuin odotettuun suuntaan?
Parissa tapauksessa kartta antaa selvän vinkin, mutta muuten tuntuu hiukan arpapeliltä.

Super Mario World teki tämän oikein jo sen 30v sitten :rolleyes:
 
Onkohan mulla mennyt jokin ohi, mutta onko tässä mitään selvää tapaa huomata missä kentissä olisi mahdollinen toinen maali ja sitä kautta kentässä voi aueta reitti muuallekin kuin odotettuun suuntaan?
Parissa tapauksessa kartta antaa selvän vinkin, mutta muuten tuntuu hiukan arpapeliltä.

Super Mario World teki tämän oikein jo sen 30v sitten :rolleyes:
Kun menet siihen valikkonäkymään, josta voi myös pikamatkustaa aiemmin pelattuihin maihin, niin jos maa on 100% läpipelattu (eli löydetty kaikki wonder seedit,isot kolikot ja lippu saatu tangon nokkaan lopussa) niin kyseisen maan kohdalla näkyy taustalla v -merkintä haalealla.

Tuota on aika hankala huomata ja mäkin bongasin sen vasta, kun aloin ajatuksen kanssa etsimään, mikä wonder seed mulla muka puuttuu ekasta maailmasta.
 
Kun menet siihen valikkonäkymään, josta voi myös pikamatkustaa aiemmin pelattuihin maihin, niin jos maa on 100% läpipelattu (eli löydetty kaikki wonder seedit,isot kolikot ja lippu saatu tangon nokkaan lopussa) niin kyseisen maan kohdalla näkyy taustalla v -merkintä haalealla.

Tuota on aika hankala huomata ja mäkin bongasin sen vasta, kun aloin ajatuksen kanssa etsimään, mikä wonder seed mulla muka puuttuu ekasta maailmasta.
Tämän olinkin jo huomannut, mutta se ei silti suoraan auttanut (kai?) siihen, että mistä löytyy polku Special Worldiin - yhdestä maailmasta minulla oli jo kaikki wonder seedit ja silti piti keksiä yksi juttu.
Mutta pienellä pohdinnalla nuo kaikki polut löytyivät.
 
Ylös Bottom