Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

No jaa. Sen jälkeen kun annoin GP-tilauksen umpeutua niin en ole pelannut kuin Switchillä ja PS5:lla. Noistakin Nintendo ainoa, jonka pelit pääosin yksinoikeuksia ja Sonylta tulee vain Spider-Man 2 mieleen, mikä yksinoikeuksista kiinnostaa. Sekin sitten aika varman päälle tehtyä AAA-kamaa, joten en ole vielä edes sitä ostanut, varsinkin kun sillä on Sony-hinnat.

Pakko se on myöntää että ei MS:llä ole oikein mitään kiinnostavaa yksinoikeuspelattavaa. Game Pass tuntuisi olevan itselle enää se ainoa syy miksi koko laitetta käynnistäisin ja sekin indie-tarjontansa osalta.

Viimeksi MS tarjosi pelattavaa Hi-Fi Rushin ja Horizon 5:n muodossa ja niistä tuntuu olevan "ikuisuus". Grounded ei koskaan "alkanut" vaan tuntui tympeältä alusta siihen asti että jätin sen kesken. Hi-Fi Rushkin oli pelaamisen osalta aika keskinkertainen ja lähinnä pelin asenne ja huumori piti mukanaan. En olisi maksanut pelistä enkä koe että haluaisin sitä ostaa tai omistaa. Gears 5 oli varmasti sarjansa tähtihetkiä mutta aika on ajanut pelin ohi ainakin siinä mielessä että kerta riitti eikä moninpelikään enää jaksa kiinnostaa kuten Gears of War 3:n aikaan.

Halo Infinite kiinnostaisi semisti mutta ei niin paljon että olisi jaksanut edes asentaa. Starfield tuntuu peliltä, joka ei ole tarpeeksi hyvä kestoonsa nähden mutta varmasti sen joskus pelaan siinä missä AC: Valhallan. Sama ongelma molemmissa: liian pitkiä kiinnostavuuteensa nähden. Lyhyempänä varmasti tulisi hypättyä helpommin testailemaan.
Voisin toistaa tässä sen, että kyse ei ole yksittäisestä kuluttajasta. Jos olisi, niin vasta-argumenttina sanoisin, että MS:llä on ollut paljon kiinnostavaa yksinoikeuspelattavaa viime aikoina. Mutta kun katsoo niitä viestejä mitä esim. Xboxin tili tai pelistudioiden omat tilit Twitterissä laittavat, niin siellä on iso määrä pelejä, joiden pelaajat lasketaan miljoonissa.

Sinulla on PS5 ja pelaat mieluummin sillä, eikä siinä mitään. Mutta mitä jos pelaisit kaikki kolmannen osapuolen pelit Xboxilla? Olisiko silloin Xboxilla pelattavaa? Jos taas Game Pass -tilaus ja sen indiet ovat syy käynnistää Xbox, vaikka et sillä muuten pelaa, niin silloinkinhan Microsoftin strategia toimii. Microsoftin konsoli siis pystyy tarjoamaan jotain erilaista kuin pahin kilpailija. Tähän kuuluu myös ne omien studioiden pelit, joten siinä mielessä en näe täysin positiivisena sitä että lähdettäisiin julkaisemaan pelejä muilla konsoleilla.
Minun on vain pakko kysyä että mitä ne 1st partyt sitten edes on :p Vaikea minunkin on nähdä että nyt ostettujen studioiden pelit niitä olisivat, ainakaan ennen kuin ovat enemmän omia pelejään eikä vaikka "Skyrim avaruudessa".
Jos ei nyt first party -käsitettä lähdetä keksimään uudelleen, niin ne ovat pelejä, jotka Microsoftin omat studiot ovat kehittäneet ja/tai Microsoft on rahoittanut. Ihan sama se on onko uusin peli "Skyrim avaruudessa" tai Call of Duty numero X, jos ne on Microsoftin omistamien studioiden pelejä.
Jatkossa toivoisin että tekisivätkin jotain oikeita vastuksia Sonyn ja Nintendon yksinoikeuksille. Pelkällä Game Passilla ei ehkä kovin pitkälle lennetä vaikka se hyvä palvelu tietynlaiseen pelaamiseen onkin. Nyt MS:n pelit on toki mukavan erilaisia - ei mitään selvää "MS-kaavaa" - mutta se on samalla vähän niiden heikkouskin kun sekä tyyli että varsinkin laatu vaihtelee laidasta laitaan. Pelaajille - ja ylipäänsä kai ihmisille - kun tuntuu olevan tärkeää että on selkeä lokero, minkä valita. Kaikki tietää mitä saa Nintendon tai Sonyn yksinoikeuksilta mutta en minä edes paljon pelaavana voi kauhean yleisesti määritellä mitä on MS-yksinoikeudet. Ne on vähän mitä sattuu.
Minä en missään nimessä halua, että MS menee peliensä kanssa johonkin lokeroon. Se olisi ehkä pahin mahdollinen skenaario. Pelkästään viime vuonna MS:ltä on tullut autopeli, massiivinen yksinpelattava roolipeli, lootershooter, ensimmäisen persoonan retroammuskelu, pari strategianaksuttelua ja Minecraft maailmaan sijoittuva strategia/toimintapeli.

Microsoftin rikkaus on juurikin ollut se, että löytyy pelattavaa erilaisista lajityypeistä niin yksin- kuin moninpelaajalle. Ehkä markkinamielessä Xboxin pitäisi sitten olla vaikkapa pelkkä ensimmäisen persoonan räiskintäpelikonsoli, mutta kyllä se näin paljon pelaavalle ja erityyppisistä peleistä tykkäävälle olisi huono juttu.

Jos taas nykyisten studioiden valossa katsotaan, mihin suuntaan Xboxin pelikatalogi eniten kallistuu, niin kaipa Xbox on sitten tulevaisuudessa länsimaalaisten roolipelien koti, joka ei lajityyppinä ainakaan allekirjoittanutta haittaa. :)
 
Tämä alkuperäinen piikittelyviesti ilmeisesti läpäisee seulasi kuitenkin? En olisi edes reagoinut koko asiaan, jos se ei olisi toisen käyttäjän viestin kautta tullut ilmi. On hieman eri asia puhua omista kokemuksista tai kriittisesti pelialan yrityksestä kuin lähteä viisastelemaan yksittäiselle käyttäjälle. Siihen on syynsä, miksi jotkut käyttäjät on pitänyt sivuuttaa.

Vinoumat täällä foorumilla näiden muovilaatikoiden osalta ovat hyvin selvästi nähtävissä, ja oikeastaan vain Nintendo tuntuu selviävän ilman erityisen voimakkaita vastareaktioita. Pelkästä nimimerkistä voi päätellä jo aika pitkälle, että miten tietyn yrityksen uutisiin suhtaudutaan. Suuri osa tämänkin ketjun viesteistä on naukumista siitä, miten Sony on paha markkinajohtaja ja pelit pitää ostaa väkisin liian kalliilla jne. Jostain syystä sitten kuitenkin maailman arvokkain yhtiö Microsoft vaatii erityistä suojelua vääriltä mielipiteiltä?
Ei se tuosta viestistä lähtenyt, olen vaan seuraillut viestejäsi jo pitkän aikaa ja joka osiossa sama homma. Aina joka viestiin laitat jotain piikittelyä tiettyä merkkiä kohtaan.

Samaa tulevaa ser jätettä ne kaikki konsolit on, ei niitä kohtaa kannata mitään tunnesiteitä kasvattaa. Eikä mitään tiimejä niissä ole, muovilaatikoita, joissa on elektroniikkaa.

Mutta jätän asian tämän tähän.
 
Voisin toistaa tässä sen, että kyse ei ole yksittäisestä kuluttajasta. Jos olisi, niin vasta-argumenttina sanoisin, että MS:llä on ollut paljon kiinnostavaa yksinoikeuspelattavaa viime aikoina. Mutta kun katsoo niitä viestejä mitä esim. Xboxin tili tai pelistudioiden omat tilit Twitterissä laittavat, niin siellä on iso määrä pelejä, joiden pelaajat lasketaan miljoonissa.
Tietenkään kyse ei ole yksittäisestä kuluttajasta ja tiedostan että joku muu voi olla noista esimerkeistä eri mieltä. Yleinen mielipide kuitenkin myös tuntuisi olevan että sekä Nintendon että Sonyn hitit on laajemmin tunnustettuja syitä konsolien hankinnalle. MS:llä se syy tuntuisi olevan Game Pass eikä MS:n julkaisut.

Lisäksi voisin muistuttaa mihin alunperin viestissäsi vastasin, koska kyse oli yksinoikeuksista. Tämä kohta siis viestistäsi:
Kyse ei ole siitä etteikö Microsoft julkaisisi paljonkin hyviä pelejä. Se on silloin enemmän kiinni siitä että joku ei vaan halua niitä pelata syystä X. Jos ei löydä mitään pelattavaa Microsoftin viime aikaisista tai tulevista julkaisusta, niin sitten ei.
Puhut siis MS:n julkaisemista peleistä mutta sitten myös yleisesti kaikista peleistä, joita Xboxilla voi pelata. Ihan eri asia.

Minä keskityin - ymmärtääkseni - yksinoikeuksiin. Multiplattarit toimii jokaisella laitteella, ja pelattavaa kyllä löytyy joka vehkeeltä niiden muodossa, mutta kuten jo sanoin, ei jokaisen konsolin omistavana pelaajana ole GP-tilauksen umpeutumisen jälkeen ollut oikein mitään syytä käynnistää Xboxeja. Xboxilla ei ole kauheasti pelejä, mitä ei olisi kilpailijoilla. Ei vaikka ostivat merkittävän määrän studioita.

Tilanne toki voi muuttua kun saavat puskettua teoksia pihalle mutta ei se tarjonta kauhean erikoista ole vaikka kuinka objektiivisesti sitä yrittäisi tarkastella.

Sinulla on PS5 ja pelaat mieluummin sillä, eikä siinä mitään. Mutta mitä jos pelaisit kaikki kolmannen osapuolen pelit Xboxilla? Olisiko silloin Xboxilla pelattavaa?
Äh. Eihän kyse ollut missään kohtaa multiplattareista. Siinä kohtaa kyse on lähinnä muista preferensseistä että millä pelaa. Kyse oli yksinoikeuksista.

Jos taas Game Pass -tilaus ja sen indiet ovat syy käynnistää Xbox, vaikka et sillä muuten pelaa, niin silloinkinhan Microsoftin strategia toimii.
Toki yleisesti mutta en minä GP:stä ollut alunperin innoissani vaan päinvastoin. Ostin Xboxin ihan vain sen takia että pelaajana ne kaikki laitteet "pitää" olla. En ostaisi siis nytkään Xboxia vain GP:n takia vaikka sen arvon tiedänkin, mitä indie-tarjontaan siis erityisesti tulee.

Microsoftin konsoli siis pystyy tarjoamaan jotain erilaista kuin pahin kilpailija. Tähän kuuluu myös ne omien studioiden pelit, joten siinä mielessä en näe täysin positiivisena sitä että lähdettäisiin julkaisemaan pelejä muilla konsoleilla.
Game Pass on onnistunut vakuuttamaan minut paremmin kuin PS+:n uudet tilausmallit mutta ehkä sen vuoksi että se oli apajilla ensin ja tarjosi sitä niin halvalla. Kenties PS+ tarjoaisi nykyisin saman? En tiedä. Mutta GP:n ulkopuolelta minun täytyy yhä kysyä että mitä ne "omien studioiden pelit" on, joilla MS konsoliostajia muka keräisi kun ei ne konsolit kerran tunnu myyvän?

Jos ei nyt first party -käsitettä lähdetä keksimään uudelleen, niin ne ovat pelejä, jotka Microsoftin omat studiot ovat kehittäneet ja/tai Microsoft on rahoittanut. Ihan sama se on onko uusin peli "Skyrim avaruudessa" tai Call of Duty numero X, jos ne on Microsoftin omistamien studioiden pelejä.
Tiedän mitä 1st party on ja en kiellä etteikö ostetut studiot myös siihen kuuluisi mutta puhuin nimenomaan siitä omasta linjasta tai tyylistä. MS:n yksinoikeustarjonta on sillisalaatti, josta noiden kauppojen jälkeen näkyy entistä enemmän linjattomuus. Siellä on vähän mitä sattuu ja se näkyy myös ikävästi siinä että myös laatu on mitä sattuu.

Vaihtelussa on myös hyvät puolensa, kuten sanoin, mutta kuluttajan voi olla hankala sitoutua "mihin sattuu" kun kilpailijoilla on selkeä tarjonta mitä konsolin X tai Y ostamalla tulee saamaan.

Minä olen nimenomaan kritisoinut "Sony-kaavaa" mutta ymmärrän myös sen hyvät puolet, kuten tuossa nyt kirjoitin. Kaavaan kangistumisessa on syynsä ja hyvät sekä huonot puolensa.

MS:n sillisalaatti olisi edes vähän parempi jos edes laatu olisi tasaisempaa. Sony ja Nintendo on muodostaneet nimenomaan varmasta laadusta osan tarjonnastaan ja se MS:n peleiltä yleisesti vielä puuttuu. Ymmärrettävistä syistä.

Minä en missään nimessä halua, että MS menee peliensä kanssa johonkin lokeroon. Se olisi ehkä pahin mahdollinen skenaario. Pelkästään viime vuonna MS:ltä on tullut autopeli, massiivinen yksinpelattava roolipeli, lootershooter, ensimmäisen persoonan retroammuskelu, pari strategianaksuttelua ja Minecraft maailmaan sijoittuva strategia/toimintapeli.
No joo. En minäkään halua monipuolisuutta vähentää ja ehkä myös "Sony-kaavan" julistaminen on kärjistämistä. Onhan Sonylla melkein jokaiseen noista esimerkeistä jonkinlainen vastaus olemassa, joten ei se siten kummoinen "kaava" lopulta olekaan.

Ehkä se kaava sitten onkin tuotteiden tasaisen korkea laatu tms.

Microsoftin rikkaus on juurikin ollut se, että löytyy pelattavaa erilaisista lajityypeistä niin yksin- kuin moninpelaajalle. Ehkä markkinamielessä Xboxin pitäisi sitten olla vaikkapa pelkkä ensimmäisen persoonan räiskintäpelikonsoli, mutta kyllä se näin paljon pelaavalle ja erityyppisistä peleistä tykkäävälle olisi huono juttu.
Niin. Hankala juttu. En itsekään toivo että tulisi vain yhtä sorttia tai kaavaa mutta kuten järkeilin, niin selkeä linja on kuluttajalle helppo kun tietää mitä mikäkin konsoli tarjoaa.

Jos taas nykyisten studioiden valossa katsotaan, mihin suuntaan Xboxin pelikatalogi eniten kallistuu, niin kaipa Xbox on sitten tulevaisuudessa länsimaalaisten roolipelien koti, joka ei lajityyppinä ainakaan allekirjoittanutta haittaa. :)
Sielläkin taitaa ne parhaat teokset silti olla multiplattareissa. Ja toivottavasti ovat jatkossakin. Sillä vaikka tunnustan laadukkaiden yksinoikeuksien arvon niin aina parempi mitä vapaammin voi valita pelialustansa.
 
Tietenkään kyse ei ole yksittäisestä kuluttajasta ja tiedostan että joku muu voi olla noista esimerkeistä eri mieltä. Yleinen mielipide kuitenkin myös tuntuisi olevan että sekä Nintendon että Sonyn hitit on laajemmin tunnustettuja syitä konsolien hankinnalle. MS:llä se syy tuntuisi olevan Game Pass eikä MS:n julkaisut.
Voihan se näin olla. MS tavallaan syö omasta pussista jo nyt PC-versioiden julkaisujen kanssa. Ehkä siinäkin osasyy. Starfield taisi olla kolmanneksi (vai neljänneksi?) tuottoisin peli Steamissa viime vuonna, joten jos Starfieldistä olisi tullut pelkkä konsoliversio, niin olisiko siinä ollut yksi isompi syy konsolin hankinnalle? Ei Starfieldin kohdalla ainakaan tunnettavuudesta jää kiinni.
Lisäksi voisin muistuttaa mihin alunperin viestissäsi vastasin, koska kyse oli yksinoikeuksista. Tämä kohta siis viestistäsi:

Puhut siis MS:n julkaisemista peleistä mutta sitten myös yleisesti kaikista peleistä, joita Xboxilla voi pelata. Ihan eri asia.
Kyllä mutta puhuttiin myös syistä käynnistää tai omistaa Xbox. Siihen kuuluu myös multiplattarit.
Minä keskityin - ymmärtääkseni - yksinoikeuksiin. Multiplattarit toimii jokaisella laitteella, ja pelattavaa kyllä löytyy joka vehkeeltä niiden muodossa, mutta kuten jo sanoin, ei jokaisen konsolin omistavana pelaajana ole GP-tilauksen umpeutumisen jälkeen ollut oikein mitään syytä käynnistää Xboxeja. Xboxilla ei ole kauheasti pelejä, mitä ei olisi kilpailijoilla. Ei vaikka ostivat merkittävän määrän studioita.
Mutta tässä tulee juuri se, että ensin keskityt(keskityimme) yksinoikeuksiin, mutta sitten et näe mitään syytä käynnistää Xboxia. Mitä jos haluaa pelata vaikka uusinta Assassin's Creediä? Kyllähän sekin on syy käynnistää Xbox.
Tilanne toki voi muuttua kun saavat puskettua teoksia pihalle mutta ei se tarjonta kauhean erikoista ole vaikka kuinka objektiivisesti sitä yrittäisi tarkastella.
Siksi kai näitä studioita paljon ostelevat, kun yrittävät markkinatilannetta muuttaa. Jos sieltä tuotannosta ei löydä mielenkiintoista, niin sitten ei mahda mitään. Tuotantoa kuitenkin on paljon ja erilaista ja myös hyviä arvosanoja saanutta, joten mitä tuohon nyt sitten sanoisi.
Äh. Eihän kyse ollut missään kohtaa multiplattareista. Siinä kohtaa kyse on lähinnä muista preferensseistä että millä pelaa. Kyse oli yksinoikeuksista.
Edelleen kyllä, mutta syy käynnistää Xbox voi myös monella olla multiplattarit. Kyllä, silloin se on preferensseihin menemistä, mutta kaikki merkkaa.
Toki yleisesti mutta en minä GP:stä ollut alunperin innoissani vaan päinvastoin. Ostin Xboxin ihan vain sen takia että pelaajana ne kaikki laitteet "pitää" olla. En ostaisi siis nytkään Xboxia vain GP:n takia vaikka sen arvon tiedänkin, mitä indie-tarjontaan siis erityisesti tulee.
Ehkä et ole Game Passin parasta kohdeyleisöä, kun et Xboxilla muuten halua pelata ja et löydä kiinnostavia pelejä Xboxin yksinoikeustarjonnasta, etkä ole niin innoissasi tilauspalveluista ylipäätään. Lähinnä kommentoi sitä sen suhteen mitä aikaisemmin kirjoitit. Game Pass voi olla myyntivaltti siinä missä yksinoikeuspelitkin.
Game Pass on onnistunut vakuuttamaan minut paremmin kuin PS+:n uudet tilausmallit mutta ehkä sen vuoksi että se oli apajilla ensin ja tarjosi sitä niin halvalla. Kenties PS+ tarjoaisi nykyisin saman? En tiedä. Mutta GP:n ulkopuolelta minun täytyy yhä kysyä että mitä ne "omien studioiden pelit" on, joilla MS konsoliostajia muka keräisi kun ei ne konsolit kerran tunnu myyvän?
Mitä nyt äkkiä tulee mieleen, Starfield tuntuu kelpaavan pelaajille aika hyvin. Samoin kuin Forza Horizonit ja Halo Infinite. Sea of Thievesillä on myös yli 30 miljoonaa pelaajaa ja Groundedilla yli 10 miljoonaa. Kaikki nämä keräävät varmasti jonkin verran konsolin ostajia. Tai sanotaan niinpäin, että ilman näitä pelejä Xbox konsoleita olisi varmasti myyty vähemmän.
Tiedän mitä 1st party on ja en kiellä etteikö ostetut studiot myös siihen kuuluisi mutta puhuin nimenomaan siitä omasta linjasta tai tyylistä. MS:n yksinoikeustarjonta on sillisalaatti, josta noiden kauppojen jälkeen näkyy entistä enemmän linjattomuus. Siellä on vähän mitä sattuu ja se näkyy myös ikävästi siinä että myös laatu on mitä sattuu.

Vaihtelussa on myös hyvät puolensa, kuten sanoin, mutta kuluttajan voi olla hankala sitoutua "mihin sattuu" kun kilpailijoilla on selkeä tarjonta mitä konsolin X tai Y ostamalla tulee saamaan.
Laatu saisi tietysti aina olla huipputasolla, mutta muuten en näe tätä linjattomuutta huonona asiana. Xboxin kaikki sarjat eivät ole niin tunnettuja kuin pleikkarin ja Nintendon, joten siinä mielessä on helpompi sanoa, että tietää mitä saa. Toisaalta luulisi tässä vaiheessa porukan tietävän, että Halot on Xboxilla, Forzat on Xboxilla, Sea of Thieves on Xboxilla, Gears of War on Xboxilla, Microsoft Flight Simulator on Xboxilla. Eli siis tavallaan siellä on kyllä myös ne ikoniset sarjat ja suositut pelit, vaikka sitten on myös paljon muuta.
Minä olen nimenomaan kritisoinut "Sony-kaavaa" mutta ymmärrän myös sen hyvät puolet, kuten tuossa nyt kirjoitin. Kaavaan kangistumisessa on syynsä ja hyvät sekä huonot puolensa.

MS:n sillisalaatti olisi edes vähän parempi jos edes laatu olisi tasaisempaa. Sony ja Nintendo on muodostaneet nimenomaan varmasta laadusta osan tarjonnastaan ja se MS:n peleiltä yleisesti vielä puuttuu. Ymmärrettävistä syistä.

No joo. En minäkään halua monipuolisuutta vähentää ja ehkä myös "Sony-kaavan" julistaminen on kärjistämistä. Onhan Sonylla melkein jokaiseen noista esimerkeistä jonkinlainen vastaus olemassa, joten ei se siten kummoinen "kaava" lopulta olekaan.

Ehkä se kaava sitten onkin tuotteiden tasaisen korkea laatu tms.

Niin. Hankala juttu. En itsekään toivo että tulisi vain yhtä sorttia tai kaavaa mutta kuten järkeilin, niin selkeä linja on kuluttajalle helppo kun tietää mitä mikäkin konsoli tarjoaa.
Tämä jatkaa nyt samaa juttelua, mutta kyllä, laatu aina ylös. Se olisi tärkeää. Toisaalta ei Sonykaan pelkkään laatua ole puskenut ulos ja vastauksia vaikkapa strategiapeleihin tai kilpailullisiin moninpeleihin on aika vähän.
Sielläkin taitaa ne parhaat teokset silti olla multiplattareissa. Ja toivottavasti ovat jatkossakin. Sillä vaikka tunnustan laadukkaiden yksinoikeuksien arvon niin aina parempi mitä vapaammin voi valita pelialustansa.
Niin tietysti tällä hetkellä monet peleistä ovat multiplattareita, kun studiot on vasta ostettu. Tulevaisuuden peleistä ei voi vielä sanoa juuta eikä jaata. Kuten aikaisemmin sanoin, niin sinällään kiva, että pelit olisivat saatavilla kaikille, mutta siinä samalla Xboxin ekosysteemi kärsii. Lähitulevaisuudessa varmasti nähdään mihin suuntaan nämä MS:n julkaisemat pelit menevät. Mielenkiinnolla seuraan.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä pelaajamäärät ovat kieltämättä tällaisenaan esitettynä vaikuttavia, mutta näissä on oma tulkitsemisensa. Kaikki mainitut ovat tarjolla Game Passissa, jolla puolestaan on tilaajia mitä tahansa 25 miljoonan yläpuolella. Kuinka monella eri tilillä se tilaus on palvelun olemassaolon aikana ollut, en tiedä, mutta määrä on merkittävästi suurempi. Pelaajamäärän kasvattamiseen kai riittää, että on käynnistänyt pelin. Jos tilaus on voimassa, niin se kynnys on melko pieni. Mitä tahtoo sanoa on se, että näitä on vaikea suhteuttaa siihen perinteiseen pelikauppaan ja pelaajamääriin. Kovia otsikoita näistä kyllä saa, mutta miten merkityksellisiä nämä sitten lopulta ovat?

Tähän loppuun vielä maininta, että tässä ei ole haettu piikittelyä tai muutakaan ivallista. Ihan vain ihmettelyä näiden numeroiden takaa, koska MS näitä tykkää esitellä - todennäköisesti tuosta suosimastaan jakelukanavasta johtuen. Mielestäni tapa myös poikkeaa kahden muun valmistajan tavasta, jossa esitellään yleensä myyntejä.
Mutta edelleen sinulla pitää olla laite millä pelata näitä pelejä. Joten ei siinä pelaajamäärässä ihan hirveästi tarvitse alkaa tulkitsemaan.

Se on eri asia jos haluaa tulkita sitä paljonko pelit ovat myyneet tai miten Microsoft tienaa Game Pass -kuukausimaksuilla verrattuna pelien myyntiin täysihintaisina. Siitä ei kuitenkaan ollut tässä kyse, vaan siitä että pelaajat ovat peliä pelanneet, jolloin heillä pitää olla joku laite, jolla peliä pelata. Pleikkarilla tai Switchillä tämän toteuttaminen on aika hankalaa. Tahtoo siis sanoa, että pelit, joilla on miljoonia pelaajia myyvät pakostikin myös laitteita, joilla niitä pystyy pelaamaan.

Tuskin se on Microsoftille kovin huono yhtälö, jos joku ostaa Xbox konsolin ja tilaa Game Passin päästäkseen nyt vaikka Sea of Thievesiä pelaamaan. Siinä on yksi pelaaja lisää joka ehkä pelaa Game Passin kautta muutakin, ostaa ehkä kosmeettista krääsää Sea of Thievesiin ja muihin peleihin, ostaa ehkä jopa pelejä Microsoftin kauppapaikalta ja niin edelleen. Siksikin nämä pelaajamäärät on ihan varteenotettavia tilastoja, että se on kuitenkin aina yksi pelaaja lisää ekosysteemissä (pois lukien ainakin joidenkin pelien kohdalla Steam).
 
Voihan se näin olla. MS tavallaan syö omasta pussista jo nyt PC-versioiden julkaisujen kanssa. Ehkä siinäkin osasyy. Starfield taisi olla kolmanneksi (vai neljänneksi?) tuottoisin peli Steamissa viime vuonna, joten jos Starfieldistä olisi tullut pelkkä konsoliversio, niin olisiko siinä ollut yksi isompi syy konsolin hankinnalle? Ei Starfieldin kohdalla ainakaan tunnettavuudesta jää kiinni.
Omasta pussistaan syömiseen voi lisätä Game Passin ja striimauspalvelun, jotka toimivat muuallakin kuin konsolilla. Jos siis mietitään konsolin hankkimista, joka kai on tässä ollut yksi pääaiheista. Ei Game Passia varten tarvita konsolia, joten se ei ole samanlainen myyntivaltti kuin Nintendon Mario tai Sonyn Spider-Man.

Starfield sitä voisi olla mutta enpä ihan heti usko että Steamillä pelaavat vaihtaisi mihinkään konsoliin. Ne pelaa muita pelejä.

Kyllä mutta puhuttiin myös syistä käynnistää tai omistaa Xbox. Siihen kuuluu myös multiplattarit.
Mutta jos haluat keskittyä siihen käynnistämiskohtaan niin siinä mainittiin että löytyy kaikki pelikonsolit. Ei multiplattarit siis mitenkään erityisesti ohjaa juuri Xboxille tai muullekaan koneelle. Sen vuoksi ne on yksinoikeudet, jotka ohjaa nimenomaan tietylle laitteelle. Xboxille ei minua ole ohjannut kuin Game Pass. Nimenomaan jo siksikin että siellä on myös ne harvat yksinoikeudet indien lisäksi.

Mutta tässä tulee juuri se, että ensin keskityt(keskityimme) yksinoikeuksiin, mutta sitten et näe mitään syytä käynnistää Xboxia. Mitä jos haluaa pelata vaikka uusinta Assassin's Creediä? Kyllähän sekin on syy käynnistää Xbox.
Tähän ehdinkin jo ylempänä vastata. Multiplattareiden kohdalla ei ole mitään syytä käynnistää Xboxia tai mitään muutakaan konsolia. Se käynnistetään, jolle peli on syystä X tai Y ostettu.

Toiston uhalla: pelejä on joka alustalla ja jos löytyy Xbox, niin sitten multiplattarit(kin) sillä. Muuten voi valita ja sen valinnan voi tehdä monesta syystä, jotka eivät taas tähän keskusteluun suoranaisesti enää liity.

Siksi kai näitä studioita paljon ostelevat, kun yrittävät tilannetta markkinatilannetta muuttaa. Jos sieltä tuotannosta ei löydä mielenkiintoista, niin sitten ei mahda mitään. Tuotantoa kuitenkin on paljon ja erilaista ja myös hyviä arvosanoja saanutta, joten mitä tuohon nyt sitten sanoisi.
Tuotanto on kuitenkin eri asia kuin pelit, joita voin ostaa ja pelata. Niiden kanssa on vähän hiljaista ollut. Mikä on tietysti myös subjektiivista.

Edelleen kyllä, mutta syy käynnistää Xbox voi myös monella olla multiplattarit. Kyllä, silloin se on preferensseihin menemistä, mutta kaikki merkkaa.
Tässä ollaan harhauduttu kyllä jo melko kauas aiheesta mutta tosiaan kyse tilanteesta, jossa omistaa kaikki konsolit. Multiplattarit ei ole silloin syy käynnistää mitään tiettyä laitetta. Käsittelin aihetta siis jättäen pois teokset, joita voi joka tapauksessa pelata useammalla eri laitteella.

Ehkä et ole Game Passin parasta kohdeyleisöä, kun et Xboxilla muuten halua pelata ja et löydä kiinnostavia pelejä Xboxin yksinoikeustarjonnasta, etkä ole niin innoissasi tilauspalveluista ylipäätään. Lähinnä kommentoi sitä sen suhteen mitä aikaisemmin kirjoitit. Game Pass voi olla myyntivaltti siinä missä yksinoikeuspelitkin.
X360 oli aikanaan se ykköskonsoli mutta sittemmin Sony on tehnyt fyysisissä peleissä ja videokaappauksessa ratkaisuja, jotka miellyttävät enemmän. Ohjaimenkin paransivat vastaamaan MS:n ohjaimen tasoa, joten nyt siis ykköskonsolina on PS5. Tilanne voi vaihtua jo heti seuraavaan sukupolveen, koska teen nämä ratkaisut aina käytännön ja/tai periaatteiden kannalta.

Game Passin tarkoitettua kohdeyleisöä en tiedä mutta aika usein sitä haukutaan indie-laariksi, jossa tapauksessa kyllä olisin juurikin kohdeyleisöä, koska Passin indietarjonta on ihan parasta ja tärkein syy sen tilaamiseen.

Ja totta kai GP on myyntivaltti mutta se että se ei vaadi konsolia toimiakseen, taas ajaakin pois konsolin ostosta. Ja toki mainitsinkin jo että totta kai GP on yleisesti myyntivaltti vaikkei ehkä minulle olekaan samalla tapaa.

Mitä nyt äkkiä tulee mieleen, Starfield tuntuu kelpaavan pelaajille aika hyvin. Samoin kuin Forza Horizonit ja Halo Infinite. Sea of Thievesillä on myös yli 30 miljoonaa pelaajaa ja Groundedilla yli 10 miljoonaa. Kaikki nämä keräävät varmasti jonkin verran konsolin ostajia. Tai sanotaan niinpäin, että ilman näitä pelejä Xbox konsoleita olisi varmasti myyty vähemmän.
Miksi minusta tuntuu että pelien iässä nuo on kuitenkin jo aika vanhoja? Ja lasketaanko noihin myös kaikki GP-pelaajat eli striimaus- ja pc Xbox-konsolien lisäksi? Ei siinä välttämättä kauheasti enää olekaan porukkaa, joka noita pelaakseen on Xbox-konsolin ostanut, eli onko sittenkään sitä vetovoimaa mitä yksinoikeuksilla eli tarvetta hankkia Xbox?

Laatu saisi tietysti aina olla huipputasolla, mutta muuten en näe tätä linjattomuutta huonona asiana. Xboxin kaikki sarjat eivät ole niin tunnettuja kuin pleikkarin ja Nintendon, joten siinä mielessä on helpompi sanoa, että tietää mitä saa. Toisaalta luulisi tässä vaiheessa porukan tietävän, että Halot on Xboxilla, Forzat on Xboxilla, Sea of Thieves on Xboxilla, Gears of War on Xboxilla, Microsoft Flight Simulator on Xboxilla. Eli siis tavallaan siellä on kyllä myös ne ikoniset sarjat ja suositut pelit, vaikka sitten on myös paljon muuta.
Vanhassa ehkä vara parempi mutta Sony (ainakin) sentään tekee myös uusia nimikkeitä. Olen pelannut Gearsia jo ties mistä asti, Forzat siinä melkein mukana, Flight Simulator vielä vanhempi nimi ja ainoastaan Sea of Thieves näistä uudempi nimike ja senkin konsolinostovoimasta lienee epäilyksiä vaikka pelaajia riittäisikin. Onhan toki Hi-Fi Rush ja Grounded, ehkä Pentiment jne. mutta ei ne varmaan konsoleita myy.

Tämä jatkaa nyt samaa juttelua, mutta kyllä, laatu aina ylös. Se olisi tärkeää. Toisaalta ei Sonykaan pelkkään laatua ole puskenut ulos ja vastauksia vaikkapa strategiapeleihin tai kilpailullisiin moninpeleihin on aika vähän.
No ei mikään pulju loputtomasti laatua puskea (nyyh, ei edes Arkane) mutta voi hyvin yleistää olevan tietty Nintendo- ja Sony-laatu peleissä. MS:n suhteen se vaihtelee todella suuresti.

Eikä yksikään noista luultavasti tarjoa verrokkia jokaiselle kilpailijan tuotteelle tietenkään.

Niin tietysti tällä hetkellä monet peleistä ovat multiplattareita, kun studiot on vasta ostettu. Tulevaisuuden peleistä ei voi vielä sanoa juuta eikä jaata. Kuten aikaisemmin sanoin, niin sinällään kiva, että pelit olisivat saatavilla kaikille, mutta siinä samalla Xboxin ekosysteemi kärsii. Lähitulevaisuudessa varmasti nähdään mihin suuntaan nämä MS:n julkaisemat pelit menevät. Mielenkiinnolla seuraan.
Täh? No ei ne nyt kaikkia länsiropea tekeviä studioita ole ostaneet tai sitten minä lasken länsiropeiksi ihan eri pelit kuin sinä :D

Mitä Xboxin ekosysteemin kärsimiseen tulee: mielestäni se ongelma on juuri se ettei sieltä voi edes kauheasti mitään irrottaa ja toisaalta siellä ei ole tarpeeksi sellaista, joka houkuttelisi sinne. Eli kumpikaan pää ei toimi :D

Mutta edelleen sinulla pitää olla laite millä pelata näitä pelejä. Joten ei siinä pelaajamäärässä ihan hirveästi tarvitse alkaa tulkitsemaan.
Ei kai Game Pass tarvitse konsolia toimiakseen? Sitähän nimenomaan mainostetaankin sen kautta :O

Tahtoo siis sanoa, että pelit, joilla on miljoonia pelaajia myyvät pakostikin myös laitteita, joilla niitä pystyy pelaamaan.
Ei tahdo. Game Pass on juuri siitäkin hyvä että se on multiplatform-alusta itsessään. Se toimii vaikka nuhapumppuläppärillä. Vai olenko tajunnut homman väärin? Puhelimella, läppärillä, pc:llä, konsolilla. Ei vaadi siis mitään laiteostoja jos ei halua. Sehän on sen yksi strategioista?

Siksikin nämä pelaajamäärät on ihan varteenotettavia tilastoja, että se on kuitenkin aina yksi pelaaja lisää ekosysteemissä (pois lukien ainakin joidenkin pelien kohdalla Steam).
Niin, ekosysteemissä. Ei välttämättä Xbox-konsolilla. Ja ekosysteemi-ajattelun vuoksi tuo GP ei tule ihan heti Nintendon tai Sonyn konsoleille.
 
Omasta pussistaan syömiseen voi lisätä Game Passin ja striimauspalvelun, jotka toimivat muuallakin kuin konsolilla. Jos siis mietitään konsolin hankkimista, joka kai on tässä ollut yksi pääaiheista. Ei Game Passia varten tarvita konsolia, joten se ei ole samanlainen myyntivaltti kuin Nintendon Mario tai Sonyn Spider-Man.
Ehkä en sitten sano tarpeeksi selvästi sitä, että Game Pass on yksi niistä laitteista, joilla pelata Game Passin kautta pelejä. Ei ainoa, mutta yksi. Sanotaan nyt vaikka, että jos edes joka kolmannes Game Passin tilaaja pelaa pelejänsä konsolilla, niin silloinhan se myy konsoleita(kin).
Starfield sitä voisi olla mutta enpä ihan heti usko että Steamillä pelaavat vaihtaisi mihinkään konsoliin. Ne pelaa muita pelejä.
Eivät välttämättä vaihtaisikaan, mutta se oli esimerkki pelistä, joka on suosittu ja joka olisi hyvinkin mahdollisesti ollut isompikin myyntivaltti Xbox konsoleille, jos se ei olisi ollut saatavilla muualla. Toin Steamin tilastot lähinnä suosion takia esiin, en siksi että kaikki Steam pelaajat yhtäkkiä ostaisivat Xboxin.
Mutta jos haluat keskittyä siihen käynnistämiskohtaan niin siinä mainittiin että löytyy kaikki pelikonsolit. Ei multiplattarit siis mitenkään erityisesti ohjaa juuri Xboxille tai muullekaan koneelle. Sen vuoksi ne on yksinoikeudet, jotka ohjaa nimenomaan tietylle laitteelle. Xboxille ei minua ole ohjannut kuin Game Pass. Nimenomaan jo siksikin että siellä on myös ne harvat yksinoikeudet indien lisäksi.

Tähän ehdinkin jo ylempänä vastata. Multiplattareiden kohdalla ei ole mitään syytä käynnistää Xboxia tai mitään muutakaan konsolia. Se käynnistetään, jolle peli on syystä X tai Y ostettu.

Toiston uhalla: pelejä on joka alustalla ja jos löytyy Xbox, niin sitten multiplattarit(kin) sillä. Muuten voi valita ja sen valinnan voi tehdä monesta syystä, jotka eivät taas tähän keskusteluun suoranaisesti enää liity.
No tässä tosiaan taidetaan vaan puhua eri asioista ja ollaan jo kaukana aiheesta. :)
Tuotanto on kuitenkin eri asia kuin pelit, joita voin ostaa ja pelata. Niiden kanssa on vähän hiljaista ollut. Mikä on tietysti myös subjektiivista.
Tässä tarkoitin tuotannolla pelituotantoa eli pelejä, joita voit ostaa ja pelata. En tiedä onko niiden kanssa mitenkään erityisen hiljaista ollut. Jos taas tarkoitat fyysisiä julkaisuja, niin niitä toki on vähemmän kuin ilmestyneitä pelejä. Pelkästään viime vuonna ilmestyi aika monta peliä. Oma pelimaku tottakai vaikuttaa, mutta kyllä niitä pelejä siellä on mistä valita.
X360 oli aikanaan se ykköskonsoli mutta sittemmin Sony on tehnyt fyysisissä peleissä ja videokaappauksessa ratkaisuja, jotka miellyttävät enemmän. Ohjaimenkin paransivat vastaamaan MS:n ohjaimen tasoa, joten nyt siis ykköskonsolina on PS5. Tilanne voi vaihtua jo heti seuraavaan sukupolveen, koska teen nämä ratkaisut aina käytännön ja/tai periaatteiden kannalta.
Arvostan neutraalisuuttasi tämän suhteen. *tähän hattu päästä hymiö
Game Passin tarkoitettua kohdeyleisöä en tiedä mutta aika usein sitä haukutaan indie-laariksi, jossa tapauksessa kyllä olisin juurikin kohdeyleisöä, koska Passin indietarjonta on ihan parasta ja tärkein syy sen tilaamiseen.

Ja totta kai GP on myyntivaltti mutta se että se ei vaadi konsolia toimiakseen, taas ajaakin pois konsolin ostosta. Ja toki mainitsinkin jo että totta kai GP on yleisesti myyntivaltti vaikkei ehkä minulle olekaan samalla tapaa.
Niin, mikä on kenelläkin myyntivaltti. Siksi on hyvä, jos on useita myyntivaltteja. Jos yksi on Game Passin tarjonta, niin toinen olisi hyvä olla yksinoikeuspelit ja kolmas voisi sitten vaikka olla konsolin uniikit ominaisuudet.
Miksi minusta tuntuu että pelien iässä nuo on kuitenkin jo aika vanhoja? Ja lasketaanko noihin myös kaikki GP-pelaajat eli striimaus- ja pc Xbox-konsolien lisäksi? Ei siinä välttämättä kauheasti enää olekaan porukkaa, joka noita pelaakseen on Xbox-konsolin ostanut, eli onko sittenkään sitä vetovoimaa mitä yksinoikeuksilla eli tarvetta hankkia Xbox?
Listasin lähinnä jotain suosittuja pelejä, joita tuli mieleen. Osa vähän vanhempia, osa uudempia, osa perinteikkäitä sarjoja.
Vanhassa ehkä vara parempi mutta Sony (ainakin) sentään tekee myös uusia nimikkeitä. Olen pelannut Gearsia jo ties mistä asti, Forzat siinä melkein mukana, Flight Simulator vielä vanhempi nimi ja ainoastaan Sea of Thieves näistä uudempi nimike ja senkin konsolinostovoimasta lienee epäilyksiä vaikka pelaajia riittäisikin. Onhan toki Hi-Fi Rush ja Grounded, ehkä Pentiment jne. mutta ei ne varmaan konsoleita myy.
No, pelkästään viime vuonna uusia IP:tä tuli MS:ltä Hi-Fi Rush, Starfield ja Redfall. En tiedä unohdanko nyt jonkun, mutta nuo nyt ainakin. Mutta jos puhutiin siitä että ihmisten pitää tietää mitä saa, kun ostaa Xboxin, niin silloin tarvitaan uusien nimikkeiden lisäksi ne perinteiset sarjat, kuten Halo, Forza ja Gears of War, joihin Xbox profiloituu. Mielestäni ei ole ollenkaan ongelma siinä etteikö tehtäisi uusia IP:tä, mutta niiden muodostuminen pitkäaikaisiksi sarjoisiksi onkin hankalampaa.
Täh? No ei ne nyt kaikkia länsiropea tekeviä studioita ole ostaneet tai sitten minä lasken länsiropeiksi ihan eri pelit kuin sinä :D
Ei kaikkia, mutta jos riveissäsi on Bethesda, inXile Entertainment ja Obsidian Entertainment, niin perinteinen länsiropekattaus on aika hyvällä mallilla. Tähän tietysti kaikki multiplattaritlänsiropet päälle, niin ei muilla konsoleilla pääse samalla laajuudella länsiropeista nauttimaan.
Ei kai Game Pass tarvitse konsolia toimiakseen? Sitähän nimenomaan mainostetaankin sen kautta :O
Ei vaadi ei, mutta uskallan väittää, että ainakin kolmannes Game Pass -tilaajista pelaa pelejä Xboxilla. Yllättyisin suuresti jos näin ei ole. Streamaus ei ole vielä sillä tasolla että kaikki olisivat siihen vaihtaneet ja vaikka PC Game Pass kattaisi yli puolet tilaajakannasta, niin moni pelaa varmasti myös Xboxilla.
Ei tahdo. Game Pass on juuri siitäkin hyvä että se on multiplatform-alusta itsessään. Se toimii vaikka nuhapumppuläppärillä. Vai olenko tajunnut homman väärin? Puhelimella, läppärillä, pc:llä, konsolilla. Ei vaadi siis mitään laiteostoja jos ei halua. Sehän on sen yksi strategioista?
Kyllä se on strategia ja Xbox on yksi laitteista tähän strategiaan.
Niin, ekosysteemissä. Ei välttämättä Xbox-konsolilla. Ja ekosysteemi-ajattelun vuoksi tuo GP ei tule ihan heti Nintendon tai Sonyn konsoleille.
Ei tule ei, mikä on sekin sekä hyvä että huono juttu.
 
Periaatteessa tässä ollaan taas vähän kaksteräsen miekan äärellä. Korkein todennäkösyys on sille, että noita pelejä alkaa tippumaan hiljalleen, mutta Halot, Forzat, Gearsit yms aika vahvasti Xbox brändin alle asettuneet pelit pysyy vielä oman konsolin tarjontana pelkästään, tai tosiaan ainakin näin luulis. Varmasti omille vehkeille julkastaan edelleenkin ensimmäisenä, mut en nää kovinkaan suurta haittaa siitä et vaikka Starfieldikin löytäis tiensä muille alustoille tietyn ajan jälkeen, etenkin jos pitää muutamat nimikkeet vielä pelkästään omilla laitteilla

Mut se kaksteräsyys tulee sit kanssa siitä et mitä enemmän laittaa kilpailijoiden vehkeille tavaraa, sitä vähemmän on syitä ostaa sitä Xboxia. Game Pass toki, sitä kun tuskin on ihan hetkeen odotettavissa kilpailijoiden laitteille, mut konsoleiden pääasiallinen kilpailuvaltti on nimenomaan ne yksinoikeudet sit loppupeleissä kuitenkin. Tai no, Xboxilla game pass on jokatapauksessa aika houkutteleva diili, ettei sen puoleen, mutta jos kilpailijan laitteella saa pääpiirteittäin samat pelit pelattua ja sit vielä sen alustan omat yksinoikeudet, niin kyllä se alkaa laitemyynneissä näkymään.

Sitähän voi toki koittaa ennustaa loputtomiin et mitä tän kanssa käy, mut totuuden näkee sit siinä vaiheessa kun homma on lähteny pyörimään. En varsinaisesti yllättyis et siinä vaiheessa kun pelien striimaaminen on riittävällä tasolla, niin alkais tulemaan rautaa pihalle joka ei natiivisti pyöritä niitä pelejä ollenkaan, vaan pelkästään verkon kautta. Periaatteessa toi onnistuu ilmankin rautaa ihan TV applikaation kautta (jollanen esimerkiks Xboxilla on jo Samsungin telkkareissa) ja ohjaimen kera. Tai että parin sukupolven päästä konsoleissa ei ookkaan levyasemaa ollenkaan, siihen suuntaan ainakin ollaan menossa.
 
Ehkä en sitten sano tarpeeksi selvästi sitä, että Game Pass on yksi niistä laitteista, joilla pelata Game Passin kautta pelejä. Ei ainoa, mutta yksi. Sanotaan nyt vaikka, että jos edes joka kolmannes Game Passin tilaaja pelaa pelejänsä konsolilla, niin silloinhan se myy konsoleita(kin).
No melko epäselvästi se on sanottu (jos muka jossain oli edes sanottu) ja aika oudolta se tuossakin kuulostaa että Game Pass onkin nyt muka laite :O Minä kuitenkin puhuin nimenomaan konsoleista ja niiden yksinoikeuspeleistä. Ja siitä, miten houkutteleva mikäkin konsoli on konsolikohtaisten peliensä suhteen.

Eikä tuokaan lause toimi että jos pelaa Game Passilla konsolilla niin juuri se myisi konsoleita. Onhan se konsolin hankintasyy voinut olla ihan joku muukin kuin Game Pass, josta on sitten myöhemmin innostuttu.

En itse kyllä menisi sanomaan että Game Pass erityisesti myy Xbox-konsoleita. Perusteluna olkoon ihan vain myyntiluvut. Siellä on Switch ja Playstation isolla erolla edellä jatkuvasti. Eli kyllä siinä yksinoikeuspelivalikoima tai joku muu myy kuin MS:n Game Pass.

Tietysti se pieni määrä, mitä Xboxeja myydään, voi olla vaikka 100 % ostettu Game Passin vuoksi mutta vaikka näinkin olisi, niin silti aika huonosti se vetää kun on aina se vähiten myyvä konsoli.

Eivät välttämättä vaihtaisikaan, mutta se oli esimerkki pelistä, joka on suosittu ja joka olisi hyvinkin mahdollisesti ollut isompikin myyntivaltti Xbox konsoleille, jos se ei olisi ollut saatavilla muualla. Toin Steamin tilastot lähinnä suosion takia esiin, en siksi että kaikki Steam pelaajat yhtäkkiä ostaisivat Xboxin.
Eli sanot että pc-pelaajat eivät ostaisi (kuten minäkin) mutta että Starfield voisi olla syy hankkia Xbox? Näinhän ei kuitenkaan käynyt vaikka Starfield on konsoliyksinoikeus, joten eikö se todista että se ei ole riittävä teos konsolien ostamiseen? Millainen tuon skenaarion pitäisi sitten olla että se muka olisi oikeampi, sillä kyllä tuossa on jo mielestäni todistettu että Starfield ei riitä.

No tässä tosiaan taidetaan vaan puhua eri asioista ja ollaan jo kaukana aiheesta. :)
Joo, off topicia kyllä muuten mutta ei sen osalta että koen kyllä olevani Game Passin kohdeyleisöä sillä niin vahvasti se indieen ja pienempiin teoksiin panostaa. En itse asiassa ostaisi myöskään Nintendon tai Sonyn "Game Passia" yksinoikeuksien takia koska haluan ostaa ne fyysisenä hyllyyn, jolloin en niitä erikseen tilauspalveluista tarvitse kuin korkeintaan kokeiluun. Game Passinkin kautta olen löytänyt useampia pelejä, jotka sitten ostin fyysisenä kokoelmiin.

Tässä tarkoitin tuotannolla pelituotantoa eli pelejä, joita voit ostaa ja pelata. En tiedä onko niiden kanssa mitenkään erityisen hiljaista ollut. Jos taas tarkoitat fyysisiä julkaisuja, niin niitä toki on vähemmän kuin ilmestyneitä pelejä. Pelkästään viime vuonna ilmestyi aika monta peliä. Oma pelimaku tottakai vaikuttaa, mutta kyllä niitä pelejä siellä on mistä valita.
Ai. No sitten puhuimme jo alunperin samasta asiasta mutta luulin sinun tarkoittavan tekeillä olevaa tuotantoa koska jo pelattavissa oleva on mielestäni aika "köyhää". Sitä (meneillä olevaa) tuotantoahan taas on kovastikin mainostettu ja hehkutettu, joten ymmärtäisin paremmin jos olisit tarkoittanut sitä.

Arvostan neutraalisuuttasi tämän suhteen. *tähän hattu päästä hymiö
No kiitoksia :) Täysin objektiivinenhan ei kukaan ole mutta siihen yrittää pyrkiä. Nytkin tässä väittelen tavallaan "Sonyn puolella" vaikka kritisoin sitä aika paljon monistakin asioista. Ja tykkään minä Xboxin puolellakin monista asioista ja tuo kokemani pelien "köyhyyskin" harmittaa, sillä eihän laadukas ja laaja valikoima ole keneltäkään pois. Toisi kirittämistä ihan puolin ja toisin.

Niin, mikä on kenelläkin myyntivaltti. Siksi on hyvä, jos on useita myyntivaltteja. Jos yksi on Game Passin tarjonta, niin toinen olisi hyvä olla yksinoikeuspelit ja kolmas voisi sitten vaikka olla konsolin uniikit ominaisuudet.
Näinhän se on mutta usein silti tuntuu että "taviksille" on tärkeintä se, mitä pelejä laitteella voi pelata. Tämän takia siis mutuilen että aika varmasti se on yhä ne yksinoikeuspelit, jotka niitä konsoleita eniten myy. Muitakin syitä on aina merkkiuskollisuudesta ties mihin asti mutta usein se ensimmäinen kysymys lienee että mitä sillä voi pelata.

Listasin lähinnä jotain suosittuja pelejä, joita tuli mieleen. Osa vähän vanhempia, osa uudempia, osa perinteikkäitä sarjoja.
Tämä vaikuttaa siis samalta ongelmalta kuin minullakin, eli on vaikea sanoa mitään "hittilistaa" mitä tulee MS:n viime aikojen tarjontaan. Sonylla ja Nintendolla asia olisi ihan eri. Ja mielestäni se kertoo aika selkeästi jotain. Tai paljonkin mutta siis siitä että ihan selvästi siellä on kaksi kilpailijaa, joiden pelitarjonta on merkittävästi eri tasolla.

No, pelkästään viime vuonna uusia IP:tä tuli MS:ltä Hi-Fi Rush, Starfield ja Redfall. En tiedä unohdanko nyt jonkun, mutta nuo nyt ainakin. Mutta jos puhutiin siitä että ihmisten pitää tietää mitä saa, kun ostaa Xboxin, niin silloin tarvitaan uusien nimikkeiden lisäksi ne perinteiset sarjat, kuten Halo, Forza ja Gears of War, joihin Xbox profiloituu. Mielestäni ei ole ollenkaan ongelma siinä etteikö tehtäisi uusia IP:tä, mutta niiden muodostuminen pitkäaikaisiksi sarjoisiksi onkin hankalampaa.
Jos pysytään silti siinä, mikä myy konsoleita, niin ei Hi-Fi Rush sitä tee, ei sitä tehnyt edes Starfield, eikä sitä varsinkaan tee surkea Redfall. Pelkät uudet nimikkeet eivät siis oikein riitä jos niiden pitäisi myös houkutella pelaajia. Ne vanhat tutut taas ei välttämättä uusia pelaajia houkuttele vaikka Xboxilla pelaaville mieluisia voivat ollakin siinä missä joku Uncharted iskee pleikkaripelaajille.

Sonylla on myös merkittävästi uudempia nimikkeitä, kuten Days Gone, Tsushima, God of War (tai tarkemmin sanottuna sen uusittu versio, jonka koen ihan eri IP:ksi kuin ne aiemmat, joita en ole kiinnostunut edes kokeilemaan) ja vaikkapa Horizon. Osa näistäkin jo hieman vanhempia mutta merkittävästi uudempia kuin ekalla Xboxilla alkanut Halo tai X360:ltä startannut Gears. Saati sitten ikivanha nimike Flight Simulator, joka sitten taas on hankalahko nähdä ylipäänsä konsoleita myyvänä pelinä.

Lopputulema siis suunnilleen se, että Xboxilla on ne tietyt ikuisuussarjat eikä mitään uutta ole saatu nostettua niiden rinnalla vuosien saatossa samalla tapaa kuin Sony on onnistunut tekemään.

Sanottakoon toki että Nintendo se nyt ehkä vielä vähemmän tekee uutta. Mitä uudempaa siellä edes on? Splatoon? Kaikki tuntuu pohjautuvan Mariolle, Zeldalle, Pokemonilla ja muulle klassikkokamalle. Tosin tekevät sen niin hyvin että osaltani annan kyllä anteeksi. Suunnilleen jokainen Mario ja Zelda on ihan erilainen kuin aiempi ja vaikka ei olisikaan, niin taattua laatua ainakin.

MS:n ongelma on, että sen klassikkosarjat on jo vähän "nähty" eikä uusia nimikkeitä ole saatu nostettua siihen rinnalle. MS:n pelitarjonta siis on kuin kertaus alkuperäisen tai X360:n pelitarjonnasta. Halo, Gears, Forza. Halo vieläpä floppasi, Gears ei ilmeisesti niin kiinnosta (Tactics oli kyllä hiton kova) ja Forzakaan ei ainakaan konsolimyynneissä näy.

Ei kaikkia, mutta jos riveissäsi on Bethesda, inXile Entertainment ja Obsidian Entertainment, niin perinteinen länsiropekattaus on aika hyvällä mallilla. Tähän tietysti kaikki multiplattaritlänsiropet päälle, niin ei muilla konsoleilla pääse samalla laajuudella länsiropeista nauttimaan.
No joo, kieltämättä kova kattaus tekijöitä. Kenties ajan myötä siis länsiroolipelien keidas voi siellä ollakin. Tosin näin henkilökohtaisesti noita on vaikea pitää MS:n tuotantona siinä missä joku ajallinen yksinoikeuspeli olisi yhtäkkiä konsolivalmistaja X:n teos. Siitä huolimatta että käytännössä se nyt vain niin menee että on MS:n omaisuutta mutta vähän vaikea se on noin ajatella. Sama kuin kuntaliitokset. Ei ikinä tule tietyt paikat tuntumaan siltä miltä papereissa lukee vaikka tietää mitä papereissa ja muualla lukee.

Ei vaadi ei, mutta uskallan väittää, että ainakin kolmannes Game Pass -tilaajista pelaa pelejä Xboxilla. Yllättyisin suuresti jos näin ei ole. Streamaus ei ole vielä sillä tasolla että kaikki olisivat siihen vaihtaneet ja vaikka PC Game Pass kattaisi yli puolet tilaajakannasta, niin moni pelaa varmasti myös Xboxilla.
Muistellaanpas mistä tässä oli kyse: houkuttavuudesta. Tuoko GP konsoliostajia vai pelaavatko jo XBoxin omistavat GP:n kautta? Se on kysymys, jolla on tässä kohtaa merkitystä. Minä uskon että GP ei nimenomaan tuo konsoliostajia ja syynä mm. se, ettei GP:llä pelaaminen vaadi nimenomaan XBox-konsolia vaan se toimii natiivisti myös pc:llä ja striimattuna monilla muilla alustoilla.

En ole eri mieltä etteikö suurin osa GP-pelaajista voisi olla Xboxin omistajia mutta pointtinani on, että ei GP välttämättä konsoleita myy. Sitä tukekoon vaikka sekin fakta että Xbox-konsoleita ei ylipäänsä myydä niin kauheasti. Jos GP, yksinoikeuspelit tai mikä tahansa syy löytyisi ostamiselle, niin sen luulisi näkyvän myös myynneissä. Merkitystä voi olla mutta ei se kyllä kilpailijoihin verratessa missään näy.

Kyllä se on strategia ja Xbox on yksi laitteista tähän strategiaan.
Totta kai se on strategia, kerätä porukka omaan ekosysteemiin, mutta alunperin kirjoitit että "pelit, joilla on miljoonia pelaajia myyvät pakostikin myös laitteita, joilla niitä pystyy pelaamaan.". En ole tietystikään eri mieltä etteikö ne myisi mutta sen kyseenalaistan ettäkö ne myisivät sellaisia määriä että niillä voisi sanoa olevan erityistä merkitystä. MS:n konsolit ei myy samalla tapaa kuin Switch tai PS4/PS5, joten eikö ole ihan loogista sanoa että pelaajamääristä huolimatta GP tai nimikkeet X, Y ja Z eivät riitä konsoleita myymään?

Ei tule ei, mikä on sekin sekä hyvä että huono juttu.
Totta. MS:n yksi isoista valteista konsolinsa ostoon poistuisi, jolloin ehkä koko konsoli hylättäisiin MS:n toimesta turhana. Se taas tarkoittaisi yhtä askelta lähemmäs puhdasta digiä ja vuokrapelaamista. Ja miksipä MS ei hylkäisi konsolia, joka ei myy, jos se voisi myydä tuotteitaan muiden konsolien jo valmiiksi runsaille asiakaskunnille. Aika karu skenaario, minkä toteutumista ei onneksi tarvinne pelätä.

Periaatteessa tässä ollaan taas vähän kaksteräsen miekan äärellä. Korkein todennäkösyys on sille, että noita pelejä alkaa tippumaan hiljalleen, mutta Halot, Forzat, Gearsit yms aika vahvasti Xbox brändin alle asettuneet pelit pysyy vielä oman konsolin tarjontana pelkästään, tai tosiaan ainakin näin luulis. Varmasti omille vehkeille julkastaan edelleenkin ensimmäisenä, mut en nää kovinkaan suurta haittaa siitä et vaikka Starfieldikin löytäis tiensä muille alustoille tietyn ajan jälkeen, etenkin jos pitää muutamat nimikkeet vielä pelkästään omilla laitteilla
Mutta eihän noista mikään ole pysynyt vain konsolin tarjontana pelkästään. Gears of War, Forzat ja Halot on olleet "iät ja ajat" jo myös pc:llä saatavilla. Vai onko tässä tarkoitus vertailla puhtaasti konsoleita, sivuuttaen pc kokonaan alustana?

Kyllä sillä varmasti on merkitystä että esim. Nintendo ei tuo pelejään pc:lle. Useamman kerran olen lukenut että pc + Switch olisi se paras combo. Selkeistä syistä.

Samoin looginen combo voisi olla myös pc + PS5, koska myös PS5:lla on paljon pelejä, joita ei pc:llä voi pelata. Paitsi nyt viime aikoina kun niitä on alettu tuoda sinnekin, jolloin tosiaan tuo aiemmin mainittu combo on siis ainoa, jota pc-pelaajien kannattaa ensimmäisenä harkita jos haluaa pelata mahdollisimman paljon hankkimatta ihan jokaista laitetta.

Mutta pc + Xbox on viimeinen yhdistelmä, mitä kannattaa harkita jos ostoperusteluna on pelivalikoiman laajuus. Xboxin ja pc:n pelivalikoima kun lienee se näistä yhdistelmä yhtenäisin.
 
@shamaniac enää en jaksa vastata juurta jaksaen joka kohtaan, mutta kyllä me oltiin koko keskustelun ajan vähän eri aaltopituudella. :) En minä verrannut myyntejä suoraan Switchiin tai pleikkariin. Vaan ihan vaan siihen mikä konsoleita ylipäätään voisi liikuttaa kauppojen hyllyiltä. Uskon että Game Pass näin tekee, siinä missä yksinoikeuspelitkin. Ja näköjään tuossa ensimmäisessä lainauksessa minulla on tullut joku ajatuskatko/kirjoitusvirhe, kun toki tarkoitin, että konsoli on yksi paikka pelata Game Pass pelejä ja tosiaan edelleen uskon että se on varsin suosittu paikka näin tehdä. Toki sanot myös yo. viestissä että olet samaa mieltä sen suhteen, että konsoleita saatetaankin ostaa Game Passin takia, mutta niitä vain myydään vähemmän kuin kilpailijan laitteita, että ehkä me oltiinkin samalla aaltopituudella. :D

Olen yrittänyt painottaa sitä, että näillä kymmenien miljoonien pelaajamäärillä on myös konsoleitakin myyty. Jollain pelaajat näitä pelejä pelaavat ja vaikka kuinka uudet Xboxit olisivat myyneet huonommin kuin kilpailijansa, niin niitä on kuitenkin jokunen kymmenen miljoonaa myyty.

Palaan vielä tuohon Starfieldiin. Jos se olisi julkaistu pelkästään Xboxilla, niin väitätkö ettei se myisi ollenkaan enempää konsoleita? Koska minä väitän, että myisi. Olisi se uusi konsolin ostaja sitten sellainen, jolla on PC ja PS5 tai PC ja Switch tai pelkkä PC (ei tietenkään jokainen Steam peluri, mutta siksi sanoinkin ettei välttämättä vaihtaisi) tai pelkkä toinen konsoli. Nythän esim. pelkän PS5:n omistaja saattaakin ostaa PC:n, eikä Xboxia ja kuittaa sillä myös mahdollisuuden pelata Starfieldiä (tai jotain muuta MS:n tuotantoa).

Mitä tulee länsiropeihin ja niiden tekijöihin, niin ei sillä ole väliä mitä kukanenkin ajattelee onko joku MS:n tuotantoa tai omistuksessa vai ei, kun se kuitenkin niin on. :) Tämäkin varmasti ottaa aikaa ja ehkä useamman yksinoikeuspelin näiltä tekijöiltä ennenkuin ne mielletään selvemmin osaksi Xbox Game Studiosia ja sitä kautta osaksi pelikatalogin profiilia, joka tosiaan näillä tekijöillä voisi olla aika roolipelipainotteinen. Voihan tuohon kentälliseen lisätä nykyään vielä Blizzardinkin, kun sielläkin sellaista Diablon kaltaista pikkuropea värkkäilevät.
 
@shamaniac

Palaan vielä tuohon Starfieldiin. Jos se olisi julkaistu pelkästään Xboxilla, niin väitätkö ettei se myisi ollenkaan enempää konsoleita? Koska minä väitän, että myisi. Olisi se uusi konsolin ostaja sitten sellainen, jolla on PC ja PS5 tai PC ja Switch tai pelkkä PC (ei tietenkään jokainen Steam peluri, mutta siksi sanoinkin ettei välttämättä vaihtaisi) tai pelkkä toinen konsoli. Nythän esim. pelkän PS5:n omistaja saattaakin ostaa PC:n, eikä Xboxia ja kuittaa sillä myös mahdollisuuden pelata Starfieldiä (tai jotain muuta MS:n tuotantoa).
Kysyit toiselta, mutta vastaan omalta osaltani, että kyllä se myisi jotain, mutta en usko että yksittäinen peli riittää vielä merkittäviin liikahduksiin %-osuuksissa.

Voin puhua vain omalta osaltani, mutta ehkä saattaisi olla yksi tai kaksi peliä, joiden takia voisin ostaa konsolin, mutta kuinka monelle se yksi tai kaksi peliä on sama kuin minulle, on se avainkysymys. Sekin voisi olla vaihtoehto - jollei kyseessä olisi nettipeli - että ostaisin konsolin vasta elinkaaren lopussa tai seuraavan sukupolven jo käynnissä ollessa, koska yksinpeleissä ei ajankohta ole niin kriittinen ja pelattavaa on backlogissa älyttömästi muutenkin.

Ostin tosin aikanaan Nintendo Switchin yksinoikeuspelien takia, mutta tässä tapauksessa kiinnostavia pelisarjoja oli jo reippaammin. Yksittäisen Mario Galaxyn tai Zelda BotW:n takia en olisi ostanut.
 
Mutta eihän noista mikään ole pysynyt vain konsolin tarjontana pelkästään. Gears of War, Forzat ja Halot on olleet "iät ja ajat" jo myös pc:llä saatavilla. Vai onko tässä tarkoitus vertailla puhtaasti konsoleita, sivuuttaen pc kokonaan alustana?

Kyllä sillä varmasti on merkitystä että esim. Nintendo ei tuo pelejään pc:lle. Useamman kerran olen lukenut että pc + Switch olisi se paras combo. Selkeistä syistä.

Samoin looginen combo voisi olla myös pc + PS5, koska myös PS5:lla on paljon pelejä, joita ei pc:llä voi pelata. Paitsi nyt viime aikoina kun niitä on alettu tuoda sinnekin, jolloin tosiaan tuo aiemmin mainittu combo on siis ainoa, jota pc-pelaajien kannattaa ensimmäisenä harkita jos haluaa pelata mahdollisimman paljon hankkimatta ihan jokaista laitetta.

Mutta pc + Xbox on viimeinen yhdistelmä, mitä kannattaa harkita jos ostoperusteluna on pelivalikoiman laajuus. Xboxin ja pc:n pelivalikoima kun lienee se näistä yhdistelmä yhtenäisin.
Ei, mutta nykytilanteen valossa ei Sonykaan näe PC:tä varsinaisesti kilpailijana kun pukkaa pelinsä myös sinne saataville viiveellä. Eikä se varsinaisesti omissakaan kirjoissa kilpaile tismalleen samoista markkinoista mitä konsolit, vaikka periaatteessa joo mut sit taas periaatteessa ei. On olemassa iso osa porukkaa jotka tykkää konsoleiden suoraviivaisuudesta vrt. PC, ihan tälläkin foorumilla ja periaatteessa myös ymmärrän tonkin argumentin. Ei PC kaikille oo sopiva vaihtoehto.

Mut jos puhtaasti siltä kantilta miettii et jos yks laite pitäisi valita jolla pääsis mahdollisimman monipuolisesti pelaamaan, niin se voittaja on kyllä aina PC, eikä se edes oo mielipidekysymys. Toki se mikä on sit paras on sit aikalailla puhtaasti mielipidekysymys.

Microsoft on jo vähän aikaa sitten sitoutunut siihen et jos he kehittää/julkasee pelin, niin se tulee sekä Xboxille ja PC:lle samanaikaisesti, et mikäli sen PC:n omistaa niin onhan se Xboxin hommaaminen tietyllä tavalla vähän tyhjä arpa, vaikkakin PC:n ja konsolin Game Passissa onkin eroja. Et joo, jos ei jokasta laitetta halua hommata niin PC ja Switch on se mikä mahdollistaa monipuolisimman pelaamisen, jos on siis valmis odottamaan muutaman vuoden aina ennenkun Sony tuo yksinoikeutensa PC:lle saataville. Mulla ei nyt äkkiseltään tuu mieleen mitään viimevuosien multiplatformia (eli julkastu useammalle konsolille) joka ei ois saapunut myös PC:lle.
Kysyit toiselta, mutta vastaan omalta osaltani, että kyllä se myisi jotain, mutta en usko että yksittäinen peli riittää vielä merkittäviin liikahduksiin %-osuuksissa.

Voin puhua vain omalta osaltani, mutta ehkä saattaisi olla yksi tai kaksi peliä, joiden takia voisin ostaa konsolin, mutta kuinka monelle se yksi tai kaksi peliä on sama kuin minulle, on se avainkysymys. Sekin voisi olla vaihtoehto - jollei kyseessä olisi nettipeli - että ostaisin konsolin vasta elinkaaren lopussa tai seuraavan sukupolven jo käynnissä ollessa, koska yksinpeleissä ei ajankohta ole niin kriittinen ja pelattavaa on backlogissa älyttömästi muutenkin.

Ostin tosin aikanaan Nintendo Switchin yksinoikeuspelien takia, mutta tässä tapauksessa kiinnostavia pelisarjoja oli jo reippaammin. Yksittäisen Mario Galaxyn tai Zelda BotW:n takia en olisi ostanut.
Bethesdan pelit on lähtökohtasesti riittävän isoja tapauksia et ne kyllä liikuttais konsoleitakin, mut en osaa merkittävyydestä sit kummosemmin sanoa. Ihan samalla tavalla kun porukka kanto pleikkareita ja bokseja ulos kaupasta RDR2 julkasun nurkilla pitkälti vaan oikeesti sen yhden pelin takia, etenkin kun PC:lle saapumisesta ei ollut tolloin vielä tietoa kun ei se ykkösosakaan vielä tähänkään päivään mennessä oo sinne puolelle saapunut. Muistelisin et oli vielä sellanenkin efekti et kun One X oli paras versio pelistä, niin jos oikeasti halus vaan sen pelata eikä mitään muuta, niin se myös näky sen myynneissäkin.

Harvemmalle tosiaan riittää se yks tai kaks peliä ostamaan kokonaan uuden konsolin. Valtaosalla on se yks jolla mennään se sukupolvi, eikä tähänkään välttämättä aina yksinoikeudet ihan sen kauheemmin vaikuta. Se on ihan jäätävä määrä porukkaa ketkä ostaa konsolin sillä perusteella millä kaverit pelaa, sattuu olemaan halvin tai on vaan muuten vaan ennenkin ollu aiemmin saman valmistajan laite. Useat pelaa vaan codia ja änäriä sillä, ja siinä vaiheessahan se on aikalailla yks lysti et kumman valmistajan se on.

Tää on eka ja varmaan myös samalla viimenen sukupolvi missä omistan ite kaikki 3 konsolia + pelikelposen PC:n. Ei tässä periaatteessa järkeä ole siltä kantilta että Xboxin omistaminen ei oikeastaan mitenkään laajenna sitä pelimäärää mitä voin pelata. Tai no periaatteessa laajentaa, mut sekin on siltä kantilta katottuna et orkkisboksin ja 360 sekä Onen pelit toimii tolla myös. Tai siis osa orkkiksen ja 360 peleistä.

Samalla oli eka sukupolvi jossa ostin uuden konsolin suoraan julkasupäivänä. Jälkikäteen kun asiaa miettii niin eipä sillä juurikaan kauheasti ollut mitään mitä pelata heti alkuunsa, et sinällänsä ihan hyvin ois voinu viivyttää ostamista myös jonkinverran. Toisaalta enpä tossa mitään menettänytkään, kun jos nyt marssis kauppaan ostamaan konsolia niin maksaisin saman hinnan tai jopa enemmänkin mitä julkasussa, mut tää onkin vähän poikkeuslaatunen tapaus siinä mielessä.
 
Tuo pelaajamäärä on osittain vähän heikko vertailukohde koska se kattaa kaikki sekä peliä jo kokeileen,aktiiviset sekä pelin ostaneet. Se on vain ilmaisusta kiinni miltä se kuulostaa elikkä Halo infinite on saavuttanut jo 30 miljoonaa pelaajaa tai Halo Infiniteä on kokeilut/pelannut jo 30 miljoonaa. Aktiivisen pelaajien määrästä tai tämän hetkisestä suosiosta se ei anna mitään kuvaa.

Sen voisi myös lisätä että Game Pass oli itselle syy ostaa Xbox niin poika pääsi Minecraftia pelailemaan ja pääsee aika tuoreita pelejä testailemaan jonka mukana on tullut selvää säästöä, varsinkin juuri uudempien Xbox julkaisujen kohdalla pois lukien Halo infinite niin olisi esim Starfieldin ja Redfall kohdalla rahat menneet kankkulan kaivoon jos ne olisi kaupasta joutunut ostamaan. Hyvä konsoli kyllä silti edelleen kyseessä ja palvelu.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta PC ja Xbox on hyvä kombo, koska samoja pelejä voi pelata molemmilla ja usein jatkaa sujuvasti pelaamista toisella laitteella siitä mihin on toisella jäänyt. Samasta syystä on myös kannettava tietokone, steam deck ja nyt myös pöytäkone. Ei sen takia, että pelit ovat erilaisia vaan siksi että laitteet ovat erilaisia. Pelattavaa löytyy kyllä tästä kattauksesta riittävästi minulle ja lähinnä harvoin pelaan nykyään Switchillä näiden lisäksi ja toki kännykällä ja eri retrovehkeillä. Pleikkarilla en ole enää jaksanut pelata, vaikka siellä odottaa pelaamattomana moni elokuvallinen laatuteos parempaa aikaa. Minulla ei ole aikaa katsoa edes oikeita elokuvia.
 
Minusta PC ja Xbox on hyvä kombo, koska samoja pelejä voi pelata molemmilla ja usein jatkaa sujuvasti pelaamista toisella laitteella siitä mihin on toisella jäänyt.
Olen tuon saman asian sanonut jossain toisessa ketjussa... varmaan useampaan kertaan. Mutta minulle myöskin toimii tosi hyvin Xbox + PC kombo, vaikkei se olisikaan pelien määrän suhteen se kaikista tehokkain. Toki löytyy myös Switch ja PS4 näistä vähän uudemmista laitteista. Mutta siis Xbox + PC kombolla teen jatkuvasti niin, että pelaan jotain olkkarissa Xboxilla ja hetken päästä samaa peliä olosuhteiden pakosta, omasta halusta tai jostain muusta syystä työhuoneessa PC:llä. Saan ihan selkeää lisäarvoa siitä että samat pelit samoilla tallennuksilla toimii ympäri kämppää eri laitteilla.

Kaikki eivät ehkä saa tai koe tällaiseen tarvetta. Se on ihan ymmärrettävää, mutta omassa pelaamisessa tämä tapahtui kuin vahingossa, vaikka en tarkalleen tähän käyttöön PC:tä alunperin hankkinutkaan.
 
Käytäntö osoittaa usein ennakkoluulot vääriksi. On ihan perusjärkevää olettaa, ettei kannata hankkia toista laitetta, jos pelimäärä ei siitä kasva juurikaan. Silloin on sitouduttu yhteen näkökulmaan, jota voisi kutsua vaikka yksinoikeuksien narratiiviksi. Laitteen arvon määrää siinä se, kuinka paljon sillä on sisältöä, jota muilla laitteilla ei ole. Oikeassa elämässä on monia muitakin tapoja, millä laitteille syntyy arvoa, esimerkiksi nyt tässä kuvattu, että pelaamisen mahdollisuudet laajenevat ja samaa peliä voi pelata eri tavoin eri ympäristöissä. Toivottavasti tulevaisuudessa päästään pois nykyisestä sairaasta eksluusion ideasta, että yksinoikeus olisi jotain arvokasta ja pelaamisesta tulisi enemmän vapaata ja riippumatonta alustoista. Sitä muutosta kohti ainakin Xbox on menossa ja näköjään Sony seuraa perässä julkaisemalla pelit PC:lle. Nintendo elää omien yksinoikeuksiensa varassa, mutta voi sielläkin suunta kääntyä, jos vaikka Switch 2 floppaa myynneissä. Kyllähän Mario Odyssey ja Zeldat myisivät Steamissakin. Olisivat varmasti ostettujen pelien listan kärjessä.
 
Xbox on sitten mukana lähinnä noista edellä mainituista syistä, että jos haluaa pelata sen pelejä monilla eri laitteilla.
Niin tai ihan vaan siitä syystä että tykkää pelata konsolilla mieluummin kuin PC:llä. Ihan se joka päiväinen kokemus voi määrittää onko kombona Xbox + PS5 + Switch parempi kuin PC + PS5 + Switch. Uskallan veikata, että jopa jollekin ihan tälläkin foorumilla näin on. Isommassa otannassa löytyy sitten useampi, jotka suosii pelaamista konsolilla PC:n sijaan.

Käytäntö osoittaa usein ennakkoluulot vääriksi. On ihan perusjärkevää olettaa, ettei kannata hankkia toista laitetta, jos pelimäärä ei siitä kasva juurikaan. Silloin on sitouduttu yhteen näkökulmaan, jota voisi kutsua vaikka yksinoikeuksien narratiiviksi.
Tällä narratiivilla PC:n itseasiassa ostin. Ne autosimut, joita haluan ajaa eivät ole saatavilla millään konsolilla. Käytäntö tosiaan osoitti että PC:llä oli paljon muutakin käyttöä pelaamisessa, eikä vähiten Xboxin ja PC:n välisen toimivan yhteyden vuoksi.
 
Tämäpä. Ei vaan ole koskaan PC-pelaaminen kiinnostanut, joten Xbox on ollut luonteva valinta, kun on halunnut Microsoftin julkaisuja pelata.
Sama, itse Pelasin ennen PC:llä lähes pelkästään varmaan vuodet 93-12. Kyllästyin siihen säätämiseen yms. Pc ei enää ole itselleni edes vaihtoehto. Niin nyt yli 10v pelannut vain konsoleilla. Eli Xbox Series X+ PS5 kaksikolla mennään.
 
Täällä myös nimenomaan konsolipelaaja, eli kaikki konsolit löytyy ja PC on työkone. En minä ainakaan ole vaihtamassa Xboxia PC-setuppiin, mutta toisaalta esimerkiksi Steam Deckin voisin hankkia vielä lisäksi, koska kannettava formaatti kiinnostaa. Tosin nyt lähinnä odottelen jo Switch 2 uutisia, joten ehkäpä se vie lopulta pidemmän korren.
 
Ylös Bottom