Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Ei ole 12kk vanha rauta serriä, mutta ei se myöskään ole uutta rautaa. Ja tottakai jengi on enemmän innoissaan uudesta raudasta. Ihan sama juttu konsolien kanssa. Tottakai uusista konsoleista ollaan innoissaan.

Se, että sinä ostit hintatietoisena vanhempaa rautaa, niin mikäpä siinä. On silti vähän outoa, että lähes jokaisessa viestissäsi puolustelet näitä ostoksiasi ja yrität samalla lytätä uutta rautaa. Olisiko sittenkin tehnyt mieli ostaa uutta rautaa? Usko pois, jengi on näistä lyttäysyrityksistä huolimatta enemmän innoissaan uudesta raudasta.

Eikö se tietokoneiden kanssa muutenkin mene vähän niin että rahalla saa ja hevosella pääsee. Valinnan varaa laitteissa kun on enemmän kuin vaikka konsolien puolella.
Paitsi että uusi maksaa enemmän, ja saanti on arpatuuria. Nimim. Kokemusta on.

Ei mun tarvi puolustella yhtään mitään. Sanon vain, että kaikki mitä netissä kerrotaan, ei ole aivan totta, vaan iso osa on pelkkää mainosta. Tuotesijoittelua ja hieman yksipuolista "journalismia". Kerro edes yksi motiivi, miksi mun pitäisi puolustella netissä ostoksiani? Mikä on taloudellinen tai henkinen motiivi?

Sanoisin että viestisi on kategoriaa "henkilökohtainen avautuminen".
 
Paitsi että uusi maksaa enemmän, ja saanti on arpatuuria. Nimim. Kokemusta on.

Ei mun tarvi puolustella yhtään mitään. Sanon vain, että kaikki mitä netissä kerrotaan, ei ole aivan totta, vaan iso osa on pelkkää mainosta. Tuotesijoittelua ja hieman yksipuolista "journalismia". Kerro edes yksi motiivi, miksi mun pitäisi puolustella netissä ostoksiani? Mikä on taloudellinen tai henkinen motiivi?

Sanoisin että viestisi on kategoriaa "henkilökohtainen avautuminen".
Niin, sanoppa se. Minua nimenomaan ihmetyttää miksi tunnut puolustelevan ostoksiasi. Minä en tähän motiivia tiedä.

Uusi maksa tietysti enemmän, näinhän minäkin sanoin, eikä uusi ole aina parempi, mutta takuuvarmasti kiinnostavampi. Saanti on tällä hetkellä arpatuuria, mutta jos jaksaa vähän odottaa, niin sittenhän noita saa.

Internetissä on myös se hyvä, että voi muodostaa valistuneen mielipiteen lukemalla useita eri lähteitä. Näin ei tarvitse olla yhden kuulopuheen varassa. Jos esim. lukisin vain tältä foorumilta sinun mietteitä näistä uusista näytönohjaimista, niin olisin varmaan hakenut kaupasta jo pari kappaletta 20XX sarjan näyttistä. ;)

Tämä jopa juuri ja juuri sivuaa ketjun otsaketta, jos tähän lisää sellaisen mietelauseen, että eipä muuten tarvitse näitäkään näytönohjaimeen liittyviä asioita puntaroida, jos pelaa konsolilla.
 
Niin, sanoppa se. Minua nimenomaan ihmetyttää miksi tunnut puolustelevan ostoksiasi. Minä en tähän motiivia tiedä.

Uusi maksa tietysti enemmän, näinhän minäkin sanoin, eikä uusi ole aina parempi, mutta takuuvarmasti kiinnostavampi. Saanti on tällä hetkellä arpatuuria, mutta jos jaksaa vähän odottaa, niin sittenhän noita saa.

Internetissä on myös se hyvä, että voi muodostaa valistuneen mielipiteen lukemalla useita eri lähteitä. Näin ei tarvitse olla yhden kuulopuheen varassa. Jos esim. lukisin vain tältä foorumilta sinun mietteitä näistä uusista näytönohjaimista, niin olisin varmaan hakenut kaupasta jo pari kappaletta 20XX sarjan näyttistä. ;)

Tämä jopa juuri ja juuri sivuaa ketjun otsaketta, jos tähän lisää sellaisen mietelauseen, että eipä muuten tarvitse näitäkään näytönohjaimeen liittyviä asioita puntaroida, jos pelaa konsolilla.
Joo, ei varmasti tarvi puntaroida. "Hassu" hakee kaupasta 20-sarjan näyttiksiä, second hand on pc-skenessä ihan järkevä valinta. Hittoakos mä tässä valistan, kun mainosmiehet tekee omaa työtään rahaa vastaan. Mähän tässä tyhmä olen.
 
Steam survey pelaajien käyttämästä raudasta on mielenkiintoista katsottavaa, ei siellä kovin uutta rautaa ole yleisesti käytössä.


Tossakin surveyssä on omat vikansa. Esim nelisen vuotta sitten kun tuli kasattua oma eka kone, niin sain saman tien tuon kyselyn kun stiimin käynnistin. Sen jälkeen on vaihtunut kamat enempikin ja viime kuussa tuli vasta toinen kerta tuosta kyselystä. 2080Ti on ollut koneessa jo pari vuotta. :D Niin ens sinäänsä kovin paljoa antais noille painoarvoa. Tuola kun on mukana kaikki mahdolliset kehitysmaat, niin ei välttämättä edusta ihan mitä länsimaissa on yleisesti rautaa käytössä.
 
Tossakin surveyssä on omat vikansa. Esim nelisen vuotta sitten kun tuli kasattua oma eka kone, niin sain saman tien tuon kyselyn kun stiimin käynnistin. Sen jälkeen on vaihtunut kamat enempikin ja viime kuussa tuli vasta toinen kerta tuosta kyselystä. 2080Ti on ollut koneessa jo pari vuotta. :D Niin ens sinäänsä kovin paljoa antais noille painoarvoa. Tuola kun on mukana kaikki mahdolliset kehitysmaat, niin ei välttämättä edusta ihan mitä länsimaissa on yleisesti rautaa käytössä.
Oma pelikone on kyllä ratsattu vuosittain Steamin toimesta. Aina toki kysyy että haluatko osallistua, joka tietenkin ihan hyvä. Kyllä jotenkin suuntaa antava on, ja ainakin laajin. Tottakai vaikkapa näyttisten myyjiltä saa jonkinlaista kuvaa myydyistä komponenttimääristä, mutta Steamin kysely näyttänee tarkemmin sen että mitä sitten laajemmin on käytössä: vaikka itse myyt pari vuotta vanhan näyttiksen jatkuu sen käyttö toisen konepellin alla.


Google näyttää kyllä ainakin keskusteluita joissa porukka valittaa ettei juuri heidän koneen tietoja pyydetty tilastoihin, eli eipä se taida kaikille tulla. Toisaalta jos 5-10 miljoonaakin (?) osallistuu niin kyllä silloin jo on kyseessä laaja tutkimus josta voi vetää johtopäätöksiä. Osallistuvien määrää tosin ei google ainakaan nopsaan löytänyt.
 
Itsellä tullut varmaan kerran tuo kysely ihan oman Steam-käytön alkuaikana, sen jälkeen ollut hiljaisempaa. Toivotaan että kyselyt jakautuu edes maanosittain tasaisesti, muuten ei tuosta kyselystä saa mitään irti.
 
Hmm. Onpas erikoista, koska itse en muista että koskaan olisi moista tullut, vaikka Steamia tullut käytettyä lähes alkuajoista lähtien.
 
Saahan siitä jonkunlaisen kattauksen kyllä otettua, mutta se kokonaiskuva voi olla vähän väärä. Kesällä oli tuosta puhetta ja 10hlö IRL peliporukassa kellekään ei ollut tullut tuota kyselyä vuoteen ainakaan, useimmat muisteli että pari vuotta on ainakin edellisestä. RTX kortteja on kuitenkin 8kpl tähän porukkaan kerääntynyt 3 2080Ti, 3 2070, 2 3080, yksi 1080Ti ja yksi 1070. Useimmilla on stiimi tilikin ollut lähemmäs 10v tai yli.

Mutta kaipa siitä nyt jonkun kuvan saa millä porukka pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Taas joku next-gen fanaatikko suuttuu... I7 9700k ja 2080ti kertoo time spyssä, että kokoonpano on tehokkaampi kuin 98% testin tehneistä.

Mutta miksi päivittää? 1920/1080 reso on kiva, ja pyörii, koska (anteeksi ranskani) konsolit ovat alitehoisia. 4k saavutetaan supersämplingillä, ja ite huomasin just, miten Forza motorsport 7 näyttääkin kivalta 1440p 120Hz, 16xaa ja 4xsmaa.

Ei syytä päivittää, koska pelit suunnitellaan "tflopseista" (lol!) huolimatta alitehoisille laitteille. Vihatkaa totuutta ja laittakaa läppähymiö. Siitä minä nautin.
 
Taas joku next-gen fanaatikko suuttuu... I7 9700k ja 2080ti kertoo time spyssä, että kokoonpano on tehokkaampi kuin 98% testin tehneistä.

Mutta miksi päivittää? 1920/1080 reso on kiva, ja pyörii, koska (anteeksi ranskani) konsolit ovat alitehoisia. 4k saavutetaan supersämplingillä, ja ite huomasin just, miten Forza motorsport 7 näyttääkin kivalta 1440p 120Hz, 16xaa ja 4xsmaa.

Ei syytä päivittää, koska pelit suunnitellaan "tflopseista" (lol!) huolimatta alitehoisille laitteille. Vihatkaa totuutta ja laittakaa läppähymiö. Siitä minä nautin.
Korkki kiinni.
 
Taas joku next-gen fanaatikko suuttuu... I7 9700k ja 2080ti kertoo time spyssä, että kokoonpano on tehokkaampi kuin 98% testin tehneistä.

Mutta miksi päivittää? 1920/1080 reso on kiva, ja pyörii, koska (anteeksi ranskani) konsolit ovat alitehoisia. 4k saavutetaan supersämplingillä, ja ite huomasin just, miten Forza motorsport 7 näyttääkin kivalta 1440p 120Hz, 16xaa ja 4xsmaa.

Ei syytä päivittää, koska pelit suunnitellaan "tflopseista" (lol!) huolimatta alitehoisille laitteille. Vihatkaa totuutta ja laittakaa läppähymiö. Siitä minä nautin.
Eihän noita palikoita kannata vaihtaa, jos joku sanoo että ne kannattaa vaihtaa. Sitten jos alkaa ittestä tuntumaan ettei ruuti riitä, niin sitten kannattaa sitä päivitystä miettiä.
 
Eihän noita palikoita kannata vaihtaa, jos joku sanoo että ne kannattaa vaihtaa. Sitten jos alkaa ittestä tuntumaan ettei ruuti riitä, niin sitten kannattaa sitä päivitystä miettiä.
Juurikin näin, eikä kai missään välissä kukaan ole ainakaan täällä väittänyt et tuo huono combo olisi, tai että kannattaisi päivittää.
Yhden keskustelun näistä näin ja silloin oli kyse siitä, ettei tuota 2080ti:tä kannata ostaa jos ei sellaista entuudestaan ole, vaan 3080. Ja vaikka sen 2080ti sai kellotettua 3080 edelle testeissä, niin peleissä 3080 oli silti edellä.

Ei se silti 2080ti:stä huonoa tee peleissäkään, saati tee siitä korttia mitä oikeasti olisi millään logiikallafiksua päivittää mihinkään 1-2 vuoteen.
 
Juurikin näin, eikä kai missään välissä kukaan ole ainakaan täällä väittänyt et tuo huono combo olisi, tai että kannattaisi päivittää.
Yhden keskustelun näistä näin ja silloin oli kyse siitä, ettei tuota 2080ti:tä kannata ostaa jos ei sellaista entuudestaan ole, vaan 3080. Ja vaikka sen 2080ti sai kellotettua 3080 edelle testeissä, niin peleissä 3080 oli silti edellä.

Ei se silti 2080ti:stä huonoa tee peleissäkään, saati tee siitä korttia mitä oikeasti olisi millään logiikallafiksua päivittää mihinkään 1-2 vuoteen.
Kyllähän tuola muutamallakin foorumilla(Ei täälä kait tosin) on porukkaa mitkä ovat sitä mieltä että 2080Ti muuttu verkonpainoksi kun tuli 30xx kortit ja nyt vielä AMD uudet. Yksi kaverikin oletti että hävitän ton oma 2080Ti ja myyn sen parilla satkulla pois, koska se on hyödytön hänen mielestä. :D Ei meinannu tajuta että tuo ei ole myynnissä, koska tossa riittää edelleen kivasti teho 1440p ja 144Hz ruudulle.
 
Jep, tämän taistelun jälkeen voi olla että joku konsoli voittaa taistelun, mutta PC voittaa sodan.
Itse en usko tuohon PC:n aseman valtavaan vahvistumiseen. Ne sinunkin esiin tuomasi ongelmat juuri siihen ovat vain yksinkertaisesti liian suuria ongelmia monelle (hinta ja säätäminen, eli jatkuva hardwaren ja softwaren päivittämisen tarve erityisesti).

Itsekin koen juuri nuo asiat sellaisina, että ne tekevät PC-pelaamisen varsin luotaantyöntäväksi, vaikka taloudellisesti olen suhteellisen hyvin toimeentuleva henkilö. En silti halua ihan niin paljoa laittaa rahaa pelaamisessani pelilaitteeseen, vaan satsaan mieluummin peleihin, enkä todellakaan jaksa sitä jatkuvaa säätöä mitä itsellänikin oli, kun vielä viisi vuotta sitten pelasin PC:llä suhteellisen aktiivisesti.

Toki en väitä, että PC-pelaamisen merkitys olisi sinänsä vähenemässäkään, mutta olen suhteellisen varma siitä, ettei se tule merkittävästi lisääntymäänkään noiden edellämainittujen syiden takia. Hardcore PC-ihmisiä tulee varmasti aina löytymään pelaajien joukkoon, mutta varsin moni pelaaja ei taas sellainen ole, eikä sellaiseksi halua tullakaan.
 
Itse en usko tuohon PC:n aseman valtavaan vahvistumiseen. Ne sinunkin esiin tuomasi ongelmat juuri siihen ovat vain yksinkertaisesti liian suuria ongelmia monelle (hinta ja säätäminen, eli jatkuva hardwaren ja softwaren päivittämisen tarve erityisesti).
Mistä tämä säätämisen ja softwaren päivittämisen jatkuva tarve muka tulee? Jos pelaat oikeasti vanhoja pelejä niin joudut säätämään mutta muuten et. PC:llä menee todella hyvin ja käyttäjämäärät eivät suinkaan ole laskussa. Se voidaan todeta vaikka Steamin tilastoista jossa kasvukäyrä on merkittävä.

https://www.statista.com/statistics/308330/number-stream-users/
Itsekin koen juuri nuo asiat sellaisina, että ne tekevät PC-pelaamisen varsin luotaantyöntäväksi, vaikka taloudellisesti olen suhteellisen hyvin toimeentuleva henkilö. En silti halua ihan niin paljoa laittaa rahaa pelaamisessani pelilaitteeseen, vaan satsaan mieluummin peleihin, enkä todellakaan jaksa sitä jatkuvaa säätöä mitä itsellänikin oli, kun vielä viisi vuotta sitten pelasin PC:llä suhteellisen aktiivisesti.
Toisaalta vaikka pc rauta maksaa selvästi enemmän niin pelit ovat halvempia ja verkkopelaaminen ilmaista. Aina täytyy muistaa nämäkin seikat hintavertailuissa. Ja sitä säädön tarvetta en ymmärrä. Ostat peliavaimen, lataat pelin koneelle ja pelaat. Launcherit osaavat päivittää pelinsä siinä missä konsolit omansa.
Toki en väitä, että PC-pelaamisen merkitys olisi sinänsä vähenemässäkään, mutta olen suhteellisen varma siitä, ettei se tule merkittävästi lisääntymäänkään noiden edellämainittujen syiden takia. Hardcore PC-ihmisiä tulee varmasti aina löytymään pelaajien joukkoon, mutta varsin moni pelaaja ei taas sellainen ole, eikä sellaiseksi halua tullakaan.
PC pelaamisen suosio vahvistuu koska sille tulee jo nyt kaikki Xbox puolen pelit omien lisäksi ja Sony tarjoaa joitakin herkkupaloja. Miksi siis pelata monella jos suunta on lisääntyvässä määrin pc:lle kaikki. PC:llä voit myös pelata kevyemmälläkin lompakolla koska eihän grafiikoiden ja fps tarvitse olla äärimmillään kuten aidoilla HC pelaajilla.
 
Mistä tämä säätämisen ja softwaren päivittämisen jatkuva tarve muka tulee? Jos pelaat oikeasti vanhoja pelejä niin joudut säätämään mutta muuten et. PC:llä menee todella hyvin ja käyttäjämäärät eivät suinkaan ole laskussa. Se voidaan todeta vaikka Steamin tilastoista jossa kasvukäyrä on merkittävä.

https://www.statista.com/statistics/308330/number-stream-users/

Toisaalta vaikka pc rauta maksaa selvästi enemmän niin pelit ovat halvempia ja verkkopelaaminen ilmaista. Aina täytyy muistaa nämäkin seikat hintavertailuissa. Ja sitä säädön tarvetta en ymmärrä. Ostat peliavaimen, lataat pelin koneelle ja pelaat. Launcherit osaavat päivittää pelinsä siinä missä konsolit omansa.

PC pelaamisen suosio vahvistuu koska sille tulee jo nyt kaikki Xbox puolen pelit omien lisäksi ja Sony tarjoaa joitakin herkkupaloja. Miksi siis pelata monella jos suunta on lisääntyvässä määrin pc:lle kaikki. PC:llä voit myös pelata kevyemmälläkin lompakolla koska eihän grafiikoiden ja fps tarvitse olla äärimmillään kuten aidoilla HC pelaajilla.
No itse ja myös oma pelaava kaveripiiri on näin kokenut. Säätämistä vaan on kaikesta huolimatta. Yhteensopivuusongelmia tulee auttamatta ajoittain, ja silloin sitä juuri joutuu säätämään. Ja kyllä kunnon peli-PC:hen joutuu niin paljon enemmän rahaa sijoittamaan, kuin kaikki kolme pääkonsolia ostamalla joutuu sijoittamaan, ettei tuossa omallekin kohdalle ole yksinkertaisesti mitään järkeä.

Itse en katso kunnon peli-PC:tä saavani alle 2000 euron, jos haluan, että laitteella olisi jotain hyvällä tasolla pelattavissa ilman hardwaren päivittämistä (kallista sekin) jo parin, kolmen vuoden päästäkin.

Ja eivät ne pelitkään kyllä merkittävästi halvemmiksi tule PC:llä, jos ymmärtää konsoleillakin ostaa pelit pääsääntöisesti aleista. Konsolipelien hinnat tippuvat jo muutaman kuukauden päästä julkaisusta merkittävästi, joten jos ei jatkuvasti hosu ja osta pelejään aina heti julkaisussa, niin ei ne konsolipelienkään hinnat merkittävästi korkeampia ole. Toki julkaisussa näin on, sitä ei käy kiistäminen.

Minulle konsoleilla pelaaminen on vain yksinkertaisesti paljon mielekkäämpää, kuin PC:llä pelaaminen. Hiirelläkään pelaamisesta en itse asiassa koskaan pitänyt edes PC:llä pelatessa, vaan pelasin sillloinkin melkein kaikki pelit ohjaimella. Ja toki jos hiirellä pelaamisesta pitää, niin konsoleille saa niitäkin nykyään hyvällä valikoimalla. Eli en löydä muita asioita kuin suorituskyvyn, jonka takia voisin harkita PC-pelaamista. Liian kallis hinta ja tuo säätäminen ovat kuitenkin niin epämiellyttäviä asioita, ettei kokonaisuus käänny itselleni kunnolla plusmerkkiseksi. Pelaamisen suorituskyky kun ei ole itselleni erityisen suuressa asemassa, kunhan pelit pyörivät kohtuullisen hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle konsoleilla pelaaminen on vain yksinkertaisesti paljon mielekkäämpää, kuin PC:llä pelaaminen. Hiirelläkään pelaamisesta en itse asiassa koskaan pitänyt edes PC:llä pelatessa, vaan pelasin sillloinkin melkein kaikki pelit ohjaimella. Ja toki jos hiirellä pelaamisesta pitää, niin konsoleille saa niitäkin nykyään hyvällä valikoimalla. Eli en löydä muita asioita kuin suorituskyvyn, jonka takia voisin harkita PC-pelaamista. Liian kallis hinta ja tuo säätäminen ovat kuitenkin niin epämiellyttäviä asioita, ettei kokonaisuus käänny itselleni kunnolla plusmerkkiseksi. Pelaamisen suorituskyky kun ei ole itselleni erityisen suuressa asemassa, kunhan pelit pyörivät kohtuullisen hyvin.
Ihan sama tilanne on puolestani minulla mikrotasolla, vain toisinpäin. Itse koen paljon mielekkäämmäksi PC-pelaamisen sen sijaan että ostaisin samalla rahalla konsoleita ja säätäisin jokaisen kanssa erikseen. Joka helvetin konsolille omat ohjaimet, erikoisohjaimet, päivitykset jne., ei kiitos. PC:n kun saa kätevästi vielä verovähennyksiin, ja kun huomioi pelien halvemman hinnan, niin ollaan jo reilusti voiton puolella vaikka PC maksaa sen 2k€. Kaupan päälle saan parhaan valikoiman VR tarjoamaa ja mahdollisuuden pelata retropelejä samalla laitteella, ilman että täytyy jostain laatikosta kaivaa ps2:sta, ps3:sta tai ps4:sta silloin kun tekee mieli pelata jotain mitä ei uusille konsoleille saa.

Kuten huomaat, näkökulmia on monia.
 
Itse en allekirjoita tuota väitettä jatkuvasta hardwaren päivittämisestä ja säätämisestä. Esimerkiksi Steamin tilastojen mukaan helposti suosituin näytönohjain on tällä hetkellä edelleen GeForce GTX 1060. Se ei kuulosta "jatkuvalta hardwaren päivittämiseltä". Toki mikäli haluaa aina sen uusimman raudan, niin varsinkin tässä maailmantilanteessa saa maksaa itsensä kipeäksi. En tosin ymmärrä, miksi joku niin haluaisi tehdä.

Samoin pitäisin säätämistä enemmänkin positiivisena asiana kuin negatiivisena. Esimerkiksi johonkin peliin ei pelinkehittäjä itse julkaise tarvittaviakaan päivityksiä, saati sitten modeja. Tässä kohtaa harrastelijaporukka ottaa usein homman haltuun ja pelit muuttuvat pelikelpoisiksi. Konsoleilla tällaisesta harrastelijatuesta voi käytännössä vain uneksia. Suurimmaksi osaksi pelit toimivat kyllä ilman mitään erityistä säätämistä.

Negatiivisena puolena PC-pelaaminen on edennyt varsin pitkälle digital only-cuckaamisessa, eikä fyysisiä julkaisuja uudemmista peleistä löydä kuin harvoin.
 
Ylös Bottom