Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Ps5 ohjain kyllä kiinnostaa, jahka se on kestävämpää sorttia kuin ds4. Kävin tossa pelailemassa pc:n puolella siegeä, ja vastassa hiton kovaa sakkia. Vanha pädipelaaja (ja ihan hyvä sellainen, vanhat tietää) on aika ulalla kun oon vetänyt 20 vuotta pädillä. No ylläri, parhaiten pärjäsin pädin kanssa. Heh.

On se raakaa taistella corporate worship -hengessä, ylistäen "oman" miljardifirman tuotteita verissäpäin. Pitäkää hyvä meno!!

Näin vanhana käpynä, ja muutama vuosikymmen töissä olleena, on hupaisaa nähdä saman mutapainin jatkuvan. JOS te oikeasti haluaisitte parempaa, haukkuisitte ostamianne tuotteita ja palveluita, kun syytä on. Paras Sonyn tuote on kännykät, sori. Ms:n paras on Windows 10 ja office 365, sori siitäkin. Xbox ja ps ovat cash-grab kamaa, ja kansa maksaa, koska pitää olla leiri. Noi konsolit on ihan jees, mutta oikeasti, ne on casual-gamereitten tarpeisiin tehty. 999€ konsoli olis kiinnostanut. Mutta ei. Piti pistää ihan omin pienin käsin rautaa pinoon, koska en vaan jaksa odottaa ja palvoa corporate worship -hengessä.

Vähän kritiikkiä omaan "leiriin" myös. Sillä homma voi kehittyä.

Ihan samalla tapaa siellä PCMR-puolella on samaa leiriytymistä nähtävissä AMD:n, Intelin ja NVIDIA:n osalta. PC-puolelta oli kokemusta pelaamisesta yli 25 vuoden ajalta, aikaansa kutakin.

Olet vissiin saanut keskustelusta väärän kuvan jos tuota mieltä oikeasti olet, sillä paljonhan nämä konsolit tekevät jo "oikein" kun huomion painopisteen voi laittaa täysin pelaamiseen teknisistä puutteista nillittämisen sijaan. Olen nyt paljon esittänyt kritiikkiä XBoxin suuntaan, niin voidaanhan sitä toki laittaa pleikkarinkin suuntaan:

- 70 dollaria tai 80 euroa 1st party peleistä, mitä vittua?
- käsittämättömät takapakit UI-suunnittelussa, kuten puuttuvat kansiot
- levytilan laajennuksen ongelmat launchissa kun Xboxilla on tarjota tähän jo valmis vaihtoehto
- taaksepäin yhteensopivuuden puutteet, liian monessa kirjastoni pelissä on maininta että pelattavissa ainoastaan PS4-konsolilla. Miksi näin?
- ohjaimen valo ei ole vieläkään täysin sammutettavissa vaikka PS Camera ei ole käytössä
- VRR puute huolimatta HDMI 2.1 standardin liitännästä

Tuossa nyt muutama mitä äkkiseltään tuli mieleen. Olennaista on kuitenkin ymmärtää, että nämä molemmat next-gen konsolit tekevät paljon enemmän oikein jo heti launchissa:

- 60+ fps pelien määrä
- Graafiset erot havaittavissa lähinnä suurennoksista
- SSD:n hyödyntäminen uniikeilla tavoilla (Quick Resume, Extended RAM)
- taaksepäin yhteensopivuus jo heti launchissa uusien pelien vähäisyyttä kompensoimaan
- kehitys ohjaimien osalta (haptiikka, pienentynyt input lag)

Siinä olen samaa mieltä että tehokkain tapa saada muutosta aikaan, on aktiivisesti vaatia muutosta myös oman "leirin" tuotteisiin. Siksipä kritiikitön fanitus ei aja yrityksiä eteenpäin.
 
Ps5 ohjain kyllä kiinnostaa, jahka se on kestävämpää sorttia kuin ds4. Kävin tossa pelailemassa pc:n puolella siegeä, ja vastassa hiton kovaa sakkia. Vanha pädipelaaja (ja ihan hyvä sellainen, vanhat tietää) on aika ulalla kun oon vetänyt 20 vuotta pädillä. No ylläri, parhaiten pärjäsin pädin kanssa. Heh.
Luultavasti PC:n puolelta yleiseen ongelmaan eli huijareihin tuli törmättyä. Tuossa on itsellä se syy minkä takia ei vain pysty enää innostumaan PC:llä multiplayereista. Jotenkin mukavampaa nykyään pelata konsolilla satunnaisesti multiplayerit, kun homma ei ole niin vakavaa eikä tarvitse katsella joka pelissä näitä huijareita.
 
En ainakaan itse pelaa useimmiten 2xzoom päällä ja pysäytyskuvia katsellen. :D

Eikä tuo 30 fps pelaaminen ihan myrkkyä ole ollut. Vastikään pelasin God of Warin läpi, ajoittain vaihdellen kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä. Lopulta valitsin kuvanlaadun prioriteetiksi, sillä siinä ruudunpäivitys tuntui pysyvän tasaisempana. Ainakin itselleni siis on tärkeämpää tasainen suorituskyky. Toki tuo 30 fps on ehdottomasti se minimi ainakin uudemmissa peleissä. Taannoin ostin myös 144Hz-näytön tietokoneelleni ja olen sellaistakin silmäkarkkia päässyt kokemaan. Näiden vaihtoehtojen välillä en ole huomannut silmieni särkyvän, mutta makunsa toki kullakin.

Itse ainakin onnistuin oman vaatimustasoni nostamaan vuosien 165 Hz pelaamisella, että en enää kelpuuta 30 fps pelejä. Siksipä esim. ylistetty HZD jäi kesken kun ei tuota blurria kestänyt järki, vaikka stilleissä peli olikin nätti kuin sika pienenä. Odotellaan kun tämä tulee PS5:llle 60 fps versiona.
 
Luultavasti PC:n puolelta yleiseen ongelmaan eli huijareihin tuli törmättyä. Tuossa on itsellä se syy minkä takia ei vain pysty enää innostumaan PC:llä multiplayereista. Jotenkin mukavampaa nykyään pelata konsolilla satunnaisesti multiplayerit, kun homma ei ole niin vakavaa eikä tarvitse katsella joka pelissä näitä huijareita.
Onnea vaan xim-pelaajien kanssa. Näkyi taas jokaisella bf v servulla, kun kävin testaamassa plekellä.

Anza1 heitti hyvät kommentit. Muistan kun ps4 ilmestyi, käyttis oli luuranko vs. PS3 ja harva asia toimi. Onneksi mun konsoli oli made in Japan, kuten aidon plekemiehen konsolin kuuluu olla. Ei ollut lastentauteja, eikä myöhemminkään mitään. Anzalle vastakommenttina, että mä puolestaan harrastin konsoleita 20 v, eli se tuli nähtyä. Privalla voidaan jatkaa kokemusten jakamista, ihan siis hyvässä hengessä.

Mun pointti on lähinnä se, että tosipelaajien ei tulisi olla faneja, vaan erittäin kriittisiä kuluttajia.
 
Luultavasti PC:n puolelta yleiseen ongelmaan eli huijareihin tuli törmättyä. Tuossa on itsellä se syy minkä takia ei vain pysty enää innostumaan PC:llä multiplayereista. Jotenkin mukavampaa nykyään pelata konsolilla satunnaisesti multiplayerit, kun homma ei ole niin vakavaa eikä tarvitse katsella joka pelissä näitä huijareita.

Huijariongelma on PC:llä pelikohtaista, en lähtisi tätä kovin helposti yleistämään. Konsoleilla on taas riesana juuri nämä pädiä emuloivat vehkeet, kuten XIM, kuten @XYU ehti jo mainita.

Eikös tuo Siege ole näitä twitch-shootereita CS:n tapaan? Paremmin tuntuu pärjäävän ohjaimella peleissä, jotka vaativat trackingin hanskaamista kuten Apex Legends. Pädin käyttö PC:llä on hieman erikoista, kun saat kaikki konsolipuolen avut mukaan jolloin pelin balanssin voikin heittää sen siliän tien.
 
Xbox ja ps ovat cash-grab kamaa, ja kansa maksaa, koska pitää olla leiri. Noi konsolit on ihan jees, mutta oikeasti, ne on casual-gamereitten tarpeisiin tehty. 999€ konsoli olis kiinnostanut. Mutta ei. Piti pistää ihan omin pienin käsin rautaa pinoon, koska en vaan jaksa odottaa ja palvoa corporate worship -hengessä.

Miten sait käsityksen, että on cash-grab kamaa? Tällä hetkellä peleissä suorituskyky vastaa Nvidian 2060 super- 3070 tasoa. Eli pelkkä näytönohjain samanlaiselle kokemukselle on jo itsessään €400-600. Eli joudut maksamaan vähintään tuplat, että saat kasattua saman tasoisen pelikoneen. Ehkä konsolisukupolven lopussa on taas tilanne, jossa PC on halvempi tai samanhintainen rakentaa.
 
Miten sait käsityksen, että on cash-grab kamaa? Tällä hetkellä peleissä suorituskyky vastaa Nvidian 2060 super- 3070 tasoa. Eli pelkkä näytönohjain samanlaiselle kokemukselle on jo itsessään €400-600. Eli joudut maksamaan vähintään tuplat, että saat kasattua saman tasoisen pelikoneen. Ehkä konsolisukupolven lopussa on taas tilanne, jossa PC on halvempi tai samanhintainen rakentaa.

Konsoleita ostaessa tulee aina huomioida että itse laitteet ovat ainoastaan osa kustannuksista laitteen elinkaaren aikana, huomattava osa kustannuksista tulee näistä kuukausimaksuista ajan kuluessa.
 
Konsoleita ostaessa tulee aina huomioida että itse laitteet ovat ainoastaan osa kustannuksista laitteen elinkaaren aikana, huomattava osa kustannuksista tulee näistä kuukausimaksuista ajan kuluessa.
Tuopa tuo. Ja kalliimmat pelit ja ekosysteemin hardware-monopoli/lisenssilisä.

Näistä on niiin vaikea keskustella jotenkin järkevästi. Pcmr-porukka on aivan raivona, jos joku kehtaa sanoa että se viime vuonna ilmestynyt näyttis on aika hyvä hinta/laatu, koska vain uus on mitään. Konsolipelaajat kokee että pc maksaa ainaki 1500€, koska pelkkä näyttis on 400-500€!

Kasasin n. 900€ koneen tori.fi, ja tässä komponentit:
Intel Core i5-9600k
Msi z390 gaming carbon pro emolevy
32gb ram, uusi amazon.de
750w power (corsair gold plus modular)
500gb nvme m2 ssd, uusi
Rtx 2070 super oc (ventus GP), uusi
Phanteks eclipse p400s kotelo.

Hintaero on 380€ ps5 verrattuna. Onhan se paljon rahaa, mutta toivon että loppuis jutut siitä, kuinka pc maksaa 6k€.

(Ja jos joku taas kyselee, että mistä niin halvalla - vastaan että etsimällä. Jos ostamista on tehnyt työkseen vuosia, ja tehnyt firmalle miljoonia, niin ei tää nyt mitään salatiedettä mulle ole.)

Mutta asiaan, eli konsoleihin. Mikä on lisäarvo uudessa genissä? Mitä konsolit tarjoavat, mikä on niiden olemassaolon peruste? Tää on sitten semmonen pohtiva kyssäri, eikä mikään pcmr-kuittailu.
 
itseä ei vaan kiinnosta pc pelaaminen yhtään. joskus aikoinaan pelasin pc:llä 486DX2-joku pentium 200mhz mmx. Nyt pelaisin miellummin xboxilla kuin PC:llä


Olispa pleikkarissakin:

X No Boost mode
X No Downclocking
 
Viimeksi muokattu:
itseä ei vaan kiinnosta pc pelaaminen yhtään. joskus aikoinaan pelasin pc:llä 486DX2-joku pentium 200mhz mmx. Nyt pelaisin miellummin xboxilla kuin PC:llä
Konsoleiden paras puoli on kyllä se, että ei tarvi kärvistellä raudan päivittämisen kanssa, koska ei voi. Tässä pc-pelaamisessa on "rautakuume", joka on tarttuvaa sorttia, ja aika kallis tauti. Jos sen kanssa tulee toimeen, pc voi olla edullinen valinta. Mutta aika moni "sairastuu". Itselläni on aika tekeminen rautakuumeen hallinnassa. Konsolin kanssa oli tässä helpompaa.

Edit: Edelleen, vääntö downclock yms. on tänmösen omnivori-pelaajan mielestä höpsöä. Kun omissa koneissa cpu:n kaikki ytimet vääntää n. 5 GHz, ei tuossa amd vs amd -hipassa ole ulkopuolisen silmissä mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Mun pointti on lähinnä se, että tosipelaajien ei tulisi olla faneja, vaan erittäin kriittisiä kuluttajia.
Sulla on kyllä pontti tuossa lauseessa. Mulla on aina ollut pleikkari ihan ekasta koneesta lähtien ja pakko myöntää että pieni fani on tässä matkassa kasvanut. Ehkä suurin syy on ne Sonyn yksinoikeudet. Siellä on monta peliä mitkä on määrännyt tason uusiksi koko sukupolvessa ja pelithän ne loppu pelissä ratkaisee. Pc pystytään aina rakentamaan tehokkaammaksi kuin konsoli mutta aina kun uudet konsolit ilmestyy mennään eteenpäin mitä ne pelit on tähän asti olleet. Ps2 aikaan ssx/tekken tournament, ps3 aikaan motorstorm, ps4 aikaan killzone, infamous (jotka molemmat on vielä tänä päivänäkin käsittämättömän nättejä) ja ps5 Miles Morales ja Demons souls. Tuntuu että ihan sama mitä vaikka naughty dog tekee niin kyseinen peli määrittää tason verrattuna muihin. Boxin peleistä en osaa puhua koska en ole ikinä konsolia omistanut mutta ymmärrän sen miksi sillä on niin vahva fanikunta. Jos mä saisin kuulla että gears kokoelma tulee pleikkarille ni ostaisin samantien. Nyt kun ps5 on ulkona ja itse en ole vielä konsolia saanut niin pakko myöntää että kriittinen kuluttaja ei nosta päätä vaan ennemminkin se fani. Ihan sama kumman konsolin ostaa niin tuskin menee vikaan koska pelit ratkaisee ja mulle se on siksi Sony. Multiplätyt tulee kaikille ja sit on ne yksinoikeudet
 
Kasasin n. 900€ koneen tori.fi, ja tässä komponentit:
Intel Core i5-9600k
Msi z390 gaming carbon pro emolevy
32gb ram, uusi amazon.de
750w power (corsair gold plus modular)
500gb nvme m2 ssd, uusi
Rtx 2070 super oc (ventus GP), uusi
Phanteks eclipse p400s kotelo.

Hintaero on 380€ ps5 verrattuna. Onhan se paljon rahaa, mutta toivon että loppuis jutut siitä, kuinka pc maksaa 6k€.
Pienenä korjauksensa vielä, että en nähnyt mainintaa levyasemasta kasaamassasi PC:ssä jolloin on varmaan reilumpaa verrata tuotetta 430€ maksavaan PS5 DE:hen. Tällöin tulee huntti lisää eroa tuon PC:n ja konsolin välille. Eli käytännössä kasaamasi PC:n hinnalla saisi oman pleikkarin lisäksi naapurillekin kustannettua sellaisen. Kyllä tuossa kohtaa ollaan mielestäni kaukana "cash grab"-meiningistä konsolilla.

Kyllähän se nyt niin on, että konsolit tulevat aina olemaan se paras tapa pelailla jos hinta-laatusuhdetta tuijottelee. Tietenkin lisädollareilla pääsee PC:llä nauttimaan astetta paremmasta suorituskyvystä, mutta ainakin itse olen tyytyväinen tähän suorituskykyyn mitä uuden sukupolven konsolit ovat peleissä tarjonneet.
 
Pienenä korjauksensa vielä, että en nähnyt mainintaa levyasemasta kasaamassasi PC:ssä jolloin on varmaan reilumpaa verrata tuotetta 430€ maksavaan PS5 DE:hen. Tällöin tulee huntti lisää eroa tuon PC:n ja konsolin välille. Eli käytännössä kasaamasi PC:n hinnalla saisi oman pleikkarin lisäksi naapurillekin kustannettua sellaisen. Kyllä tuossa kohtaa ollaan mielestäni kaukana "cash grab"-meiningistä konsolilla.

Kyllähän se nyt niin on, että konsolit tulevat aina olemaan se paras tapa pelailla jos hinta-laatusuhdetta tuijottelee. Tietenkin lisädollareilla pääsee PC:llä nauttimaan astetta paremmasta suorituskyvystä, mutta ainakin itse olen tyytyväinen tähän suorituskykyyn mitä uuden sukupolven konsolit ovat peleissä tarjonneet.
Jos nyt jotenkin keksisin, mitä sinne levyasemaan työntäisi. Näkkileipiä? Tää laji meni digiksi jo hyvän aikaa sitten. (Jotain muutakin eroa on noista kokoonpanoista löydettävissä, mutta joo. Lisäksi se hankintahinta on vain osa konsolin kustannuksista, kuten todettiin n. 10 viestiä sitten).

Ok. Nyt huomaan tästä ketjusta, että corporate worship elää ja voi hyvin. Anteeksi häiriö, jatkakaa!
 
Onnea vaan xim-pelaajien kanssa. Näkyi taas jokaisella bf v servulla, kun kävin testaamassa plekellä
Välikysymys: Mistä nämä xim-pelaajat huomaa? Itse olen aloittanut pelaamaan bäfää BFBC2:n aikoihin ja muistan että jo BF3:n aikaan näistä oli paljonkin itkua. Ehkä yksi-kaksi pelaajaa on tullut yli 4000h bäfäpelaamisen aikana vastaan, jotka vaikuttivat epäilyttävän hyviltä. Kaikkia muita on kyllä ammuttu naamaan aivan normaalisti ja jos on halunnut pärjätä, niin ei ole ollut ongelmaa. V:tä ei tosin ole tullut pelattua kuin joku 100h ja hyviä pelaajia on kyllä tullut vastaan, mutta ei yhtään epäilyttävää pelaajaa.
 
Just uutisoitiin, että dualsense-ohjaimelle tuli täysi tuki Steamissa. Hurjan iso osa pc-pelaajista pelaa pädillä, ja kiva että saa tuonkin ohjaimen valita. Konsoleiden kehitystyö sataa myös pc-pelaajien laariin. Se on hienoa. Game pass, dualsense, ja ilmainen nettipelaaminen. Hmmm. Siinähän on ominaisuuksia, mitä ei voi yhdistää muuten? Paitsi se levyasema puuttuu edelleen... Pitänee pultata siihen kotelon sivuun joku näkkäripurkki, johon sitten asettaa "pelilevy" suurella hartaudella.

Ximittäjät/dominator-pelaajat tunnistaa useimmiten makrotetuista komennoista, esim. liukulataus ja anti-recoil. Lisäksi peli antaa myös aim-assistin käyttöön, koska se luulee pädiksi. Paras keino olis laittaa aim-assist vaan pois, ja seuloa pelaajien input-logia, joista tekoäly osaisi kyllä erottaa poikkeamat.
 
Mutta siis mistä huomaat pelin tiimellyksessä että jollain on joku makro käytössä? Anti-recoil? Miten tämä ilmenee?

Ainakin itse luulen erottavani hiiripelaajat tappokamerasta. Liikkeen sulavuus, tarkkuus ja nopeus on hyvin erilainen padin kanssa pelatessa. Tietysti ne helvetin hyvät padipelaajat on vaikea erottaa tuosta joukosta.

EDIT: Niin ja näppiskäyttäjät saattaisi myös huomata liikkeestä. Padilla kun esim. kävellessä ohjaustatti menee keskustan kautta, näppiksellä voit painaa näppäimiä vaikka samanaikaisesti.
 
Väitän, että kaikki jotka joutuvat sortumaan konsolilla hiirellä pelailuun, eivät alunperinkään ole kovin kaksosia pelaajia. Eli tuskin on hyvällä kontrolleripelaajalla vaikeuksia voittaa keskivertoa hiirellä pelaavaa.
 
Väitän, että kaikki jotka joutuvat sortumaan konsolilla hiirellä pelailuun, eivät alunperinkään ole kovin kaksosia pelaajia. Eli tuskin on hyvällä kontrolleripelaajalla vaikeuksia voittaa keskivertoa hiirellä pelaavaa.
Tämä.

Ei sitä tietenkään halua tietentahtoen pelata huijareita vastaan, mutta ei minulla kyllä koko ajan ole sellaista fiilistä, että tuo ainakin huijaa, kuin myös tuo.

Yleensä killcamit näyttää sen että pelasin itse huonosti, eikä sitä että vastustaja huijasi.
 
Nyt lauotaan täysin oma mielipide eli ei tarvitse kenenkään ottaa itseensä/kommentoida. Mitä hiiri ja näppis combon tulee niin musta ne tuntuu jo aika vanhanaikaiselta koska esim. dual sense on tarjolla. Ja mikä helvetin Master race? Joku nörtti keksinyt tuon jostain ps2/xbox360 ajoilta? Nykyisin pelit pyörii konsoleilla sen 4k/60fps. Ainiin se vissii pitäis olla 120-240fps..hohhoijjaa. Jätkät naksuttelee jotain point and click peliä samaan aikaan kun odottelee horizon zero dawnin julkaisua kuin kuuta nousevaa. Master race In my ass. Itseasiassa mä nauran kun kirjoitan tätä joten ihan huumoripostaus mut tätä mieltä minä oon. Jokainen tyylillään.

Edit: Aloin miettimään pelejä. Boxilla ja pleikkarilla on omat helmet. Eikös myös suurin osa boxin peleistä tule myös pc:lle? Tehdäänkö vielä pelejä pelkästään pc:lle? Half Life Alyx tuli mieleen mutta mä en oikeesti keksinyt mitään muuta peliä. Ehkä en seuraa tarpeeksi. Jotain pt-klooneja on vissiin kanssa ilmestynyt mut siinä ne on mitä mä keksin. Jos niitä ilmestyy niin ei niitä kyllä mainosteta. Siellä pelataan jotain codia/bäfää. Verrataan kellä on korkein fps ja odotellaan että hitto kun sais tuon Sonyn yksinoikeuden myös pc:lle. Se on kiva Mikon kanssa ottaa pari nhl matsia. Roudataan työhuoneesta mylly olkkariin että päästään samalle sohvalle ja huomataan että viddu eihän nhl edes taida enää pc:lle ilmestyä. Tuleeko fifa, pes tai vaikka nba vielä pc:lle? Mä en edes pelaa urheilupelejä itekseen mut onhan nuo porukassa helvetin hauskaa viihdettä. Kyllä mä silti oon muistavinani että uudesta konsolipelistä kun ilmestyy mainos niin joskus siellä alalaidassa on myös teksti pc.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom