Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Bros. Wonder

Nyt on päästy tokaan maailmaan ja kyllä peli maistuu. Parasta tässä on kyllä miten jokainen kenttä tuntuu täysin uniikilta ja hulluja LSD trippejä jotka tuovat omat lisämausteensa aina. Helppo peli ei kyllä ole, varsinkaan nuo 4 tähden kentät.

Pelissä on siis yhteensä 6 maailmaa+hubi alue ja jokaisesta 6 maailmaata täytyy käydä hakemassa linnasta tavara millä saa sitten avattua bowserin linnan.

Hauskaa on tähän mennessä ollut, vaikka 2D Mario ei omissa kirjoissa voi ikinä nousta Odysseyn tasolle niin on tämä ollut niin hyvä kuin vaan mahdollista.
Saatana teidän kanssa, onneks oli Power pojoja niin kävin 40e hakemassa pois kuleksimasta
 
Pari tuntia tuossa vierähti yhdellä istumalla ja positiivisesti yllättynyt kyllä todellakin olen. Tai yllättynyt ainakin odotuksiin nähden ennen ensimmäisiä arvosteluja. Huikeaa menoa ja hauskoja uusia ideoita mitkä piristävät kummasti muuten vanhaa kaavaa. Peli tuntuu ylipäältään varsin tuoreelta 2D Marioksi.
 
Ensimmäisen kerran kun tästä videota näki niin taisin olla niitä harvoja jotka eivät olleet vakuuttunut lainkaan. Kuitenkin mitä enemmän tästä näki ja arvosteluja tuli luettua niin päätin tämän sitten hankkia ja vaikuttaahan tämä hyvältä ja ennenkaikkea juuri raikkaalta tuulahdukselta 2D-mariohin jotka ovat samalla kaavalla kulkeneet jo pitkään ilman sen suurempia yllätyksiä.
Vajaa tunti tuossa vasta tuli pelailtua niin vasta pintaraapaisu otettu.
 
Minä en myöskään ollut erikoisen innoissani 2D-Mariosta eikä myöskään lapseni, joka olisi toivonut 3D-peliä. On niiden makuun nyt päässyt ja nimenomaan tykkää kuulemma isoista maailmoista eli open world pelaajaksi se on ilmeisesti suuntautumassa.

Mutta näiden kehujen ja muiden kautta tekisi kyllä mieli laittaa testiin Tears of the Kingdomin pelaamisen sijasta. Kiinnostaa kyllä kovasti että onko niin hyvä mitä on nyt lukenut.
 
Itselläkin nyt pari tuntia takana ja tähän mennessä on parasta tasohyppelyä vuosiin ja paras 2D-Mario sitten Worldin. Kontrollit ja pelattavuus huippuluokkaa ja selvä parannus "New -sarjasta", vaiheet paikoin yllättäviä ja muutenkin on rytmitys kohdillaan ja visuaalisesti myös varsin näyttävä mitä OLED-Switchin näytöltä pelannut ja parhaimmillaan melkoista väriloistoa.

Tähän mennessä pelannut samoja tasoja useaan kertaan ja yrittänyt kerätä aina kaikki puuttuvat mutta tuskin tulee samalla tyylillä ihan loppuun asti mentyä vaikeustason noustessa. Pitääkin mennä taas kohta jatkamaan.
 
Viimeksi muokattu:
No niin pari maailmaa takana ja hyvältä maistuu edelleen. Enkä ole vielä päässyt edes lasten kanssa pelailemaan. Lähes kaikki on tullut tähän asti kerättyä, mutta perinteisesti Mariot menevät jossain vaiheessa niin vaikeaksi etten jaksa enää väkisin yrittää keräillä kaikkea.
 
No niin pari maailmaa takana ja hyvältä maistuu edelleen. Enkä ole vielä päässyt edes lasten kanssa pelailemaan. Lähes kaikki on tullut tähän asti kerättyä, mutta perinteisesti Mariot menevät jossain vaiheessa niin vaikeaksi etten jaksa enää väkisin yrittää keräillä kaikkea.
Minäkin keräilen ensimmäisellä kierroksella kaikki mitkä tulee helposti ja läpäsyn jälkeen käyn sitten keräilemässä kaiken puuttuvan kenttä kerrallaan.

Tähän mennessä en vielä keksi mitään valitettavaa ja mukavalle tuntuu pelata ihan uutta Marioo. Lapset on vähän kokeilleet ja tykänneet nekin. Iltasin sitten on pelattu vaimon kanssa vähän "vakavemmalla" otteella.
 
Ohan tää hyvin lennokasta/värikästä menoo, hyvin tuttua 2D mario menoa ollut. Hieman ehkä Rayman Legends vibad, mukavan lepponen vastapaino ns vakaville peleille, vaikka välillä lepposuus kaukana, ohan tässä haastettakin. Ite yleensä meen peliä eteenpäin ja sit jossain vaihees käyn putsaa aikasemmista jaksoista kaikki kerättävät kun on jo hieman oppinut. Nyt päästiin kakkos maailmaan, kentät on hyvin tehty ja jokaises on jotain omaa. Pitkästä aikaa mario tai ylipäänsä 2D tasoloikka mitä olen kaivannut.
 
Tänään aloittelin ja nyt menossa W2:n lopussa, joten ihan hyvin tuo on vienyt mukanaan toistaiseksi. Ja jo nyt on nähty useampi oikeinkin luova ja hienosti kasattu kokonaisuus, eikä tässä olla vielä kuin vasta vähän raapaistu pinnalta. Monipuolisesti erilaisia teemoja ja tunnelmia on kyllä saatu mahtumaan tähän mennessä peliin, eikä kahta samanlaista tasoa ole tullut vastaan.

Hyvältä vaikuttaa siis ja jos tällä tasolla jatkuu, niin Wonder on kyllä nousemassa sinne parhaimpien 2D-tasoloikkien kärkeen hyvinkin korkealle.
 
Nyt mennään aavikolla, on kyllä ollut mielettömän hauskoja kenttiä. On nintendolla taas mielikuvitus lentänyt, jotkut "jump challenget" on kyl niin vaikeita et siinä saa olla 10 vuotiaan refleksit, yhen jonku aikasemman pääsin läpi. Löysin jonku salaisen maailman jossa heti ekana on joku jump challenge musiikin tahdis ja "laavaa" tulee alhaalta ja pitää seinä parkourhyppyjä tehää täydellisesti, yksiki virhe ja alusta. Näitä saa kyl jauhaa sit useita kertoja ennen ku onnistuu, ellei sit ole joku tasoloikan jumala. Muuten täs on ollut melko lepposia kenttiä.
 
Mäkin olen nyt Spider manin jälkeen päässyt tän pariin. Kolme maailmaa pelattu täysin läpi ja neljäs maailma työn alla ja onhan tää hauska. Pelasin pari vuotta sitten tosi paljon Mario Maker 2:sta ja musta tuntuu, että tekijät on saaneet tosi paljon inspiraatiota Mario Makerin pelaajien kentistä tätä tehdessään. Tosi paljon löytyy samankaltaisia ideoita ja elementtejä, mitä Mario Makerin parissakin aiemmin olen nähnyt (nyt toki vielä hiotummin toteutettuna, kun Nintendon omat pelintekijät on tehneet kentät). Ehkä siksi tää ei itselle tunnu ihan niin mullistavalta, mitä oon tästä kehuja kuullut. Mutta on tää silti kyllä hyvä! Parasta 2d tasohyppyjä, mitä on pitkään aikaan päässyt nauttimaan. Mitään superhaastavaa ei vielä ole tullut vastaan, vaikka olen 5 tähdenkin kenttiä pelaillut, mutta tässä voi taas olla syynä vaan, että oma käsitys haastavasta on vääristynyt tuon Mario Maker pelailun jälkeen.
 
Mäkin olen nyt Spider manin jälkeen päässyt tän pariin. Kolme maailmaa pelattu täysin läpi ja neljäs maailma työn alla ja onhan tää hauska. Pelasin pari vuotta sitten tosi paljon Mario Maker 2:sta ja musta tuntuu, että tekijät on saaneet tosi paljon inspiraatiota Mario Makerin pelaajien kentistä tätä tehdessään. Tosi paljon löytyy samankaltaisia ideoita ja elementtejä, mitä Mario Makerin parissakin aiemmin olen nähnyt (nyt toki vielä hiotummin toteutettuna, kun Nintendon omat pelintekijät on tehneet kentät). Ehkä siksi tää ei itselle tunnu ihan niin mullistavalta, mitä oon tästä kehuja kuullut. Mutta on tää silti kyllä hyvä! Parasta 2d tasohyppyjä, mitä on pitkään aikaan päässyt nauttimaan. Mitään superhaastavaa ei vielä ole tullut vastaan, vaikka olen 5 tähdenkin kenttiä pelaillut, mutta tässä voi taas olla syynä vaan, että oma käsitys haastavasta on vääristynyt tuon Mario Maker pelailun jälkeen.

No en tiie mitä 5 tähden kenttiä sit olet pelannut mut jos oot esim siel "karkkipilves" päässyt läpi sen 5 tähden "Jump! Jump! Jump! kentän nii oot kyl melkoinen tasoloikan jumala, tässä jo joku kolme päivää sitä yrittänyt kymmeniä kertoja ja lähen häntä koipien välis pois, pitkälle kyl päässyt mut en läpi ku tasot häippäsee alta, ei millää meinaa löytää täydellistä rytmiä loppuun asti.
 
No en tiie mitä 5 tähden kenttiä sit olet pelannut mut jos oot esim siel "karkkipilves" päässyt läpi sen 5 tähden "Jump! Jump! Jump! kentän nii oot kyl melkoinen tasoloikan jumala, tässä jo joku kolme päivää sitä yrittänyt kymmeniä kertoja ja lähen häntä koipien välis pois, pitkälle kyl päässyt mut en läpi ku tasot häippäsee alta, ei millää meinaa löytää täydellistä rytmiä loppuun asti.
En ole Marioissa ihan kaizo-pelaajien tasolla, mutta sen verran vahva tausta on erityisesti tuosta Mario Makeista haastavampienkin kenttien kanssa taistelusta, että tuo Jumpjumpjump meni tosiaan melko kivuttomasti. Piti käydä vielä tsekkaamassa äsken millainen kentät oli, kun ei vahvaa muistijälkeä ollut jäänyt ja ekalla uusintayrityksellä meni läpi ^^’

Viiden tähden vaikeuden kentissä on yleensä pitänyt kokeilla useampi yritys, mutta nekin kuitenkin menee melko helpolla lopulta. Mutta mulla nyt on varmasti oikeastikin vaan vääristynyt käsitys tästä ”vaikeasta” tuon Mario Makerin takia. Siellä taistelin kaizo vaikeustasojen lähelle menevien (mutten todellakaan kaizon vaikeustasolla olevien) kenttien kanssa jopa satoja yrityksiä kenttää kohti.

Jos kaizo-Mariot ei ole tuttuja, niin tässä esimerkkiä niistä:
 
Mä en ny oo mikää tasoloikkien sensei mut oon niitä kuitenkin pelannut lähes koko ikäni ja ehkä yksi lempigenreistä, ehkä sit mariosta ollut niin paljon taukoa et varsinki toi jump jump jump on melkoista haastetta, melkein loppuun päässyt mut aina jossain mokaa.
 
Jump jump jump oli kyllä tähänastisista kentistä ihan omassa haastavuusluokassaan, mutta kyllähän sekin +30v Mario-kokemuksella läpi meni kun hetken kiroili :D
 
Jump, Jump, Jump oli kyllä aivan erinomainen kenttä ja sopivan haastava. Eikä kyllä todellakaan ihan ensimmäisellä yrityksellä mennyt täälläkään :)
 
Kyl täs jotkut just noi 5 tähden karkkipilven kentät aiheuttaa kunnon kämmenhikee. Ei ehkä ihan ennen nukkumaan menoa näitä kannata kokeilla, siinä kestää hetki että pärinät laskee, pelannut celesten läpi ja johonki asti cupheadia nii ei nää täs ainakin jotkut ihan helpoimmast pääst oo.

Edit:

Huh huh, menihän se Jump Jump Jump vihdoin läpi, kyl sitä valehtelmatta lähemmäs 100 kertaa sai yrittää. Ongelma mulla oli ehkä enimmäkseen se että se mario tai kellä ny hyppelikin ei meinannut tarttua siihen seinään mistä ois pitänyt jatkaa hyppyä vaa se monesti jotenki valahti/lösähti siitä seinästä, et piti aina oikee varmuudella tarttua siihen seinään ennen ku hyppäs. Mut ei siinä ole oikee aikaa mitää varmuudella tarttua seiniin ku pitää vaa mennä, monesti pääsin sinne loppusuoralle, ja yhen kerran nii että oli enää yhen hypyn päässä, siinä vaiheessa kyllä V****i! Meinasin et joo emmää enää mut siihen mä vaa jäin vielä "kerran" kokeilee.

No menihän se sit lopulta mut, kyl siinä toivo meni monesti. Piti olla myös täydellinen ajoitus, puolikin mikrosekunttia liian aikasin niin ei ehtinyt tulla seinä/lattia alle, puoli mikrosekunttia myöhässä et enää ehtinyt seuraavalle jne. Et kyllä tämmösis "lasten" peleissäkin saa hakata päätä seinään ikäänkuin jotain soulsia pelais. :D Vaikka eihän täs läheskää koko peli (onneks) tämmöstä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kyl täs jotkut just noi 5 tähden karkkipilven kentät aiheuttaa kunnon kämmenhikee. Ei ehkä ihan ennen nukkumaan menoa näitä kannata kokeilla, siinä kestää hetki että pärinät laskee, pelannut celesten läpi ja johonki asti cupheadia nii ei nää täs ainakin jotkut ihan helpoimmast pääst oo.

Edit:

Huh huh, menihän se Jump Jump Jump vihdoin läpi, kyl sitä valehtelmatta lähemmäs 100 kertaa sai yrittää. Ongelma mulla oli ehkä enimmäkseen se että se mario tai kellä ny hyppelikin ei meinannut tarttua siihen seinään mistä ois pitänyt jatkaa hyppyä vaa se monesti jotenki valahti/lösähti siitä seinästä, et piti aina oikee varmuudella tarttua siihen seinään ennen ku hyppäs. Mut ei siinä ole oikee aikaa mitää varmuudella tarttua seiniin ku pitää vaa mennä, monesti pääsin sinne loppusuoralle, ja yhen kerran nii että oli enää yhen hypyn päässä, siinä vaiheessa kyllä V****i! Meinasin et joo emmää enää mut siihen mä vaa jäin vielä "kerran" kokeilee.

No menihän se sit lopulta mut, kyl siinä toivo meni monesti. Piti olla myös täydellinen ajoitus, puolikin mikrosekunttia liian aikasin niin ei ehtinyt tulla seinä/lattia alle, puoli mikrosekunttia myöhässä et enää ehtinyt seuraavalle jne. Et kyllä tämmösis "lasten" peleissäkin saa hakata päätä seinään ikäänkuin jotain soulsia pelais. :D Vaikka eihän täs läheskää koko peli (onneks) tämmöstä ole.
Nyt ei liene hyvä hetki kertoa että pelistä löytyy vielä ainakin toinen samankaltainen taso mutta haastavampana? ^^’

Jump jump jump taisi olla vain 4 tähden ja tuo haastavampi on 5 tähden tasoinen. Sitä haastavampaa mäkin joudun kokeilemaan useampaan otteeseen. Mutta oli kyllä hauska taso! Ei mikään super vaikea vieläkään, mutta vähän jo haastettakin mukana.
 
Ylös Bottom