Olen henkeen ja vereen konsolipelaaja, mutta silti on helppo nähdä miksi PC-pelaaminen on niin suosittua. Ja miksi se tulee olemaan sitä jatkossakin. Siellä on ensinäkin sellaisia supersuosittuja pelejä, joita ei konsoleille saa (Counter-Strike, League of Legends, DOTA). Tai jos saa, niin eivät sitten olekaan suosittuja. Siellä on paljon pelejä varsinkin vähän vähemmän suosituista lajityypeistä, joita ei ole saatavilla konsolille. Taaksepäin yhteensopivuus on niin ikään tietokoneella omaa luokkaansa, vaikka Xboxilla hyvää yritystä siihen suuntaan onkin. On modit ja päivitysmahdollisuudet ihan eri tasolla kuin konsolilla. Pelit ovat halvempia ja nettipelaamisesta ei tarvitse maksaa.
Sitten on se kolikon toinen puoli. Helppous. Ostat konsolin ja tiedät, että tällä toimii tämän konsolin pelit. Piste. Päivitykset latautuvat automaattisesti, eikä sinun tarvitse etsiä ajureita mihinkään laitteeseen mistään netin syövereistä. Ei muuta kuin ohjain käteen ja pelaamaan.
Olen itse aika hyvä esimerkki siitä kuinka paatunut konsolipelaaja on nyt jokusen viikon saanut leikkiä pelaamiskelpoisella tietokoneella. Kokemus on ollut pääosin positiivinen. Muutama säätö siellä on ollut, kuten esimerkiksi The Evil Withinin kanssa, kun pelin käynnisti, niin kone automaattisesti zoomasi +200%. Näin siis vain osan ruudusta. Tämä korjaantui asettamalla peli käynnistymään yhteensopivuustilassa. Jo näinkin pieni säätäminen ärsytti, mutta vastineeksi sain 4K@60fps pyörivän pelin kaikki graafiset asetukset asetettuna tappiin asti.
Toinen mieleen painunut säätö oli uusimman F1 pelin kanssa. En meinannut millään saada ratin forcefeedbackeja toimimaan. Asentelin Thrustmasterin sovelluksen ja sieltä säädin asetuksia ja sitten säädin pelissä. Lopulta ne nyt toimivat jotenkuten, mutta edelleen tuntuu että Xbox versiossa toimivat paremmin ja siinä ei tarvinnut säätää mitään.
Silti säätäminen on ollut (onneksi) aika vähäistä. Suurimman osan ajasta on voinut vain klikata pelin ikonia ja peli käynnistyy. Ihan niinkuin konsolilla.
Sitten se isoin plussa PC-pelaamiseen: pelikirjastoni kasvoi valtavasti. Olen pelannut muun muassa Automobilista 2:sta, rFactor 2:sta, Circuit Superstarsia, Age of Empiresiä ja Crusader Kings 3:sta. Pelejä, joita en yksinkertaisesti pääse konsoleilla pelaamaan. Sitten vielä vuoroaan odottavat muun muassa Euro Truck Simulator 2, Song of Horror ja Loop Hero.
En tykkää säätää, enkä haluaisi säätää. Silti, ihan niinkuin ostamalla pleikkarin Xboxin kaveriksi, niin ostamalla tietokoneen pääsee käsiksi peleihin, joihin ei muuten pääsisi.
Onkohan järkevää asentaa työkoneelle pelejä ja muita ylimääräisiä sovelluksia...
Siinä vaiheessa, kun kone on oma, jolla teet myös töitä, niin helposti voit asentaa myös pelit siihen samaan laitteeseen. Sinun konehan se on.
Vähänkin isomman yrityksen koneisiin et asenna mitään itse, ja hyvä niin. Eikä kyse edes ole siitä, että se peli olisi koneelle mitenkään vahingollinen, vaan siitä että sinä käyttäjänä olet, jos sinulla on oikeus asentaa yhtään mitään siihen firman koneeseen. Vähänkin isommassa yrityksessä keskitetty ohjelmistojen hallinta on ihan selviö.