Ihan noin auvoista en kyllä millään usko PC-pelaamisen nykyäänkään sentään olevan. Aikalailla mahdotonta, kun kuitenkin eri PC:t koostuvat eri komponenteista, eikä täyttä yhteensopivuutta pysty aina erilaisten setuppien kautta suoraan automaattisesti ilman säätämistä takaamaan. Toki tuohonkin varmasti voi vaikuttaa, jonkin ihan tietyn määrämuotoisen setupin hankkimalla, mutta ei silläkään voi täysin päästä näistä PC:tä ikuisesti riivaavista yksittäisistä yhteensopivuusongelmista ainakin yksittäisten pelien kanssa.
Nykyään pelit osaavat tunnistaa mitä osia tietokoneesi sisältää. Ei minun ole tarvinnut rukata asetuksia päästäkseni pelaamaan. Voin rukata jos haluan, mutta ei ole mikään pakko. En muista kohdanneeni yhteen yhteensopivuusongelmaa. Tietysti jos haluan pelata jotain ikivanhoja pelejä, niin näitä ongelmia voi olla enemmän, mutta jos pysytään niissä peleissä joita pelaisin konsolilla, niin se kokemus on hyvin pitkälti sama.
Väitätkö myöskin, ettei eri komponenttien ajureita tarvitse enää lainkaan itse etsiä ja säätää niiden kanssa, erinäisissä tilanteissa? Oli niitä toki jotain automaattisia kuvioita minunkin PC-pelaamisen aikoina, mutta ei niihin läheskään 100%:sti voinut luottaa, vaan aika usein oli pakko niiden parissa säätää. Lisäksi jos haluaa useamman vuoden pelata PC:llään, niin tulee se hardwaren päivittäminen myöskin väistämättä eteen. Siinäkin asia, jonka kanssa näprääminen ei minua kiinnosta lainkaan - varsinkaan nykyään.
Ei ainakaan minun ole tarvinnut. Se tärkein komponentti eli näytönohjain päivittyy nVidian Geforce -sovelluksen kautta. Ei tarvitse etsiä mitään. Painaa vaan nappia, että asenna. Hardwaren päivittäminen tulee tietysti eteen. Ihan niinkuin se tulee konsoleillakin, kun seuraava sukupolvi julkaistaan. Ostin tietokoneeni maaliskuussa 2021, joten vain muutama kuukausi uuden sukupolven konsolien julkaisun jälkeen. Jos pelaan tällä samalla koneella edelleen kun PS6 ja Xbox Series XL julkaistaan, niin hardwaren päivittäminen ei ole sen isompaa kuin konsoleilla. Tietokoneen kanssa minulla on vain enemmän vaihtoehtoja. Voin ostaa kokonaan uuden tietokoneen yhtenä kokonaisuutena ihan niinkuin teen uusien konsolien kanssa tai voin päivittää yksittäisiä osia koneen sisältä.
Aikoinaan tuli toki omaa peli-PC:tä päivitettyä useaankin otteeseen, jotta sillä sen yhden konsolin elo kaaren verran pystyi hyvin pelaamaan. Mutta edes silloin se ei ollut millään tavalla mukavaa hommaa vaihtaa näytönohjaimia, prossua, muistia, virtalähdettä jne, Ja hinnakkaaksi myöskin tuli. Vaikka PC-pelaaminen saattaakin jonkin verran vaivattomampaa olla nykyaikana, kuin oman PC-pelaamiseni aikoina, niin siihen en silti usko millään, että se edelleenkään olisi kovin lähelläkään konsolin vaivattomuutta. Ainakaan läheskään kaikilta osin.
Uskallan jo nyt väittää että ei ole mikään pakko päivittää tietokonetta yhden konsolielinkaaren välissä. Ei varsinkaan useampaan otteeseen. Nykyinen tietokoneeni on tehokkaampi kuin Xbox Series X ja PS5. Mikään peli ei ole tuottanut ongelmia, enkä usko että tuottakaan ennen kuin jo seuraava konsolisukupolvi kolkuttelee ovella.
Jos siis elämäni tietokoneen kanssa on tätä:
- Ostan valmiin konepaketin
- Ostan, asennan, päivitän ja pelaan pelini konsolimaisen kauppapaikan kautta
- En tee mitään laitepäivityksiä valmiille konepaketilleni koko konsolisukupolven aikana
- Asennan ajuripäivitykset sovelluksesta nappia painamalla
- Pelaan pelini gamepadilla
Niin en näe mikä tässä eroaa niin merkittävästi konsolikokemuksesta. Minulla on toki mahdollisuuksia säätää jos haluan, mutta se ei ole millään tavalla pakollista.
Hyvä, että PC-pelaaminen on sen tiettyjen hankaluuksien kanssa sujut oleville erittäin hyvä pelaamisen vaihtoehto. Läheskään kaikille se ei ole kuitenkaan mielekäs vaihtoehto, ja siksi tarvitaan myös konsoleita toisenlaisen pelaamisen vaihtoehdoiksi. Itse en halua minkäänlaisia säätöjä pelaamiseni kanssa, tai ainakin ne niin vähiin, kuin vain suinkin mahdollista. Siksi PC-pelaaminen ei ole minulle minkäänlainen vaihtoehto.
Kun ei niitä hankaluuksia juurikaan ole. Sitä tässä yrittänyt painottaa. Kohta kolme vuotta menty ihan yhtä vähillä hankaluuksilla kuin konsolien kanssa.
Laitetaan nyt disclaimer, kun tässä varmasti tuntuu, että puolustelen tietokonetta. Haluan siis muistuttaa että pelaan selvästi enemmän konsoleilla. Ne ovat pääasiallinen pelialustani, mutta samalla tuntuu että on syytä tuoda tietokonepelaamisen kokemuksia esiin myös, kun ei se ole nykypäivänä sen kummallisempaa kuin konsolilla pelaaminen. Ja varmaan osaksi myös siitä syystä sen suosio ei näytä hiipumisen merkkejä. Se on samalla helppoa, mutta tarjoaa myös hurjasti mahdollisuuksia. Toki PC:llä on myös pelejä, joita ei ole konsoleilla, kuten supersuositut Counter-Strike, Dota ja League of Legends. Ja varmaan läjäpäin suosittuja MMORPG:tä, joista minä en tiedä mitään.
Ja nyt kun konsolisotaketjussa ollaan, niin tykkään PC:n puolueettomuudesta pelialustana. Siellä on "kaikki" pelit sulassa sovussa. Tykkään siitä, että jos joku peli ei syystä tai toisesta ilmesty omistamalleni konsolille, niin se on mitä suurimmalla todennäköisyydellä saatavilla PC:llä. Jos ei heti konsoliversion julkaisussa, niin ainakin hetken päästä. Ja koska tietokone tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi ohjainvalinnan suhteen, niin saan myös pelata pelini sillä ohjaimella millä haluan.
Olin pitkään ilman pelikelpoista tietokonetta. Varmaan 10 vuotta, jos ei enemmänkin. Ostin tämän uusimman tietokoneeni isommilta osin autosimulaattorien takia, mutta siitä on kolmessa vuodessa tullut osa kokonaisuutta omassa peliharrastuksessa. Todella tyytyväinen olen ostokseeni ja varmasti jatkossa tietokone kulkee konsolien rinnalla yhtenä osana tämän huushollin pelilaitteita.