Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5: Lisälaitteet ja tarvikkeet

Tullut nyt jonkun verran katseltua näitä Playstation Portal videoita ja hämmentää kyllä kuinka paljon sitä ja remote playtä yleisesti haukutaan. Jenkkejähän nämä kaikki ovat, joilta videoita löytyy niin voiko olla että siellä ei yksinkertaisesti ihmisillä ole tarpeeksi hyviä nettiyhteyksiä?

Kuten olen jo aiemmin sanonut, PS4-Vita ja nyt PS5-Steamdeck remote play on itsellä toiminut aivan täydellisesti. Eilenkin pelailin Steamdeckin kautta remote playllä niin paljon että laitteesta meinasi akku loppua. Ainoat ongelmat mitä tänä aikana tuli vastaan oli että näyttö meni pari kertaa vihreäksi, mutta se korjaantuu kun palaa PS5:n kotiruutuun ja sitten takaisin peliin.
 
Tullut nyt jonkun verran katseltua näitä Playstation Portal videoita ja hämmentää kyllä kuinka paljon sitä ja remote playtä yleisesti haukutaan. Jenkkejähän nämä kaikki ovat, joilta videoita löytyy niin voiko olla että siellä ei yksinkertaisesti ihmisillä ole tarpeeksi hyviä nettiyhteyksiä?
Lyhyesti: ei. Pidempi vastaus löytyy tästä viestistäni.
 
Juu tuli tuo kommenttisi silloin luettua ja ehkä olisikin pitänyt sanoa verkkoyhteydet yleensäkin. Niin monet haukkuvat että tämä ei toimi missään tilanteessa ja sitten oma kokemus on että lähiverkossa tämä toimii täydellisesti ja internetin kauttakin oikein hyvin kunhan ei yritä jossain VR:n junassa pelailla (mobiiliverkon yhteyksissä aika pahoja katveita junaratojen varrella).

Jokunen vuosi sitten tuli pelattua Trails of Cold Steel 3:sta useamman sadan kilometrin päästä PS4 konsolistani eikä remote playllä ollut mitään ongelmia striimin kanssa.

Ja ihan huvittavana tarinana näin vuosia myöhemmin: Joskus aikanaan tuli oltua tyhmä ja pidettyä samaa käyttistä ja salasanaa monissa eri palveluissa. Yhdeltä nettisivulta oli sitten vuotanut omalta kohdalta nämä nettiin ja tietenkin käytin samoja tietoja PSN tililläni. Joku oli sitten ostanut tilini tiedot jostain palvelusta, resetoinut pääkonsolin tilistäni ja linkittänyt oman konsolinsa tilini pääkonsoliksi, jotta pääsee pelaamaan ostamiani pelejä. Muutenhan tätä en olisi varmaan huomannut, mutta jo silloin käytin erittäin paljon remote playtä niin kappas kummaa kun Vitani ottikin yhteyden hänen konsoliinsa. Aakkosista päätellen oli joku Venäjän sukuinen kieli konsolissa käytössä eli aika kauas tuli siinäkin tapauksessa otettua yhteyttä.

Tässä vaiheessa olin jo salasanan vaihtanut, mutta remote playn kautta taistelu vielä jatkui. Puolisen tunnin taistelun jälkeen en saanutkaan enää yhteyttä hänen konsoliin ja oletin että hän nappasi netin poikki. Myöhemmin tarkastaessani tilanteen, huomasin että tililläni ei enää ollut pääkonsolia eli hän oli todennut turvallisemmaksi vain luovuttaa tilini suhteen.
 
Ja ihan huvittavana tarinana näin vuosia myöhemmin: Joskus aikanaan tuli oltua tyhmä ja pidettyä samaa käyttistä ja salasanaa monissa eri palveluissa. Yhdeltä nettisivulta oli sitten vuotanut omalta kohdalta nämä nettiin ja tietenkin käytin samoja tietoja PSN tililläni. Joku oli sitten ostanut tilini tiedot jostain palvelusta, resetoinut pääkonsolin tilistäni ja linkittänyt oman konsolinsa tilini pääkonsoliksi, jotta pääsee pelaamaan ostamiani pelejä. Muutenhan tätä en olisi varmaan huomannut, mutta jo silloin käytin erittäin paljon remote playtä niin kappas kummaa kun Vitani ottikin yhteyden hänen konsoliinsa. Aakkosista päätellen oli joku Venäjän sukuinen kieli konsolissa käytössä eli aika kauas tuli siinäkin tapauksessa otettua yhteyttä.

Tässä vaiheessa olin jo salasanan vaihtanut, mutta remote playn kautta taistelu vielä jatkui. Puolisen tunnin taistelun jälkeen en saanutkaan enää yhteyttä hänen konsoliin ja oletin että hän nappasi netin poikki. Myöhemmin tarkastaessani tilanteen, huomasin että tililläni ei enää ollut pääkonsolia eli hän oli todennut turvallisemmaksi vain luovuttaa tilini suhteen.
Tähän liittyen muistutus:
- Käyttäkää jokaisessa palvelussa eri salasanaa.
- Salasanat pitää olla turvallisia (käyttäkää salasanojen hallintapalveluita)
- Käyttäkää aina, kun mahdollista kaksivaiheista kirjautumista (2 factor authentication), mieluitenkin tähän tarkoitettua sovellusta (esim. Google Authenticator), tekstiviestitkin on ok, mutta näissä todettu haavoittuvuuksia.
- Älkää jaelko salasanojanne palveluihin, joissa luvataan esim. ilmaisia pelejä palkinnoksi, tai jotka väittävät olevansa esim. Microsoftilta tietokoneen mikrotukihenkilö.
 
Viimeksi muokattu:
Viikonloppuna tuli majailtua hotellissa, 350 km kotoa ja otin Portalin ihan testimielessä mukaan.
Hotellin wifi ei vaatinut selaimella kirjautumista, joten yhdistäminen verkkoon onnistui helposti. Tunnin verran tuli pelailtua Alienationia, muutaman kerran tuli yhteysongelmaherjoja ja pari kertaa heitti tunnin aikana ulos. Lagia oli ajoittain ja välillä kuva pikselöityi pahasti. Sitten taas hetkittäin oli varsin sujuvaa menoa. Resogunia tuli myös kokeiltua ja ihan oli pelattava, joskaan ei täysin sulava koko aikaa.
Kokeilin Portalia myös iPhonen hotspotin kautta, kokemus oli hotellin wifiä tasaisempi, TLoU Part 1 pyöri ihan ok, mutta ei samalla lailla kuin kotona.
Vertailumielessä taas kotiin päästyä Portal tulille kotiverkossa, erittäin sulavaa oli taas pelailu.

Eipä siis mitään yllätyksiä tuottanut tämä kokeilu, hotellin wifin laatu vähän yllätti negatiivisesti, kun Speedtestin mukaan nopeus ja latenssi oli ok tasoa, tosin wlanin verkko ei kovin korkeita pykäliä näyttänyt. Hotelli oli varsin täynnä, niin uskon käyttäjiä olleen ajoittain aika tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ign arvio Sonyn uudet Pulse napit. Kuulostaa fantastisilta mutta kaikessa muussa on karsittu. Sonyn omat vähän aikaa sitten julkaisemat Inzone napit on paljon monipuolisemmat ominaisuuksiltaan.


Ja toinen arvio: 2,5/5. Äänenlaatua kehutaan edelleen, mutta kaikki muu vähän niin ja näin:

Tämä alkaa olemaan jälleenmyyjiltä jo aika hyvin loppuunmyyty. Itselläni Saksan Amazonista pre-orderi sisällä ja ensi viikolle luvataan jo postitusta. Saa nähdä tuleeko tuo ennakkotilaus nyt pidettyä vai ei. Äänenlaatu pelatessa ja käyttömukavuus itselle ainoat jotka merkitsee. Melonipäisenä ja isokorvaisena korvanapit olisi headsettiä paljon miellyttävämpi vaihtoehto ja lossless-ääni niihin nappeihin kuulostaa ajatuksen tasolla todella tyydyttävältä. Odotellaan vielä muutamaa arvostelua...
 
Ja toinen arvio: 2,5/5. Äänenlaatua kehutaan edelleen, mutta kaikki muu vähän niin ja näin:

Tämä alkaa olemaan jälleenmyyjiltä jo aika hyvin loppuunmyyty. Itselläni Saksan Amazonista pre-orderi sisällä ja ensi viikolle luvataan jo postitusta. Saa nähdä tuleeko tuo ennakkotilaus nyt pidettyä vai ei. Äänenlaatu pelatessa ja käyttömukavuus itselle ainoat jotka merkitsee. Melonipäisenä ja isokorvaisena korvanapit olisi headsettiä paljon miellyttävämpi vaihtoehto ja lossless-ääni niihin nappeihin kuulostaa ajatuksen tasolla todella tyydyttävältä. Odotellaan vielä muutamaa arvostelua...
Harvemmin nappeja pystyy pitämään korvissa kovin pitkiä aikoja.Siinä kupit paremmat.
 
Menee offtopiciks mut mul on jotenki nii vammaset korvareijät että ne napit ei ensinnäki oikee mitenkää asetu korviin sisään (on niitä vaikka mitä kokeillut), pitäs olla tyylii jonku ortopedian käsin räätälöidyt, sekä kaiken lisäksi mun korviin alkaa sattuu jos niitä pitää tunnin tai pari.

Joten mulle oli sitten kuinka hienot tahansa ei vaan pysty, ehkä just ku käy 30min lenkin vetää nii voi siinä olla mut ei mitään pitkäkestoisia pelisessioita, siihen ihan kupit korvien ympärille ja nekin mielellään yli suuret.

3D pulse kupit on vähän siinä ja siinä. Mielellää nii et se koko korvalehti menee kuppien sisään ja jää vielä löysää ympärille.
 
Harvemmin nappeja pystyy pitämään korvissa kovin pitkiä aikoja.Siinä kupit paremmat.
Mulla on Sonyn WF-1000XM3 napit ja monesti tullut käytettyä niin pitkään yhteen putkeen että niistä loppuu akku. Näissähän on 6-8h akunkesto riippuen käyttääkö melunestoa vai ei. Alkuun ei tosiaan pystynyt kovin pitkiä aikoja pitämään, mutta kunhan näihin tottui niin kyllä sujuu.
 
Olen omia kuulottimia (johdolla ohjaimesta) käyttänyt PS5 kanssa ja kelannut että onko noissa Sonyn omissa 3D pulseissa mitään eroa jos miettii tuota ns. surround fiilistä? MItään kokemiksia tai vertailuja kenelläkään?

Käsittänyt että tuo Sonyn patentoima viritys toimii kuulottimilla kuin kuulottimilla
 
Nyt on viikon verran toiminut remote play ilman ongelmia.
Homma korjaantui kun laitoin pleikkarin piuhalla modeemiin kiinni vaikka mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia wifin kanssa ja modeemikin on tv tason toisessa päässä.
Käyttöä on todellakin ollut kun en pystynyt kunnolla istumaan niin pelannut sitten sängyssä ja samalla tuli huomattua, että mun galxy a23:n akku kestää 9 tuntia yhtäjaksoista remote play käyttöä joten ohjaimen akku loppuu ekana. Onneks on virtapankki :D
 
Pari viikkoa nyt takana Portalin kanssa ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen laitteeseen.
Itse asiassa 95 % peliajasta on tullut pelattua juuri Portalilla. Viime viikolla tuli taas joku firmispäivitys. En tiedä mitä piti sisällään, mutta ihan kuin Remote Play toimisi vielä aiempaakin paremmin.
Näyttö tässä on kyllä todella hyvä ja värikylläinen, ainoa miinus on heijastukset joissain valaistusolosuhteissa.
Jotkut pelit on tietysti suunniteltu niin, että ovat ehdottomasti toimivampia isolta ruudulta. Disco Elysiumissa taisi tekstit ja pelimaailman jotkut objektit olla vähän pienehköjä 8" näytölle ja Unchartedin upeat maisemat ovat vaikuttavampia 65" ruudulla.
Akunkesto on myös ollut vallan mainio, taitaa helposti riittää sellaiset 5-6 tuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Kivijalka liikkeestä vai intternetistä tilaamalla?
Kumpikin käy

Tollasen pistin,välttää varmaan

Tollasen pistin,välttää varmaan
 
Viimeksi muokattu:
Portal on nyt muutaman päivän ollut myynnissä Suomessakin ja mitä äsken katselin nettikauppojen saldoja, niin saatavuutta edelleen on. Ei sitten täällä mennyt kuten maailmalla kun myytiin heti loppuun.

Tuli muuten taas tänään uusi firmispäivitys, näitä tuntuu tulevan melkein viikoittain.
 
Oman Portalin sain maanantaina. Mahtava laite! Huikea parannus puhelimeen verrattuna.

Enpä olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten, että sitä itse pelaisi pelejä striimauksen avulla.

Televisiosta ei ole oikein jaksanut pelata Disco Elysiumia tai Sea of Starsia, mutta toivottavasti niitä tulisi nyt pelattua PS Portalin avulla. Vielä on tosin indiet testaamatta. Toistaiseksi olen pelannut vain isompia AAA-pelejä, jotka ovat myös hyvin toiminut.
 
Osaako joku kertoa täällä että jos mun samsung telkkarissa on arc hdmi lähtö ja ajattelin ostaa uuden vahvistimen jossa on Earc niin keskusteleeko noi keskenään vai pitääkö molemmissa olla tuo earc?Ps5 liittäisin vahvistimen kautta töllöön että saisin 5.1 äänet.

Yritin optisella ääniä telkkarista entiseen vahvistimeeni mut ei onnistu 5.1 ääniä saamaan
 
Ylös Bottom