Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Vuosi kaudet povattu kuinka PC-pelaaminen kuolee ja nyt aletaan sitten povaamaan että konsoli pelaaminen kuolee.. :D
PC-pelaamisesta on tullut vuosien saatossa kokoajan helpommin lähestyttävämpää. Tietokoneella pelaaminen on nyt jo niin lähellä konsolipelaamista helppoudessaan (jos itse näin haluaa), mutta tarjoaa samalla enemmän vaihtoehtoja, että suosio ei sinällään yllätä. Vielä uutena juttuna nämä kannettavat pelipclaitteet, kuten Steam Deck, ROG Ally ja Lenovo Legion Go, joilla PC-pelaamisen ja konsolipelaamisen raja hämärtyy entisestään.

Laitetaan nyt tuore omakohtainen kokemus tähän perään. Ostin pari päivää sitten Last of Us Remaken Epic Game Storesta. Ostotapahtuma ei juurikaan eroa konsolilla tapahtuvasta ostotapahtumasta. Sen jälkeen näen kyseisen pelin omassa pelikirjastossani ja klikkaan asenna. Peli asentuu, jonka jälkeen klikkaan pelaa. Peli käynnistyy. En tee mitään muutoksia asetuksiin, vaan aloitan uuden pelin suoraan. Useampi tunti nyt takana. Pelaan Xboxin gamepadilla, eikä tosiaan tarvinnut säätää mitään. Hyvin sama kokemus kuin jos pelaisin konsolilla.
 
Vuosi kaudet povattu kuinka PC-pelaaminen kuolee ja nyt aletaan sitten povaamaan että konsoli pelaaminen kuolee.. :D
10 vuotta sitten jo Hideo Kojima myös ennusti konsolien kuolemaa :)



Kojima: Console will be dead "in the near future"
 
PC-pelaamisesta on tullut vuosien saatossa kokoajan helpommin lähestyttävämpää. Tietokoneella pelaaminen on nyt jo niin lähellä konsolipelaamista helppoudessaan (jos itse näin haluaa), mutta tarjoaa samalla enemmän vaihtoehtoja, että suosio ei sinällään yllätä. Vielä uutena juttuna nämä kannettavat pelipclaitteet, kuten Steam Deck, ROG Ally ja Lenovo Legion Go, joilla PC-pelaamisen ja konsolipelaamisen raja hämärtyy entisestään.

Laitetaan nyt tuore omakohtainen kokemus tähän perään. Ostin pari päivää sitten Last of Us Remaken Epic Game Storesta. Ostotapahtuma ei juurikaan eroa konsolilla tapahtuvasta ostotapahtumasta. Sen jälkeen näen kyseisen pelin omassa pelikirjastossani ja klikkaan asenna. Peli asentuu, jonka jälkeen klikkaan pelaa. Peli käynnistyy. En tee mitään muutoksia asetuksiin, vaan aloitan uuden pelin suoraan. Useampi tunti nyt takana. Pelaan Xboxin gamepadilla, eikä tosiaan tarvinnut säätää mitään. Hyvin sama kokemus kuin jos pelaisin konsolilla.
Juu, ei PC:llä pelaaminen kummosta efforttia vaadi nykyään, osta peli, lataa/asenna ja kovaa pelaamista. Siitä voi kyllä myös tehä vaikeeta kun alkaa itte kikkailemaan vähän ini tiedostojen, modien yms kanssa. Mutta se osasto sitten taas itte päätettävissä lähteekö sille tielle, mulle se osasto on vaan lisämauste koko pelaamisessa. :D
10 vuotta sitten jo Hideo Kojima myös ennusti konsolien kuolemaa :)



Kojima: Console will be dead "in the near future"
Tää menny ihan ohitte aikanaan. Tosin oon kyllä vahvasti sitämieltä että Kojiman olis parempi tehä leffoja, kun pelejä. Koska kyseisen herran tuotokset pelirintamalla on enemmän leffoja kun pelejä.. Pari tuntia postipeku simua "pelanneena" ja siitä tais olla 1.5h videota, plääh...
 
PC-pelaamisesta on tullut vuosien saatossa kokoajan helpommin lähestyttävämpää. Tietokoneella pelaaminen on nyt jo niin lähellä konsolipelaamista helppoudessaan (jos itse näin haluaa), mutta tarjoaa samalla enemmän vaihtoehtoja, että suosio ei sinällään yllätä. Vielä uutena juttuna nämä kannettavat pelipclaitteet, kuten Steam Deck, ROG Ally ja Lenovo Legion Go, joilla PC-pelaamisen ja konsolipelaamisen raja hämärtyy entisestään.

Laitetaan nyt tuore omakohtainen kokemus tähän perään. Ostin pari päivää sitten Last of Us Remaken Epic Game Storesta. Ostotapahtuma ei juurikaan eroa konsolilla tapahtuvasta ostotapahtumasta. Sen jälkeen näen kyseisen pelin omassa pelikirjastossani ja klikkaan asenna. Peli asentuu, jonka jälkeen klikkaan pelaa. Peli käynnistyy. En tee mitään muutoksia asetuksiin, vaan aloitan uuden pelin suoraan. Useampi tunti nyt takana. Pelaan Xboxin gamepadilla, eikä tosiaan tarvinnut säätää mitään. Hyvin sama kokemus kuin jos pelaisin konsolilla.

Parhaimmillaan se on juurikin näin helppoa, ainahan se toki ei sitä ole ja joutuu kikkailee et pelit toimii kunnolla. Mutta vastapainona on myös PC pelaamisen ehdoton syy miksi se on parempaa kuin konsoleilla, modit. Aloittelin tuossa monen muun tapaan Monster Hunter Worldia uudelleen ja asentelin UI modin jolla näkee monsujen HP:t ihan jokaista osaa myöden, on kello joka näyttää paljon aikaa on kulunut (tämä on lopulta yllättävän iso asia), saa halutessaan DPS mittarit jolla näkee paljon kukin pelaaja tekee damagea. On myös modi jolla droppaavat itemit antaa pienen valopilarin josta näkee helposti missä ne on ja ei tarvi taistelun aikana alkaa etsimään niitä. Monille puristeille nämä saattavat pilata pelin täysin, itselle ne tekee erinomaisesta pelistä yhden parhaista kokemuksista joita olen viimevuosina kokenut. Voisi siis sanoa että PC pelaaminen tarjoaa jokaiselle juuri sellaisen kokemuksen kuin haluaa, toki konsoleilla alku investointi on paljon pienempi ja jotkut saattavat pitää enemmän siitä että voi vaan istua ja olla huoletta että peli toimii.
 
Parhaimmillaan se on juurikin näin helppoa, ainahan se toki ei sitä ole ja joutuu kikkailee et pelit toimii kunnolla. Mutta vastapainona on myös PC pelaamisen ehdoton syy miksi se on parempaa kuin konsoleilla, modit. Aloittelin tuossa monen muun tapaan Monster Hunter Worldia uudelleen ja asentelin UI modin jolla näkee monsujen HP:t ihan jokaista osaa myöden, on kello joka näyttää paljon aikaa on kulunut (tämä on lopulta yllättävän iso asia), saa halutessaan DPS mittarit jolla näkee paljon kukin pelaaja tekee damagea. On myös modi jolla droppaavat itemit antaa pienen valopilarin josta näkee helposti missä ne on ja ei tarvi taistelun aikana alkaa etsimään niitä. Monille puristeille nämä saattavat pilata pelin täysin, itselle ne tekee erinomaisesta pelistä yhden parhaista kokemuksista joita olen viimevuosina kokenut. Voisi siis sanoa että PC pelaaminen tarjoaa jokaiselle juuri sellaisen kokemuksen kuin haluaa, toki konsoleilla alku investointi on paljon pienempi ja jotkut saattavat pitää enemmän siitä että voi vaan istua ja olla huoletta että peli toimii.
Joo, siis tämä on PC-pelaamisen vahvuus myös. On vaihtoehtoja ja tapoja parantaa pelikokemusta entisestään, jos niin haluaa. Lähinnä halusin alleviivata sitä, että se konsolipelaamisesta tuttu vaivattomuuskin on siellä. Tai ollaan ainakin aika lähellä sitä.

Ehkä isoin säätö mitä olen tehnyt kun tässä viimeisen kolme vuotta olen taas aktiivisemmin PC:llä pelannut, niin asensin erillisen softan, jotta Final Fantasy Remake pyöri ultrawide resoluutiolla, kun peli ei sitä natiivisti tukenut. Muuten olen lähinnä painellut osta, asenna ja pelaa -nappeja. Ehkä välillä tarkistanut pelin asetuksista, että peli on osannut valita oikean resoluution. Kokemus on ollut hyvin paljon konsolia vastaava. Olen myös pelannut suurimman osan peleistä gamepadilla, joten "tuntumakin" on sama kuin konsoleilla.

Sinänsä hyvä että PC on suosittu. Tämä toivottavasti tarkoittaa sitä että pelinkehittäjillä on paineita tehdä pelistään vähintään PC-versio, jolloin pelejä pääsee pelaamaan nekin, joilla ei ole jokaista uutta konsolia. Nintendon oma tuotanto on tosin tässä poikkeus, mutta muut. :)
 
Parhaimmillaan se on juurikin näin helppoa, ainahan se toki ei sitä ole ja joutuu kikkailee et pelit toimii kunnolla. Mutta vastapainona on myös PC pelaamisen ehdoton syy miksi se on parempaa kuin konsoleilla, modit. Aloittelin tuossa monen muun tapaan Monster Hunter Worldia uudelleen ja asentelin UI modin jolla näkee monsujen HP:t ihan jokaista osaa myöden, on kello joka näyttää paljon aikaa on kulunut (tämä on lopulta yllättävän iso asia), saa halutessaan DPS mittarit jolla näkee paljon kukin pelaaja tekee damagea. On myös modi jolla droppaavat itemit antaa pienen valopilarin josta näkee helposti missä ne on ja ei tarvi taistelun aikana alkaa etsimään niitä. Monille puristeille nämä saattavat pilata pelin täysin, itselle ne tekee erinomaisesta pelistä yhden parhaista kokemuksista joita olen viimevuosina kokenut. Voisi siis sanoa että PC pelaaminen tarjoaa jokaiselle juuri sellaisen kokemuksen kuin haluaa, toki konsoleilla alku investointi on paljon pienempi ja jotkut saattavat pitää enemmän siitä että voi vaan istua ja olla huoletta että peli toimii.
Itseäni eivät modit taas kiinnosta lainkaan. Toki niitä kokeilin jonkin verran, kun PC:llä aikoinaan aktiivisesti pelasin, mutta totesin, etteivät ole minun juttuni. Minua kiinnostaa pelit pelata sellaisena, kuin niiden kehittäjät ovat ne suunnitelleet. Äärimmäisessä tilanteessa voisin ajatella korkeintaan kajoavani pelin vaikeusasteeseen, jos peli tuntuu vain aivan liian vaikealta. Mutta niinkin olen tehnyt aivan äärimmäisen harvoin. Ja sitten tosiaan PC-pelaamisessa ei kiinnosta nimenomaan tuo sinun mainitsemasi hankaluus, eli se, että välillä joutuu säätämään, että saa pelit toimimaan. Sellaista en halua pelaamiseeni lainkaan. Kyllästyin siihen todella pahasti silloin aikanaan kun vielä PC:llä aktiivisesti pelasin. PC on myös tilasyöppö asunnossa ja kun en tee sillä pelaamisen ulkopuolella yhtään mitään (tabletti, äly-TV ja kännykkä ovat syrjäyttäneet henkilökohtaisen PC:n tarpeen minulle täysin), niin siinäkään mielessä en kaipaa PC:llä pelaamista tai ylipäätään omaa PC:tä työssä käyttämieni tietokoneiden lisäksi. En kyllä muutenkaan sinänsä oikeasti usko konsolipelaamisen olevan tiensä päässä mitenkään. Kyllä nuo pelifirmat sen tiedostavat, että tietyt asiakkaat jäävät kokonaan tavoittamatta, mikäli asiakkaita aletaan väkisin ajamaan PC-pelaamiseen. Väitän, että se asiakasmäärä ei ihan pieni sitten olekaan.
 
Ja sitten tosiaan PC-pelaamisessa ei kiinnosta nimenomaan tuo sinun mainitsemasi hankaluus, eli se, että välillä joutuu säätämään, että saa pelit toimimaan. Sellaista en halua pelaamiseeni lainkaan.
Onneksi tätä ei tosiaan PC:lläkään juuri ole.
En kyllä muutenkaan sinänsä oikeasti usko konsolipelaamisen olevan tiensä päässä mitenkään.
En usko minäkään, enkä varsinkaan toivo sitä, mutta Steam Deckin kaltaiset laitteet näyttävät ehkä suuntaa siihen kuinka laiterajat hämärtyvät entisestään. Kun jo nyt on osassa pelejä crossplayt ja crossprogressionit, niin ei ole niin väliä millä laitteella pelaa ja milloin. Pelit jatkuu paikasta ja laitteesta riippumatta. Luulen että tämä on se suunta entistä vahvemmin myös jatkossa. Xbox tai PlayStation ei tarkoitakaan enää konsolia, vaan koko palettia mitä Microsoft ja Sony pelialalla tarjoavat. Johan se nytkin on näin, mutta uskon että tulevaisuudessa entistä vahvemmin.
 
Kun vaihdoin 2020 23v jälkeen konsoleista PC:hen, olo oli vähän sellainen että minuahan on huijattu 20 vuotta. Ainoaksi isommaksi säädöksi on jäänyt nvidian drivereiden asentaminen ja olisiko yksi peli kaatunut kesken käytön.

VR puolella etenkin modien kanssa on säätämistä enemmän, mutta siltä voi välttyä kun keskittyy vain mainstriimiin. Vaikea tosin keskittyä kun esim. uutena vuotena tuli Unreal Engine VR mod mikä mahdollistaa tuhansien pelien pelaamisen VR moodissa, muutamalla klikkauksella ja mahdollisilla lisäsäädöillä.

Vaikutukset näkyivät muuten heti, call of the sea VR peli Questille näytti niin paljon kehnommalta kun ilmaiseksi Epicstoresta ottamani flat versio VR modilla, että päädyin palauttamaan pelin ja ottamaan rahat takaisin (ominaisuus jota ei sonylla ja nintedolla ole).

Niin ne epicin pelit, olisinko nyt muutamassa vuodessa kasannut yli 200 pelin valikoiman täysin ilmaiseksi, + lisäksi höpön halvalla humblebundlen ja muiden tarjouksista, kaikkiaan pelejä 700 jo.

Tuskin konsolipelaaminen on loppumassa, mutta itse en voi mitenkään enää suositella konsolipelaamista jos haluaa pelata isoa määrää pelejä, sen verran halvemmaksi se PC:llä tulee, eikä käyttö ole sen vaikeampaa kuin konsoleillakaan. Yhteen peliin tai pelisarjaan keskittyessä konsolit ovat kyllä huokeampi vaihtoehto. Gamepass tyyliset auttaa, mutta sen valikoimakin on suuruudestaan huolimatta rajallinen, ja konsolin erlinkaaren aikana hintaa sillekkin kertyy.

Osittain konsolipelaamista sotkee PC pelaamiseen se että käytännössä nykykonsolit ovat täysin PC arkkitehtuuripohjaisia. Subventoimalla hinta ja ottamalla se omasta storesta takaisin, on päivän systeemi. Saman kokoonpanon voi aina rakentaa PC puolelle.
 
Onneksi tätä ei tosiaan PC:lläkään juuri ole.
Ihan noin auvoista en kyllä millään usko PC-pelaamisen nykyäänkään sentään olevan. Aikalailla mahdotonta, kun kuitenkin eri PC:t koostuvat eri komponenteista, eikä täyttä yhteensopivuutta pysty aina erilaisten setuppien kautta suoraan automaattisesti ilman säätämistä takaamaan. Toki tuohonkin varmasti voi vaikuttaa, jonkin ihan tietyn määrämuotoisen setupin hankkimalla, mutta ei silläkään voi täysin päästä näistä PC:tä ikuisesti riivaavista yksittäisistä yhteensopivuusongelmista ainakin yksittäisten pelien kanssa.

Väitätkö myöskin, ettei eri komponenttien ajureita tarvitse enää lainkaan itse etsiä ja säätää niiden kanssa erinäisissä tilanteissa? Oli niitä toki jotain automaattisia kuvioita minunkin PC-pelaamisen aikoina, mutta ei niihin läheskään 100%:sti voinut luottaa, vaan aika usein oli pakko niiden parissa säätää. Lisäksi jos haluaa useamman vuoden pelata PC:llään, niin tulee se hardwaren päivittäminen myöskin väistämättä eteen. Siinäkin asia, jonka kanssa näprääminen ei minua kiinnosta lainkaan - varsinkaan nykyään.

Aikoinaan tuli toki omaa peli-PC:tä päivitettyä useaankin otteeseen, jotta sillä sen yhden konsolisukupolven elinkaaren verran pystyi hyvin pelaamaan. Mutta edes silloin se ei ollut millään tavalla mukavaa hommaa vaihtaa näytönohjaimia, prossua, muistia, virtalähdettä jne, Ja hinnakkaaksi myöskin tuli. Vaikka PC-pelaaminen saattaakin jonkin verran vaivattomampaa olla nykyaikana, kuin oman PC-pelaamiseni aikoina, niin siihen en silti usko millään, että se edelleenkään olisi kovin lähelläkään konsolin vaivattomuutta. Ainakaan läheskään kaikilta osin.

Hyvä, että PC-pelaaminen on sen tiettyjen hankaluuksien kanssa sujut oleville erittäin hyvä pelaamisen vaihtoehto. Läheskään kaikille se ei ole kuitenkaan mielekäs vaihtoehto, ja siksi tarvitaan myös konsoleita toisenlaisen pelaamisen vaihtoehdoiksi. Itse en halua minkäänlaisia säätöjä pelaamiseni kanssa, tai ainakin ne niin vähiin, kuin vain suinkin mahdollista. Siksi PC-pelaaminen ei ole minulle minkäänlainen vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan noin auvoista en kyllä millään usko PC-pelaamisen nykyäänkään sentään olevan. Aikalailla mahdotonta, kun kuitenkin eri PC:t koostuvat eri komponenteista, eikä täyttä yhteensopivuutta pysty aina erilaisten setuppien kautta suoraan automaattisesti ilman säätämistä takaamaan. Toki tuohonkin varmasti voi vaikuttaa, jonkin ihan tietyn määrämuotoisen setupin hankkimalla, mutta ei silläkään voi täysin päästä näistä PC:tä ikuisesti riivaavista yksittäisistä yhteensopivuusongelmista ainakin yksittäisten pelien kanssa.
Nykyään pelit osaavat tunnistaa mitä osia tietokoneesi sisältää. Ei minun ole tarvinnut rukata asetuksia päästäkseni pelaamaan. Voin rukata jos haluan, mutta ei ole mikään pakko. En muista kohdanneeni yhteen yhteensopivuusongelmaa. Tietysti jos haluan pelata jotain ikivanhoja pelejä, niin näitä ongelmia voi olla enemmän, mutta jos pysytään niissä peleissä joita pelaisin konsolilla, niin se kokemus on hyvin pitkälti sama.
Väitätkö myöskin, ettei eri komponenttien ajureita tarvitse enää lainkaan itse etsiä ja säätää niiden kanssa, erinäisissä tilanteissa? Oli niitä toki jotain automaattisia kuvioita minunkin PC-pelaamisen aikoina, mutta ei niihin läheskään 100%:sti voinut luottaa, vaan aika usein oli pakko niiden parissa säätää. Lisäksi jos haluaa useamman vuoden pelata PC:llään, niin tulee se hardwaren päivittäminen myöskin väistämättä eteen. Siinäkin asia, jonka kanssa näprääminen ei minua kiinnosta lainkaan - varsinkaan nykyään.
Ei ainakaan minun ole tarvinnut. Se tärkein komponentti eli näytönohjain päivittyy nVidian Geforce -sovelluksen kautta. Ei tarvitse etsiä mitään. Painaa vaan nappia, että asenna. Hardwaren päivittäminen tulee tietysti eteen. Ihan niinkuin se tulee konsoleillakin, kun seuraava sukupolvi julkaistaan. Ostin tietokoneeni maaliskuussa 2021, joten vain muutama kuukausi uuden sukupolven konsolien julkaisun jälkeen. Jos pelaan tällä samalla koneella edelleen kun PS6 ja Xbox Series XL julkaistaan, niin hardwaren päivittäminen ei ole sen isompaa kuin konsoleilla. Tietokoneen kanssa minulla on vain enemmän vaihtoehtoja. Voin ostaa kokonaan uuden tietokoneen yhtenä kokonaisuutena ihan niinkuin teen uusien konsolien kanssa tai voin päivittää yksittäisiä osia koneen sisältä.
Aikoinaan tuli toki omaa peli-PC:tä päivitettyä useaankin otteeseen, jotta sillä sen yhden konsolin elo kaaren verran pystyi hyvin pelaamaan. Mutta edes silloin se ei ollut millään tavalla mukavaa hommaa vaihtaa näytönohjaimia, prossua, muistia, virtalähdettä jne, Ja hinnakkaaksi myöskin tuli. Vaikka PC-pelaaminen saattaakin jonkin verran vaivattomampaa olla nykyaikana, kuin oman PC-pelaamiseni aikoina, niin siihen en silti usko millään, että se edelleenkään olisi kovin lähelläkään konsolin vaivattomuutta. Ainakaan läheskään kaikilta osin.
Uskallan jo nyt väittää että ei ole mikään pakko päivittää tietokonetta yhden konsolielinkaaren välissä. Ei varsinkaan useampaan otteeseen. Nykyinen tietokoneeni on tehokkaampi kuin Xbox Series X ja PS5. Mikään peli ei ole tuottanut ongelmia, enkä usko että tuottakaan ennen kuin jo seuraava konsolisukupolvi kolkuttelee ovella.

Jos siis elämäni tietokoneen kanssa on tätä:
- Ostan valmiin konepaketin
- Ostan, asennan, päivitän ja pelaan pelini konsolimaisen kauppapaikan kautta
- En tee mitään laitepäivityksiä valmiille konepaketilleni koko konsolisukupolven aikana
- Asennan ajuripäivitykset sovelluksesta nappia painamalla
- Pelaan pelini gamepadilla

Niin en näe mikä tässä eroaa niin merkittävästi konsolikokemuksesta. Minulla on toki mahdollisuuksia säätää jos haluan, mutta se ei ole millään tavalla pakollista.

Hyvä, että PC-pelaaminen on sen tiettyjen hankaluuksien kanssa sujut oleville erittäin hyvä pelaamisen vaihtoehto. Läheskään kaikille se ei ole kuitenkaan mielekäs vaihtoehto, ja siksi tarvitaan myös konsoleita toisenlaisen pelaamisen vaihtoehdoiksi. Itse en halua minkäänlaisia säätöjä pelaamiseni kanssa, tai ainakin ne niin vähiin, kuin vain suinkin mahdollista. Siksi PC-pelaaminen ei ole minulle minkäänlainen vaihtoehto.
Kun ei niitä hankaluuksia juurikaan ole. Sitä tässä yrittänyt painottaa. Kohta kolme vuotta menty ihan yhtä vähillä hankaluuksilla kuin konsolien kanssa.

Laitetaan nyt disclaimer, kun tässä varmasti tuntuu, että puolustelen tietokonetta. Haluan siis muistuttaa että pelaan selvästi enemmän konsoleilla. Ne ovat pääasiallinen pelialustani, mutta samalla tuntuu että on syytä tuoda tietokonepelaamisen kokemuksia esiin myös, kun ei se ole nykypäivänä sen kummallisempaa kuin konsolilla pelaaminen. Ja varmaan osaksi myös siitä syystä sen suosio ei näytä hiipumisen merkkejä. Se on samalla helppoa, mutta tarjoaa myös hurjasti mahdollisuuksia. Toki PC:llä on myös pelejä, joita ei ole konsoleilla, kuten supersuositut Counter-Strike, Dota ja League of Legends. Ja varmaan läjäpäin suosittuja MMORPG:tä, joista minä en tiedä mitään.

Ja nyt kun konsolisotaketjussa ollaan, niin tykkään PC:n puolueettomuudesta pelialustana. Siellä on "kaikki" pelit sulassa sovussa. Tykkään siitä, että jos joku peli ei syystä tai toisesta ilmesty omistamalleni konsolille, niin se on mitä suurimmalla todennäköisyydellä saatavilla PC:llä. Jos ei heti konsoliversion julkaisussa, niin ainakin hetken päästä. Ja koska tietokone tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi ohjainvalinnan suhteen, niin saan myös pelata pelini sillä ohjaimella millä haluan.

Olin pitkään ilman pelikelpoista tietokonetta. Varmaan 10 vuotta, jos ei enemmänkin. Ostin tämän uusimman tietokoneeni isommilta osin autosimulaattorien takia, mutta siitä on kolmessa vuodessa tullut osa kokonaisuutta omassa peliharrastuksessa. Todella tyytyväinen olen ostokseeni ja varmasti jatkossa tietokone kulkee konsolien rinnalla yhtenä osana tämän huushollin pelilaitteita.
 
Uskallan jo nyt väittää että ei ole mikään pakko päivittää tietokonetta yhden konsolielinkaaren välissä. Ei varsinkaan useampaan otteeseen. Nykyinen tietokoneeni on tehokkaampi kuin Xbox Series X ja PS5. Mikään peli ei ole tuottanut ongelmia, enkä usko että tuottakaan ennen kuin jo seuraava konsolisukupolvi kolkuttelee ovella.
Itse ostin PC:n 2020, ja olen päivittänyt siihen näytönohjaimen ja +16gb muistia. Päivitysten kanssa rahaa mennyt 2500€. Voi kuulostaa paljolta, mutta en halua edes ajatella miten paljon olisi palanut rahaa tuollaiseen 700 pelin valikoimaan konsoleilla, toki valikoima olisi pienempi, mutta toisaalta noista humblebundlen eristä on löytynyt paljon helmiä. Tätä saittia kun seuraa suurimmalla osalla pelaajia on useampi, tyypillisesti kolmekkin konsolia,bjoten konsolien hintakin menee 2000€ korville.

Ohjaimia, ratteja ja lento-ohjaimia vaan yksi, Ei tarvi joka laitteelle omaansa, mikä,on aina oma hässäkkänsä. Ainakin mulle tämä on todella iso etu.

Sorry TT, huomasin siirron vasta nyt, tämänkin voi siirtää.
 
Itse taas tympäännyin PC pelaamiseen. Ison osan elämästä olen PC:llä pelannut, mutta aina kuitenkin vanhemmalla raudalla. Ihan vain sen takia koska ei ole ollut ikinä rahaa laittaa parempaan.

Eli konsoleilla pääsee halvemmalla. Ja vaikka PC on nykyään paljon vaivattomampaa kuin ennen, silti konsolit vie voiton siinäkin asiassa. Parilla napilla pääsee heti hyppäämään peliin, eikä ole montaa erilaista kauppa-alustaa missä on pelikirjastoa.

Taidan ostaa joskus pleikkarin rinnalle Xboxin, kunhan tilaa löytyy saadaan tähän huusholliin .:D

Edit: Tämänkin voi siirtää oikeaan ketjuun.
 
Nykyään pelit osaavat tunnistaa mitä osia tietokoneesi sisältää. Ei minun ole tarvinnut rukata asetuksia päästäkseni pelaamaan. Voin rukata jos haluan, mutta ei ole mikään pakko. En muista kohdanneeni yhteen yhteensopivuusongelmaa. Tietysti jos haluan pelata jotain ikivanhoja pelejä, niin näitä ongelmia voi olla enemmän, mutta jos pysytään niissä peleissä joita pelaisin konsolilla, niin se kokemus on hyvin pitkälti sama.

Ei ainakaan minun ole tarvinnut. Se tärkein komponentti eli näytönohjain päivittyy nVidian Geforce -sovelluksen kautta. Ei tarvitse etsiä mitään. Painaa vaan nappia, että asenna. Hardwaren päivittäminen tulee tietysti eteen. Ihan niinkuin se tulee konsoleillakin, kun seuraava sukupolvi julkaistaan. Ostin tietokoneeni maaliskuussa 2021, joten vain muutama kuukausi uuden sukupolven konsolien julkaisun jälkeen. Jos pelaan tällä samalla koneella edelleen kun PS6 ja Xbox Series XL julkaistaan, niin hardwaren päivittäminen ei ole sen isompaa kuin konsoleilla. Tietokoneen kanssa minulla on vain enemmän vaihtoehtoja. Voin ostaa kokonaan uuden tietokoneen yhtenä kokonaisuutena ihan niinkuin teen uusien konsolien kanssa tai voin päivittää yksittäisiä osia koneen sisältä.

Uskallan jo nyt väittää että ei ole mikään pakko päivittää tietokonetta yhden konsolielinkaaren välissä. Ei varsinkaan useampaan otteeseen. Nykyinen tietokoneeni on tehokkaampi kuin Xbox Series X ja PS5. Mikään peli ei ole tuottanut ongelmia, enkä usko että tuottakaan ennen kuin jo seuraava konsolisukupolvi kolkuttelee ovella.

Jos siis elämäni tietokoneen kanssa on tätä:
- Ostan valmiin konepaketin
- Ostan, asennan, päivitän ja pelaan pelini konsolimaisen kauppapaikan kautta
- En tee mitään laitepäivityksiä valmiille konepaketilleni koko konsolisukupolven aikana
- Asennan ajuripäivitykset sovelluksesta nappia painamalla
- Pelaan pelini gamepadilla

Niin en näe mikä tässä eroaa niin merkittävästi konsolikokemuksesta. Minulla on toki mahdollisuuksia säätää jos haluan, mutta se ei ole millään tavalla pakollista.


Kun ei niitä hankaluuksia juurikaan ole. Sitä tässä yrittänyt painottaa. Kohta kolme vuotta menty ihan yhtä vähillä hankaluuksilla kuin konsolien kanssa.

Laitetaan nyt disclaimer, kun tässä varmasti tuntuu, että puolustelen tietokonetta. Haluan siis muistuttaa että pelaan selvästi enemmän konsoleilla. Ne ovat pääasiallinen pelialustani, mutta samalla tuntuu että on syytä tuoda tietokonepelaamisen kokemuksia esiin myös, kun ei se ole nykypäivänä sen kummallisempaa kuin konsolilla pelaaminen. Ja varmaan osaksi myös siitä syystä sen suosio ei näytä hiipumisen merkkejä. Se on samalla helppoa, mutta tarjoaa myös hurjasti mahdollisuuksia. Toki PC:llä on myös pelejä, joita ei ole konsoleilla, kuten supersuositut Counter-Strike, Dota ja League of Legends. Ja varmaan läjäpäin suosittuja MMORPG:tä, joista minä en tiedä mitään.

Ja nyt kun konsolisotaketjussa ollaan, niin tykkään PC:n puolueettomuudesta pelialustana. Siellä on "kaikki" pelit sulassa sovussa. Tykkään siitä, että jos joku peli ei syystä tai toisesta ilmesty omistamalleni konsolille, niin se on mitä suurimmalla todennäköisyydellä saatavilla PC:llä. Jos ei heti konsoliversion julkaisussa, niin ainakin hetken päästä. Ja koska tietokone tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi ohjainvalinnan suhteen, niin saan myös pelata pelini sillä ohjaimella millä haluan.

Olin pitkään ilman pelikelpoista tietokonetta. Varmaan 10 vuotta, jos ei enemmänkin. Ostin tämän uusimman tietokoneeni isommilta osin autosimulaattorien takia, mutta siitä on kolmessa vuodessa tullut osa kokonaisuutta omassa peliharrastuksessa. Todella tyytyväinen olen ostokseeni ja varmasti jatkossa tietokone kulkee konsolien rinnalla yhtenä osana tämän huushollin pelilaitteita.
No, sen verran olen kuullut muiden kokemuksia viime vuosinakin PC-pelaamisesta, etten kyllä osta tuota millään, että olisi yhtä vaivatonta pelaaminen kuin konsoleilla pelaaminen. Kyllä sieltä monelle tulee edelleen eteen kaikenlaista säätämistä, joihin törmäsin itsekin pelatessani. Toki joillakin setupeilla ja tietyntyyppisiä pelejä pelaamalla voi olla paremmassa asemassa, kuin joillakin toisilla setupeilla ja tietynlaisia pelejä pelatessa.

Päivitettävissä olevat peli-PC:t vievät myös merkittävästi enemmän tilaa, joka on myös itselleni merkittävä asia ainakin niin kauan kuin konsolipelaaminen on vaihtoehtona. En halua peli-PC:tä viemään tilaa olohuoneessani, enkä saisi sille oikein mielekästä kuviota sinne. PC:tä en saisi mahtumaan TV-pöytäni yhteyteen mihinkään, enkä pelejä suostu pelaamaan muualta kuin ison TV:n näytöltä, joten jossain pelihuoneessa pienemmältä näytöltä pelaaminen on myöskin taaksejäänyttä elämää. Hyvä toki, että pelaamisen vaihtoehtoja on, ja PC-pelaaminen on siitä pitäville hyvä vaihtoehto. Kaikille se ei sitä ole, vaikka jotkut PC-pelaamisesta pitävät kuinka tuntuvat haluavan ajatella, että se voisi olla kaikille hyvä juttu, koska se on sitä juuri heille.
 
No, sen verran olen kuullut muiden kokemuksia viime vuosinakin PC-pelaamisesta, etten kyllä osta tuota millään, että olisi yhtä vaivatonta pelaaminen kuin konsoleilla pelaaminen. Kyllä sieltä monelle tulee edelleen eteen kaikenlaista säätämistä, joihin törmäsin itsekin pelatessani. Toki joillakin setupeilla ja tietyntyyppisiä pelejä pelaamalla voi olla paremmassa asemassa, kuin joillakin toisilla setupeilla ja tietynlaisia pelejä pelatessa.
En voi tietenkään peilata tätä muuhun kuin omaan kokemukseen, mutta näin on viimeiset vajaa kolme vuotta menty ilman säätämistä. Hyvin lähellä on ollut kokemus konsolipelaamista.
Päivitettävissä olevat peli-PC:t vievät myös merkittävästi enemmän tilaa, joka on myös itselleni merkittävä asia ainakin niin kauan kuin konsolipelaaminen on vaihtoehtona. En halua peli-PC:tä viemään tilaa olohuoneessani, enkä saisi sille oikein mielekästä kuviota sinne. PC:tä en saisi mahtumaan TV-pöytäni yhteyteen mihinkään, enkä pelejä suostu pelaamaan muualta kuin ison TV:n näytöltä, joten jossain pelihuoneessa pienemmältä näytöltä pelaaminen on myöskin taaksejäänyttä elämää. Hyvä toki, että pelaamisen vaihtoehtoja on, ja PC-pelaaminen on siitä pitäville hyvä vaihtoehto.
Tilanvienti onkin sitten ihan eri asia. Tai se että haluaako pelata tietokoneen näytöltä työpöydän edessä istuen vai asenteleeko PC:n kiinni olohuoneen telkkariin. Nämä on niin sanottuja oikeita ongelmia. Se ei suoraan liity siihen että pelaaminen koneen käynnistettyä on lähes yhtä vaivatonta kuin konsolipelaaminen.
Kaikille se ei sitä ole, vaikka jotkut PC-pelaamisesta pitävät kuinka tuntuvat haluavan ajatella, että se voisi olla kaikille hyvä juttu, koska se on sitä juuri heille.
Jos viesteistäni sai tämän kuvan, niin se ei ollut tarkoitus. Minäkin pelaan tosiaan edelleen enemmän konsoleilla. En myöskään yrittänyt myydä PC-pelaamista sinulle tai kenellekään, vaan lähinnä tuoda esiin sitä kuinka vaivatonta se nykyään on ja ehkä se on osasyynä PC-pelaamisen suosioon. Oma näkemys PC-pelaamiseen muuttui kolme vuotta sitten kun pääsin modernin tietokoneen makuun, mutta ei se tietenkään tarkoita että muiden tarvitsisi näin tehdä.
 
Jos Xbox Series X:n asettelee ohjeiden mukaisesti riittävän ilmavaan tilaan, ei sen tilantarve poikkea mielestäni mitenkään PC:stä. Ehkä pelikelpoinen PC menee jopa vähän pienempään tilaan, riippuen asettelusta. Itselleni mahtuu kyllä useampikin tuollainen mötikkä huoneen nurkkiin ilman ongelmia. Kaikki muu viekin sitten tilaa enemmän, esimerkiksi erikoisohjaimet.
 
Itse taas tympäännyin PC pelaamiseen. Ison osan elämästä olen PC:llä pelannut, mutta aina kuitenkin vanhemmalla raudalla. Ihan vain sen takia koska ei ole ollut ikinä rahaa laittaa parempaan.

Eli konsoleilla pääsee halvemmalla. Ja vaikka PC on nykyään paljon vaivattomampaa kuin ennen, silti konsolit vie voiton siinäkin asiassa. Parilla napilla pääsee heti hyppäämään peliin, eikä ole montaa erilaista kauppa-alustaa missä on pelikirjastoa.

Taidan ostaa joskus pleikkarin rinnalle Xboxin, kunhan tilaa löytyy saadaan tähän huusholliin .:D

Edit: Tämänkin voi siirtää oikeaan ketjuun.
Tuo kauppa-alustojen määrä on jonkinmoinen riesa, koska usein ei-steam pelit tuppaavat unohtumaan, esim. GoGissa minulla oleva cyberpunk.

Mutta vastapainoksi saa mielettömän edun, reippaasti edullisemmat pelit. Esim. Epicin ilmaisia pelejä mulla on jo jotain 200.

Jos ostat 2-3 konsolia, hintaero PC puoleen pienenee äkkiä jo raudassakin.
 
PC:llä tosiaan on paljon ilmaista tai lähes ilmaista pelattavaa, koska kilpailu laskee hintoja. Konsoleiden kaupat ovat monopoleja, siksi niissä hinnat pysyvät mahdollisimman korkeina ja konsolivalmistaja kerää ison siivun pelimyynnistä. Tällä tuotolla rahoitetaan sitten uusien konsolien kehitys ja konsoleiden myynti alihinnalla kuluttajille. Pelaamisessa ei taida olla kuitenkaan se tarkan markan talous mielessä useimmilla. Esimerkiksi voi olla, että pelaaja haluaa pelata jotain tiettyä peliä, jota ei tarjouksista löydy. Silloinkin usein PC:n hinnat ovat alhaisempia, jos peli on saatavissa PC:lle.

Jos haluaa säästää rahaa, kannattaa nyt ostaa 300-500 euron käytetty peli-PC ja hankkia sille vain parin euron pelejä ja kerätä kaikki ilmaispelit. Seuraavaksi kannattavinta olisi hankkia Xbox Series S ja Game pass tilaus kylkeen. Jos haluaa pelata mitä haluaa eikä rahasta ole tiukkaa, voi ostaa kaikki kiinnostavat laitteet ja pelit. Tuskin mikään valinta on tällä hetkellä kovin paljon toistaan huonompi. Ennen vanhaan huonolla valinnalla rahat menivät hukkaan, mutta nyt ei sellaisia floppilaitteita taida olla yleisesti myynnissä, joista ei ole mihinkään. Pitää vain miettiä käyttötarpeita ennen hankintaa, esim. ei osta Switchiä, jos haluaa pelata vain raskaita AAA-hittipelejä.

Juuri tällä hetkellä pelaajan tilanne on aivan mahtava eikä pelilaitteen hankinnassa ole ongelmia. Esimerkiksi pari vuotta sitten tilanne oli ihan erilainen, kun yhtäkkiä PC:n näytönohjaimista perittiin ihan järkyttäviä hintoja. En näe mitään erityistä syytä siksi kinastella siitä, mikä vehje kannattaisi hinnan puolesta valita, kun kaikki valinnat ovat hyviä.
 
Mutta vastapainoksi saa mielettömän edun, reippaasti edullisemmat pelit. Esim. Epicin ilmaisia pelejä mulla on jo jotain 200.
Mutta mihin sitä tarvii 200 tai 700 peliä? Joista iso osa on varmasti sellaisia, ettei niihin tule koskaan koskemaan, kun aikaa on kuitenkin rajallisesti. Itse esim. Viime vuonna pelasin läpi 20 peliä ja niiden lisäksi pelailin ehkä noin 10 muuta peliä (joko niin että ovat yhä kesken tai ovat sellaisia, ettei niistä oikein voi sanoa koska olisivat pelattu ”läpi”). Osalla varmasti pelimäärät on tätä isompia, mutta aika harvassa on ne pelaajat jotka vuosittain pelaavat kolminumeroista määrää pelejä.

Voin omalta osaltani sanoa, että peliharrastus varmaan jäisi retroiluun, jos konsolit kuolisivat pois ja pitäisi siirtyä PC:n pariin. Mulla on noin 20 vuotta ollut koneena Applen kevyin mahdollinen läppäri, joka riittää mun viihdeselailuun ja sivuduunin tekoon (ja yliopistoaikoina opiskeluun), mutta pelaamiseen siitä ei kyllä ole. Työkoneena on työnantajan puolesta Windows-läppäri, mutta sekään ei mitään pelejä pyörittäisi, jos mulla olisi siihen oikeuksia edes asentaa mitään. Mitään erillistä tiettyyn paikkaan sidottua pöytäkonetta ei ole mitään mielenkiintoa hankkia näiden lisäksi. Liikutettava läppäri on mun käytössä ihan ehdoton, koska käytän konettani varsinaisen työpöydän lisäksi sohvalla, sängyssä, keittiön pöydällä, junassa, ulkomaanmatkoilla jne. Enkä muutenkaan haluaisi palata Applen koneista Windows-koneiden pariin, kun tuo Apple on omaa käytössä vaan niin paljon vaivattomampi: sama kone toimii ilman lisäkomponenttien ostoa mun käytössä noin 6-9 vuotta (ja silloin harvoinkin, kun kone pitää uusia, niin uusi kone kopioi itsensä sisällöltä automaattisesti samanlaiseksi kuin vanha), ei tarvi hirveästi huolehtia mistään virustorjunnoista ja muista vastaavasti ja synkronointi talouden muiden Apple laitteiden kanssa on saumatonta.

Mulle PC pelaajaksi siirtyminen tarkoittaisi siis tosi isoa rahallista investointia riittävän hyvän pelikoneen muodossa, mutta myös valtavan isolta tuntuvaa vaivaa mikä syntyisi jo siitä, että pitäisi taas opetella ylläpitämään Windows-käyttöjärjestelmän konetta toimintakuntoisena (työkone tosiaan on Windows eli osaan sitä kyllä käyttää ainakin perustoimintojen osalta, mutta ylläpidon ja järjestelmänvalvojan oikeudet olen ulkoistanut työnantajalle). Puhumattakaan mahdollisesta vaivasta, joka syntyisi noista yhteensopivuusongelmista koneen raudan ja pelien välillä. Jo ajatus tästä saa vaan miettimään, että ”pitäkää tunkkinne”.
 
Mutta mihin sitä tarvii 200 tai 700 peliä?
Se on varmaan aika paljon riippuvainen taustoistakin. Itse aloittelin vakavamman pelaamisen C-64:lla, jolle sai valtavasti laittomasti kopioituja pelejä ja pelikokoelman koko oli tavoiteltava asia. Jos olisin sen sijaan valinnut NES:in, pelejä olisi ollut kallista hankkia ja niitä vähiä olisi vaalittu vuositolkulla. PC-puolella viihtyy sellaiset hamsterit, jotka haluavat saada sen monen sadan pelin kokoelman mahdollisimman halvalla. Xboxilla ja pleikkarilla he voivat ottaa käyttöön pelien vuokrapalvelun. Osalle se on sama asia, toisille ei. Aika pitkälti sopiva pelien määrä on makuasia, mutta jos on lapsesta lähtien tottunut siihen, että mahdollisuus valita peli isosta kokoelmasta on hyvä asia, kyllä niitä pelejä tulee kasattua itselleen helposti myös aikuisena. Toisaalta pelikokoelman pelaamattomat pelit voivat myös tuoda ahdistusta. Voi olla masentavaa, ettei ehdi koskaan pelaamaan kaikkea mitä haluaa. Sitten jos ajatellaan, mihin pelejä tarvitaan, se onkin toinen kysymys. Tuskin kukaan tarvitsee pelejä erityisemmin selvitäkseen elämässä. Pelaamisen sijaan voi vaikka lukea kirjan tai askarrella käpylehmän.
 
Mutta mihin sitä tarvii 200 tai 700 peliä? Joista iso osa on varmasti sellaisia, ettei niihin tule koskaan koskemaan, kun aikaa on kuitenkin rajallisesti. Itse esim. Viime vuonna pelasin läpi 20 peliä ja niiden lisäksi pelailin ehkä noin 10 muuta peliä (joko niin että ovat yhä kesken tai ovat sellaisia, ettei niistä oikein voi sanoa koska olisivat pelattu ”läpi”). Osalla varmasti pelimäärät on tätä isompia, mutta aika harvassa on ne pelaajat jotka vuosittain pelaavat kolminumeroista määrää pelejä.
No ei sinänsä kukaan tarvi 700 peliä. Mutta huomamatta noita on kertynyt PC:lle kolmen vuoden aikana, humblebundlesta irtoaa 8-12 peliä kympillä, epic store jakaa noita ilmaispelejä ja esim. viime kesänä oli ukraina bundle jolla irtosi 30€:lla jotain 150 peliä, joukossa AAA pelejäkin kuten Metro Exodus. Olen jotenkin onnistunut välttämään päällekkäisyydetkin, hyvin vähän on tuplakoodeja esim. Steamiin.

On tuosta valtavasta mutta huokeasta valikoimasta se etu että siellä on melkoisia helmiä joukossa, hakematta esim. Immortal, suicide of rachel foster, call of the sea, grime ja kymmeniä muita joiden parissa olen viihtynyt, ja joita en olisi varmaankaan osannut erikseen ostaa.

Steamin vuosikatsauksen mukaan olen 2023 pelannut 86 peliä + päälle Epic, GOG ja oculus Quest/Rift pelit, joita tuo ei tietenkään näytä. Eli reippaasti yli 100 peliä olen kuitenkin vähintäänkin kokeillut viime vuonna.
 
Ylös Bottom