DarkSide
Well-Known Member
Miks sitä pitää edes ajatella neutraalina?Juuri tästä syystä PC on alustana kaikkea muuta kuin neutraali.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Miks sitä pitää edes ajatella neutraalina?Juuri tästä syystä PC on alustana kaikkea muuta kuin neutraali.
Ei sanoisi että ihan näin. Sama rauta antaa käyttäjälle mahdollisuuden asentaa mitä haluaa, toisin kuin konsoleilla. PC on siis siinä mielessä neutraali, että voit itse valita käyttöjärjestelmän. Vielä enemmän neutraali se on sitten kun lähdetään ostamaan pelejä ja pelaamaan. On useampi eri kauppapaikka mistä ostaa ja on tarjolla sekä Xboxin että pleikkarin konsoliyksinoikeuspelejä.Ehkä se pitäisi aatella tota Linuxia vähän toisena laitteena kun Windows pctä. Vähän siis samaan malliin kun on Xbox ja Pleikkari, ne molemmat on konsoleita ja molemmissa on suht samaa rautaa sisällä, mutta softa puoli on erilainen.
Ei sanoisi että ihan näin. Sama rauta antaa käyttäjälle mahdollisuuden asentaa mitä haluaa, toisin kuin konsoleilla. PC on siis siinä mielessä neutraali, että voit itse valita käyttöjärjestelmän. Vielä enemmän neutraali se on sitten kun lähdetään ostamaan pelejä ja pelaamaan. On useampi eri kauppapaikka mistä ostaa ja on tarjolla sekä Xboxin että pleikkarin konsoliyksinoikeuspelejä.
Se on siis hyvinkin neutraali pelien (eli sen tärkeimmän) suhteen, mikä ainakin se minun pointti oli.
Neutraali on ehkä huono sana valinta, avoimempi saattais kuvata paremmin tota PC puolta, ehkä. Mutta joo, toi on kyllä kiva kun pelejä pystyy ostamaan eri paikoista, niin se tekee sitä hintakilpailua.Ei sanoisi että ihan näin. Sama rauta antaa käyttäjälle mahdollisuuden asentaa mitä haluaa, toisin kuin konsoleilla. PC on siis siinä mielessä neutraali, että voit itse valita käyttöjärjestelmän. Vielä enemmän neutraali se on sitten kun lähdetään ostamaan pelejä ja pelaamaan. On useampi eri kauppapaikka mistä ostaa ja on tarjolla sekä Xboxin että pleikkarin konsoliyksinoikeuspelejä.
Se on siis hyvinkin neutraali pelien (eli sen tärkeimmän) suhteen, mikä ainakin se minun pointti oli.
Ollaan ehkä vähän lähetty laukalle siitä pelaamisen helppoudesta PC vs konsolit, mutta asiat tuppaa rönsyilemään.Ei aavistustakaan. Ja juuri siihen näkemykseen otin kantaa. Jos "vaivaton kokemus" on tiettyjen vaatimusten takana, ei silloin ole kyse aidosta valinnanvapaudesta. Lähimmäksi neutraalia pelien suhteen alusta muuttuu korkeintaan silloin, kun käyttäjällä on oikea Windows-käyttöjärjestelmän versio alla ja sopivaa rautaa peleihin nähden. Tämäkin siis vielä aika kaukana neutraalista. Toki moni haluaa unohtaa nämä taustatekijät, jolloin on helpompi käsitellä alustaa neutraalina.
Ja ettei saisi väärää käsitystä, niin en dissaa PC-pelaamista. Olen vain eri mieltä siitä, että Microsoftin ja Valven melko suvereeni temmellyskenttä olisi jotenkin neutraali.
Eipä tossa edes valintaa tartte tehdä, dualboot on asia, sulla voi olla vaikka kolme eri windows versiota ja kuus eri linuxia ja käynnistyksen yhteydessä voit valita et mihin niistä mennään. Mulla on esimerkiks Linux olemassa toisena vaihtoehtona pääasiassa oman heikkomielisyyden vuoksi, eli käytännössä jos sillä koneella olis tarkotus tehdä jotain hommia ilman että on sen suurempia houkutuksia saatavilla niin sitä varten oon asentanu aika barebones mallin Linuxin jossa vähän suuremmat mahdollisuudet oikeasti keskittyä siihen hommaan ilman et huomaa et selain on ihan jossain sivulla missä ei välttämättä tuottavuuden osalta tartteis olla.Onhan se silleen valinnan vapautta, kun voi valita että otatko Winukan ja pelaat sitten melkeenpä kaikki pelit, vai Linuxin ja sitten jää pelaamatta pelejä. Yleensähän valita asioiden kohdalla tehdään jonkun syyn takia, tässä se syy on haluutko pelata vai et.
Deck ei ainakaan säätövapaa laite missään nimessä oikeastaan ole, vaikka onnistuneesti antaakin suht konsolimaisen lähestymistavan PC-pelaamiseen. SteamOS kuitenkin on linuxpohjanen ja tän myötä tulee sit myös ne linuxin ongelmat ja ominaisuudet. Toki Protonin avulla aika iso siivu pelkästään Windowsille kehitetyistä peleistä pyörii myös tuolla (samalla sivuefektinä toimii myös muillakin Linuxeilla, Valve on tehnyt enemmän muutaman vuoden aikana Linux pelaamiselle kun koko käyttöjärjestelmän historian aikana kukaan on sitä edistänyt) Deckillä, mut pointti säilyy siinä mielessä et aika monen pelin kohdalla homma ei mee niin että vaan käynnistät sen ja rupeat pelaamaan, vaan aika monen pelin kohdalla parhaimman kokemuksen saavuttaakseen täytyy rassailla pelin asetuksia ja mahdollisesti myös paljonko ite laite saa virran kanssa mässäillä. Joidenkin kanssa sit inipuukotuksia, launch optionseja tai muuten vaan jotain pientä oheisräpellystä.Siltikin, itse olen nimenomaan konsolipelaaja ennen kaikkea, eikä PC-pelaaminen ole oikein koskaan kiinnostanut. Tämä voi toki muuttua, kaiken raudan lähestyessä toisiaan ja maailman digitalisoituessa koko ajan enemmän ja enemmän. Jo nyt esimerkiksi Steam Deck on hämärtynyt PC:n ja konsolin rajaa onnistuneesti ja saanut allekirjoittaanenkin harkitsemaan hankintaa.
Deck ei ainakaan säätövapaa laite missään nimessä oikeastaan ole, vaikka onnistuneesti antaakin suht konsolimaisen lähestymistavan PC-pelaamiseen.
Kyllä Steam Deck on ihan konsoliin verrattava kokemus niin kauan, kun ei ala erikseen säätämään. Sitten, jos alkaa säätämään, homma voi mennä vaikeaksi nopeasti.
Hyvä lista, lisäisin vielä ilmaisen online-yhteyden ja cloud talletukset. Niistäkin saa konsoleilla maksaa erikseen.Muutenkin oletus siitä, että tietokoneella pelaaminen on aina niska kyyryssä hiirellä ja näppiksellä on melko vanhahtava.
Täällä Steam Deck ja PC:n välillä tallennuksen kulkevat pilvessä. Yleensä Steam Deckillä pelailen kevyemmät/vanhempia pelejä. Tällä hetkellä varmaan 30% PC ja 70% Steam Deck.
Itsellä kone niin sijoitettu että nappia painamalla kuva siirtyy televisioon jolloin pelata voi sohvalta ohjaimen kanssa.
Isoimmat edut itselleni PC:ssä ovat:
-Laajin kirjasto pelejä
-Ei tarvitse miettiä taaksepäinyhteensopivuuksia tai tarvitse maksaa fps/grafiikkapäivityksistä
-Steam Deck
-Säätämisen mahdollisuudet. Yllättävän harvoin sitä itse joutuu mitään säätämään, mutta erilaisia omaa käyttöä parantavia säätöjä on mahdollisuus tehdä niin halutessaan
-Modit(ihan hirveästi en käytä, mutta lisää tiettyihin peleihin ihan uutta iloa
-Jonkinlainen tietokone pitäisi olla joka tapauksessa
-Pelit lähtökohtaisesti halvempia
-Helppo päivittää halutessaan tehokkaampaan
-Hiiri&näppis -pelit yleisesti toimivat paremmin näillä, vaikka ihan hyviä ohjainkäännöksiäkin on näkynyt.
-On nuo Epicin ym. ilmaispelit ihan kivoja ja noita tulee säännöllisesti jopa pelailtua
Tässäpä sitä jotain. Nämä eivät ole mitään yleisesti päteviä totuuksia vaan minun mielipiteitäni. Tästä syystä on mahtavaa että markkinoilta löytyy jokaiselle jotain. On itselläkin ollut ainakin kaikki Nintendon ja Sonyn konsolit omistuksessa.
Korjataan sen verran, että Xboxilla cloud tallennukset ovat kuitenkin ilmaisia.Hyvä lista, lisäisin vielä ilmaisen online-yhteyden ja cloud talletukset. Niistäkin saa konsoleilla maksaa erikseen.
Korjataan sen verran, että Xboxilla cloud tallennukset ovat kuitenkin ilmaisia.![]()
Samoin on ps5lla ilmaiset pilvitallennukset.Korjataan sen verran, että Xboxilla cloud tallennukset ovat kuitenkin ilmaisia.![]()
Samoin on ps5lla ilmaiset pilvitallennukset.
Tarvitset PlayStation Plus -jäsenyyden, jotta voit käyttää pilvitallennustilaa.
Ne isommat ongelmat hoidetaan konsoleilla pelikehittäjien tekemillä pelikohtaisilla päivityksillä. Tai jopa konsolivalmistajan tekemällä käyttispäivityksellä. Mikäli sitä omaa säätämisen varaa on enemmän, tällaiset ”ongelmat” jotka voikin itse korjata, vyörytetään helpommin käyttäjälle. Itse en halua ollenkaan tällaista säätämistä, joten juurikin siksi konsoli on nimenomaan minun juttuni. Sekin on silti todettava, että jonkin verran pystyy konsolipeleissäkin yleensä säätämään grafiikkaan, tai muihinkin pelien yksityiskohtiin liittyen. Itse en kylläkään sellaisia ominaisuuksia käytä yleensä muuta kuin grafiikan tarkkuuden ja FPS:n valitsemiseen. 60 FPS toki valitsen aina, jos se on mahdollista.Monesti mainittu täällä miinuksena pc:lle säätäminen. Joku peli on kaatuillut, FOV oli huono, prosessori levinnyt yms. Itsekin vihaan säätämistä, mutta arvostan että siihen on kuitenkin mahdollisuus. Noi kaikki edelliset ongelmat on meinaa inasen vaikeempi korjata siellä konsolipuolella, jossa se säätämisen mahdollisuus on käytännössä poistettu.