Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Ihan sama tilanne on puolestani minulla mikrotasolla, vain toisinpäin. Itse koen paljon mielekkäämmäksi PC-pelaamisen sen sijaan että ostaisin samalla rahalla konsoleita ja säätäisin jokaisen kanssa erikseen. Joka helvetin konsolille omat ohjaimet, erikoisohjaimet, päivitykset jne., ei kiitos. PC:n kun saa kätevästi vielä verovähennyksiin, ja kun huomioi pelien halvemman hinnan, niin ollaan jo reilusti voiton puolella vaikka PC maksaa sen 2k€. Kaupan päälle saan parhaan valikoiman VR tarjoamaa ja mahdollisuuden pelata retropelejä samalla laitteella, ilman että täytyy jostain laatikosta kaivaa ps2:sta, ps3:sta tai ps4:sta silloin kun tekee mieli pelata jotain mitä ei uusille konsoleille saa.

Kuten huomaat, näkökulmia on monia.
En ole väittänytkään, ettei olisi eri näkökulmia. En ole myöskään väittänyt, että PC-pelaaminen olisi sinänsä lähdössä jotenkin laskuun. Sen vain totesin, etten edellä mainituista syistä vain näe suurta kasvuakaan näköpiirissä.

Ja sekin on tässä yhteydessä myös syytä todeta, että ylipäätään PC-tietokoneen käyttö ei ole ihan niin suuressa roolissa monessakaan asiassa kuin on ollut aiemmin, kun asioihin on tullut niin vahvasti mobiilius mukaan. En toki tällä tarkoita sitä, että mobiilipelaaminen olisi tähän liittyen merkittävä asia, vaan tarkoitan sitä, että ihmisten tarve ylipäätään hankkia mobiililaitteisiin nähden raskas PC-tietokone, on menettämässä jonkin verran merkitystään. Myös äly-TV:eiden kehittyminen vaikuttaa tähän omalta osaltaan.

Itse esim. en käytä PC-tietokonetta oikein missään asiassa (paitsi toki työasioissa työnantajan antamaa läppäriä, mutta en sitäkään muissa kuin työasioissa), kun pystyn tekemään asiat kätevämmin mobiilisti, telkkarin kautta suoraan, tai sitten pelaamaan pelini konsolilla unohtaen kaiken säätämisen.

Toki joo ohjaimet sun muut on tullut hommattua heti konsolit tilatessa, mutta en kyllä kokenut asiaa mitenkään hankalana. Ja kun pelaan aina ohjaimet johdossa kiinni, niin ei niillä kyllä ole ollenkaan joutunut säätämään yhtään mitään. Johtosotkuhan tuossa on se harmillisin juttu, muttei sekään ole minua henkilökohtaisesti haitannut.

Monia toki tuollainen haittaisi, ja silloin pelaavat tietenkin langattomasti ohjaimillaan, ja sitten joutuvat hieman enemmän säätämään ohjaimen lataamisen kanssa. Toki nykyään on konsoleille myös näppäriä lataustelakoita, joten aika vähiin jää niidenkin kanssa säätäminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sama tilanne on puolestani minulla mikrotasolla, vain toisinpäin. Itse koen paljon mielekkäämmäksi PC-pelaamisen sen sijaan että ostaisin samalla rahalla konsoleita ja säätäisin jokaisen kanssa erikseen. Joka helvetin konsolille omat ohjaimet, erikoisohjaimet, päivitykset jne., ei kiitos. PC:n kun saa kätevästi vielä verovähennyksiin, ja kun huomioi pelien halvemman hinnan, niin ollaan jo reilusti voiton puolella vaikka PC maksaa sen 2k€. Kaupan päälle saan parhaan valikoiman VR tarjoamaa ja mahdollisuuden pelata retropelejä samalla laitteella, ilman että täytyy jostain laatikosta kaivaa ps2:sta, ps3:sta tai ps4:sta silloin kun tekee mieli pelata jotain mitä ei uusille konsoleille saa.

Kuten huomaat, näkökulmia on monia.
Onkohan järkevää asentaa työkoneelle pelejä ja muita ylimääräisiä sovelluksia...
 
Itse en allekirjoita tuota väitettä jatkuvasta hardwaren päivittämisestä ja säätämisestä. Esimerkiksi Steamin tilastojen mukaan helposti suosituin näytönohjain on tällä hetkellä edelleen GeForce GTX 1060. Se ei kuulosta "jatkuvalta hardwaren päivittämiseltä". Toki mikäli haluaa aina sen uusimman raudan, niin varsinkin tässä maailmantilanteessa saa maksaa itsensä kipeäksi. En tosin ymmärrä, miksi joku niin haluaisi tehdä.
Samalla tavoin suosituimmat konsolit ovat edellisen sukupolven karvalakkimalleja. Suurin osa tyytyy vähään ja edellisen sukupolven konsolien tehoisen markettimikron saa varmasti hankittua jollain 600 eurolla ja sillä on ihan kiva pelata low-asetuksilla pelejä. Vähän halvemmalla saa sitten uuden tehokonsolin, jolla pelit pyörivätkin ihan eri tahtiin jo.
Onkohan järkevää asentaa työkoneelle pelejä ja muita ylimääräisiä sovelluksia...
Riippuu työstä.
 
Onkohan järkevää asentaa työkoneelle pelejä ja muita ylimääräisiä sovelluksia...
Minulla ainakin työnantaja antaa suoraan laitteet, jotka ovat vain työn tekemistä varten. Todella tarkat systeemit on siitä mitä edes saa koneelle asentaa ja kun nuo laitteet ovat tosiaan ihan työn tekemistä varten hankittu, niin eihän niiden ominaisuuksilla mitään pelejä voisi ainakin hyvällä suorituskyvyllä pelatakaan. Ja kun ei pelejä edes pysty asentamaan, niin turha edes miettiä asiaa sen enempää.
 
Onkohan järkevää asentaa työkoneelle pelejä ja muita ylimääräisiä sovelluksia...

Jos se on työnantajan siihen tarkoitukseen hankkima kone, niin ei kuulosta järkevälle, mutta jos olet yrittäjä ja painat hommia kotitoimistosta, niin en näe syytä hankkia kahta konetta.
 
Olen henkeen ja vereen konsolipelaaja, mutta silti on helppo nähdä miksi PC-pelaaminen on niin suosittua. Ja miksi se tulee olemaan sitä jatkossakin. Siellä on ensinäkin sellaisia supersuosittuja pelejä, joita ei konsoleille saa (Counter-Strike, League of Legends, DOTA). Tai jos saa, niin eivät sitten olekaan suosittuja. Siellä on paljon pelejä varsinkin vähän vähemmän suosituista lajityypeistä, joita ei ole saatavilla konsolille. Taaksepäin yhteensopivuus on niin ikään tietokoneella omaa luokkaansa, vaikka Xboxilla hyvää yritystä siihen suuntaan onkin. On modit ja päivitysmahdollisuudet ihan eri tasolla kuin konsolilla. Pelit ovat halvempia ja nettipelaamisesta ei tarvitse maksaa.

Sitten on se kolikon toinen puoli. Helppous. Ostat konsolin ja tiedät, että tällä toimii tämän konsolin pelit. Piste. Päivitykset latautuvat automaattisesti, eikä sinun tarvitse etsiä ajureita mihinkään laitteeseen mistään netin syövereistä. Ei muuta kuin ohjain käteen ja pelaamaan.

Olen itse aika hyvä esimerkki siitä kuinka paatunut konsolipelaaja on nyt jokusen viikon saanut leikkiä pelaamiskelpoisella tietokoneella. Kokemus on ollut pääosin positiivinen. Muutama säätö siellä on ollut, kuten esimerkiksi The Evil Withinin kanssa, kun pelin käynnisti, niin kone automaattisesti zoomasi +200%. Näin siis vain osan ruudusta. Tämä korjaantui asettamalla peli käynnistymään yhteensopivuustilassa. Jo näinkin pieni säätäminen ärsytti, mutta vastineeksi sain 4K@60fps pyörivän pelin kaikki graafiset asetukset asetettuna tappiin asti.

Toinen mieleen painunut säätö oli uusimman F1 pelin kanssa. En meinannut millään saada ratin forcefeedbackeja toimimaan. Asentelin Thrustmasterin sovelluksen ja sieltä säädin asetuksia ja sitten säädin pelissä. Lopulta ne nyt toimivat jotenkuten, mutta edelleen tuntuu että Xbox versiossa toimivat paremmin ja siinä ei tarvinnut säätää mitään.

Silti säätäminen on ollut (onneksi) aika vähäistä. Suurimman osan ajasta on voinut vain klikata pelin ikonia ja peli käynnistyy. Ihan niinkuin konsolilla.

Sitten se isoin plussa PC-pelaamiseen: pelikirjastoni kasvoi valtavasti. Olen pelannut muun muassa Automobilista 2:sta, rFactor 2:sta, Circuit Superstarsia, Age of Empiresiä ja Crusader Kings 3:sta. Pelejä, joita en yksinkertaisesti pääse konsoleilla pelaamaan. Sitten vielä vuoroaan odottavat muun muassa Euro Truck Simulator 2, Song of Horror ja Loop Hero.

En tykkää säätää, enkä haluaisi säätää. Silti, ihan niinkuin ostamalla pleikkarin Xboxin kaveriksi, niin ostamalla tietokoneen pääsee käsiksi peleihin, joihin ei muuten pääsisi.

Onkohan järkevää asentaa työkoneelle pelejä ja muita ylimääräisiä sovelluksia...
Siinä vaiheessa, kun kone on oma, jolla teet myös töitä, niin helposti voit asentaa myös pelit siihen samaan laitteeseen. Sinun konehan se on. :)

Vähänkin isomman yrityksen koneisiin et asenna mitään itse, ja hyvä niin. Eikä kyse edes ole siitä, että se peli olisi koneelle mitenkään vahingollinen, vaan siitä että sinä käyttäjänä olet, jos sinulla on oikeus asentaa yhtään mitään siihen firman koneeseen. Vähänkin isommassa yrityksessä keskitetty ohjelmistojen hallinta on ihan selviö.
 
Minulla ainakin työnantaja antaa suoraan laitteet, jotka ovat vain työn tekemistä varten. Todella tarkat systeemit on siitä mitä edes saa koneelle asentaa ja kun nuo laitteet ovat tosiaan ihan työn tekemistä varten hankittu, niin eihän niiden ominaisuuksilla mitään pelejä voisi ainakin hyvällä suorituskyvyllä pelatakaan. Ja kun ei pelejä edes pysty asentamaan, niin turha edes miettiä asiaa sen enempää.
Saako verovähennystä muusta kuin työkoneesta? Jos kerran pelaat koneella mikä menee vero vähennyksiin...
 
Saako verovähennystä muusta kuin työkoneesta? Jos kerran pelaat koneella mikä menee vero vähennyksiin...
Ei pitäisi saada, ellei ole sitten todellisessa yritystoiminnassa käytetty kone tuon pelikäytön lisäksi. Toki jos pystyy osoittamaan tekevänsä pelaamisellaan töitä, on varmaankin toinen juttu.
 
Ollaan kyllä jo aika kaukana keskustelussa itse aiheesta, mutta en ole työnantajan koneelle pelejä asentelemassa. :D
 
Joopa, joo... Tämä on kyllä tiedossa ja niinkuin aina voi ostaa käytettynä eri komponentit kun sitä unelma konetta kokoaa...
Siis miten käytetyt osat kuuluu keskusteluun?
Tuolla linkissähän on selvät "säännöt", eli jos esimerkiksi mallinnat jotain raskasta (omalla)koneella 8h päivässä työksesi, saat sen verovähennyksiin 100%. Silloin se lasketaan työkoneeksi, vaikka vapaa-ajat pelaisit sillä.
Aikaisemmin mainitsemasi firman kone ei varmaan sinänsä keskusteluun kuulu, koska miksi sinä saisit firman koneesta vähennyksiä.
 
Aika monessa ammatissa voi saada tietokoneesta verovähennyksiä, jos työnantaja ei tarjoa työkonetta käyttöön. Aina ei saa 100%, mutta pienempään vähennykseen voi olla oikeus. Varsinkin nyt korona-aikana kannattaa harkita verovähennyksen hakemista, jos tekee lainkaan töitä kotoa käsin omilla laitteilla, oli sitten yrittäjä tai palkansaaja tai vähän molempia. Sama koskee mm. työhuonevähennystä.

Verottajan ehdoissa on sekin, että käytön jakautuminen työ- ja muuhun käyttöön on merkitsevä seikka, mutta ei ole mitään sellaista sääntöä, ettei työkoneella saisi myös pelata. Työnantajan koneella ei välttämättä kannata pelailla, jos ei ole siihen lupaa, mutta aika näyttää, miten esim. selainpohjaista Xcloudia pystyy hyödyntämään.
 
Olenkohan mä kirjoittanut tänne jo jotain, hmmm. En ainakaan löytänyt omaa viestiä. Mutta ihan vaan oma näkemys asiaan:
Pari sukupolvea on menty Nintendo + Pleikkari -kombolla (ja toki aika iso määrä retrokonsoleita löytyy kans). Mitään isompaa lojaliteettia Sonya kohtaan ei ole ja siirtyisin aivan heti Nintendo + PC -hepuksi, jos saisin tietokoneen yhtä helposti ja vaivattomasti toimimaan olohuoneessa kuin konsolitkin. Pitäisi siis olla riittävän siististi tv-tasolla ja kytkeytyä kotiteatterivahvistimeen & televisioon huomaamattomasti. Plus olla kokonaan operoitavissa ohjaimella alusta loppuun, mitään langattomia hiiriä tai näppiksiä saa tähän järkevästi.
Toisessa huoneessa on työpöytä missä työskennellään työpisteeseen kytkettävällä työpaikan kannettavalla koneella, mutta en näe itseäni (saati itseäni plus samalla sohvalla pelaavaa seuraa) pelaamassa tällä pisteellä.

Ts. omissa silmissäni "jatkuvat päivittämiset" (jos nyt edes pitää paikkansa) ja muut tietokoneisiin usein liittyvät miinukset ovat sivuosassa ja konsolin ärsyttävän isona etuna on vaivaton istuttaminen sisustukseen. Tai no vaivaton ja vaivaton, en vielä tiedä että miten tarkalleen jonkun PS5:n kaltaisen möhkön istuttaa mihinkään siististi :D
 
Samalla tavoin suosituimmat konsolit ovat edellisen sukupolven karvalakkimalleja. Suurin osa tyytyy vähään ja edellisen sukupolven konsolien tehoisen markettimikron saa varmasti hankittua jollain 600 eurolla ja sillä on ihan kiva pelata low-asetuksilla pelejä. Vähän halvemmalla saa sitten uuden tehokonsolin, jolla pelit pyörivätkin ihan eri tahtiin jo.

Aika markettimikron oloinen kommentti low-asetuksista. Esimerkiksi 1060 GTX pyörittää vanhuudestaan huolimatta pelejä ihan kelvollisesti 1080p-tarkkuudella. Täytyy myös ottaa huomioon, että PC:llä asetuksia voi rukata hieman monipuolisemmin kuin konsolilla. Komponenttipula ja saatavuusongelmat vaikuttavat molempiin, mutta jopa enemmän PC-markkinoille krypto-onnenonkijoiden vuoksi. Monestakin syystä kallistuneet komponentit eivät edusta sitä normaalihinnoittelua, kuten eivät konsolien trokarihinnatkaan.

Mitä ylipäätään pitää ottaa mukaan näissä vertailuissa, kun laitetaan viivalle PC ja konsoli? Kai molempiin jonkinlainen näyttölaite tarvitaan, ettei tarvitse ihan ulkomuistista pelejä pelata. Ainakin itse olen saanut itselleni miellyttävän näytön noin 200e hintaan, kun taas konsoleita ajetaan noin 1000e:n telkkarilla. Siitä voi sitten repiä hintaeroa laitteiden välillä. Toki jos pelailee konsoliakin sillä PC-näytöllä, niin kokonaishinta muuttuukin konsolin eduksi.
 
Mitä ylipäätään pitää ottaa mukaan näissä vertailuissa, kun laitetaan viivalle PC ja konsoli? Kai molempiin jonkinlainen näyttölaite tarvitaan, ettei tarvitse ihan ulkomuistista pelejä pelata. Ainakin itse olen saanut itselleni miellyttävän näytön noin 200e hintaan, kun taas konsoleita ajetaan noin 1000e:n telkkarilla. Siitä voi sitten repiä hintaeroa laitteiden välillä. Toki jos pelailee konsoliakin sillä PC-näytöllä, niin kokonaishinta muuttuukin konsolin eduksi.
Mielestäni konsolin hintaan ei voi jyvittää täysipainoisena koko telkkarin hintaa. Telkkari kun monesta taloudesta löytyisi joka tapauksessa. Sen sijaan tietokoneen hintaan voikin helpommin löydä näytön hinnan kaupan päälle, koska se näyttö nyt vaan tulee siihen tietokonekäyttöön. Sitten on tietenkin niitä, jotka ajaa konsolia ja tietokonetta suoraan olohuoneen töllöttimestä. Tai joku ostaa konsolin kaveriksi vain tietokoneen näytön, kuten mainitsitkin.

Tuo on niin kovasti tilanteesta kiinni, että hankala on jotain tiettyä näyttöhintaa laittaa per laite. Onkin siis aika paljon helpompi verrata laitteita ilman, että näyttöpäätteet sotkevat vertailua.

Nämä uudet konsolit ovat sisuskaluihinsa nähden edullisia. Sitä on vaikea kiistää. Samaan suorituskykyyn pystyvä tietokone maksaa enemmän, mutta tietysti tarjoaa monipuolisemman kokemuksen. Sitten kun yhtälöön lasketaan vaivattomuus, helppous, henkilön oma viitsiminen ja mielenkiinto sekä vaikka nyt @PeWi :n esiin nostama "ei ikinä hiirtä ja näppistä navigointiin" -dilemma, niin ollaankin ihan uuden laskutoimituksen äärellä.
 
Esimerkiksi 1060 GTX pyörittää vanhuudestaan huolimatta pelejä ihan kelvollisesti 1080p-tarkkuudella.
Kyllähän pelit pyörivät ihan hyvin myös Xbox one X:llä, jossa on suunnilleen samat tehot näyttiksessä, tosin muistia on sen verran enemmän, että onnistuu myös 4K välttävästi. Vaikea nähdä pointtia, kun puhutaan edellisen sukupolven konsoleihin vertautuvasta laitteistosta vaihtoehtona uuden sukupolven konsoleille.
Mielestäni konsolin hintaan ei voi jyvittää täysipainoisena koko telkkarin hintaa. Telkkari kun monesta taloudesta löytyisi joka tapauksessa. Sen sijaan tietokoneen hintaan voikin helpommin löydä näytön hinnan kaupan päälle, koska se näyttö nyt vaan tulee siihen tietokonekäyttöön.
Minulla on esim. niin päin, että telkku on 95% vähintään pelikäytössä, mutta tietokoneen näyttö on ollut pakko ostaa muista syistä, eli tämmöinen jyvittäminen on ihan henkilökohtaista. Olen siis samaa mieltä kanssasi, että näytön hintaa ei oikein voi laskea mukaan kustannuksiin järkevästi ja yleispätevästi. Useassa taloudessa on vielä enemmän kuin yksi monitori ja yksi telkkari. Muuttuuko Xbox halvemmaksi, kun sen vie olohuoneen telkkarin luota makkarin halvemman telkkarin kylkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista että täällä puhutaan samaan hengenvetoon konsolien edullisuudesta vrt. PC mutta toisaalta samaan aikaan puhutaan kuinka on ok omistaa monta konsolia ja kuinka yhdellä konsolilla ei oikeastaan pärjää, jos on pelihimoinen, kuten tällä foorumilla monet.

Ihan vertailun vuoksi, ps5 + xbox one series x + switch tekee jo 1400€. Siihen päälle jokaiseen omat erikoisohjaimet, kakkosohjaimet ym. mitä kukin pitää tarpeellisena niin ei olla kauhean kaukana enää teho-PC hinnoista. Ja kun PC pelit saa selvästi konsolipelejä halvemmalla, niin kyllä minä ainakin reilusti kyseenalaistan nykysukupolven konsolien "edullisuuden" ja johtosekamelska ei kyllä pienene jos on 2-3 konsolia siinä töllön äärellä.

Itse lasken itseni runsaasti pelaavaksi ja säästän PC hinnan helposti peleissä, nytkin löytyy PC:lle joku > 300 peliä kirjastossa ja Ps4:lle > 200. En usko liioittelevani, jos arvioin että sikäli kun noita 200 peliä PC:lle saa, säästö olisi helposti ollut 10€ peli jos olisin ostanut ne PC:lle.

Jos pelejä saisi paremmin useille eri alustoille, niin tilanne olisi eri, nyt PC does what konsolidon't ja saat samalla laitteella niin xbox game passin (pääosin) ja sonyn yksinoikeuksistakin monia. Nintendo nyt kulkee sitkaasti omaa polkuaan, mutta jo pelkästään ps5 ja xbox series x > 1000e.

Mitä näyttöihin tulee, toki voi ajatella että töllö on taloudessa muutenkin eikä huomioida mahdollista kakkostöllöä, mutta se on nähdäkseni siedettävä hinta siitä että itsekkin pelaan 1440p 144hz 1ms lagi näytöllä vrt. joku gigantin töllö huikeine 35ms "game mode" viiveineen ja muine ongelmineen kun viivettä koetetaan ajaa pienemmäksi.

Vaivattomuuteen tunnutaan helposti laskevan satunnainen nvidian drivereiden päivitys silloin tällöin mutta ei sitä että käytännössä kolme konsolia omaavana saa koko ajan olla päivittämässä joko käyttistä, pelejä tai lataamassa ohjaimia. Ja puhun kokemuksesta, kotoa löytyy nyt ps4 ja switch + lukuisa määrä vanhempia konsoleita. Eipä siis ihme että konsolisekamelskan keskeltä hakee rauhallisuutta siirtymällä PC puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista että täällä puhutaan samaan hengenvetoon konsolien edullisuudesta vrt. PC mutta toisaalta samaan aikaan puhutaan kuinka on ok omistaa monta konsolia ja kuinka yhdellä konsolilla ei oikeastaan pärjää, jos on pelihimoinen, kuten tällä foorumilla monet.

Ihan vertailun vuoksi, ps5 + xbox one series x + switch tekee jo 1400€. Siihen päälle jokaiseen omat erikoisohjaimet, kakkosohjaimet ym. mitä kukin pitää tarpeellisena niin ei olla kauhean kaukana enää teho-PC hinnoista. Ja kun PC pelit saa selvästi konsolipelejä halvemmalla, niin kyllä minä ainakin reilusti kyseenalaistan nykysukupolven konsolien "edullisuuden" ja johtosekamelska ei kyllä pienene jos on 2-3 konsolia siinä töllön äärellä.

Itse lasken itseni runsaasti pelaavaksi ja säästän PC hinnan helposti peleissä, nytkin löytyy PC:lle joku > 300 peliä kirjastossa ja Ps4:lle > 200.

Jos pelejä saisi paremmin useille eri alustoille, niin tilanne olisi eri, nyt PC does what konsolidon't ja saat samalla laitteella niin xbox game passin (pääosin) ja sonyn yksinoikeuksistakin monia. Nintendo nyt kulkee sitkaasti omaa polkuaan, mutta jo pelkästään ps5 ja xbox series x > 1000e.

Mitä näyttöihin tulee, toki voi ajatella että töllö on taloudessa muutenkin eikä huomioida mahdollista kakkostöllöä, mutta se on nähdäkseni siedettävä hinta siitä että itsekkin pelaan 1440p 144hz 1ms lagi näytöllä vrt. joku gigantin töllö huikeine 35ms "game mode" viiveineen ja muine ongelmineen kun viivettä koetetaan ajaa pienemmäksi.
Konsolin edullisuus tietokoneeseen nähden ja usean konsolin omistaminen ovat kaksi eri asiaa. On totta, että jos haalii kaikki laitteet, niin kalliiksi tulee, mutta monilla se varmaan johtuu siitä että haluaa pelata sille laitteelle julkaistuja pelejä. Ennenkuin ne kaikki on saatavilla tietokoneelle (tai jollekin toiselle laitteelle), niin tämä kysymyksen kanssa joutuu puntaroimaan.

Tämä on vertailua siinä missä joku muukin. Mielestäni on ihan perusteltua vertailla yhtä konsolia tietokonetta vastaan, jos olettamus on se, että tarkoitus on ostaa vain yksi laite. Tässä vertailuissa tietokone on lähtöhinnaltaan kalliimpi, mutta pelaajan käyttötavoista riippuen voi muuttua halvemmaksi tai päästä lähelle konsolin hintaa sukupolven loppua kohden. On otettava huomioon ostettavien pelien määrä, mahdolliset tilauspalvelut, moninpelin hinta ja niin edelleen. Tässähän ei siis kaikki konsolitkaan ole samalla viivalla, joten omat mieltymykset tiettyä merkkiä tai tiettyjä pelejä kohtaan merkitsevät paljon. Mitä enemmän tätä miettii, sen hankalampaa on laskea mitään yleispätevää totuutta.

Itse ainakin tiedostan, että en minä tällä pelaamisella missään kohtaa edes yritä säästää (pois lukien Xbox Game Pass). Haluan pelata niin laidasta laitaan pelejä, että tähän mennessä se on vaatinut useamman laitteen ostamista. Hienoa, ei vaan mahtavaa, olisi että kaikki onnistuisi samalla laitteella.
 
Siis miten käytetyt osat kuuluu keskusteluun?
Tuolla linkissähän on selvät "säännöt", eli jos esimerkiksi mallinnat jotain raskasta (omalla)koneella 8h päivässä työksesi, saat sen verovähennyksiin 100%. Silloin se lasketaan työkoneeksi, vaikka vapaa-ajat pelaisit sillä.
Aikaisemmin mainitsemasi firman kone ei varmaan sinänsä keskusteluun kuulu, koska miksi sinä saisit firman koneesta vähennyksiä.
Ei ollut kysymys sinun eikä minunkaan koneesta tai pelaamisesta.
 
Ylös Bottom