Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Niin, ei näytä kovin sitoutuneelta, kun on julkaissut kai kolme peliä PSVR2:lle. Vaikea ymmärtää, miksi edes tehdä tuollaisia puolittaisia yrityksiä. Toisaalta ei pidä syöksyä pää edellä syvään päätyyn niin kuin MS teki Kinectin kanssa, mutta olisi kiva, jos monen sadan euron investoinneille löytyisi käyttöä.
 
Niin, ei näytä kovin sitoutuneelta, kun on julkaissut kai kolme peliä PSVR2:lle. Vaikea ymmärtää, miksi edes tehdä tuollaisia puolittaisia yrityksiä. Toisaalta ei pidä syöksyä pää edellä syvään päätyyn niin kuin MS teki Kinectin kanssa, mutta olisi kiva, jos monen sadan euron investoinneille löytyisi käyttöä.

Kyllä mulla ainakin käyttöä on löytynyt. Yli 40 peliä pelannut läpi ja taas odottaa yli kymmenen uutta peliä aloittamista.
Se olis vaan kiva, että jos / kun ohjaimeen tulee vikaa niin vois mennä vaikka prismasta ostamaan uuden.
Nyt sonyn yleinen ohjeistus kuulemma on sellainen, että sun täytyy lähettää molemmat ohjaimet sekä itse vr lasit huoltoon jos vaikka ohjaimen tatti alkaa driftaamaan. Aivan järjetöntä.
 
Täytyy sanoa että menny maku lukee tätä ketjua jo. Täällä sivu tolkulla miten Sony ottaa liian rennosti tai makaa laakereillaan siksi kun myyvät parhaiten jne. Ei tarvitse parantaa jne. En jaksa edes muistella tai lukea niitä fraaseja mitä lukee joka sivulla. Mä kyllä näen asian aivan päinvastoin. Entäs vaikka ps2 kaudella kun oli sama tilanne? Pelejä tuli ovista ja ikkunoista, oliko silloinkin innovaation puute niin kuin nytkin sanotaan? Alkaa jotenki olee nii väsynyttä toi sama mantra vaikka jokainen osa-alue on minun mielestäni erittäin tikissä. Pelit, rauta, myynnit sekä lisälaitteet puhuvat varmaan puolestaan?

Kyllä jokainen mittari puhuu sen puolesta että jos melkein jokainen sonyn veto on jotenkin huono tai ahne ja mitä näitä nyt olikaan niin silloin on kyllä asenteessa jo vikaa.

Se kuuluu vaan tosiaan ihmisen perusoikeuksiin olla omaa mieltä asioista. Mutta itku on se mikä ei näillä markkinoilla kuitenkaan auta.
 
Ettei mene ihan Sonyn haukkumiseksi niin onhan se tehnyt paljon oikeinkin. Minullakin PS5 on ykköskonsolina tässä sukupolvessa. Se ei kuitenkaan ole asia, jonka takia ei voisi valittaa jos on valitettavaa.

Varsinkin itsellä menee usein järki Sonyn UI:n ja muun softan kanssa. Se on sitä "something went wrongia" ja peliä ei voi asentaa kun on 350 gigaa vapaata tilaa ja peli vaatii 150 gigaa. Ja konsolipelaamisen piti olla yksinkertaista.

Sai tänään taas aika paljon säätää että sai yhden pelin asennettua kun piti raivata tilaa moninkertaisesti mitä peli ja itse konsoli väittää sen tarvitsevan. Juuri tuo on sitä ärsyttävää säätöä, mitä ei tarvitsisi. Miksi laite väittää ihan muuta eikä kerro asioita oikein? Tuokin on ollut mukana jo jostain PS3:lta asti kun silloin piti erikseen ensin ladata pelin asennustiedostot, jotka sitten asennettiin erikseen eli peli vaati tilaa moninkerroin verrattuna Xboxiin, jossa peli asentui heti kun se oli ladattu - tai näin se ainakin käyttäjälle näkyi, mikä on se tärkein pointti: toimia loogisesti, sujuvasti jne.
 
Ettei mene ihan Sonyn haukkumiseksi niin onhan se tehnyt paljon oikeinkin. Minullakin PS5 on ykköskonsolina tässä sukupolvessa. Se ei kuitenkaan ole asia, jonka takia ei voisi valittaa jos on valitettavaa.

Varsinkin itsellä menee usein järki Sonyn UI:n ja muun softan kanssa. Se on sitä "something went wrongia" ja peliä ei voi asentaa kun on 350 gigaa vapaata tilaa ja peli vaatii 150 gigaa. Ja konsolipelaamisen piti olla yksinkertaista.

Sai tänään taas aika paljon säätää että sai yhden pelin asennettua kun piti raivata tilaa moninkertaisesti mitä peli ja itse konsoli väittää sen tarvitsevan. Juuri tuo on sitä ärsyttävää säätöä, mitä ei tarvitsisi. Miksi laite väittää ihan muuta eikä kerro asioita oikein? Tuokin on ollut mukana jo jostain PS3:lta asti kun silloin piti erikseen ensin ladata pelin asennustiedostot, jotka sitten asennettiin erikseen eli peli vaati tilaa moninkerroin verrattuna Xboxiin, jossa peli asentui heti kun se oli ladattu - tai näin se ainakin käyttäjälle näkyi, mikä on se tärkein pointti: toimia loogisesti, sujuvasti jne.
Sama juttu kävi kaverin pleikassa, oli aika raivostuttavaa kun ladattiin päivityksiä useampaan peliin samaan aikaan niin piti olla koko ajan poistamassa tavaraa...

UI on myös ihan susi omaan makuun. Muuten ihan pätevä laite siinä missä sen kuuluukin olla, eli pelaamisessa.
 
Sama juttu kävi kaverin pleikassa, oli aika raivostuttavaa kun ladattiin päivityksiä useampaan peliin samaan aikaan niin piti olla koko ajan poistamassa tavaraa...

UI on myös ihan susi omaan makuun. Muuten ihan pätevä laite siinä missä sen kuuluukin olla, eli pelaamisessa.

Ei tuollainen saa ärsyttää, 50 miljoonaa myytyä konsolia puhukoon puolestaan.
 
Tuon tila-ongelman ymmärrän, mutta käyttis on ihan ok. Asiat löytyvät riittävän helposti, se ei lagaa ja se on visuaalisesti miellyttävä. Mikä siitä siis tekee niin hirveän?

On hyvä muistaa Sonyn 1st party-pelien samanlaisuutta kritisoidessa, että Sonyn tehtävä on tarjota alustallaan monipuolista pelivalikoimaa. Tämän Sony on tehnyt tekemällä pleikkarista ykkös julkaisualustan, jolle kaikki melkein haluavat pelinsä ulos.
Ts. Itteäni ei kiinnosta yhtään, että kuka sen pelin on julkaissut -kunhan voin sitä vain pelata ja se on suorituskyvyltään pätevä. Tämänkin asian Sony hoiti kotiin ja todella harvoin(jos koskaan) on xbox-versio ollut reilusti parempi.

Omat napinat: ajoittainen tallennuskikkailu, huonosti hoidettu ohjaintakuu(oli pari päivää takuun ulkopuolella ni piti vääntää saadakseen takuuseen) ja todella paska 3.5mm liitin ohjaimissa.
 
Tuon tila-ongelman ymmärrän, mutta käyttis on ihan ok. Asiat löytyvät riittävän helposti, se ei lagaa ja se on visuaalisesti miellyttävä. Mikä siitä siis tekee niin hirveän?

On hyvä muistaa Sonyn 1st party-pelien samanlaisuutta kritisoidessa, että Sonyn tehtävä on tarjota alustallaan monipuolista pelivalikoimaa. Tämän Sony on tehnyt tekemällä pleikkarista ykkös julkaisualustan, jolle kaikki melkein haluavat pelinsä ulos.
Ts. Itteäni ei kiinnosta yhtään, että kuka sen pelin on julkaissut -kunhan voin sitä vain pelata ja se on suorituskyvyltään pätevä. Tämänkin asian Sony hoiti kotiin ja todella harvoin(jos koskaan) on xbox-versio ollut reilusti parempi.

Omat napinat: ajoittainen tallennuskikkailu, huonosti hoidettu ohjaintakuu(oli pari päivää takuun ulkopuolella ni piti vääntää saadakseen takuuseen) ja todella paska 3.5mm liitin ohjaimissa.
Xboxin UI tuntuu ja näyttää "puhtaammalta". Olen tosin käyttänyt sitä niin paljon että toki on kyse myòs tottumuksesta, pleikkarin kanssa navigoiminen oli jotenkin niin tönkköä ja oudoissa paikoissa jotkin asiat.
 
Tuon tila-ongelman ymmärrän, mutta käyttis on ihan ok. Asiat löytyvät riittävän helposti, se ei lagaa ja se on visuaalisesti miellyttävä. Mikä siitä siis tekee niin hirveän?
Tarkoitan nimenomaan kaikkea sitä typerää logiikkaa ns. konepellin alla. On niitä muillakin mutta minulle on Sony ollut se, joka säännöllisimmin noita tarjoaa. Huomaa tietty että MS tekee käyttöliittymiä, sillä asiat yleensä toimii ja ongelmia on lähinnä siinä että on tarkoituksella tehty jokin asia tietyllä tavalla mistä ei itse sitten pidä. Mutta Sonylla siis koko systeemi on jollain tapaa sellainen kötöstys, jossa piuhoja on tunnuttu yhdistelleen miten sattuu.
 
Tarkoitan nimenomaan kaikkea sitä typerää logiikkaa ns. konepellin alla. On niitä muillakin mutta minulle on Sony ollut se, joka säännöllisimmin noita tarjoaa. Huomaa tietty että MS tekee käyttöliittymiä, sillä asiat yleensä toimii ja ongelmia on lähinnä siinä että on tarkoituksella tehty jokin asia tietyllä tavalla mistä ei itse sitten pidä. Mutta Sonylla siis koko systeemi on jollain tapaa sellainen kötöstys, jossa piuhoja on tunnuttu yhdistelleen miten sattuu
Ne esimerkit olisi edelleen hyvä ymmärtää tästä kötöstyksestä?

En ole xboxia omistanut sitten 360:n ja switchin käyttis toimii ok itelle, joten ei ole mihin verrata. Uusin käyttis on paljon parempi mitä aiemmissa pleikkareissa tosin.
 
Switch käyttis on siinä paras, että on selkein, mutta samalla Switch on näistä laitteista myös yksinkertaisin ominaisuuksiltaan, niin käyttöliittymään ei tarvita niin paljon kaikkea. Tai tältä se ainakin tuntuu.

Ihan jo vaikka pelkästään sosiaalinen puoli on Switchillä niin lapsen kengissä mitä tulee kahteen muuhun, niin eipä sen sitten myöskään tarvitse olla mitenkään esillä. Kun on vähemmän mitä tarvitaan, niin käyttiskin pysyy selkeämpänä.

Xboxilla sen sijaan on paras guide ja sitä kautta se on helppokäyttöisin, vaikka informaatiota on paljon.

En tiedä onko se varsinaisesti käyttiksen vika, mutta pleikkarilla on aina ärsyttänyt nuo @shamaniac :in mainitsemat erikoiset tilavaatimukset. Perusmatematiikka tuossa ei auta, kun pelin asennus ei tunnu mahtuvan vaikka vapaata tilaa olisi enemmän kuin vaadittu määrä.
 
No ei se nyt puhtaasti tottumuksesta ole kiinni. Minusta kaikkien kolmen konsolin UI:t ovat sekavia, mutta kyllä Switch tuntuu vähän muita selkeämmältä ja se on ainoa, jota olen osannut käyttää suoraan opettelematta. Xboxia käytän eniten ja varmaan siksi vihaan eniten sen käyttöliittymän ongelmia ja epäloogisuuksia. Voisivat ottaa mallia esim. Steam Deckistä, jonka käyttöliittymä on varsin toimiva perustasolla. Toki sekin on vaikea käyttää, kun mennään desktop modeen, mutta sellaista ei edes noilla muilla ole tarjolla. Mitäs vielä, myös Windowsin käyttöliittymä on todella huono. Tykkään sen vuoksi käyttää Chromebookeja ja jopa Linuxia mielummin. Silti kaikkein paskin käyttöliittymä on Macissa, jota en vapaaehtoisesti suostuisi käyttämään ikinä. Joskus töissä on joutunut käyttämään, kun ihmisillä on sellainen mielipuolinen käsitys, että sillä videoiden editointi ja kuvankäsittely olisi jotenkin helppoa.

Minusta hyvä käyttöliittymä on iso osa sitä, että laitteen parissa viihtyy. Jatkuva turhautuminen ei oikein innosta. Hyvällä käyttöjärjestelmällä tarkoitan selkeää ja loogista käyttöjärjestelmää, jota ei varsinaisesti tarvitse opetella käyttämään, vaan käyttö on intuitiivista ja kaikki asiat tapahtuvat johdonmukaisesti. Sellaisen tekeminen on yllättävän vaikeaa.
 
Xboxin UI tuntuu ja näyttää "puhtaammalta". Olen tosin käyttänyt sitä niin paljon että toki on kyse myòs tottumuksesta, pleikkarin kanssa navigoiminen oli jotenkin niin tönkköä ja oudoissa paikoissa jotkin asiat.
Minulla aivan samat kokemukset UI:n osalta. Minulla tosin oli alkujaan PS4:llä jo vuosien kokemus nimenomaan pleikkarin käyttiksestä,kunnes sitten ostin Anttilan loppuunmyynnistä 150 euron hintaan perus Xbonen, ja ihastuin täysin sen loogisemmin, nopeammin toimivaan, ominaisuuksiltaan kattavampaan ja käyttäjäystävällisempään käyttikseen. Ero oli yllättävänkin suuri. Ja ero on vähintään pysynyt samana nykyisessä sukupolvessa. Varsinkin sukupolven alussa Sony teki käsittämättömiä aivopieruja jättämällä monenlaisia olennaisia toimintoja (mm. pelin päivittämisen mahdollisuus muuallakin kuin dashboardilla) PS5:n käyttiksestä pois, mitä oli kuitenkin ollut jo PS4:ssä. Niitä on toki tuotu pikkuhiljaa päivitysten mukana takaisin. Käyttiksessä on kuitenkin edelleen kummallisuuksia, jotka olivat jo PS4:ssä, eikä niitä millään vaan ole saatu korjattua. Käyttis toimii myös ajoittain pienellä viiveellä. Tosin näin on alkanut toimia vasta siinä vaiheessa kun kovo on alkanut täyttymään. Tällaisia ongelmia en ole kuitenkaan kokenut boxilla lainkaan, vaikka silläkin ovat kovot aikalailla täyttyneet.

Kaikkien kolmen merkittävän konsolin omistajana en kyllä pysty allekirjoittamaan Switchin käyttiksen paremmuutta ainakaan boxin käyttikseen nähden. Enkä kyllä sanoisi sen olevan parempi kuin pleikkarinkaan. Se on jotenkin kankean ja epäintuitiivisen oloinen pleikkarinkin käyttikseen nähden. Tosin tähän voi vaikuttaa myös se, että pelaan Switchillä selkeästi vähemmän kuin XSX:llä tai PS5:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttis toimii myös ajoittain pienellä viiveellä. Tosin näin on alkanut toimia vasta siinä vaiheessa kun kovo on alkanut täyttymään. Tällaisia ongelmia en ole kuitenkaan kokenut boxilla lainkaan, vaikka silläkin ovat kovot aikalailla täyttyneet.
Mulla Xboxin käyttis on ihan jumissa varsinkin silloin, jos konsolissa on kiinni tavallinen kiintolevy, jossa on paljon pelejä. Muutenkin kyllä tahmailee välillä ja jää lataamaan jotain sivua eikä koskaan tiedä, kauanko kestää. Ehkä ärsyttävin tähän liittyvä ongelma on se, että Xbox haluaa jatkuvasti päivittää kauppasovellusta ja päivitys onnistuu vain, jos kauppasovelluksen sammuttaa manuaalisesti päivityksen ajaksi.
 
Mulla Xboxin käyttis on ihan jumissa varsinkin silloin, jos konsolissa on kiinni tavallinen kiintolevy, jossa on paljon pelejä. Muutenkin kyllä tahmailee välillä ja jää lataamaan jotain sivua eikä koskaan tiedä, kauanko kestää. Ehkä ärsyttävin tähän liittyvä ongelma on se, että Xbox haluaa jatkuvasti päivittää kauppasovellusta ja päivitys onnistuu vain, jos kauppasovelluksen sammuttaa manuaalisesti päivityksen ajaksi.
Hitausongelmiin en ole törmännyt ollenkaan XSX:n käyttiksen kanssa. Tuohon kauppasovelluksen päivitysongelmaan olenkin sitten törmännyt aivan liian usein, ja on kieltämättä niitä ärsyttävimpiä juttuja mihin olen boxin käyttiksen kanssa törmännyt. Onneksi viimeiseen kolmeen kuukauteen sitä ei ole tullut, joten olen alkanut jo elätellä toivetta siitä, että tuo homma olisi ehkä jo korjattu. Ehkä turha toive sinänsä.
 
Mulla se jatkuu edelleen. Voi olla, että boksin tiedostorakenne on jossain vaiheessa ottanut damagea tai jotain muuta on pielessä, minkä voisi korjata tehdasasetusten palautuksella. En vain ole ehtinyt säätää sen kanssa, kun se joten kuten toimii vielä.
 
Vähän turhaa vängätä, missä konsolissa on paras käyttöjärjestelmä, kun kyse on puhtaasti omasta tottumuksesta. Yllä olevista viesteistäkin huomaa, että tuskin on sattumaa, että juuri se oman suosikkkonsolin käyttis on se paras.
Voidaan toki puhua myös siitä kumpi oli ensin, muna vai kana? Itselleni on juurikin tuo boxin selvästi pleikkaria parempi ja mielekkäämpi käyttis ollut todella suuri syy siihen, miksi boxista on lopulta tullut suosikkikonsolini. Minähän olin yli vuosikymmenen verran ensin vannoutunut pleikkarimies, ilman kiinnostusta muihin konsoleihin. Sitten kuitenkin rupesi kiinnostamaan Wiin aikoihin uusimmat Mario-pelit Karteineen päivineen, ja tuli exän kanssa yhteiseksikin huviksi ostettua Wii. Se ei kuitenkaan mitenkään erityisesti innostanut konsolina, mutta toki ne tietyt Mariot sun muut oli hauska pelata. Sitten tavallaan sattuman, eli Anttilan konkurssin ja loppuunmyynnin ansiosta, luovuin kuitenkin siihen asteisesta periaatteestani, että Xboxia ei taloudessani tarvita, ja ostin boxin 150 euron hintaan. Nopeasti ihastuin täysin pleikkarin käyttikseen nähden itselleni erittäin intuitiiviseen ja paljon nopeammin ja kattavammin toimivaan käyttikseen. Myöskin Gearsit, Halot ja Forzat saivat minut nopeasti innostumaan boxista, mutta se ensi-ihastuksen tärkein tekijä oli kuitenkin se pleikkarin käyttikseen nähden välittömästi ylivertaiselta tuntunut käyttis.
Mulla se jatkuu edelleen. Voi olla, että boksin tiedostorakenne on jossain vaiheessa ottanut damagea tai jotain muuta on pielessä, minkä voisi korjata tehdasasetusten palautuksella. En vain ole ehtinyt säätää sen kanssa, kun se joten kuten toimii vielä.
Joo itsekin olen kyllä pari kertaa joutunut tekemään tehdasasetusten palautuksen, kun jokin häiriö on tullut ja Xbox on tuota tehdasasetusten palautusta ehdottanut. Tehdasetusten palauttamisen jälkeen on sitten kaikki pelittänyt erittäin hyvin ja sutjakkaasti. Tosin en niiden tekemistä ennenkään ole sinänsä noihin mainitsemiisi käyttiksen hitausongelmiin törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielest Boksilla ja Pleikkarilla on yhtä hyvät käyttikset, molemmilla pystyy pelaamaan. Switchistä ei oo kokemusta, joten mielipidettä en voi muodostaa, eikä tapana ole muodostaa mielipidettä sen perusteella, mitä joku jossain voorumilla tai Juutuupissa kertoo. Eiköhän Switchilläkin pelaaminen onnistu yhtä hyvin kuin noilla parilla muulla. :)
 
Ylös Bottom